Tekercsről-tekercsre



                  - Egy öreg hangász és a tengersok szalag -



        Cikkünk   szerzője    foglalkozását    tekintve    villamosmérnök,
    mellékfoglalkozására nézve pedig - jobb szó nem lévén  rá  -  hangász,
    aki otthonosan  mozog  számos  stúdióban,  s  nem  egy  színházhoz  is
    bejáratos, elsősorban diaporáma műsorai révén.  Életkorban  nem  éppen
    előrehaladott, mindazonáltal mint hangász öregnek számít. Feljegyzései
    tulajdonképpen a Pénztárcaméretű Stúdiókhoz írt használati utasítással
    kezdődnek (HFM 8.), s most egy ideig rovatszerűen vissza-visszatérnek,
    hogy hírt adjanak egy olyan hobbiról, amely régóta közös  háztartásban
    él  a  magnózással  -  ha  nem  is  feltétlenül  a  High  Fidelityvel.
    Színfoltnak szánjuk, sőt, kedvcsinálónak.


        Mit csinálunk a konzervvel?  Fölnyitjuk  és  megesszük.  Mennyivel
    jobb a hang-konzerv! Fogyasztás után eltehetjük és legközelebb  megint
    felhasználhatjuk. Sőt, a lemezen, szalagon rögzített hangkonzervek még
    arra is jók, hogy további konzerveket készítsünk belőlük: más ízűeket,
    saját ízlésünk szerint fűszerezve, de azért  az  eredeti  anyagok  sem
    vesznek kárba, és a zamatuk is megmarad.
        Mindenekelőtt fontos tudni - és lehetőleg előre meg is tervezni -,
    hogy mit is akarunk elérni valamely hangmontázzsal.  Már  az  is  elég
    érdekes  lehet,  ha  csak  meglepővé,   groteszk   hatásúvá   kívánunk
    varázsolni valamit;  gyakoribb,  hogy  diasorozat,  amatőr  film  vagy
    diaporáma műsor hangkulisszáját kell kitalálnunk és  elkészítenünk.  E
    hangmontázsok tartalmuk szerint rendkívül sokfélék lehetnek,  nem  is,
    tartom helyénvalónak, hogy a Hifi  Magazin  hasábjain  konkrét  esetek
    leírásával untassam az Olvasót. Az alább  leírt  eljárások  inkább  az
    általánosan is használható trükkök közül valók, és kinek-kinek magának
    kell eldöntenie, él-e velük vagy sem.
        Nézzünk   körül   először   a   saját   házunk    táján:    milyen
    hangkonzervjeink  is  vannak?!  Lemezek  a  megfelelő   fordulatszámon
    lejátszva;  ugyanazon  lemezek   más   fordulatszámon;   magnószalagok
    (megfelelő és nem megfelelő  sebességeken);  magnószalagok  visszafelé
    játszható műsorral.
        Tegyük fel, valamely hangmontázs készítéséhez olyan  zenére  lenne
    szükségünk,  mely  az  eredeti  sebességnél  valamivel  gyorsabban  és
    visszafelé hallható. Íme, különféle lehetőségek a gyorsításra:
        Ha a 33 1/3  fordulatú  lemezt  45-ös  fordulaton  játszom  le,  a
    gyorsítás mértéke 35 százalékos lesz.
        De ha ezt a jelet fölveszem egy különféle  hálózati  frekvenciákon
    is használható, négysávos magnón az alsó (3.) sávra 50Hz-es  állásban,
    és lejátszom 60Hz-es állásban, akkor  a  gyorsítás  mértéke  csökkenni
    fog, és csak az eredeti sebesség 12,5 százalékával megy  gyorsabban  a
    zeném.
        Ha pedig visszafelé akarom hallgatni e gyorsított  programot,  nem
    kell mást tenni, csak a szalagot megfordítani és egy kétsávos  magnón,
    szintén 60Hz-es állásban lejátszani.
        Általában valamennyi konzervünket le tudjuk  játszani  visszafelé,
    és könnyen tudjuk gyorsítani és  lassítani  is  őket.  A  fenti  példa
    csupán arra szolgál, hogy  a  nyájas  olvasó  észrevegye:  az  alkotás
    érdekében mindent elkövethetünk, semmi sem szent -  csak:  az  eredeti
    konzervanyagot (például magnószalagot) sose bántsuk,  hogy  később  is
    használható legyen.  Egy  megjegyzés  (amely  akár  a  szerkesztőé  is
    lehetne, de nem az!): e bűvészkedések  természetesen  kezdettől  fogva
    hifi-ellenesek, hiszen éppenhogy nem az  élethűséget,  hanem  a  saját
    alkotó elképzelésünkhöz való hűségünket szolgálják. Eljárásainkat  nem
    is nevezzük Hi-Fi-nek,  nevezzük  inkább  Fi-Fi-kásnak  (Fi-Fi=Fiction
    Fidelity=hűség az elképzeléseinkhez, pardon!)
        A montázskészítés két leggyakoribb fogása a keverés  és  a  vágás.
    Talán nem érdektelen megismerkedni két olyan Fi-Fi fogással, mely igen
    egyszerűvé teszi e két "alapműveletet".

    Keverés keverő nélkül

        Az egyik zene folyamatosan átúszik a másikba.  Mindennapos  élmény
    ez, amit  egyszerű  eszközökkel,  még  keverőerősítő  vagy  keverőpult
    nélkül is előidézhetünk. Vizsgáljuk meg, mi történik, ha a magnószalag
    útja az 1. ábra szerint módosul.

    

    1. ábra


        A már fölvett műsor az "A" jelű szalagvezető baba kihúzása után is
    hallgatható a lejátszó fejről (ha nem is tökéletes minőségben, mivel a
    szalag nem simul teljesen a fejre). Állítsuk most felvételre a magnót,
    a  monitorkapcsolót  pedig  Tape  állásba.  Amikor  a  szalag  futását
    elindítjuk, még mindig a korábban fölvett műsor hallható. Indítsuk  el
    közben az újabb műsort tartalmazó tekercset vagy lemezt - aminek jelét
    a magnóra kapcsoltuk -, és szépen,  finoman  engedjük  vissza  az  "A"
    babát eredeti helyzetébe. Eredmény: az eredeti műsorra lassan  ráúszik
    az új. Az sem baj, ha első próbálkozásra nem  sikerül  a  dolog,  némi
    kézügyesség és egy kevés gyakorlás biztosan  eredményhez  vezet.  Mint
    általában a "kézi vezérlésű rendszereknek" (például a hangszereknek!),
    a fent leírt módszernek is megvan az az  előnye,  hogy  a  beavatkozás
    eredményét azonnal halljuk is,  és  ezáltal  ízlésünk  szerint  tudjuk
    irányítani az átúszási folyamatot. A magnókon persze, eredetileg nincs
    ilyen   elemelhető   szalagvezető   baba,   erről    magunknak    kell
    gondoskodnunk. Az első próbálkozásokhoz, kísérletezéshez megteszi  egy
    tisztes munkában kimerült  golyóstoll  fémbetétje  is  (2.  ábra),  ha
    azonban a módszer alkalmazása elhatalmasodna  rajtunk,  célszerű  lesz
    elkészíteni egy valódi, ide-oda mozdítható szalagvezetőt,  melyet  fel
    is szerelhetünk a magnónkra. Ez afféle házi MOD.

    

    2. ábra


        Az ilyen egyszerű eljárásokat a közhit  általában  "amatőrnek",  a
    bonyolultakat "profinak" minősíti. Hadd jegyezzem  meg,  hogy  az  itt
    leírt módszert például  a  Mechanikai  Laboratórium  stúdiómagnóin  is
    alkalmazzák. Kazettás magnókon pedig a Dual csinál  ilyesmit,  hogy  a
    kazetta végén utólag le lehessen halkítani a műsort. Igaz,  az  utóbbi
    esetben nem mechanikusan emelik el a szalagot a törlő és  felvevő  fej
    elől, hanem a fejáramokat szabályozzák 0 és a névleges  érték  között.
    (A Dual rendszerének neve: Fade.)
        Ez a módszer egyébként odavissza is eljátszható: ha elegünk van az
    új,    bekevert    zenéből,    a    szalag    ismételt    elemelésével
    visszaúsztathatjuk  a   régit.   Jellegzetes   alkalmazása   ennek   a
    módszernek, ha például  valamely  zenére  idegen  effekteket  (gongot,
    sikolyt, madárcsicsergést vagy akármit) szeretnénk "rátenni", de  úgy,
    hogy a zene közben továbbmenjen.

    Vágás vágó nélkül

        Ezt a módszert "hozzáadásos vágásnak"  nevezik,  és  minden  olyan
    magnón  alkalmazható,  amellyel  a   Lejátszás   üzemmódról   Felvétel
    üzemmódra  lehet  átállni  anélkül,  hogy  közben  a  szalag   futását
    megállítanánk. A forgalomban levő Akaik például tudják ezt, és  persze
    a Revoxok is.  Nevezhetjük  a  módszert  -  sakkozók  figyelem!  -  en
    passantnak   ("lépésközbeni"    vagy    "menetközbeni"    vágás).    A
    következőképpen járjunk el:
        A felvenni kívánt új programot állítsuk ahhoz a  ponthoz,  ahonnan
    indítani kívánjuk (figyelembe  véve  a  magnó  felfutási  idejét  is).
    Játsszuk  vissza  a  régi  műsort  a  felvevőmagnóról,  és  amikor   a
    vágópontnál járunk (illetve  egy  gombnyomásnyival  előtte,  hiszen  a
    vágóponthoz tartozó hangot a lejátszófejről  halljuk,  az  új  program
    pedig a felvevőfejre érkezik!), hirtelen elindítjuk  az  új  műsort  a
    lejátszómagnón, és ezzel egyidőben, illetve a felfutási idő elteltével
    felvételre kapcsoljuk a felvevő  magnót.  Némi  gyakorlás  után  ez  a
    módszer   is   egyszerű   rutinműveletté   válik.   Figyelem:   az   a
    szalagdarabka, mely a felvételre kapcsolás pillanatában a törlőfej  és
    a felvevőfej között halad, megőrzi az először  fölvett  programot,  és
    erre veszi rá az újat. Az egész eljárás tehát annál jobban  közelít  a
    tökéletes vágáshoz, minél  kisebb  a  törlő  és  felvevő  fej  közötti
    távolság - és minél nagyobb a szalagsebesség!
        Az "en passant" módszer arra is alkalmas, hogy  valamely  felvétel
    utolsó hangját visszhangosítsuk, s ezáltal tetszés szerinti hosszúságú
    kicsengést varázsoljunk a már felvett zenei részlet végére. Ilyenkor a
    fejhallgatókimenetet össze kell kötni a mikrofon-bemenettel (lásd  HFM
    8., "Pénztárca-méretű stúdiók"), és a felvett zene  legutolsó  hangját
    "elkapva" visszhangossá tudjuk tenni a szám végét.
        Talán feltűnt, kedves Olvasóm, hogy magnón mindig  orsós,  és  nem
    kazettás gépeket értek. Ennek nemcsak a köztük levő minőségi különbség
    az oka, hanem az  is,  hogy  a  kazetta  ab  ovo  magában  hordozza  a
    passzivitás "lehetőségét", és tág utat nyit a szellemi restségnek, míg
    az orsós szalag lehetővé teszi, hogy hozzáférjek és  hassak  rá.  Ámde
    mivel az alkotó ember és az általa használt  technika  egymáshoz  való
    viszonyának taglalása ugyancsak  meghaladná  e  cikk  (és  a  magazin)
    kereteit, földközelibb témával fejezem be írásomat.

    Hogyan gyűjtsük, tároljuk, használjuk konzervjeinket?

        Hanglemezeket gyűjteni a legegyszerűbb, ha: van megfelelő lemez és
    van rá pénzünk.  (Éppen  ezért  az  a  gyakoribb,  hogy  magnószalagon
    gyűjtünk zenéket.)
        Első dilemmánk: mindegyik szalagunk már  önmagában  is  változatos
    műsor legyen-e, vagy a különféle karakterű  zenék  más-más  szalagokon
    kapjanak helyet? Legtöbbször - sajnos - még ezt az  alapkérdést  sincs
    időnk eldönteni, mert a) a  kölcsönkapott  lemezeket  sürgősen  vissza
    kell adni, b) összesen egy fél üres szalagunk  van,  és  mindent  erre
    kell fölvenni, c) stb.
        Kérdezzük inkább azt,  hogy:  kívánunk-e  bármit  is  "alkotni"  a
    fölvett zenéből, vagy  csupán  maga  a  szalag  összeállítása  jelenti
    számunkra az alkotást.  Ha  ugyanis  hangműsorokat,  kísérőzenéket  is
    tervezünk, nagy előny, ha az azonos jellegű zenéket  egymáshoz  közel,
    lehetőleg ugyanazon a  szalagon  sikerül  rögzíteni,  hiszen  ilyenkor
    könnyebb kikeresni őket.
        Amíg az egyszeri zenegyűjtőnek, hangásznak csak 10-20 szalagja van
    (és sok ideje, hogy ezeket szórakozásképpen hallgassa), szinte  fejből
    tudja, mit hol talál, és ezeken a szalagokon akkora kézügyességre tesz
    szert, hogy még egy hosszabb tekercsen is  nagy  biztonsággal  áll  be
    éppen a keresett szám előtti szünetre. Ha a rádióban  befejeződik  egy
    zeneszám, és ez neki is megvan, magában önkéntelenül dúdolni kezdi azt
    a másik számot, amely nála majd ezután következik.
        Évek  múltán   azonban   szaporodnak   a   szalagok,   csökken   a
    hallgatásukra fordítható idő. Ha  továbbra  is  urai  akarunk  maradni
    saját zenetárunknak, mindent "nyilvántartásba kell vennünk". Kb. 50-80
    szalagig (vagy beszéljünk inkább 50-80 órai műsoridőről)  jó  módszer,
    ha egy füzetbe beírjuk, hányas számú szalagon melyik  zenéket  őrizzük
    (cím, előadó, szerző).
        Kb.  100  órányi  zene  fölött  elérkezik  az  idő,  hogy  lesznek
    felvételeink, amelyeket egyszerűen nem is ismerünk. Itt  már  csak  az
    segít, ha  úgy  katalogizáljuk  szalagjainkat,  mint  egy  könyvtárat.
    Katalogizálhatunk formai, de tartalmi jegyek alapján is.
        Formai jellegű nyilvántartás, ha egy  betűrendes  füzetbe  előadók
    szerint vezetem be  a  szalagokon  őrzött  műsorokat.  A  "B"  betűnél
    megtalálom a Beatlest és a  nevük  mellett  azoknak  a  szalagoknak  a
    sorszámát,  amelyeken  Beatles-számok  is  vannak.  A  szalagsorszámok
    alapján  a  szalagdobozban  elhelyezett  tartalomjegyzékben  (vagy   a
    műsorukat regisztráló füzetben) megtalálhatjuk a keresett zenét.
        Tartalmi jellegű a nyilvántartás, ha mondjuk a zenékben előforduló
    hangszerek  alapján  tájékozódom.  Ilyenkor  a   "B"   betűnél   fogom
    megtalálni a buzuki-t, és a mellé írt számok (például: 118  A/2)  arra
    utalnak, hogy esetünkben a 118. szalag A oldalán a második számban  ez
    a hangszer is megszólal. Nem kell bizonygatnom, hogy  a  hangmontázsok
    összeállításához  egyszerre  mindkét  fajta  (vagy  még  több   fajta)
    nyilvántartásra is szükség lehet..., és azt  sem,  hogy  e  lépések  a
    hangászkodás  szenvedélyének  igen  veszélyes  (ön-  és  közveszélyes)
    ösvényeire vezetnek - ne is menjünk rajta tovább!
        Mindenképpen   szükségünk   lehet   zörejekre,   természetes    és
    mesterséges  hangzás-effektusokra.  Ezek  egy  részét   beszerezhetjük
    közönséges hanglemezekről (Pink  Floyd  előnyben!),  sőt,  megjelennek
    kizárólag   ilyen   zenét   tartalmazó   hanglemezek    is,    például
    amatőrfilmesek   számára.   Komoly   jelentőségre   tesz    szert    a
    hangeffektusok gyűjtésében - végre! - a mikrofon  is.  Környezetünkben
    számos hangzást rögzíthetünk mikrofonnal, és  ezek  alkalomadtán  igen
    jól jöhetnek.
        A zörejek tárolása és nyilvántartása általában egyszerűbb,  hiszen
    csak néhány szalagot foglalnak  el,  egy-egy  montázsban  csak  néhány
    másodperc a szerepük - de ez a szerep főszerep is  lehet!  Legközelebb
    majd arról szeretnék írni, hogy mely effektus milyen hatást vált ki  a
    hallgatóságból. Most csak egyetlen példát mondok. Amikor azt  halljuk,
    hogy egy tekegolyó végiggurul egy fa-pályán, és egyszercsak szerteszét
    dőlnek az eltalált bábok, akkor ez a robaj egész biztosan azt jelenti,
    hogy valamely témának itt a

                                                                     VÉGE.