Az MC-próba



        Még mindig nem voltunk rá  eléggé  felkészülve.  De  az  események
    belehajszoltak bennünket a ha már - akkor  már  útvesztőjébe.  Ha  már
    egyszer  itt  a  Linn-féle  csodahangkar,  akkor  már   igazán   ideje
    megkezdeni a titokzatos karrezonanciák  vizsgálatát.  Ha  viszont  már
    belefogunk egy ennyire bonyolult méréssorozatba,  akkor  természetesen
    egybe kell gyűjteni hozzá egy nagy csomó lemezjátszót. És  ha  egyszer
    már sikerült összetrombitálni (talán  utoljára)  ezt  a  sok  masinát,
    akkor  vétek  volna,  ha  egyszersmind  nem  ejtenénk  meg  a   régóta
    halogatott MC-próbát is. Ebben maradtunk.
        Hogy miről van szó, azt elég  pontosan  megfogalmaztuk  a  HFM  7.
    számában. "Felületes próbákon úgy találtuk,  hogy  olcsó  lemezjátszók
    (Akai AP-100C, Pioneer PL-100) igenis  nagyon  szépen  szólnak  olyan,
    drágább hangszedőkkel, amelyeket az isten se  nekik  teremtett,  tehát
    például MC 10/STM-72-vel is.  Azt  is  pedzegettük,  hogy  bár  szépen
    szólnak  -  valahogy  nem  egyformán  szólnak..."  És  az   ígéretünk:
    "Tervezzük, hogy a jövőben az olcsóbb  lemezjátszókat  is  kipróbáljuk
    mozgótekercses hangszedővel. Ez lenne az MC-próba. Ha más haszna  nem,
    de annyi biztosan lenne, hogy már egy rövid szeánszon is  kimutathatná
    a hangkép elszíneződését -  amelyet  egyébként  csak  sokkal  hosszabb
    vizsgálódás  árán  vennénk  észre,  de  amely  valószínűleg  akkor  is
    fennáll, ha olcsóbb, mágneses hangszedőt használunk."
        Szokásunkhoz  híven  ezúttal  is  fölöttébb  derűlátóak   voltunk,
    túlságosan  egyszerűnek,  mondhatni:  magától  értetődőnek  véltük   a
    dolgot, de  így  a  helyes,  mert  ha  az  ember  előre  látna  minden
    nehézséget, nem fogna bele soha semmibe. Olvasóink ezt most  bizonyára
    rutin-panaszkodásnak  tekintik,  de  MC-hangszedőket  vagy  ilyenekkel
    felszerelt   lemezjátszókat    összehasonlítani:    ez    tényleg    a
    legkényelmetlenebb tesztek közé tartozik. Ugyebár, az MC még akkor  is
    szívesen  búg,  ha  fórsriftosan  használják,  tehát  közvetlenül   az
    illesztőtranszformátorra és onnan rövid úton az erősítőre kötik.  Nos,
    nekünk a két MC jelét előbb egy választókapcsolóra kell vinnünk, onnét
    kötjük az illesztőtranszformátorra, majd az előerősítőre,  aztán  újra
    egy    választókapcsoló    következik    kétszer    két    potméterrel
    (szintszabályzás!), és csak most jöhet a  teljesítményerősítő.  A  sok
    madzag csak úgy vonzza a búgást és  a  cébéseket  ("...igen,  itt  még
    mindig a negyvenegy-ötvennégyes, persze  hogy  hallak,  és  akkor  azt
    mondja nekem a Jóska, hogy az nem úgy van, hülyeség, mondom, hát  hogy
    ne lenne úgy, ha egyszer úgy van, hiszen érted..."). Valahányszor csak
    összekapcsolunk egy ilyen rendszert, félóráig vagy akár egy óráig kell
    ügyeskedni, amíg a zavart úgy-ahogy elhárítjuk. Ez  persze  máskor  is
    így van, amikor MC-hangszedőt vagy  illesztő-egységet  -  trafót  vagy
    előelőerősítőt - vizsgálunk, de más dolog egy-egy próba és megint  más
    a sorozatteszt. Nem panaszkodunk, "csak úgy mondjuk."
        A  jó  idegeken  kívül  még  valami  kell  az   MC-próbához:   két
    halálpontosan  egyforma  mozgótekercses  hangszedő.  Nekünk  ma  sincs
    ilyen. (A külföldi szakíróknak sincs,  de  ők  nem  is  tulajdonítanak
    akkora jelentőséget a vakon lefolytatott A-B tesztnek, mint mi.) Ezért
    a Hungagent Rt. útján az  Ortofon  céghez  fordultunk:  kölcsönözzenek
    nekünk két gyárilag összemért MC 10/II-t. Bíztató választ kaptunk,  de
    sajnos, a két  hangszedő  nem  érkezett  meg  időben,  a  lemezjátszók
    viszont közben egybegyűltek, az  MC-próbát  már  nem  lehetett  tovább
    halogatni.  Mit  volt  mit  tenni,  elzarándokoltunk  a  RAMOVILL-hoz,
    "bolti" hangszedőkért. Bató Tibor barátunk (a pickupgaléria őre a Váci
    utcai boltban) megmért néhány MC 10-est az  Ortofon  tesztkomputerrel,
    és kiválasztotta azt a kettőt, amelyiknek  az  adatlapja  a  leginkább
    egyezett.
        A két hangszedőt  először  egymással  hasonlítottuk  össze,  saját
    kétkarú lemezjátszónkon. Bizony, észleltünk közöttük különbséget - nem
    túlságosan  nagyot,  de  azért  nem   lehet   átsiklani   fölötte.   A
    differenciát mindenesetre megpróbáltuk jól a fülünkbe vésni, hiszen ez
    lesz majd kísérletünk "tűrésmezeje", hibahatára. És  most  kezdődik  a
    tulajdonképpeni MC-próba.  Az  egyik  hangszedő  mindvégig  a  Hadcock
    karban maradt, a másikat mindig más-más  lemezjátszóba  szereltük,  és
    nagyon-nagyon  füleltünk:  vajon  csak  a  két  hangszedő  különbségét
    halljuk - avagy a lemezjátszók maguk is  hozzátesznek  még  valamit  a
    hangképhez?
        Semmi kétség, két lemezjátszó hangja között szinte mindig  nagyobb
    volt a különbség, mint amennyit a hangszedők között észleltünk. Az  MC
    10   más-más   hangkaraktert   öltött,   amikor   más-más   készülékbe
    illesztettük. Hogy  biztosak  legyünk  a  dolgunkban,  a  tesztsorozat
    felénél ellenőrzésképpen újra meghallgattuk a két hangszedőt  a  saját
    lemezjátszónkon, és  megnyugodva  konstatáltuk,  hogy  ilyenkor  ismét
    csökkent a különbség. A lemezjátszóknak tehát igenis van sajáthangjuk.
    Persze, komplett készülékekről lévén szó, nem tudhatjuk, mennyit  tesz
    hozzá a hangképhez a futómű és mennyit a hangkar.
        Bajba kerülünk azonban, amikor  arra  próbálunk  válaszolni,  hogy
    melyik lemezjátszó szólt élethűbben, s egyáltalán, hogy  állíthatunk-e
    közöttük valamiféle rangsort. Nagyon-nagyon sokat  bizonytalankodtunk,
    ritkán szavaztunk  egyhangúlag,  és  a  vakteszteken  írt  jegyzeteink
    ellentmondásosabbak, mint valaha. Úgy látszik, ezt a fajta tesztet még
    tanulnunk kell. Nagy kár, hogy a Linn Sondek szeánsza csak egy  héttel
    később  volt  esedékes,  talán  annak   a   tapasztalatait   itt   már
    hasznosítani tudtuk volna. Bár ez sem valószínű, hiszen a Linnt  extra
    hangszedővel, klasszis elektronikákon  át  hallgattuk  -  azok  jobban
    kimutatják a különbségeket, de  ki  vásárolna  ilyen  berendezést  egy
    közönséges AP-100C-hez vagy PL-200-ashoz?
        És még így is: határozott véleményünk van  az  MC-próbán  szereplő
    készülékeknek több mint a feléről. Öt típusról biztosan éreztük,  hogy
    gyengébben zenél, mint a mi - jóval drágább!  -  etalon-lemezjátszónk.
    Némelyiket  több,  a  másikat  esetleg  csak   kevés   szóval   merjük
    jellemezni, de ezzel nem kívánunk sorrendet szabni  közöttük.  Érdekes
    viszont, hogy az öt gép  között  ott  van  az  a  négy,  amelyiknek  a
    legcsúnyább volt a karrezonancia-görbéje. Íme a jellemrajzok.

        Hitachi HT-324. Kissé szerencsétlen hangkép, nem  eléggé  sztereó,
    nem eléggé levegős.  Felharmonikusok  hiányzanak.  Laposabb,  tompább.
    Dinamikahiány. Bágyadt.
        Taya DP-510. Tartalmatlanabb. Egysíkú. Hűvösebb. Monó. Száraz,  de
    ez néha előnyös. Beszűkül. Hozzá képest az etalon: tömörebb, melegebb,
    barátságosabb, levegős,  zaftosabb,  egészségesebb,  mindkét  irányban
    nagyobb teret nyit, jobb - de nem feltétel nélkül.
        Akai AP-100C. Sziszeg. Csengőbb.  Rossz  hangzási  balansz.  Hozzá
    képest az etalon: többdimenziós, mélyebb tónusú, de gyakran fojtott.
        Pioneer PL-2. Gyakorlatilag indoklás nélkül, de a  többségnek  nem
    tetszett. A basszusa mindenesetre erőtlenebb volt az etalonnál.
        Tesla NC 440. Szintén nem  egyhangúlag,  de  gyöngébbnek  ítéltük.
    Elsősorban a dinamikáját éreztük szegényesnek.

        A  többi  négy  lemezjátszóról  viszont   már   óvatosabban   kell
    nyilatkoznunk. A két új, kvarcvezérlésű gép közül a Pioneer  PL-6  egy
    kicsit "mosottabban, puhábban" szólt, a Hitachi HT-50S-ről  pedig  azt
    véltük megállapítani, hogy a  balansza  egy  kicsit  magasba  húz,  de
    lényegében  véve  egyiket  sem  ítéltük  rosszabbnak   az   ML/Hadcock
    kombinációnál, ami természetesen az előbbiekre nézve hízelgő. Igen jól
    szerepelt a Panasonic SL-H 401, vagy inkább a zsürink szerepelt nagyon
    rosszul - feltehető, hogy  itt  már  nagyon  fáradtak  voltunk,  erről
    tanúskodik mindegyikünk adatlapján a sok "X", ami  annyit  tesz:  "nem
    tudom, melyik a jobb". Egyikünk szerint a Panasonic "hallgathatóbb".
        A legtöbbet a Pioneer  PL-200-ról  mondhatjuk,  ezt  a  készüléket
    kétszer is meghallgattuk.  Mindkét  próbán  igen  jól  szerepelt,  nem
    éreztük gyengébbnek. Érdekes módon ez a gép ütött  el  a  leginkább  a
    miénktől. Jegyzeteinkben ez áll: Fojtottabb.  Kicsit  döglött,  kicsit
    felhős. Nem annyira nyers.  Sok  a  felső  basszusa.  Dúsabb.  Simább,
    kiegyenlítettebb. Testes. Néhol ez a nyitottabb. Nem tiszta, összemos.
    Hozzá képest az etalon: tisztább,  áttekinthetőbb,  jobb  tranziensek,
    definíció; a hangkép kiürül, felül színez, csengőbb, de  felfelé  húz,
    nyers,  tolakszik,  de  jobban  követhető,  definiáltabb  csinnek   és
    énekhangok.
        Egyszóval kétségtelen, hogy a  Pioneer  hangképe  mélyebb  tónusú,
    mint a mi lemezjátszónké. És  ebben  az  az  érdekes,  hogy  az  egész
    mezőnyben a PL-200 az egyetlen függesztett rendszerű gép. (Igaz:  elég
    mereven áll a rugóin.) Lehet, hogy a basszusai nem igaziak,  nem  elég
    mélyek, de a hangképe  így  is  nagyon  kellemes  volt.  (Félreértések
    elkerülése végett: azért ez nem az a basszus, amit  a  Linn  Sondekről
    hallottunk.)
        Hát ennyit tudtunk meg lemezjátszóink "sajáthangjáról". Sokan most
    bizonyára megkérdezik: "ennyi az egész?!" Igen, ennyit és  nem  többet
    lehet kimutatni az Ortofon MC 10  hangszedővel  (mégha  a  drága  T-30
    transzformátorral párosítottuk is), a HFM I fono-előerősítővel, a Quad
    405 végfokkal és a Spendor BC1 hangsugárzókkal. Ennyit lehet kimutatni
    4-5 különféle, de rövid zenei műsorral: az Ortofon demólemez első  két
    fúvós-számával, a  JBL-album  country-dalával,  az  Opus  cég  egy-két
    különleges térhatású felvételével és egy ismert tercettel a Toscából -
    vagyis  összesen  mintegy  20-25   percnyi   zenével.   Hogy   mekkora
    különbséget  hallottunk  volna,  ha  nem  részleteket  és  kivonatokat
    hallgatunk, hanem teljes szimfóniákat vagy operafelvonásokat,  esetleg
    Pink Floyd Wall című lemezét elejétől-végig  -  erre  nézve  most  még
    spekulációkkal sem szolgálhatunk.
        Mindenesetre biztosabban érezzük, mint valaha, hogy a lemezjátszók
    legfontosabb  fődarabja  igenis  a  hangszedő.  Különösen   ebben   az
    árkategóriában!  A  kilenc  lemezjátszó   bármelyike   -   ismételjük:
    bármelyike! tehát még az ezer sebből vérző Tesla is!  -  szebben  szól
    Ortofon MC 10-zel, mint  bármiféle  általunk  ismert,  két-háromszorta
    drágább készülék a maga közepes-olcsó mágneses hangszedőjével.

                                                             Darvas László