Hetedhéthatár



HiFi Stereophonie 1982 szeptember Szalag kontra korong, avagy: mi szól jobban, a hanglemez, avagy a műsoros kazetta? Karl Breh, a főszerkesztő maga válogatott a neves hanglemezgyártó cégek digitális felvételeiből, és összehasonlította a CBS, a DG, az EMI-Electrola, a Philips és a Telefunken egyes lemezeit a velük azonos programot hordozó kazettával. Az eredmény mindig ugyanaz maradt: a műsoros kazetták hangképe kevésbé transzparens, a hangszereket kevésbé lehet megkülönböztetni egymástól, a sztereó kép bizonytalanabb, a zaj magasabb. (Hangszedők: Ortofon MC 30 és Audio-Technica AT-1000, kazettás magnók: Revox, Sharp, Toshiba.) A mérés (ezt már a következő havi számban publikálják) megerősítette a szubjektív meghallgatás eredményét, és azt is kimutatta, hogy a kazetták általában rendkívül erősen túl vannak vezérelve. Sok a baj az azimut beállításával is, azaz: a magnók fejrése gyakran nem függőleges, márpedig a műsoros kazetta összesen négy magnón fut keresztül, mire a zenéjét meghallgatjuk. (Sorrendben: előbb a mesterszalagról kazettás másolatot készítenek, ezt a gyorsmásoló-magnó lejátssza, a "szolga" felvevőmagnó rögzíti, és végül mi magunk is használunk egy magnót, odahaza.) Sokat javít a dolgon, ha legalább a saját magnónkon állítani tudjuk a fejrés helyzetét. És persze az egyes kazetta-típusok szalagvezető mechanikáján is sok múlik. A "digitális" felirat már a hanglemezeken is megtévesztő (hiszen valójában csak hibrid lemezről van szó); méginkább az a műsoros kazettákon. Mert, mint az eddigiekből már kiderült, a műsoros kazetta nem a digitális felvételről, hanem annak egy analóg másolatáról készül -nyílván szó sem lehet semmiféle "digitális hangminőségről". Másrészt mint tudjuk, a műsoros kazettákat 32, illetve 64-szeres sebességgel másolják. Ahhoz tehát, hogy a kazettán a 15kHz még rajta legyen, a másolás során 480, illetve 960kHz a minimális átviteli sáv... Summa summárum, a gyorskopírozással készített, analóg műsoros kazetta nem audiofileknek való. Pedig még drágább is a közönséges hanglemeznél. * Teszt. Kenwood L-02A erősítő (2x260W), potom 6000 márkáért, L-02 tuner négyezerért, JVC T-X55 tuner a középkategóriából, Revox B 710/II kazettás deck és B 791 lemezjátszó. * "Hifivideo 82" - képriport a düsseldorfi szórakoztató elektronikai kiállításról. Hadd mutassunk belőle valamit, ami "gut und teuer", de azonkívül szép is. Az Audio Trade (ATR) céget mi főleg az általa forgalmazott demó-lemezekről ismerjük, holott ezoterikus hifi-készülékekkel is kereskedik. Íme az ATR Celestron hangsugárzó: három összehangolt tölcsér, amelyek közül az egyik mögött plazmasugárzó dolgozik. Hogy tetszik? Nem olyan, mint valamiféle térplasztika? * Valóban jobb-e a PCM (azaz a digitális hangátvitel) a hagyományosnál? Nem először és nyilván nem is utoljára teszi fel ezt a kérdést a Hifi Stereophonie, s a választ A. Klingelnberg adja meg. Mindenekelőtt tisztázza, hogy pusztán a torzítási faktorból nem szabad ítélni, mert igaz ugyan, hogy a digitális rendszernek alig van torzítása, de ami mégis van, az lényegesen kellemetlenebb természetű, mint az analóg rendszereké. Hasonlóképpen a többi paramétert sem teljesen úgy kell értelmezni, mint ahogy eddig megszoktuk. Mindazonáltal, a PCM valóban sokkal többre képes, mint a hagyományos, analóg technika, de hogy fölényét végleg bebizonyítsák, ahhoz még számos műszaki részletet kell tisztázni, és az igazán jóminőségű PCM-készülékek a jövőben sem lesznek olcsóbbak. A hangképük pedig éppúgy eltérő lesz, mint ahogyan a mai berendezéseknek a hangja is más és más. A szubjektív teszt tehát továbbra sem megy ki a divatból. A PCM-nek az a legnagyobb előnye - és ez főleg a stúdiótechnikában kamatoztatható -, hogy ha az analóg műsort egyszer már úgyis "digitalizálták", akkor ezután szinte korlátlanul lehet ide-oda másolgatni, anélkül, hogy ezt a hangminőség megsínylené. Mi több, a másolással esetleg még javítani is (!) lehet a hangminőségen. A digitális hangrögzítésnek ugyanis van egy szükséges velejárója, a logikai úton végrehajtott hibajavítás (lásd HFM 7., A digitális forradalom). Vagyis ha egy enyhén sérült analóg programot PCM-rendszerben rögzítenek, akkor és ez már igazi Barba-trükk! - a digitális hibakorrekció kipótolhatja az eredeti analóg műsor egy-egy parányi, elveszett motívumát. Október Receiverteszt. Árak 854-2400 márkáig, pontszámok (mint tudjuk, a HFS pontozni szokta a készülékeket) 40,5-től 77,25 pontig. Ha ez mond valamit. November Hasonló, de még monstrébb műsor összesen 40 hangszedőről (60-3000 márka). A Philips CD-100 "lézeres" lemezjátszó Pillantás egy CD-lemezjátszó belsejébe. * Kipróbálják a Philips CD 100 digitális lemezjátszót. Az új technika nagyon tetszik a HFS szerkesztőinek, elsősorban azért, mert elmaradnak az analóg lemezjátszás kellemetlen zajai, zörejei, pattogásai, dübörgései. Ezen kívül azonban már nem sok hangzásbeli különbséget észlelnek a CD és az értékes MC-hangszedővel lejátszott hibridlemezek között. A "lézeres" lemez felülete nem különösen sérülékeny, a Polygram mégis azt írja a CD-k borítójára, hogy ezeket a lemezeket ugyanolyan gondossággal kell kezelni, mint a hagyományos fekete korongot, vagyis csak a lemez peremét szabad érinteni, a "barázdákat" nem. Pedig a CD-rendszer hibajavító elektronikája csuda dolgokra képes. A Hifi Stereophonie szerkesztői az egyik CD-re ragasztószalag-csíkokat tapasztottak (lásd a fotót!) - és lám, a lézeres leolvasó rendszer mégsem jött ki a sodrából, kiesés nélkül visszajátszotta a műsort. December Tesztek: 28 fejhallgató (50-1000 márkáig), Magnat Transpuls TP 26A aktívsugárzó, Canton CT 1000 és Huter & Dorbnitz HD 300 hangdoboz (az utóbbi márványból!), ELAC EMC-1 mozgótekercses hangszedő. Luxman L-550, erősítő. * Digitális kazettás magnók: Hitachi V-300E, Sharp RX-1, Sanyo Plus 10 és Plus 5, Sony PCM F-1 (lásd majd a HFN/RR szemléjében is!), ez utóbbi gép mind 14, mind 16 bites üzemmódban működtetve. Ellenükben egy orsós magnóval, a Revox A77-essel kísérletezik a HFS (19cm/s, Dolby), mondván, hogy a kazettás magnók nem versenyezhetnének digitális utódaikkal. Arndt Klingelnberg végigméri (nemcsak képletesen) az összes masinát, és megállapítja, hogy a digitális rendszer is érzékeny a túlvezérlésre. Ha mintegy 6 decibellel visszafogják a PCM-programot, akkor ez körülbelül az analóg magnók k3=3% kivezérlésének felel meg. A digitális magnók 10-15 decibellel csendesebbek (ennyivel kisebb az idegenfeszültség-arány, azaz a Fremdspannungsabstand. A zaj, azaz a Geräuschspannungsabstand már nem mindig kielégítő). A torzításuk, főleg a különbségi torzításuk 15-25 decibellel alacsonyabb, a magashangdinamikájuk pedig sokkal szélesebb - habár figyelembe kell venni, hogy a PCM-zaj "abszolút", mindent elfed, ezzel szemben az analóg technikában a zajszint alá lehet menni néhány decibellel: a leghalkabb hangok kihallatszanak a zaj alól. Az analóg Revox a HFS szerint még mindig versenyben van az új masinákkal, már csak azért is, mert megbízhatóbb és olcsóbb a digitális készülékeknél. "Sok halláspszichológiai próbát kell még megejteni, mielőtt a végleges ítéletet kimondhatnánk." Kétségtelen viszont, hogy a digitális magnók sem egyformák. A HFS tesztjében például a két Sony és a Hitachi toronymagasan jobbnak bizonyult a Sharpnál és a két Sanyonál. (Klingelnberg tesztje éles vitát provokált, erre legközelebb még visszatérünk.) Hifi-News & record review 1982 augusztus "Aki a 3020-as mögött áll" címmel interjút közöl a Hi-Fi News Erik Edwardsennel, a NAD főkonstruktőrével. Szóba kerül egy olyan lemezjátszó, amelyet a Csehszlovák HiFi Klubra való tekintettel terveztek, és ha hihetünk a HFN/RR információinak, a csehszlovákok a maguk számára kötötték le az első szériát. Mivel kemény devizában a csehek is csehül állnak, nyilván igen olcsó készülékekre törekedtek, "kit", azaz építőszekrény formájában lehet megvásárolni. Ez mind nagyon szépen hangzik, csak akkor kezd ugrálni az ádámcsutkánk, amikor a hangkar leírását olvassuk. A kar ugyanis egy szimpla fémszalag, amelyre elöl a hangszedőt fogják fel, hátul pedig "egy DIN-típusú csatlakozó adja a mechanikai és az elektromos kontaktust". Mint a HFN/RR írja, de mint a magunk paraszti eszével is kitaláltuk, ez a konstrukció vízszintes irányban merev ugyan, de függőlegesen és csavarirányban egy kicsit hajlékony, vagyis szöges ellentétben áll azzal az ideállal, amelyre éppen az angol szakemberek törekednek a legkövetkezetesebben. Szeptember Előző számunkban, a HiFi Stereophonie lapszemléjében hírt adtunk a Teldec cég új lemezvágási technológiájáról, a DMM-ről (Direct Metal Mastering). Erről a módszerről írva Martin Colloms a digitális és az analóg hanglemez-technika kilátásait mérlegeli: A digitális hangtechnika mögött igen nagy erők csoportosultak. Hihetetlen pénzeket költöttek kísérletezésre és reklámra. Noha bizonyos körök ellenérzéssel fogadták az új technikát, a stúdiókban ma már feltartóztathatatlanul hódít a digitális hangrögzítés. Sőt, hosszú listát lehetne megtölteni azoknak a hificégeknek a nevével is, amelyek hajlandóak gyártani a CD/DAD rendszerű lemezjátszót. (A Philips CD-nek, azaz Compact Discnek, a Sony DAD-nak, Digital Audio Discnek hívja a közösen kikísérletezett lézeres letapogatású hanglemezt.) Ámde magából a műsorhordozóból, tehát a "lézeres" lemezből kezdetben mindössze 250-300 kiadványt tud csak megjelentetni a két óriáscég. A digitális lemeztechnika drágább a hagyományosnál, tehát drágábbak lesznek a lemezek is. Egy órányi popműsor 6-8, a komolyzenei program akár 10 fontba is kerülhet. A popzene azért lehet valamivel olcsóbb, mert a nagyobb példányszám folytán hamarabb kifizetődnek a gyár költségei. Jelenlegi becslések szerint, mondja Colloms, egy digitális technikával dolgozó hanglemezgyárat csak többmillió fontsterlinges költséggel lehet alapítani, holott egy analóg LP-ket gyártó üzem beruházási költsége alig néhányszor tízezer font. Tegyük fel, hogy az első év sikeres, és mindkét gyár piacra dobhat 2-4 millió hanglemezt. Miután a beruházás költségei rávetítődnek minden egyes darabra, a CD-lemezeket 2,5-5 fontért adhatja el a gyár, míg a hagyományos LP gyári ára mindössze 60 penny. Különösen megdrágítja a CD-technológiát a lézerrel készítendő présmatrica. A CD-eljárás tehát csak akkor kifizetődő, ha egy-egy kiadványt igen nagy példányszámban lehet eladni. Vagyis a CD-ről kezdetben csakis népszerű muzsikát fogunk hallani: popzenét, illetve a klasszikus műfaj slágerdarabjait. Az utóbbiakat, mint már említettük, még így is drágábban árulják majd. Az audiofil lemezbarát tulajdonképpen azáltal profitál a legtöbbet, hogy a CD zenéjéből az analóg hanglemezek gyártói a vészharang kongását vélik kihallani. Most mindenki meg akarja mutatni, hogy korai volna még eltemetni a hagyományos technikát. A lemezkészítés folyamatának szinte minden fázisán finomítani próbálnak. Ezek közé a próbálkozások közé sorolandó a Teldec DMM-technikája is. Október Végre egy készülék (nem professzionális, csak félprofi), amellyel most majd széles körben demonstrálni lehet, mennyire alaptalan feltételezés, hogy a digitális procedúra már eleve degradálja a hangminőséget. Az a kis masina, amelyet a HFN/RR csinos manökenje ajánl az októberi szám címlapján, a Sony cég legújabb digitális processzora, a PCM-F1: egy Pal és Secam televíziórendszerben egyaránt használható analóg/digitális és digitális/analóg átalakító. A hifista szemével nézve afféle magnó-elektronika, amelyhez már "csak" egy jelrögzítőt, vagyis videomagnót kell vásárolni, és a kettő együtt működhet digitális magnó gyanánt. Jó poén, hogy a fényképen látható hölgy az ízig-vérig analógpárti Sheffield cég emblémáját viseli a ruháján, ilyesféle felirattal: "Vessetek már véget ennek a digitális agyrémnek!" Colloms, akit a HFN/RR egyre gyakrabban szerződtet, valamint a főszerkesztő-helyettes John Atkinson, Tony Faulkner hangmérnök és társaik számos A-B tesztet szenteltek a Sony-féle processzornak. A legérdekesebb szeánszhoz nem volt szükségük még képmagnóra sem, hiszen a digitális technikában nem annyira a jelrögzítés, mint inkább a jelátalakítás a kritikus művelet, és ehhez a PCM-F1 önmagában is elegendő. Tehát azt figyelték, mennyit változik a hangkép, ha egy analóg láncba beiktatják a PCM-processzort, amely a zenei műsort előbb digitális jelekké, majd - mivel a képmagnót most nem használják - újra analóg programmá alakítja, és csak azután adja tovább az erősítőre. Nos, a PCM-procedúra valóban elszínezte a hangot, de csak nagyon kevéssé. A PCM-eljárás Achilles sarka vizuálisan is egy sarok: az a 20kHz fölötti frekvencia, amelyen egy igencsak meredek szűrőt léptetnek be a D/A - azaz a Digitális Analóg átalakítás során. A kritikus frekvencián, ezúttal 21kHz-en, erős berezgés lép fel, és sokak szerint ez a jelenség teszi felismerhetővé a digitálisan feldolgozott hangot. Colloms azt írja, hogy a Sony hangképében ez senkinek sem tűnt fel, másutt viszont megemlíti, hogy kitartó odafigyeléssel mégiscsak felfedeztek a hangképben egy kis érdességet, transzparencia-veszteséget, felkeményedést a magasabb frekvenciákon. ők ezt egyszerű frekvencia-átviteli hibára próbálják visszavezetni, arra hivatkozva, hogy a PCM-F1 frekvenciagörbéje 10kHz-en 0,2 decibeles kiemelést mutat... Kérdés, hogy ez az érdesség (amelyet egyébként mi eddig minden "digitális" hangfelvételről hallani véltünk) vajon nem éppen annak a magasfrekvenciás berezgésnek a következménye-e. A hangkép elszíneződése azonban rendkívül kevéssé volt zavaró. Sőt, Collomsék azt tapasztalták, hogy "egy elismert félprofi orsós magnó", amelyen feltehetőleg a Revox B77 értendő, már elektronikusan is többet torzított a PCM-F1-nél! Félreértések elkerülése végett: arról van szó, hogy nem készítettek felvételt, éppen csak átengedték a jelet a magnó elektronikáján! Ami aztán a tulajdonképpeni szalagfelvételt illeti, abban már egyértelmű a digitális eljárás fölénye. A PCM-F1 processzor csaknem 1000 fontba, képmagnóval együtt körülbelül 1400 fontba kerül. Igaz: félprofi analóg megfelelője egy "gyors" Revox B77 volna, Dolby-A zajcsökkentővel, és ez a kettő együtt még drágább volna. Sőt - számolgatja Colloms -, a digitális rendszer már eleve gazdaságosabb, hiszen az L750 típusú Betamax kazetta körülbelül 2 font fejében szolgáltat egyórányi műsort, az analóg magnószalag pedig (ha 38cm/s sebességgel használjuk) tízszer annyit: 20 fontot emészt fel, műsoróránként. (Gyorskommentárunk: ez nagyon szépen hangzik, de - mint olvassuk - már érkeznek is a panaszok a túl vékony Betamaxok dropoutjaira.) November John Crabbe visszavonul. A kitűnő audio-újságíró 1964 óta szerkeszti a Hi-Fi News-t, amely 1970-ben fuzionált az Audio & Record Review-vel, s a kétféle profilból Crabbe alakította ki az immár Hi-Fi News & Record Review névre keresztelt újság arcélét. Utóda a szerkesztői székben John Atkinson. Crabbe továbbra is "besegít", mint tanácsadó, de idejét elsősorban az írásnak szenteli; éppen most jelent meg egy könyve Beethovenről. * Düsseldorfot, a legnagyobb európai szórakoztató-elektronikai kiállítás színhelyét természetesen az angolok is felkeresik, és persze a HFN/RR is tudósít a nyugatnémet hifi-show-ról. Két érdekes fotót mi is átvettünk. Az egyik egy múzeumi tárgyat ábrázol, kéttölcséres gramofont - ez lett volna a sztereofónia első hírnöke? A másik a neves angol tervezőnek, Tim Paravicininek (a Michaelson & Austin, illetve az Esoteric Audio Research gyártmányok konstruktőrének) legújabb audiofil készüléke, egy végletekig spártai előerősítő, amely már csak a formaterve miatt is figyelmet érdemel. A sztereó lemezjátszó őse? Egyetlen gramofon - de már két tölcsérrel... (A düsseldorfiak archívumából) "The Head": Tim Paravicini spártai MC-előerősítője és "komplett" előerősítője. * A legfontosabb témája azonban ma szinte mindenkinek a digitális hangtechnika, azon belül is a Compact Disc, amelynek - mint minden újdonságnak - bőven vannak ellenzői is. Atkinson, a HFN/RR új szerkesztője inkább az anti-digitálisok táborát erősíti. Jelenlegi véleményét az alábbiakban foglalhatjuk össze. A digitális lemezjátszók (a Philips- illetve Sony-típusúak) zajtalanul szólnak, nem nyávognak, hallatlanul stabil sztereó színpadot festenek, de van a hangképükben valami kellemetlen érdesség. Ez nem a digitális hangátvitel tényéből adódik, hiszen a PCM-F1 processzor (amelyről az októberi számban bővebben írnak) önmagában nem idézi elő ezt a hibát. Hasonló tapaszfalatokat szerzett Atkinson akkor is, amikor egyazon felvételek CD-, illetve LP-változatát hasonlították össze. (Az analóg lemezjátszó egy Linn Sondek/Ittok/Asak, vagyis a poszterképünkön látható összeállítás volt.) Atkinson úgy véli, hogy a digitális hanglemezek nem kiszorítani, hanem csupán kiegészíteni fogják a jelenlegi analóg lemezparkot. * A legelterjedtebb frekvenciaváltótípusok, a Butterworth-szűrők lelkivilágával foglalkozik Wilfred Harms. Külön figyelmet szentel a középsugárzóknak, hiszen ezeket két szűrővel (egy alul- és egy felüláteresztővel) illesztik, tervezéskor tehát számítani kell a két szűrő egymásrahatására is. * A novemberi HFN/RR cikkei közül kiemelünk egy hangdoboztesztet. Öt középkategóriájú dobozt mutatnak be, köztük az új Tannoy-család egyik tagját, a Venus elnevezésűt. Ebben a hangsugárzóban az a különös, hogy teljesen szokványos: egy húszcentis kónusz és egy dómsugárzó van benne, nem pedig a nagy Tannoyokból ismert koncentrikus hangszóró. A tradíció azonban, úgy látszik, kötelez, a keresztváltó tartománya a Venuson éppúgy "beszakad", akárcsak az általunk már ismert stúdiómonitorokon. Tannoy Venus hangsugárzó Bose 601/II hangsugárzó Ebben a csoportban tesztelik dr. Amar Bose legújabb szülöttjét, a képünkön is látható 601/II típust. Akárcsak a többi Bose, ez is mindenfelé sugároz*; a tengelyében felvett frekvenciagörbe leírhatatlanul groteszk. (* A Bose (ejtsd: bóz) hangsugárzókkal kapcsolatban érdekes hírt közölt nemrég a HFN/RR. A Consumer Union, ez a nagy tőkeerejű, tekintélyes amerikai fogyasztói érdekvédelmi társaság elveszített egy pert, 45 év óta az elsőt, és éppen a Bose cég ellenében. A bíróság 115 ezer dollár kártérítést ítélt meg a hangsugárzó-gyárnak, mert a Consumer Union egy 1970 kiadványában (így elhúzódott a per!) azt írják a Bose 901 típusú dobozról, hogy amikor ezen hallgatták a zenét, a hangszerek hajlamosak voltak ide-oda mozogni, ingadozni a szobában. "Nos, anélkül, hogy kommentálni akarnánk e hangsugárzó-típus sztereofonikus képességeit - mondja a HFN/RR, enyhe megvetéssel a hangjában -, számtalan vakteszt nyomán kijelenthetjük, hogy a legtöbb hangsugárzó hangképében igenis ide-oda mozdulnak, ingadoznak a hangszerek. Ritka állat az, amelyik ezt nem teszi és sziklaszilárd sztereó képet ad: Quad ESL-63, Rogers LS3/5A, Spendor BC1, Meridian M2, Celestion SL6.") A HFN/RR szakírójának nemigen tetszik a Bose hangja, de hát mi mást várhatnánk egy sznob brittől? A többi három doboz, a Castle Pembroke, a Monitor Audio MA 66 és a Mordaunt-Short Pageant 3 nagyjából azt nyújtja, amit a 200 fontsterlinges hangdobozpároktól elvárhatunk: 3 decibelen belüli frekvenciagörbét és "angolosabb" hangzásképet. December * Öt kazettás magnót tesztelnek a decemberi számban. Igaz, nem ugyanabból az árkategóriából válogattak: a legolcsóbb (egy Aurex) 120 fontba kerül, a legdrágábbnak (a Nakamichi LX-5-nek) 540 font az ára, tehát elég reménytelennek látszik összehasonlítani ezeket a készülékeket. Egy paraméter viszont úgyszólván szembeszökik. A kazettás gépek frekvenciagörbéjén az alsó 100-150Hz csaknem mindig hepehupás, és ez a magnófejek hibájának tudható be. Az öt gép között csak egynek volt tökéletesen lineáris a basszus-tartománya. A Nakamichinek, persze. HI-FI ANSWERS Szeptember A Linn-féle lemezjátszót (a Negyedév Nyusziját) most már a HFM olvasói is megismerhették, de bizonyára kevesen tudnak a skót cég hangsugárzóiról, a nagyméretű Isobarikról és a középtermetűnél kisebb Sara-ról. Adrian Orlowski, miután hosszabb ideig élettársi viszonyt folytatott Linn Sárával, részletesen beszámol auditív élményeiről. Méreteihez képest a Sara bizony meglehetősen drága hangsugárzó több mint 500 font párja, holott a frontlapjáról csupán egyetlen húszcentis membrán köszön és egy dómsugárzó kacsint ránk. A doboz belsejében azonban még egy húszcentis hangszóró rejlik, ez párhuzamosan működik a külsővel: állítólag ez a módja annak, hogy kis dobozból nagyobb basszust lehessen elővarázsolni. Hasonló elven működik egyébként a nagy Isobarik is, mi több, az Isobarik szó éppen arra utal, ami a dupla hangszórós elrendezésből következne, tudniillik hogy a külső hangszóró membránja elölről-hátulról azonos "légnyomást" észlel. A Sara 4 ohmos hangsugárzó, kellemetlen impedanciagörbével, ami nem teszi túlságosan boldoggá a közepes minőségű erősítőket. Orlowskinak nagyon tetszik a Sara hangja, szerinte ez a hangsugárzó nem efféle "szegény ember Isobarikja", hanem egyszerűen csak egy kisméretű Isobarik. A hangképe valamelyest prezenszes, enyhén színezett, de rendkívül eleven és információban igen gazdag. A mélybasszusa hiányzik, ez a kompromisszum a doboz méreteiből következik - és a tervezők, hogy egyensúlyban tartsák a hangképet, enyhén esni hagyták a magastartományt is, de ez sem zavaró. * "Kiegészíthetjük-e dinamikus szub-basszussugárzóval a Quad elektrosztatikus hangsugárzót, és ha igen, miért nem" - ez lehetne a címe Keith Howard elemzésének (ha Karinthy Frigyes szelleme megbocsátja nekünk, hogy elloptuk tőle ezt a humoros fordulatot). A HFA szerkesztője maga is sokat kísérletezett ezzel az immár negyedszázados feladattal, és ő sem tudta megoldani. A szub-basszusdoboz ugyanis, mint szokványos rendszer, minden irányban egyenletesen sugároz, a Quad viszont úgynevezett dipól-sugárzó, iránykarakterisztikája tehát a mélyfrekvenciákon "8" alakú. A kétféle rendszer eltérő módon "energizálja" a szoba levegőjét. A teremben elért hangnyomás, mint tudjuk, a közvetlenül érkező és a visszavert hangok összegével egyenlő. A dipólról viszonylag több direkt és kevesebb indirekt hangot kapunk, mint a dobozsugárzóról. Így aztán ha a frekvenciagörbéjüket linearizáljuk, akkor a dipól túlságosan kevés visszaverődést kelt, ahhoz viszont, hogy a szobában keltett hangnyomást egyensúlyozzuk ki, túl hangosra kell szabályoznunk a dipólt, vagyis fel kell borítanunk a közvetlenül érkező hang frekvenciabalanszát. A kétféle görbe egyensúlya jórészt a szoba méreteitől függ. "Az Egyesült Államokban a szobák általában nagyobbak, mint nálunk - írja Howard -, tehát az amerikaiak nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a visszaverődő hangnak. Ennélfogva inkább az összteljesítményt igyekeznek egyensúlyba hozni. Nálunk Angliában viszont inkább azt a hangsugárzót tekintik ideálisnak, amelynek a frekvenciagörbéje önmagában lineáris." * A Tannoy új, közhasználatra és nem stúdiócélokra szánt hangdobozai a planéták nevét viselik. A Merkúrnak 100 font párja, a Venusé 200, a Jupiteré 300, vagyis az áruk nem felel meg pontosan a bolygók közötti tömegarányoknak. Akár a HFN/RR (lásd ott), a HFA szakírója is a középsőt, a Venust teszteli, és ájtatos szemforgatással a következő ítéletet hozza: "Egyszóval, nem az a hangdoboz, amellyel szívesen élnék együtt - habár, ha úgy hozná a sors, bizonyára hamar hozzászoknék." (Az októberi és novemberi szám nem érkezett meg.) December És hát lássuk most az objektív Hi-Fi News véleménye után az erősen antidigitalista HFA nézeteit is a Compact Discről, amely immár kézzelfogható közelségbe került. Adrian Orlowski elsősorban az új médium piacát méricskéli. Leszögezi, hogy a beharangozott CD-játszók, amelyeknek az árát egyelőre nem sikerül 400 font alá szorítani, még mindig a legolcsóbbak lesznek a sorban, és az igazán jó készülékekért 7-800 fontot kell majd fizetni, annyit tehát, mint egy komplett Linnért. Később persze csökkenteni lehet az árakat, de csaknem biztosan a minőség rovására. A CD lemezjátszókban is túlságosan sok olyan technikai elem található, amelyeket csábítónak látszik, de voltaképpen nem szabad(na) egyszerűsíteni. A CD tehát nem fogja kielégíteni az audiofileket, ami pedig a széles vevőközönséget illeti, az nem CD-t akar 400 fontért, hanem hifi-tornyot százötvenért. Ami mármost magát a lemezt illeti, a Sony legutóbbi felmérése szerint a CD-kiadványok potenciális vevői főleg a kellemes, könnyen emészthető popzenét kedvelik. Tehát kezdetben főleg ilyesmire számíthatunk; rockból, dzsesszből, klasszikusból ne várjunk sokat a CD-től. Mindent egybevetve, summázza véleményét Orlowski, a digitális technika nem váltja fel, csupán kiegészíti az analógot. Nem a hangminőségével fog hódítani, nem is szánják sem az audiofileknek, sem pedig a nagyközönségnek, hanem csupán a "középkategóriának", vagyis pontosan annak a vásárlórétegnek - amely manapság a legkevésbé szeret vásárolni. * No de hallgattassék meg a másik fél is. David Präkel, aki eddig éppolyan antidigitalista volt, mint Orlowski (és a HFA többi munkatársa), nagyon lelkesen ír az új Sony PCM-F1 digitális processzorról. Ő is észlel ugyan egy bizonyos enyhe érdességet a hangképben, de azért - mint írja - most már sokkal rózsásabban látja a digitális technika jövőjét... Január ...sőt, nemcsak a digitális technikáét általánosságban, hanem a CD-lemez jövőjét is. Präkel egy Marantz 333-as CD-játszóval kísérletezik, összehasonlít egy csomó CD-kiadványt a velük azonos műsorú LP-lemezekkel, és azt a következtetést vonja le, hogy az analóg LP készítése során a gyárak sokkal több disznóságot követnek el (kompresszió, limitálás stb.), semmint ő, mármint Präkel valaha is hitte volna. Például a Dire Straits egyik számában a dobütések dinamikája jó 10-15 decibellel nagyobb volt a CD-n, mint az LP-n. ("Kár, hogy a szabvány 50 decibelben kívánja rögzíteni a CD-lemezek dinamikatartományát." Ez vajon igaz?!) Präkel arra is felfigyelt, hogy a CD-hez nemcsak hogy nem feltétlenül szükségeltetik nagyobb teljesítményű erősítő, hanem éppen ellenkezőleg: kisebb is megteszi. Ugyanis a digitális műsor basszustartománya sokkal tisztább, nincs benne annyi mélyfrekvenciás zűrzavar, mint az analóg műsorban (vágógép, préselés, lemezjátszó dübörgése, akusztikai visszahatás), ennélfogva az erősítő kevésbé erőlködik. Präkel például meglepően impozáns hangképet nyert egy mindössze 15 wattos (igaz, A-osztályú) Marantz-cal, noha meglehetősen rossz hatásfokú hangsugárzókat, Celestion SL6-osokat használt. * Összenyomja-e a dinamikát a hangsugárzó? Mi is régóta sejtjük, hogy a hangsugárzók bizony megvámolják a műsor dinamikáját; Keith Howard most néhány bizonyítékkal is alátámasztja ezt a sejtésünket. A fő limitáló faktor a mágneses mezőnek és a membránszél mozgásának nonlinearitása, de még sok egyéb módon is gondoskodik a hangdoboz arról, hogy a pianisszimók közelebb kerüljenek a fortisszimókhoz. KH cikkében számunkra az volt a legérdekesebb, hogy fényt derített egy kellemetlen jelenségre, amelynek eddig nem tudtuk a magyarázatát. Ismeretes, hogy a legtöbb hangdoboz basszusa "ütni" kezd, ha felcsavarjuk a hangerőt. Még azok a hangsugárzók is ütnek, amelyeknek a frekvenciagörbéje alul sima, a csillapításuk kielégítő, a Q-faktoruk 0,7 körül van. Howard magyarázata szerint az történik, hogy a nagyobb áram felmelegíti a hangszóró (főleg a mélysugárzó) lengőcsévéjét, miáltal megváltozik annak impedanciája, csökken a csillapítás mértéke, felszökik a Q-érték: a basszus ütni kezd. Utánaszámoltunk. Vigye el az ördög: stimmel - legalábbis elvben.