Lap, lap, lap - levelezőlap



    LAP, LAP, LAP - LEVELEZŐLAP
    közvéleménykutatásunk eredménye

        Minden újság büszke az olvasótáborára, ha van  neki.  Hát  még  az
    úgynevezett  réteglapok!  Ezek  csak  ritkán,   évente   csak   néhány
    alkalommal jelentkeznek, mondhatni: csak ennyiszer  virágzanak,  aztán
    elhervadnak, eltűnnek az újságárus kirakatából, és hetekig-hónapokig a
    föld alatt gyűjtik az erőt, hogy újból szárba szökkenhessenek.  Ezeket
    az újságokat valóban csak az olvasótáboruk élteti. Igaz, egyébként sem
    érdemes kiadni olyan újságot,  amit  az  emberek  nem  vásárolnak,  de
    hobbilap vásárlóközönség nélkül - ez  aztán  tényleg  fából  vaskarika
    volna. Sőt, mi a magunk részéről mindig is meg voltunk győződve  róla,
    hogy a Hifi Magazinnak lényegesen több az olvasója, mint a  vásárlója.
    Mivelhogy drága  kiadvány  ez,  nemde  joggal  feltételezhetjük,  hogy
    egy-egy példánya több kézen is keresztülmegy?
        Mi tagadás:  ez  létkérdés.  Képeslap  nem  élhet  meg  hirdetések
    nélkül, ezt ma már mindenki tudja, hirdetni pedig csak népszerű lapban
    érdemes.  A  hirdetésszerzés  nem  a  mi  dolgunk  ugyan  (erre  külön
    apparátust tart fenn kenyéradó gazdánk, a Lapkiadó Vállalat), de mi is
    érezzük,  hogy  a  HFM  csak  akkor   "virágozhat",   ha   nyereséges;
    egyvalamivel tehát - de csakis ezzel  az  eggyel!  -  mi  is  segítünk
    megnyerni a vállalatunknál hirdetni szándékozó  cégeket:  azzal,  hogy
    igyekszünk  népszerű  újságot  csinálni.   Ami   egyébként   sem   áll
    ellentétben a terveinkkel. Mert hát hiú is az emberfia, szívesen  mond
    nagyobbat a kelleténél, és ha  megkérdik  tőle:  "Hifi  Magazin?  hány
    példányban is jelenik  meg  ez  az  újság?"  -  rátartian  válaszolja:
    "példányszámunk csak  harminc-  és  egynéhányezres,  olvasónk  azonban
    talán százezer is van!" Ezt vagy elhitték vagy nem. Mi  magunk  pedig?
    Hittük is, nem is.
        Tudtuk azonban, hogy előbb vagy utóbb szembesíteni fogjuk magunkat
    a  tényekkel,  mégpedig   az   amúgyis   esedékes   közvéleménykutatás
    alkalmával.   A   Hifi    Magazin    11.    számának    olvasói    egy
    válaszlevelezőlapot is találtak az újságban, nemkülönben  egy  könnyed
    hangvételűnek  álcázott  felhívást,   miszerint   küldjék   vissza   a
    levelezőlapot kitöltve. Namármost, az emberek többsége nem  szereti  a
    kérdőíveket. A tömegkommunikáció, illetve a reklámszakma gyakorlatában
    már az is jó eredménynek számít,  ha  a  levelezőlapok  4-5  százaléka
    visszajön; 6-8 százalék a siker jele, 10 százalék pedig az  újság  nem
    akármilyen népszerűségéről tanúskodik. Igen  ám,  de  a  Hifi  Magazin
    afféle  hobbilap,  megszállottak  írják  megszállottaknak,  úgyszólván
    elvárható tőle, hogy különösen sok olvasója érezze magáénak -  szóval,
    mi úgy gondoltuk, hogy  ha  nem  kapunk  üzenetet  a  lap  vásárlóinak
    legalább 10 százalékától (~3500 levelezőlap), akkor ezt már vereségnek
    kell  minősítenünk.  Mellesleg,   a   visszajelzés   aránya   azt   is
    meghatározza, hogy az egész felmérést mennyiben lehet reprezentatívnak
    tekinteni. Nyilvánvaló, hogy a  teljes  olvasóközönség  összetételére,
    ízlésére,   nézeteire,   szándékaira   sokkal   nagyobb   biztonsággal
    következtethetünk mondjuk 3500  olvasó  válaszából,  mintha  csak  350
    levelezőlap  adatait  elemezhetjük.  Ez  természetesen  arra  a  (22.)
    kérdésre is vonatkozik, amellyel azt akartuk  felmérni,  hogy  egy-egy
    vásárlóra, azaz pártoló tagra hány további olvasót számíthatunk.
        Nos, hogy ne húzzuk tovább az időt: a Hifi  Magazin  11.  számából
    35972 példányt nyomtak,  ennyi  levelezőlapot  indítottunk  útnak,  és
    visszakaptunk 9507 darabot, azaz a  teljes  mennyiség  26  százalékát!
    Álmunkban sem reméltük volna, hogy ilyen sok  Olvasónk  veszi  ennyire
    komolyan az újságját - bizony egy kissé meghatottan mondunk köszönetet
    érte! Talán együgyűségnek látszik, de mindenképpen ki akartuk  mutatni
    hálánkat, legalább azzal, hogy megemeltük  a  nyeremények  számát:  12
    helyett 20 Olvasónknak küldjük egy esztendeig a tiszteletpéldányt,  és
    a három AKG hangszedőt is megfejeltük egy Ortofon MC 10-zel és a hozzá
    tartozó  STM-72  illesztőtranszformátorral  -  ezt  az   Ortofon   cég
    képviselője, a Hungagent Rt ajánlotta  fel;  itt  mondunk  nyilvánosan
    köszönetet neki is és természetesen a bécsi AKG  cégnek  is.  Összesen
    tehát 24 levelezőlapot húztunk ki a "kalapból" - jó nagy kalapra  volt
    szükség -; a sorsolás eredményét a 14. oldalon tesszük  közzé.  Aztán,
    ha már  mindenki  visszalapozott  ide,  lássuk  a  körkérdésre  kapott
    válaszokat.  (Az  összesítésben  9284  Olvasónk  adatai   szerepelnek;
    további néhány tucat levelezőlap még  éppen  jókor  jött,  hogy  részt
    vehessen az október 19-én megejtett sorsoláson.)
        Statisztikánk nem "halálpontos",  némi  bizonytalanság  már  eleve
    elkerülhetetlen volt, mert  itt-ott  hiányzott  egy-egy  adat,  másutt
    pedig még több ikszet is találtunk a kelleténél. Az adatfeldolgozóknak
    azt tanácsoltuk, ilyenkor ne  jöjjenek  zavarba,  segítsenek  magukon,
    ahogy tudnak - nekünk nem matematikai mesterműre van szükségünk, hanem
    egy lényegét tekintve hűséges statisztikára. A szemléletesség kedvéért
    az eredményt magán a "kérdőíven" összesítjük. A levelezőlapot  (a  10.
    oldalon) a kétszeresére nagyítottuk, hogy  jól  lehessen  olvasni,  és
    minden rubrikába beleférjenek a számok.
        Hogy a végén kezdjük, a 22. rubrika számaiból az világlik ki, hogy
    a Hifi Magazin egy-egy példányára átlagosan valamivel  több  mint  2,5
    olvasót  számíthatunk.  (A  "többen"  terminust  mi  nagyvonalúan  úgy
    értelmeztük, hogy "öten"  -  de  tudtunkkal  előfordul,  hogy  egy-egy
    példányunk 8-10 embernek is átmegy a kezén!) Ha ezt a faktort a teljes
    példányszámra vetítjük, azt mondhatjuk, hogy a Hifi Magazint  legalább
    nyolcvanezren olvassák.
        Gondoljuk, senkit sem lep meg, hogy  olvasóink  többsége  hímnemű;
    tökéletlen korunkban a  hölgyek  még  mindig  kevésbé  engedhetik  meg
    maguknak,   hogy   hobbisták   legyenek.   Nem   ellenkezik   előzetes
    elképzeléseinkkel az a tény sem, hogy olvasóink elsősorban városlakók,
    közép- és főiskolát végzettek,  hogy  nemigen  jutnak  hozzá  külföldi
    hifi-irományokhoz, hogy fő műsorforrásuk a lemezjátszó és hogy  erősen
    érdekli őket a  hifinek  a  technikai  oldala  is.  Talán  még  az  is
    előrelátható volt, hogy ennyire sok közöttük a műszaki foglalkozású  -
    persze, "műszaki  foglalkozásún"  nem  kizárólag  villamosmérnököt  és
    műszerészt kelt érteni.
        Érdekes képet tár elénk az 5. rubrika. Itt  nyilván  nagyon  sokan
    írtak be két vagy akár három  ikszet  is  egyszerre,  és  a  felületes
    szemlélő azt hihetné, hogy Olvasóink egyformán  kedvelik  a  különféle
    zenei műfajokat. Mi azonban úgy véljük, itt a legutolsó szám tükrözi a
    lényeget: körülbelül 20 hifistára esik 1  igazi  komolyzene-kedvelő  -
    habár ez az 5% még mindig nagyobb, mint  az  országos  átlag.  Meglepő
    persze, mennyire sokan vállalták, hogy ők komolyzenét  is  hallgatnak.
    Ha ez helytálló, örülnünk kell neki - de nem merjük  kizárni  annak  a
    lehetőségét  sem,  hogy  számos  olvasónk  lelke  mélyén  egy  parányi
    sznobság is dolgozik (nagyon üdvös kis sznobság ez, nincs benne  semmi
    szégyellnivaló). Hasonlóképpen kell megítélnünk a 7.  rubrika  adatait
    is. Hiszen hébe-hóba szinte mindenki betéved egy olyan  terembe,  ahol
    éppen zenélnek, de nehéz meghatározni,  hol  végződik  az  "egyáltalán
    nem" és hol kezdődik  a  "ritkán".  Úgy  tűnik,  az  emberek  többsége
    veszteségnek érzi, hogy megszakadt a kapcsolata az eleven zenével,  és
    szeretné egy kicsit megszépíteni a valóságot... Mindazonáltal, ha csak
    azokat számítjuk, akik valóban eljárogatnak valamiféle  zenei  esemény
    színhelyére ("gyakran":  15%),  bizonyítottnak  tekinthetjük,  hogy  a
    hifisták valamivel intenzívebben keresik nemcsak a gépzenét, hanem  az
    élő zenét is, mint a nem hifisták!
        A  10-11.  rubrikában  Olvasóink  a  Hifi  Magazin   tematikájáról
    mondanak véleményt. Minthogy ez az egyik legfontosabb része  az  egész
    felmérésnek, eredményét alább százalékos formában  is  összefoglaljuk.
    Kérjük Olvasóinkat, ne feledjék, hogy  ez  a  rubrika  nem  alternatív
    ("igen-nem") jellegű, figyelembe kell venni a harmadik  csoportot  is,
    azokat,  akik  nem  nyilvánítottak  véleményt,   tehát   többé-kevésbé
    elfogadják a jelenlegi rovat-arányokat!
        Nincs mit mondanunk a levelezési  rovatról  és  a  sajtószemléről,
    ezek aránya egyértelműen megfelelő. Ugyanez  vonatkozik  a  kulturális
    rovatra, amely (sajnos) voltaképpen nem is rovat,  inkább  csak  arról
    van szó, hogy színesíteni akarjuk az újságot különféle  zenei  tárgyú,
    de "ad hoc" írásművekkel.
        Mint várható volt, Olvasóink többsége  (háromötöde)  változatlanul
    ballasztnak tekinti a Hanglemezívet. Másrészt azonban jóleső  érzéssel
    konstatáljuk, hogy némelyek - és nem is  kevesen!  -  igenis  kedvelik
    ezeket a recenziókat. Mellesleg szólva, Wilheim András és  Fodor  Géza
    hanglemezkritikáit a hazai komolyzenei szakma is  figyelemmel  kíséri!
    Lemezkritikáink a  lap  felületének  egyheted  részét,  legfeljebb  14
    százalékát foglalják el - és ez ellen az olvasók 40 százalékának nincs
    kifogása, sőt, jónéhányuk még bővítené is  ezt  a  rovatot...  Valóban
    rosszak volnának  az  arányok?  Kérjük  Olvasóinkat,  ne  tekintsék  a
    hanglemezkritikákat  és  egyáltalán  a  komolyzenét   árukapcsolásnak;
    tekintsék inkább afféle olcsó, rejtett-értékű árucikknek, amit mi  úgy
    próbálunk  eladni  nekik,  hogy  közben   a   hajdani   törökmézárusok
    mondókáját hajtogatjuk: "Ide nézz - törökméz! Aki  vesz,  annak  lesz,
    aki nem vesz, beteg lesz." Még annyit, hogy a  Hanglemezív  a  jövőben
    nem kizárólag lemezkritikákat tartalmaz:  alkalmanként  helyet  kapnak
    benne (mint jelen számunkban is) különféle, egyéb  műfajú  komolyzenei
    írások, viták, elemzések, akár interjúk is.
        Többet vár tőlünk az Olvasó, s alighanem  joggal,  a  hátralevő  4
    rovatban. Igérjük, erőnktől telhetőleg igyekezni  fogunk,  hogy  minél
    több - megalapozott! - műszaki cikket közöljünk. Sajnos, a  szerintünk
    is roppantul fontos  módosítások  művelésében  gátolnak  bennünket  "A
    módosítás kockázatai" (lásd HFM 9., a 98. oldalon), ahhoz pedig,  hogy
    több    áruismertetést    közöljünk,    mindenekelőtt     több     áru
    szükségeltetik... Végül, ami az  információt  mint  olyat  illeti,  ez
    bizony   hiánycikk   Magyarországon,   az   információt   nekünk    is
    harapófogóval kell kicsikarnunk abból, aki  a  birtokában  van  -  nem
    véletlen, hogy  mindeddig  képtelenek  voltunk  összehozni  egy  igazi
    hírrovatot. Dehát majd megpróbálunk erősebb harapófogókkal dolgozni.
        Megnyugvással  fogadtuk  (12-13.  kérdés),  hogy  a  Hifi  Magazin
    műszaki adatait az olvasók többsége kellőképpen mélyrehatónak  tartja,
    és a tesztek  adatait  se  nem  kevesli,  se  nem  sokallja.  Eszerint
    megtaláltuk a kellő mértéket.
        A poszterkép. Látszólag lényegtelen  papírlap;  voltaképpen  ennek
    kellene pótolnia azt a sok prospektust és egyéb reklámképet,  amelyhez
    a magyar hifista nem jut hozzá.
        Sztárfotónk változatlanul népszerű, a válaszok 68 százaléka  "pro"
    és csak 32 százaléka "kontra" - és  akinek  nem  kell  a  kép,  az  is
    jobbára csak a minősége ellen tiltakozik (igaz, elég hevesen). Szó ami
    szó, a legutóbbi képek elég  gyatrára  sikeredtek.  Igyekezni  fogunk,
    hogy a  jövőben  olyan  sztárfotókat  készítsünk,  amelyet  mindnyájan
    kitehetünk: Olvasóink a falra, mi pedig az ablakba.
        A  Hifi  Magazin   nemcsak   műszaki   ismeretterjesztő,   nemcsak
    kulturális, hanem egyszersmind kereskedelmi újság is, tehát érdeklődik
    a közönség vagyoni helyzete, vásárlási  szándékai  iránt.  Mindez  nem
    öncélú kérdezősködés: nincs kizárva, hogy  ismereteinket  egyszer  még
    mindnyájunk javára fordíthatjuk. A felmérés eredménye (15-19.  kérdés)
    megerősít bennünket abbeli véleményünkben, hogy lapunkat semmi  esetre
    sem luxusigényű, hanem átlagos  jövedelmű  emberek  olvassák,  akiknek
    éppoly józanul kell gazdálkodniuk  a  pénzükkel,  mint  bárki  másnak,
    mindazonáltal 78 százalékuk(!) szívesen áldozna 15  ezer  forintot  is
    egy-egy nívós készülékre - ha az a készülék  valóban  nívós  volna.  E
    tekintetben  hajlanak  rá,  hogy  figyelembe  vegyék  a  Hifi  Magazin
    véleményét (95%!), anélkül azonban, hogy a vakhitűség hibájába esnének
    (58%) - amit csak helyeselni tudunk, mert  mi  is  azt  tartjuk,  hogy
    tesztjeink csak támpontot adhatnak, végső  soron  mindenkinek  magának
    kell döntenie a saját hifijéről.
        Az adatokat számítógéppel dolgoztattuk  fel,  nem  volt  akadálya,
    hogy néhány "extra"  programot  is  lefuttassunk.  Megcsináltattuk  az
    összesítést három különállónak vélhető olvasói csoportra,  nevezetesen
    a műszaki foglalkozásúakra, azokra, akik gyakran hallgatnak élő zenét,
    illetve azokra, akik hajlandónak mutatkoznak 15 ezer forintot  áldozni
    egy-egy    lemezjátszóra,    kazettás    magnóra,    erősítőre    vagy
    hangdobozpárra. Az  érdekesség  kedvéért  ezeket  a  kimutatásokat  is
    közreadjuk,  csak  már  kisebb  méretű  "levelezőlapon".  Úgy   tűnik,
    mindhárom összesítés tökéletesen ugyanazt az eredményt adja  -  amiből
    arra következtetünk, hogy a  Hifi  Magazin  olvasótábora  meglehetősen
    egységes. Vagy legalábbis egységes nézeteket vall.
        Mivel  is  fejezhetnénk  be  a  levelezőlapszemlét?  Még   egyszer
    köszönetet mondunk Olvasóinknak  segítőkészségükért,  érdeklődésükért,
    és  változatlanul  szívesen  fogadjuk  észrevételeiket,  kritikájukat,
    levelezőlapon vagy zárt borítékban, mindegy  -  ígérjük,  ezek  adatát
    ezután sem géppel fogjuk feldolgozni.


    
    
    
    
    

    

        A sorsolást 1983. október 19-én ejtettük meg, a Lapkiadó  Vállalat
    Propagandafőosztályán,  az  előírásos  formaságok  közepette,   állami
    közjegyző jelenlétében. A nyertesek fentebb a  "planétán"  olvashatják
    nevüket - mindannyiuknak szeretettel gratulálunk!