Audio-kultúra



Levelekből idézek. "A receiverem végtranzisztorai úgy hullanak, mint ősszel a legyek; már négyszer jártam a szervizben." "Régi hangsugárzómmal meg voltam elégedve, mindaddig, amíg a dohogó membránszéle el nem porladt. Elmondtam fölötte a Halotti Beszédet: isa, pour és chomu vogymuk." "A hangdobozom tulajdonképpen bevált, jól szól, de a dómjai mindig elszállnak." "A magnóm feje fél év alatt elkopott, pedig elsőosztályú szalagokat használok. Újra cserélték, de az is elkopott." "Az erősítőmet azzal adták vissza a szervizben, hogy kifogástalan. De a mai napig sem tudok vele magnófelvételt csinálni." Márkanevet most szándékosan nem írok, nem ez a lényeg. Csupán azt szeretném érzékeltetni, mennyire reménytelen, hogy tesztjeinkkel teljes képet adhassunk valamely készülék lelki életéről. A legtöbb típusból mi csak 1-2 mintapéldányt kapunk. Tegyük fel, kifogástalanul működnek. Megesküdhetünk-e rá, hogy az összes bolti masina majd ugyanazt teszi? (És megfordítva: ha a tesztpéldány felmondja is a szolgálatot, ki tudja, nem lesznek-e megbízhatóbbak a szériadarabok?) Pedig a hifi készülékeknek egyik legfontosabb paraméterük: az üzembiztonságuk, amelyet azonban csak statisztikai módon lehet meghatározni. Forgalomba került ennyi meg ennyi ezer - szervizbe került ennyi meg ennyi tucat. Erről tehát a szervizállomások tudják a legtöbbet... sajnos, a bölcsességnek eme fokára ők is inkább csak utólag jutnak el, akkor, amikor az illető készülék a boltból már csaknem kifogyott. Mellesleg, a szervizállomások üzembiztonsága legalább annyira kérdéses, mint a Magyarországon forgalomba hozott masináké. (Menjetek be egy szervizbe, és kérjétek: mutassanak nektek egy mérőszalagot. Hogy mást ne mondjunk.) Tulajdonképpen az volna a legmegnyugtatóbb, ha a belföldi gyártmányokért mindig a gyár kezeskedne, "személyesen", az importholmiért pedig... az importholmiért... még szerencse, hogy az importholmi, mármint a nyugati eredetű, általában üzembiztosabb a hazainál. Habár korántsem áll minden kritika fölött. Nem jól van ez így. De tudjuk, hogy a való világ dolgai kíméletlenül és keresztül-kasul összefüggenek; amilyen a gyár, olyan a szerviz, amilyen a szerviz, olyan a műszerparkja, amilyen a műszerparkja, olyan a legénysége. De szép is lenne, ha egyszer arról tudósíthatnánk, hogy Magyarországon is megnyitotta kapuit egy hifi-kisüzem, amely csakis nívós készülékeket gyárt és saját maga szervezi meg a saját szervizszolgálatát. De ezzel kevés volna a dolga. Miért? Mert minden egyes darabot igyekezne a lehető legprecízebben elkészíteni, s ha minden kötél szakad: kijavítani. Nehogy a vevő visszahozza a nyakára... Vajon a magyar vásárlók (és a hatóságok) elismernék-e, hogy ezért felárat lehet kérni?!