Talonba tett etalonok




        Annyiszor hivatkoztunk már etalonokra, sőt  "referenciákra",  hogy
    most már aztán tényleg tisztázni kéne, melyiken mit  értsünk.  Amúgyis
    előfordult,  hogy  következetlenül  használtuk  ezeket   a   szavakat,
    méginkább magukat a készülékeket (lásd erről Czirják János  levelét  a
    Hangszerviz elején). Mottónk az lehetne, hogy "változnak az  idők,  és
    változunk benne mi  magunk  is,  a  készülékeink  is".  Görög  mondás,
    akárcsak a többi, régi, híres dialektikus  szállóige,  mint:  "kétszer
    nem ülhetsz bele ugyanabba a hanglemezbe" stb.
        Az etalon és a referencia szavak tulajdonképpen ugyanazt jelentik;
    egy kicsit mirajtunk múlik, hogyan használjuk őket. Önkényesen  ugyan,
    de mi azt szeretnénk referenciának nevezni, ami "messze  van",  amihez
    már csak ritkán, esetleg soha többé nem férünk hozzá, tehát amire  már
    csak hivatkozni tudunk, habár joggal, hiszen kipróbáltuk. Ilyen volt a
    lemezjátszó-futóművek között  a  Micro-Seiki  DQX-1000,  a  hangszedők
    közül az EMT TSD 15, a Fidelity Research FR1-Mk3F, a Dynavector  Karat
    Ruby, a SupexS D-901;  a  csöves  Radford  végerősítő  és  a  másik, a
    Rádiótól      kölcsönkapott      Harman-Kardon      Citation      XVI.
    teljesítményfokozat, a receiver-kategóriából a Marantz  4400,  vagy  a
    kisteljesítményű olcsó erősítők legmenőbbike, a NAD 3020, amelynek  az
    előerősítője  különösen  méltó  a   figyelemre.   Referenciáink   közé
    számítjuk a Pannónia Filmstúdiótól  kölcsönzött  Revox  A700-as  orsós
    magnót is. A hangsugárzók közül  a  JBL  4333A  és  a  Tannoy  Classic
    Monitor szolgált olyan auditív tapasztalatokkal, amelyekre  utólag  is
    érdemes hivatkozni. És végül, de nem  utolsó  sorban  említjük  azt  a
    csaknem komplett hifi-láncot, amelyet ebben a számunkban tesztelünk: a
    Linn  Sondek/Ittok/Asak  lemezjátszót,  a   Linn   (valójában:   Naim)
    MC-fokozatot,  az  AGI  511A   előerősítőt   és   a   Naim   NAP   250
    teljesítményerősítőt.
        Mi a referencia-készülékek révén szerzünk hírt a nagyvilágról; így
    kerüljük   el,   hogy   csupán   valami   speciálisan   pannon   hifit
    kísérletezzünk  ki,   amelynek   már   nem   volna   köze   az   igazi
    audiofil-gyakorlathoz.    A     referenciák     révén     hitelesítjük
    etalon-készülékeinket, "munkaeszközeinket", amelyeket  kezünk  ügyében
    tarthatunk  (vagy  legalábbis  bármikor  elérhetünk),  s  ezekkel   az
    etalonokkal minősítjük aztán a közhasználatú hifi-készülékeket.
        Minden árkategóriában más-más etalont illik használni. Ez  nem  is
    olyan magától értetődő. Például az általunk nagyra becsült Hi-Fi  News
    & Record Review egyik szakírója bármiféle hangdobozt következetesen  a
    drága Quad elektrosztatikus sugárzóhoz hasonlít.  Ezáltal  tökéletesen
    le tudja írni a hangkarakterüket, s egyáltalán: nagy-nagy  igazságokat
    mond; csak ezeket semmire se lehet használni.  Még  semmitmondóbb,  ha
    például a hangszedőket nem egymással, hanem mindig  a  mesterszalaggal
    mérik össze. Aki vásárolni akar, azt szeretné tudni, melyiket vegye és
    melyiket ne vegye. Mégpedig árkategóriánként.
        Etalonjaink  (akárcsak  a  referenciáink)  nem   állandóak.   Néha
    hosszabb  időre  talonba   kerülnek,   esetleg   végleg   eltűnnek   a
    süllyesztőben. Hiszen változik a technika, nemcsak.  külföldön,  hanem
    belföldön  is,  és  változik  (hálistennek)  a  piaci  kínálat.  Az  a
    készülék,  amelyik  tegnap  még  jónak,  olcsónak  és  hozzáférhetőnek
    számított, ma már talán nem is olyan olcsó, vagy nem lehet beszerezni,
    esetleg    ugyanennyiért    jobb    is    akad    nála.     Mindenkori
    etalon-készletünknek a hazai realitásokat kell tükröznie.
        A (számunkra) legmagasabb árkategória etalonjainak kettős szerepük
    van. Nemcsak arra szolgálnak, hogy hozzájuk mérjük a bolti  darabokat:
    hangszedőt hangszedőhöz, erősítőt erősítőhöz stb.  Hanem  egyszersmind
    ezek alkotják azt a kontrollberendezést, amelybe  belepróbálgatjuk  az
    olcsóbb   készülékeket.   Ilyenkor   ugyanis   a   hangszedővel   kell
    minősítenünk az erősítőt, erősítővel a  hangsugárzót  és  így  tovább.
    Mint egy ízben már leírtuk: az etalon nemcsak mérce, hanem műszer is.
        Most    pedig    vegyük     sorba     jelenlegi     etalonjainkat,
    hifi-láncszemenként.

    Hangszedők.

        Többé-kevésbé bevált etalon az 1200 forintos Ortofon FF15E/II.  az
    alsó, a 2700 forintos VMS30/II a középső kategóriában.  (Semmi  esetre
    sem tévesztendő össze a hasonló árú, de csúnyább hangú  VMS20E/II-vel,
    amelytől  pedig  kezdetben  sokat  vártunk.)  A   drágább   hangszedők
    osztályában hosszú ideig a Sonus Gold Blue-t használtuk, de  időközben
    áttértünk  a  mozgótekercses  hangszedőkre,  és  miután   az   Ortofon
    MC10/STM-72 nálunk is forgalomba került, indokoltnak láttuk, hogy  ezt
    használjuk etalonnak. Ezt a típust egyébként  rövidesen  felváltja  az
    MC10/II. jelű modell, amelyről jó  híreink  vannak.  A  Sonus  talonba
    került, de időnként mégis szóhoz jut, mint legutóbb a vele  legalábbis
    egyenértékű, mágneses rendszerű Technics EPC-205/III  tesztjén  is.  A
    Technics-et - noha szintén meg voltunk elégedve vele, s noha kapható -
    azért nem jelöltük etalonnak, mert nem szabványos felerősítésű,  hanem
    SME-papuccsal van egybeépítve, és ez bizonyos  mértékig  korlátozza  a
    használatát. Másrészt, "műszernek" az előbb említett hangszedők egyike
    sem elég pontos. Erre a  célra  az  Ortofontól  kölcsönkapott  MC30-as
    hangszedőt használjuk, egyelőre (jobb híján) a T-30 transzformátorral.

    Hangkarok.

        Amíg több  tapasztalatot  nem  szerzünk,  megtartjuk  etalonnak  a
    Hadcock GH 228-as hangkarokat. Őszintén szólva,  egyébként  sincs  más
    típusból két egyforma példányunk. Alkalomadtán, főleg,  ha  SME-típusú
    fejszerelvénnyel egybeépített hangszedőt  kell  tesztelnünk  (Technics
    EPC-205C/III, Ortofon Concorde stb.), kölcsönkérünk egy klasszikus SME
    3009/II-t.  Nincs  kizárva,  hogy  ez  utóbbit  akár   már   most   is
    felcserélhetnénk valamelyik olcsó japán  gép  karjával,  de  hát  ezek
    külön nem kaphatók.

    Lemezjátszó-futómű.

        Mindenképpen  olyanra  van  szükségünk,  amelyre  két  kart  lehet
    szerelni. Eddig jól megvoltunk a Mechanikai Laboratórium direkthajtású
    futóművével, legutóbb azonban a Linn  Sondek  tesztje  bebizonyította,
    hogy a legjobb készülékek valóban észlelhetően  többre  képesek,  mint
    amit megszoktunk. Ebből le kell vonnunk a tanulságokat.

    Orsós magnók.

        Általában a Revoxokat tekintjük etalonnak: az A77-et és a  B77-et,
    illetve  a  tulajdonunkban  levő  (nagysebességű)   G36-ot,   amellyel
    alkalomadtán   mesterszalagokat    is    szeretnénk    készíteni.    A
    realisztikusabb árkategóriában az Akai GX4000D az etalon. Ha sikerülne
    megtervezni és országos méretekben megszervezni a  módosítását,  akkor
    természetesen a módosított változat  lehetne  a  mérce.  Nem  mondjuk,
    elkelne már valami jobb  is,  és  mi  szívesen  választanánk  helyette
    valami  mást  -  ha  újabb,  nívós  orsós  magnó  kerülne   forgalomba
    Magyarországon,   ami   pillanatnyilag    nem    látszik    túlságosan
    valószínűnek. Az Akai egyszersmind a kazettás szalagjátszók  mércéjéül
    is szolgálhat, 9,5cm/s-on, illetve - ha valóban jó kazettás gép  kerül
    a kezünkbe - 19cm/s szalagsebességgel.

    Kazettás magnók.

        A Nakamichikről továbbra is nagy véleménnyel vagyunk,  de  ez  mit
    sem változtat azon, hogy az első számunkban említett Nakamichi  700-at
    a mai napig sem sikerült rendbetenni.  Metált  amúgysem  fogad.  Ezért
    választottuk helyette - még mindig igen nívós etalonnak  -  a  Pioneer
    CT-F1250 jelű gépet, amely változatlanul a  rendelkezésünkre  áll,  és
    bár vannak a világon jobb magnók, azokból alig néhány tucat szivárgott
    be az országba. Nem látjuk értelmét, hogy drágább  etalont  keressünk.
    Az  idehaza  is  forgalomba  került,  értelemszerűen  sokkal   olcsóbb
    kazettás csévélők közül kezdetben a Pioneer  CT-506-ost  választottuk,
    őszintén szólva, akkor, amikor még nemigen volt miből választani.  Ezt
    most is jó gépnek tartjuk, de nem éri el az Orion SM 250 minőségét, és
    nincs rajta  metál-állás.  Az  Oriont  jobbnak  tartjuk  az  időközben
    forgalomba  került  10-12   kazettás   deck   bármelyikénél   (különös
    tekintettel a példásan sima  basszusátvitelére!).  Még  akkor  is,  ha
    csúnya, és az üzembiztonsága sem sziklaszilárd.  A  vásárló  -  és  az
    Orion gyár! - persze ezt sem hagyhatja figyelmen kívül.

    Fono-elektronikák.

        A  kezdetben   propagált   Revox   előerősítő-panelt   többé   nem
    használjuk.   Tulajdonképpen   ma   is   etalon   lehetne   az    alsó
    árkategóriában, hiszen máig is meghaladja  az  összes  bolti  készülék
    minőségét. Frekvencia-balansza azonban nem  teljesen  precíz  (sajátos
    felső-basszustöbblete van és a legfölső sávban is kiemel),  ezért  nem
    eléggé precíz "műszer". Mivel  a  fono-előerősítő  viszonylag  könnyen
    megépíthető láncszem, feltehetően  sokan  megpróbálják  elkészíteni  a
    valamivel drágább, de  precízebb  és  szebbhangú  HFM  I-et,  amelynek
    rajzát 10. számunkban közöltük. Ők velünk együtt ugyanazt  tekinthetik
    - a mi szóhasználatunkkal élve mércének és műszernek.  (Mindazonáltal:
    lásd  műszaki  korrekciónkat  a  Hangszerviz   végén!)   Hangsúlyozzuk
    azonban, hogy más hazai konstrukciók ugyanilyen jónak, akár jobbnak is
    bizonyulhatnak.  Az  igazi  extraklasszisok  feltétlenül  még  szebben
    szólnak.

    Teljesítményerősítők.

        Ugyanígy a Linn/Naim  lánc  tesztje  bebizonyította,  hogy  igenis
    jókora különbség van a 200 fontsterlinges Quad  405  és  a  négyszerte
    drágább Naim NAP 250 között. Tény, hogy a Hifi Magazin születésekor  a
    NAP 250 volt a jelöltünk, de nem mertük rászánni magunkat egy  ennyire
    drága végfok behozatalára.  Túlságosan  provokatív  lett  volna,  mint
    ahogyan ma  is  provokatív  -  habár  nekünk  megkönnyítette  volna  a
    dolgunkat, ha ilyen műszer van a kezünkben. Marad tehát egyelőre, jobb
    híján,  a  Quad.  Önálló  teljesítményerősítő  továbbra  sem   kapható
    Magyarországon,  habár  az  Orion  SE  260   (kvázi-etalonunk)   "szép
    reményekre jogosít",  s  talán  új  életre  kel  majd,  önálló  végfok
    formájában. Felbukkanhat még egy-egy szeánszunkon az öreg BEAG EA  057
    is, de ez a főnix többé már nem  fog  poraiból  megelevenedni.  Inkább
    csak a szívünket fájdíthatjuk és a hazai gyárakat froclizhatjuk vele.

    Hangsugárzók.

        Kontrolleszközünk, a  Spendor  BC1  mint  műszer  is  meglehetősen
    pontos és mint mérce is kellőképpen magas. A hazai dobozok  közül  egy
    időben  a  HS  40-essel  kísérleteztünk,   ma   is   ezt   tartjuk   a
    legszimpatikusabbnak, de ennek is  megvoltak  a  maga  nyavalyái,  meg
    aztán ez a típus már nagyon régen  lefutott.  Így  aztán  nincs  igazi
    olcsó etalonunk. A két szomszédvár,  a  Videoton  és  az  Orion  közül
    inkább az utóbbi van tekintettel a mi ízlésünkre, ezért a  legfrissebb
    VT-sorozatot is az Orionokhoz mérjük, a HS 280-ashoz és 500-ashoz,  de
    ezeket nem tekintjük igazából etalonnak. Sajnos,  kénytelenek  vagyunk
    kiteregetni a kártyáinkat: nincs ász a kezünkben, a talon pedig üres.