Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon. Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával. (Válaszboríték fölösleges.) Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Mindazt, ami e levelekből közérdekű, továbbra is megtalálják a Hangszerviz hasábjain. A "..." kihagyást jelöl. Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"), csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez vámcédula szükséges. Címünk: Hifi Magazin, Budapest 1906. Pf. 223. Szeánsz Jelen kiadásunkkal csaknem egyidőben napvilágot lát egy kicsit vaskosabb kötetünk is, a Szeánsz, alcíme szerint a Hifi Magazin Évkönyve. Mint már címlapján is vastag betűkkel hirdeti, nem tartalmaz új információt, csupán egybegyűjti és naprakészen tálalja a Hifi Magazin első 10 számának (nem-műszaki karakterű) cikkeit és összes szubjektív tesztjét. Előzőleg sokakkal meghánytuk-vetettük, van-e értelme egy ilyesfajta gyűjteménynek. Voltak, akiknek tetszett az ötlet, és voltak, akik le akartak beszélni róla, mondván: feltétlenül inkább valami friss anyagot, új információt, eddig még nem publikált szakcikket tegyünk az "extra" kiadványba. Ezt azonban nem tehetjük. Ellenőrizhetetlen, kipróbálatlan, félig megemésztett információkból komoly raktárkészlettel rendelkezünk, de ezeket nem adjuk közre sem a "reguláris" HFM-ben, sem valamiféle évkönyv formájában. Amin viszont becsülettel végigrágjuk magunkat, az annyi és nem több, hogy éppen megtölthetjük vele, háromszor egy évben, a Hifi Magazint. Ezenkívül már legfeljebb egy gyűjteményes kiadásra futja az erőnkből. A Szeánszot valamelyest redukált példányszámban jelentetjük meg, és kétféle olvasóközönségnek szánjuk. "Törzsgárdistáink" közül nyilván azok fogják megvenni, akiknek nincs meg a HFM első néhány száma, és akik kíváncsiak akkori nagylélegzetű cikkeinkre. Lesznek, akik praktikus okokból is szívesen fogadják cikkgyűjteményünket, amelyben most rendszerezve, fejezetenként csoportosítva, mai fejünkkel lektorálva adjuk közre a szeánszok eredményét. Évkönyvünk másik címzettje a későnjövő: az, aki eddig talán nem is hallott High Fidelityről, de most szívesen megismerkedne ezzel a hobbival, és ismerni szeretné a hazai előzményeket. Bízunk benne, hogy kiadványunk megtalálja a maga olvasóit. Gyönge kilences A Hifi Magazin 9. száma nagyjából ugyanolyan fogadtatásra talált, mint előző kiadásaink, vagyis Olvasóink többsége meg volt elégedve vele. Ezúttal azonban három meglehetősen elmarasztaló levelet is kaptunk. A mérleg így sem éppen kedvezőtlen, de ha figyelembe vesszük, hogy nem minden elégedetlen olvasó ragad tollat, tudomásul kell vennünk, hogy ez a kiadásunk sokakban csalódást keltett. A három levél közül, szokásunkhoz híven, a legfrappánsabbat közöljük. Czirják János Berettyóújfalu, Ságvári 1, 4100 Kedves Hifi Magazin! Nehezebben tudtam kivárni 9. számod érkezését, mint annakidején az első randimon a kislányt. Ekkorát késni nagy neveletlenségre vall, és ezt nem lehet megindokolni immár ki tudja hányadszor. Az ember bohócot csinál magából, amikor a postán két hónapon keresztül naponta érdeklődik, hogy nem érkezett-e meg a Magazin, s a végén csodálkozik, hogy miért néznek rá oly furcsán. Ennyit erről. Megérkezésed után az örömöm nem tartott sokáig, főleg, miután alaposan áttanulmányoztalak. Sajnos, meglehetősen szürkére sikerültél, pedig elég sokáig bábáskodtak melletted. Úgy érzem, hogy ez a szürkeség, elnagyoltság nemcsak a külcsínre áll ("magyarul" tipográfiára - ezt a szót tőletek tanultam), hanem a belbecsre is... Egy kicsit konkrétabban, hogy mi bajom is Veled? Szeretném leszögezni az elején, hogy nem Rád, hanem Érted haragszom... Tartalmi vonatkozású gondjaim, összefoglalva: nagyon remélem - gépész-hasonlattal élve -, hogy ez a szám az alsó holtpontod volt, mert innen már csak emelkedni lehet. Hangszerviz: válaszaid egy része nagyon nem tetszett, például a Polgári Jogi Társaság levelére való reagálásod, ti. "Egyelőre nem szívesen konzultálunk előerősítőkről..." Hát mikor konzultálsz? És már diszkriminálsz is újabban? mert az Orion berendezései már jóval a bolti állapotuk előtt be lettek mutatva, vagy beharangozva (és levágva. A szerkesztő megjegyzése.)... Itt átugranék A módosítás kockázatai című cikkre, itt is vitába szállnék egy-két megállapítással, például: "szükségképpen az előítéleteink irányítanak bennünket... vagy hogy építsünk Tesla csipogót a HS 280-ba..." Az előítéleteidről, kedves HFM, e téren is le kellene szoknod, inkább meg kellene hallgatni azt a Tesla csipogót, mert hátha kincset ér; annál tisztább magashangot, amit a Tesla produkál, én még nem hallottam semmilyen Magyarországon állami üzletben kapható csipogótól és hangfaltól (a biziben kapható szupercsodáktól eltekintek), baráti körömben, zeneértők és zeneművelők társaságában egy négyórás körmérkőzésen simán verte a többi csipogót: HD-kat, HG-kat, Isophonokat a HS40-ből, az új Orionokat. Másik példa: "... de a díszelőlap megfurkálásáról mindenkit lebeszélünk..." aztán miért? én és sok más is hajlandó lennék az Akai GX-em előlapját szitává fúrni - én dolgoztam meg az áráért -, amennyiben meg tudnám oldani, hogy a jelenleg 50-150cN közötti leeresztő fékerőt (ugyanennyi a felcsévélő is) 80-100 cN között tudnám stabilizálni. Hogy kritikám építő legyen: tudok olyan megoldást, hogy ne kelljen megfúrni az Akai előlapját. Javaslatomat mellékelve leskiccelem. És mégis mozog... a tekercs. Az nem baj - de a tollnak nem kellett volna mozognia, mert legszívesebben toporzékolnék, hogy nem kell spenót, nem kell spenót, nem kell... Ugye érted? PICKUPHIPERVITAMINÓZISOM VAN!!! Végezetül: javaslom, kedves HFM, hogy egy közeli számban definiálni kellene az Etalon és a Referencia fogalmát, és szépen felsorolni, lehetőleg táblázatos formában, hogy mely célra mit használsz. Hogy ez honnan jutott eszembe? "Még szerencse, hogy kezünk ügyében volt etalonunk, az Orion SM 250..." Kedves HFM, melyik számodban deklaráltad, hogy az Orion magnót etalonnak fogod használni? Én úgy emlékszem, hogy etalonként a Nakamichi 700 került szóba (sohase használtad), vagy a CT-F1250. Referenciának a CT-506-ot használtad. Az SM, úgy látom, feltört, mint a talajvíz... Miután ezen levelemmel levezettem az irántad való összes bosszúságomat, kívánok Neked hosszú életet, felgyógyulást a betegségeidből. Önöket pedig, kedves gyámatyák, tisztelettel üdvözlöm, és további eredményes munkálkodást kívánok. Mi tagadás, a 9. szám szerintünk is kevésbé sikerült, mint a többi. Ma már könnyebb szívvel mentegetődzünk miatta, minthogy (hála a megrövidíthetetlenül hosszú átfutási időnek) berettyóújfalusi mérnök-olvasónk levelét csak most tudjuk közreadni, amikor már két újabb kiadásunk is napvilágot látott, és aligha tévedünk, ha ezeket tartalmasabbnak ítéljük az előzőnél. (Reméljük, Czirják János is osztja a véleményünket.) Mégis, hadd magyarázgassuk a bizonyítványunkat. Mi senkitől semmit sem veszünk át készen (kényelmes dolog volna lapot szerkeszteni a külföldi újságok gazdag, de persze megbízhatatlan cikkanyagából!), hanem mindenen mi akarjuk átrágni magunkat, mindent az alapoknál kezdve, mindig a saját kárunkon okulva. Előfordul, hogy vakvágányra futunk, egyhelyben toporgunk, az idő - és a műszeridő! - elillan, és hiába is fognánk újabb munkába, lapzártáig már úgysem tudnánk befejezni. Ilyenkor menthetetlenül laposabb az újság. Mondhatni: ennyire futotta az erőnkből. De éppen a 9. számban azt is megpendítettük, hogy három külföldi készülék teljes tíz újságoldalnyi tesztjét és a beléfektetett többheti munkát úgyszólván az utolsó pillanatban félre kellett dobnunk: hiába volt meg az importengedély, nem volt deviza a készülékekre, bizonytalanná vált a behozatal. (Munkánk - ezúttal - nem veszett kárba: a három masinát 10. számunkban mégis Bemutathattuk.) Közreadtunk viszont két viszonylag hosszú cikket: a Revox-sztorit és a Postacímeket- holt anyag annak, aki se magnózni, se levelezni nem szokott, mások számára viszont régenvárt, hasznos információ. Ennyit az összképről. Illetve még annyit, hogy olvasóink pickuphipervitaminózusára a jövőben feltétlenül tekintettel leszünk, márcsak azért is, mert nem lesz miből újabb hangszedőt importálni. Rátérve a konkrétumokra: a Tesla csipogót nem akartuk bántani (megígérjük: kipróbáljuk), csak rá szerettünk volna mutatni, hogy mennyire visszakézből való dolognak képzeli majd mindenki a hangsugárzó-tervezést. Az Akai magnó modifikációja még bonyolultabb ügy. Lehet, hogy mindenki készséggel beleegyezik a magnója összefurkálásába (mi valahogy kételkedünk ebben), de különben sem elegendő megtervezni a módosítást magát. Ezt a MOD-ot nem lehet amatőrökre bízni. Találni kell egy finommechanikában járatos üzemet, amely az Akaikat az ország teljes területéről begyűjti, átalakítja, visszaküldi. Mi komolyan vesszük a PJT-ket és a hasonló társulásokat, de korántsem vagyunk meggyőződve a gyártóképességükről. Mellesleg, közvetlenül lapzárta után (a 9. szám zárásakor) még egy levelet kaptunk a székesfehérvári PJT-től: közlik, hogy vissza az egész, egyelőre nem is olyan sürgetős a dolog. Félreértés ne essék, nem akarjuk bántani a fehérváriakat, bizonyára meg kell járniuk a maguk kálváriáját a nagy magyar Golgotán. De hogy őszinték legyünk, egyelőre mi magunk sem vagyunk olyan biztosak a véleményünkben, hogy vállalni merjük a felelősséget egy audiofil gyártmányért. Ellenvetés nélkül elfogadjuk Czirják Jánosnak azt a kitételét, miszerint következetlenül használtuk az etalon, illetve a referencia kifejezést, így például nem indokoltuk meg kellőképpen, miért ehhez és nem ahhoz a magnóhoz hasonlítjuk a bolti választékot. Szó ami szó, etalonjaink az utóbbi időben úgy szertebitangoltak, mint birkák a mezőn. A 86. oldalon megpróbáljuk összeterelni őket ("Talonba tett etalonok"). A keddi postából (Jó, jó, persze hogy ez mind csak mentegetődzés, és hogy olvasói levelekkel mindent indokolni lehet. De azért mégiscsak vicces, hogy ezeket a leveleket ugyanaznap kaptuk. Illetve, hogy ne csaljunk: a legutolsó valójában három nappal később érkezett. Mindegyikben ugyanarról van szó: a címlistáról.) Nagy Vilmos Gödöllő, Stromfeld u. 4., 2100 Hogy én se lógjak ki a sorból: "kezdettől fogva lelkes olvasójuk vagyok, alig vártam... alig várom stb." Szóval, nagy rokonszenvvel és érdeklődéssel figyelem működésük jeleit... Zömében tetszik a lap, tetszik a vitában használt stílusuk, a lap formája, tartalma. Nem tetszik a 9. szám ígéretükhöz képest nagyon késői megjelenése, a 9. szám silányabb tartalma, a gyengébb papír és nyomdai kivitelezés. Ezt a címjegyzéket kiadhatták volna melléklet gyanánt, mert túlzottan sokat vesz el az 58 forintos magazinból. Nagyon jó lenne, ha nem esne vissza a magazin színvonala. Próbálják megtartani. Pető Sándor Nagykáta, Petőfi S. u. 4., 2760 A mostani, 9-es HFM-számot is ugyanolyan lelkesen és türelmetlenül olvastam végig, mint a legelsőt. Továbbra is nagyon jónak és hasznosnak tartom nevelőtesztelő munkájukat. Külön szeretném megköszönni az 1001 Postacímet és a Revox magnókról írt cikküket. Nagyon szerettem volna olvasni ebben a cikkben a B77-es deckről is. Kérem, ezt a kiváló masinát szintén mutassák be adandó alkalommal. Cserei Ferenc Kaposvár, Pf. 203/C, 7401 Megindulásától kezdve nagy érdeklődéssel figyeltem és tanulmányoztam át magazinjukat, annak ellenére, hogy nem is annyira a hifi-, mint inkább a stúdió-technika iránt érdeklődöm... Bár lapjuk középpontjában, mint címe is kifejezi, a hifi-technika áll, sok, számomra is érdekes, stúdiótechnikával kapcsolatos cikket találtam. Nagyon tanulságos volt például a JBL-Spendor párharc, a házimagnó-stúdiómagnó összehasonlítása, a dinamika jelentőségéről folyó vita stb. Sajnos, idehaza tudomásom szerint nem férhető hozzá olyan könyv, illetve folyóirat, amely stúdiótechnikával, a hangfelvételi rendszerekkel, stúdiókészülékekkel foglalkozna részletesen. Épp ezért nagy örömöt okozott a legutóbbi számukban közölt címjegyzék. De lelkesedésem hamar lelohadt, mikor a címeket végignézve néhány kivételtől eltekintve alig találtam jelentősebb stúdiótechnikai cég-címet. Arra szeretném kérni Önöket, amennyiben módjukban áll, szíveskedjenek közölni egy hasonló, bár korántsem ilyen bő jegyzéket a világ jelentős stúdiócégeiről. Szinai László Miskolc, Bársony János u. 27, VII/3, 3531 Azért írok Önöknek, mert szükségem lenne néhány hangszer- és hangszererősítő gyártó cég címére: Fender, Gibson, Roland, Marshall, Vermona. Olvastam az utolsó számot, de a keresett címeket nem találtam benne. Ha meglenne, kérem, küldjék el. Címzett ismeretlen Buday Ferenc Miskolc, Kempelen F. u. 14, 3534 Levelemhez csatolva küldök egy borítékot is, amely sajnos, visszajött, nem volt jó a cím. (Nem Önöket akarom hibáztatni, csak kíváncsi lennék, mikori az NSZK Hifi Évkönyv.) Egyszer már küldtek nekem a Sanyótól levelet, még 1979-ben. Valószínű, hogy azóta elköltöztek. Szeretném, ha megszereznék részemre az újabb címet, és nem ártana, ha a HFM-ben is nyilvánosságra hoznák. Köszönjük a figyelmeztetést. Mi ugyan a legfrisebb forrásokból merítettünk, de úgy látszik, a nyugati hifi-kereskedők soraiban túl nagy a sürgés-forgás. Tüzetesen végignéztük az 1982. évi angol és nyugatnémet lapszámokat, aztán az Audio októberi címjegyzékét, és nem kevesebb, mint 150 címsort hoztunk össze: ennyien vannak, akik elköltözködtek (köztük számos nagy japán cég reprezentánsa!), új márkanevet vezettek be, új képviselőt bíztak meg, vagy egész egyszerűen: megalakultak. Pótlólagos címlistánkat a Hangszerviz végén közöljük, a lehető legkisebb betűvel szedve, hogy a lehető legkisebb helyen elférjen. (Mindössze kétoldalas.) Aki tehát biztosra akar menni, jól teszi, ha az Ezeregyből kikeresett postacímet a Százötven között is megnézi: hátha időközben megváltozott. Tesztlemez Borsos József Székesfehérvár, Lövölde u. 4. X. 2. Tisztelt Darvas László, mivel a Holtidőben úgyis arra kellett kilyukadni, hogy vissza kell térni néhány régebbi témára, hadd tegyem én is ezt. Ortofon tesztlemez. Válaszukból, és a magazinban közölt levélrészletben megjelent "szellemes" visszavágásból ki lehetett venni, hogy felesleges akadékoskodásnak tekintették apró elírásukra tett figyelmeztetésemet. Ez az apró elírás azonban egy vadonatúj, itthon kevéssé ismert holmi bemutatásánál történt, ami esetleg saját hitelük rontásához is hozzájárulhat. Ezenkívül nem mindenki régi és gyakorlott hifista, akit ilyesmi tényleg nem hoz zavarba... S ha már a tesztlemeznél tartunk, fordítsunk át a túloldalára, ami tényleg érdekesebb. Még mindig nincs semmi bajom a műsorral, sőt, ismerőseim is kezdenek beleízlelni ebből a hifibe. De úgy üdvözölték ezt a lemezt, mint ami közös hivatkozási alap lehet, és én sajnos nem találkozom vele azóta sem a HFM szeánszain és bemutatóin. Mert azt ugyan már tudom, hogy a Revox/Quad "zaftosabban szól" (több konyakja volt?), mint a Pioneer A-5, de valahogy nyugodtabb lennék, ha azt írták volna, hogy több levegőt tudott belepumpálni a másfél méteres pánsípokba (2.8), esetleg a Pioneeron csak minden második fakanál (2.4.) tudott megcsörrenni... Kedves Borsos József, most nagyon kényelmetlenül érzem magam. A legkevésbé sem állt szándékomban, hogy észrevételét - amelyért köszönettel tartozunk - gúnyos megjegyzéssel visszautasítsam. Ellenkezőleg: saját tévedésünket próbáltam komikus formában tálalni, s ezzel megbocsáthatóvá tenni. Röstellem, hogy ez a tréfa visszafelé sült el. Igaza van abban is, hogy ha már "beszereztük" az Ortofon demó-lemezt, próbáljuk meg minél gyakrabban használni a szeánszokon. Valójában gyakran "műsorra tűztük" az Ortofont; más kérdés, hogy nem mindig hivatkozunk rá konkrét formában is. A legtöbbször a két első számot szoktuk feltenni, és a kettőről egyszerre próbálunk ítéletet alkotni. Egyben hadd hívjam fel figyelmét egy hazai kiadású lemezre, amelyet időközben besoroztunk demó-lemezeink közé. Erről a kiadványról HermeLINN című cikkünk szeánszában lesz szó. Ismételten elnézését kéri a szerkesztő Nullindikátor Kovács István Székesfehérvár, Palotai u. 69. VIII/70, 8000 ...Most pedig az a téma, ami levélírásra késztetett. A 9. számban megígérték a Cleopatra és Aida LED-es nullindikátorának közlését. Ez a 10. számból kimaradt, mert: "... a LED-ek a legtöbb esetben kifogástalanul fognak jelezni, csak kérdés, hogy mit." Szerintem a helyzet a következő. Ha az ember ráhajt, szaklapokból, szakkönyvekből egy-két hét alatt 8-10-féle nullindikátor-rajzot másolhat ki. Tranzisztorostól IC-sig, 1 LED-estől 3 LED-esig. Az olvasók többsége (velem együtt) azt várta a laptól, hogy ezt az indikátort hogyan lehet a rádióba beépíteni. Hiszen a főtéma nem a nullindikátor, hanem a VT receiverek nullindikátora volt, és ez különbség. Ha mindenáron komplett MOD-ot akartak közölni, akkor megbízható mullindikátor hiányában miért nem közölték le egy az egyben a VT-tornyok nullindikátorát? ...Szóval most - igaz, először - csalódtam a HFMben... Úgy gondoljuk, a főtéma nem a nullindikátor, hanem az, hogy Olvasóinknak használható, megbízható készülékeik legyenek. Valóban sokan kérték és várták tőlünk a MOD-ot, de ígéretünk ellenére sem merjük közreadni, mert biztosan tudjuk, hogy félrevezetnénk Olvasóinkat. A nullindikátor (amelyet egyébként egyik olvasónk rajza nyomán reprodukáltunk) önmagában kifogástalan, de a VT-rádióval egybeépítve már korántsem működik megfelelően: eltérően viselkedik, aszerint, hogy mekkora nagyfrekvenciás jel jut az antennára. Ez valószínűleg a rádió hibája, de a lényeg ugyanaz: a módosítást nem merjük ajánlani - pedig elég sok munkát fordítottunk rá. Dögéledes reglám Bondor Attila Naszály, Dózsa György út 13., 2899 Önök írják, hogy szívesen veszik az olvasói észrevételeket, hát most szeretnék egy kis látnivalóról beszámolni, részletesen! Minden híradástechnikai cég arra törekszik, hogy hifi-tornyait minél csicsásabbra csinálja, és hogy minél nagyobb legyen csodagépjük reklámja. Ámbár vannak eltérő esetek is. Például a Skála Áruház Ori és Vidi tornyai. Uram bocsá! Ami ott látható, az minden, csak nem reklám. Az Ori torony tetején, a DP-510-esen öt milliméter por, és csak a plexitető van eltörte, az ST-240-en az FM 1-2 kapcsoló el van görbítve, az SM-250 kezelőszervei körül vastagon áll a kosz. Az erősítő hiányzik, de van két ugyancsak poros HS 500-as. Az Ori mellett ott áll a Vidi, és az még szörnyűbb. A lemezjátszón ugyan csak 2 milliméter a por, de az Akai deck hiányzik, a Vidi tuner szép, csak mintha hiányozna róla egy gomb. Az erősítőről lelopták a hangerőszabályozót a balanszgombbal együtt. Nem azért, de a két box is meg van alaposan rongálva, a közép- és magassugárzókon egy-egy horpadás és repedés látható. És mindez Budapest legnagyobb áruházában! Ha én valóban el akarok adni, nem rakok a porondra két roncsot, amin egy lifegő koszos papír figyelmeztet: hé, jóember, ennek a hifi-toronynak az ára 35900,-!... Ha netán valótlannak tetszene, amit írtam, kérem, nézzenek utána; én ezt a "reklámot" 7 napig néztem. Amikor ezt a levelet kaptuk, már nyomdában volt a 10. szám Hányat ütött a torony? című riportja, amelyben magunk is hasonló tapasztalatokról számolunk be. Toronyóra Váczy Róbert Martfű, Ságvári Endre u. 3., 5435 ...Teljes mértékben egyetértettem a 10. számban megjelent Hányat ütött a torony? című cikkükkel is. A felsorolt üzleteket tapasztalatból ismerem, és különösen az Echo Elektroakusztikai Szalon elnevezést tartom tragikomikusan nagyképűnek! Azok a belkereskedelmi illetékesek ugyanis, akik ilyen titulust adnak a szóbanforgó boltnak, szerintem még csak nem is sejtik, hogy mit jelent ilyen értelemben az, hogy szalon. Sajnos, vidéken még a cikkben leírtaknál is siralmasabb a helyzet... Prém Péter Bp., Logodi u. 9., 1012 ...A végletekig egyetértek a Hányat ütött a torony című cikk írójával, de a helyében aláírtam volna a nevemet is. Mert így névtelen levélnek tűnik, s ez nem veti rá a legjobb fényt! Sajnálatos tipográfiai hiba folytán ismét lemaradt a szerző neve: a Hányat ütött a torony című riportot Szekám Pál készítette. Elnézést kérünk Olvasóinktól. A rend kedvéért azonban le kell szögeznünk, hogy "névtelen cikk" valójában nem létezik; a szerkesztőségnek nyilván minden cikkért vállalnia kell a felelősséget. Balczó István Szarvas, Melich u. 53., 5540 Vásárlója és lelkes olvasója vagyok lapjuknak. Szeretnék véleményt nyilvánítani a 10. számban megjelent, Hányat ütött a torony című cikkel kapcsolatban. Az Önök munkatársa néhány eladó hozzá nem értését, illetlen viselkedését tapasztalta. Elhiszem a leírtakat, én is tapasztaltam hasonlókat. Egy dologban azonban - több barátommal együtt - nem értek egyet. Lehet, hogy az eladó valóban nem a zenének megfelelő hangképet állította be a gépen. De ez valójában ízlés dolga!... Úgy éreztük, kigúnyolták az eladókat, mert a hangszínszabályzókat feltekerték. Mi is, és azok is, akiknek zenét szoktam szolgáltatni, szeretik a magas és mély hangokat. Nem biztos, hogy úgy közkedvelt, ahogy a "vevő" állította be, vagyis lineárisan. Különböző zenei műfajokra különféleképpen kell beállítani a hangképet, de azért nem kell azokat kinevetni, akik másképpen szeretik hallgatni a zenét... Különben, ha lineárisan szereti hallgatni valaki a zenét, jobb, ha vesz egy Sokol rádiót. Tisztelt szerkesztők! Ne vegyék ezt sértésnek. Csupán véleményt nyilvánítottam, és kíváncsi vagyok az Önök reagálására. Lineárisnak azt a hangképet nevezzük, amelyben mindenből annyi van, amennyi kell, ennélfogva sem magasban, sem mélyben nem kelt hiányérzetet. A Sokol rádió, sőt a legtöbb hifi-készülék sem fülre, sem mérve nem lineáris. A hiba általában sokkalta súlyosabb, semhogy hangszínszabályozással helyre lehetne állítani a hangkép linearitását. Ez még tüneti kezelésnek is rossz: tökéletesen elrontja a hallgatóság ízlését, amelyet amúgy is aggasztó módon kikezdett már a naponta hallgatott, szörnyű minőségű gépzene. Semmiképpen sem, fogadjuk el, hogy más-más zenefajtához más-más hangszínszabályozó-állást kell választani. De még ha így volna is (ezt úgy mondják, hogy "feltéve, de meg nem engedve"): a cikkünkben szereplő bolti eladók sohasem a zenéhez próbáltak alkalmazkodni, hanem rutinszerűen állítottak be egy akusztikai generálszószt. Völgyi Kálmán Szeged, Pancsovai utca 14., 6729 ..."Hányat ütött a torony?" A cikk kiváló! Kérdés, hogy aki tanulhatna belőle, elolvassa-e, és ha elolvassa, megérti-e? Nem valószínű. A megoldás az lenne, ha minden jelentősebb, magára és hírnevére adó műszaki bolt illetve áruház alkalmazna legalább 1 (azaz egy) olyan műszaki eladót, aki valóban ellátja azt a feladatot, amire felvették. Mellesleg: láttam már hifi-tornyot antenna híján középhullámon kipróbálni! Újítási javaslatom: az erősítőket olyan hangszínszabályozó gombbal kellene készíteni, hogy a külső gomb áttétel útján egy belső potmétert hajtson. Áttételi javaslatom 1:100. Így a boldog zenehallgató jobbra is, balra is 50 tekerést végezhetne. Micsoda boldogság!... Kálmán János Mezőhegyes, Lenin krt. 61., 5820 Örömmel tapasztaltam tizedik magazinjuk megjelentét. Rögtön meg is vettem, fellapoztam, és Hányat ütött a torony című cikküknél meg is álltam a lapozásban. Gondolom, ez ideig sok levelet kaptak olvasóiktól, akik szenvedélyesen panaszkodnak az eladókra, nem alaptalanul. Se szeri, se száma azoknak az eseteknek, amelyek például egy budapesti ismerősömmel is megestek. A tisztelt vevő, egy Pioneer deck boldog tulajdonosa bemegy egy forgalmas fővárosi híradástechnikai szaküzletbe, és krómdioxid kazettát kér, el nem titkolva, hogy egy újdonatúj Pioneer deckbe szánja. Megdöbbenése hatalmas, amikor közlik "A Pionyir orosz magnó, mi pedig nem árulunk orosz magnóhoz kazettát." Hozzáteszem, a vevő nem oroszul ejtette a szót... A cikk olvastával azonban egy dolog szöget ütött a fejembe. Önök (joggal? jogtalanul?) kifogásolták, hogy általában mind a mélyek, mind a magasak késő délutánt mutattak. Gondolom, ezt sokan szeretik; az eladó helyében én is feltekertem volna a hangszínszabályzókat. Most már nem lennék olyan biztos a dolgomban, és azóta a lelkiismeret is furdal: vajon született ízlésficamban szenvedek, vagy csak primitív berendezéseimen végzett elkeseredett kísérletezgetések következménye, hogy komolyabb erősítőn is mindig "feltekerek"? Úgy vélem, nagyon hasznos lenne ezen (általános?) betegség okait boncolgatni. Ha nem is a teljesség szándékával, de talán érdemes lenne nevelő célzattal bogarat ültetni a hifisták fülébe: "szolidan bánj a hangszínszabályzókkal, s kapcsold ki őket, ha lehet és érdemes!" Éppen ez volt a célunk. Színezett hang Horváth Tamás Miskolc-Egyetemváros E/4, 3515 Néhány szót magamról: lelkes hifista vagyok, korlátozott anyagi eszközökkel. Felszerelésem egyszerű, de árkategóriájában a hazai kereskedelemre támaszkodva - jóminőségűnek nevezhető. Sony TCK-4 kazettás magnó, a (Dankó Emil által) módosított Orister, Pioneer PL-100 és egy házi építésű tuner. Ezekhez keresek hangsugárzókat. Főleg dzsesszt, rockot hallgatok. Kedvelem a színezett hangot, az érdes basszust, és a szépen csengő magasakat. Az Önök tesztjei és az angol lapok is érthetően - a színezetlen hangképet tartják többre. Ilyen tesztek alapján nem tudom eldönteni, melyik doboz tetszene a legjobban. Személyesen, sajnos, csak néhányat tudok meghallgatni. Keresek tehát olyan dobozt, amelynek basszusa kissé érdes, középhangjai - lehetnek színezettek - tiszták, magasan csengőek, emellett nem kerülnek többe páronként 10 ezer forintnál, és az Oristerhez csatlakoztathatóak. Olvasónk kívánsága logikusnak tűnik, de azért mégsem teljesen logikus. A színezetlenség valójában a természetesség (egyik) szinonimája. Valamiféle megközelíthetetlen, ideális hangképet jelöl, olyat, amely mindvégig kiegyenlített, arányos, nem hiányzik belőle semmi, és nincsenek többletei sem. Ez mindenképpen valamiféle pozitívum. Tudjuk azonban, hogy a technika tökéletlensége megalkuvásra késztet bennünket. A színezetlen hangkép gyakran dinamikátlan, basszusban gyönge, esetleg "nincs eléggé jelen" - másrészt a nagydinamikájú hangsugárzók hangja csaknem mindig kellemetlenül elszíneződik. A pozitívumokat, mint látjuk, negatívumok kísérik. Sajnos, fordítva ez nem igaz: negatívumból nem lehet pozitívumokra következtetni. Ha egy hangkép színezett, attól még nem lesz harapós basszusa, nem lesznek csengő magashangjai. A Hifi Magazin szubjektív tesztjein mi a hangsugárzók bármiféle pozitívumát méltányolni szoktuk. Szeretjük a harapós basszusokat, a telt, meleg, tömör hangzást, a jelenlét érzetét, a jól kivehető magashangokat, a széles dinamikát és természetesen a színezetlenséget is - amely nemhogy nem áll ellentétben a többivel, hanem még függvénye is azoknak. Ugyanígy a negatívumokat is igyekszünk felfedni, és ezek a negatívumok, sajnos, mindinkább eluralkodnak, ahogy egyre lejjebb szállunk az árlétrán. A kompromisszum egyre kínosabbá válik: egyre több kellemetlenséget kell vállalnunk. Való igaz, mi annak örülnénk a legjobban, ha legalábbis valami univerzálisan használható, Spendor-szerű dobozt találnánk, mert úgy gondoljuk, hogy egy ilyen hangsugárzó sokaknak felnyitná a fülét és megnyerné őket bármiféle zene számára. Utána persze keresnénk olyan hangsugárzót is, amely főleg a rock és a dzsessz híveit örvendeztetné meg. Dehát az eseményeket nem mi irányítjuk: mi csak regisztráljuk. Valószínű, hogy előbb találunk beates hangdobozt, mint beethovenes hangdobozt. Igazán elfogadható kompromisszumot még nem ismerünk, egyik kategóriában sem. Az Olvasónk által leírt hangképhez szerintünk még az áll a legközelebb, amit a 8. számunkban tesztelt, azóta Boleró névre keresztelt Orion HS 501-es prototípusa produkált. De hogy az "érdes basszus" mennyire érdes és mennyire basszus, hogy a középhang mennyire cseng magasan és tisztán, és hogy ennek fejében a hangkép milyen mértékű elszíneződését fogadhatjuk el - ezt bizony mindenkinek magának kell eldöntenie. A Boleró egyébként időközben forgalomba került; alig drágább a HS 500-nál. * Figyelmeztetés A 10. számunkban ismertetett két fono-előerősítő közül a NAD a tengerentúli gyakorlatnak megfelelően konstruált elektronika, és mint ilyen, úgyszólván szabadon terhelhető: frekvenciaátvitele nem fog eltérni attól, amit diagramjainkon megadtunk. Más a helyzet a HFM I fonoelőerősítővel: ez meglehetősen kényes arra, hagy mekkora impedanciával fogadják a jelét. A DIN és a hazai szabvány 220 kohmot ír elő. Így használva, az előerősítő kifogástalanul működik, jóval nagyobb terhelés (azaz jóval kisebb impedancia) hatására azonban mélyhang-veszteség lép fel, és ez 15-20 kohmos terheléskor 20Hz-en a 3-4 decibelt is elérheti. Ennek szubjektív hatása - úgy tűnik - csekély, így mi sem figyeltünk fel rá idejekorán. Azóta jobban ügyelünk a HFM I illesztésére. (Jelenleg úgy használjuk, hogy egy emitterkövetőt iktatunk a fono-előerősítő és a teljesítményfokozat közé.) Rövidesen visszatérünk rá igyekszünk olyan műszaki megoldást találni, amely nem jár túl nagy változtatással, és lehetővé teszi, hogy fono-előerősítőnk a szabványosnál kisebb impedanciával terhelve is kifogástalanul működjék. Hibajavítás A HFM 9. számában, a Prometheus rádió MOD-jában a C 402 pozíciószámú, 1µF értékű kondenzátort hibás, fordított polaritással jelöltük. Ugyancsak a 9. számban, a Philips hangszedők tesztjében hibásan írtuk, hogy a GP 400-as pickupot 12mN tűerővel terheltük. Valójában - a gyári ajánlásnak megfelelően - 20mN volt a tűerő a mérések során. Elírásainkért Olvasóink szíves elnézését kérjük. * Erősítők között Balla László Eger, Vallon u. 15., 3300 ...két nap és egy éjszakai töprengés után, fenntartásokkal, a HFM I-et építettem meg... Rövid időn belül kiderült, hogy jobb minőségű, mint a gyári Lenco. Teljes átviteli tartományában tisztábban, kontúrosabban szólaltatja meg a hangszereket. A magas hangjai egy árnyalattal többek és csilingelőbbek, mint a Lencoé. A zaja is kisebb, és dinamikusabban szól, mint a gyári. Megérte a fáradságot. Köszönöm a rajzot és gratulálok Huszti Gábornak. Sok hasonló visszajelzést kaptunk szóban is. Pándi Ferenc Bp., Kőbányai u. 22., 420, 1087 Nagy lelkesedéssel fogtam hozzá a 10. számban közölt, FEB-győztes, Huszti-féle fono-elektronika megépítéséhez, annál is inkább, mivel az Önök által korábban ajánlott Revox is bevált. Azaz: hozzáfogtam volna, de mivel házi alkatrésztáramból jónéhány szükséges elem hiányzott, elkezdtem járni a Rádióamatőrboltot, a RAMOVILL-t stb. Nos igen! Azt gondolom, ha Budapesten nem akadna néhány kiskereskedő, aki híradástechnikai alkatrészt árul, bizony igencsak tétlenségre lennének kárhoztatva a házilag építeni akaró fonoés rádióamatőrök, mert az állami kereskedelemben a jóminőségű híradástechnikai szerelési anyag legalább olyan ritka, mint az olcsó, de jó hifi-készülék. Végülis azonban összeállt minden, és megszólalt a HFM I. Szépen szólt, csoda szépen, jött, látott és... szóval nálam nem ütötte ki a Revoxot. Gondolom, ez az én láncom gyengeségét mutatja. Mindent egybevetve, mivel én is a hazai színeknek drukkolok, továbbá remélem, hogy lesz talán egyszer pénzem hifi-láncom tökéletesítésére, plusz hiszek is Önöknek, - maradok Huszti Gábor elektronikájánál... Biztosak vagyunk benne, hogy Olvasónk nem fogja megbánni a cserét. A különbségnek hosszú távon feltétlenül ki kell tűnnie. Simon István Győr, Tarcsay u. 8., III/2, 9022 Mivel a pénzem kevés, gépész létemre erősítő építésébe kezdtem. Elkészült a Revox fono, most pedig a Quad 405. Jelenleg a NAD előerősítőt készítem. Meghajtó fokozatot nem csinálok addig, míg nem ajánlotok valamit. A NAD és a Quad közé csak hangerőszabályozót szándékszom tenni. Hogyan csináljam? A két erősítőfokozat közé be lehet iktatni egy 47 kohm-os (esetleg 22 kohm-os) potenciométert, az alábbi rajz szerint. Nánásy Lajos Bp., Guyon Richard u. 19. II/1, 1026 ...A NAD 3020 fono-előerősítő elkészítése nem volt probléma a precíz rajzok alapján, és a cikk minden mondatával egyet lehet érteni; okfejtései reálisak. Munkahelyünkön többen vagyunk, akik érdeklődünk a hifi-technika iránt, és örömmel vettük tudomásul, hogy a NAD minden korrekció nélkül, egyből tudta a megadott specifikációt. Rendelkezünk a Texas cég által kifejlesztett végfokozattal (rajzát mellékelem), és a NAD-dal. Kérésünk: módjukban áll-e megadni egy olyan, zajszegény korrekciós egység kapcsolástechnikáját, amely a hangerő, hangszín, balansz-szabályzókat tartalmazza, és a két egység közé illeszthető?... Mi nem túlságosan szimpatizálunk a hangszínszabályzókkal, de nem ezért zárkózunk el Olvasónk kérése elől. A jó hangszínszabályozó fokozatnak is egy igen jó minőségű erősítőfokozat az alapja, amely önmagában (tehát hangszínszabályzók nélkül) nem ront a hangminőségen. Eddig nem találtunk ilyet, pedig nagy szükségünk volna rá. Nem is adjuk fel a reményt, de egyelőre Olvasóink türelmét kell kérnünk. Objektív szubjektivitás Baricza Dénes Bp., Tompa u. 14., 1094 Kedves Darvas László, köszönöm válaszlevelét. Ebben többek között azt írja: "Ha kíván, természetesen újra hozzászólhat, de erre már csak a tavaszi számban van mód." Nagyon örülök ennek a lehetőségnek. Kérem, ne értsen félre, nincs szándékomban minden számban hozzászólni, s hogy ismét ezt teszem, nem azért van, mert szeretem olvasni a nevem a lapban, hanem azért, mert az előző számban "Szubjektív objektivitás" címen megjelent hozzászólásomat úgy érzem, félreértette, s ezt mindenképpen szeretném tisztázni... Természetesen az ott leírtakat most is fenntartom, azonban (talán egyetértünk) az ember teljesen másképp fogalmazza meg mondanivalóját, ha az újság szerkesztőjének ír, s másképpen, ha tudja, hogy levelét sok százan fogják olvasni. Én nem tudtam. Azt hiszem, Ön sem rágja meg úgy a mondatait, amiket olvasói levelekre válaszol, mint azokat, melyeket a négyhónaponként megjelenő lapba szán. (Számunkra a kettő teljesen ugyanaz. A szerkesztő megjegyzése.) És ez a négy hónap a másik bökkenő. Ön egy kissé nyersen reagált megjegyzéseimre (talán mert félreértette azokat), sőt demagógnak nevez. (Ez a megjegyzésünk nem Önre vonatkozott! Csak az okfejtésére. A szerk.) Minderre én most közel fél év múlva válaszolhatok. Így elég nehéz vitatkozni. Nos, röviden: én csupán azt írtam, hogy véleményem szerint egy bizonyos szint felett (Spendor) a hangdobozok mérési görbéi egyre kevesebb információt hordoznak, egyre több függ azok mérési körülményeitől, és véleményem szerint a minőséget meghallgatással kell eldönteni. Csodálkozom, hogy ezzel nem ért egyet. Válaszában Ön olyan kijelentést tulajdonít nekem, amit nem tettem. Természetesen a hangdobozok tervezőinek ezek a görbék rengeteg információt adnak, úgyszólván ez munkájuk egyetlen támpontja. Ami a Spendor-méréseket illeti: furcsának találtam a görbéket, ezért megnéztem, hogyan mérték őket (HFM 1980 nyár/ ősz, 67. oldal). Itt szó sincs "sweet spot"-ról, csupán az előlap középpontjában elhelyezett mérőmikrofonról. Hozzászólásomban ezt említettem meg. Igaz, nem olvastam át megint mind a 10 számot, hogy más dobozokat hogyan mértek; a Spendor-mérés leírásakor elfelejtették közölni, hogy a sweet spot éppen a középpontba esett. Ön megkérdezi: "De mit modellez az, aki 3 méter magasságban méri a hangsugárzókat?" Véleményem szerint ugyanazt, mint aki 1 méterre helyezi el a mikrofonokat. Mindkettő irreális képet ad. Senki sem fogja sem létráról, sem dobozokba bújva hallgatni a zenét. Remélem, talán sikerült tisztázni egy-két félreértést... Kedves Baricza Dénes, én már meg nem állapíthatom, hogy az én válaszom volt-e túl nyers, vagy az Ön múltkori levele volt-e túl provokatív. (Gyaníthatólag fennáll közöttük valamiféle stiláris egyensúly.) Nagyon örülök, hogy álláspontján időközben mégiscsak módosított; első levelében például még szó sem volt arról, hogy a mérések csak "egy bizonyos szint felett" volnának értelmetlenek. Szerencsére nekünk inkább csak "egy bizonyos szint alatti" hangsugárzókkal van dolgunk, márpedig ezeken még a mi valóban kezdetleges méréstechnikánkkal is elég sok hibát lehet nagy biztonsággal kimutatni. Elsősorban természetesen mi is a fülünkre hallgatunk, de véleményünk szerint a szubjektív teszt önmagában talajtalan. Tervezőknek és tesztelőknek egyaránt az a dolguk, hogy mérjenek is, "füleljenek" is, és próbáljanak korrelációt találni a kétféle módszer eredménye között. Annakidején, a Spendor mérésekor valóban nem mondtuk el, hogyan helyeztük el a mérőmikrofont. Köszönjük, hogy ráirányította figyelmünket erre a mulasztásra. Itt tehát megismételjük: a hangsugárzókat mindig úgy mérjük, hogy a szokásos 1 méteres távolságban a mérőmikrofonnal megkeressük az "édes pontot", amelyben a legegyenletesebb görbe mérhető. A mindenkori első diagramra ezt a görbét visszük fel, a hangdobozpár mindkét darabjáról. Abban a reményben, hogy sikerült tisztáznunk nem is annyira egy félreértést, mint inkább az álláspontjainkat, baráti üdvözlettel Darvas László * Áprilisi levelek Tisztelt Szerkesztőség, úgy gondoltam, egyszer már én is meghallgatok egy hangversenyt, ha olyan nagyon kapacitálnak rá. Elmentem a Zeneakadémiára, de a színlapon nem volt megadva a specifikáció. A portást kezdtem hát faggatni, de ő is teljesen tájékozatlannak bizonyult. Nem tudta megmondani, milyen széles lesz a koncert frekvenciaátvitele, mekkora a harmonikus és az intermodulációs torzítás (a TIM-ről nem is beszélek -, hiszen Magyarországon élünk!), és nem voltak adatai a dübörgésről, illetve a nyávogásról sem. Márpedig zsákbamacskát nem vásárolok! Vajon Nyugaton megtehetik-e a koncertrendezők, hogy elhallgatják a közönség előtt a legfontosabb paramétereket?! Néma, sőt süketnéma fejcsóválással Füleki Botond a Nagyot Halló Bár technikusa Kedves Uraim, magam is fölöttébb kíváncsi vagyok rá, melyik lemezjátszóval lehet élethűbben visszajátszani a zenét. Szeánszaikat azonban egysíkúnak, az Önök zenei világát pedig beszűkültnek tartom. Sérelmezem, hogy csak szimfonikus muzsikát, operát, esetleg popzenét, dzsesszt hallgatnak. Persze, hogy órákig elhúzódik a szeánsz! Meg kéne végre próbálkozniuk az igazán szívhezszóló zenével: hallgassanak a szeánszokon magyarnótákat! Meglátják, azokból már néhány perc is tökéletesen elegendő lesz. Szelíd korholással Gacsaj P. István gyászhuszár Mátészalka Tisztelt Szerkesztőség! Önök rosszul számolnak. Hányat ütött a torony? című riportjukban a kitekert hangszínszabályzók 5 órás állásából arra következtetnek, hogy az audio-kultúrának mindössze ötödik óráját éljük. Tekintve azonban, hogy minden erősítőn két hangszínszabályzó van, és kétszer öt ugyebár tíz, nyilvánvaló, hogy már a tizedik órában járunk. Csak a pontosság kedvéért mondom. Vifil Urisztesz órásmester Tisztelt Szerkesztőség! Előfizettem a lapra, de bizony megbántam. Imádom a tudományos-fantasztikus irodalmat, de ebben az újságban sem tudományt, sem fantasztikumot, sem irodalmat nem találtam. Mindig csak azok az unalmas zenegépek! Ha legalább megpróbálnának összekalapálni egy novellát mondjuk az ön- és közveszélyes hangfelvételekről vagy a lemezjátszók szerelmi életéről! De így?! Ez maguknak Scifi Magazin? Csalódott olvasójuk Teczik Tunyi UFO-szerelő kisiparos Audiolandi esték Miért is ne foglalkozzon irodalommal is egy hobbiújság?! Kibővítve a Hifi Magazin kulturális rovatát, ezennel Olvasóink elé tárjuk Hiffynek, Audioland koszorús költőjének impresszo-expresszionista költeményét. A vers jóminőségű hazai alkatrészekből készült, és még két hónapig garanciális. Óda a fényemissziós diódához Írta: Hiffy Mostan színes magnókról álmodom, rajtuk sok-sok LED, sok-sok lámpasor, piros LED, kék, zöld, sárga és hupi, száz apró gomb a kazettapárkányon, meg jobbra-balra, alul és felül odvából úgy világít fáklyafénnyel, mint barlangjából titkos, messzi jós, s mind, egytől-egyig fényemisszi jós. LEDezgetik a hiúságomat. Vörös az egyik, mint a Nap este, ha álmodni LEDől; a másik lámpa zöld, mint LEDér lány szemevillanása, sárga a harmadik (akár a szomszéd, irigy pillantást magnómra ha vet). Lila - ilyen nincs; ki kéne találni. Óh krómdioxid, vaskróm és metál, óh dolby bé meg cé meg dolby háix, minden nyomintás új gyönyört fakaszt, Pink Floyd, meg Queen, meg főleg LED Zeppelin, mikor kigyúl a LED; óh bébi-bébi, magnót kapcsolni olyan jó veLED. Mit bánom most, hogy kazettám Polifónikus zenéje végleg berekedt! Nyomogatom a hűvös gombokat, mígnem az örök LED is felviláglik, magnóm kihúny, motorja leáll, végső kazettám nyögve megszorul, s kérlelhetetlen nyújtja már Polipkarját felém a végtelen Drop-Out.