Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon. Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával. (Válaszboríték fölösleges.) Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Mindazt, ami e levelekből közérdekű, továbbra is megtalálják a Hangszerviz hasábjain. A "..." kihagyást jelöl. Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"), csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez vámcédula szükséges. Címünk: Hifi Magazin, Budapest 1906, Pf. 223. A Hifi Magazin 11. számában egy közvéleménykutató válaszlevelezőlapot is találtak Olvasóink, azzal a megjegyzéssel, hogy "visszaküldési (postázási) határidő szeptember 8." - ámde a magazin késése folytán a lap (és benne a levelezőlap) számos Olvasónkhoz csak a fenti dátum után jutott el, amiért aztán volt is mit hallgatnunk. Sokak megnyugtatására ezúton is közöljük, hogy a postázás határidejét magától értetődően "odébbtoltuk". Csak október 3. után kezdtük meg az adatok feldolgozását, s még később ejtettük meg a sorsolást. Többet erről a 10. oldalon. Külön elnézést kell kérnünk mindazoktól, akik a válaszlevelezőlap hátára véleményt, magyarázatot, esetleg apróhirdetést is írtak, de ezeket a "fülszövegeket" a legjobb szándékkal sem tudtuk figyelembevenni. Reménytelen vállalkozás lett volna kiszűrni a szóbeli információt a sok ezernyi lapról, amelyek adatait egyébként sem személyesen mi dolgoztuk fel. Arra kell kérnünk Olvasóinkat, ismételjék meg üzenetüket levélben. Lap, lap, lap (levelezőlap) Horváth István Kecskemét, Szimferopol tér 3. IV/13., 6000 ...Érzésem szerint azonban van itt egy buktató. Az ilyen rövid, egyszavas vélemények nem túlságosan alkalmasak arra, hogy az Önök szerkesztői elképzelését alapvetően befolyásolják. Tudom milyen nehéz megvalósítani, de mégiscsak árnyaltabb, indokoltabb olvasói ítéleteknek kellene birtokába jutniuk. Így könnyen abba a helyzetbe kerülhetnek, hogy vagy jobb meggyőződésük ellenére változtatnak valamin, vagy meggyőződésükhöz ragaszkodva csupán egy kisebbség maximális kielégítésére törekszenek. Mert jelenleg vannak ilyen részei a magazinnak. Ez el is fogadható álláspont; én magam is, annak ellenére, hogy csak alkalmi komolyzene-hallgató vagyok, érzem a Hanglemezív jogosságát - ha a terjedelmét időnként túlzottnak is tartom. Ha figyelembe is vesszük, hogy a hifizők táborában az összlakossághoz mért arányukat jóval meghaladó mértékben képviseltetik magukat a komoly zenét kedvelők, mégis, azt hiszem, még e táboron belül is kisebbségben vannak. S ha feltételezésem beválik, vagyis például a többség leszavazza a komolyzenei hanglemezek kritikai rovatát, akkor Önök azt meg fogják szüntetni? Nem tartanám célszerűnek, annak ellenére, hogy különösebben engem sem érdekel. De akkor milyen elképzelések szerint veszik figyelembe a "népakaratot"? Nos, ezek a dolgok, melyek miatt nem irigylem a helyzetüket. Mindenesetre, bárhogyan is döntenek a jövőben, eddigi tapasztalataim alapján előre is bizalmat szavazok Önöknek (főleg, ha leteszik a nagyesküt, hogy a színvonal-minimumot továbbra is a 9. szám jelenti.)... Egy-két apróság. Sokan bírálják Önöket komolytalannak, viccelődőnek mondott hangvételük miatt. Oda se neki! A lapnak ez legalább annyira erénye, mint a cikkek többségét jellemző magas tartalmi színvonal. Egy-egy hanyagul odavetettnek tűnő, csupán szellemeskedni látszó félmondatban sokszor több információ, vélemény rejtőzik, mint egy akárhány oldalas cikkben. (Nem beszélve arról, hogy "beszólásaik" nagy részét ettől függetlenül is, valóban szellemesnek tartom.)... Ismerve levélírói aktivitásomat, talán csak a jubileumi 100. számuk megjelenéséig szedem össze magam egy újabb levél erejéig. (Feltételezem, nem lesz permanens hiányérzetük.) Addig is sok sikert kívánok Önöknek, munkájukban és életükben egyaránt. A jubileumi szám jóval a nyugdíjaztatásunk után, csak 29 év múlva esedékes; sajnálnánk, ha kecskeméti Olvasónk addig már nem ragadna tollat. Dicséreteit, jókívánságait jóleső örömmel olvastuk (ez végül is érthető), de méginkább tetszett nekünk levelében az a felelősségtudat, amely képessé teszi rá, hogy beleélje magát a szerkesztők gondolat- és problémavilágába. Ritka adottság, hogy valaki hasznosnak, indokoltnak ismerjen fel olyan dolgokat, amelyek őt (vagy éppenséggel a többséget) kevésbé érdeklik. Maradjunk a konkrétumoknál, esetünkben a komolyzenénél és a hanglemezkritikáknál. Nem volt szükségünk közvéleménykutatásra ahhoz, hogy kiderítsük: a komolyzenekedvelők lényegesen kevesebben vannak, mint a könnyűzene hívei. Ha minden tekintetben csak a többség számára dolgoznánk, eszünkbe sem jutott volna komolyzenei hanglemezkritikai rovatot indítani. Nyilvánvaló, hogy a "népakarat" csupán befolyásolja, de nem határozza meg egyértelműen lapunk programját. Valószínű egyébként, hogy ha mindent elhagynánk, ami csak egy-egy olvasói réteget érint, a végén semmi se maradna az egész magazinból. Hogy mely rovatunk mennyire népszerű vagy népszerűtlen, arról persze eddig is voltak elképzeléseink, ezeket szerettük volna a statisztika erejével is alátámasztani, vagy módosítani, ha kell. Tegyünk próbát. Horváth István véleményében például benne foglaltatik, hogy a hifi jótékony hatással van a komolyzene kultuszára; a Rádió zenei vezetőjének meggyőződése szerint (lásd ebben a számunkban) ennek pont az ellenkezője igaz. Magunk inkább Horváth István nézetét képviseljük, csak nem annyira határozottan, mint ő teszi. Amikor ezeket a sorokat írjuk, a közvéleménykutatás eredménye még nincs meg (csak az utolsó pillanatban fog bekerülni a lapba), egyelőre teljesen egyenlő esélyekkel találgatunk. Ha így fogjuk fel a dolgot, az egész közvéleménykutatás szórakoztató játéknak tűnik, mint ahogy bizonyos mértékig az is. Valójában sokkal több, mint játék; nem túlzunk, ha azt mondjuk, hogy a Hifi Magazin szempontjából egzisztenciális jelentősége van - de erről majd másutt. Közvéleménykutatásunk természetesen csak statisztikai adatokat, "igen-nem" információt szolgáltat, márpedig mi ennél sokkal többet szeretnénk tudni Olvasóinkról. Szerencsére évente legalább 1000 levelet hoz nekünk a Holló. Remélhetőleg ezután is gyakran és bőven jutunk birtokába (mint Horváth István levele is példázza:) "árnyaltabb olvasói ítéleteknek". * Mintegy ellensúlyozva az előbbi levél hatását, kaptunk egy (egyetlen egy) teljesen más tartalmú és hangvételű üzenetet is, történetesen Bajáról, de a levélíró nevét és címét hadd ne adjuk ki. Természetesen mindenkinek jogában áll, hogy lapunkat teljesen rossznak, arányait tökéletesen elhibázottnak ítélje, hogy "utálja a hülye kulturális cikkeket" és ne tanúsítson érdeklődést, csupán az "újdonságok" és a külföldi lapok véleménye iránt. Attól tartunk azonban, hogy bajai Olvasónk (ha ugyan olvasónk még egyáltalán) olyan követelményeket támaszt, amelyeknek nem tudunk és nem is akarunk eleget tenni. Három kívánság Kun Attila Hódmezővásárhely, Ág út 17. ...Tudom, nagyon sokan külföldről szerzik be készülékeiket; nos, engem a "védő"vám rendelkezések érdekelnek: a boldog magyar turista kijut Bécsbe, kiválaszt egy gyönyörű készüléket (amire éppen futja a kevés pénzéből), s ezután, mint tudom, a magyar vámosok felértékelik az árut. Érdekel, hogy mi szerint döntik el, hogy ez a készülék pont ennyit ér és egy fillérrel sem többet... Mivel ez a kérdés gyakorlatilag mindenkit érdekel, úgy gondoltuk: interjút készítünk a Vámparancsnokság illetékes osztályvezetőjével. Technikai okok miatt azonban ez csak tavaszi számunkban esedékes - Olvasóink türelmét kérjük. Füller Miklós Bonyhád, Fáy lktp. 26. I/1., 7150 ...Hiába vártam a 10. számban egy, az első 10 számot áttekintő tartalomjegyzéket. Pedig nagyon jó lenne, mert sokszor eszembe jut, hogy egy-egy témáról írt valamit a HFM, de melyik számban? Ilyenkor kénytelen vagyok mind a 10 számot átnyálazni. Javaslom, hogy legalább minden 10., vagy ha alkudhatunk, minden 5. számban közöljenek áttekintő tartalomjegyzéket. Ennek megkönnyítésére célszerű lenne a folyamatos oldalszám bevezetése is. Jó, jó, elhiszem, hogy az idő pénz. De, gondolom, a legtöbb olvasó nem csak egyszer akarja elolvasni a HFM egy-egy számát, s mint én is, egy-egy cikkhez többször is visszanyúlna, ha könnyen megtalálná. (A folyamatos oldalszámozást körülményesnek érezzük, de az időnkénti összesítő tartalomjegyzék valóban elengedhetetlen - első 13 számunk tartalmát a 105. oldaltól kezdve összefoglaljuk. A szerkesztő.) Sok szó esett a tunerek tudásáról. De mi van az URH-adókkal? Sajnos, hiába venném meg a világ legjobb tunerét (amit mellesleg nehéz is lenne megtalálni), ha egyszer a magyar 3. műsor csak fele olyan jó minőségű adást szór. Úgy gondolom, hogy egyre inkább a 3. műsor adója a gyengébbik láncszem, és nem a tuner, az erősítő, a hangdoboz stb. Vagy a lemezek ki tudják hozni a lemezjátszókból, akár a szuperekből is, amit tudnak? Jó lenne erre is választ kapni egy cikkben, vagy talán cikksorozatban. Pontosabban: a magyar 3. műsor (és most már a Petőfi) minősége, a Magyarországon fogható külföldi URH-adók minősége, a hazánkban kapható, illetve beszerezhető lemezek minősége lehetne a téma. Mert hiába van jó magnószalagom, jó magnóm stb., ha nem tudok ennek megfelelő minőségű hangot felvenni. Bár ne lennének igazak az aggályaim! Örömmel vettem tudomásul, hogy a Petőfi is sztereóban ad július 1-től. De azt már nem, hogy az előzetes műsor szerint július 3-án például egyetlen sztereó műsort sem sugároz, és a másik két napon is csak összesen 3 műsort! Olyan érzésem van, hogy: nagy hűhó semmiért! Én már érdeklődtem levélben a Magyar Rádiónál a Petőfi sztereó adásáról körülbelül 2-3 hete, de válaszra sem méltattak. Hiába, a kedves hallgató - hallgatja vagy nem hallgatja - nem kap mást... Ne legyünk igazságtalanok: hagyjunk egy kis kifutási időt a második sztereó adónak, nemkülönben a Rádió műszaki gárdájának, amely feltehetőleg annyi levelet kap mostanában, hogy nem 2-3 hét, de ugyanennyi hónap alatt sem válaszolhat valamennyire. De tagadhatatlan: nekünk is komoly fenntartásaink vannak a rádióadások minőségét illetően. Valószínű, hogy ez még egyike lesz állandó témáinknak, de ehhez előbb jobban meg kell ismernünk a tunerek lelkivilágát, s persze a műsorkészítés műszaki gondjait-bajait is. Egyelőre inkább csak pedzegetni szeretnénk későbbi témáinkat - a 39. oldalon, a Rádió zenei főosztályvezetőjével készített interjúban. Kossuth Lajos bicskája Godina István Bp., Katona J. u. 9-11., 1137 Azt hittem, a Magazin már elveszett a műtőasztalon, de hál' Istennek nem így történt. Végig faltam a 11. számot, és láttam, hogy tesztelni fogják a HS 700-as falat. (Lehet, hogy Olvasónk átvitt értelemben használja a "fal" kifejezést? Tényleg elég ravasz hangsugárzó a HS 700 - azóta már be is mutattuk, 12. számunkban. A szerkesztő megjegyzése.) Nos, én ezzel a fallal csináltam egy szerintem igen jól sikerült varázslatot... A lötyögős mélysugárzót átmembránoztattam az Aubeck Tomival, először centrikusra, utána keményebbre, merevebbre. A középsugárzókat és magassugárzókat kidobtam (eladtam). Kis famunka árán a közepek helyére a BEAG HOX-12 szélessávú sugárzóit tettem (lásd e számunk tesztrovatában - a szerk.), a magasak helyére Motorola piezot... Persze, a hangfalakba a vicces orionrongy helyére, illetve mellé tíz-tíz csomag háztartási vattát tömtem, és a dobozt a szokásos gyurmaszerű tömítőanyaggal igazán zárttá tettem... Alapos MOD-nak látszik, pedig nem az, hiszen végülis megmaradt a fődoboz, a keresztváltó és ha jól értjük, a mélyhangszóró motorja is, Olvasónknak tehát tág tere nyílik esetleges további, hatékony modifikációkra, amelyekhez természetesen szintén sok sikert kívánunk. Eljárása egyébként egy híres múltszázadbeli adomára emlékeztet bennünket. Arról van szó, hogy egy debreceni "cívis" büszkén és szívesen mutogat egy bugylibicskát, amelyet a családi hagyomány szerint még a nagyapja kapott magától Kossuth Lajostól. Igaz, a pengéje egyszer eltört, új pengét üttettek belé; aztán a fanyele is elrohadt a bugylibicskának, tehát készíttettek hozzá új nyelet. "De azért ez még mindig a Kossuth Lajos bicskája volt!". Gombsor a kabáton Pataki Ferenc Sopron, Ady Endre út 5., 9401 ...A VT-dobozok tesztjében hasznos lett volna megadni, mekkora teljesítmény csiholta ki a 96dB-t. Ebből és a névleges teljesítményből következtetni lehetne az egyik fontos paraméterre, a motorok érzékenységére. Ehhez szükséges lenne még a beépített hangszórók típusszáma is. Nem adták meg, hogy a közeltéri méréseknél kikötötték-e a hangváltót. Ha igen, miért csak 1kHz-ig mértek? Az itt elkallódó információk óriási és pótolhatatlan segítséget nyújthatnának az otthoni barkácsolóknak; sokan vagyunk ilyenek, s csak Önöktől várhatunk segítséget (nem lebeszélést). Van-e akusztikai szerepe az Orion dómok műanyag védőjének? Nekem nem nagyon tetszenek a membrán előtt, hullámhosszal összemérhető távolságban elhelyezett visszaverő felületek. Alkalomadtán kipróbálhatnák, mérhetnék, mit eredményez a védő eltávolítása, kifúrása, illetve a membránszél (központosító gyűrű) elé helyezett elnyelő anyag, filc. Ha sejtésem megalapozott, egyszerű, kockázatmentes MOD lehetne belőle... Gyakran ejtenek el olyan (nem eléggé megalapozott - ?) megjegyzéseket, melyek sokak örömét keserítik meg. Engem a következő szúrt meg (nem szó szerint:) "...a jó hangdobozok nem úgy néznek ki, mint gombsor a kabáton". Otthon pedig 2x6 hangszóró szól... Szerencsére nem sokkal később a HiFi Stereophonie-ban olvastam az Infinity Reference Standard 1-ről, mely más eszközökből, de hasonló módon sok azonos elemből áll. Bár a HFS nem túl szigorú, s térhatásról itt nem tettek említést, azért ha valamit ennyire magasztalnak, az teljesen elhibázott nem lehet. Nyilván Önök is olvasták a cikket. (A szintén a HFS-ben tesztelt, kevésbé dicsért Arcus Reference System is hasonló felépítésű.) Ez kissé megnyugtatott. Egyébként én a következőkből indulok ki. Sok leégett hangfalat láttam már, s gyűlölök félni. A hangszórók torzítása erősen szintfüggő (lásd az Önök méréseit). Függőlegesen egymás alatt - fejmagasságban - elhelyezett, egyazon sávban dolgozó hangszórók széltében jól szórnak, a plafon felé kevésbé. Ha elég közel vannak egymáshoz, talán a térhatás sem szenved csorbát. Ezek csak spekulációk, ezért, ha vannak, szívesen fogadom megalapozott ellenvetéseiket... Előbb a 11. szám hangdoboztesztjéről: valóban, elfelejtettük megadni a hangsugárzók érzékenységére utaló adatokat. Elnézést kérve Olvasóinktól, mulasztásunkat a túloldalon pótoljuk. A közeltéri méréshez nem szoktuk kikötni a keresztváltót. Ez a teszt (akárcsak a többi) nem a barkácsolóknak kíván támogatást adni, már csak azért sem, mert ismereteinket egyelőre nem tartjuk elégségesnek ahhoz, hogy bárkit is a meglehetősen kockázatos hangsugárzó-barkácsolásra buzdítsunk. A közeltéri mérésnek mindössze az a funkciója, hogy korrigálja a hibát, amelyet a frekvenciaátvitel mérésekor a süketszoba szűk méretei miatt óhatatlanul elkövetünk. Ebből a szempontból pedig csupán a 200Hz alatti sáv a kritikus. Az Orion dómok műanyag védőcsillaga akusztikai szerepet is játszik, a középsugárzóé például lekaszálja az 5-6 kilohertz fölötti frekvenciákat. Ezt az eljárást magunk is helytelenítjük - mindazonáltal tény, hogy a számos inkorrektségből összegyúrt HS 280 végül is az utóbbi idők legjobbra sikeredett magyar hangsugárzója, és (tapasztalatból beszélünk!) bárhol nyúl is hozzá az ember, nagy valószínűséggel többet árt, mint amennyit használ. (Ez természetesen nem vonatkozik a doboz csillapítóanyagának milyenségére, a tömítésekre stb.) A "Gombsor-A-Kabáton" hangsugárzókra tett kijelentésünk távolról sem megalapozatlan. Alapelv, hogy ugyanarra a funkcióra lehetőleg egyetlen hangszórót használjunk, különben különféle interferenciák lépnek fel közöttük, illetve köztük és a szomszédos sáv hangszórója között. (Többet erről e számunk hangsugárzótesztjében!) Ezt elsősorban a keresztváltó tartományában lehet kimutatni, s elsősorban az iránygörbéken. Természetesen ez is csupán egyetlen tervezési szempont, és - önmagában véve az is érthető, ha valaki megsokszorozza az egyes sávok hangszóróit, megnöveli a sugárzó felületet, s ezáltal redukálja a torzítást. Megint csak kompromisszumról kell tehát beszélnünk; végül is a konstruktőr nem a részeffektusokért, hanem az összhatásért felel. Jó tudni azért, hogy a különféle hangszórótípusok nem egyforma mértékben kényesek a fent említett interferenciákra. A hagyományos kónuszokból és dómokból nem jó többet tenni egymás mellé, viszont némelyik "egzotikus" hangszórótípus, mint például a Quad elektrosztatikus rendszere, szinte gond nélkül többszörözhető (ha győzzük pénzzel). Feltehető, hogy az Infinity cég különleges "magnetosztatikus" EMIT-jei és EMIM-jei szintén jól viselik egymás közelségét vagy legalábbis többet használnak megnövekedett akusztikai teljesítményükkel, mint amennyi bajt okoznak az elkerülhetetlen hangösszegződések és kioltások miatt. Címzett: a feladó Szalai Zsigmond Dombóvár, November 7. u. 29. 7200 Mindig érdeklődéssel olvastam a Böngésző című rovatot. Most először találtam is benne számomra érdekes csereajánlatot - és akkor lemarad róla a felajánló címe... Elnézést kérünk; alább megismételjük a hirdetést: "78-as fordulatszámú, háború előtti (1945) elsősorban magyar kiadású hanglemezeket keresek megvételre, esetleg a HFM 1-9-ért cserébe" és kérjük a feladót, írjon Szalai Zsigmondnak vagy - még egy érdeklődő! - Lándori Ferencnek (Zalaegerszeg, Lenin u. 14/B III. 3.). Aki nem tud ángliusul... (a szerkesztő saját hibajavító rovata) Ha úgy kezdem, hogy "csak az nem követ el hibát, aki nem dolgozik", akkor már elárultam, hogy valami irgalmatlan szamárság miatt kell mentegetődznöm. Borsos József miskolci olvasónk, aki úgy látszik, különlegesen jó érzékkel szúrja ki a lapban a szerkesztő tévedéseit, legutóbbi levelében két találatot ért el. Az egyik, amit szóvá tesz, még hagyján, ez inkább csak elírás volt, de a rend kedvéért ezt is helyesbítenem illik: a 8. szám sajtószemléjében hírt adtam a B & 0 egyik prototípusáról, egy mozgótekercses hangszedőről, amely az MMC 20 névre hallgatna, holott az MMC a Moving Micro Cross kifejezést rövidíti, vagyis jellegzetes B & 0-féle mágneses hangszedőről van szó. Tervez a dán cég egy mozgótekercses típust is, de annak más lesz a típusjele. A másik tévedésem sokkal zűrösebb ennél. Azt írtam, ugyancsak a 8. számban a Technics cégről, hogy "a Technics angol szó, de a japánok rossz helyesírással írják, nyilván szándékosan, ez régi reklámfogás". Az enyém pedig jellegzetes újságírói balfogás - tipikus esete annak, hogy valaki hall valamit harangozni, és anélkül, hogy igazából megértette volna, máris továbbadja, merthogy jó dolog valamit tudni, de még jobb azt jobban tudni. A Technics ("Technika") szó helyesírása természetesen kifogástalan, és nekem nem is ezzel volt bajom, hanem a japánok szóhasználatába akartam belekötni, gondolván, hogy helyesebb lett volna a Technics helyett a Technique szót választani - nem mintha én pontosan éreztem volna a két szó tartalmának különbségét, hanem mert valami ilyesmiről tényleg szó volt az egyik angol lapban. Az igazság azonban könyörtelen: a Technique sem stimmel. Azóta megkérdeztem néhány eleven angolszászt; egybehangzóan azt állították, hogy az egyik kutya, a másik eb, hogy mindkét szó, a Technics és a Technique nekik szörnyen idegenes hangzású, s bár ezek is benne vannak a szótárban, egyiket sem úgy és ott kell használni, ahogy és ahol a szótárolvasó külföldi gondolná. Angolnak, amerikainak sohasem jutott volna eszébe, hogy ilyen cégnevet válasszon. Más kérdés, hogy a Technics cégnek sikerült "bedolgoznia" magát a köztudatba, de ezt inkább köszönheti a nívós készülékeinek, semmint az angol tudásának. (Ettől persze én még nem fogok jobban tudni angolul.) Hibajavítás Figyelmetlenségünk folytán a 11. számba több hiba is becsúszott. A 91. oldalon a Hitachi HT-50S impulzusfotója "tükörfordítottan" jelent meg, a berezgés valójában a négyszögjel felfutó élén jelentkezik. Akusztikai cikkünkben (Az íjaktól a hegedűkig) a 27. oldalon felcserélődött a 3. és a 4. ábra. Ugyanebben a cikkben - mint Szabó Miklós budapesti olvasónk figyelmeztet rá - a 13. ábra pontatlanul jelzi két hangszer hangterjedelmét: az oboa valójában a kis B-n, a fuvola az egyvonalas C-n indul. Súlyosabb (bár aligha okozhatott zavart), hogy a MOD rovatban, a Merkury receiver rajzain is elkövettünk egy hibát; ezt most külön rajzon igyekszünk korrigálni. Végül a Pepita dosszié című cikkben is van egy hibás adat; az LGT-felvétel nem az MHV, hanem a MAFILM stúdiójában készült. Elírásainkért elnézést kérünk az Olvasótól és az érdekeltektől. A 11. számunkban tesztelt Videoton hangsugárzók érzékenységére utaló adatok (ekkora elektromos teljesítményre érte el a hangnyomás 1kHz-en a 96 decibelt): SR-H 110 6,3W DC 2012 14,6W DC 2016 2W DCR 2020 24,5W DCR 2520 10,6W