Audio-kultúra |
(Vallomás.) A munkás ott áll a gép mellett, meghúz egy kallantyút,
megnyom két gombot, elfordít egy reteszt háromszor jobbra, negyedszer
balra, s miközben kiemeli a gépből a munkadarabot, azon töpreng,
"teremtőisten, ugyan mi indokolja az én oly céltudatosnak látszó
mozdulataimat?" És elképzeli magát, gép és munkadarab nélkül, amint
ugyanazt a mozdulatsort ismételgeti - milyen értelmetlen az egész! Mit
tehetne mást: megpróbálja megérteni, mi megy végbe a gépben. Ha
megértette, megnyert egy csatát. Készülhet a következőre. Csinálom a
mozdulatot - lesz belőle alkatrész. Csinálom a mozdulatot - lesz
belőle főegység. Csinálom a mozdulatot - lesz belőle gép. Csinálom a
mozdulatot...?
Az ember nehezen viseli, ha nem látja át munkájának gyakorlati
szükségszerűségét, tiszta indítékait. Ezeket az indítékokat egyre
nehezebb megtalálni; ahogy ajtóról ajtóra beljebb megyünk a Társadalmi
Munkamegosztás feliratú épületben. Tollforgatóknak különösen nehéz a
dolguk, ha értelmezni-indokolni akarják munkájukat és saját magukat.
Nézzünk egy meglehetősen extrém példát.
Különféle emberek különféle földi javakat termelnek. (Első ajtó az
épületben, mindjárt a földszinten.) Szabadidejükben szórakozni
szeretnének, mondjuk zenét hallgatnának, erre valók a zenészek
(további ajtó, az előző szobából nyílik). A zenésznek hangszerre,
tehát hangszerkészítőre van szüksége (újabb ajtó, ez már a harmadik).
A legtöbb ember nem megy el a zenéért, úgy kell a helyükbe vinni.
(Negyedik ajtó: készülékgyártók; ötödik ajtó: hangmérnökök,
műsorcsinálók.) A készülékeket ellenőrizni, minősíteni kell:
nyissunk be a hatodik ajtón.
És a hetedik ajtó mögött is ül valaki; éppen újságcikket ír arról
a bizonyítványról, amelyet arról a készülékről állítottak ki, amely
azt a műsort fogja közvetíteni, amelyen azok a hangszerek hallhatók,
amelyeken azok a zenészek játszanak, akik az úgynevezett produktív
embereket szórakoztatják.
Ennyi áttétel aggasztóan eltávolítja az emberfiát azoktól a
bizonyos Tiszta Indítékoktól. Munkába menet minden reggel hat szobán,
hét ajtón kell általmennie, asztalokat-székeket, elfoglalt embereket
kerülgetve - nehezen lel szellemi rokonokra: ahogy szobáról szobára
ődöng, úgy érzi, a mérnökök japánul beszélnek, a zenészek kínaiul.
Végül is a harmadik szobában érzi magát a legjobban, a
hangszerkészítők között. Igaz, ők évszázadok óta csiszolgatják
instrumentumaikat, mi meg legfeljebb egy-két évtized óta a mieinket.
De a lényeg ugyanaz: minden apróság, minden árnyalat, minden lehellet
létfontosságú, mert fokról fokra így fog majd egyre szebben szólni a
zene.
És, ha meggondolom, az ő hangszereik csak egy-egy szólamot tudnak.
A mi instrumentumainkon viszont egyszerre szólal meg a teljes
szimfonikus nagyzenekar.