Zene a falak között




        Előző  cikkünkben  bemutattuk  a  hangszereket:  hogyan  működnek,
    hogyan szólaltathatók meg, milyen jó és rossz  tulajdonságaik  vannak.
    De nem elég őket csupán  önmagukban  vizsgálni,  hiszen  a  hangszerek
    általában  nem  a  szabadban,  hanem  valamilyen   zárt   helyiségben,
    előadóteremben szólalnak meg és a hanghatás erősen függeni fog a terem
    tulajdonságaitól.  Sokszor  hallani  olyan  megjegyzéseket,  hogy  egy
    teremnek jó vagy rossz az akusztikája; de vajon mit jelent ez?  Milyen
    akusztikai tulajdonságokkal lehet jellemezni egy termet  -  és  hogyan
    befolyásolhatjuk ezeket a tulajdonságokat?


                                      *

        A   zárt   terek   néhány   akusztikai    tulajdonságát    könnyen
    megfigyelhetjük. Aki próbált már fürdőszobában énekelni,  tudja,  hogy
    bizonyos  magasságokban  milyen  megnyerően  zeng  a  hangja.  A  nagy
    nappaliban aztán már nem lesz annyira elragadtatva magától. Egy  másik
    érdekes jelenség viszont éppen a nagy  termekben  figyelhető  meg.  Ha
    például egy templomban az orgona hirtelen elhallgat, még hosszú  ideig
    halljuk az utolsó hangot, amint lassan-lassan elcsendesedik.  Az  első
    esetben az úgynevezett teremhangokat észleltük, míg  a  másodikban  az
    utózengést   figyelhettük   meg.   Ezekről   és   a    termek    egyéb
    tulajdonságairól a következőkben még részletesen írunk. Előbb  azonban
    nézzük meg, hogyan is terjed a hang más- és másféle környezetben.
        Ha  a  hangforrás  szabad  térben  sugároz,  a  hang   intenzitása
    (erőssége) fordítottan arányos a forrástól mért távolság  négyzetével,
    vagyis a forrástól 2m  távolságban  negyedakkora  intenzitást  mérünk,
    mint egy méter távolságban  stb.  Ha  egy  kisméretű  hangforrást  úgy
    helyezünk el a szabadban, hogy visszaverő felület ne essék a közelébe,
    akkor a hanghullámok a forrásból kiindulva minden irányban gömbszerűen
    terjednek tova. Az 1. ábrán az  intenzitás  változását  ábrázoltuk,  a
    forrástól  való   távolság   függvényében.   Ha   a   hang   erősségét
    intenzitásszintben  vagy  hangnyomásszintben  fejezzük  ki,  akkor   a
    távolság megkétszereződésével a szint mindig 6dB-t csökken.
        A hang szétterjedését  azonban  egyszercsak  megállítja  a  terem.
    Hogyan terjednek szét a hanghullámok a teremben  és  hogyan  jutnak  a
    hallgató fülébe? Tételezzük fel, hogy egy rövid idejű impulzust  adunk
    a  hangszóróra.  Rövid  idővel  azután,  hogy  az  ily  módon  keltett
    hanghullám elhagyta a hangforrást, valahol eléri a terem falát. A  fal
    nem engedi  továbbterjedni  a  hangot,  (elsősorban)  visszaveri  vagy
    elnyeli. A magas hangok az  optikából  ismert  visszaverődési  törvény
    szerint változtathatják irányukat, vagyis a hanghullám  beesési  szöge
    ugyanakkora, mint a visszaverődés szöge. Ez  a  törvény  azonban  csak
    addig érvényes, míg a határoló felületek sokkal nagyobb méretűek, mint
    a hang hullámhossza. Közepes és magas frekvenciákon ez  többnyire  így
    van, kivéve, ha a hang útjába kerülő akadályt  székek  vagy  személyek
    jelentik. Az ilyen  kisebb  méretű  akadályokat  a  hullám  megkerüli,
    "elhajlik".

    

    

    2. ábra
    A hanghullámok útja a teremben a forrástól a hallgatóságig


        A hullámok  minden  ütközésnél  veszítenek  energiájukból,  így  a
    teremben létrejövő többszörös visszaverődés során lassan  elenyésznek.
    Próbáljuk   meg   (közelítőleg)   leírni,   hogy   a   visszaverődések
    eredményeképpen hogyan is éri el a forrásból kiinduló hang a  hallgató
    fülét. Mint már említettük, a hangforrásból  a  tér  minden  irányában
    hanghullám indul  ki.  Válasszunk  ki  néhány  tetszőleges  irányt,  s
    kövessük a hangsugarak útját (2. ábra). Mindegyik hangsugár rövid időn
    belül elér  valamilyen  falfelülethez,  ahonnan  ütközés  után  kisebb
    energiával  és  megváltozott  irányban  terjed  tovább.  A   következő
    ütközésnél újból irányt változtat és tovább csökken az energiája. Ez a
    folyamat elméletileg a végtelenségig ismétlődhet, valójában azonban  a
    hangsugarak  hamar  elveszítik  energiájuk  nagy  részét,  s   annyira
    elhalkulnak, hogy már nem érzékeljük őket. A 3. ábrán bemutatjuk, hogy
    a  terem  egy  tetszőleges  pontján  milyen   időrendben   észleli   a
    hallgatóság  a  visszavert  impulzusokat.   Először   az   úgynevezett
    közvetlen hang éri el a hallgatót, minthogy a hangforrás és a hallgató
    távolsága mindig kisebb, mint bármelyik visszavert hangsugár útja. Egy
    bizonyos időkésés után beérkezik az első visszavert  impulzus,  s  ezt
    követik  a  többszörösen  visszaverődött  jelek.  A  hallgató   tehát,
    legalábbis elvben, három fázisát éli át ennek a folyamatnak:

        1. A közvetlen hang megérkezése
        2. Az első visszaverődés
        3. A többi visszavert hang együttese - ezt zengő hangnak nevezzük.

        A hatás nagyon erősen függ attól, mekkora az időkésés a  közvetlen
    és az első visszavert impulzus között,  illetve,  hogy  mekkora  az  a
    teljes időtartam, ami a közvetlen hang megérkezésétől  addig  eltelik,
    míg a visszaverődött impulzusok hallásküszöbünk alá süllyednek.
        Hogy ezt  a  kérdést  megvilágíthassuk,  pár  szót  kell  ejtenünk
    hallásunk egy érdekes sajátosságáról. Az emberi hallás  tanulmányozása
    során végzett kísérletek kimutatták,  hogy  az  egymáshoz  időben  túl
    közel eső hangingereket nem különböztetjük meg: összegezzük őket. Két,
    egymást követő impulzus hatására ugyanaz az érzet alakul  ki  bennünk,
    mintha egy impulzus érte volna a fülünket, csak éppen a két  impulzust
    hangosabbnak halljuk az egynél. Ez a jelenség akkor figyelhető  meg  a
    legjobban, ha a két jel túlnyomórészt magas komponensekből áll, és  ha
    a színképük és időbeli lefutásuk is hasonló. Ilyen feltételek  mellett
    a két jel teljesen összeolvad, ha idő-különbségük kisebb,  mint  30-35
    milliszekundum. A teljes elkülönüléshez,  vagyis  ahhoz,  hogy  tiszta
    visszhangot halljunk, már  legalább  100ms  időkülönbség  kell.  Ha  a
    második jel beérkezéséig 35-100ms telik el, a hangot zavaró  mértékben
    visszhangosnak ítéljük.
        Tekintettel arra, hogy a hang terjedési  sebessége  levegőben  kb.
    340m/s,  a  teljes  összeolvadáshoz  10-11m-nél   kisebb,   a   teljes
    elkülönüléshez 34m-nél nagyobb útkülönbség szükséges.
        Egy neves amerikai akusztikus,  Beranek  1962-ben  megvizsgálta  a
    világ 54 legjobbnak tartott hangversenytermét, és  azt  találta,  hogy
    egy hangversenytermet akkor érzünk kellemesnek, ha a közvetlen hang és
    az első visszaverődés között az időkésés kisebb mint 20ms  (azaz  0,02
    másodperc). Egy, a  téglatestet  közelítő  alakú  teremben  a  legtöbb
    hallgató  a  hozzá  legközelebb  eső   oldalfalról   kapja   az   első
    visszaverődést, a terem közepén azonban már lehet,  hogy  a  mennyezet
    veri vissza  hamarabb  a  hangot.  Az  első  visszaverődés  időkésését
    szabályozni      lehet      megfelelő       visszaverő       felületek
    behelyezésével-belógatásával.
        A többi visszaverődés hatása minőségileg más.  Mint  az  ábrán  is
    látható, ezek között az időkésés  már  nagyon  kicsi:  érzékelésünkben
    összeolvadnak. Hatásukra a hang  zengőbb  lesz,  és  a  hangossága  is
    növekszik.  Ez,  mint  már  említettük,  az  emberi  hallás   összegző
    tulajdonságának a következménye.  Ámde  a  terem  nemcsak  szubjektíve
    tűnik hangosabbnak, mint a szabad tér. Ha nem impulzusokat vizsgálunk,
    hanem a forrás folyamatosan kelti a hangot, akkor a teremben  megnő  a
    fizikailag mérhető intenzitásszint (hangnyomásszint)  is.  A  korábban
    kisugárzott   hang   többszörösen   visszavert   komponensei   ugyanis
    hozzáadódnak a későbben kisugárzott direkt hanghoz. Nyilvánvaló,  hogy
    az eredő hangnyomás nagyobb lesz,  mint  ha  a  forrás  szabad  térben
    sugározna.  Minél   kevesebb   energiát   vesztenek   a   hanghullámok
    visszaverődéskor, azaz minél keményebb és simább a  falfelület,  annál
    nagyobb lesz ez a szintemelkedés. Azt szokták mondani, hogy a teremben
    egyszerre van jelen a közvetlen hang és a zengő hang.  A  folyamatosan
    sugárzó forrás bekapcsolása után a zengő hang addig növekszik, amíg el
    nem ér egy egyensúlyi  állapotot  (4.  ábra).  Ekkor  a  forrás  által
    kisugárzott hangenergia éppen fedezi a falak, berendezési tárgyak és a
    hallgatók által elnyelt hangenergiát. Ha  a  forrást  kikapcsoljuk,  a
    közvetlen hang azonnal megszűnik,  de  a  zengő  hang  még  egy  ideig
    hallható, bár erőssége fokozatosan csökken. Az az idő, amely  alatt  a
    zengő hang szintje 60dB-t csökken, az úgynevezett utózengési idő.

    

    

    4. ábra
    A hangnyomásszint felnövekedése és lecsengése a teremben


        A teremben kialakult hangtér tehát két összetevőből áll. A  forrás
    közelében a közvetlen hang az erősebb. Ha  a  forrástól  eltávolodunk,
    egyre  nagyobb  lesz  a  zengő  hang  hatása,  s  a   forrástól   nagy
    távolságban, illetve a visszaverő felületek közelében már a zengő hang
    az uralkodó. Olyan teremben, ahol a visszaverődés  nagy  (például  egy
    templomban, vagy a direkt ilyen célra készített zengőszobában)  a  tér
    majdnem minden pontjában a zengő hang fog dominálni.
        Hallásunk - szerencsére - a közvetlen  hangból  mindig  meg  tudja
    állapítani a hangforrás helyét, még akkor is,  ha  a  zengő  hang  van
    túlsúlyban. Még a hosszú utózengésű templomokban is a  kellő  irányból
    halljuk a hangot. Nem baj  tehát,  ha  a  hallgatóságot  olyan  helyre
    ültetjük, amelyben már a zengő hang dominál.
        Aki egyáltalán hallott már a termek akusztikájáról, tudja, hogy  a
    terem minősége egyértelmű kapcsolatban van az utózengési idővel. Bár a
    képlet  sokkal  bonyolultabb,  semhogy  egyetlen  adattal   megfogható
    legyen, az utózengési idő  igen  jó  felvilágosítást  ad  arról,  hogy
    mennyire "életszerű" a terem. Nézzük csak, mint is jelent az utózengés
    és hogyan lehet megtervezni.
        Kapcsoljunk be egy hangforrást, majd egy bizonyos  idő  elteltével
    kapcsoljuk ki. A zengő hang felnövekedésének és elhalásának folyamatát
    a 4. ábrán szemléltetjük. Mint már említettük, a  forrás  hangenergiát
    sugároz   a   térbe,   ami   a   sokszoros   visszaverődések   folytán
    felhalmozódik, de ugyanakkor fokozatosan el is nyelődik a  falakon,  a
    teremben levő tárgyakon és személyeken és a levegőben. Amikor a forrás
    által  a  térbe  sugárzott  energia  (időegységenként)  megegyezik  az
    elnyelt energia mértékével, kialakul az ábrán is  látható  állandósult
    állapot. Ha az utózengési idő nagy, ez az állandósult szint is nagyobb
    lesz. De a túl nagy utózengési idő már zavarja a zene élvezetét, mivel
    egybemossa,  külön-külön  érzékelhetetlenné  teszi  az  egymást  rövid
    idővel követő különböző hangokat.
        Egy terem utózengési mennyisége a hangforrás teljesítményétől és a
    terem térfogatától függ,  az  energia  elnyelésének  mértéke  pedig  a
    felületek és tárgyak elnyelési fokától. Minél nagyobb  egy  terem,  és
    minél kisebb a falak elnyelése, annál nagyobb lesz a teremben  mérhető
    utózengési idő. Közelítőleg a  következő  képlettel  lehet  egy  terem
    utózengését kiszámítani:


    T = (0,16V)/(F*α)


        ahol V  a  terem  köbtartalma  köbméterben,  F  a  terem  felülete
    m2-ben és α  a  felületi  elnyelési   fok   (T   pedig  az  utózengés,
    szekundumban).
        Hogyan határozhatjuk meg egy terem teljes  falfelületének  átlagos
    elnyelési fokát, ha e felületet eltérő tulajdonságú anyagok  borítják?
    A  különféle  anyagok  elnyelési  fokát  kikereshetjük   a   megfelelő
    táblázatokból.  Mivel  az   elnyelési   fok   nagymértékben   függ   a
    frekvenciától, az egyes frekvenciasávokban külön-külön kell kiszámolni
    az átlagos elnyelési fokot.  Néhány  felület  elnyelési  foka  például
    500Hz frekvencián a következő:

    ablaküveg (3mm vastag) = 0,03
    vakolt téglafal        = 0,09
    velúrszőnyeg           = 0,20

        Az elnyelési fok azt jelenti,  hogy  a  kérdéses  felületre  beeső
    hangenergia  ekkora  hányada  nyelődik   el.   Ebből   bárki   könnyen
    kiszámíthatja  például  egy  padlószőnyeggel   borított   üres   szoba
    utózengési idejét 500Hz-en. Legyen a szoba mérete 5x4x3 méter,  legyen
    rajta 5m2 ablakfelület,  és  legyen  a  padlója  szőnyeggel
    borítva. Az elnyelés mértékét külön-külön ki kell számítani a falra, a
    szőnyegre és az ablakra, s mindezt össze kell adni.

    F = (5*0,03+20*0,20+69*0,09)m2 = 10,36m2

    A szoba utózengési ideje:

    T = (0,16*60) / 10,36 = 0,935s

        A mély hangok  általában  sokkal  kevésbé  nyelődnek  el,  mint  a
    magasak. A 10kHz fölötti  hangokat  egy  szőnyeg  vagy  egy  vastagabb
    függöny  gyakorlatilag  tökéletesen  elnyeli,  míg  az  egészen  mély,
    100Hz-nél   alacsonyabb   frekvenciájú    hangokra    ezek    teljesen
    hatástalanok.  A  zárt  termek   utózengési   ideje   ezért   alacsony
    frekvencián általában jóval magasabb, mint közepes  frekvenciákon.  Az
    egészen magas hangokat viszont már a  levegő  is  jócskán  elnyeli,  s
    10kHz-en még a tökéletesen visszaverő felületű zengőszobában sem lehet
    1 másodpercnél hosszabb utózengési időt előállítani.
        De milyennek is kell lennie egy jó terem utózengési idejének?
        Ha  szabad  térben,  esetleg  nagyon  kis  visszaverésű   teremben
    (süketszobában) hallgatunk zenét, a hangzás nagyon üresnek tűnik.  Egy
    bizonyos fokú zengés javítja a hang életszerűségét, kellemesebbé teszi
    azt. Ez a hatás akkor a legkedvezőbb, ha az utózengés a  frekvenciától
    függetlenül körülbelül 1,5-2 másodperc. Az 5. ábrán bemutatjuk  néhány
    elismerten jó minőségű hangversenyterem utózengési görbéjét.
        Az  előbb  elmondottak  alapján  számíthatunk  rá,  hogy  a  terem
    utózengése mély hangokon jóval magasabb, a  magasakon  viszont  kisebb
    lesz a kívánatosnál. A teremakusztikai tervezés és  kivitelezés  egyik
    legnagyobb feladata éppen az, hogy úgy csökkentse a  terem  utózengési
    idejét  mély  frekvenciákon,  hogy  a  közepes   és   magasfrekvenciás
    utózengés ne csökkenjen, sőt: az utóbbi még növekedjen is. Eközben még
    azt  is  figyelembe  kell  venni,  hogy  a  teremben  helyet   foglaló
    hallgatóság (természetesen létszámától függően) nagymértékben növeli a
    terem elnyelését, s ezzel befolyásolja az utózengést. Problémát jelent
    az is, hogy beszédre kisebb, kórusműhöz hosszabb utózengés  kívánatos,
    mint zenekari előadáshoz.  Ezen  csak  az  segít,  ha  az  előadóterem
    falainak felületét módosítani lehet (6. ábra).

    

    5. ábra
    Néhány  akusztikailag jónak ítélt terem utózengési ideje, a frekvencia
    függvényében


    

    6. ábra
    Egyszerű kivitelű, változtatható elnyelésű felületek


        Ilyenkor a terem falain vagy a falak mentén olyan forgatható  vagy
    eltolható tartószerkezetek vannak  kialakítva,  amelyek  egyik  részét
    nagy elnyelésű, a másik részét erősen visszaverő anyag borítja.  Ha  a
    terem  utózengési  idejét  csökkenteni  akarjuk,  akkor   az   elnyelő
    felületeket forgatjuk kifelé, ha viszont  zengőbbé  kívánjuk  tenni  a
    termet, a  visszaverő  felületek  kerülnek  kívülre.  Ismeretes  olyan
    megoldás is, hogy a falmélyedésbe szerelt elnyelőanyagot egy  zsaluzat
    vagy egy tolóajtó választja el a teremtől. A zsalu, illetve a tolóajtó
    nyitásával-csukásával   folyamatosan   változtathatjuk   az   elnyelés
    mértékét.
        A terem akusztikai jellemzői  közül  eddig  kettővel  ismerkedtünk
    meg:  a  bensőséges  hatást  befolyásoló  késleltetési  idővel  és  az
    életszerűséget befolyásoló utózengési idővel. Nem  beszéltünk  viszont
    arról,  hogy  mekkora  legyen  a  zengő   energiahányad   a   fülünket
    közvetlenül érő hanghoz képest. Bebizonyítható, hogy  ha  a  közvetlen
    hang jóval kisebb,  mint  a  zengő  hang,  akkor  már  kellemetlennek,
    összemosódónak érezzük a hangot. Ezért az előadótermekben  gondoskodni
    kell arról is, hogy  a  hallgatóságot  közvetlenül  érő  energiahányad
    minél nagyobb legyen. (Ez is ellene szól  annak,  hogy  az  utózengési
    időt túl nagyra növeljük.) De, mint korábban már láttuk,  a  forrásból
    kiinduló közvetlen hang a távolsággal gyorsan elhal. Mit  tehetünk  ez
    ellen?
        Először  is  megváltoztathatjuk  a  hangforrás  méretét.  A   nagy
    felületű hangforrásból kiinduló hangok már egy sík  mentén  terjednek,
    és sokkal kevésbé csökken  az  energiájuk.  Nagy  felületű  hangforrás
    lehet  már  maga  a  zenekar,   vagy   sok   megfelelően   elhelyezett
    hangsugárzó, de  azt  is  megtehetjük,  hogy  nagyméretű  hangvetőkkel
    irányítjuk  a  hangot  a   nézőtér   felé   (7-8.   ábra).   Végül   a
    hangversenyterem megfelelő kialakításával is növelhetjük  a  közvetlen
    energiahányadot. A 9-10. ábrákon látható furcsa alap- és metszetrajzok
    a tapasztalatilag legjobban bevált hangversenyterem-formákat mutatják,
    és az elméleti meggondolások is arra utalnak, hogy az ilyen  és  ehhez
    hasonló formákkal lehet a legegyenletesebben elosztani a hangenergiát.

    

    7. ábra
    Zenekari dobogók keresztmetszeti vázlata

    8. ábra
    A hangvető hátfal és mennyezetrész kialakítása


        Minél nagyobb a terem, annál súlyosabbá válik  az  energia-ellátás
    problémája. Igen nagyméretű termekben, például  sportcsarnokokban  már
    csak úgy oszthatjuk el egyenletesen  az  energiát  tisztán  akusztikai
    módszerekkel,  ha  az  utózengést  is  megnöveljük.  Akkor  viszont  a
    visszhangosság már zavaró lesz - mint ezt némelyik régi templomban  is
    megfigyelhetjük.  A  másik  lehetséges  megoldás,  hogy  mesterségesen
    hangosítjuk  a  teremnek  hangenergiával  már  csak  rosszul  ellátott
    részeit. Ámde  nagyon  kell  vigyázni  rá,  hogy  a  mesterséges  hang
    időkésése kicsit nagyobb legyen, mint a  közvetlen  hangé!  A  legjobb
    hatást  akkor  érjük  el,  ha  a  mesterséges  hang   csak   a   zengő
    energiahányadhoz járul hozzá, s  mintegy  kijátszva  hallásunkat,  így
    növeli meg az egyébként gyenge természetes  hang  erősségét.  Ilyenkor
    észre  sem  vesszük,  hogy  mesterséges  hangerősítés  is  működik   a
    teremben.
        Nem beszéltünk  még  a  cikkünk  elején  említett  teremhangokról.
    Mindeddig azt feltételeztük, hogy a hang a fényhez  hasonlóan  egyenes
    vonal mentén terjed. Ez azonban csak addig igaz, míg a  terem  méretei
    jóval nagyobbak a hang hullámhosszánál. Tudjuk, hogy  a  hullámhosszat
    úgy számítjuk ki, hogy a  hangsebességet  elosztjuk  a  frekvenciával.
    Mivel a hang sebessége levegőben és szobahőmérsékleten kb. 340m/s,  az
    1000Hz-es hang hullámhossza 34cm, a  100Hz-esé  pedig  3,4m.  Látható,
    hogy nagyméretű hangversenytermekben csak az egészen mély hangoknak  a
    hullámhossza mérhető  össze  a  terem  méreteivel.  Egészen  más  lesz
    viszont a helyzet, ha a kisebb előadótermekre, vagy éppen lakószobákra
    vagyunk kíváncsiak.
        Ha a terem valamelyik mérete közel esik a  fél  hullámhossz  egész
    számú többszöröséhez, a teremben - akárcsak egy húron vagy egy  sípban
    - rezonancia alakul ki, amely a hangot jelentősen felerősíti. Ez az  a
    hatás,  amelyet  legjobban  a  kádban  énekelve  tapasztalhatunk   ki:
    bizonyos hangok éneklésekor a hang jelentősen felerősödik,  és  erősen
    zeng a fürdőszobában. Ilyenkor  rátaláltunk  a  fürdőszoba  valamelyik
    sajáthangjára. Mivel azonban a szoba vagy terem nem egydimenziós, mint
    amilyen a húr vagy a keskeny levegőoszlop, a  sajátfrekvenciáit  leíró
    képlet sem olyan egyszerű. Bonyolultabb alakú terem  sajátfrekvenciáit
    rendkívül nehéz kiszámítani, de jó tájékoztató adatokat kaphatunk,  ha
    egy  hasonló  méretű  téglatestet   vizsgálunk,   az   alábbi   képlet
    segítségével:


    


        Itt a v a hangsebességet jelöli, a, b és c pedig a szoba  méretei,
    méterben számolva. Az  n,  m  és  r  pozitív  egész  számok  jelzik  a
    sajáthang rendszámát (de értékük nulla  is  lehet).  A  legalacsonyabb
    frekvenciájú sajáthangok azok, amelyek rendszámában két nullát és  egy
    egyest találunk. Frekvenciájukat a képletből könnyen kiszámolhatjuk:

    f100= v/(2a); f010= v/(2b); f001= v/(2c)

        A sajáthangok hullámhossza  éppen  kétszerese  a  szoba  megfelelő
    méretének. Ha a terem leghosszabb méretét jelöljük mindig a-val, akkor
    f100 a legmélyebb  sajáthang  frekvenciája.  Egy  5x4x3m-es
    szobában  például  f100=34Hz.   Képletünk   alapján   bárki
    kiszámolhatja  saját  szobájának  "teremhangjait".  A  11.   ábrán   a
    példaként  említett,  5x4x3   méteres   szoba   rezonanciafrekvenciáit
    tüntettük fel 110Hz-ig.
        Maradjunk azonban  még  az  előadótermeknél.  Egy  átlagos  méretű
    előadóteremben a legmélyebb sajáthangok frekvenciája a néhányszor 10Hz
    tartományba esik, esetleg még ennél is alacsonyabb. Ugyanakkor ezek  a
    rezonanciák nem lesznek túl élesek, mert az ennyire mély  hangokat  az
    ajtók, ablakok, álmennyezetek elég jól elnyelik. A megmaradó kisméretű
    kiemelés csak javít  a  terem  akusztikáján,  hiszen  egyrészt  már  a
    hangforrások (hangszerek  vagy  hangsugárzók)  sem  tudnak  elég  nagy
    energiát sugározni ilyen mély  frekvenciákon,  másrészt  hallásunk  is
    nagyon érzéketlen az  ilyen  mély  hangokra.  Túlságosan  nagy  méretű
    teremben  a  legerősebb  sajáthangok  már  nem  is   esnek   hallásunk
    tartományába. (A lakószobákban egészen más lesz a helyzet!)
        Összefoglalva az eddigieket: láthattuk, hogy  a  terem  akusztikai
    minőségét három  fő  tényező  határozza  meg:  az  első  visszaverődés
    időkésése (amely nem lehet túl nagy), a közvetlen hangenergia aránya a
    zengő hanghoz viszonyítva, végül pedig a  terem  utózengési  ideje.  E
    három tényező nem független egymástól, s ezért a termek kialakítása és
    berendezése során könnyen előfordulhat, hogy az egyik tényező javulása
    a másik romlásával jár együtt. Azt is láttuk, hogy a  terem  méretétől
    függően ezek a tényezők nem azonos  súllyal  esnek  latba.  Igen  nagy
    termekben a hangenergia biztosítása a legnagyobb gond; átlagos  méretű
    teremben az utózengés beállítása megy a legnehezebben.
        Nem  kívánunk   belemenni   a   hangversenytermek   akusztikájának
    részleteibe; az eddig elmondottakkal  csak  az  volt  a  célunk,  hogy
    megvilágítsunk  bizonyos  alapfogalmakat,  s  érzékeltessük,  hogy  az
    akusztikai tervezés igen bonyolult  és  hosszadalmas  munka,  amelynek
    végeredménye   nagyon   sok   tényezőtől   függ.    Építészeti    vagy
    belsőépítészeti szempontból  lényegtelennek  tűnő  apró  változtatások
    teljesen tönkretehetik egy terem akusztikáját.  S  mivel  nincs  olyan
    egyértelmű  módszer,  amellyel  a  terem   akusztikai   tulajdonságait
    pontosan meg lehetne tervezni, előfordulhat, hogy  a  gondos,  esetleg
    még modellkísérletekkel  is  alátámasztott  tervező  munka  sem  vezet
    kielégítő eredményre. Külön  kell  hangsúlyozni,  hogy  az  akusztikai
    tervezés  a  közhiedelemmel  ellentétben  nem  követi  az   építészeti
    tervezést, hanem megelőzi azt. Ez még nem került be kellő mértékben az
    építészek köztudatába: sok esetben olyan kész helyzet elé állítják  az
    akusztikai tervezőt, amelyből az már nem is találhat kivezető utat.
        Térjünk át most már a  lakószobákra.  Mi  a  legfőbb  különbség  a
    lakószoba és az előadóterem között? Elsősorban a méretük - másodsorban
    pedig az, hogy a lakószobában  legtöbbször  mesterséges,  hangszóróból
    jövő  hangot  hallunk.  Nézzük   meg,   mennyiben   alkalmazhatjuk   a
    teremakusztika már megismert fogalmait a lakószobákra. Nem  szeretnénk
    azonban félrevezetni az olvasót. Nagyon távol vagyunk még attól,  hogy
    általánosan  használható  receptet  adjunk  a  lakószobák   akusztikai
    szabályozására. Egyelőre valóban csak az eddig  megismert  alapelveket
    próbáljuk átvinni a sokkal kisebb méretű lakószobákra.
        Láttuk,  hogy  egy  átlagos,  5x4x3m-es  üres  szobában   500Hz-en
    legföljebb 1 másodperces utózengést  várhatunk.  Nyilvánvaló,  hogy  a
    hangversenytermekre  megállapított  1,5-2   másodperces   legkedvezőbb
    utózengést   lakószobában   lehetetlen   létrehozni.   Elvben    ugyan
    törekedhetnénk arra, hogy a  szoba  utózengését  erősebben  visszaverő
    felületek alkalmazásával növeljük, de ezzel éppen az ellenkező  hatást
    érnénk el.  Egyrészt  jóval  erősebbek  lennének  a  teremrezonanciák,
    másrészt fellépne egy másik, igen kellemetlen akusztikai jelenség,  az
    úgynevezett  csörgővisszhang.  Ha   egy   üres   szobában   tapsolunk,
    észrevehetjük,  hogy  a   tapsolás   hangja   kellemetlenül   csörögve
    visszhangzik. A jól  visszaverő,  egymással  szemben  levő  párhuzamos
    falak között ide-oda verődik a tapsolás hangja, és a  visszavert  hang
    szabályos időközönként éri el a fülünket. Ez a hatás nem ugyanaz, mint
    amit  a  teremhang  okoz.   A   csörgővisszhang   impulzusszerű,   sok
    nagyfrekvenciás összetevőt tartalmazó  hangokkal  hozható  létre,  míg
    teremhangokat csak alacsonyfrekvencián kelthetünk.
        A teremhangok és  a  csörgővisszhangok  miatt  tehát  mindenképpen
    csillapítani kell a szobát. Vigyázni  kell  ugyanakkor  arra,  hogy  a
    csillapított  "süketszobában"  a   zene   teljesen   üresen   hangzik,
    gyakorlatilag élvezhetetlen. Sokan azt hiszik, hogy a hallgatott  hang
    minősége annál jobb, minél inkább hasonlít a szoba  akusztikailag  egy
    rádióstúdióra. Ez nagy tévedés! A stúdióban felvételek készülnek, és a
    mikrofon  jóval  érzékenyebb  a  visszhangokra,  mint  a  fülünk.  Ezt
    mindenki tapasztalhatta már, aki lakásában mikrofonnal  magnófelvételt
    készített. Visszajátszáskor meglepődve tapasztalja, hogy a  felvételen
    olyan visszhangok jelennek meg, illetve  füllel  alig  hallható  zajok
    olyan mértékben felerősödnek, hogy a felvétel egyáltalában nem hangzik
    természetesnek. Ezért van, hogy a felvételre szolgáló  stúdiókat  igen
    erősen  csillapítják.  A  lehallgatással   szemben   egész   mások   a
    követelmények. Ne törekedjünk tehát a  csillapítás  minden  áron  való
    növelésére.
        Mit követhetünk el,  hogy  lakószobánk  akusztikája  jobb  legyen?
    Küszöböljük ki az egymással szemben levő párhuzamos  felületek  okozta
    csörgővisszhangot. Ezt legegyszerűbben úgy érhetjük  el,  hogy  a  két
    felület visszaverő képességét nagymértékben eltérőre állítjuk  be.  Ha
    például a padlót szőnyeg borítja, a mennyezet és a  padló  között  már
    nem alakulhat ki csörgővisszhang. A párhuzamos falak egyikére  nyitott
    könyvespolcot  tehetünk,  de  az  már  nem  jó,  ha   a   másikat   is
    könyvespolccal borítjuk. Akusztikailag ugyanis ez az eset sem kedvező.
    (Akárcsak a túlzott aszimmetria sem. A legjobb,  ha  a  két  szemközti
    falon  váltogatva  helyezzük  el  a  csillapító  felületeket.)  Persze
    általában  a  csörgővisszhang  nem  okoz  túl  nagy   problémát,   egy
    normálisan bebútorozott lakószobában igen kicsi a valószínűsége annak,
    hogy kellemetlen  csörgővisszhang  alakuljon  ki.  Ha  mégis  ilyesmit
    tapasztalunk szobánkban, nézzük meg, hogy valamelyik hangszóró nincs-e
    két egymással szemben  levő,  jól  visszaverő  falfelületet  összekötő
    egyenesben. Az egyik felület  csillapításának  a  növelésével  vagy  a
    hangszórók áthelyezésével a legtöbb  esetben  kiküszöbölhetjük  ezt  a
    kellemetlen jelenséget.
        A megfelelő bútorozás a teremhangok élességét  is  csökkenti.  Kis
    mértékben a frekvenciájuk is csökken, ha a falak elnyelését  növeljük,
    de kevésbé csökken a frekvencia, mint amennyire a rezonancia  élessége
    mérséklődik.  Általában  már  a   bútorzat   is   elegendő   mértékben
    csillapítja a teremhangokat, baj csak akkor  van,  ha  több  sajáthang
    egybeesik, és ezen a frekvencián a hangszóró is  éppen  kiemel.  Ilyen
    esetben kellemetlenül "döng" a szoba. Ezt a kellemetlen hatást  elvben
    mindig meg lehet szüntetni, de  néha  csak  sok-sok  próbálkozás  árán
    találjuk  meg  a  megoldást.  Minthogy  a  szobát  nem  nagyon  tudjuk
    elhangolni, a szóba jöhető módszerek arra korlátozódnak, hogy növeljük
    a csillapítást, illetve áthelyezzük a hangsugárzóinkat.
        A mélyhangú döngést különféle lemezek hajlító rezgésével  lehet  a
    legjobban csillapítani. Ilyen  lemez  lehet  például  egy  falburkolat
    (lambéria). Az a lényeg, hogy a burkolat mögött  levegő  legyen,  úgy,
    hogy a hang hatására a burkolat hajladozni tudjon. Ez a hajlító mozgás
    jó hatásfokkal emészti  föl  a  hang  energiáját.  Ha  a  lemez  saját
    csillapítása nem elegendő, mint például a vékony fémlemezeké, akkor  a
    lemez mögé elnyelő anyagot kell tenni. Ez  például  habszivacs  lehet,
    vagy   kőzetgyapot.   (Megjegyezzük,   hogy   a   lakótelepi   lakások
    betonpaneljei is ilyen kis csillapítású lemezek, amelyek a mély hangok
    hatására rezgésbe jönnek, de a szobából elvont energiát  nem  emésztik
    föl, hanem a túlsó oldalon lesugározzák. Ezért a lakótelepi házakban a
    mély hangok igen  nagy  távolságra  is  eljutnak,  a  szomszédok  nagy
    örömére. Gondoljunk erre akkor,  amikor  mélyemelést  állítunk  be  az
    erősítőnkön!)
        A lemezrezonátor méretezése nagyon  bonyolult  számolást  igényel.
    Egyszerűsíteni  lehet  viszont  a   problémát   azzal,   ha   csak   a
    legalacsonyabb frekvenciát határozzuk meg.  Abban  az  esetben,  ha  a
    lemez saját hajlító mozgásától eltekintünk, és csak  a  lemez  mögötti
    levegőréteg rugalmasságát vesszük figyelembe, a  rezonanciafrekvenciát
    a következő képlet segítségével számolhatjuk ki:


    f = 6000 / (m*d)


        ahol m egy négyzetméternyi lemez súlya  kilogrammban,  d  pedig  a
    faltól való  távolság,  méterben.  A  képletben  csak  a  lemez  súlya
    szerepel, mivel úgy tekintjük, mint a  légrugót  terhelő  tömeget.  Ha
    ugyanezt a tömeget kisebb vastagságú,  de  nagyobb  sűrűségű  lemezből
    hozzuk létre, a lemezrezonátor mély  elnyelése  javulni  fog,  mert  a
    saját hajlító mozgásai is energiát emésztenek föl. A hajlító  rezgések
    frekvenciája nagyon bonyolult módon függ a lemez méreteitől, de minden
    esetben a vastagság négyzetével arányos. Ezért  a  fele  olyan  vastag
    lemez hajlító rezgéseinek frekvenciája negyedakkora lesz.
        A hangszóró elhelyezésére még nehezebb általános érvényű  szabályt
    mondani. Nyilván arra fogunk törekedni (egyebeken kívül),  hogy  minél
    kevésbé  gerjesszük  a  terem  sajáthangjait.   Jó   tudni,   hogy   a
    leges-legmélyebb  teremhangok  nem  veszélyesek.  A  hangszóró  mérete
    nagyon kicsi a hullámhosszhoz képest, szinte  pontszerű  hangforrásnak
    tekinthető, s mint már tudjuk, az általa létrehozott hang  erőssége  a
    távolsággal csökken. Sík állóhullámot az ilyen  hangszóró  csak  akkor
    tud létrehozni, ha a szobában a zengő hangtér dominál  -  lakószobában
    azonban ez sohasem fordulhat elő.
        A teremhangok kérdése rendkívül  bonyolult,  éppen  ezért  nem  is
    foglalkozunk   tovább   vele.   Néhány   egyszerű   szabályt   azonban
    megjegyezhetünk. Először is, a hangszóró nem fogja gerjeszteni  azokat
    a sajáthangokat, amelyek  félhullámhossza  kisebb,  mint  a  hangszóró
    faltól való távolsága. Például a faltól 1 méterre  állított  hangszóró
    170Hz  fölötti   sajátfrekvenciát   már   nem   gerjeszt.   Azokat   a
    teremhangokat viszont, amelyeknek a negyedhullámhossza  közel  esik  a
    faltól való távolsághoz, erősen gerjeszteni  fogja.  Példánkban  ez  a
    frekvencia 85Hz körül lesz. Vigyázni kell arra, hogy ez a tartomány ne
    essen egybe a hangszóró valamelyik kiemelésével. A másik  ökölszabály,
    hogy a két hangszórót egymástól  ne  tegyük  olyan  távolságra,  amely
    éppen megegyezik valamelyik saját hang hullámhosszával.
        Ha  kellemetlen  kiemeléseket,  döngéseket  tapasztalunk  a   mély
    tartományban, a következő eljárást ajánljuk. Először is számítsuk ki a
    teremhangok frekvenciáit. Ha úgy látjuk, hogy a  hangfalunk  kiemelése
    környezetében  sok  sajáthang  várható,   próbáljuk   óvatosan   odébb
    tologatni  a  dobozokat.  Ha  ez  nem  segít,   megpróbálkozhatunk   a
    falburkolattal, vagy - ha a döngés  csak  egyetlen  jól  meghatározott
    hangmagasságnál   jelentkezik   -   megpróbálhatjuk   "leszívni"   egy
    úgynevezett Helmholtz-rezonátorral. A  rezonátor  kialakítását  a  12.
    ábrán láthatjuk. A rezonanciafrekvenciát az


    


        képlet  segítségével  számíthatjuk  ki,   ahol   f0   a
    rezonanciafrekvencia Hz-ben, c a hang terjedési sebessége cm/s-ban,  v
    az  üreg  térfogata  cm3-ben,  s  a   nyaknyílás   felülete
    cm2-ben, l pedig a nyak korrigált hossza cm-ben. (Tényleges
    hossz + kerületének negyedrésze.) Persze, ha igen  mély  frekvenciákat
    akarunk csillapítani vele, a Helmholtz rezonátorra is jó nagy  méretek
    adódnak. Szükség esetén kihasználhatjuk a szoba berendezési  tárgyait,
    és  például  valamelyik  ágy  alatti  holt  teret  is   kialakíthatjuk
    rezonátornak. Néhány  dologra  azonban  vigyáznunk  kell.  Egyrészt  a
    térfogatnak légmentesen zártnak kell lennie, mert  minden  olyan  rés,
    amelyen levegő tud ki-be áramlani,  beleszámít  a  nyílás  felületébe.
    Másrészt, nem jó, ha  a  rezonancia  túlzottan  éles,  mert  ebben  az
    esetben  a  rezonátort  nagyon  nehéz   lesz   ráhangolni   a   kívánt
    frekvenciára - főleg otthoni körülmények között.  (Ráadásul  a  nagyon
    éles  rezonanciagörbéjű  rezonátorok  nagyon  kellemetlen  meglepetést
    okozhatnak. A rezonátor  ugyanis  elsősorban  energiatároló:  a  külső
    térből összegyűjti az energiát, a saját belső  terében  raktározza,  s
    eközben el is nyel valamennyit belőle. Az "éles"  rezonátorban  nagyon
    magas lesz a belső energiaszint. Ha most kívül  hirtelen  megszűnik  a
    hang, a rezonátor belsejében tárolt energia kisugárzódik. A kisugárzás
    annál tovább tart, minél élesebb a  rezonancia.  Ez  a  hatás  csúnyán
    eltorzíthatja a hallgatott zenét.) Kevésbé lesz éles a rezonancia,  ha
    a nyak rövid, esetleg csak egy nyílás helyettesíti.  Célszerű  azonban
    fenntartani az utólagos hangolás  lehetőségét.  Például  úgy,  hogy  a
    rezonátor zárt dobozán téglalap alakú nyílást vágunk, amely előtt  egy
    kis lemezt  tudunk  eltolni.  Így  a  felület  nagyságát  folyamatosan
    változtathatjuk,  s   ezzel   széles   határok   között   hangolhatjuk
    rezonátorunkat. (A  rezonátor  nyílását  célszerű  a  falak  közelében
    elhelyezni, mert ott a hangnyomás mindig magasabb!)
        Tételezzük  fel  (a  játék  kedvéért),   hogy   sikerült   szobánk
    akusztikáját "tökéletesen" beállítanunk. Nincs benne  csörgővisszhang,
    és a sajáthangjait is egytől-egyig "kiirtottuk". Mi lesz az  eredmény?
    Egy teremakusztikai  szempontból  túlcsillapított  szoba,  amelyben  a
    zengő hang csak a  falak  közvetlen  közelében  nő  a  közvetlen  hang
    fölé... A lakószobában a zenét hallgató személy gyakorlatilag mindig a
    közvetlen hangtérben ül; ezért van az, hogy a hangszóró  tulajdonságai
    sokkal erősebben befolyásolják a kialakuló hangteret,  mint  a  szoba.
    Nagy szerencse ez a hifista szempontjából!  Ezért  jöhet  egyáltalában
    szóba, hogy hangszórón át hallgathassunk zenét!
        A  lakószoba  akusztikai  tulajdonságai  igen  nagy  jelentőségűek
    akkor, ha természetes hangforrások szólnak a szobában. A zongora  vagy
    a hegedű hangja  egészen  más  lesz,  mint  a  hangversenyteremben.  A
    rövidebb utózengés és a visszavert hangok  kisebb  időkésése  miatt  a
    hangzás jóval  szegényesebb.  A  lakószoba  akusztikája  ezért  komoly
    gondok  elé  állíthat  például  egy  kamarazenélést   kedvelő   baráti
    társaságot  -  a  hifista  viszont  elsősorban  a  felvétel   helyének
    akusztikáját, illetve a felvételt keverő hangmérnök által  létrehozott
    téreffektusokat fogja hallani. A  jó  felvétel,  meg  persze  a  nívós
    visszajátszó-berendezés szinte beviszi az embert a hangversenyterembe.
    Ez  persze  természetes.  A   mikrofonok,   amelyekkel   a   felvételt
    készítették, nemcsak a közvetlen hangot, hanem a visszaverődéseket  is
    észlelik, ezért a felvételben már az eredeti  színhely  utózengése  és
    időkésései is benne vannak. A hallgató az  első  visszaverődést  és  a
    zengő hangot is a hangszóróról  fogja  hallani,  és  kevésbé  érzékeli
    saját szobájának hatását. Csak az igazán jelentékeny akusztikai  hibák
    okoznak észrevehető torzulást  a  hangtérben.  Ezért  is  helyeztük  a
    hangsúlyt cikkünkben a két legveszélyesebb hibára.
        A hangversenyteremtől kiindulva eljutottunk tehát  a  lakószobáig.
    Persze,  meglehetősen  leegyszerűsített  képet  festettünk,  mert  nem
    akartuk elvenni az olvasó kedvét. Most  már  bevallhatjuk:  senki  sem
    tudja  igazán,  mitől  ítéljük   jónak   vagy   rossznak   egy   terem
    akusztikáját. Azok a szempontok, amelyekről eddig  beszéltünk,  inkább
    negatív értelműek. Vagyis, ha az utózengés nem jó, ha túl sok vagy túl
    kevés a visszaverődés, akkor  valószínű,  hogy  a  terem  akusztikáját
    szubjektíven is rossznak ítéljük. Fordítva viszont ez nem  áll:  lehet
    egy   terem   az   említett   paraméterek   szempontjából   tökéletes,
    meghallgatva pedig pocsék. Az a baj, hogy nem  tudunk  még  eleget  az
    emberi  hallás  sajátosságairól,  nem  tudjuk,   hogy   az   ítéletünk
    kialakításában melyik akusztikai paraméternek mekkora a jelentősége. A
    műszeres mérések szerint például a  termek  és  lakószobák  igen  nagy
    mértékben visszahatnak a jelre, szinte tökéletesen  felismerhetetlenné
    teszik mind a spektrumát, mind az időbeli lefutását. És mégis, ennek a
    szubjektív hatása (szerencsére) sokkal  kisebb,  sokszor  alig  vehető
    észre.

                                      *

        S ha ez egyszer már így van, mit tegyünk:  örüljünk  neki.  Fogjuk
    fel úgy a dolgot, hogy ha az  akusztikusok  már  mindent  tudnának  az
    emberi hallás fiziológiájáról, a  termek  akusztikájáról  és  a  zenei
    hangokról - akkor mi maradna a hifistáknak? A mi feladatunk most tehát
    az lesz, hogy keressünk jellegzetes lakószoba-típusokat, és  próbáljuk
    meg, vajon kézben tudjuk-e tartani legalább ezeknek  az  akusztikáját.
    Ha kísérleteink eredménnyel járnak - újra jelentkezünk.

                                             Angster Judit & Miklós András


    
    

    9-10. ábra
    A tapasztalatilag legjobban bevált teremformák közül kettőnek az alap-
    és metszetrajza


    

    11. ábra
    Egy 5*4*3m-es szoba sajáthangjai 110 Hz-ig


    

    12. ábra
    Helmholtz-rezonátor vázlatos rajza