Zene a fülek között



    - Fejezetek a pszicho- akusztikából - I.


        Akusztikai  cikksorozatunk  első  két   része   után   egyszercsak
    megakadtunk. Eddig ugyanis többé-kevésbé egzakt  dolgokról  volt  szó,
    amennyiben a hangszerek és a termek akusztikája a fizika  egy-egy  jól
    definiálható fejezetét képezi, alapelvei tisztázottak,  s  ha  van  is
    vita erről vagy arról az akusztikusok körében,  az  nemigen  érinti  a
    High Fidelityt.
        Egészen  más  a  helyzet  az  úgynevezett  szubjektív   (pszicho-)
    akusztikával, mely tudományág azt kutatja, hogyan hall az emberi  fül,
    vagy méginkább: az emberi agy. Nem állíthatjuk, hogy  az  akusztikának
    ez a fejezete is ne volna egzakt. Hiszen: szabatos kérdéseket tesz fel
    a természetnek,  és  gondosan  regisztrálja  az  e  kérdésekre  kapott
    válaszokat. A pszichoakusztika azonban  pontosan  az  a  határterület,
    amelyen  a  tudomány  (a  fizika)  érintkezik  számunkra   is   fontos
    alkalmazási területével, a  stúdió-,  illetve  a  hifi-technikával.  A
    hangátvitel gyakorlata a szubjektív akusztika adatain,  statisztikáin,
    felismerésein alapszik, és a hangmérnökök megszokták, hogy  ezeket  az
    adatokat,   statisztikákat,   felismeréseket    gondolkodás    nélkül,
    közvetlenül alkalmazhatják.
        Egy ideig nem is volt ebből semmi baj, de a legutóbbi  időkben,  s
    éppen a High Fidelity  fejlődése  nyomán,  rendkívül  komoly  kételyek
    merültek  fel  azokkal  a  következtetésekkel  szemben,  amelyeket   a
    szubjektív akusztikai alapelvekből lehet levonni. Még az is elhangzik,
    s egyre gyakrabban, hogy a  szubjektív  akusztika  állításait  ma  már
    egyáltalán  nem   szabadna   alkalmazni   a   felvételi,   illetve   a
    lejátszótechnikára.  Hangsúlyozzuk,   ez   a   kritika   nemhogy   nem
    tudományellenes, ellenkezőleg: éppen hogy a tudományosabb  módszereket
    kéri számon az akusztikusoktól. Ha ugyanis a pszichoakusztika jelzései
    ellentmondanak  a  gyakorlatnak,  akkor  ez  azt  jelenti,   hogy   az
    akusztikusok "nem jó kérdéseket tettek fel a természetnek", és  így  a
    természet sem arra válaszolt, amire kellett volna. Ha ez így igaz, nem
    előszörre fordulna elő, hogy a gyakorlat visszahat az  alaptudományra,
    s korrigálja annak irányvonalát. Az  "igazán  jó  kérdéseket"  azonban
    nagyon nehéz lesz megfogalmazni (rendkívül bonyolult kísérletekről van
    szó), s biztosra vehetjük, hogy még sokáig nem  fogunk  tisztán  látni
    attól  a  ködtől,  amely  a  High  Fidelity  és   a   pszichoakusztika
    határvidékén gomolyog.
        Végiggondolva mindezt, szerkesztőségünk a  szó  szoros  értelmében
    patthelyzetbe került. Nyilván  folytatni  szeretnénk  ismeretterjesztő
    sorozatunkat - de nem tehetjük meg, hogy Olvasóinkat ne  tájékoztassuk
    kételyeinkről  a  szubjektív  akusztikai  alapismeretekből  levonható,
    népszerű következtetésekkel szemben. Másrészt  viszont  módszertanilag
    is elfogadhatatlan, sőt, nevetséges  dolog  lenne,  kételyekből  fonni
    füzért  egy  olyan  alapvető  ismeretanyag  köré,  amelyet  többségünk
    egyáltalán nem, vagy csak felületesen ismer.
        Ezért  aztán  a   következőképpen   döntöttünk.   Felkértük   régi
    ismerőseinket, Angster Judit és Miklós András fizikusokat  (mindketten
    a "fiatalabb" évjáratból valók), hogy  foglalják  össze  számunkra  az
    alapismereteket - vagy legalábbis azok lényegét, sőt:  koncentráljanak
    inkább csak a High  Fidelityvel  közvetlenül  is  kapcsolatba  hozható
    tézisekre, amelyeket olyasféle címen prezentálhatunk, mint: "Fejezetek
    a pszichoakusztikából". Ezek a fejezetek lazán kapcsolódnak egymáshoz,
    és  sorozatuk  időnként  megszakad,  hogy  vitáknak,   illetve   olyan
    interpretációknak adjon helyet, amelyek  esetleg  más  megvilágításban
    láttatják az akkor már megismert tényanyagot. Így például a  következő
    számban - jelen cikkünkhöz kapcsolódva  a  HFM  szerkesztője  szeretné
    kifejteni nézeteit a hangátvitel dinamikai követelményrendszeréről  (s
    szeretné, ha ezt az "interpretációt" azért tüstént lektorálná is AJ  &
    MA, a szakember szemével).

                                      *

        Akusztikai cikksorozatunk  most  következő  részében  eltérünk  az
    eddigi formától. Miközben folytatjuk az akusztika  egyes  fejezeteinek
    felvázolását, mondandónkat egy-egy, a  hifistát  jobban  érdeklő  téma
    köré  csoportosítjuk.  Mindenekelőtt  azonban   a   hallásról   és   a
    pszichoakusztika  alapfogalmairól  kell  szólnunk.   Három   fontosabb
    témakört  szeretnénk  ugyanis  megvizsgálni:  a  jel-zaj  viszony   és
    dinamika, a torzítások, illetve a térbeli hallás témakörét.  Mindhárom
    területnek nagyon sok pszichoakusztikai  vonatkozása  van,  ezért  nem
    tekinthetünk el bizonyos alapfogalmaktól - de a  kifejezetten  szakmai
    magyarázatokat kisbetűvel szedjük.
        Tudjuk,   hogy   igencsak   ingoványos   vidékre   tévedtünk.    A
    pszichoakusztika  fogalmai  körül   nagyon   sok   a   félreértés,   a
    hifi-szakirodalomban pedig sok olyan cikk  található,  amely  bizonyos
    pszichoakusztikai tételeket megkérdőjelez. Éppen ezért cikkünkben  azt
    a   módszert   fogjuk   követni,   hogy   miközben    ismertetjük    a
    pszichoakusztika alapvető tételeit, felhívjuk  a  figyelmet  azokra  a
    részekre, amelyeknél véleményünk eltér  az  általánosan  elfogadottól,
    illetve ahol az utóbbiakat nem tartjuk kielégítőnek.
        Az  embert   környezetéből   mindenféle   ingerek   érik,   ezeket
    érzékszerveinkkel észleljük,  és  érzetek  alakulnak  ki  bennünk.  Az
    akusztika a hangingerrel  és  a  hangérzettel  foglalkozik.  Az  inger
    tulajdonságait az objektív akusztika, az  érzetét  a  szubjektív  vagy
    pszichoakusztika  tárgyalja.  Mindkét  terület  sok-sok  részterületre
    oszlik,  így  például  az  objektív   akusztika   tárgyalja   a   hang
    keletkezésével, terjedésével, elnyelődésével kapcsolatos kérdéseket, a
    hang és környezete közötti kapcsolatokat és  kölcsönhatásokat  stb.  A
    szubjektív   akusztikán   belül   a    hallószerv    működésével    és
    tulajdonságaival, a különféle  érzetfajták  (hangosság,  hangmagasság,
    hangszín  stb.)  jellemzőivel  és  az   ingerek   és   érzetek   közti
    összefüggésekkel foglalkoznak.
        Az ingerek hatására létrejövő érzetekből áll össze  tudatunkban  a
    hangélmény.  Élményünket  azonban  nagyon   sok   olyan   tényező   is
    befolyásolja, amely nem tartozik sem az  objektív,  sem  a  szubjektív
    akusztika tárgyába. Hangulatunk,  fáradtságunk,  figyelmi  állapotunk,
    ízlésünk, a hallgatott művel kapcsolatos várakozásunk mind-mind erősen
    befolyásolja  hangélményünket.  Hogy  az  említett   tényezők   milyen
    befolyással vannak az élményre, a  pszichológia  vizsgálja.  Ebbe  nem
    fogunk  belemenni,  bár  tudjuk,   hogy   a   zenét   hallgató   ember
    szempontjából igen fontos. A  figyelem  és  az  elvárás  azonban  igen
    jelentős befolyást gyakorolhat  a  szubjektív  akusztikai  vizsgálatok
    eredményére. Ezért, ha röviden  is,  de  foglalkozni  fogunk  velük  a
    szubjektív akusztikai részben.

    Ingerek és impulzusok

        A hangingerek a fülünkön keresztül jutnak el  hozzánk.  Fülünk  az
    első eleme annak a láncnak, amely az ingerekből érzeteket  hoz  létre,
    ezért mindenképpen kell pár szót ejtenünk az emberi  fül  működéséről.
    (Lábjegvzetben  egy  kicsit  részletesebben  is  ismertetjük   a   fül
    felépítését.*) A fülünkbe jutó hang megrezegteti a dobhártyát, s ez  a
    rezgés a hallócsontocskák közvetítésével jut el  a  belső  fül  ovális
    ablakára (1. ábra.)

    

    1. ÁBRA.
    A fül vázlatos metszete. Jelölések: a) fülkagyló, b) külső hallójárat,
    c)  dobhártya,  d)  középfül  a  hallócsontokkal, e) kengyel az ovális
    ablakban,  f)  fülkürt  a  szájüreg  felé,  g) (és a feketén foltozott
    területe):  csont,  h)  agyvelő, i) csarnok, j) félkörös ívjáratok, k)
    csiga  (a  fehér  részek  a  hártyás.  a  vonalkázott részek a csontos
    labirintus), l) idegkivezetés az agy felé.
    (Tarnóczy)

    *  Az  1.  ábrán  a  fül  keresztmetszetének vázlatát tüntettük fel. A
    fülkagyló  kőzépső  mélyedéséből  kiindulva  keskeny csatorna nyílik a
    sziklacsontba. Ennek mélyén, minden oldalról védetten helyezkedik el a
    hallószerv  felfogó  része,  a csiga. A hallójárat nem hatol el idáig:
    közben  rugalmas  hártya  zárja  le.  Ezzel kialakul a fülkagylóból és
    hallójáratból  álló "külső fül". A dobhártya a "középfül" levegőüregét
    (dobüreg)   határolja,   elzárja   légmentesen,   védelmet   nyújtva a
    fertőzések  ellen.  A dobüreg különben közlekedik a külső levegővel, a
    fülkürtön  keresztül, ami a szájüregbe nyílik. A 2 cm3 nagyságú üreg a
    hallócsontocskákkal     (kalapács-üllő-kengyel)     és    az    azokat
    egyensúlyban  tartó  izmokkal  együtt  alkotja a középfület. A kengyel
    talpa  a  belső  fül  ovális  ablakára illeszkedik. A "belső fül" igen
    bonyolult    szerkezet.    Nemcsak   a   hallásérzékelés,   hanem   az
    egyensúlyérzékelés   szervét   is   tartalmazza.  Ez  utóbbi  a  három
    térirányban elhelyezkedő három félkörös ívjárat. Maga a hallószerv egy
    csigaszerűen  2,2-2,7-szer  megcsavarodott  üregfolyosó. A két szervet
    nagyobb  előtér  (csarnok)  köti  össze,  és  az egész barlangrendszer
    egyetlen közös, folyadékkal telt egységet alkot a sziklacsontban. A 2.
    ábrán  jól látható, hogy a csigát az ún. hártyás labirintus két részre
    osztja:  a  csarnoki  csatornára  és a dobűri csatornára. A 3. ábrán a
    csiga egyik menetének metszete látható. A két külső csatorna mellett a
    hártyákkal határolt belső csatorna is kitűnik. A csiga közepén látható
    csontlemez   a  csiga  teljes  hosszában  csigavonalban  halad,  ezért
    pörgecsontnak  hívják. A pörgelemez belső folytatása az alaphártya. Az
    alaphártya  30-35mm  hosszú, az ovális ablaknál 0,08mm széles, a csiga
    tetejéig  (a  csigalyukig) 0,5 mm szélesre növekszik. Az alaphártya és
    az ún. Reissner-hártya zárja közre a középcsatornát. A Reissner-hártya
    a  csigalyuknál  összezáródik  az  alaphártyával.  A  középcsatornában
    folynak  le  az  ingerátalakítás  legalapvetőbb  részletei.  A  hallás
    felfogó   készülékei  az  alaphártyán,  az  ún.  Corti  féle  szervben
    rendeződnek.  A  végkészülékek  kétfélék: belső és külső szőrsejtek. A
    végkészülékek  (szőrsejtek)  fölött lebeg, s azokkal csaknem összeér a
    fedőhártya.

        Az  ovális  ablak  rezgése  nyomáshullámot  kelt  a csigát kitöltő
    folyadékban,   és   ez  a  nyomáshullám  végighaladva  a  csiga  fölső
    csatornáján,  egy  kis  nyíláson  keresztül  az  alsó  csigatérbe jut,
    amelyen visszafelé haladva a kerek ablakhoz jut el (2. ábra).

    

    2. ÁBRA.
    A  közép-  és belsőfül vázlatos szerkezete. Jelölések: a) kalapács, b)
    üllő, c) kengyel, d) kerek ablak, e) a csiga csarnoki csatornája, f) a
    csiga   dobűri   csatornája,  g)  csarnok  (vestibuium),  h)  a  belsű
    folyadékrendszer  tartaléka  (utriculus),  i) a belső folyadékrendszer
    pótlása  (saccus  endolymphaticus), j) agyvelő, k) csontos labirintus,
    l) hártyás labirintus.
    (Tarnóczy)

        A   kerek  ablakot  szintén  rugalmas  hártya  zárja  le,  ezért a
    nyomáshullám  nem verődik vissza. A fülbe jutó hangok hatására tehát a
    belső  fülben  nyomáshullámok  alakulnak  ki,  amelyek  egyre csökkenő
    sebességgel  haladnak  a csigalyuk felé, és eközben mozgásba hozzák az
    alaphártyát,   amelyen  az  idegvégződések  vannak.  Ha  a  gerjesztés
    folyamatos,  az  alaphártya  is állandó mozgásban lesz, és mint Békésy
    vizsgálatai  óta  tudjuk,  adott frekvenciájú gerjesztő hang esetén az
    alaphártya  egy  meghatározott  helyén  maximális  a  rezgésamplitúdó.
    Magasabb frekvenciájú hangok hatására az ovális ablak közelében lesz a
    maximális  kitérés  helye, s ahogy a hang mélyül, a csúcs egyre tovább
    vándorol  a  csiga  csúcsa  felé  (4.  ábra).  A  3.  ábrán bemutatott
    Corti-szervben  az alaphártya mozgása idegimpulzusok sorozatává alakul
    át.


    

    3. ÁBRA.
    A  csiga  egyik  menetének  metszete. Külön bemutatva a belső és külső
    szőrsejtek  alakja  és  a  hozzájuk  tapadó  idegvégződések.  A kiálló
    csillócskák  száma  egy-egy  szőrsejten  elérheti  a  százat  is. Ezek
    meghajlítása indítja meg az elsődleges elektromos kisüléseket.
    Jelölések:  a)  alaphártya (membrana basilaris) a Corti-féle szervvel,
    b)  Corti-féle  alagút a keresztező idegekkel, c) fedőhártya (membrana
    tectorialis), d) belső szőrsejtek, e) külső szőrsejtek, f) csillócskák
    (cilia),  g)  tapadó  idegvégződések,  h-h)  az  idegkivezetés csontos
    nyílása, i) Reissner-hártya, j) csigacsatorna.


    

    4. ÁBRA.
    A kiterítve elképzelt csiga oldal- és felülnézetben. A 32-35 mm hosszú
    alaphártya   hosszában   a   frekvenciaérzékelés   helyeit   nagyjából
    bejelöltük.  Betűjelölések: a) alaphártya, b) pörgecsont, c) csigalyuk
    (helicotrema) d) kengyel.

        Ha  a  fedőhártya  hozzáér  a  szőrsejtek  tetején levő szőrszálak
    valamelyikéhez,  a  szőrsejtekből idegimpulzus indul ki. Ez csak akkor
    következhet  be,  ha  a  fedőhártya s a Corti-szerv egymás felé mozog,
    ezért a hangnak csak egyik félperiódusában jönnek létre idegkisülések.
    Ez  hasonló az egyenirányító működéséhez. Ha az alaphártya mozgása egy
    bizonyos  minimális  értéknél  kisebb,  idegkisülés  nem jön létre, ha
    viszont  a kitérés növekszik, akkor az egy félperiódus alatt keletkező
    kisülések  száma  nőni  fog.  Így a hangintenzitás növekedésével egyre
    több idegimpulzust kapunk.
        A kisülések maximális számát viszont az  egyidejűleg  gerjeszthető
    szőrsejtek  száma  határozza  meg.  Ezért  azt  várhatjuk,   hogy   az
    intenzitás növekedésével a kialakult érzet telítésbe fog  menni.  Mint
    majd látni fogjuk, ez tényleg így is van. Egy-egy szőrsejt  a  kisülés
    után nem tud rögtön újabb impulzust kiadni magából. Az ehhez szükséges
    feléledési idő körülbelül 1-l,5ms. Ezért kb. 800Hz-ig  igaz  csak  az,
    hogy a hang minden periódusában minden szőrsejt  működőképes.  Nagyobb
    frekvenciáknál   egy-egy   szőrsejt   csak   minden   második-harmadik
    periódusra tud reagálni! Ha tehát az érzékenységet az időegység  alatt
    agyunkba érkező idegimpulzusok számával arányosnak képzeljük, akkor az
    érzékenység egyenletesen  fog  nőni  addig,  amíg  minden  periódusban
    minden  szőrsejt  működőképes.  Nagyobb   frekvenciákon   viszont   az
    érzékenység állandó marad.
        A hang erőssége  tehát  idegimpulzusok  gyakoriságává  alakul  át,
    frekvenciája pedig attól  függ,  hogy  a  hallószerv  melyik  részéről
    érkezik a legtöbb impulzus az agyba. Mégsem jelenthetjük  ki,  hogy  a
    jel frekvenciáját egyértelműen a  maximális  kitérés  helye  határozza
    meg. Frekvenciamegkülönböztető képességünk ugyanis sokkal  jobb,  mint
    ami az alaphártyán kialakuló kitérésmaximum szélességéből  adódna.  (E
    feltételezésnek egyéb tények is ellentmondanak.) Bizonyos jelkeverékek
    hangmagassága más lehet,  mint  az  alaphártya  maximális  kitéréséből
    adódna. Az utóbbi időben - nagyon sok vizsgálat nyomán - egyre  inkább
    úgy vélik, hogy nagyon nagy szerepe van az idősorrendnek.
        Tényleg, mit is csinál  a  fül  egy,  az  időben  sorba  rendezett
    impulzussorozatból? Egyáltalán, mi lesz  egyetlen  jel  időtartamából,
    miközben bejut a fülünkbe? Ez  egy  nagyon  érdekes  kérdés,  amellyel
    szerintünk még nem foglalkoztak eléggé a szakirodalomban. Ha  egyetlen
    keskeny impulzust küldünk a fülbe, hatására  az  alaphártyán  egy  kis
    kiemelkedés vonul végig, amelynek a haladási sebessége egyre  csökken,
    s amely  egyre  jobban  kiszélesedik  a  csiga  csúcsa  felé  haladva.
    Agyunkba mindaddig érkeznek idegimpulzusok  e  jel  hatására,  amíg  a
    kiemelkedés el nem  ér  az  alaphártya  végéig  -  vagy  a  kitérés  a
    küszöbérték alá nem csökken. Ez az  időtartam  egyes  szerzők  szerint
    csak pár ms, mások szerint ennél jóval  több,  10-30ms  is  lehet,  de
    mindenképpen  független  az   impulzus   élességétől,   csak   a   fül
    sajátosságaitól függ! Van tehát egy olyan legrövidebb időtartam,  hogy
    a még ennél is rövidebb jel hatására  is  már  csak  ugyanolyan  érzet
    alakulhat ki. Ezt tulajdonképpen nagyon jól  ismerjük,  hiszen  minden
    rövid hangimpulzust egyforma kattanásnak érzékelünk, és ha az impulzus
    szélességét csökkentjük, a jellege  nem  változik  meg,  csak  halkabb
    lesz. Ha a jelünk  összetett  zenei  hang,  akkor  a  belső  fülben  a
    magasabb komponensek  korábban  kezdenek  idegkisüléseket  létrehozni,
    mint a mélyebbek! Így az a  minta,  amelyet  az  idegkisülésekből  egy
    adott időpontban veszünk, a korábban jött hang mélykomponenseit  és  a
    későbben jött hang magas komponenseit tartalmazza! Ez  a  hatás  nincs
    kellően figyelembe véve a ma elfogadott elméletekben.
        Ha egy újabb impulzus érkezik az alaphártyára, mielőtt  a  korábbi
    hatás megszűnt volna, érzékelésünkben nem fog különválni  a  két  jel.
    Különféle kísérletekből tudjuk, hogy két impulzus között  (jellegüktől
    és intenzitásuktól függően)  20-35ms-nak  kell  eltelnie,  hogy  külön
    halljuk őket, ezért valószínűnek látszik, hogy a jel végigfutási ideje
    az alaphártyán a 10ms-os nagyságrendbe esik.
        Hallószervünk    eddig    ismertetett     sajátságaiból     néhány
    következtetést máris le  tudunk  vonni.  Várható  az,  hogy  az  inger
    erősségétől függő érzetre küszöbérzékenységet és telítődési jelenséget
    találunk.  Mint  már  említettük,  az  érzékenység  kb.  800-1000Hz-ig
    biztosan  növekedni  fog,  egészen  magas  frekvenciákra  viszont   az
    alaphártya merevsége miatt erősen csökken. A legnagyobb  érzékenységet
    a külső  hallójárat  rezonanciafrekvenciáján,  3kHz  körül  várhatjuk.
    Valószínű az is, hogy az érzetek kialakulásához idő kell, s ez az  idő
    semmiképpen sem lehet rövidebb, mint az az  időtartam,  ameddig  belső
    fülünk működik egyetlen nagyon rövid kattanás hatására. Láttuk azt is,
    hogy a  frekvencia-,  illetve  időtartam-információ  nagyon  bonyolult
    módon transzformálódik a hallószervben. Figyelemreméltó még az, hogy a
    belső  fül  érzékelő  rendszere  különösen  érzékeny  a  változásokra.
    Állandó ingerlés  hatására  az  idegimpulzusok  száma  csökken,  de  a
    rendszer akármilyen változásra azonnal az  impulzusszám  növekedésével
    válaszol (5. ábra).

    

    5. ábra.
    Egy  idegszál  kisülésének  időfüggvénye  állandó  szinuszos  ingerlés
    hatására (Rose és társai, 1959)


        Hallószervünk eddig ismertetett  jellemzői  objektív  módszerekkel
    mérhetők. A külső és a középfül átviteli tulajdonságait,  impedanciáit
    sokan és sokszor megmérték,  a  belsőfülben  végbemenő  hidrodinamikai
    jelenségek  mikéntjét  részben   állatkísérletekkel,   részben   pedig
    modellkísérletekkel tisztázták. A legmodernebb  kísérleti  technikával
    mérni lehet  pl.  az  alaphártya  különböző  helyeinek  kitérését,  és
    egyidejűleg az onnan kiinduló idegszálakon  haladó  kisülések  számát.
    Mód van arra is, hogy egy-egy szőrsejtbe mikroelektródát vezessünk, és
    pontosan "nyomon kövessük" a kisüléseket.  Így  azt  mondhatjuk,  hogy
    meglehetősen jól ismerjük az emberi fül működését, azt a módot,  ahogy
    az  akusztikai  jel  impulzusokká  alakul  át,  de   mindez   nem   ad
    magyarázatot arra, hogyan jön létre bennünk  az  érzet.  Ehhez  sokkal
    jobban kellene ismernünk idegrendszerünk és agyunk működését.

    Egy "lépcsővel" feljebb

        Az érzetek vizsgálata egészen más módszerek segítségével történik.
    Képzeljük el, hogy az ember érzékelő rendszere egy ismeretlen működésű
    "fekete  doboz",  amelynek  bemenetére  ingereket  adva,  a  kimeneten
    érzetek jelennek meg. Ha  megváltoztatjuk  az  ingereket,  meg  fognak
    változni  az  érzetek  is,  és  gondosan  megtervezett  vizsgálatokkal
    felderíthetjük  az  ingerek  és  érzetek  kapcsolatát  anélkül,   hogy
    tudnánk, hogyan is működik érzékelő rendszerünk.
        A hangjelenséget egyaránt jellemezhetjük  objektív  és  szubjektív
    tulajdonságaival. A hangnak lehet frekvenciája,  hangnyomása  (esetleg
    hangnyomásszintben kifejezve), intenzitása, energiája, színképe és így
    tovább - de azt is mondhatjuk, hogy  a  hangnak  magassága,  színe  és
    hangossága van. A pszichoakusztika egyik legfontosabb kérdése az, hogy
    milyen összefüggés van  az  objektív  és  a  szubjektív  hangjellemzők
    között. Ezeknek az összefüggéseknek a tisztázásával már  legalább  100
    éve sok szakember foglalkozik világszerte, de még mindig sok  a  vitás
    kérdés. Hogyan lehet ez?
        Először is:  a  szubjektív  jellemzők  nemcsak  egyetlen  objektív
    jellemzőtől függenek, hanem általában többtől is. Például a  hangosság
    nemcsak a jel szintjétől, hanem a frekvenciától  is  erősen  függ.  És
    hasonlóképpen a hangmagasság sem csak a frekvenciától  függ,  hanem  a
    jel intenzitásától is.
        Másodszor: a szubjektív jellemzők mérése  igen  nehéz  feladat.  A
    pszichológián belül a pszichofizikának nevezett  tudomány  próbálkozik
    avval,  hogy   a   természettudományokban   kidolgozott,   pontos   és
    megismételhető mérési  eljárásokhoz  hasonló  módszereket  találjon  a
    szubjektív vizsgálatokra is. A probléma azért igen nehéz, mert a mérés
    eredményét a kísérleti személy válasza jelenti, és ez a válasz sokszor
    nem elég világos, sokszor téves, és nagyon  erősen  függ  a  kísérleti
    személy idegállapotától, figyelmétől, fáradtságától és  együttműködési
    készségétől. Ezeknek a zavaró tényezőknek a kiszűrése a  pszichofizika
    egyik  legfontosabb   feladata.   Mindazonáltal,   ma   már   gondosan
    ellenőrzött módszerek állnak a kutatók rendelkezésére, és az ezekkel a
    módszerekkel kapott eredmények  megbízhatósága  vetekszik  a  műszeres
    mérések megbízhatóságával. Hadd ismertessük pár szóval a leggyakrabban
    alkalmazott pszichofizikai vizsgálati módszerek lényegét.
        E vizsgálati módszereknek az a közös  vonásuk,  hogy  a  kísérleti
    személyek nagyon jól meghatározott feladatot kapnak. Például meg  kell
    mondaniuk, hogy két fényfelvillanással jelzett időintervallumban  hány
    hangjelet hallottak, egyet-e, vagy kettőt. A sok személlyel  elvégzett
    vizsgálatok  eredményét  a  legkorszerűbb  statisztikai   módszerekkel
    elemzik, s az  így  kapott  eredmények  nagyon  megbízhatók.  Ki  kell
    azonban emelnünk, hogy a pszichoakusztika, vagy  tágabb  értelemben  a
    pszichofizika vizsgálati módszerei már  alapfeladatukban  is  teljesen
    különböznek a tesztvizsgálatoktól.
        Alapkövetelmény ugyanis, hogy  eredményeinket  ne  befolyásolja  a
    magasabb  tudati  szintek  működése.   Hallásküszöb-vizsgálatnál   pl.
    teljesen hamis eredményt kaphatnánk, ha egy egyszerű  dallam  hangjait
    adnánk egyre halkabban a kísérleti  személyeknek.  Az  ember  ilyenkor
    ugyanis már várja a következő hangot, s esetleg  akkor  is  meghallani
    véli, amikor már nem is hallja. Ugyancsak nagy  hibát  okozhat,  ha  a
    kísérleti személyek nem  figyelnek  eléggé  az  elvégzendő  feladatra.
    Ilyen esetben ugyanis előfordulhat,  hogy  nem  az  érzetre,  hanem  a
    kísérleti személyek figyelmetlenségére kapunk jellemző adatot. Ezért a
    szubjektív vizsgálatoknál a kísérleti személyeket  úgy  választják  és
    úgy tanítják be, hogy mindnyájan tisztában legyenek  feladatukkal,  és
    igyekezzenek azt legjobb képességük szerint elvégezni.
        További különbség a pszichofizikai és a tesztvizsgálatok között: a
    pszichofizikai vizsgálatoknál alapkövetelmény, hogy egyszerre csak egy
    inger, s az is jól kontrollált módon változzon. Csak  így  van  remény
    arra, hogy felderítsük: mennyiben függ a vizsgálat alá  vont  érzet  a
    különféle ingerektől. Ezért sokszor igencsak mesterkélt  körülményeket
    kell  teremteni  a  vizsgálatokhoz.   A   tesztvizsgálatokon   viszont
    egyidejűleg sok-sok paraméter változik meg, és  a  feladat  éppen  az,
    hogy  a  résztvevők   a   bonyolult   változások   figyelembevételével
    próbáljanak ítélni.

    Módszerek és korlátaik

        Beszéljünk ezután  egy  pár  szót  a  pszichoakusztika  vizsgálati
    módszereiről. Az egyik  leggyakrabban  használt  módszerrel  az  érzet
    létrejöttét kell megállapítani, s  általában  úgy,  hogy  kényszerítve
    vagyunk  a  választásra.  Korábban  már  említést  tettünk   erről   a
    módszerről. Tehát például fényjellel határolt időintervallumokban  meg
    kell állapítanunk, hogy egy vagy két  hangot  hallottunk-e.  Az  egyik
    hang pl. állandó erősségű,  a  másiknak  az  erősségét  statisztikusan
    változtatjuk. Változik a  kísérlet  során  a  két  hang  sorrendje  és
    megjelenésük időpillanata is. Ezzel a módszerrel nagyon jól meg  lehet
    állapítani azt a küszöbértéket, amelynél a  hangot  éppen  meghalljuk.
    Hasonló módszerrel lehet meghatározni azt a legkisebb  ingerváltozást,
    amely az érzetben már éppen észrevehető változást okoz. Például ha  az
    a kérdés, hogy a két hang közül melyik a  magasabb,  az  első  vagy  a
    második, a válaszokból  meg  tudjuk  állapítani,  mi  az  a  legkisebb
    frekvenciaváltozás, amelyet már észlelünk.
        Egy másik, gyakran használt módszer az, amikor egy fix,  rögzített
    ingerhez magunk állítjuk be a változtatható ingert úgy, hogy mindkettő
    hatására egyforma érzet alakuljon ki. Természetesen a  két  inger  nem
    egyidejűleg éri fülünket, hanem egymás  után  halljuk  a  fixet  és  a
    változót, s emlékezetünk alapján kell az egyformaságot beállítani.  Ez
    a módszer is nagyon pontosan reprodukálható  eredményeket  szolgáltat.
    Gyakran használatos még az a módszer,  amikor  valamilyen  szempontból
    sorba kell rendeznünk  az  ingereket.  Például  egymást  követő  három
    hangról kell megállapítani,  melyik  volt  a  leghangosabb,  melyik  a
    leghalkabb. Ez a módszer azonban csak kb. 5-6  ingerig  ad  megbízható
    eredményt;  ha  ennél  több  inger  ér  bennünket,   ítéletünk   egyre
    bizonytalanabbá válik. (Pszichológiai alaptörvény ugyanis a  "mágikus"
    hetes szám törvénye: agyunk kb. 7 elemet tud megkülönböztetni  egy-egy
    vizsgálat során. A hetes számtól ±2 számú eltérés még  lehetséges,  de
    9-nél több dolgot  már  semmiképpen  sem  tudunk  megkülönböztetni.  A
    legkedvezőbb a hármas skála, s még éppen elfogadható eredményt szokott
    adni 5 különböző elem sorbaállítása is.)
        A fentebb vázolt eljárásokkal az érzetet  nagyság  szerinti  sorba
    tudjuk rendezni, feltéve, hogy ez a bizonyos  érzet  egydimenziójú.  A
    hangosság és hangmagasság ilyen,  de  pl.  a  hangszín  már  nem.  Nem
    mondhatjuk két különböző hang színéről hogy az egyik nagyobb,  mint  a
    másik, vagy színesebb, mint a másik.  Itt  ugyanis  már  legalább  két
    különböző dimenzióval van  dolgunk,  amelyeket  a  fénylő-sötét  és  a
    lágy-érdes jelzőpárokkal szemléltethetünk a legjobban.
        A  pszichoakusztikai  vizsgálati  módszerek  arra  is  lehetőséget
    adnak, hogy meghatározzuk, mennyiben függ egy-egy érzet  minősége  két
    vagy több ingerváltozótól. Ha pl. adott  frekvenciájú  és  intenzitású
    hangjelhez   keressük    azokat    az    (eltérő)    intenzitás-    és
    frekvenciaértékeket,  amelyek  ugyanolyan  hangosságot  eredményeznek,
    megkapjuk az egyenlő hangosság görbéi néven  jól  ismert  görbesereget
    (6. ábra). Hasonló görbesereget kaphatunk mondjuk a hangmagasságra is,
    ha pl. az intenzitást és a jel időtartamát változtatjuk.

    

    6. ábra.
    A   szabadtéri   hallás   normális  (2O  évesekre  vonatkozó)  egyenlő
    hangosságszintű  görbéi  (nemzetközi  szabvány). Az ábrán látható, két
    bejelölt  helyen  azonos  hangosságszinthez  az  egyik esetben 80 dB a
    másikban   csak   50   dB  fizikai  intenzitásszínt  tartozik,  vagyis
    fizikailag 1000-szeres a kérdéses hangintenzitások hányadosa.

        Az eddig felsorolt vizsgálati  módszerek  azonban  nem  alkalmasak
    arra, hogy egyértelmű skálát állapítsunk meg egy-egy érzetfajtára. Van
    a pszichofizikában olyan módszer is, amely számszerű értékeket is  tud
    rendelni  egy-egy  érzetskálához.  Ehhez  először  is  egységet   kell
    választani. A hangosságnál pl. a 40dB intenzitású,  1kHz  frekvenciájú
    inger  hangosságát  választották  egységül.  Ezekután   a   szubjektív
    akusztikai vizsgálatok úgy zajlanak le,  hogy  a  kísérleti  személyek
    kétszer olyan hangos, illetve fele olyan hangos ingereket  választanak
    ki. Folytatva ezt az eljárást, megkapjuk a  skála  beosztásait.  Ez  a
    módszer azonban nagyon bonyolult, és a megbízhatósága is vitatható. Az
    általában nem okoz gondot a kísérleti személyeknek,  hogy  két  jelről
    megállapítsák, melyik a hangosabb, vagy melyik a  magasabb.  De,  hogy
    mikor kétszer olyan hangos, vagy kétszer  olyan  magas  -  ezt  nagyon
    nehéz meghatározni.
        A szubjektív akusztikai vizsgálatok alapján a hangérzet nagyon sok
    tulajdonsága tisztázódott. Ismerjük a  különböző  érzetekre  vonatkozó
    küszöbérzékenységet,  azt  a  legkisebb  ingerváltozást,   amely   már
    észrevehető érzetváltozást okoz, tudjuk, hogyan függenek  a  különböző
    érzetek a jel időtartamától stb. Ismét  hangsúlyoznunk  kell  azonban:
    ezek a  vizsgálatok  hallási  érzékelésünk  minél  jobb  megismerésére
    irányultak, s ezért a kutatók tudatosan kizártak a  vizsgálat  köréből
    minden olyan tényezőt, amelyek a  magasabb  tudati  szintek  működését
    tükrözik.  Csak  a  lehető  legegyszerűbb  esetekkel  foglalkoztak.  A
    vizsgálatokhoz használt jelek pl. szinuszos vagy keskenysávú  zajjelek
    voltak; nagyon sok vizsgálatot végeztek  fejhallgatós  lehallgatással,
    az úgynevezett szabadtéri vizsgálatok pedig a háttérzajok  csökkentése
    céljából nagyrészt süketszobában folytak. Általában elmondhatjuk, hogy
    mind a vizsgálathoz használt  jelek,  mind  a  vizsgálati  körülmények
    természetellenesek  voltak  -  viszont  reprodukálhatók!   Természetes
    tehát,  hogy  a  pszichoakusztika  eredményei  normális  környezetben,
    természetes hangjelek esetén nem írják le teljesen a  jelenségeket.  A
    kutatások azonban nem álltak meg: manapság is  végeznek  kísérleteket.
    De még sok-sok évi munka szükséges, hogy megbízható eredményt kapjunk.
    Most pedig, e rövid  pszichoakusztikai  kirándulás  után  ígéretünkhöz
    híven  a  hangosságról,  pontosabban:  hallórendszerünk  dinamikájáról
    fogunk beszélni.

    Hangosság és dinamika

        Mint említettük,  a  hangosság  erősen  függ  a  frekvenciától.  E
    frekvenciafüggést szemléltetik az egyenlő hangosság görbéi,  amelyeket
    süketszobai mérések során határoztak  meg.  A  kísérleti  személyek  a
    süketszobában a velük szemben elhelyezett  hangszóróra  figyeltek.  Az
    volt a feladatuk,  hogy  egy  változó  frekvenciájú  jelet  ugyanolyan
    hangosra   állítsanak   be,   mint   amilyen   hangos   az   1000Hz-es
    referencia-jel. A beállítandó és a referencia-jel  egymást  váltogatva
    szólalt meg. A kísérletet nagyon sok kísérleti személlyel  elvégezték;
    szinuszos jelen kívül keskenysávú zajt is  használtak.  Az  eredmények
    eléggé megbízhatónak tekinthetők, de  csak  mint  átlagértékek.  A  6.
    ábrán láthatjuk  a  szabad  térben  (süketszobában)  szinuszos  hangra
    kapott  eredményeket.   A   görbesereg   jól   szemlélteti,   mennyire
    frekvenciafüggő a hangosság. Fizikailag azonos  intenzitású  hangok  a
    frekvenciától függően  más-más  hangosságúak.  Feltűnő,  hogy  a  mély
    hangok  mennyire  kis  hangosságúak.  Ezt   kísérletileg   is   könnyű
    ellenőrizni.  Ha  generátorhangot  adunk   egy   hangszóróra,   és   a
    frekvenciát csökkenteni kezdjük, a hang nemcsak mélyebb,  hanem  egyre
    halkabb is lesz. A másik érdekes jelenség: egészen mély hangok  esetén
    sokkal kisebb ingerváltozás kell a hangosság megváltoztatásához,  mint
    közepes frekvenciákon.
        Az egyenlő hangosság görbéit phon-görbéknek is nevezik. A  phonban
    mért  hangosságot  úgy  definiálták,  hogy  feltételezték,   miszerint
    1kHz-en   a   hangosság   logaritmusos   törvény   szerint   függ    a
    hangnyomásszinttől. Vagyis 20dB hangnyomásszint 20 phon, 60dB=60  phon
    és így tovább. Ez azt jelenti, hogy a kétszeres  hangosság  6  phonnal
    nagyobb, a 10-szeres 20 phonnal stb. - éppúgy, mint a decibelskálán. A
    szigorú pszichoakusztikai vizsgálatok ezt nem erősítették meg, mert  a
    felezéses  és  kétszerezéses  összehasonlító  vizsgálatok  szerint   a
    kétszeres  hangossághoz  1kHz-en  kb.  10dB   hangnyomásszintnövekedés
    szükséges.  Az  így  fölállított,  úgynevezett  son-skála  pontosabban
    jellemzi a hangosságot, mint  a  phon.  De  a  phon  az  ismertebb  és
    elterjedtebb mértékegység.
        Az  egyenlő  hangosság  görbéin  (6.   ábra,   szaggatott   vonal)
    feltüntettük hallószervünk küszöbérzékenységét is. Természetesen ez  a
    görbe csak statisztikai átlagérték, egyénenként eltérő, azonban  mégis
    jól jellemzi a 20 év körüli, ép hallású emberek  hallását.  Láthatjuk,
    hogy ez a küszöbérzékenység 2kHz körül 0dB, 100Hz-en  már  25, 30Hz-en
    már 60dB. Azt is megfigyelhetjük, hogy  míg  közepes  frekvenciákon  a
    hangnyomásszintben mért  dinamika  kb.  ugyanakkora,  mint  a  phonban
    mérhető, mély hangok esetén már kb. 50dB  hangnyomásszint-változás  is
    80 phonnal változtatja meg a hangosságot. A 7.  ábrán  feltüntettük  a
    fájdalomküszöböt is. Elméletileg azt  mondhatjuk,  hogy  hallószervünk
    dinamikatartományát a fájdalomküszöb és a ha1lásküszöb-görbék  közötti
    távolság adja  meg.  Az  ábrákból  le  tudjuk  olvasni,  hogy  egy-egy
    frekvencián mekkora jeldinamikát tud érzékelni a fülünk.

    

    7. ábra.
    A  hallásterület  a  zene (vonalkázás) és a beszéd (keresztvonalkázás)
    információs  tartományaival.  Az  ábrában  a  hallásterület határait a
    hallásküszöb  (A-A) és a fájdalomküszöb (B-B) alkotja. Berajzoltuk még
    az 55 éves korú férfiak átlagos hallásveszteségét (C) és egy közepesen
    súlyos  ipari  zajártalom okozta hallásküszöb-eltolódás helyét (D) is.
    Az  alsó  vastag  szaggatott  vonal  a legkedvezőbb alapzaj mellett, a
    hangversenytermi   járulékos   hallásküszöböt   szemlélteti.  Az  alsó
    árnyékolt területen tehát senki sem hall informatív hangot.
    (Tarnóczy)

        A zenehallgatás szempontjából figyelembe vehető  dinamika  azonban
    nem ugyanaz, mint amit az egyenlő hangosság  görbéiből  leolvashatunk.
    Figyelembe kell vennünk ugyanis,  hogy  a  zenét  hangversenyteremben,
    vagy saját szobánkban hallgatjuk,  de  mindenképpen  jelentős  alapzaj
    mellett. Ez a zaj  a  gyenge  hangokat  el  fogja  fedni.  Az  elfedés
    jelensége  nagyon  fontos  a  pszichoakusztikában.   Már   a   korábbi
    vizsgálatok során rájöttek, hogy  ha  két  hang  szól  egyidejűleg,  a
    hangosabb meg tudja akadályozni a halkabbik észlelését.
        E jelenséget legjobban úgy lehet vizsgálni, ha keskenysávú zaj  és
    szinuszos hang szól egyidejűleg (két szinuszos hang  ugyanis  bizonyos
    frekvenciáknál  összelebeghet,  -  a  lebegés  megzavarná  az  elfedés
    jelenségét).  Csökken  a  zaj  elfedő  hatása,  ha  a  szinuszos   jel
    frekvenciája  lényegesen  különbözik  a  zaj  középfrekvenciájától,  s
    általában a mélyebb hang jobban elfedi  a  magasat,  mint  a  magas  a
    mélyet.  A  vizsgálatok  szerint  egy  szinuszos  hangot  legjobban  a
    közvetlen környezetébe eső frekvenciájú hangok fedik el,  a  távolabbi
    hangok nem gyakorolnak rá nagy befolyást. Bár  az  összefüggések  igen
    bonyolultak, durván azt mondhatjuk, hogy az elfedéshez az kell, hogy a
    jel szintje kb. 4 decibellel legyen kisebb a tercsávú zaj szintjénél.
        Igazából nem tercsávban kell mérni a zajt, hanem  a  hallószervünk
    tulajdonságai alapján megállapított  ún.  kritikus  sávokban.  Ezekből
    összesen 24 van, sávszélességük 500Hz alatt 100Hz,  fölötte  nagyjából
    egy tercnyi. (A  pontosabb  számításokban  nemcsak  egy  kritikus  sáv
    elfedő hatását veszik figyelembe, hanem a szomszédosakét is.) Ha tehát
    ismerjük a terem alapzaját tercsávokban, ki tudjuk  számolni,  mekkora
    lesz a még éppen meghallható legkisebb hangintenzitás, s az így kapott
    görbét  tekinthetjük   hallórendszerünk   alapzajának   -   az   adott
    környezetben.  Nyilvánvaló,  hogy  általában  nem   használhatjuk   ki
    hallórendszerünk dinamikatartományát egészen a fájdalomküszöbig,  mert
    az ennyire intenzív hangok hallgatása már nem kellemes, károsítja is a
    fülünket (a károsító hatás szempontjából a jel csúcsértéke számít).  A
    fájdalomküszöböt  elérő  vagy   meghaladó   jelmaximumok   kimutatható
    szőrsejt-pusztulást okoznak a belső fülben. Tartós terhelés esetén nem
    ajánlatos nagyobb jelszinteket hallgatni, mint a fájdalomküszöb mínusz
    20dB.  Így  a  maximális  jelszint  100-110dB-re  tehető.   Meg   kell
    jegyeznünk, hogy még ez a hangerő is túlzott, ha valaki naponta órákat
    tölt ilyen erősségű  zene  hallgatásával.  A  tartós  terhelés  okozta
    hallásveszteség  a  közepes  hangintenzitás  és   a   hallgatási   idő
    szorzatával arányos, tehát hiába csökkentjük  a  hangerőt,  ha  közben
    növeljük  a  hallgatás  idejét.  Ez  a  veszély  főleg  a  szüntelenül
    beat-zenét hallgató fiatalokat fenyegeti.
        Hallórendszerünk dinamikatartománya  tehát  a  környezettől  és  a
    frekvenciától függően 80-100dB: ekkora dinamikájú ingerekre  reagálunk
    tartósan - és károsodás nélkül. Mint említettük, képesek vagyunk ennél
    magasabb szintű jelek érzékelésére  is,  nagyon  csöndes  környezetben
    pedig lefelé is kiterjeszthető a dinamikahatár, mindazonáltal  átlagos
    körülmények  között  az  említett  80-100dB   dinamikát   tekinthetjük
    jellemzőnek.

    Zeneművek dinamikája

        Ámde   az   ily   módon   meghatározott   dinamikatartomány   csak
    hallórendszerünk képességét jellemzi, s nincs semmi  összefüggésben  a
    hallgatott  jel  dinamikájával.  A  zenét  hallgató  ember  számára  a
    dinamika mindig valamilyen zenemű dinamikája, ezért beszélnünk kell  a
    műsorjelek  dinamikai  tulajdonságairól  is.  Természetes,  hogy   egy
    zeneműre,  vagy  annak  egy  kiválasztott  szakaszára  is  meg   lehet
    állapítani a maximális és minimális jelszintet és ezek dB-ben megadott
    viszonyát. Azonban szemléletünk szerint nem  ez  a  műsor  dinamikája.
    Hiszen így a nagy hangerővel  szóló,  de  egyébként  teljesen  monoton
    beatzene nagy  dinamikájúnak  tűnne  (mert  a  maximális  szint  és  a
    jelszünetekben  mérhető  minimális  szint  különbsége   igen   nagy!),
    ugyanakkor a kisebb csúcsértékű, de a  teljes  dinamikatartományt  jól
    kihasználó szimfonikus zene dinamikája kisebbnek  adódna.  Valami  azt
    súgja nekünk, hogy ez pont fordítva van. Nézzük meg ezt a kérdést  egy
    kicsit közelebbről!
        A  zenében  kialakult  egy   dinamikafokozati   skála,   amely   a
    pianissimótól a fortissimóig  hat  fokozatot  tartalmaz.  Nyilvánvaló,
    hogy ezek a  fogalmak  nem  vonatkozhatnak  a  zenei  jel  pillanatnyi
    értékeire, hanem csak az átlagos szintértékekre.  A  csúcsérték  és  a
    minimális érték csupán  pillanatnyi,  esetleg  igen-igen  rövid  ideig
    tartó jel. Hogyan lehetne a  dinamikát  valamilyen  módon  az  átlagos
    jelszinttel értelmezni? Ebben segít nekünk a statisztika.

    

    8. ábra
    Egy tetszőleges műsorjel amplitúdójele...


    

    9.ábra
    ...és a 8. ábrán bemutatott műsorjel eloszlásfüggvénye
    10. ábra
    (eltérő eloszlásfüggvények)


        Tekintsük  a  8.   ábrát,   amelyen   egy   tetszőleges   műsorjel
    amplitúdóját rögzítettük az idő függvényében.  Jelöljünk  ki  ezen  az
    ábrán  egy  szakaszt.  Most  készítsünk  egy  másik  grafikont,  amely
    tájékoztatást  nyújt  majd  a  jel  átlagos  ingadozásáról.  Az   ábra
    vízszintes  tengelyén  szintértékeket  tüntetünk  föl  decibelben,   a
    függőlegesen pedig százalékokat, 0%-tól 100%-ig. A kérdés a következő:
    a teljes műsoridő hány százalékában volt  nagyobb  a  jelünk,  mint  x
    decibel? A 8. ábráról leolvassuk, hogy  a  teljes  szakaszban  nagyobb
    volt a jel, mint 10, 20,  vagy  30dB,  tehát  a  jelünk  az  időtartam
    100%-ában volt nagyobb ezeknél az értékeknél. Így  grafikonunk  (a  9.
    ábra) a 100%-nál húzott vízszintes vonallal  indul.  Ha  a  8.  ábrába
    behúzunk egy vízszintes vonalat, mondjuk 45dB-nél, akkor  már  lesznek
    kisebb és nagyobb jelszintek, mint 45dB, vagyis a jel már csak 100%nál
    kevesebb ideig  nagyobb  45dB-nél.  Így  végigvizsgálva  a  8.  ábrát,
    megkapjuk a 9. ábrán vastagon  kihúzott  görbét,  amelyet  a  vizsgált
    jelszakasz eloszlásfüggvényének nevezünk. (Az eloszlásfüggvényt modern
    műszerekkel  ma  már  közvetlenül  is  mérhetjük.)  A   görbéből   jól
    következtethetünk a jel dinamikai viselkedésére. Az a szintérték, ahol
    a görbe elindul lefelé, a minimális jelszint. Mivel ezt a helyet nehéz
    egyértelműen    megkeresni,    a    99%-hoz    tartozó    szintértéket
    (L99)  szokás   minimális   szintnek,   vagy   a   műsorjel
    alapzajának tekinteni. Vigyázat, ez nem ugyanaz, mint az  elektronikus
    berendezések alapzaja! Inkább talán  háttérzajnak  kellene  neveznünk,
    mivel a zene szüneteiben  hallható,  akusztikai  eredetű  háttérzajból
    ered.
        A maximális jelszint az a szint lenne, amelynél a  görbe  eléri  a
    vízszintes tengelyt. Mivel ezt a helyet sem lehet mindig  egyértelműen
    megtalálni, az 1%-hoz tartozó szintértéket  (L1)  szokás  a
    jel csúcsértékének tekinteni.  Ezeket  az  értékeket  a  9.  ábrán  is
    megjelöltük. Azonban a maximális és minimális szintek nem elegendőek a
    jel dinamikai  viselkedésének  jellemzésére.  Tekintsük  a  10.  ábrán
    feltüntetett két eloszlásfüggvényt. A  fekete  és  a  színes  vonallal
    rajzolt   görbék   maximális   és   minimális    szintértéke    azonos
    eloszlásfüggvényük  azonban  jelentősen  eltér  egymástól.  A   fekete
    vonallal rajzolt eloszlásfüggvény meredek eséssel indul,  és  ugyanígy
    is fejeződik be - a színnel írt  viszont  lankásan  indul,  és  szinte
    hozzásimul a vízszintes tengelyhez.
        Mire következtetünk ebből? Rajzoljuk  meg  például  a  90%-hoz  és
    10%-hoz tartozó vízszintes vonalat. Azt látjuk, hogy a fekete görbéből
    a  minimálisnál  alig  nagyobb  szint  tartozik  a   90%-hoz,   és   a
    maximálisnál alig kisebb a 10%-hoz. A jel a műsoridő  80%-ában  e  két
    szintérték között ingadozott: jogos  a  feltevés,  hogy  a  két  érték
    különbsége jellemző a jel átlagos dinamikájára.  Ugyanez  a  különbség
    sokkal kisebb a színnel írt görbén, tehát a jel átlagos dinamikája  is
    csekélyebb, noha a maximuma és a minimuma ugyanaz, mint az előbb volt.
        A színes  görbéhez  hasonló  eloszlásfüggvény  jellemzi  az  olyan
    zenét, amelyben rendkívül intenzív beütések és nagyon halk,  de  rövid
    részletek vannak. A fekete  görbe  olyan  műsorra  jellemző,  amelyben
    nincsenek túl éles kiugrások és elhalkulások, hanem az  egész  zenekar
    hangja erősödik fel, illetve halkul  le.  Az  eloszlásfüggvény  alakja
    zenedarabonként   más   és   más   lesz,   sőt,   egyazon    zenedarab
    eloszlásfüggvénye is erősen változni fog az előadásmódtól  függően.  A
    hallgató élményét döntően az így értelmezett  átlagos  dinamika  fogja
    meghatározni. Persze,  ez  azért  vitatható,  hiszen  vannak,  akik  a
    beütések nagyságán mérik le a dinamikát. Mi úgy gondoljuk - s ezzel is
    foglaljuk össze a fentieket -, hogy  a  felvétel  és  a  visszajátszás
    minősége szempontjából  az  1%  és  99%-os  gyakoriságot  kell  alapul
    vennünk, s az  így  kapott  mennyiséget  a  műsorjelre  vonatkoztatott
    jel-zaj viszonynak  is  nevezhetjük.  Magára  a  zeneműre  viszont  az
    L10-L90 különbséggel megadott átlagos dinamika a jellemző.
        Ha jól számoljuk, már három  dinamika-jellegű  mennyiséget  tudunk
    megadni egyetlen jelszakaszra. Az első a jel abszolút  maximumával  és
    minimumával  definiálható  teljes  dinamikatartomány,   a   másik   az
    eloszlásfüggvénnyel      értelmezett      dinamikatartomány,      azaz
    L1-L99, végül az eloszlásfüggvénnyel értelmezett, de átlagos dinamika,
    azaz  L10-L90.
    Zenekari művek átlagos dinamikája 25-50dB, abszolút dinamikatartománya
    80dB is lehet. Ezek után érthető, miért is létezhetnek olyan  végletes
    vélemények a dinamikáról. Ha azt halljuk, hogy valaki a 100dB vagy még
    annál is nagyobb dinamika mellett kardoskodik, biztosan a jel abszolút
    dinamikatartományára gondol. Aki  viszont  elégnek  tartja  a  30-40dB
    dinamikát  is,  a  jel  átlagos  dinamikáját  tartja  szem  előtt.  (A
    kísérletek szerint ugyanis  kb.  6dB  változás  kell  ahhoz,  hogy  az
    átlagos szintű jelen egy dinamikafokozatnyi változást észleljünk. A  6
    zenei dinamikafokozat észleléséhez  tehát  összesen  kb.  30dB-re  van
    szükség. De ez természetesen csupán az átlagos dinamika, s nem pedig a
    legnagyobb és legkisebb szintértékek különbsége.)
        Az eloszlásfüggvénnyel értelmezett jeldinamika biztosan  szokatlan
    az olvasónak. Azonban még  egyszer  hangsúlyozni  kívánjuk,  hogy  így
    sokkal   jobban   jellemezhetjük   a   zeneművek   átlagos   dinamikai
    viselkedését, mint akármilyen más módszerrel. Az, hogy az  így  kapott
    dinamikák jóval kisebbek annál, amit a  csúcsértékek  és  a  minimális
    értékek  különbségéből  számolhatunk  ki,  teljesen   természetes.   A
    hangszerek akusztikai tulajdonságaival foglalkozó kutatók mindenesetre
    hasonló módon értelmezik a hangszerek  dinamikatartományát  is,  mivel
    nem látják értelmét,  hogy  a  dinamikát  a  lehetséges  maximális  és
    minimális értékével definiálják. Az esetben ugyanis a húr elszakadását
    kellene alapul venniük,  illetve  azt  az  esetet,  amikor  például  a
    hegedűn a zenész nem  játszik.  Így  biztosan  nagyon  nagy  dinamikát
    kapnánk, de hát mi ennek az  értelme?  Ezért  a  vizsgálatot  hosszabb
    időre átlagolt jelekkel végzik, úgy, hogy pl. skálát játszatnak ff-ban
    és pp-ban, s a műszerrel az átlagolt  színképet  mérik.  Két  hangszer
    általunk mért dinamikatartományát a 11. ábrán mutatjuk be a frekvencia
    függvényében. Látható, hogy  az  átlagolt  dinamika  hegedűn  kb.  18,
    harsonán kb. 20 decibelnek adódott. Ha viszont  a  zenész  nem  skálát
    játszik, hanem kitart egy hangot, akkor  a  dinamikatartomány  nagyobb
    lesz, mint ahogy ezt a 12. ábrán láthatjuk.

    

    11. ábra.
    Hegedű  (a)  és  harsona  (b)  hangteljesítményszintképe (a hangszeren
    gyors skálát játszanak). Jelmagyarázat: - - - ff, . . . pp. Az ábrán a
    frekvenciafüggetlen teljes teljesítményszintet is bejelöltük.
    12. ábra
    Hegedű  (a)  kitartott  c#'"  hangján 33dB, harsona (b)b' hangján 28dB
    dinamikát mértünk


        Ismételjük: a  zenemű  és  az  előadásmód  dinamikusságára  sokkal
    jellemzőbb a statisztikusan értelmezett átlagos dinamika. A  maximális
    és minimális érték  különbsége  viszont  elsődleges  fontosságú  lesz,
    amikor  a  felvételi  és  lejátszási  technika   dinamikáját   akarjuk
    meghatározni.

                                             Angster Judit & Miklós András