Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal - mint bárki másé - a szubjektivitás  jegyeit  is  magán
    viseli.



    Pioneer PL-2 lemezjátszó

    

        A P nyilván Pioneert jelent, az L  pedig  bizonyára  annyit  tesz:
    Lemezjátszó - de miért csak "2"? Már megszoktuk,  hogy  a  típusszámok
    valahol száznál kezdődnek, és büszkén növekednek ezerig. Egyáltalán, a
    gyárak szeretik azokat a számokat, amelyekben sok nulla  van.  Nos,  a
    PL-2 egy új generáció tagja; utóda az általunk is megismert 100-asnak,
    200-asnak, hiányzik róla a fordulatszám-finomszabályzás, a stroboszkóp
    és két nulla a típusszámból - de, ez még nem különösebb hátrány.
        Felépítésében nagyon hasonló a  PL-100-ashoz.  Ez  is  szíjhajtású
    gép. A fém aljlapra építették a lemeztányér  csapágyát,  a  karmozgató
    mechanikát  és  magát  a   hangkart,   tehát   úgyszólván   az   egész
    lemezjátszót.  A  műanyag  burkolatra  csupán   az   apró   egyenáramú
    meghajtómotort és a tápegységet erősítették. A motort az egyenirányító
    egység 13,5V-os feszültséggel látja el. A  vezérlő  áramkört  a  motor
    burájában helyezték  el,  mellette  egy  kis  nyomtatott  áramkörbe  2
    trimmer-potenciométert ültettek, ezekkel állították be még a gyárban a
    pontos fordulatszámot. Minthogy ezek  a  készülék  belsejében  vannak,
    külső  tekertyűt  pedig  nem  találunk   a   gépen,   a   fordulatszám
    finomszabályzására praktikusan nincsen mód. Így aztán a  stroboszkópot
    is  elhagyták.  Kívül  egyetlen  kapcsoló  van:  a  fordulatszámváltó.
    Ki-bekapcsolni a készüléket a hangkarral lehet, a jólismert módon.  Ha
    a kart a lemez fölé visszük, forogni kezd a tányér. Ha lejátszottuk  a
    lemezt, a kar magától fölemelkedik, a helyére kúszik és kikapcsolja  a
    motort. A PL-2 tehát félautomata gép.
        Inkább a hangkarjáról érdemes még beszélni,  ez  teljesen  elüt  a
    régebbi  konstrukciótól.  Különleges  anyagból,  ahogy  a   prospektus
    mondja:  polimergrafitból  készült  (szerintünk  ez  ugyanaz,  mint  a
    karbonfiber, csak elegánsabb), könnyű  és  szilárd,  sőt,  a  tervezők
    szerint a karrezonanciákat is csillapítja  -  amit  azért  nem  muszáj
    elhinni nekik. A karcsapágy mellett  a  következő  szlogen  olvasható:
    Low-Mass High Tracking Ability Tone Arm,  magyarra  fordítva:  könnyű,
    kitűnő követési képességű hangkar.  Az  effektív  tömeg  természetesen
    akkor a legkisebb, ha a kar nincs meghajlítva, s  így  a  Pioneeré  is
    egyenes, lévén ez két pont között a legrövidebb út. Az ilyen karnak az
    a hátránya (ha egyáltalán hátránynak számít), hogy  nem  csereszabatos
    az SME-rendszerrel. A Pioneer-karhoz egy  nagyon  könnyű,  cserélhető,
    csavarral rögzíthető kis fejtartó szerelvényt konstruáltak.  Mellesleg
    ezt a hangkart láthatjuk a gyár drágább lemezjátszóin is, eltekintve a
    tangenciális  karral  ellátott   csúcsmodellektől.   A   kar   tövében
    helyezkedik  el  a  jól  kezelhető  karlift  és  a  rugós  antiskating
    forgatógombja. A tűerőt ellensúllyal állíthatjuk be, 0 és 50mN között.
    A legkisebb osztás 1mN.
        A hangszedő mozgómágneses rendszerű, típusa  PC-220.  A  gyémánttű
    hegye kúpos, lekerekítési sugara 13µm. A tartaléktű típusszáma PN-220.
    A plexitető elég tágas ahhoz, hogy játék közben is lehajthassuk.

    Méréseinkhez

        Papíron eddig a PL-2 látszik a  legjobbnak  az  olcsóbb  Pioneerok
    közül. A futómű adatai  igen  jók,  a  nyávogás  és  a  zaj  rendkívül
    alacsony, lényegesen jobb a  specifikációnál.  (Csak  remélni  tudjuk,
    hogy a kis kollektoros motor hosszú életű  lesz,  és  a  gép  tartósan
    tudja majd, amit újkorában  tud.)  A  frekvenciaátvitel  ígéretes,  az
    áthallás  alacsony.  A  görbén  nem  látni   kiemeléseket,   a   felső
    rezonanciát teljesen  eltüntették  (legalábbis  szem  elől).  Magasabb
    frekvenciákon valamelyest esik a szint, de így is  20kHz  fölé  tolták
    ki az átviteli  sáv  felső  határát.  A  hangkar-hangszedő  rezonancia
    közepesen van csillapítva, az akusztikai visszahatás  is  a  szokásos.
    Mindazonáltal az előjelek nagyon biztatóak.

    
    
    


    Szeánsz

    


        A  meghallgatás  nem  igazolta  a  PL-2  kvalitásait.  Az  Ortofon
    FF15E/II, ellenében szinte egyetlen szavazatot  sem  kapott:  hangképe
    nem  kellemetlen  ugyan,  de  lefojtott  fedett,  hiányzik  belőle   a
    csillogás, a fény. Alapvetően mélytónusú  hang.  Sztereójának  viszont
    nincs igazi mélysége,  nem  érzékelteti  eléggé  a  színpad  terét  és
    levegőjét. Középtartománya kicsit  ködös,  enyhén  torz.  Valamennyien
    habozás  nélkül  az  FF-et  választottuk  volna,  időnkénti  jólismert
    érdessége ellenére is.
        Visszapergetve   magazinunk   és  a  saját  emlékképeink  lapjait,
    megállapítjuk,  hogy  a  PL-2 hangzásvilága nem üt el túlságosan a két
    előző  Pioneer lemezjátszó zenéjétől (PL-200: HFM 3., PL-100: HFM 6.),
    de   amazok,   csúnyább  frekvenciagörbéjük  ellenére  is  egy  kicsit
    levegősebben szóltak.
        Nem  állítjuk,  hogy  a  PL-2  ne  volna  legalább  ugyanolyan  jó
    lemezjátszó, mint az elődei - de azt sem állítjuk, hogy a hangszedőjét
    ne volna érdemes kicserélni.



    Akai CS-F12 kazettás magnó

    

        Akárcsak az előző számunkban  bemutatott  Pioneernak,  az  Akainak
    sincs köze  elődeihez,  a  CS-M2  és  CS-M3  típusokhoz:  teljesen  új
    konstrukció. Mindössze 103 milliméter (!) alacsony- a magnók között ez
    a gép a dakszli. A kazettatartó rész alatt nyilvánvalóan nem fértek el
    a kezelőszervek, nem maradt hely számukra az  eresz  alatt,  csupán  a
    tetőn, az előlap és a fedőlap találkozásánál.  Bizarr  elrendezés,  de
    meg lehet szokni. No és sok mindenért kárpótolja az embert a szépséges
    fluoreszcens kivezérlésjelző  látványa.  ("Látta  Ön  már  a  magnóját
    éjjel?")
        A  CS-F12  is  egymotoros magnó (elektronikus vezérlésű egyenáramú
    motor,   lapos   gumiszíj,   viszonylag  kis  lendkerék)  -  de  jóval
    korszerűbb, mint azok a mechanikák, amelyekhez ebben az árkategóriában
    hozzászoktunk.    Üzemmódkapcsolói   nem   érintkeznek   közvetlenül a
    mechanikával,     csakis     elektromágnesek     közvetítésével.    Az
    elektromágneseket    logikai    áramkörök    vezérlik,    és    ezek a
    kiszolgáló-áramkörök  bonyolultabbnak  tűnnek,  mint a tulajdonképpeni
    elektronika, amelytől "szól" a készülék. A vezérlés lelke egy TK 11002
    típusú  IC.  Ennek  a  bemenetére  csatlakoznak  az  üzemmódkapcsolók.
    Tartozik  még ehhez az áramkörhöz két IC (egy TC 4011 BP, amely 4 NAND
    kaput  tartalmaz,  valamint  egy  TC  4049  BP  a maga 6 inverterével,
    meghajtó fokozattal), meg még néhány tranzisztor. Az elektromágneseket
    7 darab 2SD 1111 Darlington tranzisztor működteti.
        A  felcsévélő  orsó  forgását  foto-elektromos  érzékelő   figyeli
    (SP1-201). Szalagvégen, vagy ha megakad a szalag, azonnal  lekapcsolja
    a meghajtást. Ezt a magnót  kapcsolóórával  is  használhatjuk,  vagyis
    program szerint  a  távollétünkben  indíthatjuk  a  felvételt  vagy  a
    lejátszást.
        A tulajdonképpeni magnó-elektronika is bonyolultabb a szokásosnál,
    amennyiben többhelyütt  is  módot  ad  rá,  hogy  (gyárilag)  pontosan
    beállítsák, beszabályozzák. Tehát ebből a  szempontból  is  igényesebb
    magnó - noha elvi felépítésében nem üt el a megszokottaktól.
        A mikrofon-erősítő a szokásos kéttranzisztoros fokozat (2SC 1312).
    Innen,  vagy  a  vonalbemenetről  a  felvételi  szintszabályozóra   és
    balansz-szabályozóra fut a jel. (Szintszabályzásra egyébként  egyetlen
    nagyméretű   forgatógombot   adnak   a    kezünkbe;    az    esetleges
    szintkülönbségeket a balansz-szabályozóval, azaz egy kisméretű,  másik
    forgatógombbal  egyenlíthetjük  ki.)  A  felvétel-lejátszás  bemenetet
    szokatlan módon illesztették: egy külön,  egytranzisztoros  erősítővel
    (2SC 1312) - tehát nem a mikrofonerősítőt használták fel erre a  célra
    is.  A  Dolby-áramkör  egy   LM   1111C   típusú   IC,   kikapcsolható
    pilotszűrővel. A kombinált fejet a szokásos meghajtóegységen keresztül
    táplálják; itt adják meg a felvételi korrekciót is.  Hogy  pontosabban
    lehessen beállítani a magashangátvitelt, a korrekción módosítani lehet
    egy változtatható induktivitás révén ("record peaking").  A  100kHz-es
    jelet előállító oszcillátor egy kicsit bonyolultabb  a  megszokottnál.
    Maga az oszcillátor kéttranzisztoros, de a  különböző  szalagfajtákhoz
    az előmágnesezést és a törlőáramot egy  háromtranzisztoros  áramkörrel
    állítják be, azáltal, hogy módosítják az oszcillátor  tápfeszültségét.
    Itt megintcsak ügyeltek rá, hogy  pontosan  beszabályozható  legyen  a
    rendszer.
        A fluoreszcens kijelző skálája -20 decibeltől +8 decibelig terjed.
    A  "műszer"  típusszáma  BG-96Z.  Egy  HA 12019 típusú IC vezérli, ezt
    pedig   külön   erősítő   hajtja  meg:  egy  2SA  1113  tranzisztor. A
    fejhallgató-kimenetet  egyetlen  tranzisztor  látja el jellel. Szintje
    nem   szabályozható.  Nagyon  precíz  megoldás  viszont,  hogy  mind a
    műszeráramkört,      mind      a     fejhallgató-kimenetet,     mind a
    feszültségkimenetet  (vonal  és  felvétellejátszás  csatlakozó),  mind
    pedig         az        oszcillátor        áramkört        külön-külön
    csendesítik-kattanásmentesítik.    A    hálózati   transzformátor   is
    külön-külön  egyenirányító  egységeket táplál, ezek szolgáltatnak +12,
    illetve  +8V-os (stabilizált) feszültséget a logikai-vezérlő áramkörök
    és  a  motor  számára,  és  szintén stabilizált, +18V-os feszültséggel
    látják  el  a magnó-elektronikát. A készülék doboza fém, csak a hátlap
    készült pozdorjalemezből.

    Méréseinkhez

        Specifikációját tekintve is  igényesebb  ez  a  magnó  a  múltkori
    Technicsnél   és   Pioneernál.   A   nyávogás   azonban   magasabb   a
    megengedettnél, a jelzaj viszony pedig alacsonyabb - erénye viszont az
    Akainak, hogy mindhárom bemenetéről csaknem  azonos  zajt  mértünk,  s
    azért az nem is volt túlságosan  magas.  Lejátszási  frekvenciagörbéje
    ennek a magnónak a legszebb: 31,5Hz és  14kHz  között  a  szint  sehol
    sem esik 3dB-nél többet.
        Egyáltalán: noha viszonylag olcsó magnó a CS-F12, mégis  korszerű,
    gondosan megépített  készülék  benyomását  kelti.  Csak  egy  dologtól
    félünk  (reméljük,  alaptalanul):  mi  lesz,   ha   ez   a   bonyolult
    vezérlőelektronika  egyszer  elromlik?  Hol  az   a   szerviz,   amely
    szakszerűen megjavítja a korántsem hagyományos felépítésű Akai  CS-F12
    magnót?

    
    
    


    Szeánsz

    


        Az Akai CS-F12 magnóra akkoriban tudtuk rátenni a kezünket, amikor
    éppen a Pioneer  CT-3  volt  nálunk  (lásd  előző  számunk  Bemutatjuk
    rovatában). Milyen szerencse... ugyanis etalonunk,  az  Orion  SM  250
    aznap  éppen  gyengélkedett,  így  nem  maradt  más  hátra,  egymáshoz
    hasonlítottuk a két japán készüléket. Metálon (Dolbyval és anélkül)  a
    Pioneer egy kicsit szebben szólt, de nehéz meghatározni,  hogy  miért.
    "Vakon" írt jegyzeteink ellentmondásosak; ugyanazokat a  dicsérő  vagy
    elmarasztaló jelzőket  hol  erre,  hol  arra  a  magnóra  alkalmaztuk.
    "Szótöbbséggel" a Pioneert  mondtuk  ki  győztesnek,  de  a  különbség
    aligha számottevő. Még kisebb a differencia - ismét a Pioneer  javára!
    -, ha krómszalagot használunk. Vasoxid szalagon viszont már egyértelmű
    a CT-3 fölénye: sokkal nagyobb dinamikaérzetet kelt. Hozzá  képest  az
    Akai kissé ványadtan szól. Vasoxidon nem muzsikál szépen a  CS-F12,  a
    metál túlságosan  drága  -  marad  a  krómdioxid.  Az  új  Akai  magnó
    tulajdonosainak tehát ezt a kazettatípust ajánljuk.


    Pioneer A-5 erősítő

    

        Abból a  bizonyos  új  Pioneer-generációból  nemcsak  a  legkisebb
    kazettás  magnó  jutott  el  a  Kárpát-medence   földjére,   hanem   a
    legkisebbik erősítő is, az A-5 típusjelű. (És hogy el ne felejtsük: az
    e számban bemutatott PL-2  lemezjátszó  is  ugyanehhez  a  nemzedékhez
    tartozik. Aki tehát Pioneer-tornyot akar építeni, most megteheti.)  Az
    új széria darabjai a keresztségben a  Communication  Components  nevet
    nyerték, feltehetőleg azon az alapon, hogy az erősítők középső  részén
    világító zöld ábrasorok váltják egymást, aszerint, hogy mit és  hogyan
    kapcsolgatunk a gépen. Ezzel a stilizált  jelzéssel  magyarázza  el  a
    Pioneer, feltehetően a gyengébbek kedvéért,  hogy  az  elektromos  jel
    most éppen milyen irányban futkározik a lejátszóberendezésben. Hogy ez
    valóban hasznos szolgáltatás-e, vagy csak szemfényvesztés,  értéktelen
    bizsu, ezt döntse el mindenki maga. (Az erősítők szokványos  funkcióit
    és az üzemmódokat ugyancsak zöld és piros fények jelzik az A-5-ösön  -
    dehát ezt talán fölösleges is elmondani.)
        Egyébiránt:  egyszerű,  de  korszerű  erősítő.  Fono-elektronikája
    egyetlen  integrált  áramkör  (NJM  4588  DX),  mindkét  csatornát  ez
    szolgálja ki. Mágneses hangszedő, tuner,  aux  (kisegítő)  és  kétféle
    magnó-bemenet  között  választhatunk.  Ezekről  -   illetve   mágneses
    hangszedő használatakor  a  korrekciós  erősítőről  -  a  balansz-,  a
    hangerőszabályozóra, a  20dB  hatásosságú  Muting-kapcsolóra,  majd  a
    fiziológiai  hangerőszabályozás  kapcsolójára   kerül   a   jel.   Itt
    következne a hagyományos erősítő- és illesztőfokozat...
        Ámde  az  A-5  tervezői  ezt  a  fokozatot  átugrották.  Rögtön  a
    teljesítményfokozatra kapcsoltak - ez  természetesen  viszonylag  nagy
    érzékenységű.  Differenciálerősítővel  kezdődik  (2SC  2259),  melynek
    aktív munkaellenállása egy tranzisztor. Innét egy kétfokozatos erősítő
    adja a jelet két egymásután kapcsolt komplementer meghajtópárra,  majd
    pedig   a   komplementer   teljesítményerősítő   tranzisztorpátra.   A
    végtranzisztorok  nem-hagyományos  felépítésűek,   hanem   sok   száz,
    párhuzamosan kapcsolt, kisteljesítményű  tranzisztorból  állnak.  Ezek
    gyűrű alakban  rendezkednek  el  (Ring  Emitter  Transistor).  Ezáltal
    feltolódik a határfrekvencia, és a linearitás is javul.
        A meghajtó fokozatban a nyugalmi áramot négytranzisztoros  áramkör
    állítja be, s egyben  "kapcsolásmentes"  átmenetet  hoz  létre  a  jel
    pozitív  és  negatív  része  között.  Ismeretes,  hogy  a   B-osztályú
    erősítőknek van egy jellegzetes hibájuk: az úgynevezett átmeneti  vagy
    crossover torzítás. Sokan próbálták már ezt kiküszöbölni,  hogy  azért
    fenntarthassák a B-osztályú  erősítők  jó  hatásfokát.  A  Pioneer  is
    kitalált egy megoldást ("Vari Bias"),  s  az  ezen  az  elven  épített
    elektronikát Nem-Kapcsoló Erősítőnek nevezte el, Egy másik érdekessége
    az A-5-ösnek a gondosan kialakított negatív visszacsatoló lánc, melyet
    a   kimenetről   a   legelső   differenciál   tranzisztor   bemenetére
    csatlakoztattak. Nem  szóltunk  még  a  hangszínszabályozásról:  ez  a
    hálózat  is   a   teljesítményerősítő   kimenetére   kapcsolódik,   és
    visszacsatolás formájában kerül  a  már  említett  differenciálerősítő
    bemenetére. (A hangszínszabályozás egyébként kiiktatható; az  előlapon
    van a kapcsolója.)
        Ha a teljesítményerősítő túlterhelődne, vagy valami  hiba  folytán
    egyenfeszültség jutna  a  hangsugárzó-kimenetre,  egy  öttranzisztoros
    védőáramkör  feladata  lekapcsolni  a  kimenetet  az   erősítőről.   A
    készülékre egyébként két pár hangdobozt köthetünk, de nem  akármilyet!
    Legalább  8  ohmosaknak  kell   lenniük;   a   legkisebb   megengedett
    terhelő-impedancia  6  ohm.  (Ezt  ki  is  írják  a  hangszóró-kimenet
    praktikus, rugós szorítói mellé: ha két  hangdobozunk  van,  egyenként
    6-16 ohm  között  legyen  az  impedanciájuk,  ha  kétszer  két  dobozt
    használunk, összesen 12-32 ohm legyen, csatornánként.)
        A   készüléket   egyetlen   egyenirányító    egység    látja    el
    tápfeszültséggel. A teljesítményerősítő  ±39V-ot,  a  fono-elektronika
    stabilizált  +15V-ot,  a kijelzők  pedig  szintén  stabilizált  +4V-ot
    kapnak.
        Érdekes az erősítő belső szerkezete is. Lapos vasdobozba építve, a
    tulajdonképpeni erősítő elfért egyetlen nagyméretű nyomtatott áramköri
    lapon. Kisebb panelek tartják az előlapon  elhelyezett  kijelzőket,  s
    szellemes      módon      csatlakoznak      a      főegységhez.      A
    teljesítmény-tranzisztorok hőjét egyetlen, U-alakú hűtőborda nyeli el,
    ez keresztben az egész készüléken végighúzódik. A hátlapon 3  hálózati
    csatlakozóaljzat  (például)  a   magnót,   rádiót,   lemezjátszót   is
    elláthatja hálózati feszültséggel. Az egyik "switched", azaz kapcsolt,
    vagyis csak akkor él, ha  bekapcsoljuk  az  erősítőt,  a  másik  kettő
    viszont állandóan feszültség alatt van.
        Végül   ne   feledkezzünk   meg   az   erősítő   egy    különleges
    szolgáltatásáról,   a   felvételi   kimenetválasztóról   ("Rec.    Out
    Selector"). Ez egy négyállású  kapcsoló,  amelynek  Copy  1-2,  Tuner,
    Phono  és  Aux  állásai  vannak:  ezeket  a  műsorokat  kivihetjük   a
    magnókimenetre,  teljesen  függetlenül  attól,  hogy  éppen   melyiket
    hallgatjuk.  Ez  tehát  valójában  nem  más,  mint   egy   sokoldalúan
    használható monitorkapcsoló.

    

    Méréseinkhez

        Az  A-5  specifikációja  meglehetősen  szigorú,  különösen  ami  a
    torzítást, a zajt illeti. Erősítőnk derekasan (jórészt) teljesíti  is,
    amit vállalt, csak a jel-zaj viszonya gyengébb valamivel a kelleténél.
    Egyetlen  paramétere  van,  amely  aggályokra  ad  okot:  a   bemeneti
    impedanciája. Ugyanis, mint láttuk, a magasszintű bemenetek jele  ezen
    az erősítőn illesztőfokozat nélkül,  közvetlenül  jut  a  balansz-  és
    hangerőszabályzóra.  Így  meglehetősen  alacsony  bemeneti  impedancia
    adódik: a legkedvezőtlenebb esetben akár 27 kohm-ig is  süllyedhet  (a
    hangerőszabályzó  bizonyos  állásában).  Emlékeztetőül:  a  szabványok
    minimum 220 kohm-ot írnak elő, ekkora  impedanciával  kell  fogadni  a
    magnó, a tuner  és  a  hasonló  készülékek  jelét,  ellenkező  esetben
    romolhat a mélyfrekvenciás átvitel. (Részletesebben lásd: HFM 6. szám,
    Kábeli zűrzavar.) Odaát, a tengerentúlon  mindebből  nem  lenne  semmi
    baj,  mert  az  "odavalósi"  magnók,  tunerek  kimeneti   impedanciája
    viszonylag alacsony.

    
    
    
    


    Szeánsz

    


        A múltkoriban, amikor Menő Manó tette tiszteletét nálunk (akik nem
    olvasták volna 8. számunkat: a NAD 3020 erősítőről van szó), nem  volt
    kezünk ügyében az Orion erősítője. Azóta beszereztünk egy SE  260-ast,
    hiszen eddig ez bizonyult a legjobb hazai erősítőnek,  indokolt  tehát
    hozzá mérni az újabb jövevényeket. De lássuk  előbb,  mit  produkál  a
    Pioneer a túlontúl is jólismert Revox/Quad ellenében.
        Az A-5  hangképe  nyugodt,  kiegyenlített,  kellemes,  természetes
    mindazonáltal   "sávhatárolt":   alul-fölül   hiányérzetet   kelt.   A
    Revox/Quad  vidámabban,  élénkebben  melegebben,  "zaftosabban"  szól,
    habár itt is éreztünk negatívumokat: enyhe sziszegést és néha egy  kis
    lefojtottságot. A Revox  előerősítőnek  -  mint  már  szóvá  tettük  -
    kétségtelenül van egy  kis  "loudness"-szerűség  a  hangjában,  de  az
    igazán jó gépekkel szemben ez inkább hátrányos,  semmint  előnyös.  Mi
    most  mégis  a  Revox/Quadot  hallottuk  jobbnak,  következésképpen  a
    Pioneert nem nevezhetjük igazán jó gépnek.
        Nem jutottunk ennyire egységes véleményre a Pioneer és az Orion SE
    260 mérkőzése nyomán. A  magyar  erősítőnek  jobbak  a  magasai  és  a
    mélyei,  néha  viszont  érdességet,  alkalmanként  sziszegést  véltünk
    felfedezni főleg az  énekesek  hangján.  (Nem  először!)  A  Pioneeron
    viszont ismét egyfajta kényelmeséget  észleltünk:  nem  kellemetlen  a
    zenéje, de unalmas, "graft-nélküli", "lassú" -  igazán  oda  kéne  már
    küldeni a zenészeknek egy stampedli konyakot. A színpadképe  is  előre
    tolódik, a hangszórók közé.  Ketten  közülünk  az  Orionra  szavaztak,
    egyikünk a Pioneert szerette jobban, volt egy döntetlen is - és  ez  a
    2,5:1,5 valószínűleg tükrözi a két erősítő kvalitásait.