Hifi-scifi - avagy Silverberg jóslata




        Jim Collins a tenyerén  méregette  a  kis  tekercs  súlyát,  aztán
    becsúsztatta a nyíláson és elfordított egy kapcsolót. A  hangszórókból
    a Trisztán-előjáték ütemei csendültek fel. Apró bólintásokkal  kísérte
    a taktust, belefeledkezve a zene élvezetébe. Berendezése hatéves volt,
    valamikor  1978-ban   vásárolta.   Ez   volt   az   egyik   legkorábbi
    termoplasztikus   készülék,   de   még   mindig    remek    hangszínt,
    jelenlét-illúziót, teljesség-érzetet nyújtott.
        A  bár-automatához  lépett,  hogy   italt   kevertessen   magának.
    Beállította  egy  hét-egyes  Martini  adatait.  Fölüdülve  kényelmesen
    elhelyezkedett, és nekikészült, hogy  egész  estéjét  zenehallgatásnak
    szentelje. Amit hallgatott, a Trisztán új választékos előadása volt  a
    tavalyi bayreuthi évadból. Persze, néhány  kritikus  megint  elmondta,
    hogy nem  éri  el  az  emberöltővel  korábbi,  régi  nagy  Furtwängler
    felvételek színvonalát, dehát mindig  akadnak  fanyalgók.  Az  előadás
    igenis  szép.  Jim  így  gondolta,  amikor  az  előző  nyáron  először
    hallgatta a Bayreuthból műholdon Amerikába közvetített produkciót - és
    most is így gondolja.
        Az   előjáték   átadta   helyét   az   első    felvonásnak.    Jim
    elterpeszkedett, érezte, ahogy a jó ital és  a  nagy  zene  kiváltotta
    belső meleg szétsugárzik a belsejében. De régen is volt, mikor először
    hallotta ezeket az akkordokat! Talán az 1953-as évadban?  Mindenesetre
    kölyök korában, bő harminc évvel ezelőtt lehetett.
        Akkor még a sztereózás föl sem volt találva - tűnődött.  -  Szinte
    ősembernek számítok ma már.  Nem  csoda,  hogy  a  srácaim  a  multkor
    megkérdezték, léteztek-e autók, amikor fiatal voltam.
        Igen, a sztereó előtt... Jól emlékszik arra az időre, amikor  apja
    áttért  a  sztereóra.  Valamikor  59-ben,  58-ban  lehetett  talán.  A
    változás megdöbbentő volt, csakugyan. A  zene  hirtelen  karnyújtásnyi
    közelségbe   került,   szinte    megérinthetted.    Jim    mosolygott,
    visszagondolva  arra,  milyen  büszkeséggel  mutogatta  apja   az   új
    sztereóberendezést,  mely  sok  részből  állt,  és  bonyolult  volt  a
    kezelése.  Tényleg  csodálatos  berendezés  volt.  Visszatekintve   az
    esztendők alléjában szinte hallja is még, hogyan szólalt meg  A  Rajna
    kincse, aznap, amikor Apa hazahozta a nagy lemezalbumot...
        Aztán ő maga  is  megpróbálkozott  a  high  fidelity-vel,  64-ben,
    rögtön az egyetem után. Teljes láncot állított össze,  apránként,  hol
    egy hangszórót vásárolva,  hol  egy  rádióegységet  cserélve  újabbra,
    ahogy a pénztárcája engedte. Aztán  a  nagy  pillanat  72-ben.  amikor
    megjelentek az üzletekben az első fluxusérzékeny szalagjátszók. Milyen
    hitetlenkedve nézett a feleségére,  amikor  megmutatta  neki,  hogy  a
    Borisz Godunov teljes felvétele ráfért arra a semmi kis tekercsre!
        Hat szép esztendőt töltött e hifi-lánc társaságában. Ma  is  ezzel
    hallgatna zenét, ha nem jöttek volna ki 78 őszén  a  minden  eddiginél
    jobban  miniatürizált  és  szebb  frekvencia-átvitelű  termoplasztikus
    felvételek. És Jim mindig  mohón  igyekezett  tökéletesebbre  cserélni
    készülékét...
        Felcsendült  a  lakásajtó  harangjátéka;  a  robotlakáj   vendéget
    jelentett be. "Fred... Gardner... úr... itt... látogatni... Collins...
    úr." Jim utasította, hogy eressze be a vendéget.
        Kikapcsolta  a  Trisztánt,   mikor   barátja   belépett.   Gardner
    villamosmérnök volt, valamikor egy osztályba jártak.  Minden  hónapban
    fel  szokott  ugrani  egyszer-kétszer.  Közös  vesszőparipájukról,   a
    zenéről  szoktak  csevegni,  meg  a  régi  szép   napokról,   miközben
    tisztességes mennyiségű  Martinit  vettek  magukhoz.  Ezen  az  esetén
    váratlanul toppant  be,  de,  mint  rendesen,  Jim  most  is  örült  a
    látogatásnak.
        - Kevertess a géppel italt, Fred, és parkolj  le  egy  fotelban  -
    szólt. -  Szalmaözvegy  vagyok.  Arra  gondoltam,  Wagner-hallgatással
    töltöm el az estét.
        Gardner beállította a tárcsán szokásos három-egyes kotyvalékát.
        - Nem volna-e kedved inkább egy kis Mozarthoz?  - kérdezte.
        - Miről lenne szó?
        -  Föl  szeretnék  tenni  egy  Figarót.  Hoztam   ugyanis   valami
    érdekességet.  A  laborból   egy-két   napra   kölcsönkaptam   ezt   a
    prototípust. - Lapos táskát húzott ki a zsebéből. Olyan volt, mint egy
    színházi látcső tokja,  és  valóban  valami  különös,  dudoros  látcső
    féleséget szedett is ki belőle. - Prototípus -  folytatta  Gardner.  -
    Legkorábban késő ősszel tudjuk csak piacra dobni, de  lehet,  hogy  85
    tavaszáig várnunk kell vele. Ahhoz, hogy lejátsszam, szükségem lenne a
    tévédre is.
        - Rajta - válaszolta Jim, a rejtelmes előkészületektől kíváncsian.
        Gardner  kihúzott  egy jack-dugót, s egy másikat tett a helyére. A
    látcsövet  a  dohányzóasztalra  helyezte,  úgy, hogy a lencsék Collins
    falnagyságú  képernyője  felé  irányultak,  és  megnyomott egy gombot.
    Azonnyomban  megszólaltak  Jim  audio-láncának  hangszórói:  a  Figaró
    házassága  nyitányának  csillogó  dallamai  végigtáncoltak a szobán. A
    hatalmas ernyőn feltűnt a kép: egy operaház méltóságteljes függönye.
        A nyitány véget ért. A képernyőn a függöny fölment, s a  színpadon
    láthatóvá vált egy félig bebútorozott szoba. Csinos lány állt a  tükör
    előtt. Éppen kalapot próbált. A földön tizennyolcadik századi öltözetű
    férfi térdelt: a szoba nagyságát mérte, zengő bariton hangon  énekelve
    a méreteket: "Cinque... dieci... venti..."
        Gardner kivárta, míg a nyitó kettős végetér, majd újra megnyomta a
    gombot. A kép eltűnt, a szobára csönd borult.
        A mérnök nem tudta legyűrni önelégült mosolyát.
        - Egészen elfogadható, nem? A múlt héten, Salzburgban vettük  föl,
    élőben. A kis szerkentyű fölvételre és lejátszásra egyaránt  alkalmas.
    Egyelőre "fotoszkopikus kódolónak"  nevezzük.  A  látcsövön  keresztül
    élesre állítod, a közelképekhez gumiobjektív áll a rendelkezésedre, és
    semmi másra nincs gondod:  mindent  rögzít,  amit  látsz  és  hallasz.
    Filmfelvevő, magnó és vetítőgép keverékének tekinthető. El kell,  hogy
    ismerd, a hangja sem rossz, jóllehet, ez  még  csak  a  prototípus.  A
    sorozatban gyártott változat sokkal jobb  lesz.  -  Gardner  kivett  a
    szerkezetből egy tárgyat, amely hanglemezre emlékeztetett, de nem volt
    nagyobb egy féldollárosnál. Ez a felvétel  hordozója  -  szólt.  -  Az
    egész Figaro rajta van. Teljes frekvenciamenet, plusz színes tévékép.
        Jim egy ideig nem válaszolt. Azután  hitetlenkedve  megcsóválta  a
    fejét:
        - Épp ma este gondoltam vissza apám néhai sztereóberendezésére. Ki
    a  csoda  álmodott volna annak idején arról, hogy harminc év sem telik
    el, és ilyesmink lehet?
        - De az a sztereó-őskor azért egész jó volt,  ne  feledd  -  tette
    hozzá Gardner. - Emlékezz csak vissza, hogy játszotta Richter a Brahms
    Másodikat...
        - Bjoerling sem volt rossz a Turandotban...
        - A Beecham-vezényelte Messiás...
        - A Rózsalovag Karajannal...
        Mindketten kacagásra fakadtak. Szokásos témájuknál voltak.

                                      *

    A szerző: Robert Silverberg

        Lehetséges, hogy a  fönti  tudományos  fantasztikus  elbeszélésnek
    nincs  túl  nagy  irodalmi  becse.  Ahhoz  képest  azért  egészen  jól
    sikerült, hogy nem szakmabeli, hanem dilettáns  író  szerzeménye:  egy
    bizonyos Robert Silverberg amerikai  mérnöké.  De  nem  pusztán  azért
    fordítottam  le,  hogy   gazdagítsam   a   Hifi   Magazin   (nemleges)
    novellarovatát. Silverberg írását  -  melynek  csak  bevezetője  ez  a
    sci-fi-történet  -  nem  kizárólag  mint  műfaji  kísérletet  találtam
    méltónak a figyelemre. A  huszonegy  évvel  ezelőtt  íródott  cikk  az
    amerikai High Fidelity 10 éves jubileumi számában,  1961.  áprilisában
    jelent meg, és azt próbálja megjósolni,  hogy  milyen  irányokban  fog
    fejlődni a hifi-technika a rákövetkező huszonegynéhány esztendőben.  A
    jóslatok lényegében a mi korszakunkig terjednek, jóllehet a  szerző  -
    egy világhírű  jövő-regény  bevallott  hatására  -  játékosan  1984-re
    helyezte tudományos fantasztikus novellájának cselekményét. 1982 és 83
    fordulóján  mindenesetre  már  abban  a   helyzetben   vagyunk,   hogy
    ellenőrizni tudjuk, mi teljesült e huszonegy éves jóslatokból.
        Vesszőparipámmal, a hifi történetével foglalatoskodtam,  amikor  a
    kezembe került Silverberg  írása.  Érzésem  szerint  azonban  ennek  a
    dokumentumnak nemcsak történeti értéke, hanem  időszerű  tanulsága  is
    van, ugyanis Silverberg roppant felkészült, korának műszaki vívmányait
    mélyen és átfogóan ismerő mérnök  volt,  aki  jóslatait  -  mint  majd
    Olvasóink   előtt   is    kiderül    -    felelősséggel,    rendkívüli
    megfontoltsággal tette meg. A High Fidelity nagyon komoly  újság  volt
    akkoriban, nagyon komoly szerkesztőgárdával.  Ma  már  nehezen  tudjuk
    elképzelni, milyen magas színvonalat ért el az  audio-kultúra  az  idő
    tájt,  amikor  a  hifi  még  csak  a  legigényesebb  -  és  jómódú   -
    zenekedvelők hobbija volt. A  High  Fidelity  eredetileg  a  brit  The
    Gramophone amerikai változataként indult, 1951-ben (az angol folyóirat
    már 1923 óta rendszeresen  megjelenik!).  Akkoriban  a  High  Fidelity
    zenei rovatának cikkeit időnként olyan világnagyságok szignálták, mint
    Josef Krips vagy Glenn Gould! A hirdetésekben pedig - ez is jellemzi a
    hifi-újságokat! - gyakran találkozunk olyan  készülékekkel,  amelyeket
    ma is sokan szívesen  elfogadnának:  Ortofon  SPU/GT-hangszedő...  SME
    kar... Thorens  124-es  lemezjátszó...  McIntosh,  Marantz,  Futterman
    erősítő... és  az  elavult,  de  roppant  előkelő  sztereófal:  a  JBL
    Paragon.
        Következik tehát: egy bőséges kivonat Silverberg  tanulmányából  -
    majd néhány tanulság.


    


    A szalagjátszó jövője

        Gyakran elhangzik az a megállapítás - kezdi a mérnök  -,  hogy  az
    otthoni zenereprodukció terén egész századunkban nem született  igazán
    eredeti újítás Edison kézzel tekert  nyávogógépe  óta  egészen  a  mai
    sztereó-gyönyörűségekig. Ha a mágnesszalag bevezetésétől  eltekintünk,
    egyet  kell  értenünk  ezzel  a   megállapítással.   Ma   ugyan   jobb
    készülékeket szerkesztünk, de az elvük nem  új.  Csak  a  már  meglevő
    eljárásokat finomítottuk: elektromos felvétellel  helyettesítettük  az
    akusztikus felvételeket, javítottunk a hanglemezen és csökkentettük  a
    sebességet,  tökéletesítettük  a   visszajátszó   berendezést   és   -
    legújabban - még egy csatornát tettünk az eddigi egyetlen csatornához.
    Mindezek sokat javítottak a  dolgon,  de  az  alapeljárás  változatlan
    maradt. Lényege ma is a következő. Először átalakítjuk a hangokat  egy
    szilárd anyagból kiformált barázda-mintázottá. Ezután olyan készüléket
    alkalmazunk, mely letapogatja a mintázatot, és az így nyert mechanikai
    energiát    villamos    energiává    alakítja.     Ezt     felerősítve
    hangszóró-meghajtásra  használjuk.  A  hangszóró  az  eredeti   hangok
    tűrhető utánzatát nyújtja. Az eljárás tele  van  hibával.  A  zajszint
    magas (sistergés, dörömbölés, karcok és külső eredetű hangok).  Testek
    súrlódnak egymáson.  Ezek  az  elemek  gyorsan  öregszenek,  elkopnak,
    beégnek,  tönkremennek.  Az  energiaátalakító  részek,   valamint   az
    erősítők bonyolultak, előállítási költségük magas.
        A  mágnesszalag  háború  utáni fejlődése   lehetővé   teszi,  hogy
    kiküszöböljük a barázdában való mechanikai csúszás problémáit. Ez  már
    valóságos minőségi ugrás - ám a mai szalagos technikának is  megvannak
    a maga hátrányai. Itt a hanghullámok mágneses  részecskék  mintázatává
    képződnek  le,  s  ez  utóbbi  halad  el  a   lejátszófej   előtt.   A
    visszajátszás minőségét a zaj korlátozza:  adott  hosszúságú  szalagon
    csak bizonyos  mennyiségű  információt  tárolhatunk,  túlságosan  sűrű
    információt a lejátszófej nem tud dekódolni. Mennél lassabban mozog  a
    szalag, annál erősebben jelentkeznek e nehézségek.
        Van ellőrehaladás a magnótechnikában, de -  miként  a  hanglemezes
    reprodukcióban is  -  a  fejlődés  inkább  csak  a  meglevő  eljárások
    finomításában áll, Ezt sem szabad lebecsülni. Nem is olyan régen még a
    másodpercenkénti  15  hüvelykes   (76cm/sec)   sebesség,   féltétlenül
    szükséges volt, ha a frekvenciamenetben el akartuk érni a  15000Hz-et.
    Hamarosan, talán egy éven belül várhatóan megjelennek a piacon azok  a
    magnók, amelyeket minőségi hangvisszaadásra  alkalmasnak  fognak  majd
    hirdetni, s  amelyeken  a  szalag  sebessége  mindössze  17/8  hüvelyk
    (4,78cm)  lesz  másodpercenként.  Négyszáz   százalékos   javulás!   A
    szalagsebesség  aztán,  mai  ismereteink  szerint,  nem  lesz   tovább
    csökkenthető.  Ám  mostanában  merőben  új   elképzelések   körvonalai
    bontakoznak ki. És ha az Egyesült Államok  laboratóriumaiban  jelenleg
    egymással párhuzamosan  folyó  kutatásokat  tekintjük,  hamarosan  még
    merészebb ötletek fognak napvilágot látni.
        Vegyük például a fluxus-válaszú magnófejeket.  A  mai  lejátszófej
    azt érzékeli, ahogy - a  szalag  mozgása  közben  -  a  mágneses  mező
    változik. A fluxus-válaszú fejek azt  fogják  jelezni,  hogy  mágneses
    mező egyáltalán jelen van-e, függetlenül attól, hogy mozog-e a szalag,
    vagy  sem.  (Silverberg  ezután  becsléseket  ad  arról,  hogy  milyen
    megtakarítást eredményeznének az ilyen fejek.) A teljes Ring  vagy  az
    összes Haydn-szimfónia ráférne egyetlen tekercsre... De -  jegyzi  meg
    -, a  fluxus-válaszú  lejátszófej  még  nem  várható  a  legközelebbi,
    jövőben. Egyrészt a félvezető-technikának  sokat  kell  még  fejlődnie
    ahhoz, hogy ilyen eszközöket  alkalmazhassunk,  másrészt  új,  lassabb
    sebességgel is nagyobb információsűrűséget tároló  hangszalagokra  van
    szükség.  Ám  a  műszaki  haladás  sebességét  is   kockázatos   dolog
    alábecsülni - mondja Silverberg. Szerinte az  a  legvalószínűbb,  hogy
    nem a jóslat  idején  kezdődő  hatvanas  években,  hanem  valamikor  a
    következő  évtizedben  jelenik  meg  a  fluxus-válaszú  magnófej  s  a
    hozzávaló miniszalag.
        Ezután a termoplasztikus felvételi  eljárásról  szól,  amellyel  a
    General Electric épp  a  cikk  írása  idején  kísérletezett,  s  amely
    Silverberg szerint 15-20 esztendő múltán fog csak elterjedni. Ezt - ma
    már tudjuk - végül is  semmilyen  formában  nem  vezették  be,  így  a
    bonyolult eljárást nem ismertetem részletesen. (Ha jól értem, hűtéssel
    befagyasztott  elektréttöltések  hordozzák  az  információt,   amelyet
    felmelegítéssel lehet törölni.) A mérnök ezúttal sem takarékoskodik  a
    megtakarítás  mértékében  "Mozart-összkiadás   egyetlen   szalagon"...
    Sokkal érdekesebb a magnózás forradalmának harmadik  útja:  Silverberg
    itt valóban látnoki tehetséget árul el. Vissza is adom neki a szót.


    


    Új kódolási eljárás

        Ha a még távolabbi láthatárt kémleljük az időben - írja  -,  látni
    fogunk egy még ígéretesebb lehetőséget is. A  fotoszkopikus  tárolásra
    gondolok, arra, hogy az információt optikai úton rögzítik. Az  optikai
    tárolás az információ hihetetlen sűrűségét teszi lehetővé. Képes  lesz
    arra, hogy a  számítógépet  oly  picinyre  zsugorítsa,  mint  egy  mai
    hordozható rádió, és minden bizonnyal meghozza  azt  a  korszakot  is,
    amikor a zenei jelek hordozói oly miniatűr méreteket öltenek,  amelyek
    elképzelhetetlenek voltak a hagyományos hanglemezek  és  magnószalagok
    korában.
        A  digitális  kódolásban   rejlik   az   eljárás   titka.   Minden
    rezgésszámnak, sőt minden rezdülésnek, a hangszín minden apró jegyének
    megfeleltethetünk  egy  kódszámot:  bizonyos   elektromos   feszültség
    numerikus  kifejezését.  Az  optikai  úton  dolgozó  letapogató-egység
    villámgyorsan elemzi a kódolt számok sorozatát, s egy  átalakító  -  a
    hangszóró közvetítésével  -  visszafordítja  őket  hanghullámokká.  Az
    eljárásban az a szép, hogy tökéletesen  torzításmentes:  ha  a  kódolt
    számot a letapogató-egység egyáltalán le tudja olvasni, akkor pontosan
    olvassa le, mivel a legegyszerűbb elven, az IGEN/NEM  választás  elvén
    működik. Amivel egyelőre meg vagyunk  akadva,  az  a  digitális/analóg
    konverter elve, amely még a távolabbi műszaki jövő  méhében  szunnyad.
    Van egy-két ügyes leolvasó-szerkentyűnk. Van kódolási technikánk, de a
    visszajátszás művelete problémákat okoz. Mindenesetre, amikor  sikerül
    kifejleszteni a szükséges kódereket-dekódereket, a digitális  kódolású
    fotoszkopikus  rendszer  szédületes  távlatokat  fog  majd  nyitni   a
    hangvisszaadásban. Közbevetőleg - jegyzi meg a mérnök - semmi okát nem
    látom, miért ne lehetne a digitális eljárást a televíziózás és az  URH
    terén is meghonosítani. A vétel minősége ugrásszerűen javulni fog.

    Lemez és lemezjátszó

        Silverberg,  láttuk,   hosszan   foglalkozik   a   felvételre   és
    lejátszásra egyaránt  alkalmas  készülékek  jövőjével.  Az  audio-lánc
    passzívabb elemeire kevesebb szót veszteget, de  cikkének  ez  a  fele
    legalább annyira figyelemre méltó, mint a korábbi. Itt kevésbé ereszti
    szabadon képzeletét  -  talán  ezért  van,  hogy  jóslatai  közül  sok
    megvalósult. S amelyek mégsem  valósultak  meg,  azok  most  annál  is
    inkább  bosszantóak,  mert   hasonlóképpen   megvalósulhattak   volna.
    Cikkének a hanglemezről szóló bekezdéséből idézek.
        Nem fog máról holnapra eltűnni. Van valami egyszerű  és  kényelmes
    jellege ennek a lapos korongnak. Természetesen tökéletesedni  fog.  Az
    1961-es préselési eljárásról át fognak térni a fröccsöntésre. Ez javít
    majd a minőségén, csökkenti a költségeket és a selejtet.
        A lemez legnagyobb  hibája  az,  hogy  tönkremegy  -  az  ismételt
    lejátszás bizony nyomot hagy a barázdán. A probléma akkor oldódik majd
    meg, amikor a hangszedőtűt fényelemes leolvasóval helyettesíthetjük. A
    forgó lemez fénysugár  alatt  halad  át,  s  ez  játssza  a  hangszedő
    szerepét, a barázdából az erősítőhöz juttatva el az  információt.  Nem
    lesz többé mechanikus kapcsolat a hangszedő és a barázda  között,  nem
    lesz súrlódás, lemezkopás, a követési képesség  pedig  eszményi  marad
    anélkül, hogy torzítástól, túlvezérléstől vagy pláne  a  tű  ugrásától
    kellene tartanunk.

    Hangsugárzó

        Ami a lánc másik végét, a hangszórót illeti, épp mostanában zajlik
    az a két forradalom, amely bizonyára nyugdíjba kényszeríti majd  a  ma
    még  szinte  egyeduralkodó  mozgótekercses  rendszereket.   Évek   óta
    vásárolhatunk már elektrosztatikus hangszórókat, de a legutóbbi időkig
    ezek csak a magas rezgésszámokat voltak  képesek  lesugározni.  Nemrég
    megalkották viszont  azokat  az  új  elektrosztatikus  hangforrásokat,
    amelyek a teljes spektrumban  kielégítően  szólnak.  Nagydarab,  lapos
    hangsugárzók ezek, mélységük mindössze néhány hüvelyk.
        A másik újdonság az ionhangszóró. Ennek egyetlen mozgó  alkatrésze
    az ionizált légoszlop. Ha növeljük az ionizáltság fokát, az  oszlop  -
    kiterjedve, illetve  összeszűkülve  -  megmozgatja  a  körülötte  levő
    levegőt. Végül is a hagyományos hangszóró ugyanezt teszi: nyomja-húzza
    a levegőt, s így keletkeznek a hangok.

    Alkatrészek

        Ez is fontos szempont, hiszen tudjuk, milyen sok  múlik  azon,  mi
    van a készülék belsejében. A távoli horizonton félelmetes  lehetőségek
    sejlenek föl. A berendezések tranzisztorizálása valószínűleg  csak  az
    első lépés lesz. Az igazi ugrásnak az  ígérkezik  -  valószínűleg  egy
    évtized múlva, esetleg hamarabb -, amikor  a  molekuláris  elektronika
    megjelenik a hifiben. A félvezetőgyártás olyan úttörői, mint  a  Texas
    Instruments vagy a Westinghouse, mindenesetre máris  képesek  lennének
    ilyen "moletronikus" rádiókat készíteni. Ezek nem  lennének  nagyobbak
    egy borsószemnél, és nem kellene többe kerülniük öt-hat dollárnál.  Az
    eljárás: a félvezető egykristály belsejében növesztéssel alakítják  ki
    a teljes áramkört. Az erősítőt, az előerősítőt és a tunert egyaránt el
    lehetne készíteni ilyen módon. Bele fognak férni egy-egy hüvelykujjnyi
    tokba, és -  mihelyt  a  tömeggyártás  megkezdődik  -  kis  költséggel
    lesznek előállíthatók. Ha a hifi-láncban elromlik valami,  nem  fogják
    megreparálni: a  javítás  idejétmúlt  dologgá  válik.  Hiba  esetén  -
    évszázadonként egyszer - az ember egyszerűen kihúzza a régi kapszulát,
    és egy újat dugaszol be a helyére.
        A hangszórók méretét nem lehet egy bizonyos minimum alá szorítani:
    ennek fizikai okai  vannak.  De  az  audioberendezés  többi  elemét  a
    molekuláris elektronika segítségével  szinte  mikroszkopikus  méretűvé
    zsugoríthatjuk. Semmi nem zárja ki, hogy majd -  ha  kívánjuk  -  akár
    mindkét fülünkben egy-egy FM rádióegységet viselhessünk.
        Ilyesféleképpen  fest  tehát  a  távolabbi  jövő.   Fénnyaláb    a
    hangszedő helyett, félvezető morzsa az elektronikus gubanc helyett,  a
    hangszóró mozgótekercse helyett pedig  ionizált  légoszlop.  Ez  fogja
    helyettesíteni   a   mai   stílusú,   kaliforniai   fenyőbe   dobozolt
    készülékeket. A digitális kódolás bevezetésével  egyidejűleg  arra  is
    módunk nyílik, hogy  a  hangközvetítő  láncot  a  képátviteli  lánccal
    egyesítsük. Mindkét  feladatról  ugyanaz  a  csinos  kis  gépezet  fog
    gondoskodni. A bevezetőben említett látcsőszerű masina -  mely  teljes
    operákat képes fölvenni és visszajátszani - logikus következménye lesz
    e műszaki vívmányoknak. Lehetséges, hogy  a  hangszórók  feladatát  az
    egész falat borító elektrosztatikus hangsugárzó látja majd el, s ennek
    borítására    egy    mindössze     néhány     molekula     vastagságú,
    elektrolumineszcens anyagból készült, lapos tv-képcső  fog  szolgálni.
    Az  új  berendezésben  valahol  nyilván  megtalálja  a  helyét  az  új
    találmány, a lézernek nevezett fényerősítő is.

    Műhold

        A frekvenciamodulált tv- és  rádiójeleket,  sajnos,  csak  mintegy
    százmérföldes  körzetben  lehet  fogni.   Ez   a   helyzet   hamarosan
    megváltozik, mégpedig a mintegy 22000 mérföld  magasságban,  orbitális
    pályán  keringő  stacionáris  műholdak  hálózata  révén.   Ezek   vagy
    passzívan tükrözik vissza a feléjük sugárzott rádiójeleket - ilyen  az
    Echo nevű mesterséges hold -, vagy aktívan, ha -  mint  a  Couriert  -
    vevő és adókészülékkel is ellátjuk a  műholdat.  A  jövőben  nem  lesz
    akadálya annak, hogy akár európai FM adásokat is fogjunk. (Ez az ötlet
    tudomásunk szerint a negyvenes évek  végéről  származik;  inventora  a
    neves sci-fi író, A. C. Clarke. A szerkesztő megjegyzése.)

    Huszonegy év múltán

        Silverberg sokmindent nem látott előre. Nem tudott  a  kvadrofónia
    zsákutcájáról, nem tudott a közvetlen lemezjátszóhajtás kultuszáról és
    sok másról sem. Nem mutatott rá egészen pontosan a  fény-hangszedő,  a
    digitális eljárás és a  lézer  későbbi  összekapcsolására.  Nem  látta
    előre, hogy  végül  az  analóg-digitális  konverter  keményebb  diónak
    bizonyul, mint a fordítottja. De mindez eltörpül a cikk azon részletei
    mellett, amelyek viszonylag pontosan vázolták fel a jövő útját.
        Csak egyben hibázott Silverberg: túlságosan  derűlátó  volt.  Való
    igaz,  a  digitális  eljárás  megvan,  az   elektrosztatikus   és   az
    ionhangszóró  szintén,  a  lapos  képcső  megoldható,   az   integrált
    áramkörök olyan sűrűek már, hogy egy jobb mikroprocesszorban  egyetlen
    tranzisztor ára  dollárcentben  már  ki  sem  fejezhetően  olcsó,  egy
    közepes erősítő vagy rádióegység csakugyan néhány egyszerű IC-ből  van
    összerakva, de... Az igényes, de nem rendkívül jómódú hifista azért ma
    is hagyományos magnót használ, nem jobbat a Silverberg-korabeli csöves
    Revox G36-nál. Ma is általában dinamikus hangszórónk van,  és  a  jobb
    erősítők  integráltsági  foka  ma  is  alacsony.  A  sztereóhang-   és
    képközvetítés szétvált útjai egyelőre még  nem  egyesültek.  A  műhold
    lehetőségeinek  kihasználását   politikai   akadályok   nehezítik.   A
    hifi-kedvelők lehetőségei ma kétségkívül jobbak, mint 1961-ben voltak,
    de  nem   összehasonlíthatatlanul   jobbak.   Silverberg   várakozásai
    viszonylag  kevéssé   igazolódtak,   pedig   ő   azokból   a   műszaki
    lehetőségekből próbálta fölvázolni a jövő útját,  amelyeknek  legalább
    homályos körvonalai már 1961-ben kirajzolódtak.
        Ha   valaki   a   High  Fidelity  1961-es  cikke  előtt  huszonegy
    esztendővel  -  tehát  1940-ben  - azt próbálta volna megjósolni, hogy
    milyen  lesz  az 1961-es gramofonság (a "hifi"), valószínűleg kevesebb
    esélye  lett volna, mint Silverbergnek a maga idejében. Ki álmodhatott
    akkor  az 1961 körüli idők olyan műszaki slágereiről, mint a szilícium
    alapú  intergált  áramkör?  A  képmagnó?  A  színes tv és az URH-műsor
    műholdas  közvetítése?  A Quad-rendszerű elektrosztatikus hangszóróról
    vagy  a  hosszan-játszó  sztereólemezről  is  csak  talán-talán...  Az
    embernek az a benyomása támad, hogy az audio-kultúra alapjául szolgáló
    technika  a  háború utáni első évtizedben rendkívül gyorsan fejlődött,
    de   aztán  -  mióta  az  audio-kultúra  világszerte  elterjedt,  és a
    profit-lehetőségek óriásira nőttek - a műszaki fejlesztés üteme mintha
    lelassult volna.