Audio-kultúra



(Vallomás.) A munkás ott áll a gép mellett, meghúz egy kallantyút, megnyom két gombot, elfordít egy reteszt háromszor jobbra, negyedszer balra, s miközben kiemeli a gépből a munkadarabot, azon töpreng, "teremtőisten, ugyan mi indokolja az én oly céltudatosnak látszó mozdulataimat?" És elképzeli magát, gép és munkadarab nélkül, amint ugyanazt a mozdulatsort ismételgeti - milyen értelmetlen az egész! Mit tehetne mást: megpróbálja megérteni, mi megy végbe a gépben. Ha megértette, megnyert egy csatát. Készülhet a következőre. Csinálom a mozdulatot - lesz belőle alkatrész. Csinálom a mozdulatot - lesz belőle főegység. Csinálom a mozdulatot - lesz belőle gép. Csinálom a mozdulatot...? Az ember nehezen viseli, ha nem látja át munkájának gyakorlati szükségszerűségét, tiszta indítékait. Ezeket az indítékokat egyre nehezebb megtalálni; ahogy ajtóról ajtóra beljebb megyünk a Társadalmi Munkamegosztás feliratú épületben. Tollforgatóknak különösen nehéz a dolguk, ha értelmezni-indokolni akarják munkájukat és saját magukat. Nézzünk egy meglehetősen extrém példát. Különféle emberek különféle földi javakat termelnek. (Első ajtó az épületben, mindjárt a földszinten.) Szabadidejükben szórakozni szeretnének, mondjuk zenét hallgatnának, erre valók a zenészek (további ajtó, az előző szobából nyílik). A zenésznek hangszerre, tehát hangszerkészítőre van szüksége (újabb ajtó, ez már a harmadik). A legtöbb ember nem megy el a zenéért, úgy kell a helyükbe vinni. (Negyedik ajtó: készülékgyártók; ötödik ajtó: hangmérnökök, műsorcsinálók.) A készülékeket ellenőrizni, minősíteni kell: nyissunk be a hatodik ajtón. És a hetedik ajtó mögött is ül valaki; éppen újságcikket ír arról a bizonyítványról, amelyet arról a készülékről állítottak ki, amely azt a műsort fogja közvetíteni, amelyen azok a hangszerek hallhatók, amelyeken azok a zenészek játszanak, akik az úgynevezett produktív embereket szórakoztatják. Ennyi áttétel aggasztóan eltávolítja az emberfiát azoktól a bizonyos Tiszta Indítékoktól. Munkába menet minden reggel hat szobán, hét ajtón kell általmennie, asztalokat-székeket, elfoglalt embereket kerülgetve - nehezen lel szellemi rokonokra: ahogy szobáról szobára ődöng, úgy érzi, a mérnökök japánul beszélnek, a zenészek kínaiul. Végül is a harmadik szobában érzi magát a legjobban, a hangszerkészítők között. Igaz, ők évszázadok óta csiszolgatják instrumentumaikat, mi meg legfeljebb egy-két évtized óta a mieinket. De a lényeg ugyanaz: minden apróság, minden árnyalat, minden lehellet létfontosságú, mert fokról fokra így fog majd egyre szebben szólni a zene. És, ha meggondolom, az ő hangszereik csak egy-egy szólamot tudnak. A mi instrumentumainkon viszont egyszerre szólal meg a teljes szimfonikus nagyzenekar.