Hetedhéthatár



Hifi Stereophonie 1982. június Befejeződik a múlt hónapban elkezdett nagy toronyteszt; ezúttal a tunereket és magnókat vizsgálják. A HFS szakírója "bonbonból és savanyú uborkából álló keveréknek" nevezi ezeket a komplett rendszereket, ugyanis mindegyik berendezésen belül kilóg valami a sorból. Például a Sanyo-lánc 1000 márkás lemezjátszójában silány hangszedő van; a Denon kitűnő erősítővel párosít egy nyávogós decket; a Sony magnóját éppenséggel kritikán alulinak minősítik; a Philipsnél "a tuner a fekete bárány a nyájban". * Itt is olvashatunk a Shure V15 hangszedő ötödik földi inkarnációjáról, a V15/V-ről. Ezt a típust általában jobbnak tartják az elődeinél, és a HFS is meg van vele elégedve; szinte megkülönböztethetetlen tartja az Ortofon MC30-tól. A V15/V egyébként nem is olcsó: 580 márka, az USA-ban 250 dollár az ára. Július Klein professzor ionizációs magassugárzójáról már írtunk egyszer; most a HiFi Stereophonie is teszteli a Magnat cég Transpuls MP-X-101 jelű hangsugárzóját, s ennek csipogója az a bizonyos, Klein-féle ionsugárzó (típusjele Plasma MP-01). A plazmasugárzónak darabja 2500 márka, a komplett, bruttó 378 literes hangsugárzó-rendszert 7000 márkáért vesztegetik. Még drágább az ugyanebben a füzetben bemutatott másik szupercsoda, az Arcus Reference System nevű hangszórótemető: jobbról-balról 1-1 tölcséres ionizációs magassugárzó, 8-8 közönséges, kónuszos csipogó, 4-4 mély-középsugárzó - középen pedig egy közös szub-basszusdoboz, két 30 centis dohogóval. Mindezért 30 ezer márkát kell fizetni. Egyébként, árától függetlenül is, nem valami biztató módszer ez a hangszórókiállítás; jó hangsugárzót nem így szoktak építeni. A HFS főszerkesztőjének jobban is tetszik az "olcsóbb" Magnat-rendszer. Tekintettel az Arcus és a Magnat iszonyatos árára, szokásunktól eltérően mindkét hangsugárzóról bemutatunk egy-egy diagramot a HFS mérései nyomán. Csak hogy szemléltessük: mennyire távol esnek még az ilyen drága rendszerek is a tökéletestől. Képek a HiFi Stereophonie-ból. Felül az Arcus Reference System: a három darabból álló sztereó rendszer összesen 28 hangszórót tartalmaz. Középen a Magnat Transpuls MP-X-101, tetején a Plasma MP-01 ionizációs csipogóval. (A két diagram - savanyú a szőlő?! - a két méregdrága hangsugárzó sebezhető pontjairól árulkodik: az Arcus magashangjai oldalirányból erősen esnek, a Magnat görbéjén csúnya beszakadás látható 4 és 10 kHz között.) Lent: az 5000 márkás Hitachi PCM-V300 digitális kazettás magnó. * További tesztek: Belles A-Mod 100 wattos monó végfok, Aiwa AD-3500E és Yamaha K-960 kazettás deck (az utóbbi gép két tesztpéldányán is 0,56% nyávogást mértek, lineárisan, 300Hz környékén - furcsa história!). Itt mutatják be a Sharp cég Optonica RT-7070 jelű duplamagnóját, azaz egy két sztereó kazettás deckből összeépített rendszert, amellyel ide-oda lehet másolgatni a műsort. * A legérdekesebb cikk ebben a számban kétségtelenül az, amelyben a Teldec új lemezvágási technikáját mutatják be. (DMM= Direct Metal Mastering.) Ismeretes, hogy a gyárak mindig lakkfólián rögzítik a hanglemez műsorát, és erről a lakklemezről galvánozással nyernek fém-másolatokat. A lakk nem valami stabil anyag, közvetlenül fémre azonban eddig még sohasem sikerült felírni a műsort, mert miközben a vágófej a barázdákat "esztergálja", a fémforgács minduntalan eltörik, és azonnyomban összekarmolássza a lemez felületét. A Teldec új eljárásának titka egy különleges, nem-kristályos, hanem amorf szerkezetű rézféleség. Ez annyira jól forgácsolható, hogy a barázdák vágásakor keletkező hulladékot egy hosszú, összetekeredett drót formájában, egyetlen darabban lehet leemelni a kész mesterlemez felületéről. Ez az újítás is azok közé tartozik, amelyek jócskán meghosszabbíthatják a hagyományos, analóg hanglemez végnapjait. A Teldec áprilisban hozta forgalomba az első 20 DMM-kiadványt. Augusztus Íme egy digitális kazettás magnó, nem nagyobb, mint az analógok közül egy-egy jól megtermett példány: a Hitachi PCM-V 300E. Mintavételi frekvenciája 44056Hz, felbontása 14 bit, ára 5000 márka. * Teszt: Mac 3 Way, Mission 700, Restek Optima, TSM Puris 200 és 300 hangdobozok, Quad FM 4 tuner, továbbá egy szakajtóra való illesztőtrafó és elő-előerősítő: Audio Technica AT 630 és 650, Denon HA-500 és HA-1000, Kenwood KHA-50, Ortofon T-20 és Sony HA-55. A bennünket közelebbről is érdeklő T-20 az NSZK-ban jelenleg 350 márkába kerül. Hi-fi News & Record Review 1982. június John Crabbe, a HFN/RR szerkesztője azon elmélkedik: milyen sok felvétel készült már - és készül egyre-másra - a népszerű mesterművekből. Van olyan "alapmű", amelyből több mint 20 felvétel van forgalomban, s Crabbe töredelmesen bevallja: amikor legutóbb Berlioz-gyűjteményét katalogizálta, nem kevesebb, mint 44 darab Fantasztikus Szimfóniát talált - ilyesmi persze csak azzal fordulhat elő, aki évtizedek óta hivatásos lemezkritikus. A régi felvételek között nagyon jók is akadnak, még ha a préselésük gyatra is, tehát - és ezt már sok szakíró indítványozta - az lenne a legjobb, ha új felvételek helyett inkább ezeket hoznák forgalomba - de most már a "csendes" Compact Disc-en, azaz digitális lemezen. Sajnos, a hanglemezgyárak úgy gondolják, hogy most, amikor kezükben az ütőkártya, az Új Digitális Játékszer, okvetlenül elölről kell kezdeniük mindent, újra és újra lemezre véve az egész zeneirodalmat, mintha az analóg technika soha nem is létezett volna. Ugyanazt akarják tenni, amit akkor tettek, amikor barázdásra, vagy később a monó technikáról a sztereóra. Pedig az analóg és a digitális technika között távolról sincs ekkora különbség. Az lenne tehát a helyes, ha előbb a hagyományos felvételeket jelentetnék meg digitális (lézeres) lemezen, az analóg mesterszalag hangminőségével ajándékozva meg a klasszikus zene kedvelőit - és csak lassan, folyamatosan egészítenék ki a kollekciót az új, digitális felvételekkel. Még sajnosabb (ezt már mi mondjuk), hogy a helyzet jelenleg tragikomikus. Azt szeretnénk, hogy végre digitális lemezen élvezhessük a jól bevált, hagyományos, analóg felvételeket - s ehelyett a távolról sem kiforrott digitális felvételtechnikával etetnek bennünket, azt viszont a régi, kattogó-sercegő analóg hanglemezen tálalják fel... * Egy különlegesen szép lemezjátszót tesztel Colloms: a Michell-féle Gyro Dec-et. Ez a gép elsősorban abban tér el hasonlóan szép (és sokak által ismert) elődeitől, a Transcriptoroktól és a Hydraulic Reference-től, hogy legfőbb ékességét, a hat esztergált fémpogácsát, amely eddig a lemezt hordozta, végre kíméletlenül levitték a lemeztányér alá, bizonyságául, hogy a lemeztányéron nincs helye se hárompontos, se hatpontos, egyáltalán: sehánypontos alátámasztásnak. A lemeznek a teljes felületét alá kell támasztani. Július Gyorsan kopnak a szlogenek. Egy erősítő, például, ma már hiába hifi, szuper-hifi, professzionális vagy stúdió - túlságosan is jól ismerjük ezeket a jelszavakat. Mindazonáltal tudjuk, hogy az erősítők nem egyformák. Vannak olyan gépek, amelyek legalábbis ambiciózusabbak a többinél: szebbek, nagyobb teljesítményűek, "korszerűbbek", drágábbak. Van ezekre a gépekre egy újabb kifejezés: High Tech. Colloms is így nevezi az általa tesztelt Armstrong, illetve Trio (Kenwood) elő/végfokozatokat. Ebben a jelzőben aztán minden benne van, dicséret és kétkedés egyaránt. Colloms tesztje igazolja a jelszót, a "Magas Technológiát", ugyanis ezek a gépek műszakilag tényleg rendkívül jók. Ami a hangminőségüket illeti, így summázhatnánk az angol szakíró véleményét: a végfokok kitűnőek, az előerősítők szólhatnának szebben is - azaz, mindent összevéve, az ár és a minőség között nincs meg az összhang. * Autósok előre! Nem kevesebb, mint 7 cég autóba szánt hifi-berendezéséről olvashattok tesztet a júliusi HFN/RR-ben. A revüt egy elméleti cikk vezeti be, ezt Peter Mapp írta, aki - úgy látszik - immár a HFN/RR ügyeletes akusztikai szakértőjének tekinthető. Nagyon muris diagramokat mutat: autók belsejében felvett frekvenciagörbéket, BMW, Jetta, Escort, Volvo 66, Alfasud és Peugeot felirattal. (Nevezetes hiánya a tesztnek a Trabant, a Wartburg és a Lada frekvenciagörbéje.) A görbék egyébként meglehetősen hasonlóak, eszerint az autós-hifi-készülékek - ha igaz közös nevezőre hozhatók. A szubjektív tesztet egyébként egy Renaultban végezték. HI-FI ANSWERS 1982. június A lap munkatársa látogatást tesz a BBC egyik stúdiójában. Számára (és persze, számunkra is) a kontrollszoba a legérdekesebb, a maga komputerizált, 40 csatornás keverőasztalával, 24 csatornás Studer A800-as magnójával és egyéb nyalánkságaival. A monitorhangsugárzó típusszáma LS5/8, ez a BBC saját konstrukcióinak egyike, licencét a Rogersnek adták el. Kétutas, aktív rendszerű, alul egy 30 centiméter átmérőjű polipropilén-membrán dolgozik egészen 1,8kHz-ig, onnan felfelé egy 34 milliméteres dóm sugároz. A dobozt egy speciális Quad 405-össel hajtják meg, ez a változat az egyik csatornán a teljes 100 wattot leadja (a mélysugárzó számára), a másik csatornán pedig 20 wattal táplálja a csipogót. Az LS5/8 nem kisebb, mint 114dB hangnyomást képes kelteni 1 méter távolságból mérve. Dobütéseken keveslik ugyan a BBC hangmérnökei a 30 centis mélysugárzó basszusát, de - mint mondják - sokféle más monitort is kipróbáltak már a KEF-től a Tannoyig és a JBL-ig, és bár mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, egyiket sem érezték minden célra egyaránt használhatónak. * Egy szójáték a hirdetésekből. Az egyik szuper-lemezjátszót, a Pink Triangle-t imigyen ajánlják a vevő figyelmébe: "ha nem ezt veszed, feltehetőleg meglincselnek" - vagyis még a konkurencia is minduntalan a Linn cégre kénytelen hivatkozni, Mellesleg, a hirdetéseknél maradva, most értesültünk a Linn Sondek lemezjátszó gyári MOD-jairól, amelyek a misztikus és egy cseppet sem szerény Nirvana, illetve Valhalla fantázianevet viselik. A Valhalla modifikációs doboznak 65 font az ára (plusz forgalmi adó; 8 százalék, ha jól tudjuk). Ennyiért meg lehetne kapni egy komplett Akai, Pioneer vagy JVC lemezjátszót vagy kazettás decket. Forgalmi adóval, persze. * Keith Howard, a HFA szerkesztője fülügyre veszi az Ortofon MC 200-at, a dán cég új, Concorde-fejszerelvénybe épített, mindazonáltal mozgótekercses hangszedőjét. Kellemes, kiegyenlített hangzásúnak ítéli, de szerinte is van az Ortofon-hangképben valami ködös színezet. Egy szemre szimpla, árára nézve nagyonis szerénytelen hifi-lánc: Linn Sondek futómű, Grace 707 hangkar, Linn Asak hangszedő, Naim előerősítő aktív keresztváltóval és három pár végfokkal, a háttérben pedig az ilyeténképpen triamplifikált Linn Isobarik hangdobozok - mindez összesen 6000 fontsterlingért Július Audiofilek jól ismerik azt a furcsa, ellentmondásos jelenséget, hogy minél jobb a lejátszóberendezés, annál "rosszabb" a hangkép: tisztábban halljuk a hangfelvétel hibáit. Dehát valóban fordított arányosság állna fenn a hifi és a hangminőség (jobban mondva: a zenei élmény) között?! J. M. Hughes cáfolni igyekszik ezt a tételt, mondván, hogy habár a lemezek tényleg nem tökéletesek, a mind jobb hifi-berendezés igenis egyre nagyobb zenei élvezetet nyújt. Véleményével mi is tökéletesen egyetértünk, csak mi nem hivatkozhatunk olyan, végletekig kifinomult hifi-láncra, mint amilyenen Mr. Hughes köszörüli a fülét. "A képünkön látható szerény külsejű összeállítás, Sir, 6000 fonttal könnyíti meg az Ön bankszámláját..." * Még egy szuperberendezés, de most a tesztrovatban: a komplett Mission-lánc. (A lemezjátszó a 775, a hangszedő a 773 SM Gold, a hangsugárzó a 770, az elő- és végerősítő a 776 és 777 típusjelet viseli, a képünkön is látható hangkar a Mission 774-es.) A Mission 774 hangkar, premier plánban. Jól látszik, hogy az (ugyancsak Mission-készítette) hangszedőt gyakorlatilag közvetlenül fogják fel a kar-csőre. * És egy kuriózum: mágneses (!) hangszedő a Fidelity Research cégtől, az FR 101 SE - egy különös üzletpolitikai döntés eredménye. Negyvennégy fontba kerül, tehát tulajdonképpen igen olcsó, legalábbis az FR többszázfontos MC-hangszedőihez és hangkarjaihoz képest. Audio 1982. június Jobb-e a tangenciális hangkar a hagyományosnál - ezt a régi-régi kérdést feszegeti P. W. Mitchell. Mint ismeretes, a hanglemezvágó gépek úgy dolgoznak, hogy a vágófej tengelye mindvégig a barázdák érintőjében fekszik, s az érintési pont: a vágókés hegye. Ezzel szemben a hagyományos lemezjátszókarok nem egy egyenes, hanem egy körív mentén vezetik a hangszedőt, következésképpen ki-kitérnek a barázdák érintővonalából. A hangszedőtű emiatt aztán nem úgy halad, mint az út közepén egyenesen előreigyekvő autós, hanem inkább mint az a sofőr, aki ide-oda csalinkázik az úttesten, és hol a bal oldali, hol a jobb oldali járdát veszi jobban szemügyre. Az ilyesmi a közlekedésben sem előnyös, a lemezjátszó-technikában pedig kifejezetten hátrányos dolog. A hangkarok e geometriai tökéletlenségéből úgynevezett szöghiba adódik, abból meg torzítás, mégpedig általában annál nagyobb, mennél közelebb jutunk a hanglemez középpontjához. Ezt a hibát próbálják kiküszöbölnie tangenciális ("Radial Tracking", "Linear Tracking") hangkarok: csapágyházukat egy szervó-mechanizmus mozgatja. A tangenciális karok másik előnye: elmarad a kellemetlen skating-hatás, nincs szükség oldalsó kiegyenlítőerőre (antiskating). Ugyanis a hanglemez forgásából eredő súrlódás most pontosan az "úttest középvonalában" húzza előre a tűt. Ez mind nagyon szépen hangzik, csak - mint P. W. Mitchell kiszámolgatja - az egésznek nincs gyakorlati jelentősége. A tangenciális hangkar szervó-rendszere ugyanis csak akkor tud működésbe lépni, csak akkor tudja korrigálni a kargeometriát, ha előbb értésére adjuk, hogy már van mit korrigálnia. Vagyis szüksége van egy bizonyos mértékű szöghibára, és ez a hibatartomány, amelyet Mitchell Szervó Ablaknak nevez (Servo Window), általában ±0,5 fok. Ez a szöghiba a tangenciális hangkarokon mindvégig jelen van, a lemezjátszás egész folyamata során. További, szükségszerű pontatlanságok járulnak még hozzá, ugyanis a hangszedőt - mi tagadás, tényleg így van - szemre szinte lehetetlen pontosan beállítani. No és mi van a skating-effektussal? Ez a jelenség kétségtelenül létezik. A hagyományos hangkarok antiskating-berendezésével sohasem lehet tökéletesen közömbösíteni, legfeljebb hozzávetőlegesen - de vajon elegendő-e ez? "Számoljunk csak" - mondja a cikk szerzője. A skatingerő a pianisszimókban is eléri a tűerő 7 százalékát, a fortisszimókban 15 százalékosra tehető. Ha az antiskatinget közepesre vesszük (ez a tűerő 11 százalékának felel meg), akkor a tényleges, kompenzálatlanul maradó skating-erő nem lesz több, mint ±4%. De még ha másképpen számolunk is (például a fortisszimókat vesszük csak alapul), a kompenzálatlanul maradt "skating" így sem fogja meghaladni a tűerő 8-9 százalékát. És hogy meghallható-e ez a hiba? Könnyű kikísérletezni ezt egy olyan lemezjátszóval, amelyen "menetközben" is állítható az antiskating. (És - tegyük hozzá - amely persze kellőképpen pontos!) A legtöbb ember nem képes meghallani a differenciát. (Azért ez nem ilyen egyszerű. A skating-erő a tűalaktól is függ, valamint attól is, hogy szárazon vagy nedvesen játsszuk-e a lemezt.) Van azonban a tangenciális lemezjátszókaroknak egy harmadik előnyük is: az, hogy sokkal rövidebbek, ennélfogva sokkal könnyebbek lehetnek, mint a szokásosan csapágyazott, körülbelül 9 coll effektív hosszúságú hangkarok. Mitchell szerint ez már valóban komoly előny. Idézi Poul Ladegardnak (Brüel & Kjaer) néhány évvel ezelőtt megjelentetett tanulmányát: minél kisebb a hangkar-hangszedő rendszer effektív tömege, annál kisebb torzítással lehet lejátszani a nem teljesen sima lemezeket, márpedig kisebb-nagyobb mértékben minden hanglemez vetemedett. Ehhez azt szeretnénk hozzáfűzni, hogy Ladegard akkoriban el volt maradva egy brosúrával. Amíg ő méricskélt, az audio-világ felismerte, hogy az MC-hangszedők szebben szólnak, a maguk szükségszerűen nagyobb effektív tömegű hangkarjaival együtt is, mint a B&K és mások által, egyoldalú mérések alapján ajánlott, kis effektív tömegű rendszerek. Így aztán még inkább elfogadhatjuk P. W. Mitchell végső következtetését, miszerint a tangenciális hangkarok előnye sokkal inkább elvi, semmint gyakorlati. * Íme egy csillapítóanyag, amellyel megjavíthatjuk a lakószoba akusztikáját: a Sonex. Számunkra ugyan egyelőre nincs sok jelentősége, minthogy nálunk nem kapható, és ha kapható volna is, kevesen vehetnék meg: többe kerülne a kárpit, mint maga a hifi. (Körülbelül 9 négyzetméternyi Sonexnek 220 dollár az ára.) Poliuretánból készített táblákról van szó, vastagságuk 2, 3 vagy 4 hüvelyk. Felületük hasábokra bomlik, ez az alakzat csillapítja a hangrezgést a leghatékonyabban. A mennyezet borítására szánt "audio-zsindelyek" vastagsága 5 centi. Sonex falburkoló tábla A Sonex-anyag elsősorban 500 és 1500Hz között "nyel", tehát ne várjunk csodákat tőle: a lakószobák akusztikája elsősorban a 30 és 200Hz közötti állóhullámokat szenvedi meg. Mindazonáltal sokat segíthetünk a Sonex-szel (vagy hasonló hangelnyelő anyagokkal), feltéve, hogy a háziasszony hozzájárul a "tapétázáshoz". Bert Whyte, az Audio helyettes szerkesztője lelkes híve a Sonex-nek, illetve a LEDE elnevezésű akusztikai koncepciónak. (Live End - Dead End.) Arról van szó, hogy a szoba egyik végét, azt, amelyikben a hangszórók állnak, minden eszközzel csillapítani kell; ez a térrész tehát akusztikailag úgyszólván "halott", a szoba túlsó fele pedig legyen "eleven", minél több visszaverő felülettel. Ebben a szobában hallgat zenét Bert Whyte. Szemben "holt térrész" öleli körül a B&W hangsugárzókat: körülbelül 1000 dollár értékű Sonex-panel és "audiozsindely" borítja a falakat, illetve a mennyezetet. Ennek a koncepciónak az az értelme, hogy a hangsugárzókból kilépő, elsődleges hullámfrontról leváljanak az úgynevezett korai visszaverődések, amelyek a falakról és a mennyezetről érkeznének, s amelyek elkennék az elsődleges információkat. A "halott" térrészből érkezű hang tehát rendkívül precíz, jól érvényesülnek a fáziskülönbségek (az egész sztereofónia fáziskülönbségeken alapul!), vagyis feltisztul a sztereó kép, növekszik a mélységérzet. Túloldalt pedig a hallgatóságot körülvevő "eleven" térrész szolgáltatja majd a mindenkori teremhangot, amely nélkül a zene túl száraz maradna. Így áll helyre a direkt és az indirekt hangok aránya. Bert Whyte kissé leegyszerűsíti a dolgot; a szobaakusztika valójában sokkalta bonyolultabb, semhogy ezzel az egyszerű recepttel minden bajunktól megszabadulhatnánk. Koncepciója mindazonáltal összhangban áll azzal, amit angol szakírók, köztük a BBC kutatói már régóta mondogatnak. Hangsúlyozzuk: a koncepció a helyes - mert ami a kivitelt illeti, a Sonex helyett számos más anyag is beválna. A Sonex legnagyobb előnye, ha jól sejtjük, nem a hatékonyságában rejlik, hanem abban, hogy viszonylag tűrhetően néz ki. (A tojástartóknál biztosan csinosabb.) Kérdés, hogy az asszonynépek is ilyen elismerően nyilatkoznának-e róla. Ha tehát felesküdtünk a "LEDE" koncepcióra, cselekvés előtt mindenképpen konzultáljunk a ház asszonyával; semmiképpen ne állítsuk kész helyzet elé... Július Teszt (egyebeken kívül) a Beocord 9000-es kazettás magnóról és a Dennesen ABLT-1 tangenciális hangkarról. Már amennyiben ez utóbbi recenzió tesztnek nevezhető: két oldalnyi leírás, bármiféle érdemleges mérés nélkül, szubjektív összehasonlító próba nélkül. A Dennesen-kar ára 1250 dollár, és az Audio szerint érdemes is ennyit kifizetni, "ha meg akarod szerezni a mai hangkarok fejedelmét"... Dennesen ABLT-1 tangenciális hangkar