Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon. Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával. (Válaszboríték fölösleges.) Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Mindazt, ami e levelekből közérdekű, továbbra is megtalálják a Hangszerviz hasábjain. A "..." kihagyást jelöl. Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"), csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez vámcédula szükséges. Címünk: Hifi Magazin, Budapest 1906, Pf. 223. Pokoli Somlai Károly Veszprém, Budapest u. 19., 8200 ... Köszönöm szíves válaszukat. A Hifi Magazin ez évi első száma, a 11. szám, sajnos még mindig nem érkezett meg. Az újságárusok már a pokolba kívánják az érdeklődőket az állandó zaklatásért. Egyetlen lap vagy folyóirat sem késik ennyit. Sejtem, hogy Önök erről nem tehetnek, de ki az, aki akadályozza a megjelenést? Vinné el az ördög! Higgye el, akárki a hibás, az ördög mindenképpen a szerkesztőt fogja elvinni. Legutóbb például azért késtünk, mert a különféle kereskedelmi és iparvállalatok nem adtak fel elegendő hirdetést - de őket ne vigye el az ördög, mert akkor bezárhatjuk a boltot. * Lapunk valóban gyakran késik; némelyik száma éppenséggel 5 vagy 6 hónapra "születik". Ez tény. Tény azonban az is, hogy ilyenkor a rákövetkező lapszámra (mint most a tizenkettesre) alig kell várni. Minden egyes kiadásunknak önálló menetrendje van, egyik sem befolyásolja a másikat. A késés tehát nem "halmozódik". Eddig 1980 óta minden évben letettük az asztalra a három Hifi Magazint. Bízunk benne, hogy Olvasóink ezt is észrevették. Panelméret Havasi György Recsk, Hunyadi út 3-5., 3245 A HFM I fono-elektronikával kapcsolatban merült fel egy problémám... Nem tudom, van-e valami különleges oka annak, hogy ekkora lett a panel, de összevetve a NAD panellal, amelyben kicsit több alkatrész is van, talán túlságosan nagyméretű lett. Én ugyan nem a minden áron való miniatürizálás végett akarom csökkenteni a panel méreteit, hanem azon egyszerű ok miatt, hogy nem fér el tisztességesen a régi elektronika helyén az új. Bele lehetne ugyan passzírozni a dobozba - új dobozt sehogyan sem akaródzik gyártani - de az esztétikai érzékem rettenetesen ágál ellene... Mellékelten megküldöm az általam méreteiben lecsökkentett panel rajzát. Amennyiben használható, kérem küldjék vissza, ha nincs rá szükségük. A Huszti Gábor által tervezett előerősítő méretei valóban csökkenthetők, akár úgy is, ahogyan Olvasónk megtervezte. Az eredeti, nagyobb méretű panelnek nincsenek különösebb előnyei. Viszont nem tudhattuk, kinek mekkora alkatrészeket sikerül beszereznie, s úgy gondoltuk, könnyebben megy a szerelés a tágasabb áramköri lapon. A NAD elektronika rajzát nyilván eredeti méretében publikáltuk. Ez az áramköri lap értelemszerűen kisebb, hiszen nagyüzemi módszerekkel szerelik, s olyan alkatrészeket használnak fel hozzá, amelyek kisebb méretűek, mint amihez idehaza hozzáférhetünk. Import hangszórók Varga Tibor Salgótarján, Kállai Éva u. 2., 3100 ...Amiről írnom kell (kell, mert a Türelmetlenség nagy úr), a hazai hangsugárzó-választék, ami persze Önök előtt sem ismeretlen. Jelenleg 3 hazai cég decibelben és méretben elég bő kínálatáról beszélhetünk a hifi alsó kategóriájában. Ez jó. De mi lesz azokkal, akik egy kicsit mást (jobb-mást) akarnak. Nem szeretnének: akarnak. Nekem írt levelükben igyekeztek megnyugtatni - amiért hálás vagyok - az alábbi sorokkal: "Addig nem nyugszunk, amíg elfogadható minőségű hangdoboz nem kerül a boltba." Szóval, meddig ne nyugodjunk?... Ha jól emlékszem, három éve beszéltünk erről. Természetesen eredmény nélkül, ami megcáfolja a közmondás igazságát: a Türelem jó hangsugárzót terem... Valószínű, hogy a hazai és a KGST-piacon egyhamar nem találunk KEF, Audax vagy Canton minőségű hangszórót. Lám-lám, kísérleteikben Önök sem hazai vagy bolgár hangszórótól várták a csodát... Mi lenne, ha mondjuk 1983-ban vagy 1984-ben (tovább nem várunk!) mégiscsak behozatna egy lelkes külker cég párszáz... gyártmányú komplett, fülhöz méltó hangsugárzót? (A kipontozott helyre Önöknek is lehetne tippet adniuk!) Mondjuk, két évig 50 százalékkal kevesebb bóvli lemezjátszót importálnának, és a fennmaradó 50 százalékot igazságosan megosztanák párszáz Thorens és Spendor között... Lehet, hogy a külker cég beleizzadna, míg kiharcolja a reális árakat, de megérné mindenkinek. A kereskedelem olyan árat kérhetne, hogy növelje a nyereségét, és a magyar hifista sem járna rosszul. Miért? Mert a magyar hifis kétféle ember ám, úgymint 1. Konvertibilis rokonsággal rendelkező, illetve 2. Konvertibilis rokonsággal nem rendelkező. Ez utóbbiak közül számítsuk le a Nyugatra eljutó hifiseket (kiküldetés, vámkedvezmény stb.) - a maradék a túlnyomó rész... Az 1. pontban szereplők akár postán is megrendelhetik szívük vágyát, ha az illető rokon a megjelölt bankban kifizeti a vételárat és a fuvardíjat. (A KEF jelenlegi árai, postaköltséggel, 1. számú mellékletemben szerepelnek. Ezt akár közölni is lehetne az 1. pontbeliek örömére. Bizalmatlanság esetén azonnal küldöm az eredeti KEF-levelet!) A 2. pontbeliek csak akkor hallgathatnak zenét, ha vállalják egy bizonytalan nyugati turistaút kockázatát... (A levélben itt a mindnyájunk által jólismert körülmények leírása következik. A szerk.) Eme spekulatív okfejtésből látható, hogy az import nem is lenne olyan drága. És a zenét most szerető zenerajongó most hallgathatná a zenét, nem pedig a ködös jövendőben... Talán sikerült némileg meggyőznöm Önöket e néhány sorral: nemcsak a jövő, a jelen is fontos, és ezt figyelembe véve, ki kéne állniuk az audio fórumán a ma még egészséges hallással rendelkező honfitársaikért is. Örömmel látjuk, hogy Olvasóink melegen érdeklődnek nemcsak a műszaki, hanem a kereskedelmi, gazdasági motívumok iránt is. Ebben a számunkban még bőven olvashatnak ilyesmiről; reméljük, győzik majd türelemmel. Valóban az volna a helyes, ha a kereskedők egyaránt gondolnának a nagyközönségre és a vájt fülűekre - mindaddig, míg a deviza egyszerűen csak kevesebb a kelleténél. Egy bizonyos határon túl azonban minden egyenlőségesdi méltánytalanságba torkollik. Egyetlen Thorens TD126-os. futómű, egyetlen darab (nem pár!) Spendor BC1 árából 4-5 komplett, olcsó hifi-lemezjátszót lehet vásárolni, olyan készülékeket, amelyek maguk is luxuscikknek számítanak Magyarországon, s amelyek (mit tegyünk, így van) ellenérzést keltenek a nagyközönségben, minthogy a többség szívesebben költené a kevéske devizát inkább olcsó zsebmagnóra, Walkman-ekre, hasonlókra. Ilyen körülmények között Thorenset, Spendort importálni istenkísértés volna, kézzel-lábbal lebeszélnénk róla azt a megszédült külkereskedőt, aki ilyesmire vállalkozna. Szerencsére senkit sem kell lebeszélni: ezekről a dolgokról nem a külkereskedők döntenek. A kereskedők egyébként sem kérhetnek olyan árat, amilyet csak akarnak. Tisztességtelen haszonra nem tehetnek szert. Más kérdés, hogy az ár így is horribilis lenne, mert rárakódna (többször is) a szállítás, aztán a vám, a nagy- és kiskereskedelmi árrés, az adók, úgyhogy - felületes becslésünk alapján - legalább száz forintot fizetnénk minden egyes dollárért. Márpedig úgy véljük, hogy Olvasónk levelében a 2. pont alá sorolt átlaghifistának nemcsak dollárja, de forintja sincs. Nézzük csak a KEF-árlistát, és válasszuk mindenből a legolcsóbbat: 1 pár B110 45,84 font 1 pár T27 45,50 font 1 pár DN13 X-over 16,00 font --------------------- összesen: 96,34 font, azaz durván 150 dollár, tehát jó 14-15 ezer forint. Ehhez még a famunka, a hangszóróselyem, a csatlakozók - és fuseráltunk magunknak egy pár KEF miniboxot 17-18 ezer forintért. Ennél rosszabb üzletet elképzelni se tudunk. Mindez persze nemcsak a KEF-re vonatkozik, hanem bármely más külföldi cégre is. Fogalmunk sincs, milyen márkanevet írhatnánk az Olvasónk által kipontozott rubrikába. Három évvel ezelőtt még reménykedtünk benne, hogy hátha sikerül behozatni néhány ezer (nem száz!) külföldi hangszórót, és akkor majd fabrikálunk belőlük valamit. Ennek az esélye ma már nagyon csekély. Le kell szögeznünk, a Hifi Magazin egyébként sem érzi magát képesnek arra, hogy tetszőleges hangszórók ismeretében némi fejtörés után kész hangsugárzóépítési recepttel álljon elő. A Hifi Magazin arra érzi képesnek magát, hogy keret néhány hozzáértőnek látszó szakembert, és addig-addig szekírozza őket, míg (cikkhonorárium fejében, azaz gyakorlatilag társadalmi munkában) valami jó lelkiismerettel ajánlható hangsugárzót nem kreálnak. Az ő részükről a tervezés, a mi részünkről a szervezés, illetve a folyamatos, többszöri, sőt akárhányszori objektív-szubjektív teszt meglehetősen időtrabló, fáradságos processzus: aligha szabad belekezdenünk, amíg olyan hangszórót nem találunk, amely korlátlan ideig, korlátlan darabszámban, olcsón és főleg forintért bármikor hozzáférhető. Kérdés, hogy vajon akárcsak a bolgár hangszórók is eleget tesznek-e a fenti kritériumoknak?! Ma sem nyugtathatjuk meg másképpen (ha egyáltalán meg tudjuk nyugtatni) Olvasóinkat, mint hogy mi magunk is változatlanul nyugtalanok vagyunk. És továbbra sem nyugszunk. Hibajavítás Hiba csúszott a 10. számunkban közölt panelrajzba: a NAD-előerősítő nyomtatott áramköri lapján két pontot nem zártunk rövidre. A hiba szinte senkinek nem okozott gondot, a legtöbben azonnal észrevették - ezért csak nemrégiben kaptunk visszajelzést róla. A rend kedvéért újra közreadjuk a panelrajz hibás részletét (a MOD rovatban, a 108. oldalon), s feltüntetjük rajta a hiányzó átkötést. Kérjük Olvasóinkat, vezessék át a javítást az eredeti ábrán. Ugyanott, értelemszerűen a MOD rovatban, módosítást közlünk a másik előerősítőről, a HFM I-ről, amely - mint már előző számunkban is jeleztük -, eredeti állapotában kényes rá, hogy szabvány szerinti impedanciával terheljék. Forma szerint ez nem volna hiba, de érezzük, hogy súlyos mulasztást követtünk el, hiszen nyilvánvaló, hogy igen sokan nem a szabványos, előírt módon kívánják használni készüléküket. Modifikációnkkal a HFM I-et széleskörűbb használatra tesszük alkalmassá - és talán bűnbocsánatot is nyerünk vele... Opitz Andor okl. gépészmérnök Győr, Nagy István utca 29/A, VIII. 31., 9023 Először is szeretnék gratulálni a Hifi Magazin rendkívül magas színvonalához. Ideálisan ötvözik a műszaki és zenei tartalmat, ami ráadásul egy nagyon kellemes és sajátos irodalmi stílussal is párosul. Nagyon teszik tesztjeik rendkívüli objektivitása is. Úgy érzem viszont, hogy talán a hangfalakkal (minden hifi-láncszem leggyengébbikével) egy kicsit kevesebbet foglalkoznak. (Igyekszünk pótolni a mulasztást: az idén összesen 14 hangsugárzótípust minősítünk. A szerk.) Igaz, itt is inkább a hangfal-építésre gondolok, mivel a magyar hifisek számára ez az elérhető. (Vagy úgy. A szerk.) Az ismertetett Audax BEX40-ről írt hangzáskép még tetszett is, de 90cm-es magassága miatt sajnos nem tudnám elhelyezni. Az Orion HS280 módosításához én semmi reményt nem fűzök, mert úgy érzem, mind a három hangszóró rendkívül gyenge. Mivel egy NSZK-beli vásárlási lehetőséget gyorsan kellett kihasználnom, a Dynaudio cég 22W-75 és D-28 típusú hangszóróit, illetve egy aperiodikus csillapítót ("Variovent") vásároltam meg. Az építéshez csak közvetett adatokra, illetve általános ismeretekre támaszkodhattam, és ezek alapján próbáltam rekonstruálni a cég 200-as típusú hangfalát. Röviden mellékelem, hogyan készítettem el a hangfalat. Megépítés előtt nagyon jó üzletnek látszott, hiszen 424DM ráfordítással egy 1400DM értékű hangfalpárat kapunk. Meghallgatás után azonban csökkent az örömöm, mert ennyi pénzért többre számítottam. Ugyan több előnyös tulajdonsága is van, például kiváló dinamika, alacsony torzítás, jó magashang, egzakt sztereó kép, de úgy érzem, hogy a frekvenciamenetében igen mély völgyek vannak, és a basszus sem az igazi. Valahogy több lehet a hangszórókban. Abban bízva, hogy pontosabb megépítéssel (hangváltó, csillapítás) talán még lehetne javítani, írtam a cégnek Hamburgba, de sajnos onnan visszajött a levél azzal, hogy a címzett ismeretlen... Hát igen, itt van a kutya elásva! Kérjük győri Olvasónkat, higgye el, levelét nem azért adjuk közre, mintha valamiféle káröröm dolgozna bennünk, vagy másban akarnánk ilyen érzetet kelteni. (Hifisták legyenek szolidárisak egymással - szégyellje magát, aki rosszra gondol.) Viszont szeretnénk ezt a nagyonis tanulságos esetet a saját mentegetődzésünkre használni. Kétségtelen, nemdebár, hogy Olvasónk előnyösebb helyzetben volt, mint az átlagos hifista. Mint mérnökember, aki a gyári adatokon és feltehetőleg egy jó csomó prospektuson kívül bizonyos általános ismeretekre is hivatkozhat, feltételezhetően a dobozt is igen precízen építette meg. Ámde két hangszóró és hozzá egy Variovent (amely sejtésünk szerint körülbelül azzal a lyukkal lehet egyenértékű, amely Puskás Ferkónak jutott az emlékezetes, népdalbeli békasütéskor) - ez még nem hangsugárzó. És korrekt hangsugárzót tervezni házilag csaknem lehetetlen. Talán ha meg lett volna az eredeti keresztváltó - de még akkor sem biztos. A Dynaudio (amelyről most már mi sem tudunk többet, mint hogy dániai cég) egyetlen tipp a sok közül: éppúgy beválhat vagy - mint a példa bizonyítja - éppúgy csődöt mondhat, mint a többi sok száz. Ezért vagyunk mi annyira spórolósak a tippekkel. Egyet világosan kell látni: 424DM ráfordítással nem juthatunk 1400DM értékű hangdoboz párhoz. Sőt, a legtöbbször 1400DM ráfordítással sem juthatunk 1400DM értékű hangdoboz párhoz. Nem ellenfelek (?) Környei László Bp., Petőfi tér 11., 1192 Nem tudom, hogy az Önökhöz érkező leveleknek ki ad címet, de ehhez talán valami ilyesmi illene a legjobban: Nem ellenfelek. A hangfalak szubjektív tesztjével kapcsolatban szeretnék egy-két gondolatot leírni. Már a HFM 3. számában megjelent JBL-Spendor találkozó párosításán is enyhén szólva elcsodálkoztam, de ez az utóbbi Tannoy-Spendor mérkőzés már közelről érintett. Én itthon ugyanis két Tannoy Cheviot Mk2-vel zenélek. Itt feltétlenül szükséges elmondani, hogy én (gondolom, ahogy más megszállott hifisták is) ezeket a hangfalakat jó néhány, nyugati hifi-szalon látogatásainak tapasztalatai alapján választottam, azaz ELŐSZÖR meghallgattam és utána döntöttem, tehát nem azért írok, hogy védjem a "saját lovam", helyesebben azt az istállót, melyből az én lovam is való! De mielőtt a lényegre térnék, még egy fontos dolog; az az érzésem, teljesen (de legalábbis lényegében) tisztában vagyok az Önök anyagi, beszerzési - és azt hiszem, sajnos, ez a legfontosabb (hogy miért, azt Önök tudják a legjobban...) - vélemény-nyilvánítási lehetőségeivel. (Rendes havi fizetést húzunk a Spendortól. A szerkesztő megjegyzése.) De visszatérve a tesztekre, az említett két szeánsz kitűnő ötletnek látszik. DE! Néhányunk (természetesen hifi-kedvelők) véleménye szerint mégsem egészen az! Talán utalnék az Önök által is lefordított "testvérlapokra", ahol igencsak tartózkodnak a súlycsoportok keverésétől, minden kategóriában, de különösen a hangfalakéban... A Classic Monitor és a Spendor nem egy kategória. Önök ennek ellenére egy Monitorok ha találkoznak címmel könnyedén azonos feltételek elé állítják a dobozokat... elnézést: nem könnyedén, hiszen megemlítik, hogy a Spendor sokkal szívesebben zenél "nem túl nagy légterű lehallgatóhelyiségekben". Az, hogy a Tannoyok ennek többszörösét szeretnék maguk körül látni, az nem számít, hiszen - ahogy Önök mondják - "ugyan miért ne szólhatnának jól lakószobában is"... tényleg, miért ne: aki a kicsit nem becsüli, a nagyot nem érdemli. Úgy érzem, a stúdiót esetünkben egy monitor szempontjából (természetesen más, lényeges, de könnyen hasonlóvá tehető jellemzők mellett) mindenekelőtt a légtér nagysága különbözteti meg a lakószobától. Ezért valami ide való társat kellett volna keresni - mondjuk akár a Tannoy családból (a 69. oldalon éppen a szobaiak közül látható néhány). Mindezeket tapasztalatok alapján merem csak mondani: nem véletlenül teszik különböző légterű helyiségekbe a máshova szánt dobozokat a nyugati szalonok. Például ki venne Spendor BC1-et, ha nagy teremben hallaná először?! Ezek után azon csodálkozom, hogy a BBC-monitor győzelme nem volt fölényesebb. Itt hangsúlyozni szeretném, hogy még véletlenül sem akarok bármiben is vitatkozni, sem a Spendor-pártiakkal, sem a róla elhangzott véleményekkel, hiszen tisztában vagyok kitűnő tulajdonságaival, és ez amúgyis teljesen szubjektív (így az is, hogy nekem a Cheviot tetszett jobban - igaz, elsősorban könnyűzenére) - csupán a "versenyfeltételekkel" nem értek egyet! Egyébként még annyit a cégen belüli "szobai" monitor kérdéséhez: sikerült összehasonlítanom a Cheviotot a kategóriájába tartozó stúdió-ládákkal (Super Red Monitor 12X, SRM 12B), és egyértelműen jobbnak találtam. Így talán nem véletlen, hogy a Classic Monitor "házi rokonai" ma is keresettebbek: Berkeley, Arden, Windsor, Buckingham... Ha jól értjük, mindössze egyetlen dologról vitatkozunk: arról, hogy a stúdiók lehallgatószobái vajon kicsik-e vagy nagyok. Ezen ugyan kár vitatkozni, egyszerűbb megkérdezni a Rádió vagy a Hanglemezgyár szakembereit, és ők meg fogják erősíteni, hogy a lehallgatószobák többsége (nálunk és világszerte, egyaránt) meglehetősen szűk. Szobaméretű. Ha tehát csupán a helyiségek méreteit tartjuk szem előtt, akkor csaknem mindegy, milyen típusú monitort használunk. Még mindig magánál a módszernél maradva: könnyű megindokolni, miért nem szól jól (mondhatni: sehogy sem) a Spendor BCl, de akár a BC3 is, ha nagy légtérbe helyezik. Ez egyébként nem is jellemző a stúdiógyakorlatra; ez már térhangosítás, egy egészen más szakma gyakorlata. De semmiféle, ismételjük: semmiféle indokát nem ismerjük, és Olvasónk sem magyarázza meg, hogy ugyan miért ne szólhatna jól a Classic Monitor vagy a JBL a lakószobában, tehát egy 60 köbméteres légtérben, amely számos stúdiólehallgató szobánál nem kisebb - némelyiknél még nagyobb is. Ennélfogva fenntartjuk, hogy a különféle monitorok (így a Tannoy és az ugyancsak stúdióhasználatra tervezett Spendor is), minden további nélkül összehasonlíthatóak, mégpedig nem is akárhol, hanem igenis egy 60-80, legfeljebb 100 köbméteres szobában. A mi szeánszunk tökéletesen szinkronban volt a gyakorlattal; a Hanglemezgyár szeánszát viszont (amikor is egy lovardában határozták meg, milyen hangsugárzót használjanak a stúdiószobácskákban), elhibázottnak tartjuk. Áttérve a konkrétumokra, véleményünk a Tannoyokról meglehetősen szilárd, hiszen nagyon sok ilyen dobozt hallottunk, kisebbet-nagyobbat egyaránt, sőt, valamikor magunk is kacérkodtunk ezzel a márkával. A "házi méretű" Tannoyok nyilván keresettebbek, mert kisebbek és olcsóbbak és ez a lényeg. Mert ami a hangképüket illeti, csak azt mondhatjuk: hiányzik belőle a nagy dobozok néhány pozitívuma, a hibák viszont ugyanazok. (Tényleg csak azért, mert ez a típus is szóbakerült: nekünk, azaz helyesebben a MEEI-nek is van egy pár Ardenje. Ezzel állítjuk be a lemezjátszó-futóművek akusztikai visszahatásának mérésekor azt a 90 decibeles hangnyomást, amely a zavaró jelet reprezentálja.) És végül a testvérlapokról. "Sem utódja, sem boldog őse, sem rokona, sem ismerőse" nem vagyunk senkinek. Felhasználjuk a külföldi lapok információit, gazdag tapasztalatait - anélkül, hogy gyakorlatukat magunkra nézve kötelezőnek éreznénk. Ők ugyanis a hifi-ipar pénzéből élnek, amit mi ha akarnánk se tehetnénk, minthogy Magyarországon gyakorlatilag nincs hifi-ipar. Ez a megjegyzés mindenképpen idekívánkozott, ha már Olvasónk olyannyira "tisztában van a mi vélemény-nyilvánítási lehetőségeinkkel". Szobaakusztika Ventura Zoltán Bp., Üllői u. 45., 1091 Segítségüket, illetve tanácsukat kérem lakószobám lakáshangosító berendezéseinek és akusztikájának kialakításában. Kérem, hogy a mellékelt vázlatos terv felhasználásával jelöljék be az Önök által javasolt elképzelést. Berendezésem a hagyományos hangátviteli lánc elemeit tartalmazza toronykivitelben, valamint két hangsugárzót. (Olvasónk szobája 620*580*240 centiméteres, és meglehetősen rendhagyó burkolatú: kerámia a padló, faborítású a mennyezet, a falméretű ablak pedig kétrétegű Hungaropan-üveg.) Több hasonló tartalmú levelet kaptunk már, de lakásakusztikáról csak nagyon óvatosan merünk nyilatkozni. Csak néhány alapvető elvről lehet szó, így például: Olvasónk szobájának mennyezete kellemetlenül alacsony (persze ezen nem lehet segíteni); a padlót feltétlenül burkolni kell minél több szőnyeggel; az üvegablakot célszerű jól elfüggönyözni a sík falfelületet szintén kárpittal vagy könyvespolccal "némítani"; alapelv, hogy semelyik "hangos" felülettel szemben, tehát az üres fallal vagy a mennyezettel szemben sem állhat ugyancsak "hangos" felület; de az ellentétes felületeket lehetőleg válogatva, hol itt, hol ott ajánlatos csillapítani; a hangsugárzókat a legjobb lesz lábazatra helyezve, az ülő ember fejmagasságában használni és lehetőleg minél távolabb a hátsó faltól, kivéve, ha így túlságosan elmegy a basszus, mert akkor mégiscsak közel kell tenni a dobozokat a hátsófalhoz, akár a sarkokhoz is; a zenehallgató személy háta mögött is feltétlenül maradjon legalább 1 méter a falig; a két hangdoboz és a "sztereó szék" nagyjából egy egyenlő oldalú háromszöget zárjon be, de érdemes kísérletezni vele; és végül a hangdobozokat érdemes egy kicsit befelé forgatni, "arccal" a hallgatóság felé. Mindezek az elvek rendkívüli mértékben leszűkítik a lehetőségek körét. Sajnos, csaknem mindig a lakberendezési szempontok fognak dönteni. Kísérletezni azonban feltétlenül érdemes. (Felhívjuk a teremakusztika iránt érdeklődő Olvasóink figyelmét jelen kiadásunk Zene a falak között című cikkére.) Porhintő portörlő Gárdus Imre Miskolc I., Szentpéteri k. 91., 3526 Elnézést a kellemetlenkedésért, de valahogy nem bírom szó nélkül kikerülni ezt a BIGYÓT. Nemrég megjelent Miskolcon lemeztörlő gyanánt egy ízlésesen becsomagolt rongy. Már az elején feltűnt nekem, hogy a csomagoláson két kisméretű gémkapocs rögzíti a díszlapocskát, melyen a funkció, a használati utasítás található. Ó, hát ez itt levegőt kaphat. No de a lik nem ekkora. A tetejét ugyanis elfelejtették leforrasztani. Ez még csak a csomagolás. A kendő maga apró szöszöket helyez a por mellé a barázdákba, és mivel cakkosra vágott széle gyorsan foszlásnak indul, még tartósságával szemben is kétkedő mosolyra húzom ajkam... Javaslom tehát a "Kiegészítő cikkeket előállító GM"-nek az Arany Kakadu díjat. Szó sem lehet semmiféle díjról. Arany Kakadut az érdemel, aki csacskaságot ír le - nem pedig az, aki hasznavehetetlen holmikat árul. A piros, cakkos szélű kendő, amelyet miskolci Olvasónk elküldött nekünk, valóban szöszöket hagy a lemezen, és persze a legkevésbé sem antisztatikus. A "Kiegészítő cikkeket előállító GM" egyébként Budapesten, a XIX. kerületi Fürst Sándor utca 28. sz. alatt székel, és 20 forint 10 fillérre árazza a cakkost, azzal a megjegyzéssel, hogy "ha termékünk megtetszett, kérjük, hívja fel rá mások figyelmét is". Mi a Kereskedelmi Felügyelőségre gondoltunk. De őszintén szólva, ezekben a kendőkben akkor sem bízunk, ha nem pirosak, nem cakkosak és nem forintért veszi őket a kereskedő.