Egy tucat kérdés




    -  ERKEL TIBORHOZ, a Magyar Rádió zenei főosztályvezetőjéhez

    


        Mi újság a Rádiónál? Van újság, kettő is.  Az  egyik  hír  műszaki
    jellegű: a 3. adón kívül most már a Petőfi is "sztereóképes". A  másik
    inkább adminisztratív, de a Hifi Magazint élénken  érdekli:  új  zenei
    főosztályvezetője van az intézménynek. Erkel Tibor személyében a Rádió
    egyik régi munkatársa tért vissza a Bródy Sándor  utcába  -  ha  ugyan
    eltávozott onnan egyáltalán, de ezt majd  ő  maga  mondja  el  nekünk.
    Kössük össze a kellemeset a hasznossal, beszélgessünk el vele zenéről,
    műsorpolitikáról,  hi-firől,  sztereofóniáról.  Véletlenül  éppen   12
    kérdést tettünk fel Erkel Tibornak, de interjúnk címében úgy  teszünk,
    mintha   szándékosan   osztottuk   volna   be    az    időt    ennyire
    lelkiismeretesen. Kezdjük a leginkább kézenfekvő kérdéssel:

                                      *

        1. Mivel foglalkozott mindaddig, amíg a zenei főosztály élére  nem
    került?


        - Megelőzendő  a  következő  kérdést  (eddig  még  sosem  sikerült
    elkerülnöm): nevem valóban az  Erkel  családdal  kapcsolatos,  és  nem
    véletlen,  hogy  kora  gyermekkoromtól  fogva   zenével   foglalkozom.
    Elvégeztem a zongoraművész-tanárképző szakot a Zeneakadémián, ahol  ma
    is  tanítok   (zongorát   a   zeneszerző-   és   karmesterjelölteknek,
    karvezetősöknek stb.) 1963-ban, tehát  20  évvel  ezelőtt  a  Rádióhoz
    jöttem  zenei  rendezőnek.   Ez   volt   az   első   találkozásom   az
    elektroakusztikával, de el is köteleztem magam egy életre. Olyannyira,
    hogy amikor tanári megbízatást kaptam a Főiskolán, sőt: később, amikor
    négy évig  a  Művelődési  Minisztériumban  a  zenei  és  táncművészeti
    osztályt vezettem, arra az időre sem hagytam fel a  rendezéssel.  1965
    óta vagyok a rendezői csoport vezetője a Rádiónál. A  zenei  főosztály
    élére ez év közepén neveztek ki.


        2. Közhely-kérdés: hogyan ítéli meg a könnyűzenét "mint olyat"?


        - Erre én is csak közhellyel tudok felelni: a műfaji  hovatartozás
    önmagában még nem dönti el, jó-e a zene, vagy  rossz.  Az  sem  döntő,
    hogy közérthető-e vagy sem. Tény viszont, hogy a könnyűzene tömegcikk,
    sokkal több benne a selejtes termék, és kisebb mesterségbeli tudás  is
    elegendő hozzá. Hiszen külsőségekkel, pusztán divatirányzatokhoz  való
    alkalmazkodás révén is ki lehet kényszeríteni a sikert, éspedig sokkal
    hamarabb, semhogy a  zenész  rákényszerülne  a  komolyabb  tanulmányok
    elvégzésére. Ehhez járul, hogy a könnyűzene (üzleti vonzatai  folytán)
    sokkal parttalanabbul terjed. Az igazán nívós produkciók általában itt
    is jóval szűkebb közönséget vonzanak - habár mindig  akad  ellenpélda,
    mint legutóbb az István, a király.


        3.  Megítélése  szerint  az  embereknek  mekkora  hányadát   lehet
    megnyerni a komolyzene számára?


        - Magyarországon ma feltehetően a lakosságnak 4-5 százaléka  -  és
    ez nagy szám! - általában véve érdeklődik a komolyzene iránt:  nemcsak
    találkozik vele, de keresi is. Nyilván lényegesen több az olyan ember,
    aki bizonyos zeneműveket szívesen hallgat,  vagy  legalábbis  hajlandó
    elhallgatni azokat.


        4. Mekkorára taksálja a  komolyzene-kedvelők  arányát  a  hifisták
    körében? (Elárulom, hogy éppen most készítünk erről egy felmérést.)


        - A hifistákkal valószínűleg sokkal rosszabb a helyzet. Elsősorban
    azért, mert a hifi sokkal  könnyebben  létrehozható  a  könnyűzenében,
    mint a komoly zenében: nem kell figyelembe  venni  azt  a  természethű
    ideált, amelynek megközelítése a komoly zenében  úgyszólván  nyomasztó
    kötelezettség. Az már aztán nem a  hifivel  kapcsolatos,  hogy  minden
    generáció (tehát a mostani legfiatalabb is) úgy  érzi,  joga  van  rá,
    hogy a saját korának zenéjét hallgassa. És ha a komoly zenét nem érti,
    olyan     muzsikát     keres     magának,     amelynek     megfejthető
    összefüggésrendszere van, amely világos és amelyet a  saját  nemzedéke
    nyújt neki...


        5. Szkeptikusan ítélte meg azoknak a komolyzene iránti  vonzalmát,
    akik különösen magas hanghűségre törekszenek. Általában véve tehát nem
    vár sokat a mind újabb és mind jobb technikától?


        - Éppen ellenkezőleg. Annak idején, a 60-as évek közepén, amikor a
    Rádió végre korszerű  berendezésekhez  jutott,  rádöbbentünk:  micsoda
    érdeklődés ébredt a rádiózás iránt szinte egyik napról a másikra!  Ezt
    a külföldi visszajelzésekből is megítélhettük,  ugyanis  a  nemzetközi
    műsorcserénk rövid idő alatt  a  tízszeresére  nőtt,  és  nem  csak  a
    könnyű-,  illetve  komolyzenei  műsorok  arattak   sikert,   hanem   a
    szövegesek is, például a  hangjátékok.  De  a  belföldi  visszhang  is
    igazolta  a  befektetés  jogosságát:  a  magasabb  műszaki  színvonalú
    közvetítés   nagyobb   figyelmet    keltett,    mint    az    egyszerű
    "információszolgáltatás", ez  pedig  kultúrpolitikai  szempontból  sem
    közömbös. Hasonló következménye volt annak is,  amikor  1969-70  táján
    bevezettük a sztereó rádiózást,  s  talán  most  is  meglesz  majd  az
    eredménye annak, hogy  már  nem  egy,  hanem  két  adón  sugározhatunk
    sztereó műsort.


        6. (Helyben vagyunk.) Mivel  jár  ez?  Hogyan  alakítják  a  három
    rádióállomás programját, hogy  a  sztereofónia  előnyei  minél  inkább
    érvényre jussanak?


        - A Rádió figyelemmel kíséri a hallgatóság jelzéseit, s  ha  kell,
    igyekszik módosítani a műsorok struktúráján.  Jelenleg  is  egy  ilyen
    struktúra-módosításra készül az  intézmény.  A  sztereó  zenehallgatás
    szempontjából  az  a   legfontosabb,   hogy   a   3.   műsor   végképp
    "zenecentrikus" lesz.  Itt  sugározzuk  az  "értékes"  zenét,  amelyen
    nemcsak komoly-, hanem könnyűzenét  is  értek.  Persze,  a  próza  sem
    szorul ki teljesen a műsorból,  de  a  zene  fog  dominálni.  Ugyanígy
    természetesen a másik két adó sem  szorítkozik  csupán  a  prózára.  A
    Petőfi adó szórakoztatóbb, populárisabb  karaktert  ölt,  például  ide
    kerülnek a nagy könnyűzenei blokkok, amelyek se a  3.  adóhoz,  sem  a
    Kossuthhoz nem illenek. A Kossuth adón inkább az országos  érdeklődést
    keltő    zenei    eseményeket    sugározzuk,    a    bemutatókat,    a
    felvétel-újdonságokat. Ismétlem, innen sem szorul ki a zene. (Nehéz is
    lenne a műsort csupán prózával kitölteni.)


       7. Műszaki szempontból egyenértékű-e a 3. adó és a Petőfi?


        - Elvben feltétlenül. Talán csak annyi lehet a különbség, hogy  ma
    még a Petőfin sok vegyes műsort, tehát monót is sugároznak.


        8. Hogyan ítéli meg az "élő" adások, azaz a helyszíni közvetítések
    jelentőségét?


        - Az élő zenét, a személyes jelenlétet véleményem szerint semmivel
    sem lehet pótolni;  helyesebben,  a  rádióközvetítés  is  csak  pótlék
    lehet. De egyetértek abban, hogy ha egyáltalán  meg  lehet  ragadni  a
    pillanatot (a zenét) a hangdobozok előtt ülve  is:  ezt  elsősorban  a
    helyszíni közvetítéstől várhatjuk.


        9. Számíthatunk-e rá, hogy a jövőben mind több koncertet  közvetít
    a Rádió? (Bennünket ez már  csak  azért  is  érdekel,  mert  az  "élő"
    adástól várjuk a  legjobb  hangminőséget  -  jobbat,  mint  amilyet  a
    hanglemez kínál.)


        - A legtöbb  hangversenyt  egyenesben  közvetítjük.  Természetesen
    külön-külön mindegyikre szerződést kell  kötni,  engedélyeztetni  kell
    őket (hacsak  nem  a  Rádió  saját  produkciójáról  van  szó).  Mindez
    általában nem ütközik akadályba.  Jogilag  ugyan  az  előadók  vagy  a
    rendezők tiltakozhatnak a közvetítés ellen, de  ez  a  legkevésbé  sem
    gyakori, habár akad előadóművész,  aki  idegenkedik  a  mikrofonoktól,
    vagy fél tőle, hogy a mikrofon reagálni fog azokra  az  apró  hibákra,
    amelyeket  a  helyszínen  a  közönség  nem  vesz  észre.  Ez  néha   a
    legnagyobbakkal is előfordul - szerencsére igen ritkán.


        10. Hallgat-e zenét otthon is?


        - Igen, hallgatok, és bevallom: könnyűzenét is - a nívósabb fajtái
    határozottan szórakoztatnak, meg aztán (tekintettel  a  fiaim  korára)
    egyébként   is   gyakran   van   részem   popzenében...    Komolyzenét
    természetesen rendszeresen hallgatok, noha ma már nem mindig  érzem  a
    zene feloldozó élményét: szakmai füllel figyelem, nem tudok kibújni  a
    bőrömből.


        11. Milyen lejátszó-berendezést használ?


        -  Videoton  Cleopatra  rádió-erősítőt,  Dual  lemezjátszót,  Akai
    kazettás magnót (a típusszámot nem tudnám megmondani). A  minőségüket,
    a Videotonét is, a hazai körülmények között elfogadhatónak tartom (meg
    nem is volt pénzem többre); mindenesetre tény, hogy 4 év  óta,  amióta
    megvan, kifogástalanul működik, és ez is nagyon fontos szempont.


        12. Megfér-e majd a főosztályvezető a zenei rendezővel?


        - A rendezést nem hagytam abba és nem  is  akarom  abbahagyni;  ez
    egyébként kötetlen tevékenység, a kollégáimmal rendszeresen  dolgozunk
    a Televíziónak, a Hanglemezgyártónak. Van azonban valami (hadd mondjam
    el itt), ami örök hiányérzetet kelt bennem: a visszajelzés  hiánya.  A
    zenei  rendező  tevékenysége  -  mint  rádiós  tevékenység  -   mintha
    ismeretlen volna nemcsak a nagyközönség,  de  az  egész  zenei  szakma
    előtt  is.  Félreértés  ne  essék:  nem  dicséretet   várunk,   csupán
    észrevételeket.


        Ez nyilván összefügg a rádiózás, a sztereofónia,  valószínűleg  az
    egész hazai audio-kultúra helyzetével. Aligha vigasztalja meg a  zenei
    rendezőt az az érv, hogy de hiszen ma még a hangmérnököt sem  "halljuk
    ki" a felvételből vagy a közvetítésből. Bízzunk benne,  hogy  lesz  ez
    még  másképp  is.  (Tekintsük  ezt   fenyegetésnek?)   Addig   viszont
    legalábbis egy cipőben járunk. Mindenesetre köszönet az interjúért. És
    sok sikert az új poszton.


                                                                     D. L.