CD - é, ef, gé, á, h - CD



        Megtartotta  világpremierjét  a  CD,  mely  két  betűn,  bizonyára
    mindenki tudja, nem a C-dúr skála első két  hangja  értendő,  hanem  a
    Compact Disc, a "lézeres" lemez. Dehát ez még csak a  kezdet  kezdete;
    az új média sorsát világszerte izgatottan figyelik gyári  tervezők  és
    hangmérnökök, kereskedők és vásárlók, zenészek és  hangbarátok.  Vajon
    mint cikkünk címének játékos tipográfiája sejteti  -  a  CD-re  épül-e
    majd a Jövő Dúrskálája? És ha igen, akkor vajon mikorra  áll  össze  a
    teljes kottakép? Ezek eddig afféle szónoki kérdések voltak  -  további
    kérdéseinkre viszont már most is választ remélhetünk vendégünktől, dr.
    Nádori Pétertől, a Hungaroton komolyzenei főszerkesztőjétől.




        Kezdjük  talán  ezzel:  hogyan  hatott  a  Magyar  Hanglemezgyártó
    Vállalatra az újfajta hangközvetítő eszköz létezésének ténye?


        - Akár a magyar zenekultúra érdekeit, akár  vállalatunk  gazdasági
    eredményeit nézzük:  nekünk  nagyon  fontos,  hogy  "jelen  legyünk  a
    világban". (De arra is utalhatok, hogy annakidején a magyar közönséget
    is külföldi sikereink révén tudtuk megnyerni magunknak.) Ezért tudjuk:
    nagyon kell sietnünk a CD-vel. Jó  esélyeket  ad  nekünk,  hogy  egyre
    erősebb a  kapcsolatunk  a  PolyGram  céggel,  jelenleg  egész  Európa
    egyetlen CD-gyártójával.


        Mit értsünk jó kapcsolaton?


        -  Kereskedelmi  kapcsolatot,  amely   eddig   elsősorban   magyar
    importtal járt. Megvásároltuk különféle kiadványok  licencét,  például
    teljes  operákat  vettünk  át:   a   Traviatát,   a   Varázsfuvolát...
    Megállapodást kötöttünk, hogy Kocsis Zoltán, akit  exkluzív  szerződés
    köt  hozzánk,   felvételeket   készít   a   Philipsszel   (a   Philips
    hanglemezgyár szintén  tagja  a  PolyGram  konszernnek),  s  ezeket  a
    felvételeket mi is kiadjuk. Még egy példa: ugyancsak Kocsis  Zoltánnal
    kooperációs felvételt készítettünk  Budapesten  (a  hangmérnök  magyar
    volt, a  zenei  rendezőt  a  Philips  küldte),  és  a  lemezt  közösen
    terjesztjük a PolyGram kereskedőivel. Egyszóval, kapcsolatainkra  való
    tekintettel a PolyGram vállalta, hogy a mi digitális felvételeinket is
    hajlandó CD-formátumban elkészíteni.


        Kifejezetten a hajlandóság tényéről van szó?


        - Igen. Ne feledjük,  pillanatnyilag  egész  Európában  csakis  ők
    tudnak  CD-t  készíteni,  és  a  gyártóképességük  ma  még  nekik   is
    meglehetősen szűk. Tehát örülünk neki,  hogy  a  PolyGram  vállalja  a
    bérmunkát, és a közeljövőben CD-re viszi 16 digitális  mesterszalagunk
    anyagát. Ezek a CD-k természetesen a Hungaroton márkanevet viselik,  a
    szokásos "lábjegyzettel", hogy a lemez a PolyGram  hannoveri  gyárában
    készült. Nyilván  a  kereskedelmi  előkészítés  is  a  mi  munkánk;  a
    PolyGram a mi diszpozíciónk alapján közvetlenül a vevőknek szállít.


        Melyek lesznek az első magyar CD-kiadványok?


        - Programunk szinte teljes mértékben komolyzenei  (eltekintve  két
    cigányzene felvételtől). Híven eddigi kereskedelempolitikánkhoz,  most
    is inkább a ritkábban  hallható  zeneművekkel,  nemritkán  unikumokkal
    igyekszünk megnyerni a nyugati vásárlót.  Átnéztük  az  összes  eddigi
    CD-katalógust,  nehogy  olyasmivel  próbálkozzunk,  amit   mások   már
    kihasználtak. (Csak a példa kedvéért:  a  Négy  Évszakot,  Vivalditól,
    máris három CD-kiadvány  kínálja!)  Ha  kellett,  módosítottunk  is  a
    programon, amelyet egyébiránt a PolyGrammal is  egyeztettünk.  Címeket
    is  mondjak?  Természetesnek  tartottuk,  hogy  a  három  nagy  magyar
    zeneszerző művei kezdettől fogva ott legyenek  a  választékban;  a  mi
    felvételeinket egyébként is szívesen tekinti autentikusnak a  külföldi
    vevőkör. Liszt-lemezünkön a Les Préludes  hallható  (ezt  a  felvételt
    analóg  formában  is  megjelentetjük  az  őszi  Hungaroton   Hanglemez
    Heteken), valamint az Orpheus és a Tasso. Bartók Kékszakállúja, Kodály
    Kórusművei is ott lesznek első CD-katalógusunkban.  A  "negyedik  nagy
    magyar zeneszerzőtől", Haydntól az egyszer  már  nagy  sikert  aratott
    Harmoniemesse  szintén  bekerült  a  CD  programba.   Megemlítem   még
    Bach-kantátáinkat,   a   Paraszt-,   és   a   Kávé-kantátát,   ezekkel
    egyszersmind  egy  új  sorozatot  indítunk,  a  Hungaroton   Antiquát,
    amelynek  keretében  korhű,  "autentikus"   módon   előadott   műveket
    jelentetünk   meg.   Három   CD-kiadványunk   pedig    60-60    perces
    keresztmetszetet ad az utóbbi két év magyar operafelvételeiből.


        Hogyan ítéli meg a CD jövőjét?


        -  Én,  személy  szerint,  azt  vallom,   hogy   a   CD   a   jövő
    műsorhordozója, és éppúgy fel fogja váltani  az  analóg  lemezt,  mint
    annakidején a normál a mikrobarázdást.


        És mikorra várható a frontáttörés?


        - Nagyon hamar bekövetkezik.


        Már úgy értve: mikor váltja fel a CD  az  analóg  lemezt?  Mikorra
    lesz a CD annyira olcsó, hogy az  analóg  lemez  gyártását  végleg  be
    lehessen szüntetni, mint ahogy a normál lemezt sem gyártják  már  vagy
    húsz éve (ha egyszer már ezt a hasonlatot választottuk)?


        - Erről, persze, legfeljebb csak beszélgetni tudok. Talán 10  évig
    is eltarthat ez  a  folyamat,  de  az  is  lehet,  hogy  elhúzódik  az
    ezredfordulóig. Az emberek hosszú ideig párhuzamosan fogják  használni
    kétféle lemezjátszójukat. Végtére: a jó analóg lemez sem  lebecsülendő
    médium.


        Magyarországon mikorra fejeződik be ez a folyamat?


        - Megsaccolhatatlan.


        Mikorra éri el a Hungaroton, hogy  dollárbevételének  legalább  50
    százalékát CD-kiadványokkal szerezze?


        - Ennek viszont igen hamar be kell következnie. Most még,  persze,
    az évenként esedékes 80, 90 komolyzenei kiadványunkból csak  az  imént
    említett 16 a CD...


        S  ezeknek  nyilván  a  példányszáma  is  alacsonyabb,  legalábbis
    kezdetben?...


        - Nem, nem mondhatnám. A CD-piacon  ma  még  lényegesen  kisebb  a
    konkurenciaharc,  és  a  PolyGramhoz  fűződő  kapcsolataink  révén  mi
    viszonylag  hamar  "benevezhetünk"  a  versenybe.  Exportunkban  a  CD
    részaránya gyorsan el fogja érni az 50 százalékot.  A  mi  komolyzenei
    kiadványaink  egyébként  sem  dömpingcikkek;  nyugati   címzettjük   a
    "gyűjtő-típusú" zenebarát, aki az átlagosnál fogékonyabb  a  technikai
    újdonságokra. Amit most mondtam, abban látszólag ellentmondás is  van,
    hiszen a gyűjtők hatalmas analóglemez-készlettel rendelkeznek,  s  ezt
    nyilván szintén meg akarják őrizni - de azért  ők  azok,  akik  igazán
    méltányolni tudják a sokkalta "tartósabb" új műsorhordozó előnyeit, és
    ezért igyekezni fognak mielőbb átállni a CD-re.


        Mit lát majd a Hungaroton CD-programjából a hazai zenebarát?


        - Egyelőre oly kevés a  CD-játszó  Magyarországon  (hogy  mást  ne
    mondjak: még a  mi  Sony-gépeink  sem  érkeztek  meg!),  hogy  ma  még
    értelmetlen volna szabályszerű kereskedelmi  forgalom  keretében  CD-t
    árulni. Mindazonáltal, amint megkapjuk a visszajelzést a  PolyGramtól,
    tehát valószínűleg még a  IV.  negyedévben,  azonnal  meghirdetjük  az
    előjegyzést   néhány   reprezentatívabb   boltunkban,   elsősorban   a
    Vörösmarty téren.


        A CD-játszó alapvetően  másfajta  szerkezet;  van  benne  többféle
    eddig alig-alig látott elektronika, ezeket, ha elromlanak, az  átlagos
    technikus még kiszerelni sem tudja, nemhogy megjavítsa őket...  Hogyan
    folytatná a Hungaroton ezt a gondolatsort?


        - Aggasztó ellentmondás, elismerem, de a körülmények  úgy  hozták,
    hogy a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnak semmi kapcsolata,  hogy  úgy
    mondjam semmi dolga sincs a  "hardware",  azaz  a  lejátszó-berendezés
    gyártóival és kereskedőivel. Mégis, hadd villantsak fel egy 7-8  évvel
    ezelőtti   képet.   Akkoriban   egyáltalán    nem    lehetett    kapni
    hifi-lemezjátszót  -  és  egyszercsak  megjelentek   a   boltokban   a
    különféle, immár korszerűbb készülékek. Mondhatnám: ebben nekünk semmi
    szerepünk sem volt. De vajon a véletlen műve-e, hogy ez pontosan akkor
    történt, amikor felépítettük a dorogi hanglemezgyárat, és  azonnyomban
    a  kétszeresére  növeltük   termelésünket   (aminthogy   azóta   újból
    megkétszereztük)?   Nem   olyan   dolog-e   az   ilyesmi,   amire    a
    belkereskedelemnek ösztönösen is  oda  kell  figyelnie?  Csak  remélni
    tudjuk, hogy a CD-gyártás is hasonlóképpen visszahat majd a CD játszók
    gyártására, forgalmára, szerviz-gyakorlatára...

                                                             Darvas László