A Felkelő Nap Háza



        Ez a cím aligha szorul  magyarázatra.  A  Felkelő  Nap  nyilván  a
    címlapunkon is megjelenített Compact Disc, amely  a  jövő  hanglemeze,
    egy olyan médium,  amelyet  -  legalábbis  részben  -  a  Felkelő  Nap
    országában kísérleteztek ki. (A CD egyik inventora  a  Sony,  a  másik
    pedig az európai multinacionális mammutvállalat, a Philips.) A Felkelő
    Nap háza pedig mi más volna, mint sztárfotónk tárgya, az első "eleven"
    CD-lejátszó készülék, amely Hifi Magazin szerkesztőinek kezébe került:
    a Pioneer P-D1. Illő köszönetet  mondva  a  Pioneernak  (és  Budapesti
    képviselőjének,    a    Nissho-Iwai    cégnek),    sajtószemlék     és
    másodkéz-információk   után   most   végre   saját   tapasztalatainkra
    támaszkodva  mutathatjuk  be  Olvasóinknak  a  CD-technikát,  a   High
    Fidelity igazi nagy szenzációját.


                                      *

        Mint az áramütés, úgy ért a hír, hogy  kölcsön  kapjuk  a  Pioneer
    CD-játszót. Megcsapott a műszaki érdekességnek, a várhatóan különleges
    zenei élménynek az előszele -  s  előérzete  annak  a  riasztóan  nagy
    felelősségnek, amellyel az új médium bemutatása jár. Hiszen egy  eddig
    még sosem "boncolt"  gépezetet  kell  tesztelnem,  menet  közben  kell
    elsajátítanom a méréstechnikáját,  megtanulnom  a  terminológiáját.  A
    várva-várt  készülék  rövidesen  be  is  futott,  mondanom  sem  kell:
    közvetlenül lapzárta előtt, úgyhogy azt  sem  tudtam,  mihez  kezdjek,
    hová kapjak.
        A külföldi  folyóiratok  természetesen  már  jó  előre  igyekeztek
    kiépíteni azt az utat, amelyen a CD majd  haladni  tud.  Tájékoztatták
    olvasóikat a digitális hangtechnika új és mind  újabb  fejleményeiről,
    ismertették az alapelveket, az újságírók látogatást tettek az érdekelt
    gyárakban, kereskedelmi előrejelzéseket  produkáltak,  és  vitákat  is
    provokáltak a hagyományos és az új technika szószólói között. Így a CD
    márciusi premierjéig már együtt volt a legszükségesebb ismeretanyag. A
    mi hátterünk érthetően szűkösebb, tehát  türelmet  és  megértést  kell
    kérnünk az Olvasótól: mindent egyszerre kéne  összefoglalnunk,  holott
    ez úgyszólván lehetetlen. Mindenesetre felhívjuk  figyelmét  legutóbbi
    5-6 kiadásunk lapszemléire, amelyek áttekintést adnak  róla,  hogy  mi
    zajlik - mert zajlik ám, igencsak viharosan! - a nyugati világban.  Ne
    feledjük: hatalmas üzletről  van  szó!  Egy  forradalmian  új,  minden
    hagyományos  módszert  félresöprő  "valami"  tör  utat  magának,  hogy
    meghódítsa a piacot.
        De még sokkal inkább, mint a  lapszemlére,  hadd  utaljak  arra  a
    cikkre, amelyet  7.  számunkban  közöltünk,  a  digitális  hangátvitel
    legjobb hazai szakértőjének, dr.  Takács  Ferencnek,  az  MHV  műszaki
    igazgatójának tollából ("A digitális forradalom") - őszintén szólva, e
    lényegre törő, precíz, kerek, minden fontosabb motívumra  kitérő  cikk
    nélkül most ugyancsak reménytelen helyzetben érezném magam.  Olvasóink
    is jól teszik, ha végére érve a Pioneer  CD-játszó  "revüjének",  újra
    fellapozzák a HFM 7. számát, és gondosan áttanulmányozzák a  Digitális
    Forradalom alapelveit. Erre az ismeretanyagra most  már  egyre  inkább
    szüksége lesz mindenkinek, akit csak komolyan érdekel  a  zene  élethű
    reprodukciója.
        Mármost, ami ezt a revüt illeti, amelyben természetszerűleg minden
    a  Negyedév  Nyuszija,  a  P-D1  körül  forog,  úgy  gondoltam,  három
    "felvonásban" adom elő. (Teljességre természetesen nem törekszem, erre
    se helyem, se időm - s a felkészültségemből sem futná.)
        Az első részben megismerkedünk a P-D1 lemezjátszóval, úgy,  mintha
    most vinnénk haza a boltból, és most kíváncsian forgatjuk, nézegetjük,
    "körülszaglásszuk": ugyan  hogy  az  ördögbe  is  kell  zenélni  vele.
    Nyilván egészen más, mint a hagyományos lemezjátszó.  Vajon  mitől  és
    miért olyan, amilyen?
        A második részben a mérések eredményét írom le,  sorba  véve,  mit
    mértem, hogyan mértem és miért éppen ezeket mértem.  A  harmadik  rész
    tulajdonképpen   a   digitális   technikának   egy   rövid,   vázlatos
    összefoglalása, s azt próbálja megvilágítani, hogyan  realizálódik  az
    új technika a mi CD-játszónkban. Már úgy értem:  a  P-D1  csak  néhány
    hétre a miénk. (Itt szeretnék köszönetet mondani dr. Takács Ferencnek,
    aki ezt a fejezetet lektorálta.)
        De mielőtt a lényegre térnék (avagy éppen ez lesz a lényeg?),  még
    el kell mondanom, mibe kerül ma a CD,  a  CD-játszó  általában  s  nem
    utolsósorban éppen  az  a  CD-játszó,  amelyet  a  Pioneertól  kaptunk
    kölcsön. Mert elég  egyetlen  pillantást  vetni  a  szivárvány  minden
    színében ragyogó, ma még éppen  csak  felkelő,  de  rövidesen  magasan
    delelő  CD-korongra,  hogy  az  ember  máris  számolgatni   kezdje   a
    megtakarított pénzét. Legyünk  őszinték,  minden  műszaki  újdonságról
    legelébb is azt szeretnénk tudni, mibe kerülne ez nekünk? Szó ami szó,
    a CD-játszó ma még nagyon sokba kerülne, nagyjából annyiba,  mint  egy
    színes tévé - csakhogy még nem gyártja sem a VT, sem az Orion...
        Vegyük alapul az NSZK piacát, ott elég reális képet nyerhetünk  az
    árarányokról.  A  CD-játszók  ára  átlagosan  2000-2200DM;   állítólag
    kaphatók már olcsóbb készülékek  is,  1650  márkáért,  a  legdrágábbak
    viszont 2500 márkába kerülnek. Az a P-D1, amelyet a kezünkben tartunk,
    az utóbbiak közül való. Megnyugtató érzés: nem holmi "bóvlival"  (???)
    álltunk le...
        A neves cégek szinte kivétel nélkül "beszálltak  a  CD-bizniszbe";
    magára vessen, aki  ebből  a  nagy  üzletből  kimarad.  A  CD-rendszer
    kifejlesztőin, tehát a  Philipsen  és  a  Sonyn  kívül  megvan  már  a
    játszója a Pioneernak, a Technicsnek,  a  Hitachinak,  a  Sanyonak,  a
    Toshibának, a Fishernek, az Aiwának, a Mitsubishinek, a  Sharpnak,  az
    Alpinenak, a Marantznak (neki csak a karosszériája  eredeti,  a  gépet
    magát a Philipstől vásárolja), és az európai cégek is, a Grundiggal az
    élen,  már  bemutatták,  vagy  akár   forgalomba   is   hozták   saját
    CD-játszójukat.
        Egyébként, még azt is vitatni lehet,  hogy  a  CD-játszók  valóban
    drágák-e.  Mert  például  a  Linn  Sondek  futómű  (távolról   sem   a
    legköltségesebb az audiofil gépek között), már  önmagában  is  csaknem
    olyan drága, mint egy CD-készülék, és akkor hol van  még  a  precíziós
    hangkar, a méregdrága MC-hangszedő,  a  szuper-illesztőegység  és  nem
    utolsósorban a kifinomult fono-elektronika?! A CD-hez  ezek  mind-mind
    fölöslegesek.
        Másrészt  az  is  igaz  viszont,  hogy  a   CD-játszó   árán   két
    hifi-tornyot lehet vásárolni.  Az  átlagos  igényű  zenebarát  számára
    tehát a CD ma még Nyugaton is meglehetősen drága. És  hát  nem  tartom
    túlságosan  valószínűnek,  hogy  a  magyar  boltok  kirakatát  már   a
    közeljövőben ellepnék a CD-gépek.
        A CD-játszóhoz persze CD-lemez is kell. A  műsorválaszték  ma  még
    érthetően szűkös. Az analóg,  fekete  lemezeken  a  teljes  klasszikus
    zeneirodalom  akár  több  tucatnyi  változatban  is  hozzáférhető,  és
    polcainkon százával sorakozhatnak az  akárcsak  percekre  is  népszerű
    slágerénekesek és dzsessz-zenészek lemezei, amelyeket az ötvenes  évek
    vége óta gyűjtöttünk - ezzel szemben az ezüst színű lemezekből még  az
    év végén is legfeljebb néhányszáz féle között válogathatunk.  Jónéhány
    évnek kell még eltelnie, hogy végre  ne  azt  kelljen  megvásárolnunk,
    amit a gyártók ajánlanak, hanem amit mi magunk  szeretnénk  hallgatni.
    Különösen,   mert   a   CD-gyártás   nagyon   költséges   művelet,   a
    gyártóberendezések igen drágák, és (mint  lapunkban,  máshelyütt,  már
    elmondtuk),  egész  Európában  jelenleg  a  nyugatnémet  PolyGram   az
    egyetlen CD-gyártó. Rajta  kívül  is  csak  kettő  van  a  világon:  a
    CBS/Sony (USA/Japán),  illetve  a  százszázalékosan  japán  Denon.  De
    nyilvánvaló, hogy előbb-utóbb világszerte felvirágzik a CD-ipar.
        A CD ára  35-40  márka,  műsoranyagától  függően.  (A  popzene  az
    olcsóbb, minthogy nagyobb példányszámban terjeszthető.) Az  ezüstlemez
    tehát másfélszerte drágább a hagyományosnál -  de  egy  pfenniggel  se
    drágább,  sőt,   akár   még   olcsóbb   is   a   speciálkiadványoknál,
    demólemezeknél.


    I. Pioneer P-D1 Compact Disc Player

        Abból induljunk ki, hogy nem CD-játszónk van,  hanem  hagyományos,
    teljesen manuális lemezjátszónk. Vegyük sorba: hogyan  kezelnénk,  mit
    próbálnánk megtenni vele.
        Minthogy az analóg lemez  barázdái  szabad  szemmel  is  igen  jól
    kivehetők,  s  az  egyes   műsor-részleteket   laza   barázdaszakaszok
    választják  el,  a  lemezjátszó  tűjével  a  zenének  szinte   bármely
    részletét  "telibe  találhatjuk".  Ha  történetesen  magnófelvételeket
    akarunk készíteni, ide-oda pásztázhatunk a tűvel,  hol  itt,  hol  ott
    hallgatva bele a műsorba, míg el nem döntjük, mit vegyünk fel  és  mit
    ne.
        A  CD-korongot  viszont  nem  tudjuk  áttekinteni.   Egészen   kis
    felületen (csakis az egyik oldalán!) egy teljes órányi műsort  hordoz,
    nem  látunk  rajta  mást,  mint  a  szivárványos-ezüstös  csillámlást.
    Barázdáknak nyomuk sincs,  egyáltalán:  sehol  semmi  diszkontinuitás.
    Amikor a korongot belecsúsztatjuk a készülékbe,  meg  is  szűnik  vele
    mindennemű közvetlen kapcsolatunk. Ebből a szempontból a Compact  Disc
    nem is a hanglemezzel, inkább a műsoros kazettával tart rokonságot.
        Miután  a   lemezt   most   már   csak   kívülről,   a   CD-játszó
    kezelőszerveivel "tapogathatjuk", a készüléknek roppant ügyesnek  kell
    lennie, tudnia kell bármiféle kunsztot, ami csak az  eszünkbe  juthat,
    nehogy egyszerre csak  ott  álljunk  tanácstalanul  a  makacs  gépezet
    mellett... Tanúsíthatjuk: ez nem fog előfordulni. A  CD-játszó  minden
    elképzelhető  feladatot  megold,  és  a  kezelése  még  csak  nem   is
    bonyolult. Kétségtelen, hogy meg kell ismernünk hozzá néhány  alapvető
    szempontot, de ehhez nincs  szükség  különleges  képzettségre,  csupán
    szakítanunk kell az eddig belénk idegződött gyakorlattal.
        Nézzük tehát, mit tud a P-D1.
        Üzembehelyezése roppant egyszerű. Hálózati feszültséget adunk rá -
    a hangfrekvenciás kimenetét pedig (összesen egy van neki!) rákötjük az
    erősítőnk valamelyik nagyszintű bemenetére (aux, tuner,  magnó  stb.).
    Semmiféle korrekcióra, illesztésre nincs  szükség,  nem  úgy,  mint  a
    hagyományos mágneses, vagy pláne a dinamikus  hangszedőkhöz.  A  P-D1,
    akárcsak az összes többi CD-játszó, 1-2V nagyságú kimenő  feszültséget
    szolgáltat, s ennyivel minden erősítő bőven beéri.
        A hálózati kapcsoló a szokásos Power. A kazettás magnókról  ismert
    Eject gomb  kinyitja  a  lemeztartót  (a  Pioneeron  a  tartószerkezet
    kiemelkedik a frontlap síkjából; más készülékeken, például a Marantzon
    egy kis fiók nyúlik előre). Becsúsztatjuk a CD-t, rácsukjuk az  ajtót,
    és a Play-jel indíthatjuk a játékot.
        Pontosabban: előbb néhány másodpercig a  készülék  még  azzal  van
    elfoglalva,   hogy   kiolvassa    a    lemez    legbelső,    különálló
    barázdacsoportjának információit: hány önálló  műsorszám  van  ezen  a
    lemezen, s hány perc,  illetve  másodperc  a  műsoridejük.  Ez  minden
    CD-korongon eleve rajta van, s nekünk magunknak  nem  kell  bajlódnunk
    vele, mert a készüléknek az az első dolga,  hogy  ezt  az  információt
    elolvassa és memóriájában tárolja.
        De ezen néhány  másodperc  alatt  túljut  a  masina,  és  máris  a
    tényleges programot figyeli, mégpedig a legbelső(!) barázdával kezdve.
        Miközben  a  zene  szól,  a  CD-játszó   folyamatosan   tájékoztat
    bennünket arról, hogy hányadik  műsor-részletnél  tartunk,  s  hogy  a
    műsorból hány perc és másodperc telt már el.
        Vigyázat: a Stop  gomb  nem  csupán  megszakítja  a  zenét,  hanem
    visszavisz bennünket a lemez legelejére. Ha tehát ugyanott  szeretnénk
    folytatni, ahol abbahagytuk, nem a Stop, hanem a  Pause  gombhoz  kell
    nyúlnunk. (Újraindításkor ismét a Pause gombot  kell  megnyomnunk.  Ez
    tulajdonképpen a "pillanat-állj" funkció.)
        Ezek   az   alapfunkciók,    ezeket    módosíthatjuk-variálhatjuk,
    "kiszolgálhatjuk" a többi kezelőszerv segítségével.
        Ha például  lejátszás  közben  megnyomjuk  -  egyszer  -  a  Total
    feliratú gombot, a kijelzőn az jelenik meg, hogy hány önálló műsorszám
    van a lemezen, és mennyi a  játékidejük.  Ugyanez  a  gomb  másodszori
    megnyomására a kijelző az éppen lejátszott műsor sorszámát mutatja  és
    folyamatosan számlálja a lemezprogramból  még  hátralevő  perceket  és
    másodperceket. Mindezt a Play gombbal hatástalaníthatjuk;  ekkor  újra
    azt olvashatjuk a kijelzőről,  amit  eredetileg  mutatott:  a  program
    sorszámát és az e műsorból eltelt időt.
        A  magnósokat   bizonyára   az   érdekli   a   leginkább,   hogyan
    "hallgathatnak bele" a CD-műsorba. Nagyon egyszerűen megtehetik!  Erre
    szolgál az  Index  Scan.  Ha  ezt  a  gombot  megnyomjuk,  a  készülék
    sorbaveszi  az   egyes   műsorszámokat,   mindegyikből   lejátszik   7
    másodpercet,  végiglépeget  a  lemezoldalon,  majd  elölről  kezdi  az
    egészet.  Ha  közben  bármikor  is  megnyomjuk  a   Play   gombot,   a
    keresőszolgálat megszűnik, és a készülék tovább játssza azt a  számot,
    amelyiknél éppen tart.  Persze,  lehet  vitatkozni  rajta,  elegendő-e
    egy-egy műsorszámból 7 másodperc - de így körülbelül 1 perc  leforgása
    alatt fogalmat alkothatunk a lemez teljes műsoráról.
        Előre- vagy hátrafelé lépegetni a CD-programban  nagyon  egyszerű.
    Ez a Skip ("Szökdécselés") gomb funkciója. A Skip  tulajdonképpen  egy
    kettős gomb, bal oldalán "<-", jobb oldalán  "+>"  jelzéssel.  A  "+>"
    gomb értelemszerűen egy műsorszámmal előbbre visz bennünket (például a
    4-esről az 5-ösre). a "<-" gomb egyszeri lenyomásával  viszont  csupán
    az éppen játszott szám legelejére kanyarodunk vissza, és újra meg kell
    nyomnunk a gombot,  hogy  eggyel  visszaléphessünk  (tehát  például  a
    4-esről a 3-asra). Az érintett műsorszámokat  a  gép  ilyenkor  mindig
    elölről  játssza.   A   Skip   funkció   előrefelé   a   végtelenségig
    ismételgethető,  a  legutolsó  szám  után  újra  az  első  következik.
    Visszafelé  ez  nem  így  van:  a  lemez  legelején   a   szökdécselés
    befejeződik, utána már hiába erőszakoskodunk, a letapogató fej nem fog
    átugrani az első számról az utolsóra. Mellesleg, ez így logikus.
        Az egyes műsorszámokat vagy akár az egész  lemezoldalt  ismételten
    is meghallgathatjuk, erre való a Repeat gomb. Ha  egyszer  nyomjuk  le
    (Music Repeat - jelzi rögtön egy piciny halvány LED), akkor a gép  még
    végigjátssza, majd megismétli az éppen hallgatott  műsorrészletet.  Ha
    kétszer nyomjuk  meg  a  gombot,  akkor  a  lemez  végeztével  elölről
    kezdődik a zene (One Side Repeat).
        Ezek  voltak  az  egyszerű,  maguktól   értetődő   funkciók.   Más
    funkciókat több gomb kombinálásával léptethetünk be  -  ehhez  azonban
    már figyelem és  egy  kis  gyakorlottság  is  szükségeltetik.  A  P-D1
    ugyanis    meglehetősen    intelligens    jószág.    Sokféle    dolgot
    programozhatunk rajta, és ha jól dolgoztunk, ő becsülettel megteszi  a
    magáét.

    

        Például  tetszőleges  sorrendben  is  lejátssza  nekünk  a   lemez
    műsorszámait. Mondjuk, először a 8-ast akarjuk hallani, aztán a 7-est,
    végül  a  4-est.  Ehhez   egyrészt   a   nullától-kilencig   számozott
    tasztatúrát  kell  használnunk  (olyan,  mint  egy  zsebszámológépé!),
    közben a Program  gombot,  illetve  a  "Time"  jelzésű  gombot  is,  a
    következő sorrendben:

    A program összeállítása:
        "8"; "Program"; "7"; "Program"; "4"; "Program"
    A program beírása a gép memóriájába:
        "*Time"
    A program indítása:
        "Program"; "Play"

        Nem nehéz felismerni, hogy  ez  (kicsiben)  ugyanolyan,  mint  egy
    számítógép programozása. Hiszen itt  is  egy  digitális  elven  működő
    szerkezetet kezelünk; az utasításokat az  ő  nyelvén  kell  a  tudtára
    adnunk!
        A programot egyébként ellenőrizhetjük, lejátszás előtt  vagy  akár
    közben is. Előbbi példánknál maradva, a PGM Check (Program-ellenőrzés)
    gomb lenyomására a kijelző  először  is  a  8-as  jelzést  mutatja,  e
    műsorszám  teljes  játékidejének  feltüntetésével.   A   gomb   újbóli
    lenyomására a 7-es szám (és műsorideje), harmadszorra a 4-es szám  (és
    műsorideje) íródik ki. Negyedszeri  gombnyomásra  a  gép  összesíti  a
    programokat ("3"), valamint a teljes műsoridejüket is.  Azt  már  csak
    mellesleg említem, hogy az igencsak összetett programozási funkció még
    kombinálható is a Music Repeat/One Side Repeat funkciókkal...
        Ha eltévesztettük a programot, vagy változtatni akarunk  rajta,  a
    legegyszerűbb  ki-,  majd  újra  bekapcsolni  a  készüléket.  Ilyenkor
    mindent "elfelejt", mindent elölről kezd.  Elegánsabb  módszer  sorban
    lenyomkodni a

        "O"
        "Program"
        "Play"

        gombokat,  ekkor  a  gép   memóriájából   kitörlődik   az   eddigi
    információ, és újra lejátszásra kapcsolhatunk.  Vagy  összeállíthatunk
    egy másik programot - bármilyen bonyolultat.
        Sőt, a P-D1 repertoárja még ennél is bővebb.  Szerepel  benne  egy
    úgynevezett   Phrase   (frázis,   azaz    szólam)    funkció.    Ezzel
    kiválaszthatjuk az egyes zeneszámok  önálló  bekezdéseit.  Ilyenkor  a
    másodperceket jelző két  szám  fölött,  a  "sec"  helyett  a  "Phrase"
    felirat világosodik ki, és  a  gép  közli  velünk,  hogy  a  bennünket
    érdeklő zeneszám hány bekezdésből áll.
        A P-D1-et összesen 16 féle programra  taníthatjuk  meg,  ekkora  a
    kapacitása. (Teljes műsorideje, amelyet még kijelezni képes,  99  perc
    59 másodperc.) A funkciókat természetesen LED-ek jelzik, és  az  egyes
    üzemmódok közötti váltások idején tökéletes csend és  béke  uralkodik,
    mert a süketítő áramkörök csak akkor  engedik  a  jelet  a  kimenetre,
    amikor  a  műsorkeresés  már  befejeződött.  A   készülék   hátoldalán
    mindössze egyetlen pár, aranyozott, RCA-rendszerű (harang)  csatlakozó
    aljzatot  találunk.  Ez  a  hangfrekvenciás  kimenet,  amelyen  a  már
    analóggá visszaalakított jelet adja ki a gép.
        A laikus,  nem-műszaki  képzettségű  zenebarát  talán  elborzad  e
    számtalan variáció hallatán. Szeretném megnyugtatni: a Skip és a  Play
    funkciók  önmagukban  is  elegendők,  hogy  pillanatok  alatt   bármit
    megtaláljunk a lemezen.* (* Véleményem  szerint  a  programkapcsolónál
    sokkal jobb szolgálatot tenne egy "gyors előre gyors  hátra"  funkció.
    Más gépeken van is ilyesmi. A szerkesztő megjegyzése.)
        Most pedig, a szorosan vett készülékismertetés után, vegyük  sorra
    az új rendszer előnyeit.
        A hagyományos lemezjátszók hangszedői a nagykivezérlésű barázdákat
    csak kínos-keservesen tudják letopogatni.  (Sőt,  éppen  a  legdrágább
    típusoknak általában igen gyönge  a  követési  képességük!)  A  CD-nél
    ilyen  gond  fel  sem  merül,  hiszen  nincs  mechanikai  kapcsolat  a
    műsorhordozó és a  letapogató  rendszer  között.  Az  információt  egy
    tehetetlenségmentes lézersugár olvassa le.
        A hagyományos lemez a használat során elkopik,  elpiszkolódik,  és
    ezt bizony halljuk is rajta. A CD-t éppen csak  a  karcolódástól  kell
    óvni, a szennyeződésekre  nem  kényes,  nem  kell  kefélni,  nem  kell
    antisztatizálni, nem kell hozzá Lenco Clean - elegendő  letörölni  egy
    tiszta,  száraz  ronggyal.   Mire   az   analóg   lemezt   kellőképpen
    megpucolásztuk, a CD-n talán már le is játszottuk az első műsorszámot.
        A hagyományos lemezjátszók zajosak. A  lemeznek  mindig  megvan  a
    maga saját hangja: serceg, sziszeg, kattog, még  ha  vadonatúj,  akkor
    is. A CD teljesen zajtalan. A zene szinte a semmiből emelkedik elő. És
    a CD-korong gyakorlatilag örökéletű; hangminősége egy fikarcnyival sem
    változik az idők folyamán.
        A  hagyományos  lemezjátszók  egyik  sarkallatos   paramétere   az
    akusztikai visszahatás. A  CD-rendszer  ilyesmit  nem  ismer.  Ha  túl
    erősen  ütögetjük  a  készüléket,  megtörténhet,  hogy  a   lézersugár
    "elveszti a fonalat", mire a  gép  azonnal  süketít,  és  az  inzultus
    megszűnte után folytatja, ahol abbahagyta.
        És ha  még  azt  is  figyelembe  vesszük,  hogy  a  CD-rendszer  a
    legkevésbé sem érzékeny a rádiófrekvenciás zavarokra,  tehát  a  CB-re
    sem (hiszen nagyszintű, 1 -2 voltos jelet ad ki), hajlani  fogunk  rá,
    hogy a CD-korongban  tényleg  a  Felkelő  Napot  lássuk,  amint  éppen
    emelkedni kezd az audio-technika sötét égboltozatján...

    

    


    Méréseinkhez

        A CD-játszókat természetesen  csak  CD-mérőlemezzel  lehet  mérni.
    Ilyenből mi mindössze kettőt ismerünk, a Philipsét  és  a  Sonyét.  Az
    utóbbiból - típusszáma:  YEDS-7  -  szerencsére  kaptunk  is  egyet  a
    géphez; ha nem így történik, akkor bizony most  nem  volnánk  abban  a
    helyzetben, hogy bármit is mondhassunk a  P-D1  belvilágáról.  (A  már
    említett mérőlemezeken  kívül  különleges,  "műhibás"  teszlemezek  is
    léteznek, ezekkel a készülék hibajavító képességét lehet  elbírálni  -
    ez  tulajdonképpen   fontosabb,   mint   a   hagyományos,   megszokott
    paraméterek mérése. Ilyen tesztlemezzel nem rendelkezünk, így hát  meg
    kellett elégednünk a Sony mérőlemez programjával.)
        A YEDS-7 nem folyamatosan "csúszó", hanem  diszkrét  frekvenciákat
    rögzít, a mérés eredményét tehát  csak  táblázat  formájában  adhatjuk
    meg,  elhagyva  megszokott  diagramjainkat.  A   Sony-mérőlemezzel   a
    CD-játszóknak szinte minden "hagyományos" jellemzőjét ellenőrizhetjük,
    ámbár nagyon is el  tudjuk  képzelni,  hogy  ebben  a  technikában  is
    létezhetnek  afféle  másodlagos-harmadlagos,  de  nem   elhanyagolható
    paraméterek,  s  ezeket  majd   csak   a   későbbi,   differenciáltabb
    tesztlemezekkel lehet megmérni.
        A P-D1 kimeneti feszültsége  jócskán  elegendő,  hogy  kivezérelje
    bármely erősítő lineáris bemeneteit; akár közvetlenül is meghajthatunk
    róla egy teljesítményerősítőt. E  célra  jól  jönne  a  Pioneeron  egy
    szintszabályzó potméter -  ha  volna  rajta.  Ugyancsak  hiányoljuk  a
    fejhallgató-kimenetet, mert alkalomadtán az is jó szolgálatot tehetne.
        A frekvencia-jelleggörbe előírásos: a  bal  csatornán  +0,4;  -0,2
    decibellel, a jobb  csatornán  mindössze  ±0,2  decibellel  tér  el  a
    lineáristól.  Ebből  a  szempontból  a  CD-játszó  lehengerlően   jobb
    bármiféle hagyományos hangszedőnél, és még  csak  nem  is  kell  hozzá
    korrekciós erősítő, amely mint tudjuk, önmagában is  mindig  eltér  az
    ideálistól. Hihetetlenül csekély az áthallás is,  nemkülönben  a  zaj,
    akár lineárisan mértük,  akár  szűrővel.  Ebből  a  szempontból  a  CD
    dinamikája valóban 90 decibeles is lehetne.
        A fáziseltérés a két  csatorna  között  bizony  meglehetős;  ez  a
    bonyolult szűrőrendszerek műve lehet. Hát még, ha  az  egész  rendszer
    abszolút (egyetlen csatornán belüli)  fáziseltérését  is  megmérhettük
    volna - de ez egyelőre meghaladja a képességeinket.
        Az analóg/digitális átalakítók egyik fontos jellemzője  a  (nem  a
    szokásos értelemben vett)  linearitás.  Ez  tulajdonképpen  az  eltérő
    jelszintek homogenitását, "párhuzamosságát" adja meg. Mint  látjuk,  a
    P-D1 egészen -60 decibelig kifogástalanul működik,  de  -90  decibelen
    már 3,5dB-t téved. Érdekesen alakul a gép  harmonikus  torzítása:  -60
    decibel táján még elfogadható, a még alacsonyabb jelszinteken  viszont
    felszökik, s  ilyenkor  a  jel  alakja  erősen  eltorzul.  Különben  a
    CD-játszó  oly  mérvű  precizitásra   képes,   amely   a   hagyományos
    lemeztechnika keretein belül elképzelhetetlen. A  harmonikus  torzítás
    gyakran  kisebb  volt,  mint   műszereink   hibahatára.   (Erre   utal
    táblázatunkban a "<" jelzés.) Igen  keskeny  áteresztő  sávú  szűrővel
    analizálva (Δf=10Hz) főképp  3.  és  5.  harmonikusokat
    találtunk, ezek dominálnak a  spektrumban.  Hangsúlyoznunk  kell:  itt
    most rendkívül pici jelekre "vadászunk", olyanokra, amelyek az  analóg
    rögzítésben nem is létezhetnek, hiszen óhatatlanul elvesznek a zajban.
    Itt  meg  kell  jegyeznünk,  hogy  a  kicsiny  jelszinteken  megjelenő
    torzítás a CD-technika elvi, szükségszerű velejárója, és nem az  adott
    készülék hibája.
        A különbségi és az intermodulációs torzítás mérésére  0  és  -10dB
    szinten felvett mérőjelet  ad  meg  a  Sony.  Mindkét  fajta  torzítás
    mértéke minimális, vagy még annál is kevesebb.
        Érdemes viszont többet foglalkozni a négyszögjel-átvitellel. Ez  a
    mérés arról tudósít, hogyan dolgozza fel  a  gép  a  tranzienseket.  A
    100Hz-es válaszjel igen szép, csak a  felfutó  élén  látszik  egy  kis
    berezgés, amely aztán az 1kHz-es  oszcillogramon  annál  erőteljesebbé
    válik.   Ez   nagy   valószínűséggel   a   már   többször    említett,
    nagymeredekségű aluláteresztő  szűrőknek  tulajdonítható.  A  berezgés
    abból adódik, hogy a  rendszer  nem  a  megfelelő  fázisban  közvetíti
    azokat a felharmonikusokat, amelyekből a négyszögjel felépül.
        Összefoglalva az eddigieket: a Pioneer  CD-játszója  gyakorlatilag
    azt tudja, amit a CD-rendszer maga.  Tulajdonképpen  el  is  kényeztet
    bennünket, hogy rögtön a legdrágább készülékek egyikét  tesztelhettük.
    Azok  a  CD-játszók,  amelyekről  a  különféle  angol  és  nyugatnémet
    folyóiratokban olvashattunk, nem mindig szerepeltek ilyen fényesen.

    

    

    

    1-2: a P-D1 oszcillogrammjai



    A CD-rendszer

        Az eddigiekből megtudhattuk, mire képes a CD. (Legalábbis  műszaki
    szempontból - mert a szubjektív teszt még hátravan.) Bizonyára  az  is
    sokakat érdekel, hogyan  működik  a  CD-rendszer.  Ezt  próbálom  most
    leírni, rövidrefogva és leegyszerűsítve  a  dolgokat  -  hiszen  annyi
    mindent kellene egyszuszra elmondanom. Azok  az  Olvasóink,  akiket  a
    műszaki  részletek  nem  érdekelnek,  nyugodtan  átugorhatják  a  most
    következő részt - de szívem szerint  nekik  is  azt  tanácsolom,  hogy
    használják ki az alkalmat, és már most barátkozzanak meg a CD-technika
    részleteivel, legalább ezen az ismeretterjesztő fokon. Enélkül ugyanis
    a  jövőben  egyre  nehezebben   fognak   eligazodni   a   hangtechnika
    rejtelmeiben. És ne is csak a hangrögzítés távlatait tekintsük!  Talán
    igazat állít a reklám-szlogen, amikor azt mondja, hogy "Edison  óta  a
    digitalizáció a legnagyobb vívmány a  hangtechnikában"  -  csakhogy  a
    digitális hangrögzítés  eleve  a  képrögzítés  eredményeire,  s  azzal
    együtt a számítástechnikára támaszkodik. Ezek nélkül  semmi  sem  lett
    volna a digitális hangátvitelből, amely most a CD révén a lakásokba is
    eljut, s végülis jutányos áron. A kép- és a hangtechnika egyre  inkább
    egybefonódik; mindenesetre egyre nagyobb a hasonlóság a kettő  között.
    Amikor a  CD-ről  beszélünk,  óhatatlanul  a  képrögzítő  eszközök  is
    felötlenek: a képlemez (Video  Disc)  és  a  videoszalag  (pontosabban
    kazetta).
        Hiszen a video-magnóval hangfrekvenciás műsort is rögzíthetünk, ha
    van egy PCM-processzorunk,  amely  a  videomagnó  számára  megfelelően
    átalakítja a felvenni kívánt információt, s amellyel lejátszáskor újra
    hangfrekvenciás műsorrá alakíthatjuk a digitálisan tárolt  jeleket.  A
    videomagnó ettől még továbbra is alkalmas marad a képrögzítésre  is  -
    és ha így nézzük, kezd a dolog gazdaságosabbá válni,  habár  (ma  még)
    nem a mi pénztárcánkhoz szabják. De a  kép-  egyszersmind  hangrögzítő
    magnó a jövőben sokak számára elérhető lesz, és előbb-utóbb a hifisták
    is kénytelenek lesznek a digitális technika nyelvét beszélni.
        Ismétlem, érdemes már most elsajátítani ennek a nyelvnek  legalább
    az alapjait. Újra  hivatkozni  szeretnék  már  többször  is  említett,
    Digitális forradalom című cikkünkre, amely nagyon pontosan ismerteti a
    PCM-technika lényegét. Én erről itt most  csak  röviden  szólok,  hogy
    több helyem maradjon a CD-játszóra - és, hogy el ne feledjem: magára a
    CD-lemezre.
        Használjuk fogódzkodónak  a  hagyományos,  analóg  lemeztechnikát,
    pillantsuk át annak fázisait. A hanghullámokat a  mikrofon  elektromos
    jellé  alakítja  -  ezt  a  jelet  magnóra  veszik  -  az  így  kapott
    "mesterszalagról" lakklemezt vágnak erről - több lépésben présmatricát
    készítenek - s  ezekkel  PVC-ből  hanglemezt  préselnek.  Ez  tehát  a
    műsorhordozó: a mindnyájunk  által  jól  ismert  mikrobarázdás  lemez.
    Barázdakitérései pillanatról-pillanatra mindvégig arányosak,  analógok
    az általuk rögzített műsorral. Lejátszáskor a lemezjátszó  hangszedője
    letapogatja,  elektromos  jellé  alakítja   a   barázdában   rögzített
    információt, amelyet aztán az erősítő  és  a  hangsugárzó  révén  újra
    megszólaltatunk.
        A  digitális  eljárás  egészen  más.  Végletekig  leegyszerűsített
    blokkvázlatát 1. ábránk mutatja. Vegyük végig, mi  történik  az  egyes
    blokkokban.


    A jelhordozó elkészítése

        1. Hangfrekvenciás bemenet. A műsort természetesen itt is mikrofon
    szolgáltatja.  A  tisztán  hangfrekvenciás  (még  analóg!)   jelet   a
    mintavételező egységre bocsátják.
        2. Mintavételezés.  A  jelből  azonos  időközökben,  meghatározott
    gyakorisággal mintát vesznek,  s  meghatározzák  annak  nagyságát.  Az
    ábrán kétféleképpen is feltüntettük a minták  nagyságát,  előbb  tízes
    számrendszerben (decimálisan: 0, +1, -2, +3, -1, -2, -3),  majd  pedig
    kettes számrendszerben,  azaz  binárisan.  Máris  észrevehető  (s  még
    inkább az lenne, ha tovább folytatnánk a  számsort),  hogy  a  bináris
    változat sokkalta hosszabb:  sokkalta  több  helyiértéket  foglal  el.
    Számjegyei  azonban  már   csak   úgynevezett   Igen/Nem   információt
    hordoznak, amennyiben "1" azt közli, "van jel", a "0" pedig azt,  hogy
    "nincs jel".
        3. Analóg/Digitális átalakítás. A mintavételezéskor kapott jeleket
    itt  alakítják  át  digitális  formába,  majd  Pulzus-Kód   Modulációs
    eljárással (Pulse Code Modulation, PCM) impulzus-sorozattá alakítják.
        4. Compact Disc. Az impulzusok útján érkező információt  rögzíteni
    kell. A Compact Disc-en parányi hosszúkás  bemélyedéseket,  "pit"-eket
    hoznak létre, arányosan az impulzusokkal.  Később,  4.  ábránkon  majd
    látni fogjuk, hogyan is néznek ki ezek a "pit"-ek. Hangsúlyozzuk: ezek
    hordozzák az információt, de nem  arányosak  közvetlenül  a  műsorral.
    Annak digitális megfelelői.


    Lejátszás

        5. Visszaállított digitális jel. Amikor a CD-lemezt lejátsszuk,  a
    lejátszófej (amelyet pickupnak is nevezhetünk) érzékeli a  "pit"-eket,
    s  azok  ritmusából  egy  jelformáló  elektronika  szabályos  formában
    állítja vissza azt az impulzus-sorozatot, amely az  eredeti  digitális
    műsort hordozza. (Lásd az ábrán.)
        6.  Digitális/Analóg  átalakítás.  A  3.   fázis   tükörképe.   Az
    impulzus-sorozat alapján visszaállítják az analóg jel-alakot.
        7. Aluláteresztő szűrő.  Ezzel  választják  le  a  hangfrekvenciás
    jelről azokat a magasabb frekvenciájú maradványjeleket,  amelyek  most
    már csak zaj és torzítás formájában jelentkeznének.
        8.  Hangfrekvenciás  kimenet.   A   már   helyreállított,   analóg
    műsorjelet felerősítve adja tovább a hagyományos erősítőberendezésre.

        Ez a folyamat így  talán  egyszerűnek  látszik,  de  a  valóságban
    ijesztően bonyolult. Mindenesetre  érzékelteti,  hogy  a  hangrögzítés
    technikáját most teljesen új alapokra helyezik,  kiküszöbölve  sok-sok
    jól ismert hibáját. Kezdjük el még egyszer, vegyük sorjába egy  kicsit
    részletesebben, mi történik a műsorral, amíg el  nem  jut  a  mikrofon
    kimenetétől a Compact Disc felületéig.
        A CD-rendszerben 44,1kHz mintavételi frekvenciával veszik a mintát
    az analóg jelből. Azért ennyivel,  mert  a  mintavételi  frekvenciának
    2,2-2,5-szeresen meg kell haladnia az átvinni kívánt  jel  legmagasabb
    frekvenciáját (20kHz-re 44-50kHz adódik); s azért éppen ennyivel, mert
    a 44,1kHz-es frekvenciát már más típusú  digitális  berendezéseken  is
    alkalmazzák, és  így  nem  utolsósorban  gazdaságossági  megfontolások
    alapján ezt szinte már szabványosították is - s  itt  rögtön  egy  kis
    kitérőt kell tennem. A Compact Discet a  Philips  és  a  Sony  közösen
    fejlesztette ki, márpedig a Philips nemcsak az elektronikában, hanem a
    szabványosításban is nagyhatalom; akár világhatalmat is  mondhatnék  -
    de ez külön téma lehetne.
        Visszatérve  a  CD-re:  bármiféle  digitális   hangátvitel   során
    szigorúan  meg   kell   szabni   a   hangfrekvenciás   program   felső
    frekvenciahatárát, különben mintavételkor kellemetlen, zavaró jelenség
    lép fel. Minden olyan jel,  amely  nagyobb  a  mintavételi  frekvencia
    felénél, létrehoz egy füllel is  jól  hallható,  a  zenei  jellel  nem
    harmonizáló, tehát igencsak zavaró hangot is, amelyet torzítás gyanánt
    észlelünk. Ezért aztán 20kHz fölött be kell iktatni egy olyan  szűrőt,
    amely gyakorlatilag  semmiféle  hangot  nem  enged  át.  Anti-Aliasing
    szűrőnek nevezik; minősége meglehetősen befolyásolja a hangminőséget.
        Az ezután következő A/D átalakító a minták nagyságát érzékelve egy
    velük arányos bináris kódot állít elő. Fontos, hogy minél  pontosabban
    tudja leképezni a bemenetére adott jelet.  Érzékelnie  kell  a  lehető
    legkisebb részleteket is. Ehhez minél több bit-re van szüksége. A  bit
    az információ egysége. Valamely bináris  szám  annyi  bit  hosszúságú,
    ahány helyiértéket tartalmaz. Egyszerűbb információ átvitelekor 12 bit
    is elegendő, ez  azt  jelenti,  hogy  a  rendszer  212=4096
    részre képes bontani a mintát, ennyi "szintet" tud megkülönböztetni. A
    12 bites rendszerben mindent tizenkét "betűvel" tudunk kifejezni -  és
    valóban:  ezt  a   12   bitet   "szó"-nak   is   nevezhetjük.   Élethű
    hangátvitelhez 14, de inkább 16 bit kell, egy-egy "szó" tehát 14  vagy
    16 bitből áll. A CD-rendszerben 16 bites felbontást  alkalmaznak,  így
    216=65536 önálló szintet tudnak megkülönböztetni. Még  jobb
    lenne, persze, a 18 bites rendszer, de az  ahhoz  való  A/D  átalakító
    kommersz célokra ma még megfizethetetlen.
        Szoros összefüggés van a  felbontás  finomsága  és  a  dinamikasáv
    szélessége között. Egy-egy bitnek gyakorlatilag 6dB felel  meg.  A  16
    bites  rendszer  maximális  dinamikája  16x6=96dB;   ijesztően   nagy,
    különösen,  ha  a  hagyományos  hangrögzítő  rendszerek  dinamikájához
    mérjük.
        A  mintavételi  frekvenciából  és   a   bitek   számából   könnyen
    kiszorozható,  mekkora  információsűrűséget  kell  létrehoznunk.   Két
    csatorna,  44,1kHz,  16   bit   -   eszerint   az   információ,   azaz
    I=2x44100x16=1411200 bit/s. Ez bizony hatalmas  információtömeg.  Hová
    tegyük, hogyan rögzítsük? Az analóg  lemez  barázdáiban  biztosan  nem
    férne el. (Emlékezzünk: annak idején, a kvadrofónia feltűnésekor  csak
    komoly minőségi engedmény árán sikerült "belegyömöszölni" a barázdákba
    a kétcsatornányi többlet-információt!) Egyetlen  megoldás  kínálkozik:
    redukálni kell az információ-hordozó jelek méretét. Ez  azonban  azzal
    jár, hogy már a legkisebb hiba is zavart okozhat, kimarad a jel.  Hogy
    mégse legyen baj, a műsorhordozó jeleken kívül  segédjeleket  is  kell
    rögzíteni: hibaészlelő és hibajavító  kódot,  időkódot,  szinkronjelet
    stb. Ezeket redundáns jeleknek, tartalmukat redundanciának nevezik.
        Az  egyik  legfontosabb:  a  hibaészlelő  és  javító kód. Többféle
    eljárás   ismeretes,   a  CD-rendszerben  az  úgynevezett  CIRC  kódot
    alkalmazzák  (Cross-Interleave,  azaz  Kereszt-Keveréses  Reed-Solomon
    Code).   Az   a   lényege,   hogy  a  rögzíteni  kívánt  információhoz
    hozzákevernek  egy bizonyos "szókészletet", és ezen túlmenően még szét
    is  szórják  az  információt,  egy meghatározott rend szerint. (Vagyis
    azok  a  "pit"-ek,  amelyeket  a  Compact  Disc  felületén  tár  fel a
    mikroszkóp,  olyan  információt  rögzítenek, amelyek időben nem egymás
    után  következnek!  Az  információ eredeti sorrendjét csak a lejátszás
    során  állítják helyre!) Ismét alaposan leegyszerűsítve, de bemutatjuk
    (2.  ábra) ennek az Interleaving-módszernek a lényegét. Láthatjuk: még
    ha  tetemes  mennyiségű  információ  esik  is  ki,  a rendszer nem jön
    zavarba,   és   a  "szövegmaradványokból"  kikövetkezteti  az  eredeti
    "szóképet".


    

    1. ábra: a digitális eljárás leegyszerűsített blokkvázlata


    

    2. ábra: az Interleaving hibajavító módszer szemléltetése

        Minthogy a műsorjeleken kívül redundáns jeleket is rögzíteni kell,
    egyre több információt kell átvinni. A CD  teljes  információ-sűrűsége
    végül is 4.3218Mbit/s, de ebben egy sereg  plusz-információ  is  benne
    van: a katalógus-szám, a műsoridő, úgyszólván a teljes tartalomjegyzék
    és még  sok  egyéb.  Sőt,  szinkronjelekre  is  szükség  van,  mert  a
    lejátszás során folyamatosan  szabályozni  kell  a  lemez  percenkénti
    fordulatszámát. Az információsűrűség ugyanis csak akkor lesz  állandó,
    ha a belső barázdákat nagyobb sebességgel forgatva tapogatjuk le, mint
    a külsőket.
        És itt  elérkeztünk  magához  a  CD-hez,  a  Compact  Dischez.  Ez
    lényegesen   kisebb   a   hagyományos    lemeznél.    Főbb    méreteit
    (milliméterben) a 3.  ábrán  adjuk  meg.  A  lemez  maga:  műanyagból,
    polikarbonátból készített korong, ennek fémezett felületén rögzítik  a
    műsort. Legkívül még egy átlátszó műanyag  réteg  borítja,  s  védi  a
    sérüléstől,  a  szennyeződéstől.  (Tisztogatni  csak  száraz,   tiszta
    ruhával szabad, de ez elég is.) A központi lyuk meglehetősen nagy,  15
    milliméter átmérőjű,  hogy  a  lemezt  minél  kisebb  excentricitással
    rögzíthessék. A korong viszonylag gyorsan  forog,  kerületi  sebessége
    1,2-1,4m/s. A legbelső barázdáknak  519,  a  legkülsőknek  204  (tehát
    nagyjából két és félszer kisebb) a percenkénti fordulatszámuk.
        Az  információt  hordozó  "pit"-ek,  bemélyedések mélysége 0,11µm,
    szélessége   0,4µm,  hosszúsága  változó:  0,87-3,19µm.  A  szomszédos
    barázdák középvonalának távolsága 1,6µm. (4. ábra). Az összehasonlítás
    kedvéért:  a  hagyományos,  kúpos  lemezjátszótű  lekerekítési  sugara
    körülbelül 18µm, azaz egy mikrobarázdában 40-60 CD-barázda férne el.


    

    3. ábra: a Compact Disc méretei


    

    4. ábra: mikroszkopikus felvétel a CD felületéről

        A CD-n rögzíthető műsoridő 1 óra vagy még több is; a lemeznek csak
    az egyik oldalán van felvétel, a műsort tehát egyvégtében, megszakítás
    nélkül lehet lejátszani - újabb előny az analóg hanglemezzel szemben.
        A lemez után vegyük szemügyre a CD-játszó blokkvázlatát. A legjobb
    lesz, ha mindjárt a Pioneer P-D1 működéséből indulunk ki (5. ábra).

    

    5. ábra: a Pioneer CD-játszó blokkvázlata


        A Compact Disc-et (a letapogatás irányából nézve) az óra járásával
    ellentétes irányban forgatják, és belülről-kifelé  haladva  tapogatják
    le.  Már  említettük,  hogy  a  lemez   fordulatszáma   a   lemezsugár
    függvényében folyamatosan változik. A  motort  vezérlő  elektronika  a
    lemezről kapja a szinkronjelet.

    

    6. ábra: a "lézer-pickup" működési elve


        A  készülék  lelke  a  pickup. Érdemes vele behatóbban foglalkozni
    (már  csak  azért  is,  mert  lézersugárral  dolgozik  - a lézer, mint
    tudjuk,  mindenkinek mozgásba hozza a fantáziáját). A lézersugarat itt
    egy  lézerdiódával keltik, és meglehetősen rafinált módon irányítják a
    lemezre  (6.  ábra).  Többféle feladatot is el kell látnia: elsősorban
    természetesen a műsorinformációt kell kiolvasnia, ehhez azonban szinte
    hihetetlen   pontossággal  mindig  a  lejátszani  kívánt  sávban  kell
    maradnia,  s  közben  folyvást  a  "pit"-ekre kell fókuszálnia, hogy a
    lehető  legnagyobb  hasznos jelet szolgáltathassa. Ez azonban nem megy
    magától,   mert   a  lemeznek  óhatatlanul  van  némi  excentricitása,
    mindenesetre  jóval  nagyobb,  mint a két szomszédos sáv közötti 1,6µm
    vagy   a   lézersugár   nyalábjának   1,5µm-es   átmérője.   A   lemez
    természetesen  síknak  sem  teljesen  sík:  "üt", és forgás közben hol
    közelebb,  hol  távolabb  kerül  a pickuphoz, miáltal a lézersugár nem
    mindig  a  pit-ekre  fókuszálódik.  Ha  ehhez  még  hozzávesszük, hogy
    lejátszás  közben  a  pickupnak  még  haladnia is kell a sávok mentén,
    érthetővé válik, hogy a CD-játszók letapogató fejét egy igen bonyolult
    optikai-elektromechanikai rendszerrel kell mozgatni.
        A LED-méretű lézerdióda  sugara  egy  párhuzamosító  lencsén,  egy
    polarizáló rétegen, egy prizmán  és  az  objektív  lencsén  át  jut  a
    CD-lemezre. Az objektív lencse egy olyan szerkezeten  helyezkedik  el,
    amely  több  irányban  is  elmozdulhat:  ide-oda   a   lemezfelülettel
    párhuzamosan, illetve közelebb-távolabb a lemezfelülethez képest. A CD
    fémezett felületéről visszavert sugár a már említett objektív  lencsén
    és prizmán keresztül egy újabb ("kritikus szögű") prizmára fut,  onnan
    pedig egy fotodetektorra, amely négy részből áll,  (lásd  ismét  a  6.
    ábrát). A fotodetektor jele egy rendkívül szellemes  áramkörre  kerül,
    ez  elválasztja  a  fokuszálásra,  illetve  a  sávkövetésre  vonatkozó
    információt a "hasznos" nagyfrekvenciás  jeltől,  és  fel  is  erősíti
    őket. (Ez az áramkör egy limitert - határolót - is tartalmaz, valamint
    egy  olyan   egységet,   amely   a   lézerdióda   kellő   táplálásáról
    gondoskodik.)
        Ez tehát a tulajdonképpeni pickup:  egy  gyufásdoboznál  valamivel
    kisebb, fémházba szerelt egység. Igencsak  drága  jószág;  a  komplett
    készülék árának egyötödébe-egyhatodába  kerül.  Élettartama  várhatóan
    2000 üzemóránál is hosszabb.
        A lézersugár-leolvasta jelet fel is kell dolgozni. Emlékezzünk rá:
    annak idején a hibakorrekció kedvéért "szétszórták" az információt,  s
    most újra eredeti sorrendjükbe kell állítani a jeleket. Ehhez már  egy
    mikroszámítógépre is szükség van,  amelynek  egy  része  a  RAM,  azaz
    Random-Access  Memory,  egy  olyan  egység,  amelybe   az   információ
    bevihető, ott tárolható, majd újra kihívható. Akkora  kapacitása  van,
    mint  egy  átlagos  személyi  komputernek.  A  RAM-ot  vezérlő  egység
    rendszerezi az információt. Itt történik  a  hibajavítás  meglehetősen
    bonyolult művelete is.
        Most következik a D/A átalakítás, ahol is visszanyerjük az eredeti
    analóg  jelet.   Ezután   egy   roppant   meredek   karakterisztikájú,
    aluláteresztő szűrőre kerül a jel, amely 20kHz-en még alig érzékelteti
    hatását (ha eltekintünk, persze, a fázisátvitelről), de az  e  fölötti
    frekvenciákat úgyszólván meggyilkolja, 70-80 decibellel csillapítja. A
    P-D1  szervizkönyvében  nem  adják  meg  e  szűrő  kapcsolási  rajzát;
    gyanítható, hogy ez az elektronika igen  sok  tagból  áll.  Egyébként:
    kicsiny  fémdobozban  helyezték  el  és   lezárták.   Némi   ravaszság
    mindenképpen van a dologban. Minden olyan esetben  ugyanis,  amikor  a
    mintavételezés frekvenciája viszonylag közel esik  az  átvinni  kívánt
    jel frekvenciájához, egy bizonyos  jelcsökkenés  lép  fel  a  magasabb
    frekvenciákon ("apertúra-hatás"). A  CD-nél  a  felső  határfrekvencia
    20kHz, a mintavétel frekvenciája 44,1kHz,  és  a  jel  jó  3dB-t  esik
    20kHz-en. Ezt kompenzálni kell, mégpedig a  D/A  átalakítás  után,  az
    aluláteresztő szűrő előtt. (Vagy utána.)
        A  legutolsó elektronikus egység: a hangfrekvenciás erősítő, amely
    a  kimenetre  adja  a  jelet.  (Van  benne egy némító áramkör is, ez -
    valahányszor  a  hibajavító  és  helyettesítő rendszer zavart észlel -
    megszakítja  a jel útját.) De nem szeretnék megfeledkezni a kijelző és
    a funkcióválasztó - programozó egységről sem, amely szorosan összefügg
    az  előzőekkel.  Gép  és  ember ezeken keresztül tartja a kapcsolatot.
    Mivel  a készülék programozható, itt is találunk egy kisebb kapacitású
    memóriaegységet.
        Ami a mechanikát illeti, ez is komplett egységet alkot. A  pickup,
    a  lemezforgató  motor  és  a  pickup-mozgató  szerkezet  meglehetősen
    bonyolult,  de  igen  precíz  is.  A   letapogató   fejet   többszörös
    fogasléc-fogaskerék szerkezet mozgatja, egy piciny motor segítségével.
    Akárcsak  a  főmotort,  ezt  is  egy  nagypontosságú   szervó-rendszer
    vezérli. És persze  van  még  egy  harmadik  motor  is:  az  nyitja  a
    lemeztartó-ablakot.
        Végül  a  technológiáról  magáról.  Tudjuk,   minden   tekintetben
    vadonatúj készülék a  P-D1  -  meglepett  tehát,  mennyire  rendezett,
    gondosan  felépített,  kiforrott  készülék   benyomását   kelti.   Jól
    kezelhető, belső felépítése logikus, főbb  funkcionális  egységei  jól
    elkülönülnek egymástól, viszonylag könnyű hozzájuk férni egyszóval,  a
    szervizmunka sem látszik reménytelennek. Feltéve, hogy  az  ember  jól
    ismeri a készüléket kívülről-belülről. A magam  részéről  azonban  meg
    sem próbálkoznék akár csak a gép áramköreinek pontos leírásával sem. A
    P-D1 szervizkönyve egy 86 oldalas kis  biblia,  amelyhez  még  egy  60
    oldalas kiegészítés is járul...


    (A szerkesztő tollából.)

        Meglehet,  a  Compact  Disc  valóban  "Edison  fonográfja  óta   a
    legnagyobb hangtechnikai találmány", nekünk azonban a  CD-t  is,  mint
    bármilyen más  újdonságot,  hivatalból  szkeptikusan  kell  fogadnunk.
    Óvatosságra  intenek  bennünket  a  digitális  felvételű  -  hibrid  -
    hanglemezekkel szerzett tapasztalataink, s méginkább az a meglehetősen
    elmérgesedett vita, amely a nyugati sajtóban a CD körül dúl.
        A Compact  Disc  protagonistái  (propagandistái?)  szerint  az  új
    médium úgyszólván tökéletes, és akinek mégsem tetszik, annak  rossz  a
    füle:  túlságosan  hozzászokott   az   analóg   lemez   sercegéseihez,
    pattogásaihoz, torzításaihoz. Elismerik ugyan, hogy  a  CD  nemegyszer
    valóban csúnyán szól, de mint mondják,  ez  csak  azért  van,  mert  a
    digitális   műsorhordozó   kíméletlenül   leleplezi    a    hangmérnök
    ügyetlenségeit.
        A CD ellenzői viszont (mindezeknek az érveknek az ismeretében  is)
    kitartanak amellett,  hogy  a  Compact  Disc  már  önmagában  véve  is
    "zeneietlenül" muzsikál. A CD, szerintük,  meghamisítja  a  hangszerek
    színét és nem ad igazi  térhatást.  Fő  műszaki  érvük  szerint  az  a
    bizonyos,   20kHz   fölött   beléptetett   szűrő   szinte   a   teljes
    hangfrekvenciás sávban érezteti hatását.
        Mindez  azonban  csak  a  summája  a  vitának;  az   érvekkel   és
    ellenérvekkel máris köteteket lehetne megtölteni. Aki -  mint  jómagam
    is  -  végigolvasta  e  pro  és  kontrák  füzérét,  már-már   képtelen
    elfogulatlanul ítélni. (Sőt, egészen rendkívüli tüneteket is  felfedez
    magán, például, hogy koncerten azt méricskéli, vajon analógosan,  vagy
    digitálisan szólnak-e a vonósok.) Ezért nem annyira a saját nézeteimet
    foglalom   össze,   mint   inkább   egy   olyan   meghallgatás-sorozat
    tapasztalatait, amelyen  harmincnál  többen  vettek  részt:  zenészek,
    zenekedvelők, hifisták. (Egy részük szintén  nem  teljesen  mentes  az
    előítéletektől, de ha már tévedünk, viseljük közösen  a  szamárfület.)
    Persze, nekem magamnak is megvan a véleményem, és nem is  rejtem  véka
    alá, annál kevésbé, mert a dolgok természetéből fakadóan én  voltam  a
    lemezlovas, vagyis  akarva-akaratlanul  mindent  tucatnyiszor  kellett
    végighallgatnom. Vegyük olybá, hogy ez volt a  hosszú  távú  teszt,  a
    terhelőpróba.
        Tisztázzuk, mit is fogunk most  megítélni.  A  CD-rendszert  magát
    aligha. Hiszen ma már több mint 200  ezüstlemez  van  forgalomban,  és
    ezeket nem reprezentálhatja  mindössze  3  darab  (mi  ugyanis  ennyit
    kaptunk  kölcsön).  Sőt,  elvben  még  az  a  200  és  egynéhány   sem
    feltétlenül reprezentálja a CD-technikát. Mert lehet, hogy a  rendszer
    tökéletes - csak a hangmérnökök még nem tudtak felnőni hozzá.
        Valójában, persze, egészen nyilvánvaló, hogy a 200  között  igenis
    akadnia kell olyan, tökéletes kiadványnak, amely  azt  tudja,  amit  a
    CD-rendszer maga. Kérdés, hogy a mi csekélyke 3 példányunk ezek  közül
    való-e. Tulajdonképpen rájuk foghatjuk,  hogy  reprezentatív  darabok,
    hiszen egyiket (egy Bartók-Concertot) a Pioneer-géphez adták, a  másik
    kettőt pedig, Holst Bolygóit és Csajkovszkij "1812" nyitányát  az  MHV
    kapta a Deutsche Grammophontól, azaz a PolyGramtól. És mit tesz isten,
    ugyanez a két DG-felvétel  nekünk  is  megvan,  mi  is  a  PolyGramtól
    kaptuk, csak még hibridlemezen - lásd 9. számunk DG-revűjét! Ez a  két
    felvétel tehát nyilván a DG állandó "demó-műsorából" való. S végül  is
    miből ítéljünk, ha nem abból, amit a CD-bizniszben leginkább  érdekelt
    vállalatok ajánlanak?
        Mint látjuk, itt most csakis komolyzenéről lesz szó; ez úgyszólván
    magától értetődik, mert a szimfonikus zene,  általában  az  akusztikai
    hangszerek hangja sokkal  kritikusabb,  sokkal  sérülékenyebb,  sokkal
    inkább megszenvedi  az  elektronika  hamisságait,  mint  a  már  eleve
    elektromos-elektronikus fogantatású popzene. A rend kedvéért elmondom,
    hogy van egy negyedik CD-lemezünk is  (Chrysalis  Records  CCD  1394),
    amelyen  az  Ultravox  Quartet  popzenét  játszik.  A  műsort   analóg
    mesterszalagról vették. Telis-tele van szintetizátorokkal,  és  nagyon
    nehéz megítélni belőle, hogy a hangkép sajátosságai honnan származnak:
    az analóg felvételből-e,  avagy  a  digitális  processzusból,  illetve
    csupán azért szól így a zene, mert ilyennek akarták.  Mellesleg  nincs
    rossz hangja, de a nyomába sem  ér  a  legjobb  analóg  felvételeknek.
    Azoknak sokkal nagyobb a dinamikájuk.
        Megmaradva   tehát   a   komolyzenénél:   a   CD-ről   nyilván   a
    koncertélményeinket  szeretnénk  visszahallani,   elvonatkoztatva   az
    analóg lemezek megszokott hangzásvilágától. De azért az utóbbit  is  a
    fülünkben kell  tartanunk.  Hiszen  a  kérdés,  amelyre  vendégeinknek
    válaszolniuk kellett, így hangzik: melyik médium emlékeztet jobban  az
    élő zenére, a CD, avagy inkább az analóg lemez? Ebben  a  kritériumban
    minden bennefoglaltatik. A dinamika, a térhatás, a  hangszínhelyesség.
    A torzítás, a zaj is.
        A CD-k után  tehát,  az  összehasonlítás  kedvéért  néhány  analóg
    lemezt is  feltettünk  -  lásd  diszkográfiánkat  az  utolsó  hasábon.
    Természetesen  nem  ragaszkodhattunk  ugyanahhoz  a  műsorhoz.  Hiszen
    analóg  Holst-felvételünk  egyáltalán  nincs  is,  Csajkovszkij  pedig
    akadna  ugyan,  de  nem  különösen  jó  hangtechnikájú   lemezen.   (A
    Bartók-felvételnek,   mint   látni   fogjuk,    sikerült    párdarabot
    kerítenünk.) Az analóg technika igazi potenciáljára  a  Sheffield  Lab
    egyik legjobb direktvágott lemezéről próbáltunk következtetni,  ezt  a
    lemezt nemrég kaptuk a frankfurti Audio Int'l cégtől. Az  átlagos,  de
    jó minőségű  analóg  lemezhangot  egy  1969-ben  préselt  Fantasztikus
    Szimfónia IV. tételével próbáltam felidézni (ezt a Deccát a Vörösmarty
    téri hanglemezboltban vásároltam vagy tíz évvel ezelőtt).  A  harmadik
    analóg lemez, amelyre hivatkozom, szintén Decca, és akárcsak  a  CD-n,
    ezen is Solti vezényli Bartók Concerto-ját, csak nem  ma,  hanem  húsz
    évvel ezelőtt, és nem a  chicagóiak,  hanem  a  Londoni  Szimfonikusok
    élén. Ezt a lemezt egyik vendégünk hozta magával;  csak  azon  az  egy
    szeánszon hallgattuk meg. Összehasonlítottuk a CD-ket a  velük  azonos
    műsoranyagú  hibridlemezekkel  is.  Végül,  amikor  maradt   rá   idő,
    feltettem két  magyar  felvételt  is:  a  Liszt  Ferenc  Kamarazenekar
    játékát egy 12 évvel ezelőtti analóg, illetve egy mai hibridlemezen.
        Maradjunk annyiban, hogy nem magát az új  médiumot  bíráljuk  most
    el, hanem egy  sokváltozós  egyenletrendszert,  amelyben  a  digitális
    technika, a CD-gyártás, a lemezgyárak ítélőképessége (ti.  hogy  éppen
    ezeket a CD-ket kölcsönözték), a mi CD-játszónk minősége,  a  zenészek
    játéka, a karmesterek produkciója és  saját  zenehallgatói  attitűdünk
    egyaránt az ismeretlenek közé sorolandó. Nem tehetünk mást: néhány  CD
    ismeretében csupán következtetni próbálunk a CD-technika, egyszersmind
    az analóg lemeztechnika potenciáljára. Talán az lesz a legjobb, ha  az
    alábbi riportot csupán helyzetjelentésnek tekintjük,  amelyet  később,
    hónapok  vagy  félévek  múltán  (s  akkor   már   több   tucatnyi   CD
    meghallgatása nyomán) újabb helyzetjelentés követ majd.
        A magam részéről folyvást azért imádkoztam, hogy "végre kiderüljön
    valami". Hogy a CD-t vagy végleg  elfogadhassuk  -  vagy  elvethessük.
    Fohászom nem hallgattatott meg:  a  CD-hang  a  szó  soros  értelmében
    vegyes fogadtatásban részesült. Csupán statisztikai szempontból  ütött
    ki jól a dolog, ugyanis a zsűrinek éppen egy-egy  harmada  ítélt  így,
    úgy vagy amúgy:
        Az egyik tábor véleményét tömören  úgy  foglalhatjuk  össze,  hogy
    "inkább   maradjon   a   sercegés".   Más    szóval,    a    CD-hangot
    elfogadhatatlanul mesterségesnek, idegennek, bántónak érezték.
        Vendégeink  második  harmada  meg  volt  elégedve  a   CD-korongok
    hangjával. Ha éltek is ellenvetéssel, úgy vélték, hogy  a  hangminőség
    esetleges hátrányait (amelyért  különben  is  inkább  a  hangmérnököt,
    semmint a CD-technikát tették felelőssé), bőségesen ellensúlyozza a CD
    zenéjét övező tökéletes csend  -  elmarad  az  az  átkozott  lemezzaj!
    Ketten éppenséggel azt mondták, hogy a három CD egyike -  a  Deccáé  -
    életszerűbben szól bármiféle analóglemeznél, a Sheffield-nél  is.  Itt
    rögtön megjegyzem, hogy a túlnyomó többség, pártállástól  függetlenül,
    sokkal-sokkal  jobbnak  ítélte  a  Decca   CD-jét   a   két   Deutsche
    Grammophonnál.
        A  harmadik  harmad  véleménye  szerint,   és   a   Hifi   Magazin
    szerkesztője is ehhez csatlakozik, éles választóvonalat kell  húzni  a
    DG és a Decca kiadványai közé. A Csajkovszkij-felvétel, meg  a  Holsté
    is, amelyet egyébként H. v. K. őeminenciája  vezényel,  bizony  gyatra
    hangtechnikai produktum; ha ezekből ítélnénk, egy huncut  fillért  nem
    adnánk az egész CD-technika  jövőjéért.  Menti  a  helyzetet  a  Decca
    Bartók-felvétele, ez valóban realisztikusabban szól, mondhatni:  erről
    már tárgyalhatunk.  S  miután  mi  a  rendszer  potenciáljára  vagyunk
    kíváncsiak, számunkra az  egész  CD-technika  annyit  ér,  amennyit  a
    mindenkori  legjobb  CD-lemez  -  vagyis  pillanatnyilag   a   Deccáé.
    Mindazonáltal, még  ez  a  felvétel  sem  éri  el  az  analóg  lemezek
    hangzáshűségét. Meggyőződhettünk erről, amikor  három  zenész  barátom
    társaságában végighallgattuk a Concerto I. és V. tételét, CD-ről, majd
    a húszéves(!) analógról. Fontos motívum, hogy vendégeim  (a  pontosság
    kedvéért: egy énekes, egy ütős és egy csellista)  egyértelműen  többre
    becsülték a CD-ről hallható chicagói zenekart az analógról  megszólaló
    londoninál. Vagyis pusztán zenei  szempontból  a  CD-t  ítélték  volna
    jobbnak. Az analóg lemezhangban mégis több volt az élet.
        Megpróbálom  részletezni,  milyen   kifogások   érhetik   (joggal?
    jogtalanul?) a CD-lemezek hangminőségét.
        Dinamika. A két DG-felvétel dinamikája aggasztóan csekély. A  zajt
    kipusztították ugyan a pianisszimók alól, de az így keletkezett  "tér"
    légüres: nem töltötték meg zenével. A leghalkabb hangok  túl  hangosak
    maradtak, emiatt a pianisszimók rendkívül definiáltak ugyan, de  innen
    kezdve a zene már nem  tud  eléggé  nekiiramodni,  túlságosan  könnyen
    eljut a fortisszimó állapotába, nem tudja "megrázni" a  hallgatóságot.
    Unalmasan,  sterilen,  függönyön  keresztül  szól.  A  Bartók-felvétel
    feltétlenül jobb, de ennek sincs akkora dinamikája, mint a jó minőségű
    nyugati analóg lemezeknek  -  nem  beszélve  a  Sheffieldről,  amelyen
    félelmetes dinamikát sikerült rögzíteni. Az analóg lemez természetesen
    mindig zajos, de ismert pszichoakusztikai tény, hogy az emberi  fül  a
    zaj alól is képes kiszűrni a zenei információt.  A  CD-nek  a  jel-zaj
    viszonya jobb, az analógnak pedig a dinamikája szélesebb. (Szubjektíve
    egészen biztosan az.) Ennek következtében, ha a CD-ket  és  az  analóg
    lemezeket ugyanakkora hangerővel hallgatjuk, akkor az analóg lemez hol
    halkabbnak, hol hangosabbnak tűnik. A CD  viszont  a  műsoridőnek  egy
    jóval nagyobb hányadában "hangos", és ezért fárasztóbb is.
        Térhatás. A hangmérnökök mindig hajlamosak a  közelmikrofonozásra,
    de csak ritkán produkálnak olyannyira szegényes térhatást, mint amit a
    DG-felvételekről hallunk. A szólóhangszerek tűhegy-pontossággal lépnek
    be, de a zene a két hangszóró közé szorul,  nem  képes  kinyílni,  nem
    tudja  megnyitni  hátrafelé  a  falakat.  A  Bartók-felvétel  ebből  a
    szempontból is jobb, noha  ennek  sincs  igazi  "helyszíne".  A  régi,
    analóg Deccán a  zene  nagyobbat  lélegzik.  Hangsúlyozom,  hogy  most
    átlagos,  sokmikrofonos  felvételtechnikáról,  átlagos   kívánalmakról
    beszélek, és nem a legjobb audiofil lemezek térhatását kérem számon  a
    CD-től.
        Hangszínhelyesség.  A  DG-felvételeken  a  vonósok  és  a  fúvósok
    hangszínén egyaránt valamiféle idegenség  érződik.  A  hangszerek  nem
    eléggé testesek,  hangszínükben  (furcsa  módon!)  tompaság  keveredik
    egyfajta  érdességgel,  fémes  felhanggal.  A   szólisták   igen   jól
    elkülönülnek  egymástól,  a  vonóskar  viszont  egybeolvad,  zavarossá
    válik. A Bartók-felvétel megintcsak élethűbb,  jobban  megközelíti  az
    analóg-hangképet. Ennél többet (és biztosabbat) csak akkor mondhatunk,
    amikor már  zongorát,  orgonát,  emberi  hangot  is  hallottunk  a  CD
    tolmácsolásában.
        Hosszú távú próba. Ez végképpen szubjektív. Nekem mindenesetre úgy
    tűnt, hogy a CD-k hangja az átlagosnál fárasztóbb, kevésbé kelti fel a
    zenehallgató kedvet.
        Az "Edison fonográfja óta a  legnagyobb  hangtechnikai  találmány"
    egyelőre csalódást okozott: többet vártunk tőle. De  vajon  tényleg  a
    CD-ben van-e a hiba?  Vagy  inkább  a  hangmérnökök  munkájában?  Vagy
    mindkettőben? S melyiknek mennyit  írjunk  a  számlájára?  Erről  csak
    spekulálni lehet, márpedig a spekuláció  mindig  veszélyes.  Csupán  a
    szűk dinamikáról állíthatjuk, hogy  ez  semmiképpen  nem  a  CD  bűne,
    hiszen a digitális rendszereknek, és így a CD-nek is elvben igen  nagy
    lehet a dinamikája. A többi viszont már egyaránt múlhat a hangmérnökön
    is, a CD-rendszeren is. Néhány tucat CD meghallgatása  után  bizonyára
    okosabbak leszünk.
        Ha lehet egy hanglemezről  olyasmit  állítani,  hogy  "muzikális",
    amin azt értem, hogy  összhatásában  kellőképpen  felidézi  azokat  az
    érzelmeket, amelyeket az eredeti akusztikai történés kelt, e kritérium
    alapján ma még az alábbi  sorrendet  állítom  fel  az  általam  ismert
    hanglemez-típusok között:

        1. Osztályon felüli analóg lemezek (jórészt demó-kiadványok).
        2. Első osztályú analóglemezek.
        3. Mai, márkás nyugati analóglemezek.
        A 60-as évek legjobb analóglemezei.
        4. CD (pontosabban a legjobb CD a három közül: a Deccáé).
        5. A legjobb nyugati hibridlemezek.
        Egy-két magyar analóglemez (kizárólag kamarazene!).
        6. A Deutsche Grammophon két CD-je.
        7. Az előbbi műsor, de hibrid lemezen.
        8. A legjobb magyar hibridlemezek.
        9. .............................
        10. ............................

        A teljes lista persze igencsak hosszúra nyúlna.
        Ebből az (elismerem: teljesen szubjektív) sorrendből az derül  ki,
    hogy előbb jön az analóg, aztán a tiszta digitális - és csak  végül  a
    hibrid, a félig-digitális-félig-analóg. Nincs ebben ellentmondás?  Nem
    azt diktálná-e a logika, hogy a hibrid lemez, az átmeneti médium éppen
    az analóg és a digitális közé essék?
        Úgy gondolom, nem. Függetlenül attól, hogy a CD végül is  mennyire
    győz meg bennünket,  egészen  biztos,  hogy  a  (jelenlegi)  digitális
    hangtechnikának is van valamiféle hibája, torzítása,  nevezzük,  ahogy
    akarjuk. Az analóglemez nyavalyáit pedig mindannyian jól ismerjük. Úgy
    érzem, a hibridlemez magában hordozza a digitális rendszer hibáját is,
    az analógét is. A káposzta sem marad meg, a kecske  sem  lakik  jól  -
    nekem legalábbis eddig nem ízlett a hibridkáposzta. Még a  kétszeresre
    árazott,   audiofil-kiadású,   "demó"   hibridlemezekkel   sem    volt
    szerencsém.

    Diszkográfia

    CD-kiadványok

        Csajkovszkij: "1812" nyitány * Olasz capriccio *  Szláv  induló  A
    Chicagói Szimfonikusokat Daniel Barenboim vezényli Deutsche Grammophon
    Stereo 400 035-2
        Holst: A bolygók A Berlini Filharmonikusokat Herbert  von  Karajan
    vezényli Deutsche Grammophon Stereo 400 028-2
        Bartók: Concerto * Táncszvit A Chicagói Szimfonikusokat Sir  Georg
    Solti vezényli Decca 400 052-2


    Analóg kiadványok

        Wagner: A Walkürök lovaglása és más operarészletek A Los Angeles-i
    Filharmonikusokat Erich Leinsdorf vezényli Sheffield LAB-7 (SL27-SL28)
    Direktvágott  lemez  1977-ből*  (*  A  teljesség  kedvéért  meg   kell
    említenem, hogy még ennek  a  drága  (dupla  árú)  analóg  lemeznek  a
    hangminősége  is  egyenetlen,  de  az  elején  a  Walkűrök   lovaglása
    fenomenális, és minden más felvételnél jobban  érzékelteti  az  analóg
    lemeztechnika  igazi  potenciálját.  A  Sheffield  lemezek   NSZK-beli
    importőre az Audio Int'l cég, címe: P.O. Box 560  229,  6  Frankfurt/M
    56- NSZK.)
        Berlioz:  Fantasztikus  szimfónia   New   Philharmonic   Orchestra
    Vezényel: Leopold Stokowski Decca PFS 4160 (készült: 1969-ben)
        Bartók: Concerto * Táncszvit A Londoni Szimfonikusokat  Sir  Georg
    Solti vezényli Decca SXL 6212 (készült: 1965-ben)
        Händel:  Vízizene  Liszt  Ferenc  Kamarazenekar  Vezényel:  Sándor
    Frigyes Hungaroton SLPX 11567
        Mozart: Egy kis éji zene * Serenata Notturna * Divertimento K. 136
    * Adagio & Fugue K. 546 Liszt Ferenc Kamarazenekar  Hangversenymester:
    Rolla János Hungaroton SLPD 12471 (digitális felvétel)

                                                             Sólymos Antal