István, a király



    

        A bort inni kell, nem dicsérni,  a  szerelmet  mívelni  kell,  nem
    tanulmányozni - s hasonlóképpen állhat a dolog a popzenével is,  ezzel
    a difiníciójánál fogva népszerű műfajjal, amely  nagyon  szórakoztató,
    sőt, értékes is  lehet,  mindaddig,  amíg  hallgatjuk  csupán,  s  nem
    próbálunk meg írni is róla.
        Ha már a popzene  mindenáron  újságpapírra  kívánkozna,  bizonyára
    jobban érezné magát egy kizárólag könnyűzenével foglalkozó lapban - ha
    volna ilyen. Mint tudjuk, nemrég csaknem sikerült is lábra állnia  egy
    újságnak, amely  a  saját  optikáján  át  szemlélte  volna  a  popzene
    fejleményeit; sajnos, a körülmények  úgy  hozták,  hogy  a  Poptikának
    végül csak egyetlen mutatványszámra futotta  az  erejéből.  Nagy  kár,
    levehette volna a  vállunkról  azt  a  terhet,  amelyet  mi  sehogysem
    tudunk, meg hát nem is igen akarunk cipelni.
        Mi ugyanis nem sok megírnivalót találunk a  könnyűzene  világában.
    Az oly sokat emlegetett műfajbeli és nemzedéki viták a  mi  szemünkben
    többnyire  mesterkéltek,  mondvacsináltak,  tartalmatlanok,   nem   is
    zavarnak sok vizet - pontosabban, az a víz amúgyis állóvíz csupán,  és
    már  magától  is  éppen  eléggé  zavaros,  bár  helyenként  kellemesen
    langyos. Történni semmi sem történik, "egyik  nap  tolja  a  másikat",
    lényegében eseménytelenül.
        Olykor aztán  mégis  történik  valami,  és  akkor  persze  mi  sem
    szeretnénk lemaradni róla. Csak éppen sosem tudjuk, melyik  csücskénél
    ragadjuk meg az Eseményt. Mert a rock-opera (hiszen erről van szó) már
    önmagában  is  csudamód  összetett  műfaj,  hát  még,  ha  egyidejűleg
    alkalmazzák szabadtéri színpadra és filmre különösen, ha rock-operától
    szokatlan  módon   történelmi   időket   jelenít   meg:   Magyarország
    sorsfordulóját idézi föl.
        Az István, a királlyal mindenesetre  valami  egészen  különlegeset
    produkált Levente, a kobzos és János, az igric. Fel is  adták  vele  a
    leckét a kritikusoknak, mert aki e rock-opera méltatására vállalkozik,
    egylélegzetre kell megítélnie színpadi előadást, filmet és hanglemezt;
    figyelembe kell vennie nemcsak a zenét, a  dalszövegeket,  nemcsak  az
    énekesek, a színészek, a rendező, az operatőr teljesítményét, hanem  a
    forgatókönyv  didaktikai  értékeit  is,  minthogy  ez  a  zenés  játék
    egyszersmind  történelemórát   is   tart   nekünk   a   filmvászonról.
    Kétségtelenül érdekessége például a (Boldizsár Miklós darabjából  írt)
    forgatókönyvnek, hogy történelmi adatokra támaszkodva  "rehabilitálja"
    a köztudatbeli Koppányt,  akit  többségünk  eddig  pogánynak  tartott,
    holott valójában a bizánci kereszténység híve volt, vagyis csupán "más
    irányban orientálódott", mint  István.  Tanulság:  ne  engedjük,  hogy
    ítélőképességünk belemerevedjék a készen kapott, kritikátlanul  átvett
    sémákba.
        Volna tehát miről írni a  rock-opera  néhány  szabadtéri  előadása
    után, illetve a film bemutatója előtt. Az  esztétikai  ítéletet  mi  a
    kulturális fórumokra bízzuk, ámde  mivel  a  premier  csak  márciusban
    esedékes - nem érdekelné-e Olvasóinkat egy "előzetes", egy  képsorozat
    a filmből? S minthogy a Hifi Magazin elsősorban  hangtechnikai  újság,
    szólaltassuk  meg  az  István,   a   király   "stábjából"   a   vezető
    hangmérnököt,  Kovács   Györgyöt   (Shadows-   és   Ventures-rajongók,
    emlékeztek még a Hess András téren játszó,  egykori  Futuráma  zenekar
    gitárosára?), nyilván lesz mit mondania erről a  produkcióról.  Hiszen
    ritkán fordul elő, hogy hangmérnöknek egyidejűleg  kelljen  szolgálnia
    két ilyen kényes urat, mint amilyen a film és - ami ezúttal érdekesebb
    számunkra - a szabadtéri színház.

                                      *

        (Képsorozatunkat  lásd  a  poszterkép  hátoldalán  -  a  mozgalmas
    felvételek jobban érvényesülnek a fényes műnyomópapíron.)

                                                                      -dl-


    "Már  a  koncert  bemutatója  után,  tehát  jó két évvel ezelőtt szóba
    került,  hogy  kéne csinálni valami nagylélegzetű dolgot, valamit, ami
    nemcsak  filmen  jó, hanem színpadi formájában is eseményszámba megy -
    ennyi  az,  amit  az  István,  a  király előzményeiről tudok. A kettős
    produkciónak  mindenesetre  megvan  az  az  előnye,  hogy  a  színpadi
    előadást   rögtön   filmszalagra   is   vihetik,  akár  hat  kamerával
    egyszerre,  mint  most csinálták. Ehhez a filmhez egyébként a színpadi
    képanyagnak csak vagy 20 százalékát akarták felhasználni, de aztán úgy
    adódott, hogy a produkció legalább felerészben az előadáson alapul, és
    az  utóforgatást  is  jórészt  ugyanazon a helyszínen végezték - ekkor
    készítették el a közeli felvételeket, a kevés szereplős jeleneteket. A
    helyszínt  csak  sokára  találtuk  meg,  előbb arra gondoltunk, hogy a
    Népstadionban  tartanánk  egyetlen  előadást,  aztán  szóba  került az
    óbudai  Amphitheatrum,  de  hát  az  műemlék,  védett  terület.  Végül
    rátaláltunk   a   városligeti   szánkázódombra   (azóta  Királydombnak
    nevezik!),  és  ez  a  környezet  tényleg  kitűnő  hangulatot adott az
    ezeréves történetnek.

    A   hangmérnökre   többrendbeli   feladat   hárult  (persze,  ugyanezt
    mondhatnák   magukról   az   operatőrök,   világosítók   is),   hiszen
    szabadtéren  egészen  mások  a  követelmények,  mint  a  stúdióban. Az
    előadás,  elejétől  végéig,  playbackről  ment.  A hangfelvétel az MHV
    törökbálinti    stúdiójában    készült,   Kálmán   Sándor   hangmérnök
    vezényletével;  ez a felvétel képezi a hanglemez, az előadás és a film
    "nyersanyagát".  A film számára - minthogy ez a műfaj egészen másfajta
    keverést  tesz  szükségessé - külön-külön vettük át a zenei alapot, az
    éneket  és  a kórust, hogy ezeket majd a képnek megfelelően használjuk
    fel.  (A  magnósokat feltehetően érdekli: sztereó Nagrákkal másoltunk,
    és az előadásokon is ilyen magnókat használtunk.)

    Maga  az eredeti hangfelvétel természetesen sztereó, és ilyen formában
    szerettük   volna   bejátszani   az  előadáson  is,  hogy  a  hatalmas
    színpadtérségben   mindig   onnan  szólaljon  meg  a  hang,  ahonnan a
    szereplők   "énekelnek".  Sajnos,  éppen  a  nagy  tér,  helyesebben a
    túlságosan    széles    bázistávolság   nagyon   szétzilálta   volna a
    sztereofóniát,  meg  kellett  maradnunk  a  monó hangnál. Annyit azért
    megtettünk,  hogy  a sztereó Nagra egyik sávján az alapot, a másikon a
    szólisták  hangját  rögzítettük,  és igy legalább az ének/zene arányát
    a  dramaturgiai  helyzetnek megfelelően keverhettük. Ez már csak azért
    is  fontos  volt,  mert  a  közönség  előszörre  hallotta a szöveget -
    vigyázni kellett, hogy minden szót jól lehessen érteni.

    A  szabad  térség nagy csillapítása miatt jókora hangenergiáról, 15-20
    ezer  wattról  kellett  gondoskodnunk  -  és az előadásokon a végfokok
    összteljesítménye végül is vagy 17 ezer wattot tett ki. Ez elegendőnek
    is  bizonyult,  elértük  vele  a  rockzenéhez szükséges, a normálisnál
    jóval nagyobb hangerőt, anélkül azonban, hogy sokkolni akartuk volna a
    közönséget  (mint  ahogy  állítólag  a Fenevad előadásán történt, ahol
    az emberek csaknem belesüketültek a zenébe).

    A  bázistávolság,  a "fesztávolság", mint már említettem, iszonyatosan
    nagy  volt,  a  ket fő hangszórócsoport 200 méternyire állt egymástól.
    Így  óhatatlanul  zavaró  visszhang  képződik.  Úgy  védtük ki, hogy a
    játéktér  közepén,  a  díszletelemek alatt elrejtettünk két kiegészítő
    hangszóróegységet,  egyet  Koppány várának kápolnájában, egyet a másik
    oldalon,  a  kőkápolna mélyén. A hangerejüket úgy szabályoztuk, hogy a
    hangenergia  egyenletesen  oszoljon  el  a  nézőtéren, és csökkenjen a
    kellemetlen   visszhanghatás.   A   rejtett   hangszórók   magashangja
    természetesen   jobban  elnyelődik,  ezért  a  magashangok  arányát, a
    lesugárzott  hang  egyenletességét  két  MXR  grafikus  ekvalizátorral
    állítottuk helyre.

    A  színpadi  produkcióban  igen  nagy  szerepe  volt a Főnix stúdiónak
    (Mihály  János a vezetője); az egész hangtechnikai "cuccot" ők szedték
    össze,  ők  is  rakták  össze,  és a hangot az ő Soundcraft mixerjükön
    kevertük.   Mint  az  eddigiekből  is  kiderült,  összmunka  volt  ez,
    résztvett   benne   Mihály   Jancsi  a  csapatával,  a  hanglemezgyári
    hangmérnök Kálmán Sándor, és persze az én csapatom is.

    A  zene  sajátos  dramaturgiája  miatt a hangszalagnak 1 óra 45 percig
    egyfolytában,  megszakítás  nélkül  kellett  futnia.  Ezért  aztán két
    Nagrával  dolgoztunk,  váltogatva  őket,  mint  a mozigépészek teszik.
    Minden   mozzanatot   be   kellett   jelölnünk  a  szalagon,  hiszen a
    koreográfiát  másodperc  pontossággal  kellett  követnünk.  A magnóink
    (akárcsak  a  hat kamera) kvarcvezérlésűek - itt mindennek szinkronban
    kellett futnia."

    Hát ennyit mesélt el a hangmérnök az előadásról, vagy, ha úgy tetszik,
    a  film hangtechnikai előzményeiről. A film egyébként jelenleg (amikor
    ezeket  a  sorokat  írjuk) vágás alatt van, a hanganyag november végén
    nyeri  el végleges formáját, decemberre az egész produkciót befejezik,
    januárra  várhatók az első kópiák - és márciusban láthatjuk-hallhatjuk
    az  István,  a  királyt  a  moziban is. A filmhangról még annyit, hogy
    ennek  készítésekor  a  Dolby rendszer hazai változatát használják (ez
    kompatibilis  a Dolbyval), és a filmen természetesen minden sztereóban
    szólal  meg,  az  ének,  a  taps,   még a táncosok lábdobbanása is. Az
    úgynevezett  3+1-es  sztereófóniát alkalmazzák, ez azt jelenti, hogy a
    bal  és  a  jobb  csatorna  jeléből  egy  középső,  monó  csatornát is
    kevernek,  és  még  hátul  is  megszólaltatnak  egy  hangszórót, ez az
    úgynevezett  effekt-csatorna. A térhatás, ígérik, nagyon meggyőző lesz
    - de hát igazolja ezt majd maga a film.