Hányat ütött a torony?



    


        Ott  áll  a kirakatban a hifi-torony, magnóstul-lemezjátszóstul és
    kecsesen és kívánatosan és fémes színekben és feketében. És drágán. De
    kétségtelenül   van,  és  már  ez  is  több,  mint  amiben  egyáltalán
    reménykedtünk úgy három évvel ezelőtt, pontosabb időszámítás szerint a
    hazai  audio-kultúra  nulla  óra  nulla  perc  nulladik másodpercében.
    Egyszóval,  itt  a  torony - de vajon tudjuk-e, mire jó? Tudják-e majd
    használni  azok  a zenekedvelő vagy legalábbis zenére áhítozó emberek,
    akik  életükben  először találkoznak ennyire értékes szerkezetekkel, s
    akiket most a magyar kereskedelem papjai fognak beavatni a természethű
    hangátvitel misztériumába? Vagy, hogy még ennek is elébe vágjak: maguk
    a   bolti  eladók,  ők  vajon  tudják-e,  mire  képes  egy  becsületes
    hifi-lánc? Gyanítom, fogalmuk sincs róla, mert a mi "elektroakusztikai
    szalonjainkban" én eddig csak cintányér- és bőgőkoncerteket hallottam,
    a többi hangszert alig-alig lehetett felismerni. Úgy rémlik, mindegyik
    erősítőn   következetesen   be   volt   nyomva   a   Loudness-gomb  (a
    VT-erősítőkön  ez  különösen  erős  magas- és mélyemeléssel jár), és a
    hangszínszabályzók   sem   lehettek   középállásban,   vagyis  az  óra
    számlapjának  cifferjeivel  jelölve  tizenkét  órán. Valószínű, hogy a
    legtöbb  készüléken  "ötöt  ütött  az  óra", azaz ütközésig fel voltak
    csavarva a mélyek is, a magashangok is.
        De  valóban  így  volt-e?  Gondoltam,  utánanézek  a  dolognak, ez
    bizonyára   megér   egy  élménybeszámolót.  Tehát  vásárlónak  álcázva
    elmentem   néhány   üzletbe,   azzal,   hogy:   "Kérem  szépen,  engem
    érdekelnének ezek a... ezek a tornyok, csak még nem szántam el magam a
    vásárlásra.  Szíveskedjenek  bemutatni  nekem, hogy ezek a drága gépek
    mennyivel  szólnak  jobban  az  én  olcsó lemezjátszómnál." Isten és a
    kereskedelmi  vállalatok  ne  róják  fel  bűnömül ezt a provokatív kis
    riportot;  jobbító  szándékkal  csináltam, igazán nem a hecc kedvéért.
    Valójában   csak   arra   voltam   elkészülve,  hogy  az  üzletekben a
    legváltozatosabb, de mindig döngő és csörömpölő hangképekkel próbálják
    majd  demonstrálni  a  High  Fidelity  lényegét - és ha tényleg csupán
    ennyi  történt  volna,  akkor  most néhány szemrehányó mondattal be is
    fejezném  ezt  a cikket. De nem: meghökkentő dolgokat tapasztaltam, és
    ezek  már  méltók  az  Olvasó,  nemkülönben a gyárak és a kereskedelmi
    vállalatok   figyelmére.   Fel  tehát,  vágjunk  minél  gyámoltalanabb
    ábrázatot,  és induljunk el toronyiránt. (A beszélgetéseket szinte szó
    szerint adom vissza.)

    1. Otthon Áruház

        Középkorú  morózus  úriember  fogad  (már  amennyiben eltűri, hogy
    odamegyek  hozzá  és  megzavarom  tűnődésében). Elmondom a "szöveget":
    kérem, bemutatná-e nekem a fal mellett látható VT-torony képességeit?
        - Hogyne. Ha megveszi.
        Ez  a  tömör  válasz mellbevág. Méltatlankodni kezdek, hogy hát ez
    mégiscsak  egy 36 ezer forintos berendezés, tehát előbb pontosan tudni
    szeretném, mire képes, és csak azután döntöm el, hogy megveszem-e vagy
    sem.
        -  Nézze,  a  rádiója  így  is  szól, de ha akarja, feltehetek egy
    kazettát.
        Magyarázom,   hogy   én  főleg  lemezt  hallgatok,  tehát  éppen a
    lemezjátszó hangra volnék kíváncsi.
        -  A lemezjátszót nem szoktuk bekapcsolni. Ha maga Nyugaton bemegy
    a boltba, ott sem hallgathatja meg, csak ha meg is veszi.
        Ez  a  válasz  bárgyú  és  hazug  és  lekezelő,  nem is állnám meg
    vitatkozás  nélkül,  de  szerencsére  nincs  szükség  erre,  az  eladó
    belátja,  hogy  makacs  egy mazsolával van dolga, lemondóan átbaktat a
    hanglemezosztályra,  és  mindenesetre  hoz  magával  valamit.  Kérdem:
    milyen lemez ez?
        - Nem tudom.
        Én  tudom:  a  Verkli  együttes  nevét  olvasom  le  a Start-lemez
    borítójáról.  Barátságtalan  házigazdám közben felrakja a hangkarra az
    ellensúlyt,  és  beállítja a tűerőt, csak úgy "blindre". Megütődöm: jó
    lesz ez így?
        - Csak mérleggel lehetne beállítani.
        - Akkor minek a számozás a kar legvégén?
        - Az csak úgy rajta van, de azzal nem lehet beszabályozni.
        Nagynehezen  megindítja  a  korongot (mint kiderül, ehhez előbb be
    kell  dugni  a  dugót  a  konnektorba),  és  végre  megszólal  a zene.
    Faggatom: szerinte milyen a helyes hangkép?
        - Ízlés dolga.
        A  Loudnesst mindenesetre benyomja, a magashangot jól feltekeri, a
    mélyet  valamivel  kevésbé  -  de  látszik,  hogy mindezt visszakézből
    teszi, a legcsekélyebb meggyőződés nélkül. (Vajon szereti-e egyáltalán
    a zenét? Nem fogom megtudni.) A hangdobozok egyébként a falnál állnak,
    a  földön,  szorosan  a  torony  mellett  kétoldalról  -  döngenek  is
    becsülettel.  Sztereó  bázistávolság: 60 centiméter. Meg is tudakolom,
    otthon vajon hogyan a legjobb elrendezni a dobozokat?
        - Ahogy elférnek. Például így.
        És búcsúzás helyett még hozzáteszi:
        -  Ezeket  az  veszi  meg, akinek pénze van. Annak meg úgysem kell
    kipróbálni.

    2. Corvin Áruház

        Fiatal  fiú  az  eladó.  A  pulton  VT- és Orion-torony áll egymás
    mellett.
        - Csak magnóról tudjuk bemutatni. A lemezjátszó nem működik. Nincs
    is bekötve.
        Idősebb  kollégájához  fordulok:  akkor  esetleg  az Orion tornyot
    lehetne meghallgatni valahogy, egy másik lemezjátszóról?
        -  Nézze,  Orionunk  nincs  is,  ez  a  torony  gyári  mintadarab,
    nyúzópróbára  adták  ide. Egyébként is, eladtunk már jónéhány tornyot,
    de egyet sem csomagoltunk ki.
        Ebben maradunk.

    3. Keravill-üzlet, Múzeum körút

        Az  első  kellemesebb élményem: nemcsak a lemezjátszó működőképes,
    hanem  az  eladók  is.  Két  rokonszenves  fiatalember; az egyik olyan
    üzletvezető  félének  látszik.  Kérdem, Orion nincs-e? Nincs, csak VT.
    Ők, személy szerint melyiket tartják jobbnak?
        -  A  Videotont. Abban két biztos pont is van, a lemezjátszó meg a
    magnó.  Az  Orionnak  állítólag  a rádiója igen jó, de az egész torony
    "innen-onnan"  van összeszedve. A magnó mechanikája, ha jól hallottuk,
    BRG.
        Hát nem jól hallották, de mindegy.
        Kirukkolok a farbával: lemezt szeretnék hallgatni.
        - Lemez? Az itt nincs.
        De  a  kollégája,  magabiztosan  és  egy  kis néma elégedettséggel
    kinyit  egy  fiókot,  és  lám:  két  kislemez  kerül  elő.  Az egyik a
    Supraphonnak  afféle  bemutatólemeze;  egyebeken  kívül az Egy kis éji
    zene   szólal   meg  róla.  A  dobozok  a  földön  állnak,  körülöttük
    üvegablakok,  Loudness benyomva, hangszínszabályozók 3 órás állásban -
    iszonyatos   csörömpölés.   Engedélyt   kérek,   hogy  piszkálhassam a
    gombokat.  Látszólag  tétován,  de  mindent  visszaállítok lineárisra,
    középállásba.  A  zene  most persze "laposabban" szól, hiszen percekig
    tart,  amíg  a  fül  ismét  hozzászokik  a kiegyenlített hangképhez. A
    bummok  még  így  is  kellemetlenek, nem lehet megszabadulni tőlük. Az
    előadókhoz   fordulok:   nos,   így  hogyan  tetszene  nekik  a  hang?
    Megértéssel  fogadják:  "ez  valóban  ízlés dolga". Ismét rájuk bízom,
    állítsák  be  a  szerintük legjobb hangképet. Némi keresgélés után, de
    gyorsan visszatalálnak a Loudness-plusz-2*3 órás állásba.
        Megköszönöm  a szívességüket, mindazonáltal - mondom - furcsállom,
    hogy nem tudnak feltenni valami nagylemezt is.
        -  Nézze,  mi  egyáltalán  nem  tartunk  lemezt.  A  lemezbolt egy
    sarokkal odébb van.
        De ott meg nincs ilyesmi - bökök a hifi-toronyra.
        - No és? Mi köze a kettőnek egymáshoz?

    4. Videoton márkabolt, Kossuth Lajos utca

        Az  első  üzlet, amelyben még mindig szakszerűtlenül ugyan, de már
    elfogadhatóan helyezték el a hangdobozokat: egy keretrendszer polcain,
    úgyszólván  a "levegőben". A basszus ilyenkor kétségtelenül gyenge egy
    kicsit, de az egész hangkép tisztább.
        A lemezjátszóból éppen ki van szerelve a fej, mint mondják, azért,
    hogy  el  ne vigye valaki. (Hát igen, a vásárlóközönség sem hord kalap
    helyett  glóriát.)  Mindazonáltal  én  a lemezjátszó hangját szeretném
    hallani.   Eladó:   élénk   fejcsóválás   közepette,   de  beszereli a
    hangszedőfejet,    átkutyagol    a    három   méterrel   odébb   fekvő
    hanglemezosztályra,    és   hoz   egy   lemezt,   valami   csehszlovák
    könnyűzenét.
        Hangszínkép:   Loudness   és   kétszer  5  óra,  vagyis  Tökéletes
    Csinn-Bumm  Cirkusz.  Legalábbis  az  egyik oldalról. A másik csatorna
    alig  hallatszik.  "Nem  túlságosan jobbról jön a hang?" - kockáztatom
    meg.  (Ami  nem  is csoda, tekintve, hogy a balansz-szabályzó teljesen
    félre  van  tekerve.)  A  szentély  papja  egy  kis  szemrehányással a
    tekintetében,   de   utánajár   a   dolognak,   és  középre  állítja a
    balansz-gombot.  És azzal magamra hagy, elmegy beszélgetni. Lineárisra
    veszem  a  hangot,  rögtön  emberhez  méltóbb lesz a zene, habár kissé
    testetlen  a  hangkép;  persze,  hiszen  szabadon  állnak  a  dobozok.
    Ráemelek  tehát két-három órányi mélyhangot, ez most tényleg kell ide,
    és  így  már  egészen jól is szól. Visszahívom az eladót, kérdem, hogy
    tetszik  neki  így  a hang. Láthatólag nem túlságosan érdekli az egész
    ügy,  de  azért  ráveszem, mutassa meg, hogyan kell szólnia a zenének.
    Rögtön visszaáll a "totális csinnbummra".

    5. Echo Elektroakusztikai Szalon

        A  bogaras  vevő kérése váratlanul éri ugyan az eladót, de ő azért
    készségesen  vállalkozik  a  hifi-demonstrációra. Az eladótér, sajnos,
    igen-igen.  szűk,  a  VT-torony  a  pult  előtt  áll,  s kétoldalt 6-8
    hangdoboz  van  felhalmozva  az  asztalon.  Éppen  HS  280-asok vannak
    bekötve;  mint az eladó mondja, ezeket jobban szeretik, mert nagyobbat
    szólnak.
        Egyelőre   azonban   sehogysem   szólnak,   hiába  indítjuk  meg a
    lemezjátszót. Az eladó keresgéli, de nem leli a hiba okát. Szerepemből
    kiesve  a  segítségére  sietek,  és  kiderítem,  hogy  a  lemezjátszót
    tévedésből  a  magnóbemenetre  kötötték. Átdugjuk a helyére, és lám, a
    zene   megszólal.   A   hangkép  kikeverését  már  az  eladóra  bízom.
    Próbálkozik,  láthatóan nem túl nagy tapasztalattal a háta mögött - és
    mit   tesz   isten:  kiengedi  a  Loudness-gombot(!);  a  basszust  is
    középállásban tartja, igaz: a magasakat már teljesen feltekeri. Érzem,
    hogy ujjait inkább a véletlen, semmint a meggyőződés vezérli.
        A   hang   mindenesetre   élvezhetetlen.   Főképp  amiatt,  hogy a
    jobboldali HS 280-as előtt még egy VT-doboz is áll, és teljesen elfedi
    az  Orion előlapját. Meg is kérdem, hogy vajon jól vannak-e elhelyezve
    a hangsugárzók.
        -  Dehogy  is  vannak jól elhelyezve. Sokkal széjjelebb kéne rakni
    őket. Itt ez nem megy: nincs hely.
        Akkor   hát   itt   tulajdonképpen   nem  is  lehet  tisztességgel
    demonstrálni a hifi-torony hangját?
        - Sajnos, nem.
        Ő legalább ezzel tisztában van.

    6. Skála Áruház

        Srácok,  kedvesek,  barátságosak.  Éppen  egy  újfajta fényorgonát
    próbálnak  üzembe helyezni (egész jópofa: fehér gömb, ízlésesebb, mint
    amiket eddig láttam).
        -  Lemezjátszót  akar venni? Egyetlen típust ajánlanánk, a Pioneer
    PL-200-ast.  De  sajnos,  már  csak  egy példány van belőle, és az sem
    működik.  A  VT torony? Sajnos, abban meg éppen az erősítő rossz. Csak
    az Oriont tudjuk bemutatni, a Taya lemezjátszóval.
        A fiatalember feltesz egy lemezt. Soha ilyet: magyar demonstrációs
    lemez,  a  Videoton  hangdobozokhoz,  az  ELEKTROMODUL emblémájával. A
    narrátor  angolul  beszél;  a  lemezt  nyilván külkereskedelmi célokra
    szánták, csak véletlenül kerülhetett a Skálába.
        A   zenéből   egyelőre   semmit   sem  élvezhetünk:  borsónagyságú
    szénaboglya    gömbölyödik    a    Taya    hangszedőtűjén.    Félénken
    megkockáztatom:  nem piszkos a tű? De igen - és az eladó már szalad is
    valami  tűtisztító  alkalmatosságért.  Nagyon  kíváncsi vagyok, miféle
    kefével  vagy  ecsettel fog előállni. És íme: egy kis üvegflakont hoz,
    "spéci"  tűtisztító  folyadékkal.  Megpucolgatja  a  tűt, a széna fele
    lejön,  a  másik fele marad, még mindig borzasztóan szutykos a tű - de
    most  már hajlandó reprodukálni a zenét. Csak valahogy furcsán szól az
    egész: a jobbcsatorna innen, a torony mellől, a balcsatorna valahonnan
    a  messzeségből  -  az  ember nem érzékeli, hová kell állnia. Az eladó
    fürgén ugrik:
        - Majd mindjárt átkötöm ide azt a dobozt is.
        Nem jobb, ha széjjelebb vannak a hangdobozok?
        - Nem, az a legjobb, ha itt állnak a torony mellett.
        Nekem nem az a dolgom, hogy meggyőzzem az ellenkezőjéről. Inkább a
    gombokat   figyelem:  Loudness  plusz  kétszer  5  óra,  azaz  Totális
    Loudness.   Óvatosan  visszamanőverezek  lineárisba.  Így  vajon  hogy
    tetszik?
        - Így is jó.
        Mégis  -  provokálom  -,  hogyan a legjobb? Erre rögtön benyomja a
    Loudnesst,  aztán  még  keverget  egy  kicsit,  de hamar visszatalál a
    kétszer 5 órás állásba.

    7. Flórián Üzletközpont

        Hatalmas  térség  és  számtalan  hangdoboz  veszi körül a Videoton
    tornyot.  Ez legalább biztató előjel. Szemüveges, komoly férfiú áll az
    asztal  mögött.  Türelmesen  végighallgat,  meghökken  egy  kicsit, de
    lehetőleg  nem  mutatja.  Bólint, a szomszédos hanglemezpulthoz vezet:
    "tessék  választani!"  (Egészen elérzékenyülök.) Mozart Varázsfuvolája
    akad  a  kezembe.  A  tűt  a nyitány elejére tesszük, kérem az eladót,
    állítsa be a helyes hangképet. Ő rutinosan rákeveri a teljes mélyet és
    magasat  -  a  Loudness gombja már eleve be volt nyomva. Azzal magamra
    hagy,  szorgalmasan  irogatja  valami  olcsóbb áru blokkját, igaz: egy
    biztos  kuncsaft  számára.  Végleg  megfeledkezik  rólam,  habár az is
    lehet,   hogy   csak  nem  akar  zavarni  a  zene  élvezetében.  Kissé
    társtalanul érzem a magam a hatalmas boltban.
        Visszaállítok  mindent  a  helyére, lineárisba. A csörömpölés és a
    bummogás  megszűnik;  most  már  fel  lehet erősíteni a hangot, és úgy
    látszik,  itt  nem  szólnak érte. Mozart kezdi határozottan jól érezni
    magát. Egész "bevásárló-körutamon" ez volt az egyetlen üzlet, amelyben
    meg  tudott szólalni a zene. Csak az a baj, hogy a két Orion HS 500-as
    (ezek  vannak  bekötve,  holott  a  tornyot  VT-dobozokkal adják) jó 6
    méternyire  lehet  egymástól,  túl  széles  a bázistávolság, hátrálnom
    kellene  6-8  métert, vagyis át kellene mennem a túloldali pultokhoz -
    no  de  mi  keresni  valóm  volna ott? Hallgatom hát a zenét közvetlen
    közelből, a toronytövében. Az eladó továbbra is szorgalmasan dolgozik,
    nem is néz fel munkájából. Szerepemhez híven tanácstalanul ácsorgok...
    a  lemezjátszóhoz  nem  merek hozzányúlni. Végre jön egy fiatalember a
    szomszédos  osztályról,  őt  kérem  meg,  hogy rakja vissza a lemezt a
    helyére, s azzal eloldalgok.

                                      *

        Ennyire   futotta   a   türelmemből   augusztus   két   verőfényes
    délelőttjén.  Nem hiszem, hogy azóta sokat változott volna a helyzet a
    hifi-berendezések  hazai  piacán.  A pontos dátum amúgysem "augusztus"
    vagy  "december",  hanem:  a magyar audio-kultúra nulla óra nulla perc
    valahányadik másodperce. Esetleg, a hangszínszabályzókra gondolva, így
    is  datálhatnám  ezt a kis tudósítást: "kelt a magyar audio-kultúra öt
    óra nulla perc nulladik másodpercében".