Karrezonanciák (strukturális rezgések a hangkarban)



    

        Van-e  sajáthangjuk a lemezjátszó-futóműveknek? Van-e sajáthangjuk
    a hangkaroknak?
        Sokan állítják, sokan kétségbe vonják, sokan pedig  már  magát  az
    ötletet is misztikusnak ítélik. Hogyan is szólhatna bele a hangképbe a
    lemezjátszó, ha egyébként nem nyávog, nem dübörög és a karcsapágya sem
    súrlódik különösebben? Még a  futóműről  inkább  feltételezhető,  hogy
    belebeszél a zenébe (az akusztikai visszahatás folytán), de a hangkar?
    -  ugyan  mi  rosszat  tehet   egy   hangkar?   Mindenesetre   érdemes
    elgondolkodni rajta: se szeri, se száma az olyan típusoknak, amelyeket
    a Világ Legjobb Hangkarja gyanánt hirdetnek, de egyik  gyár  se  tudja
    megmondani, hogy miért éppen az övé volna a legjobb hangkar a világon,
    és miben volna jobb a többinél.
        Mi a magunk  részéről  mindig  óvatosak  voltunk,  a  lemezjátszók
    hangminőségéért elsősorban  a  hangszedőt  tettük  felelőssé,  de  nem
    zártuk ki, hogy az eredményben egy bizonyos mértékig  közrejátszhat  a
    futómű, sőt akár a hangkar valamely általunk még nem ismert  vagy  nem
    kellőképpen ismert tulajdonsága is.  Ha  ez  valóban  így  van,  akkor
    léteznie kell egy  olyan  paraméternek,  amelyet  megmérve  számottevő
    különbséget lehet kimutatni a különféle hangkarok között.  És  ez  sem
    elég: utána szubjektív teszteken is  ellenőrizni  kell,  hogy  amit  a
    műszer "meghallott", azt  a  zenehallgató  fül  is  detektálni  képes.
    Néhány oldallal később erről is beszámolunk - mint  látni  fogjuk,  az
    eredmény nagyon kevéssé meggyőző, habár egy-két következtetésre  talán
    feljogosít. Ebben a cikkben viszont csupán egy újfajta  mérésről  lesz
    szó, illetve arról a  nagyon  is  régi  filozófiáról,  amely  a  mérés
    hátterében áll.

    Rezonancia mint olyan

        Minden hifista érzi, hogy a "rezonancia" valami rossz  dolog:  nem
    szeretjük, ha a lemezjátszó "rezonál".  Hogy  ez  ne  maradjon  csupán
    ösztönös sejtés, érdemes szemléletessé tenni, mi történik akkor, ha  a
    lemezjátszón bármi is rezgésbe jön.
        A hangszedők (a mozgótekercsesek éppúgy, mint  a  mozgómágnesesek)
    két fő egységből állnak: a mozgó- és az állórészből.  Ha  ez  a  kettő
    egymáshoz képest elmozdul, a  pickupban  feszültség  indukálódik,  ezt
    vezetjük el a kábelen, ezt hallgatjuk  zene  gyanánt.  És  ez  jobbára
    valóban maga a zene, hiszen a  mozgórészt  elsősorban  a  lemezbarázda
    kitérése lengeti ide-oda.
        Mi történik  akkor,  ha  nem  a  mozgórészt,  hanem  az  állórészt
    mozdítjuk el a másikhoz képest? A hangszedőnek  ez  teljesen  mindegy:
    nem veszi észre  a  különbséget,  éppúgy  feszültséget  indukál,  mint
    egyébkor.  És  ha  egyidejűleg  mindkét  részt  elmozdítjuk  egymáshoz
    képest? Mondjuk úgy, hogy "alulról" a barázdák mozgatják a  rendszert,
    "fölülről" pedig  valami  egyéb,  nemkívánatos  jel?  Akkor  bizony  a
    hangszedő egyszerre fogja olvasni a kettőt: a zenét  a  barázdából  és
    azt a nemkívánatos egyebet, ami  a  környezetből  éri.  Szerencsére  a
    barázdajel amplitúdója nagy, a lemezjátszóból és környezetéből  érkező
    jelek többsége viszonylag kicsi, ennélfogva a torzítás (mert arról van
    szó)    megbocsátható    mértékűnek     látszik.     A     hagyományos
    frekvencia-jelleggörbén tulajdonképpen csak két jellegzetes rezonancia
    ötlik szembe: alul a hangkar-hangszedő rezonancia 5  és  15Hz  között,
    fölül  a  tűhegynek  és  a  hanglemez  anyagának  közös  rezonanciája,
    általában 10kHz fölött. A többinek nyoma  sincs  a  görbén.  Érdemes-e
    foglalkozni velük egyáltalán?
        Talán mégiscsak érdemes, mert  ezeknek  a  zavaró  jeleknek  (mint
    bármely más akusztikai jelenségnek) egy másik dimenziójuk is  van:  az
    idő dimenziója.  Berezegnek  és  lecsengenek,  a  sajátmaguk  diktálta
    ütemben, természetesen egészen másképpen,  mint  a  zene,  amit  éppen
    akkor hallgatunk. A tranziens jelenségekre a fül igen érzékeny,  tehát
    észreveheti, hogy rezonanciák színezik el a zenét - mégha a színeződés
    viszonylag csekély mértékű is.
        Mi tud rezegni egy lemezjátszóban? Kérdezzük inkább:  mi  nem  tud
    rezegni.    Rezgésbe    hozható    minden    egyes    alkatrész     és
    alkatrész-kombináció:      mindegyiknek      megvan       a       maga
    rezonancia-frekvenciája,   amelyet   gerjeszteni   lehet.    Különösen
    érzékenyek azok a pontok, amelyeket úgy képzelhetünk el, mint valamely
    tömeg  periodikus  mozgását  valamiféle  rugón.   Előbbi   példáinknál
    maradva, ilyen rugó a hangszedőtű szára, amelyen a  tűtömeg  rezeg,  a
    hangkar és a hangszedő tömege  pedig  a  pickup  "rugóján"  mozog.  De
    ugyanígy rezgésre  hajlamos  a  hangszedő  és  a  papucs,  illetve  az
    ellensúly a  hangkaron,  a  hangkar  a  csapágyazáson,  különösen,  ha
    valamelyik csapágy "lötyög", a lemeztányér a saját tengelyén, az egész
    lemezjátszó a lábazatán. Rezgésre  hajlamosak  a  nagy  felületek  is,
    amilyen a közhasznú készülékek műanyag héja - vagy maga  a  hanglemez.
    (Ezért aztán korántsem  mindegy,  milyen  anyagból  készül  és  milyen
    kiképzésű  a  lemezalátét.)  Mindezek  a   rezonanciák   vízszintesen,
    függőlegesen  és  csavarirányban,  valamint  a  három   fő   rezgésmód
    kombinációjaképpen  hatnak.  A  rezgéseket  nem  lehet   kiküszöbölni,
    legfeljebb csillapítani, esetleg okosan széthangolni, hogy ne  essenek
    egybe, ne gerjeszthessék egymást. Ebben  látja  a  lemezjátszótechnika
    feladatát a nagytekintélyű nyugatnémet EMT cég, és ugyanezt  az  elvet
    ültetik át a gyakorlatba azok a kis audiofil cégek, amelyek  állítólag
    "széphangú" lemezjátszókat gyártanak.
        A lemezjátszók elsődleges paraméterei természetesen a nyávogás  és
    a dübörgés. Ezeket viszonylag könnyű mérni és még könnyebb meghallani.
    (De még ezekről a jólismert nyavalyákról sem tudjuk pontosan,  hogy  -
    ha nem túlságosan erősek! milyen mértékben rontják el a hangképet.)  A
    másodlagos paramétereket viszont,  amilyen  a  "rezgésmentesség",  még
    definiálni is  nehéz.  Nincs  is  rá  szabványos  mérési  eljárás.  Az
    akusztikai visszahatás  diagramja  nézetünk  szerint  sokat  elárul  a
    lemezjátszókról, de ez is inkább a futómű próbája, kevésbé a hangkaré.
    Ezt a  mérést  egyébként,  mint  olvasóink  emlékezhetnek  rá,  Martin
    Colloms angol szakíró tesztjei nyomán vezettük  be,  mindjárt  a  Hifi
    Magazin legelső számában. Colloms később  olyan  módszert  is  talált,
    amellyel a hangkarok rezgéseit is  ki  lehet  mutatni,  mégpedig  igen
    szemléletesen. Eljárását részletesen leírja  a  Hi-Fi  Choice  sorozat
    egyik kötetében (Turntables and  Tonearms,  1980),  illetve  később  a
    Hi-Fi News egyik számában. Nem tudjuk, az ő találmánya-e ez a mérés  -
    tudomásunk szerint eddig senki más nem publikált az övéhez (és most  a
    miénkhez) hasonló diagramsorozatot.  Ha  igaz  tehát,  mi  követjük  a
    briteket  elsőnek  a  kontinensről.  Legutoljára  száz  évvel  ezelőtt
    fordult elő ilyesmi: amikor  az  első  földalatti  vasutat  építettük.
    (Lapzárta után értesültünk róla, hogy  a  HiFi  Stereophonie  februári
    számában,  amelyet   még   nem   kaptunk   meg,   hasonló   mérésekkel
    foglalkoznak.)
        A  félreértések  elkerülése  végett,  itt  most  nem  a  jólismert
    hangkar-hangszedő rezonanciáról van szó. A  hangszedő  jele  a  teljes
    hangfrekvenciás  sávban  gerjeszteni  képes  a  hangkart,  s  abban  -
    konstrukciójától függően - a legkülönfélébb  rezgések  léphetnek  fel.
    Ezeket tehát  a  kar  strukturális  rezonanciáinak  nevezhetjük.  Első
    olvasásra hihetetlennek tűnik, hogy a piciny hangszedőtű "meglengesse"
    a nála sok nagyságrenddel nagyobb tömegű hangkart.  És  ez  mégis  jól
    mérhető, sőt: reprodukálhatóan jól mérhető. Mindezt nem magyarázhatjuk
    mással, csak a rezonancia-jelenség lényegével:  az  fog  rezegni,  ami
    magától is rezegni szeretne. A hangszedőtű nem "rezgeti", hanem csupán
    gerjeszti a rendszert. És hogy ez milyen hibákat okozhat a hangképben?
    Ezen a ponton aztán Colloms is nagyon óvatos hangra vált,  pedig  neki
    sokkal több a tapasztalata -  és  sokkal  drágább  kontrollberendezése
    van,  mint  amilyet  mi  engedhetünk  meg   magunknak.   "Nemkívánatos
    modulációkat" emleget, "kolorációkat", "kismértékű bizonytalanságot  a
    sztereó képben" stb. Ne  várjuk  tehát,  hogy  a  karrezonancia-görbék
    birtokában most majd papírról is kapásból  megmondhatjuk,  hogyan  fog
    szólni egy-egy lemezjátszó. Valószínű azonban, hogy  a  karrezonanciák
    igenis éreztetik hatásukat a hangképben, ha - és ez nagyon fontos - el
    nem fedik őket más, jóval durvább hibák.


    Műszer-összeállítás

        A  hangkarban  éledő  rezonanciákat  a   frekvencia   függvényében
    rajzoltattuk  fel,  a  20Hz-20kHz  tartományban,  hogy  diagramjainkat
    könnyű  legyen  összevetni  a  szokásos  hangszedő-diagramokkal  és  a
    hasonlókkal. Ehhez a méréshez  indokolt  olyan  hangszedőt  használni,
    amely merev, kevéssé engedékeny, jobban "megrázza" a  hangkart.  Tehát
    mozgótekercses hangszedőt választottunk, egy Ortofon MC  20-at  (ennek
    körülbelül   12mm/N   az   engedékenysége).   A   hangszedő   oldalára
    ragasztottuk fel a "mérés lelkét",  egy  Brüel  &  Kjaer  8307  típusú
    gyorsulásérzékelőt, amelyet címlapunkon "életnagyságban" lehet  látni.
    A hangszedő oldalára erősítettük (körülbelül 15 milliméterre a hangkar
    középvonalától), mert így a csavarirányú  elmozdulásokra  is  biztosan
    reagálni fog. A gyorsulásérzékelő olymódon működik, hogy van benne egy
    piezoelektromos lapka, és ennek sarkain a rezgések hatására elektromos
    töltésváltozás  lép  fel.  Az  így  nyert   feszültséget   hagyományos
    hangfrekvenciás voltmérőre, de  szintíróra  is  rávihetjük:  mindenkor
    olyan  jelet  kapunk,  amely  arányos  az  érzékelőt  ért   mechanikai
    rezgésekkel. A kis jószág egyébként rendkívül  könnyű,  mindössze  0,5
    grammos, tehát nem változtatja meg számottevően a  hangszedő  tömegét,
    nem okoz különösebb mérési hibát.
        A   hangszedővel   20Hz-20kHz   közötti,   folyamatosan    változó
    frekvenciájú,   mindkét   csatornán   egyaránt   modulált   barázdákat
    játszottunk le a Brüel  &  Kjaer  QR  2009-es  mérőlemezről.  A  jelet
    természetesen  az  érzékelő  saját  kivezetőkábeléről  vettük  le,  de
    szükségünk volt a  hangszedő  hangfrekvenciás  jelére  is.  Ugyanis  a
    gyorsulásérzékelő igen parányi jeleket  szolgáltat,  s  ez  valósággal
    elvész  a  zajban.  A  mérést  csak  úgy  lehet  elvégezni,   hogy   a
    mérőfrekvenciákkal  szinkronban  futtatunk  egy  szelektív  voltmérőt,
    amelynek mindig csak azt a frekvenciát szabad  érzékelnie,  amelyet  a
    hangszedő éppen letapogat, mert itt várható a rezonancia,  itt  fog  a
    jel  igazán  kiemelkedni  a   zajból.   A   műszerek   tehát   nem   a
    hangfrekvenciás jelet mérik, de az fogja vezérelni őket. Minden görbét
    azonos, változtatás nélküli műszerállással vettünk fel.
        Szemléletesebben elbeszélve: egyik irányban a hangfrekvenciás  jel
    az Ortofon MCA 10-es elő-előerősítő után egy  Brüel  &  Kjaer  4416-os
    kapcsoló   és   átvitel-ellenőrző   egységre   jut,   ez   indítja   a
    diagrampapírt, a frekvenciagörbét bevezető 1kHz-es startjel nyomán.  A
    másik irányban:  a  gyorsulásérzékelő  jelét  egy  ugyancsak  Brüel  &
    Kjaer-féle töltéserősítőre  visszük,  majd  egy  B  &  K  2010  típusú
    analizátorra és onnan a B & K 2307-es szintíróra.

    Karok és rendek

        Az új mérési módszer ígéretesnek tűnt. Legszívesebben begyűjtöttük
    volna mindazokat a lemezjátszókat,  amelyeket  a  Hifi  Magazin  immár
    négyéves fennállása  során  teszteltünk,  hogy  pótlólag  mindegyikről
    felvegyük a karrezonancia-görbét.  Sajnos,  már  nem  minden  típushoz
    tudtunk hozzáférni,  egyébként  is  csak  új,  kifogástalan  példányok
    jöhettek   szóba,   szétrázódott   karcsapágyú   öreg    készülékekkel
    értelmetlen   lett   volna   kísérletezni.   Végülis    összesen    12
    lemezjátszóról mutatunk diagramot. Ebből  nyolc  készülék  idehaza  is
    kapható volt, a többi már drágább vagy éppenséggel különleges típus. A
    tizenkét diagramot úgy csoportosítottuk, hogy az első hasábba kerüljön
    a "klasszikus SME-rendszerű" karok görbéje. Ezek a hangkarok hajlított
    fémcsőből készültek, fejszerelvényük kioldható és csereszabatos.

    1. SME 3009/II hangkar (etalon-lemezjátszónkra szerelve).
    2. Pioneer PL-200.
    3. Hitachi HT-324.
    4. Panasonic SL-H 401.
    5. Akai AP-100C.
    6. Taya DP-510.

    A többi típus mind másmilyen:

    7. Tesla NC 440
    ("kvázi"-SME, vékonyabb, nem csereszabatos a többivel).
    8. Pioneer PL-2
    (egyenes karbonfiber kar, speciális kioldható fejtartó).
    9. Hitachi HT-50S
    (egyenes karbonfiber kar,speciálisan kioldható fejtartó).
    10. Dual 701
    (egyenes fémcső, speciális kioldható fejszerelvény).
    11. Hadcock GH 228 D
    (egyenes fémcső, leszerelhető fejtartó. - Ezt a hangkart is
    ML-féle etalonlemezjátszónkra szerelve mértük.)
    12. Linn Ittok LVII
    (a Linn Sondek lemezjátszón. Vastag, egyenes fémcső,
    a fejtartót nem lehet leszerelni róla).

        Milyen az ideális karrezonancia-görbe? Semmi esetre sem  lineáris,
    hiszen ezúttal  nem  használunk  RIAA-korrektort,  nem  csökkentjük  a
    hanglemez magasfrekvenciás kiemelését. Figyelembe véve ezt  és  néhány
    más tényezőt (például a mérőlemez sajátosságait, a különböző mozgatott
    tömegek arányait), azt várhatjuk,  hogy  a  görbe  20Hz-től  1-2kHz-ig
    azonos  szinten  marad,  majd  ettől   kezdve   körülbelül   6dB/oktáv
    meredekséggel  emelkedik.  Ezt  a  lankás  emelkedőt  azonban  sziklás
    hegyoldalakká szabdalják a karrezonanciák.
        Colloms interpretációja szerint (amely szokás  szerint  logikusnak
    látszik) nemcsak az  a  fontos,  hogy  a  rezonanciák  minél  kisebbek
    legyenek, hanem az is, hogy minél  nagyobb  frekvenciasávot  hagyjanak
    szabadon a diagram bal oldalán.
        A  rezonanciák  frekvenciájából   következtetni   lehet   arra   a
    konstrukciós elemre, amely ezt a  rezonanciát  előidézte.  Például  az
    SME-típusú,  kioldható  fejtartók  180  és   250Hz   között   mutatnak
    jellegzetes rezonanciát. Ez a pont  300Hz-ig  feltolható,  ha  különös
    gonddal alakítják ki az SME-závárzatot, és még feljebb csúszhat, ha  a
    papucs "odanőtt" a karcsőhöz. A mi tizenkét hangkarunk  közül  csak  a
    Linn volt ilyen - tény, hogy Colloms is, mi is erről mértük a legszebb
    görbét. Szintén jellegzetes rezonanciát okozhat, de már  70  és  150Hz
    között az ellensúly és  minden  egyéb  bigybiritty,  mint  például  az
    oldalsó rudacskára szerelt, elegáns kis pót-ellensúly.
        Rangsort  állítani  vagy  meghatározni  a  karok   "hangminőségét"
    pusztán a karrezonancia-görbe alapján, túlságosan merész dolog  volna.
    Papíron mindenképpen a Linn Ittok  látszik  a  legjobbnak:  első  erős
    rezonanciája 340Hz-en jelentkezik, és nem is különösebben éles. A Dual
    és a Hadcock már 200Hz-en "megszólal", bár a kiemelés ezeken  sem  túl
    magas.  Érdemes  itt   megfigyelni   a   Hadcock   görbéjén   egyfajta
    egyenletességet: a csúcsok  szinte  szabályosan  növekvő  amplitúdóval
    követik egymást.
        Rendkívül hasonló egymáshoz a legtöbb SME-típusú kar görbéje (SME,
    PL-200, SL-H 401, HT-324).  Kár,  hogy  van  ebben  a  csoportban  egy
    "kakukktojás" is, a HT-50S: ez egyenes, karbonfiber-kar, és mégis  úgy
    viselkedik, mint az SME. Rezonanciája  érezhetően  feljebb  van  ugyan
    (270Hz-en),  de  hasonlóképpen  éles:  a  görbe   egy   40   decibeles
    szökeléssel szinte a diagrampapír tetejéig ágaskodik.  Ugyanezt  teszi
    az SME is, és bizony ez nem a leghízelgőbb egy olyan hangkarra  nézve,
    amelynek az árán ma is komplett lemezjátszót lehet vásárolni.  Létezik
    azonban ennek a karnak, már nagyon régóta,  egy  olyan  változata  is,
    amelyen nincs SME-závárzat, nem  lehet  leszerelni  róla  a  papucsot.
    Annak a görbéje esetleg szebb lenne.
        A hátralevő négy kar görbéje (NC 440, DP-510, AP-100C és PL-2) már
    100Hz környékén is éles rezonanciát mutat. A  három  SME-szerű  kartól
    elüt viszont a Pioneer karbonfiber hangkarja: ennek a görbéje - a  már
    említett rezonanciától eltekintve - sokkal tisztább, egyenletesebb  az
    alsó tartományban.

    Arány és lépték

        Mérési módszerünk - hangsúlyozzuk -  objektív  és  reprodukálható.
    Ezek a 30-40 decibeles berezgések  valóban  léteznek,  de  csak  azért
    ennyire riasztóak, mert mi úgyszólván nagyítóüveg alá helyeztük  őket.
    Ha a helyes léptékkel  számolunk,  a  karrezonanciák  eltörpülnek  más
    zavaró jelekhez, például az akusztikai visszahatáshoz képest.
        Maradjunk az akusztikai visszahatásnál. Ennek a  görbéjét  mi  egy
    50dB átfogású diagrampapíron adjuk meg. Az "ablak" nagyjából  megfelel
    a zene valódi arányainak. A legfelső vonal a nagyon-nagyon hangos zene
    szintjét  jelzi,  és  némely  hifi-lemezjátszó  visszahatási   görbéje
    csaknem ugyanilyen magasra szökik egy-egy (mély)  frekvencián.  Még  a
    leggondosabban  izolált  készülékek  is  produkálnak   egy-két   10-15
    decibeles csúcsot. Ugyanezen a diagrampapíron  a  karrezonanciák  vagy
    nem  is  volnának  láthatók,  vagy  éppen-csakhogy  megjelennének   az
    "ablakpárkány" fölött. Nincs kizárva (persze, ez is  csak  teória,  de
    egyszer  még  alaposabb  vizsgálat  tárgya  lehet),  hogy   éppen   az
    akusztikai visszahatás az, amely gerjeszteni  képes  a  legkritikusabb
    karrezonanciákat.
        Meg lehet-e hallani a hangkar strukturális rezgéseit? A közhasznú,
    átlagos hifi-lemezjátszókon aligha. Akusztikai  visszahatásuk  annyira
    erős, hogy minden  valószínűség  szerint  elfedi  a  karrezonanciákat.
    Nagyon   is   elképzelhető   azonban,   hogy   egyes   drága,   minden
    paraméterükben gondosan megtervezett, s  akusztikailag  különösen  jól
    izolált futóművek (mint éppen  a  Linn)  valóban  "különbséget  tudnak
    tenni" a hangkarok között, ki tudják mutatni a  karrezonanciák  okozta
    kolorációt, hangelszíneződést.

                                                             Sólymos Antal


    

    

    Méréseinket    a    Magyar    Elektrotechnikai    Ellenőrző    Intézet
    laboratóriumában   végeztük.   Képünkön:   pillantás   a  műszerekre -
    halszemoptikával