Pepita-dosszié



        A magyar hanglemezek nem  úgy  szólnak,  ahogy  szeretnénk.  Eddig
    azonban nem sikerült kiderítenünk - a hangmérnökök pedig  nem  mondják
    el nekünk -, miért olyan fejbevert a magyar lemezek  hangja.  Többször
    leírtuk  már,  hogy  a  puding  próbája  az  evés;  hogy  mi  csak   a
    hanglemezhallgatáshoz értünk, a hanglemezkészítéshez nem, s hogy nem a
    mi dolgunk, hanem a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat műszaki  stábjának
    feladata volna kideríteni: hol követik el a hibát (hibákat)  a  teljes
    technológiai folyamat során.
        Szubjektív tesztekkel már eddig is próbálkoztunk, így  például  8.
    számunkban ("Hungarohang") a magyar komolyzenei lemezek  hangminőségét
    próbáltuk megítélni.
        Ezúttal a magyar poplemezek hangminőségét vizsgáljuk, mi  több:  a
    szubjektív teszt eredményét mérésekkel is megpróbáljuk  alátámasztani.
    A méréseket Fári László végezte.


        A  könnyűzene  lényege:   a   hangzás.   Ahány   felvétel,   annyi
    hangzásvilág. Hiába írom le valakinek a felvételről, hogy tompán szól,
    a művész (vagy  a  hangmérnök)  keresztbe  fonja  majd  a  karját,  és
    homlokát ráncolva kijelenti: "ilyennek akartuk".  Azzal  megfordul  és
    átsétál a szomszédos halhatatlanságba.
        Próbáljuk  meg  nyugati   kiadványokhoz   hasonlítani   a   magyar
    poplemezeket. Eltérő zenefajtákat, különböző slágerek  hangfelvételeit
    persze aligha lehet egzakt módon összemérni. De létezik  olyan  magyar
    hangfelvétel  (például  a  Neoton-famíliáé),   amelyből   idehaza   és
    külföldön több lemezt  is  vágtak.  Négy  albummal  kísérleteztünk:  a
    Magyarországon forgalomba került, magyar nyelvű kiadással, továbbá  az
    angol nyelvű változatról vágott magyar, nyugatnémet és japán lemezzel.
    (Tudok  róla,  hogy  a  Hifi  Magazin  futólag  kísérletezett  már   a
    Neotonnal, de most mélyrehatóbb vizsgálatot terveztünk az akkorinál.)
        A Santa Maria című slágert választottuk, arról is a "Santa  Maria"
    bekiáltástól számított 128 másodpercet. Ez magába foglal  egy  verzét,
    egy  refrént  és  a  teljes  zenei  közjátékot.  Thorens   TD   125-ös
    lemezjátszót használtunk Shure V15/II hangszedővel és a BEAG  AET  250
    erősítő RIAA-korrektorával.  Innen  egy  Brüel  &  Kjaer  2131  típusú
    azonosidejű elemzőre bocsátottuk a  jelet.  Ez  a  műszer  tercsávokra
    bontja a zenét, és az  így  analizált  jelet  képes  az  emlékezetében
    tartani. Kétféle mérést  végeztünk.  Az  Average  Mode  ("Átlagérték")
    kapcsolót  először  "1/32  másodperc"  állásába  helyeztük,  és  külön
    csúcsértéket is mértünk: minden tercsávban még azt a legnagyobb  jelet
    is rögzítettük, amely csak  1/32  másodpercig  észlelhető  (1.  ábra).

    

    1. ábra (Santa Maria)
    Fekete folyamatos vonal: Pepita (magyar)
    Fekete szaggatott vonal: Pepita (angol)
    Színes folyamatos vonal: Marifon ( NSZK)
    Színes szaggatott vonal: RCA (japán)

    2. ábra (Santa Maria)
    Fekete folyamatos vonal: Pepita (magyar)
    Fekete szaggatott vonal: Pepita (angol)
    Szines folyamatos vonal: Marifon ( NSZK)
    Színes szaggatott vonal: RCA (japán)

    3. ábra (Sámson)
    Fekete vonal: Pepita (magyar)
    Színes vonal: RCA (japán)


    Másodszorra pedig "Lin. 128" állásába  helyeztük  a  kapcsolót.  Ekkor
    minden tercsávban  a  teljes  128  másodperces  műsor  átlagosszintjét
    rögzítettük (2. ábra).
    Ebből a két mérésből a következőket merem megkockáztatni:
        Az eltérések 125Hz alatt és 2kHz fölött jelentkeznek.
        Ezek a 4-5 decibeles differenciák, minthogy ugyanannak a zenének a
    belső arányait változtatják meg, már jelentősnek mondhatók.
        Az  átlagszint  és  a  csúcsérték  közötti  különbség  a   középső
    tartományban (125-4000Hz) a legnagyobb.

    Kritikám a négy lemezről:

        A magyar nyelvű Pepita-nyomat általában igen gazdag  felhangokban,
    de a magas hangok dinamikatartománya viszonylag szűk. A görbe  80Hz-ig
    együtt halad a többi vágással, azalatt viszont hatalmasat esik  vagyis
    igazán mély hangokban rendkívül szegény.
        Az angol nyelvű Pepita a leggyengébb, mind dinamikáját, mind magas
    és mély hangjait tekintve.
        A japán  RCA-nyomat  forszírozott  mély  hangokat  ad,  a  magasai
    azonban meglehetősen szegényesek.  Kivétel  ez  alól  néhány  csúcsnak
    számító beütés 16kHz környékén  -  valószínűleg  ez  helyettesítené  a
    kiegyenlített magastartományt.
        A nyugatnémet Marifon  a  pályagyőztes.  A  többiekéhez  képest  a
    mélyei és a magasai is  kiegyenlítettek,  bár  16kHz  körül  esik  egy
    kicsit.
        Eddig azonban csak csúcsszintekről és  átlagszintekről  volt  szó,
    márpedig  ezek  keveset  mondanak  a  hangzás  belső   struktúrájáról,
    dinamikai arányairól. Ezért most egy másik műszerre, egy Brüel & Kjaer
    4426-os zajszint-analizátorra vezettük a lemezek jelét, és egy  nagyon
    érdekes szempont szerint "osztályoztuk": mekkora a műsorjel  minimális
    szintje  (L99  -  "a  mérési  idő  99  százalékában  ennél  nagyobb  a
    jelszint"), s mekkora a zene maximális szintje (L1 - "a mérési  időnek
    csak 1 százalékában volt ennél nagyobb a jel").  A  közepes  dinamikát
    jellemzi az L10 és az L90 különbsége: a mérési idő 80  százalékában  e
    határok között  volt  a  jel.  Egyszersmind  megmértük  a  zene  által
    indukált feszültséget is, millivoltban. (1. táblázat - értékek az első
    oszlop kivételével mindenütt dB-ben.)

    

        Az 1-es index (L1 a maximumot mutatja, a fortisszimót, majdhogynem
    a zenei csúcsot: a zene 128  másodpercéből  mindössze  1,28  másodperc
    alatt voltak ennél nagyobbak a jelek. A másik végletet a  99-es  index
    szemlélteti, ez jelöli a halk, ha nem is a leghalkabb hangok szintjét.
    A két szélső érték, L1 és  L99  különbségéből  a  dinamikai  arányokra
    lehet következtetni. A zeneidő 80 százalékában a zenei anyag mindegyik
    felvételen nagyjából egyformán szól, a csúcsok és a leghosszabb  zenei
    átlag között azonban már nagyságrendnyi a különbség.  A  két  külföldi
    vágást készítő mérnökök ismerik a piano fogalmát is, a magyarok csak a
    mezzofortéig jutottak  el!  Érthető,  hogy  a  rövid  beütések  sokkal
    elevenebbek a külföldi lemezeken. Pedig a  feszültségi  csúcsok,  mint
    látjuk,  nagyjából  egyformák,  sőt,  a  magyar  nyelvű  felvétel  még
    erőteljesebb is.
        Mindent  egybevetve:  a  magyar  nyelvű  vágás   azzal   igyekszik
    kompenzálni   dinamikai   és   a   basszustartományban   tapasztalható
    gyengeségét, hogy állandóan erősen és  a  felsőbb  hangokat  megemelve
    szól.  Az  angol  nyelvű  magyar   préselés   minden   mutatójában   a
    leggyengébb, felejtsük gyorsan el. Érdekes azonban a német és a  japán
    nyomat összevetése. A japán változat jól mérhetően a  nagy  dinamikára
    és  a  mély  hangokra  "megy  rá",  azaz  ablakremegtető  basszust  és
    nagydobot igyekszik produkálni. A német préselés közelít - szerintem -
    az  ideálishoz:   kiegyenlítetten   és   árnyaltan,   nagy   dinamikai
    különbségekkel szólal meg.
        És ez mind ugyanaz a felvétel!

        A méréseken fölbátorodva (egyébként  is  össze  voltak  állítva  a
    műszerek) újabb kalandokba  bocsátkoztunk.  Hozzájutottunk  egy  másik
    Neoton-pároshoz,  a  Sámson  és  Delilához,  Pepita,   illetve   japán
    RCA-lemezen, valamint az Omegának egy olyan felvételéhez (Arc),  amely
    Working címen az angol WEA cég kiadásában is megjelent - igaz, a zenei
    anyagát kissé másképpen keverték. Kóbor "Mackie", mikor  fájó  szívvel
    ideadta a WEA lemezt, figyelmeztetett: több külföldi kritikus  szerint
    is a magyar  verzió  a  jobb.  Erről  a  lemezről  a  Tizenhat  évesen
    (Laughing  on  the  Inside)   című   dalt   választottuk.   A   Sámson
    csúcsértékeit a 3. ábra, átlagértékeit a 4. ábra szemlélteti, az Omega
    "paramétereit" az 5-6. ábrán láthatjuk.


    

    4. ábra (Sámson)
    Fekete vonal: Pepita (magyar)
    Színes vonal: RCA (japán)

    5. ábra (Omega)
    Fekete vonal: Pepita (magyar)
    Színes vonal: WEA (angol)

    6. ábra (Sámson)
    Fekete vonal: Pepita (magyar)
    Színes vonal: WEA (angol)


        Ismerős  jelenség:  a  mély  regiszterekben  a  magyar  Neoton  jó
    nagyokat esik, a magasakban viszont kiemel.  A  japán  éppen  fordítva
    szól.   Most   bizonyára   el   lehet   vitatkozni   azon,   hogy    a
    magashang-kiemelés jó dolog  vagy  nem  az.  De  szeretném,  ha  abban
    egyetértenénk, hogy  masszív  mélyek  nélküli  magashangokat  fárasztó
    hallgatni. Az is feltűnhet, hogy a középtartományban az  átlag-értékek
    nagyjából együtt  futnak,  a  japán  lemez  csúcsértékei  viszont  2-3
    decibellel  nagyobbak.  A  magam  nyelvére  úgy   fordítottam   le   a
    grafikonokat, hogy a japán keményebb, masszívabb hangzást produkál - a
    magyar sistergősebbet.
        Az Omegánál fordított a helyzet. Itt az angol verzió mutat  csúnya
    bakugrásokat. Mélyben  esik,  a  felsőközéptartományban  pedig  csúnya
    homorulatokat mutat a magyarhoz  képest.  Bár  tudjuk,  hogy  itt  nem
    azonos, hanem átkevert zenéről van szó, én itt a magyar verziót láttam
    rokonszenvesebbnek - amíg meg nem néztem a zajszint-mérés adatait  (2.
    táblázat; az első oszlop kivételével minden adat decibelben).
        A magyar verzió dinamikában utolérte a japán Neotont (vagy ha  úgy
    tetszik, a japán lemez  romlott  le  az  előzőekhez  képest).  Némileg
    nagyobb feszültséget indukál, de ez sem jelentős eltérés. Nem  így  az
    Omegánál!    Amennyiben    csúnyább    diagramot    szolgáltatott    a
    frekvenciaanalízis, annyival szebb az angol verzió dinamika-képe - nem
    is beszélve a magasabb jelszintről! Hogy mi számít többet a fülünkben,
    arra rövidesen visszatérünk.
        Ritkaság azonban, hogy hozzájussunk ugyanannak a felvételnek hazai
    és külföldi préseléséhez is. Eltérő műsorú lemezeket viszont műszerrel
    már  nagyon  nehéz  összehasonlítani.  Mégis,  abból   indultunk   ki:
    lehetetlen, hogy a magyar stúdiókban ülő hangmérnökök  mind  egyformán
    halljanak (félre). Feltételeztük, hogy jellemző  eltérést  találunk  a
    más-más stúdióban készült hangfelvételek között, még  ha  a  lemezeket
    kivétel nélkül ugyanott, a Rottenbiller  utcában  vágták  is.  Az  MHV
    szíves    közreműködésével    (köszönet    érte    Wilpert    Imrének)
    összeválogattunk  13  magyar  poplemezt,  az   MHV   szerint   legjobb
    hangúakat:  az  MHV,  a  Rádió,  a  MAFILM  és  az  Omega  stúdiójának
    felvételeit.   Megpróbáltam   ezeket    legalább    műfajok    szerint
    csoportosítani, mert nem mindegy ám,  hogy  "őszinte,  kemény  rockot"
    hallunk, vagy lírai, sanzonos dalt. Ezután kikerestem a magam, valamit
    a barátaim lemeztárából olyan nyugati felvételeket, amelyeket az adott
    műfajcsoportra  jellemzőnek  és  jó  minőségűnek   ítéltem.   Teljesen
    kommersz, áruházi lemezek ezek - a Half Speed Mastered, Direct Cut  és
    egyéb  megjelölésű  speciálkiadványokat   széles   ívben   elkerültem.
    Ilymódon összeállt egy lemezsor. Minden szekció elején ott a  külföldi
    példalemez, etalonnak is nevezhetném -, és ezt  követi  néhány  magyar
    megfelelője  a  különböző  stúdiókból.  (Ez  természetesen  szubjektív
    módszer, annak  minden  hátrányával  és  előnyével.)  Minden  lemezről
    egyetlen zeneszámot választottunk, lehetőleg olyat, amely összevethető
    a többivel. A lista:

    R&B, valamint "kőkemény rock" hangzás:

        1. Queen: Another One Bits the Dust (a Game című lemezről)
        2. P. Mobil: Varjúdal (Omega stúdió)
        3. P. Box: Másnak szól a dal (MAFILM)
        4. Hobo Blues Band: Oly sokáig voltunk lenn (Omega)

    Pop-hangzás, női szólóval:

        5. Sally Oldfield: Mondala (a Celebration lemezről)
        6. Katona Klári: Gömbölyű dal (Magyar Rádió)
        7. Neoton: Sámson és Delila (MHV)

    Dél-amerikai hangzás:

        8. Santana: Over And Over (a Zebop! lemezről)
        9. Fórum: Mikor még volt súlya a szónak (kislemez, Rádió)
        10. LGT: Embertelen dal (MHV)

    "Szimfonikus   rock"   hangzás,   akusztikus    és    elektronikus
    hangszerekkel, effektekkel:

        11. Pink Floyd: Hey, You (a Wall lemezről)
        12. Omega: Tizenhat évesen (Omega)
        13. Laughing on the Inside (Omega, WEA-nyomás)
        14. V'Moto-rock: Gyertyák (Magyar Rádió)
        15. Korál: Ártatlan varázslók (MHV)

    Szintetizátor-zene:

        16. Isao Tomita: Baba-Yaga (az Egy kiállítás képei feldolgozásból)
        17. Benkő László: Bábel (Omega)
        18. Presser Gábor: La Baletta II. (Magyar Rádió)

        Ezekről a lemezekről a már ismert módon felrajzoltuk legjellemzőbb
    128 másodpercük tercsávos diagramját (most csak a  csúcsokat  mértük),
    és  feljegyeztük   a   maximális   feszültség   szintjét.   A   magyar
    hanglemezeken észrevehetően kisebb  a  jelszint,  de  ezen  kívül  már
    semmiféle szignifikáns eredményre nem jutottunk. Nem hozott  eredményt
    a relatív dinamika vizsgálata sem. (Ezeket az ábrákat és  táblázatokat
    itt nem is mutatjuk be.)
        Talán  egyetlen  összefüggést   mégis   találtunk.   Lehet,   hogy
    talajtalan spekuláció  csupán,  de  úgy  tűnik,  a  magyar  felvételek
    görbéje a basszus tartományban  valamivel  meredekebben  esik.  Ezt  a
    következőképpen próbáltuk szemléletessé tenni. Kiválasztottunk  minden
    görbén  néhány  többé-kevésbé  definiálható  pontot.  Ezek:  a   görbe
    legmagasabb  pontja  a  felső  basszustartományban  (100-200Hz),  mint
    alappont, aztán az előbbi tercsáv középső frekvenciájának  fele  ("egy
    oktávval lejjebb"), majd ennek a  kétharmada  ("egy  további  kvarttal
    lejjebb"), végül pedig a legalsó mérhető terc. Az alappontot mindenkor
    nullának véve, decibelben is kifejezhetjük a hangerő relatív esését  a
    mélysávban.  Feltételezésünk  szerint  még  a   különböző   zeneszámok
    összehasonlítása   is   indokolt   lehet,   mert   a   popzenében    a
    basszus-bariton sávot többnyire ugyanazon hangszerek uralják:  a  mély
    dob, a basszusgitár, a gitár legalsó húrja, a billentyűsök három  alsó
    oktávja.  Ezek  hagyományosan  a  ritmus-szekcióhoz  tartoznak,  tehát
    azonos funkciót töltenek be. A tisztán elektronikus  zenében  nem  így
    van,   a   szintetizátor-lemezeket    ezért    most    kihagytuk    az
    összehasonlításból.   Spekulatív   harmadik   táblázatunk   tehát    a
    hanglemezek  "basszus-esési  mutatóját"  szemléltetné,  kiegészítve  a
    maximális feszültség millivoltban megadott értékével.
        Úgy tűnik, a magyar lemezek mélyhangja valóban meredekebben zuhan.
    Különösen fájó ez a "kemény rockban", ahol kemény basszust  kívánna  a
    fülünk.  (Az  egyetlen  kivétel  a  HBB-lemez  frekvencia-görbéje;  ez
    sajátságos képet mutat.) Kétségtelen viszont, hogy  a  magyar  lemezek
    általában  halkabban  szólnak.  A  maximális  kivezérlési  értékek   a
    referencia-lemezeken (a WEA-Omegán is!)  12-16mV  között  mozognak,  a
    magyar felvételek pedig csak 9-12 millivoltot produkálnak.  (Csupán  a
    Fórum - 45-ös fordulatú!  -  kislemeze  ér  el  tizennégy  millivoltos
    csúcsértéket.) Azonos hangerőt  beállítva  tehát  a  magyar  lemezeken
    hangosabbnak halljuk a tűzörejt és az egyéb zajokat.

                                      *

        A  mérésektől  többet  nem  várhattunk.  Rendeztünk   inkább   egy
    szeánszot. Jelen Sorok Szerzője nagyon büszke a fülére,  de  most  úgy
    vélte, fájtfülű zsűrit kell előteremtenie. Választásunk a Bartók  Béla
    Zenei Szakiskola diákjaira esett;  ezúton  mondunk  köszönetet  nekik,
    illetve a szervezésért Körber Tivadar tanár úrnak. Tizenegy diák előtt
    játszottuk le a teljes programot. Átlagosnál jobb,  de  nem  különösen
    drága felszerelést vittünk: Sanyo TP  1010  lejátszót,  Audio-Technica
    AT20SLa hangszedővel, Orion SE 260 erősítővel - és  az  Orion  gyártól
    kölcsönkapott  HS  501-es   hangdobozokkal.   Hangszínkorrekciót   nem
    alkalmaztunk. A szeánsz résztvevői előtt nem  hoztuk  szóba,  hogy  az
    egyes stúdiók munkáját is szeretnénk összemérni. Kizárólag az  volt  a
    feladatuk, hogy az egyes műfajcsoportokon belül a  külföldi  etalonhoz
    viszonyítsák a magyar lemezeket. Úgy gondoljuk, mindvégig  a  lényegre
    koncentráltak,  és  elfogulatlanul  ítéltek:  csak  két  lemeznél   (a
    Gyertyáknál és  a  Presser-lemeznél)  tapasztaltuk  meghökkenve,  hogy
    bizony  slágerekbe  botlottunk.  Ezeket  az   átlagosnál   lelkesebben
    hallgatták és valószínűleg egy picit túlértékelték -, de az  összképen
    ez mit sem változtat.
        Szerkesztettünk egy 10 pontos kérdőívet, és arra kértük a  zsűrit,
    hogy az etalont 10-nek tekintve, mindig nullától tízig  osztályozza  a
    magyar  popszámokat.  Tíz  kérdés,   11   résztvevő,   13   lemez=1320
    osztályzatot kaptunk. Statisztikának nem sok, megszívlelendő jelzésnek
    viszont talán elegendő. Az  adatok  kiértékelésekor  óvakodtam  attól,
    hogy egyes lemezeket külön is elbíráljak. Két esetben azonban kivételt
    kellett tennem:
        A Pepita/WEA  Omega-lemezek  párharcában  a  WEA-változat  7,4,  a
    Pepita 6,7 pontos átlag-osztályzatot kapott. Ez válasz lehet arra, a -
    néhány oldallal előbb felvetett - kérdésre, hogy  mi  a  fontosabb:  a
    frekvencia-átvitel, vagy inkább a dinamika kvalitásai.
        A két  szintetizátoros  lemez  (Benkő,  Presser)  általában  magas
    osztályzatot kapott. Ez a két lemez  mentette  meg  a  magyar  lemezek
    becsületét - nélkülük mindenütt rosszabb átlag jött volna ki.
        Most pedig lássuk a "bizonyítványt" (4. táblázat).

    

        Talán nem véletlen,  hogy  a  legrosszabb  osztályzatot  a  magyar
    lemezek  basszusátvitelére  és  dinamikájára  adta  a  zsűri.  Ami   a
    stúdiókat illeti: az MHV 6,46, az Omega-stúdió 6,37, a MAFILM 5,19,  a
    Magyar Rádió 7,23 pontot szerzett. Ez  az  eredmény  nem  szignifikáns
    (különösen, hogy mindössze egy lemezünk  felvétele  készült  a  MAFILM
    stúdiójában), de azért úgy érezzük, hogy  a  magyar  hanglemezgyártási
    gyakorlat hibái ellenére is különbség van  az  egyes  stúdiók  munkája
    között. Még azt sem lehet teljesen kizárni,  hogy  egy-két  hangmérnök
    eleve bekalkulálja a hanglemezgyártás gyenge pontjait, és  megpróbálja
    ezeket valamilyen módon kompenzálni  -  vitatható  eredménnyel.  Talán
    ezzel magyarázható, miért  volt  egyik-másik  felvétel  magashangokban
    annyira dús, "sütős".

                                                           Sós Péter János


        Ez a meghallgatás is arra enged következtetni (és a műszeres mérés
    sem mond ellent ennek a következtetésünknek), hogy a magyar poplemezek
    gyöngébb minőségűek az átlagos nyugatiaknál. Az a  benyomásunk  támad,
    hogy a magyar hangmérnökök vagy szándékosan komprimálják a  dinamikát,
    vagy pedig valahol a gyártás folyamán  olyan  készüléket  alkalmaznak,
    amely  (hatását   tekintve)   dinamikakompresszor   gyanánt   működik.
    Hasonlóképpen valamiféle mélyhangszűrőt is alkalmazhatnak. Véleményünk
    szerint a Magyar  Hanglemezgyártó  Vállalat  hangmérnökeinek  gondosan
    végig  kellene  elemezniük  (amit  mi  változatlanul  nagyon   kevéssé
    ismerünk): a lemezgyártás teljes technológiai folyamatát.