Mit mérünk a magnón?



        Ezt a cikket azoknak szánjuk,  akiket  közelebbről  is  érdekel  a
    mágneses  hangrögzítés,  és  bár  nem  akarnak   műszerésznek   menni,
    szeretnének  eligazodni  a  tarkábbnál-tarkább   prospektusok   és   a
    ravaszabbnál-ravaszabb  tesztek   adathalmazában.   Néhány   fontosabb
    paramétert példákkal is illusztrálunk, és ahol szükséges,  kitérünk  a
    különféle mérési módszerek "trükkjeire" is.
        Hogy miért a magnók mérésével foglalkozunk és  miért  éppen  most?
    Nos, a lemezjátszók és az erősítők műszaki jellemzőiről már volt szó a
    Hifi Magazinban, itt az ideje, hogy a szalagjátszók méréstechnikájával
    is megismerkedjünk. Ehhez azonban Olvasóinknak  feltétlenül  szükségük
    volt bizonyos "előtanulmányokra": 6. számunkban a különféle készülékek
    csatlakoztatásáról, illetve a magnók  lelkivilágáról  értekeztünk,  7.
    számunk  Magnószalagtesztjében  pedig  részletesen  írtunk  nemcsak  a
    magnószalagok, de a mérőszalagok tulajdonságairól is.  Erre  az  utóbb
    említett  cikkre  most  ismét  felhívjuk  Olvasóink  figyelmét,   mert
    magnószalag és magnó: két test, egy lélek - a kettő együtt "dolgozik",
    és paramétereik szoros kapcsolatban állnak.
        Nézzük tehát, mit mérünk a magnón, miért ezeket mérjük és  hogyan.
    Vagyis ne csak a paramétereket kutassuk, hanem azt is fedjük fel,  mit
    jelentenek  ezek  a  számértékek  a  gyakorlatban.  Hiszen   most   is
    ugyanazokról  a  jellemzőkről  lesz  szó,  amelyekkel  az  olvasó-  és
    vásárlóközönség eddig is találkozhatott a Hifi Magazin tesztjeiben (és
    a prospektusokban). A mérés módszereit és  körülményeit  elsősorban  a
    hazai "Mágneses hangrögzítés" szabványcsalád (MSz 11 395 sz.), illetve
    az NSZK-beli hifi-előírások (DIN 45 500, Blatt 4) alapján ismertetjük.


    I. Mechanikai jellemzők


        A magnóknak általában 3 mechanikai jellemzőjét szoktuk megadni:  a
    szalagsebesség eltérését a névlegestől, az átcsévélési időt és (ami  a
    magnósokat a legjobban érdekli) a nyávogást.

    1. A szalagsebesség eltérése a névlegestől

        A nemzetközileg szabványosított szalagsebesség-sort minden  magnós
    ismeri: 76,2 - 38,1 - 19,05 - 9,53 - 4,76  -  2,38cm/s.  A  legnagyobb
    sebességet  ma  már  stúdiógépeken  is  egyre  ritkábban   használják,
    általános a  38,1cm/s,  sőt,  néha  a  stúdiók  is  19-es  sebességgel
    dolgoznak. Az orsós hifi-magnók szalagsebessége 19,05 és 9,53cm/s;  az
    ennél kisebb szalagsebesség inkább csak arra való, hogy  "diktafonnak"
    is használhassuk a gépet. A kazettás magnók  4,76-tal  (néha  2,38-cal
    is) működnek, de mindez csak a világszerte elterjedt Philips-rendszerű
    készülékekre vonatkozik, mert az  amerikai  "cartridge"-játszók  és  a
    korán elhalálozott, Sony-féle Elcaset sebessége 9,53cm/s.
        A szalagsebességet feltétlenül a  névleges  érték  közelében  kell
    tartanunk, különben nem tudunk műsort cserélni  egymással:  ha  a  két
    magnó szalagsebessége eltérő, megváltozik a  műsoridő,  nemkülönben  a
    zene hangmagassága. A stúdiógépek tűrésmezeje természetesen  rendkívül
    szűk: ±0,2%. Kommersz készülékeken ennek a tízszeresét  is  megengedik
    (±2%). A hifi-magnók tűrésmezeje sem sokkal kisebb:  ±1,5  százalékos,
    vagyis az eltérés két készülék között szélsőséges esetben elérheti a 3
    százalékos értéket, és ezt bizony már könnyű kihallani, nem kell hozzá
    abszolút hallás. Becsületes  magnóktól  elvárjuk,  hogy  ennél  sokkal
    jobban megközelítsék a névleges értéket.
        A  mérés  maga  viszonylag  egyszerű.   Lejátszanak   egy   ismert
    hosszúságú  szalagrészt,  és  figyelik,  hogy  a  magnó  a  kelleténél
    korábban vagy későbben készül el vele. Az eltérést  százalékban  adják
    meg. Az előírások 30-100 másodperces mérési időt javasolnak.  Van  egy
    másik módszer is: nagypontosságú gyári felvételt játszanak le,  olyat,
    amely egyetlen frekvenciát tartalmaz,  és  azt  figyelik,  tartja-e  a
    magnó az eredeti frekvenciát. Ha a frekvencia növekszik, a magnó siet,
    ha a frekvencia csökken, a magnó késik. Ebből is ki  lehet  számítani,
    hány százalékkal tér el a szalagsebesség a névlegestől.

    2. Átcsévélési idő

        Ha a magnónk  túl  lassan  csévél,  soká  tart,  amíg  megtalálunk
    egy-egy műsorszámot. Ha viszont túl gyorsan tekercsel, esetleg  jobban
    igénybe veszi a szalagot. A tesztekben többnyire az  átcsévélési  időt
    adják  meg  (C-60  vagy  C-90-es  szalagra),  de  előfordul,  hogy  az
    átcsévélt szalag hosszúságából és az átcsévélési időből számítják ki a
    gyorscsévélés sebességét.

    3. Nyávogás

        Az egyik legfontosabb - talán  a  legfontosabb  -  magnó-jellemző.
    (Rövididejű   szalagsebesség-ingadozásnak   is   nevezik;   a    német
    irodalomban Gleichlaufschwankungen, az angolban wow a neve.)  A  magnó
    szalagsebességének  átlagos  értéke  pillanatról-pillanatra  változik,
    mégha csak kismértékben is. Ez  a  szalagtovábbító  mechanika  hibája,
    habár  kazettás  magnókon  magának  a  kazettának  a  mechanikája   is
    közrejátszik benne. Az emberi fül roppant érzékeny a  nyávogásra,  már
    egészen kismértékű szalagsebesség-egyenetlenségeket  is  észrevesz.  A
    legkritikusabb ebből a szempontból  a  középmagas  hangok  tartománya.
    Ezért  aztán  a   mérést   is   ebben   a   tartományban   végzik,   a
    következőképpen:
        Igen pontos frekvenciájú mérőjelet vesznek fel  a  magnóval,  majd
    megnézik,  hogy  visszajátszáskor  a   mérőjel   frekvenciája   milyen
    mértékben ingadozik. Az amerikaiak és a japánok 3kHz-es, a DIN  és  az
    IEC szabványok  3,15kHz-es  mérőjelet  írnak  elő.  A  példa  kedvéért
    vegyük a kerek számot, a  3kHz-es  mérőjelet.  A  magnó  nem  teljesen
    ugyanezt  fogja  visszajátszani.  Amikor  a   szalagtranszport   éppen
    gyorsabb a kelleténél, akkor 3000Hz fölötti rezgést  közvetít,  amikor
    pedig lelassul, akkor a  frekvencia  3000Hz  alá  süllyed.  Tételezzük
    fel, hogy a visszajátszott jel  frekvenciája  2997  és  3003Hz  között
    ingadozik. Az eltérés ±3Hz - és ez 3kHz-hez  viszonyítva  éppen  ±0,1%
    nyávogásnak felel meg, ha lineárisan értékeljük a hibát. De nem mindig
    így értékelik.  Széles  körben  elfogadott  módszer,  hogy  figyelembe
    veszik az emberi fül tulajdonságait is, amennyiben a mérés  eredményét
    egy súlyozó szűrővel korrigálják. (Arra, hogy a mérés  "súlyozott",  a
    német irományokban a "bewertet", az  angol  nyelvűekben  a  "weighted"
    jelző utal.)
        És itt  kezdődnek  a  "ravaszkodások",  amelyekkel  szebbnél-szebb
    adatokat lehet kicsikarni a nem  éppen  legjobb  készülékekből  is.  A
    nyugatnémet DIN és a nemzetközi IEC ajánlás meglehetősen  szigorú,  és
    mind  a  mérés  körülményeit,  mind  pedig  a  mérőműszerrel   szemben
    támasztott követelményeket a praktikus  szempontok  alapján  határozza
    meg. Például sok függ  attól,  hogy  a  nyávogásmérő  műszer  mutatója
    mennyire gyorsan képes követni a magnóról  érkező  frekvenciaváltozást
    (milyen  a  műszer  csillapítása),  továbbá,  hogy   milyen   szűrővel
    súlyozzák  a  nyávogást.   Ezt   a   szigorú   vonalat   képviseli   a
    nyávogásmérésben  úttörő,  NSZK-beli  EMT  cég  is:  legújabb  műszere
    például  (az  EMT  424  típusú)   egy   beépített   mikroprocesszorral
    matematikai-statisztikai  elemzést   végez   (Gauss-eloszlás),   közös
    nevezőre hozva a nyávogás átlagos szintjét az időnkénti erősen  kiugró
    "csúcsokkal". Három fokozatot lehet beállítani  rajta  (1,  2  vagy  3
    szigma), aszerint, hogy milyen  mértékben  kívánjuk  "beszámítani"  az
    átlagba ezeket a kiugró nyávogáscsúcsokat. Ennek következtében a mérés
    igen jól reprodukálható, eredménye pedig egybevág a gyakorlattal.
        A NAB és  a  JIS,  azaz  az  USA  és  Japán  szabványa  lényegesen
    liberálisabb, mármint a gyárakkal szemben. Jobban csillapított műszert
    írnak elő (ez kevésbé veszi figyelembe a rövididejű  eltéréseket!)  és
    míg a DIN és az IEC csúcsértékkel számol,  a  tengerentúliak  effektív
    értéket mérnek. Mi több: a nyávogást nem felvétel-lejátszással,  hanem
    csak lejátszással határozzák meg! Világos,  hogy  ez  kizárólag  olyan
    magnókon indokolt, amelyek csak lejátszani tudnak (ilyen  az  autókban
    használt kazettás magnók egy része), és minden más magnón elleplezi az
    igazságot. Gondoljuk csak meg:  a  magnó  felvételkor  is  ugyanannyit
    nyávog, mint lejátszáskor - csak nem ugyanott! A kétféle hiba, tehát a
    gyorsulás és a lassulás elvben akár  ki  is  olthatná  egymást,  ennek
    valószínűsége azonban csaknem a nullával egyenlő. Sokkal  valószínűbb,
    hogy a két hiba egymásra rakódik, azaz akár megduplázódhat. Nem csoda,
    hogy az amerikai és a japán magnók adatai gyakran többszörte  szebbek,
    mint a DIN és az IEC előírások alapján mért magnóké. Vegyük például  a
    7. számunkban tesztelt Technics RS-M215 típusú kazettás magnót,  annak
    kétféle adatát:

        ±0,14%  (DIN  szerint:  felvétel-lejátszás,   csúcsérték-méréssel,
    súlyozva),

        0,05% (WRMS szerint, tehát  csak  lejátszás:  Weighted  RMS,  azaz
    súlyozott, effektív érték).

        Nyomatékosan hangsúlyozni szeretnénk, hogy ebben  nincs  semmiféle
    csalás! Mindössze annyi történik, hogy ugyanazt  a  jellemzőt  más-más
    módszerrel   határozták    meg.    Mindkettő    jól    reprodukálható,
    kézbentartható eljárás - csak az egyiknek az eredménye  szemre  sokkal
    csinosabb, márpedig ez igen fontos kereskedelmi szempont! A vásárlónak
    természetesen  résen  kell  lennie,  és  mindig   tisztáznia:   milyen
    módszerrel mérték a magnót?
        A  hifi-előírás  egyébként  maximum  ±0,2%  nyávogást  enged  meg.
    Megemlítjük, hogy valaha ±0,15% volt a maximum, de akkor megjelentek a
    porondon a kazettás magnók, és ezeknek első generációja még  nem  volt
    éppenséggel tökéletes. "Csinálni kellett" hát valamit, hogy a hifibe a
    kazettás magnók is beleférjenek...
        A nyávogást a szalag elején,  közepén  és  végén  is  megmérik  és
    általában mindhárom eredményt megadják  (mi  is  így  teszünk).  Ebből
    ugyanis megtudjuk, hogy a magnó-mechanika mennyire képes alkalmazkodni
    ahhoz,  hogy  játék  közben  -  értelemszerűen  folyton   változik   a
    felcsévélő és a leeresztő orsó átmérője és nyomatéka,  ezzel  pedig  a
    szalagfeszítés mértéke.


    II. Elektroakusztikai jellemzők


        Ezekből  már  jóval  több  van  -  ráadásul  kölcsönösen   függnek
    egymástól, és ezért nagyon nehéz rendbe  szedni  őket,  mert  folyvást
    "keresztbe  kéne  utalnunk".  Igyekszünk  a  leglogikusabb   sorrendet
    választani;  igaz,  ez  valamelyest   eltér   a   mérések   megszokott
    sorrendjétől.

    1. Bemenő és kimenő impedancia

        Ezekkel   részletesen   foglalkoztunk   6.   számunkban   ("Kábeli
    zűrzavar").
        Most csak annyit,  hogy  a  magnók  bemeneteinek  és  kimeneteinek
    impedanciáját 1kHz-es  mérőfrekvenciával  határozzák  meg,  felvétel-,
    illetve lejátszás-üzemmódban.

    2. Bemenő feszültségek

        Ez már  "rázósabb",  bonyolultabb  módon  megfogható  tulajdonság.
    Először azt a bemenő feszültséget határozzák meg, amelynek hatására  a
    magnó kivezérlésjelzője 0dB-t mutat. (Hogy mit csinál a  magnó,  ha  a
    műszere  0dB-t  mutat?  Erre  még  visszatérünk.)  Ebben  az  állásban
    felvételt  készítenek,  és  azt  visszajátszva  megmérik  a   kimeneti
    feszültséget, továbbá - máris torlódnak a paraméterek! - a második  és
    harmadik harmonikus torzítást,  bal-  és  jobb  csatornán,  illetve  a
    különféle  kazettatípusokon.  A  4,75  és   9,5cm/s   szalagsebességre
    315Hz-es, 19cm/s vagy nagyobb sebességre 1kHz-es mérőfrekvenciát írnak
    elő.
        A gyárak ezt a 0 decibeles kivezérléshez szükséges értéket  adják.
    meg  bemenő  feszültség  gyanánt.  Az  orsós  magnókat  általában  úgy
    állítják  be,  hogy  0dB   kivezérlésen   250pWb/mm   (pikowéber   per
    milliméter)  mágneses  fluxust  érjenek  el  a  szalagon.  A  kazettás
    magnókon 160, illetve  250pWb/mm  a  definiált  fluxus.  Kellemetlenül
    tarkává  teszi  a  képet,   hogy   a   Dolby   zajcsökkentő   rendszer
    bevezetésekor sem az egyiket, sem a másikat nem választották, hanem  a
    kettő  közé  "lőttek":  a  Dolby-elektronika  0   decibeles   szintjét
    200pWb/mm-ben határozták meg.
        Mindazonáltal, mint  látjuk,  a  0dB-s  szint  azért  így  is  jól
    definiálható fogódzkodópont. A másik referencia-szint  az  úgynevezett
    csúcsszintű kivezérlés. Ezt értelemszerűen  egy  nagyobb  bemenőjellel
    érhetjük el, de hogy ez utóbbi feszültségszintet  definiálhassuk,  meg
    kell vizsgálnunk a magnó harmonikus torzításait.
        A harmadik harmonikus torzítás  a  fontosabbik.  Ez  mutatja  meg,
    milyen  mértékben  van  kivezérelve  a   szalag.   Mindkét   csatornán
    kíváncsiak  vagyunk  rá,  mert  így  meggyőződhetünk  arról  is,  hogy
    pontosan egyformán működik-e a két csatorna. Nagyon fontos,  hogy  itt
    most nem  csak  magnót,  hanem  egyszersmind  szalagot  is  mérünk:  a
    harmadik harmonikus torzításban a  szalagjellemzők  játsszák  a  döntő
    szerepet.  Azonos  kivezérléssel,  de  más-más  szalagtípusról  eltérő
    torzítás-értéket kapunk. Már csak  ezért  is  mindig  meg  kell  adni,
    milyen szalagon végeztük a mérést.  A  gyárak  általában  specifikálni
    szokták, hogy 0dB  kivezérléssel  (jobban  mondva:  az  így  készített
    felvétel lejátszásakor) mekkora  lesz  a  torzítás  egy  meghatározott
    szalagtípuson. Korszerű magnószalagokon ez az érték úgy  0,5  és  1,5%
    között mozog.
        A  második  harmonikus  mértéke  a  magnó-elektronika   torzítását
    tükrözi, illetve arról tájékoztat, hogy torzítatlan jelet szolgáltat-e
    az előmágnesező  oszcillátor.  A  második  harmonikus  általában  csak
    néhány tized százalék: a korszerű erősítők nemigen torzítanak  többet.
    Ha mégis nagyobb a torzítás, akkor alapos gyanúnk lehet arra,  hogy  a
    szalaggal  érintkező  fémrészek,  elsősorban  a  fejek   egyenáramúlag
    felmágneseződtek!   Ilyenkor   van    szükség    arra    a    bizonyos
    demagnetizálásra - és a hatását éppen a második harmonikus révén lehet
    mérni.
        Visszatérve már most a csúcsszintű kivezérlésre: addig növeljük  a
    bemenő feszültséget,  míg  a  harmadik  harmonikus  el  nem  éri  a  3
    százalékot. (k3=3%. Kommersz magnókon ennél többet  engednek  meg,  és
    k3=5%-ban definiálják a csúcsszintű kivezérlést.) A második harmonikus
    értékét nem rögzítik a szabványok (hiszen  ez  a  torzítás,  mint  már
    mondottuk,  általában  csekély).  Azt   viszont   előírják,   hogy   a
    csúcsszintű kivezérléssel készített  felvétel  nyomán  legalább  0,5V,
    legfeljebb  pedig  2V  kimeneti  feszültség  jelenjen  meg   a   magnó
    feszültség-kimenetén. A két csatorna közötti eltérés maximum 2dB lehet.
        A csúcsszintű kivezérlés  a  magnó-  és  szalagmérések  sarkalatos
    pontja.  Ez  szolgáltatja  a  referenciaszintet  számos  más  jellemző
    meghatározásához. Például ehhez viszonyítják a törlési csillapítást, a
    zajokat,  a  magashang-dinamikát  -  ami  érthető  is,  mert  ezek   a
    paraméterek így mind-mind kedvezőbb fényben tűnnek fel,  mintha  0dB-s
    kivezérléshez   viszonyítanák    őket.    Talán    csak    a    teljes
    frekvenciajelleggörbe  a  kivétel:  ez  annál  szebb,   minél   kisebb
    kivezérléssel mérjük.
        Most tehát már ismerjük a magnómérés két referencia-szintjét: a  0
    decibeles, illetve a csúcsszintű kivezérlést.

    3. Törlési csillapítás

        A mérőjel: 1kHz. Csúcsszintű felvételt készítenek, majd  letörlik,
    és megnézik, mennyi maradt belőle a szalagon. Hogy a  különféle  zajok
    ne befolyásolják  az  eredményt,  a  mérést  szelektív  módon  végzik:
    kizárólag az 1kHz-es jelre összpontosítanak.
        Ezt   a   mérést   általában    mindkét    csatornán,    mindegyik
    szalagsebességgel,  illetve  mindegyik  kazetta-típuson  elvégzik.  Az
    előírás:  minimum  60dB.  Megjegyezzük,  hogy  kazettás   magnókon   a
    hagyományos  vasoxid-szalagról   kapjuk   a   legjobb   eredményt.   A
    krómdioxid- és a  metál-szalagnak  nagyobb  az  úgynevezett  koercitív
    ereje, ezeket a szalagokat valamivel nehezebb letörölni.

    4. Nyugalmi és üzemi zajszint

        A magnók zaját lineárisan, illetve szűrővel mérik. Az első esetben
    egy 22,5Hz és  22,5kHz  között  lineáris  frekvencia-karakterisztikájú
    műszerrel mérik a magnó kimenetén megjelenő zajfeszültséget,  a  másik
    esetben pedig egy olyan szűrőt iktatnak közbe,  amely  az  emberi  fül
    tulajdonságait   utánozza.    Ez    egy    nemzetközileg    elfogadott
    karakterisztika; a hazai, a DIN, az IEC  stb.  szabványokban  egyaránt
    rögzítették: IEC "A" szűrő a neve, görbéjét az 1.  diagramon  mutatjuk
    be. Ugyanezt használják az erősítők,  tunerek  zajának  méréséhez  is.
    Látható, hogy ez a szűrő az alacsonyabb frekvenciákon igen erősen  vág
    (50Hz  környékén  már  30  decibelnyit!),  a  magasabb  frekvenciákból
    viszont kevesebbet vesz  el  (2kHz-en kb.  8  decibelt).  Nyilvánvaló,
    hogy szűrővel  mérve  mindig  kisebb  lesz  a  zaj,  különösen,  ha  a
    készülékünk számottevő búgást is produkál. Most pedig nézzük  magát  a
    mérés folyamatát.
        a)  Nyugalmi  zajszint.  A  referenciaszint  most  az   a   kimenő
    feszültség, amelyet a  csúcsszintig  kivezérelt  szalag  lejátszásakor
    kapunk. A magnót lejátszásra kapcsoljuk, de nem teszünk  rá  szalagot,
    és így mérjük a kimeneten megjelenő zajfeszültséget. Lényegében  tehát
    a  magnó   lejátszó   erősítőjének   zaját   mérjük,   decibelben,   a
    referencia-szinthez viszonyítva. A mérést a bal és a jobb csatornán is
    el  kell  végezni,  zajcsökkentő  nélkül,  és  ha  van  a   készüléken
    zajcsökkentő, akkor azzal is.
        b) Üzemi zajszint. A magnó és a magnószalag közös zaja. Elvben  ez
    a mérés sem komplikált,  de  többféleképpen  lehet  elvégezni,  és  az
    eredmény  is  meglehetősen  eltérő  lesz.   A   következőképpen   kell
    eljárnunk. A magnóval felvételt készítünk, bemenő jel nélkül (és  hogy
    milyen  potméter-állásban,  arra  még  visszatérünk!).   A   felvételt
    visszajátsszuk, és a zajt a csúcsszintű kivezérléshez  rendelt  kimenő
    feszültséghez  viszonyítjuk,  lineárisan  és/vagy  szűrővel.  A  mérés
    eredményét decibelben adják meg. Mivel a magnókon több bemenet is van,
    ajánlatos mindegyiket külön-külön megmérni.
        A legérzékenyebb a mikrofon-bemenet: érzékenysége  általában  csak
    néhány tized mV. Ennek az erősítőfokozatnak a legnagyobb a  sajátzaja,
    következésképpen ezen mérhetjük a legnagyobb üzemi zajt is.  Méréskor,
    a  felvétel  készítése  során   a   mikrofon   bemenetet   egy   olyan
    ellenállással zárják le, amely a bemenő impedancia  egyharmadát  teszi
    ki,   s   ezáltal   jól   imitálja   a   mikrofon    mint    jelforrás
    generátor-impedanciáját.
        A vonalbemenet (Line In) lényegesen nagyobb jelek fogadására való,
    bemenő feszültsége 50-150mV -  ennélfogva  kevésbé  zajos.  A  legtöbb
    magnón ez a fokozat még meg is kerüli a  zajos  mikrofon-erősítőt,  és
    közvetlenül a szintszabályzóra kapcsolódik. A jelforrást  (például  az
    erősítő vonalkimenetét, amelyről a magnó vonalbemenete a jelet  kapja)
    egy 22-47 kohmos lezáró ellenállással szimulálják.
        A felvétel-lejátszás csatlakozóval is  hasonló  a  helyzet,  de  -
    emlékezzünk! - itt nem feszültség-, hanem áramgenerátoros  táplálásról
    van szó, ezért 100-150 kohmos lezárást alkalmazunk. Ez a rendszer  már
    eleve zajosabb, s ráadásul a felvétel-lejátszás  csatlakozó  többnyire
    nem kerüli ki a zajos mikrofon-erősítőt:  az  is  benne  marad  a  jel
    útjában. Nem csoda, hogy általában nagyobb lesz  a  zajszint,  mint  a
    vonalbemenetről.
        A prospektusok általában nem tesznek említést a nagy érzékenységű,
    tehát zajosabb bemenetekről, hanem csak a legkedvezőbb eredményt, azaz
    a nagyszintű bemenetről mérhető értéket specifikálják.
        Gyanakvóbb olvasóink  emlékezni  fognak  rá,  hogy  az  imént  nem
    mondtuk el: vajon hová kell  állítani  az  üzemi  zajszint  mérésekor,
    felvételkor a szintszabályzót? Mert korántsem mindegy, mit csinálunk a
    potméterrel. A  legrosszabb  eredményt  nyilván  akkor  kapjuk,  ha  a
    szintszabályzó a maximumon áll. Igaz, hogy a magnót ritkán  használják
    így; a potméter csaknem mindig "visszább" áll, s  ilyenkor  nemcsak  a
    bemenő jelet, hanem a magnó erősítőjét is leszabályozzuk, tehát kisebb
    lesz a zaja.
        De ha nem a maximumra, akkor hová?  Nos,  méréskor  általában  azt
    teszik, hogy névleges feszültséget adnak a bemenetre: a nagyszintűekre
    0,5 voltot, a felvétel-lejátszás csatlakozóra pedig 1 mV/kohm nagyságú
    jelet. A felvételi  szintszabályzót  oly  értékig  visszaszabályozzák,
    hogy  0dB-s,  illetve  csúcsszintű  kivezérlést  eredményezzen  a  már
    említett feszültségekkel,  majd  a  potméterhez  már  nem  nyúlnak,  a
    jelforrást lekapcsolják, az előírásos lezárással  helyettesítik  -  és
    így készítik el a felvételt.
        A  szabványok a csúcsszintű kivezérléshez (k3=3%) rendelik a zajt.
    Így   kapjuk  a  legjobb  eredményt.  A  gyakorlatban  viszont  csak 0
    decibelig  illik  kivezérelnünk  a  magnót,  akkor  pedig  készüléktől
    függően   3-8  decibellel  kisebb  kimenőjelet,  vagyis  ugyanennyivel
    nagyobb  zajértéket kapunk. Meg kéne mérni ezt is, azt is - csak akkor
    a  táblázatunk annyira megnyúlna, mint a tengeri kígyó. (És még nem is
    szóltunk  a  zajcsökkentőkről: a mérést Dolbyval és anélkül is el kell
    végezni!) Azt a kompromisszumot választottuk, hogy előbb a csúcsszintű
    kivezérléshez  viszonyítva  mérünk  egyetlen  szalagtípust a különféle
    bemeneteken  - majd pedig 0 decibeles kivezérléshez viszonyítva csakis
    vonalbemeneten,  de  mindenféle szalagtípuson. Aki járatos a decibelek
    világában,  adatainkból  tetszés  szerint  kiszámolgathatja  a hiányzó
    rubrikák  számait.  A hifi-előírások egyébként szűrővel 56, lineárisan
    mérve legalább 46dB üzemi zajszintet követelnek meg.
        A Hifi Magazin táblázataiban a szűrővel mért zaj-adat szerepel.  A
    lineárisan, azaz szűrő nélkül felvett adatokra  nincs  helyünk,  de  a
    mérést elvégezzük, azért, hogy észrevegyük, ha valamelyik  masina  búg
    vagy más hasonló betegségben szenved. A felvételi  szintszabályzót  mi
    maximális állásban tartjuk: bennünket az érdekel, mit tud  a  magnó  a
    legkedvezőtlenebb helyzetben.
        Végül egy példa arra, hogyan kell átszámítani  az  üzemi  zajszint
    adatait a kétféle referencia-szint között. Legyen  az  üzemi  zajszint
    vonalbemenetről  50dB,  0  decibeles  kivezérléshez   viszonyítva.   A
    csúcsszintű   kivezérléshez   viszonyított   zajszint   nem   szerepel
    táblázatainkban, de segítségül hívhatjuk a bemenő feszültség  adatait.
    Tegyük fel, hogy a vonalbemenet érzékenysége 0dB  kivezérléshez  80mV,
    csúcsszinthez 160mV. Ugyanilyen arányban fog változni a  kimeneti  jel
    is, amiből aztán az üzemi  zajszint  kiszámítható.  A  két  feszültség
    aránya pontosan 6dB - nagyjából ennyit fog javulni az üzemi  zajszint,
    ha nem 0dB-hez, hanem csúcsszinthez  viszonyítjuk.  A  keresett  érték
    50dB+6dB=56dB.

    5. Magashang-dinamika

        A Hifi Magazin olvasói már jól tudják, hogy a magnók mind  erősebb
    kivezérlésével egyre romlik a magasátvitelük. A  magnószalagot,  annak
    fizikai  tulajdonságai  miatt,  a  magasabb  frekvenciákon  nem  lehet
    annyira felmágnesezni, mint  a  középső  sávban,  ahol  a  csúcsszintű
    kivezérlést meghatároztuk. (Tovább rontja a helyzetet, hogy  a  magnók
    felvételi   korrekciója   egyébként   is   erősen   kiemel   a   magas
    tartományban.) Úgy is fogalmazhatunk, hogy  a  magashangok  dinamikája
    kisebb a középhangokénál. A DIN-szabvány előírása szerint  csúcsszintű
    kivezérlésen a 10kHz-es jel legfeljebb 15 decibellel eshet a 315Hz-hez
    (1kHz-hez) képest. Sok múlik a méréshez használt szalagon, de persze a
    magnó konstrukcióján is.
        Habár mi  ezt  a  szabványos  mérést  is  elvégezzük,  szívesebben
    alkalmazunk  egy  nemzetközileg  elterjedt  és  rendkívül  szemléletes
    módszert. Amikor meghatároztuk a frekvenciaátvitelt (lásd  majd  ott),
    akkor nemcsak az előírás szerinti -20dB-s szinten, hanem  -10  és  0dB
    kivezérléssel is felrajzoltatjuk a görbét.  Kitűnően  nyomonkövethető,
    milyen   mértékben   romlik   a    magasátvitel    a    mind    kisebb
    szalagsebességeken,   illetve   a   gyengébb    szalagokon-kazettákon.
    Módszerünknek  egyetlen   hátránya   van:   mi   a   0dB-t   tekintjük
    referenciának, a DIN-előírás pedig a csúcsszintű  kivezérlést.  A  két
    mérés eredményét nem lehet  egymásba  átszámítani.  Előnye  viszont  e
    módszernek,  a  szemléletességen  kívül  is,  hogy  közelebb   áll   a
    gyakorlathoz, hiszen a magnót  egyébként  sem  ajánlatos  csúcsszintig
    kivezérelni.

    6. Teljes frekvencia-jelleggörbe

        Vagyis az, amit a magnó  felvételkor  és  lejátszáskor  együttvéve
    produkál. Általában úgy mérik, hogy a csúcsszinthez képest  -20  (-26)
    decibellel visszafogják a kivezérlést. Teszik pedig ezt azért, hogy az
    előző pontban említett  magashang-beszűkülés  meg  ne  hamisíthassa  a
    mérés eredményét... illetve, ha őszinték akarunk  lenni:  azért,  hogy
    szebb görbét mutathassanak  a  vásárlónak.  A  frekvencia-jelleggörbét
    mind a két csatornán fel kell venni; a hifi-előírások  szerint  a  két
    csatorna  legfeljebb  2  decibelnyire  távolodhat   el   egymástól   a
    250Hz-6,3kHz-es tartományban. A tűrésmezőt a 2.  diagram  szemlélteti:
    ebbe mindkét csatorna jelleggörbéjének "bele kell  férnie".  A  mérést
    mindegyik  szalagfajtán,  mindegyik  szalagsebességen,   és   ha   van
    zajcsökkentőnk, akkor azzal  is  elvégezzük.  A  frekvenciaátvitelt  a
    görbéken kívül  egy-egy  számszerű  adattal  is  kommentáljuk:  kicsit
    önkényesen azt a frekvenciasávot adjuk meg táblázatunkban, amelyben  a
    görbe mindvégig ±3dB-en belül fut.  Megjegyezzük,  a  legtöbb  igényes
    gyár ugyanígy specifikál.


    


        A frekvenciaátvitel is függ a magnószalagtól, és különösen  attól,
    hogy hogyan állították be az előmágnesezést.  Pontosabban  fogalmazva:
    hogy a magnógyár milyen típusú szalaghoz állította  be  a  készüléket.
    Nyilvánvaló, hogy ezzel a szalaggal adódik a legszebb  frekvenciagörbe
    - ha a beállítás jól sikerült...  Az  előmágnesező  áram  egészen  kis
    változása már észrevehetően módosítja a magashang-átvitelt.
        Nem  tartozik  szorosan  ide,  de  érdemes  szóba  hozni,  hogy  a
    különféle  magnók  átvitele  között  nemcsak   a   magas-,   hanem   a
    mélytartományban is számottevő a különbség.  Ezt  főleg  a  magnófejek
    konstrukciója teszi. Érdemes megnézni 8. számunkban az Akai CS-M02  és
    az  Orion  SM-250  magnó  görbéjét.  A  különbség  jól  látható  -  és
    ugyanilyen  jól  hallható  is.  Az   SM-250   csak   kismértékben   és
    egyenletesen emeli meg az alsó sávot, az Akai  görbéje  hepehupás,  és
    alaposan "beemel".  Ez  a  fajta  átvitel  azonban  csak  a  számszerű
    specifikációnak kedvez, a hangminőségnek annál kevésbé.


    7. Lejátszási frekvencia-jelleggörbe

        Függetlenül  attól,  hogy  a  teljes  görbe   (felvétel-lejátszás)
    lineáris-e, a lejátszási  görbének  önmagában  is  követnie  kell  egy
    előírásos korrekció vonalát. Ellenkező esetben ugyanis nem lehetne szó
    műsorcseréről.  A   lejátszási   frekvenciagörbe   töréspontjait   nem
    frekvenciákkal, hanem a nekik  megfelelő  időállandókkal  definiálják.
    Ezek a következők:

    kazettás gépek:
        vasoxid:            3180 + 120µs
        metál, krómdioxid:  3180 +  70µs

    orsós gépek:
        9,5cm/s:            3180 +  90µs
        19cm/s:             3180 +  50µs

    stúdiógépek:
        19 cm/s:                    70µs

        A  lejátszási  görbét  mérőszalaggal  mérik,  de  nem   folyamatos
    mérőjellel,  hanem  diszkrét  frekvenciákon.  A   Bezugsbandon,   azaz
    "vonatkoztatási szalagon" a következő frekvenciák sorakoznak:  31,5  -
    40 - 63 - 125 - 250 - 500 - 1k - 2k - 4k - 6,3k - 8k - 10k -  12,5k  -
    14k - 16k - 18k. Mind a bal, mind pedig  a  jobb  csatornán  meg  kell
    állapítani,  hogy  az  átvitel  ±  hány  decibellel  tér  el  4,75  és
    9,5cm/s-on a 315Hz-es, 19cm/s-tól felfelé  az  1kHz-es  vonatkoztatási
    szinttől. Az előírás egyébként  mindenben  megegyezik  azzal,  amit  a
    teljes frekvenciagörbénél  elmondtunk.  A  legjellemzőbb  hibák:  erős
    kiemelés mélyfrekvencián, erős csökkenés az átviteli sáv tetején.

    8. Áthallási csillapítás a két csatorna között

        Alighanem mindenki előtt világos, miről van szó:  mekkora  lesz  a
    nemkívánatos jel az egyik csatornán, ha ezt a csatornát  a  szabványos
    impedanciával lezárjuk (lásd a 4/b pontban),  és  a  magnónak  csak  a
    másik csatornáját vezéreljük.  Az  előírás:  500Hz  és  6,3kHz  között
    legalább  15dB,  1kHz-en  pedig  legalább  20dB.  Nem  éppen   szigorú
    követelmény, ráadásul nem is szól sem a  basszustartományról,  sem  az
    átviteli sáv tetejéről, ahol pedig ugyancsak leromlik az áthallás.  Mi
    megadjuk a 80Hz-en és 10kHz-en mért értékeket is.  "Mennél  nagyobb  a
    dB" - annál jobb az áthallás, annál  kevésbé  zavarja  egymást  a  két
    csatorna.

    9. Kimenő feszültségek

        Ezekről már volt szó a 2. pontban. Mérési táblázatunkban azt adjuk
    meg, hogy 0dB  kivezérlésű  szalag  lejátszásakor  mekkora  feszültség
    jelenik meg a vonalkimeneten, különféle szalagfajták  lejátszásakor  -
    illetve vasoxid-szalag  használatakor  a  magnó  összes  kimenetén.  A
    fejhallgató kimenetet terheletlenül mérjük; azt a  feszültséget  adjuk
    meg, amit lezárás nélkül kaptunk. A  kimenő  impedancia  és  a  kimenő
    feszültség  ismeretében  meg  lehet  határozni,  mekkora  impedanciájú
    fejhallgatót csatlakoztathatunk a készülékhez.

    10. Kivezérlésjelzők

        Ezek segítségével állíthatjuk be a felvételi szintet úgy,  hogy  a
    zaj ne legyen zavaró, és a torzítás se  nőjön  az  egekig.  Ez  sokkal
    nehezebb  feladat,  mint  amilyennek  látszik.  A  kivezérlésjelzőkkel
    széles körű irodalom és számos szabványelőírás foglalkozik.
        A  szabványok,  mint  már   említettük,   pontos   mágnesezettségi
    szintekhez rendelik a névleges kivezérlési szinteket. Csakhogy az idők
    folyamán egyre többféle mágnesezettségi szintet foglaltak  szabványba.
    A kazettás magnók Philips-féle  vonatkoztatási  szintje  160pWb/mm,  a
    DIN-szabvány 250pWb/mm-ről  beszél,  de  19cm/s  szalagsebességre  már
    320pWb/mm-t ír elő. Ray Dolby a 200pWb/mm-t választotta - és  minderre
    az teszi fel a koronát, hogy a DIN nem pontosan úgy  határozza  meg  a
    mágnesezettség mértékét, mint a tengerentúli szabványok, és ebből  már
    önmagában véve is körülbelül 0,8dB eltérés adódik...
        A  különféle  vonatkoztatási   szintek   természetesen   mind-mind
    megszerezhetők   egy-egy   méregdrága    Bezugsbandon.    E    szintek
    lejátszásakor kellene a  kivezérlésjelzőnek  0dB-t  mutatnia...  ha  a
    gyárak nem térnének el tudatosan is a szabványostól. (Ráadásul ezt nem
    is szokták közölni.) Így aztán nem lehet hitelt érdemlően  ellenőrizni
    a kivezérlésjelzőket, mert nem tudjuk.  mit  jeleznek,  amikor  0-dB-t
    mutatnak.
        Ezért mi csak arra szorítkozunk, hogy megnézzük:  mit  mutatnak  a
    kijelzők csúcsszintű  kivezérléskor.  Ez  a  szint  jól  definiálható:
    ilyenkor éri el a harmadik  harmonikus  a  3%-os  értéket.  Sajnos,  a
    csúcsszintű  kivezérlés  lényegesen  nagyobb  a  0  decibelesnél,   és
    előfordul, hogy a műszer mutatója ilyenkor  már  teljesen  kiakad,  az
    eredmény tehát leolvashatatlan.
        Külön  megérne  egy  misét  az  is,  hogy   hogyan   és   mennyire
    megbízhatóan  dolgoznak  a  különféle  rendszerű  kivezérlésjelzők.  A
    korszerű fluoreszcens típusok és a  csúcsindikátorokkal  megtámogatott
    hagyományos műszerek is jól használhatóak, de az  olcsóbb,  egyszerűbb
    készülékek  VU-métere  (Volume  Unit   Meter)   gyakran   meglehetősen
    igénytelen, nehezen követi  a  gyors  impulzusokat,  nem  figyelmeztet
    bennünket arra, hogy túlvezéreljük a felvételt.

                                      *

        Most még egy egészen  rövid  eszmefuttatás  arról,  hogy  mennyire
    elválaszthatatlan társa egymásnak  a  magnó  és  a  magnószalag;  hogy
    mindketten mennyire befolyásolják egymás tulajdonságait. Nézzük csupán
    az elektroakusztikai jellemzőket.
        Célunk természetesen egyértelmű és világos: szóljon a magnó  minél
    szebben. Legyen alacsony a torzítás és a zaj, legyen minél szélesebb a
    frekvencia-átvitel, mégpedig kis és nagy kivezérlésen  egyaránt.  Ámde
    ahhoz,  hogy  például  a   harmadik   harmonikus   torzítás   alacsony
    maradhasson, nem szabad túlságosan felmágneseznünk a  szalagot.  Akkor
    viszont meg hallani fogjuk a  magnó  és  a  szalag  zaját,  hiszen  ha
    alacsony a mágnesezettség,  akkor  viszonylag  kicsi  lesz  a  hasznos
    kimenő jel is, és a zaj jobban hallhatóvá válik. Az előmágnesező  áram
    növelésével általában csökkenthetjük ugyan a 3. harmonikus  torzítást,
    de vele együtt, sajnos, a magashang-kivezérelhetőséget is...  itt  sem
    lehet sokat "keresni". Nem marad más, mint az ésszerű kompromisszum. A
    dolog azért nem ennyire elkeserítő. A jóminőségű  szalagok  még  akkor
    sem torzítanak túlságosan, ha erősen kivezéreljük őket...  a  korszerű
    magnók erősítőfokozatai pedig nagyon csendesek: nem lesz  túl  nagy  a
    zaj sem. Igen ám, de a  jó  szalag  meglehetősen  drága,  a  jó  magnó
    nemkülönben. Problémánk anyagi síkra  terelődött.  A  minőség  -  mint
    általában mindig - most is pénzkérdés.

                                                             Sólymos Antal