Lemezbezárt idő



    


        Groteszk  rokonságban  él  ez  a  két   emberfajta:   az   ortodox
    lemezbarát, akinek teljesen mindegy,  milyen  gépen  hallgatja  meg  a
    lemezeit - és a "vad"  hifista,  aki  gyakran  már  nem  is  a  lemezt
    hallgatja, hanem a gépet  magát.  Csak  egyvalami  választja  el  őket
    egymástól: a közös hanglemez. (Vesd össze ezt G. B.  Shaw  mondásával,
    miszerint az angolokat és az amerikaiakat csak a közös nyelv választja
    el  egymástól.)  A  hithű  lemezbarátok  kétfrontos  háborút   vívnak.
    Egyfelől szívósan  védekeznek  a  modern  technika  kísértései  ellen,
    másfelől  viszont  maguk  is  szívesen   győzködik   a   lemez-ellenes
    zenekedvelőket arról, hogy a technikának, vagyis a hanglemeznek igenis
    sikerült megörökítenie a zene  lényegét.  Végülis  erről  van  szó:  a
    zenéről, amit megmenteni szeretnénk minduntalan  elavuló  és  folyvást
    megújuló  technikai  eszközeinkkel.   Mi   talán   többet   tudunk   a
    technikáról. Ők talán többet tudnak a művészetről. Meggyőzni soha  nem
    fogjuk egymást, de mindenképpen gazdagabbak leszünk, ha meghallgatjuk,
    hogyan   beszélnek   a   zenéről   idősebb   testvéreink,    a    régi
    hanglemezbarátok.


        A gramofonlemezzel kezdődött.
        A gramofon többemeletes, rétegezett membránú, sötét torkából nekem
    is nagyszerű énekhangok ígérgették - Saljapin, Fléta, Kiepura, Caruso!
    -, hogy miféle gazdagságot hoz a jövő, de teljes zeneműveket még  csak
    hangversenyen  hallhattam,  és   a   gramofon   operákból   kiragadott
    énekszólamai nem tudták felidézni  bennem  az  első  hangverseny  nagy
    élményét. Koncertek, operaesték után csak  amiatt  sóhajtoztunk,  hogy
    amit  most  hallottunk,  elröppent  örökre.  Utóbb  reménység   ébredt
    bennünk: a zenét felveszik lemezre... vagy tán fel is vették  már,  és
    akkor  "meglesz".  A  lemezgyártó   vállalatok   -   hiszen   mi   sem
    természetesebb!  - begyűjtik majd a nagy  zenei  élményeket.  Átérzik,
    mekkora felelősség  hárul  rájuk...  kultúrtörténeti  missziójuk  van!
    Mindenekelőtt bizonyára Dohnányi és Bartók zongorajátékát veszik  fel,
    amikor éppen  nagy  műveket  interpretálnak;  természetesen  Basilides
    Mária műsorát; aztán a Waldbauer-Kerpely vonósnégyesét  (Kerpely  Jenő
    gordonkajátékát még külön  is);  és  persze  a  Sergio  Failoni  által
    vezényelt legszebb operaestéket. Odakünn a nagyvilágban -  reméltük  -
    nyilván még jobban tudni fogják, kinek milyen zenéje kerüljön  lemezre
    okvetlenül. Miért is ne rögzítenék mindazt, ami a hangversenyen üzleti
    szempontból  is  bevált,  és  amin   a   koncertrendezők   sok   pénzt
    keresnek?...
        Páratlan korszak volt ez. Nem alkotott ugyan oly nagy zeneműveket,
    mint a korábbi évszázadok (ha netán úgy véljük,  Bartók  kivétel,  hát
    legyen  ő  az,  aki  "erősíti  a  szabályt")  -  de   azok   zenéjének
    megszólaltatására ebben a korszakban, a harmincas években találták meg
    a legmegfelelőbb hangot. Ezek a nagy  előadóművészek,  igaz,  még  sok
    nehéz művet mellőztek eddig a pódiumon, de reméljük, most majd  azokat
    is megismerhetjük, hiszen műteremben, élve az ismétlés  lehetőségével,
    mindegyiket lemezre játsszák. (Ez a reménykedő óhajtásunk  hosszú  idő
    múltán csakugyan teljesült, de oly sok  várakozás  és  csalódás  után,
    hogy  hitünkben  megfáradva,  már  nem   is   igen   hittünk   benne.)
    Hirtelenében a bálványunkká vált a gramofon! Ez a sok  nagyszerű  zene
    mind itt lesz a szobánkban! Készítettük  számukra  a  méltó  helyet  a
    szekrényben, és hoztuk a kulcsokat: innen el nem szöknek már!
        Lassacskán,  de  mégiscsak  észrevettük,  nagyon  gyanús  volt:  a
    Vállalatok nemigen vállalják, amit szerintünk tenniük kellene.  Mitsem
    akarnak tudni ama szent kultúrtörténeti  hivatásukról.  Még  arra  sem
    lehet ráébreszteni őket, hogy nagy  üzlet  lenne,  ha  megmentenék  az
    idehaza elhangzott zenék legfontosabb hangjait. Helyette megelégszenek
    néhány, inkább csak kuriózumképpen készült Bartók-felvétellel  és  még
    kevesebbel  Dohmányitól  (s  teljesen  megfeledkeznek   ez   utóbbinak
    karmesterművészetéről, melyet némely emlékezők szerint  indokolatlanul
    szólnak  le,  hiszen  olykor  kimagaslóan  zseniálisnak  mutatkozott);
    nagyon  kevés  Basilides-lemezzel...  hogy  a  többiektől  aztán   még
    mutatóban   se    maradjon    semmi.    Failoninak    tudtommal    egy
    Parasztbecsület-intermezzo   felvétele    maradt    csupán,    és    a
    Waldbauer-Kerpely   vonósnégyesnek   nincs   is    lemeze.    Sem    a
    kultúrtörténeti hivatást, sem pedig - ha mi jól gondoltuk? - az üzleti
    lehetőséget nem ismerték fel. Nem hagytunk fel minden reménnyel -  bár
    közben  kitört  a  háború.  De  hátha  most,  amikor   élnek   még   a
    nagyjaink!...  Mert  ténynek  tekintettük  már  akkoriban,   hogy   az
    egyszervolt  nagy  élmény  lemezekbe  költözik,  és  mint  szellem   a
    palackból, bármikor előparancsolható.
        Nagy zenei élményeink születtek a gramofon mellett  és  mindnyájan
    az újdonság  varázslatában  éltünk.  Még  nem  vettük  észre,  micsoda
    különbség  ékelődik  a  hangversenyen  hallott  hubermannok,  sauerek,
    toscaninik - és az ő lemezeik közé! Mint ha valaki szép fordításban is
    élvezettel olvas egy eredetiben már jólismert és megértett verset!  Ez
    a fordítás nekünk akkor még nagyon szép volt. (Ma már kételkedőbbek és
    sokkal óvatosabbak vagyunk.) Hittünk benne, hogy  a  technika  állandó
    használati tárgyunkká teszi mindazt, amit a kiváló előadóművészeknek a
    legjobban sikerült eljátszaniuk. Lelkesítő  hírek  érkeztek  az  egyre
    jobban sikerülő felvételekről, és a Rádió olykor  gramofonhangversenyt
    sugárzott. Vajon hogyan dirigál a világhíres Toscanini, aki akkor  már
    körülbelül hatvan éves  lehetett,  de  még  sohasem  jött  Budapestre?
    Tudvalevő, hogy irtózik mindenfajta gépi közvetítés hangjától,  ezeket
    nem ismeri el magáénak, és még csak nem is enged mikrofont a közelébe.
    Valószínűleg hallott már  néhány  lemezt,  "akusztikus"  felvételeket,
    tölcséres gramofonról, és elszörnyedve gondolt az emberiség esztétikai
    jövőjére, amelytől  mi  éppen  azokban  a  pillanatokban  olyan  sokat
    vártunk. "Idáig silányították hát a  legnagyszerűbb  dolgot,  mely  az
    emberiségnek adatott: a zenét!"


    


        A nagy muzsikus eleinte nem látott jövőt a hangfelvételben.  Utóbb
    aztán valamennyi produkcióját lemezre dirigálta, némelyiket  többször,
    és a koncertjein most már ott állhatott a rádiósok mikrofonja  például
    az  első  budapesti  hangversenyén  is.  Később  kiderült,  hogy   egy
    Aida-előadásról készült hanglemeze nem elégítette ki, nem engedte  meg
    a forgalombahozatalát; a lemez csak a mester halála  után  jelenhetett
    meg. Annyit jelentene ez,  hogy  a  többit  talán  önmagához  méltónak
    érezte  már?  Vajon,  ha  ma  hallaná  először  az  új  hangfelvételek
    legjavát, nem ugyanaz lenne-e az első reakciója, mint akkoriban  volt,
    az  "akusztikus"  felvételek  hatására?   Nem   irtózna-e   sokáig   a
    hangfelvételektől ma is ... míg ellenállását végleg le nem  győzné  az
    idő?

    
    
    


        Első lemezeit detektoros rádión hallgattuk, fülnyomorító és  rossz
    fejhallgatón át, és még így is meglepetést nyújtott és egy nagyszerűen
    muzsikáló zenekart. (Rossini:  A  sevillai  borbély,  nyitány,  Verdi:
    Traviata, az I. és  III.  felvonás  előjátéka.)  Ma  már  nem  ennyire
    nagyszerűek, és fel sem ismerni rajtuk a karmester erős  egyéniségét?!
    Számomra ma is éppen olyanok, mint akkor voltak,  és  minden  taktuson
    rajta van Toscanininak az életből és a lemezről jólismert  kezevonása.
    Egyesek fülének már nem  így  köszön  be  -  honnan  ez  a  különbség?
    Próbáljuk  meg  kifaggatni  az  Időt.  Vagy  azokat  a   nálam   jóval
    fiatalabbakat, akik nemcsak megérthetőnek ítélik az  én  véleményemet,
    de kinyilatkoztatják, hogy nekik is  hasonló  élményt  szerez  a  régi
    művészek muzsikálása a hanglemezről. Lám, a lemezbe-kényszerített  Idő
    nem veszett el: mégiscsak ott maradt a lemezben - vagy  újból  megtért
    hozzá.
        Tény,  hogy  amikor  a  nagy  dirigens  először  jött  Budapestre,
    valamennyi hangversenylátogató jól tudta, nemcsak a  számunkra  mindig
    gyanús világhír, hanem néhány lemez alapján is, hogy mit várhat  tőle.
    A sztárbuktatásaira  büszke  Budapest  (amely  inkább  szégyenkezhetne
    amiatt,  hogy  Carusót  és  Galli-Curcit  megbuktatta),  ezúttal   nem
    buktatta  meg  önmagát,  hanem  tombolva  meghódolt.  Beethoven   VII,
    szimfóniáját  egymásután  kétszer  hallottuk   a   mester   két   első
    hangversenyén, s ez a produkciója hamarosan lemezen is megérkezett. Ez
    a lemez nem tudta felidézni a két hangverseny "feledhetetlen", és  sok
    részletében sajnos mégis biztosan elfeledett pillanatait -  de  hozott
    nekünk  egy  másik,   így   is   nagyszerű   Hetedik   Szimfóniát,   s
    felismerhetően Toscanini egyéniségét. Ugyan ki méricskélte a technikai
    tökéletlenségek  folytán  fellépő  hibákat?  Akkoriban  éppen   senki.
    Élveztük,  amit  élvezhettünk,  oly  nyugodt  légkörben,  mely  a  mai
    hifisták számára mesébe illő - s már a többiek számára is az, hiszen a
    hibajavítás lehetősége rákényszerít, hogy  ragadozómadárként  csapjunk
    le a minduntalan lelepleződő hibákra.
        Megjelent akkor Bartók nagyszerű lemeze (His  Master's  Voice-on),
    az I. román tánc, az ő keze alól. Hangversenyélményeink alapján tudtuk
    ahogy ő maga adja elő a zongoraműveit, az  nem  is  hasonlít  a  mások
    által kottából előbúvárlott Bartók-zenére, és ezek a művek csakis az ő
    játékával ragadják el a hallgatót. Kitűnő lemez volt  ez  akkor  -  és
    Bartók (aki élt még), ott  játszotta  nekünk  darabját  a  szobánkban,
    amikor csak akartuk; hittük, hogy meg nem  szökhet  onnan.  Ámde  több
    évvel Bartók halála után egyik kiváló, azóta már elhunyt  zeneszerzőnk
    úgy  nyilatkozott,  hogy  Bartók  zongoraműveit  mások  sokkal  jobban
    játsszák, mint - a lemezről  hallhatóan  -  Bartók  maga.  Sőt,  az  ő
    játéka, saját műveinek értelmezésekor  "nem  is  jó".  Ez  a  hatvanas
    években történt.  Lehet,  hogy  Bartók  magával  rántotta  lemezeit  a
    sírba?... vagy csak éppen ő maga illant el belőlük?! Talán így volt  -
    de utóbb alighanem  visszaszivárgott  a  lemezekbe.  A  fiatal  Kocsis
    Zoltán ugyanis nemrég kijelentette, hogy Bartók-művet jobban  előadva,
    mint ahogyan maga Bartók játszotta, sose hallott.  Közismert,  hogy  ő
    összeszedte már a világ  majdminden  felvételét  -  de  Bartókot  csak
    lemezről hallotta.  Az  ellenkezőképpen  nyilatkozó  zeneszerző  pedig
    Bartókot "élőben" hallotta, minden alkalommal, amikor  csak  lehetett,
    és zeneszerzői stílusával a Bartók által megnyitott utat követte.  Úgy
    látszik,  ő  a  zene   átmeneti   szökését   észlelhette,   a   fiatal
    zongoraművész pedig a lemezbe-visszaérkezés pillanatát.
        Kezünkben   már,   mikrobarázdás    lemezre    préselten    Bartók
    zongorajátéka. De vigyázva  válasszuk  ki  az  időpontot,  hogy  mikor
    tesszük a korongra.  Mert  csak  látszat  az,  hogy  a  művész  idejön
    játszani nekünk, a szobánkba,  amikor  csak  akarjuk.  Gondoljunk  rá,
    Hamletnek sem az apja jelent meg, csak annak  szelleme  -  és  az  sem
    akármikor. Tapintsuk ki,  mikor  jön  el  Bartók  méltó  felidézésének
    órája,  nehogy  csalódás  érjen  bennünket!  Mostanáig   meg   kellett
    tanulnunk, sokféle lemezünk és lemezjátszónk mellett, milyen  csalókán
    tükröződik körülöttünk az Idő.
        Miképpen is érzékelteti az Idő nem a vasfogát, hanem a méregfogát;
    hogyan ékelődik be élő zene és gépzene közé? Ott voltam  Bartók  egyik
    előadásán a Zeneakadémia kistermében, mikor a gépzenéről beszélt  (így
    nevezte a rádióból és gramofonból hallható muzsikát). Egy előkészített
    szöveget olvasott fel, és számos spontán észrevételt tett.  Ugyanolyan
    meggypiros,  kisajtós  "Hic"  gramofont  állíttatott  a  pódiumon   az
    asztalra, amilyenről én vagy  tíz  évvel  korábban  először  hallottam
    lemezeket, s amilyennél nekem akkor már jobb volt, de még Bartók egyik
    kedvenc tanítványánál is  -  akitől  én  tanultam  akkoriban  -  ilyen
    gramofont  láttam.   (Lám,   az   a   zenetudós   és   zeneszerző   is
    hasznavehetőnek ítélte még a régi típusú gramofont!)  Bartók  gondosan
    felhúzta a rugót, és lemezt tett  a  korongra.  "Az  Allegro  barbarót
    fogják hallani - mondta. - Állítólag így  játszom  én!"  Elhangzott  a
    számomra  jólismert  lemez;  nekem  is   megvolt,   de   meg   kellett
    állapítanom, hogy ez a gép bizony már nem olyan  jó,  mint  amilyennek
    "régesrégen" (talán tíz éve) tűnt, és csodálkoztam, hogy Bartók  ezzel
    is megelégszik, ha be  akar  mutatni  valamit.  (Akkori  csodálkozásom
    emléke kísért most, mikor fiatal barátaim  hüledezve  nézik  jelenlegi
    sztereó lemezjátszómat, és riadtan kérdik: hogyan is határozhattam el,
    hogy ilyen gépre ilyen nagyszerű lemezeket tegyek fel?)
        Mikor a lemez befejezte a  magáét,  Bartók  zongorához  ült,  hogy
    kottából improvizálva, afféle házi teljesítmény gyanánt  eljátssza  az
    Allegro barbarót. Ez volt a történelmi pillanat! Bár  lemezről  sokkal
    kigyakorlottabb játék szólt (az előadás idején viszont Bartók  nemigen
    gyakorolt, mert sok más, fontosabb dolga akadt), nemcsak  az  történt,
    hogy  az  élő  hang  teljesebb  zenei  élvezetet  nyújtott,  hanem  az
    ellentétet is kimutatta, amely a mű kétféle  elhangzásának  időpontjai
    között feszült. Ekkor világlott ki előttem, mennyire reménytelen, hogy
    lemezbe zárhassuk az időt! Bartók nem szólt erről. Ő  csak  bemutatta,
    amit bemutatott, és a hallgatóságra bízta  a  tanulságot:  miért  csak
    állítólag játszik ő úgy, ahogyan az  akkori  felvételek  legjobbjainak
    egyikéről hallhattuk.
        Szavai csak az élő zenei hang és  a  gépi  torzítás  különbségeire
    utaltak  -  másra  nem.  Elmondta  még,  hogy  a  hangfelvétel   igazi
    jelentőségét abban látja,  hogy  a  zeneszerzők  személyes  irányítása
    alatt  vegyék  lemezre  műveiket.  Kijelentette,  hogy  végre  hiteles
    előadások maradnának az utókorra,  ha  a  hanglemezkészítők  átéreznék
    hivatásukat. Ennek azonban -  mondotta  -  megközelítőleg  sem  tettek
    eleget azzal, hogy felvették Richard  Strauss  és  Stravinsky  egy-két
    zenekari művét e vezényelni is kiválóan tudó szerzők  karmesteri  keze
    alól, de még az ő főműveik közül is csak néhányat örökítettek  meg,  s
    azokat is inkább csak karmesterművészetük kedvéért.
        Még azt is megjegyezte (a hallgatóság felnevető csodálkozására): a
    gramofon még arra is jó, hogy  egyes  zenekari  produkciókat  hátulról
    előrefelé forgatva is meg lehet hallgatni róla.  Nem  magyarázta  meg,
    miért véli ezt hasznos dolognak.  Megszólaltatott  egy  külön  erre  a
    célra átállítottatott gramofont, és felhívta  a  közönséget:  figyelje
    csak, kitalálható-e, melyik zenemű hallható  itt,  megfordítva.  Akadt
    is, aki kitalálta, hogy Chopin Fantasia impromptujét  halljuk.  Bartók
    csak mosolygott, és nem árulta  el,  mit  akart  kifejezésre  juttatni
    ezzel a bizarr játékkal. (Talán  semmit.  Amikor  visszagondolunk  egy
    nagy emberrel való személyes találkozásunkra, mindig azt hisszük, hogy
    bármit tett vagy beszélt,  annak  tartalmaznia  kell  az  ő  személyét
    jellemző nagyság jegyeit. Ez  gyakran  hatalmas  tévedés.  Például  az
    sincs kizárva, hogy a nagy zeneszerző, muzsikus  és  tudós  elvállalta
    ugyan egy ilyen előadás megtartását, mert  rábeszélték,  de  nem  volt
    egész estét betöltő mondanivalója erről a tárgyról  -  vagy  kedve  se
    volt többet mondani.) Vajon  később  mennyiben  módosult  Bartóknak  a
    hangfelvételről   alkotott   véleménye?   Meglehet,   hogy    teljesen
    megváltozott - de az is "Bartók véleménye" maradt.
        Wilhelm Furtwängler, egyik előadással  is  bővített  próbalemezén,
    karmester-növendékeknek adott óra keretében az Egmont-nyitány próbáját
    kommentálja. Azt állítja itt, hogy minden műnek csakis egyetlen  igazi
    előadása lehetséges, és a többi, még jónak  mondható  előadás  ezt  az
    egyet közelítgeti, aszerint, hogy mennyire sikerül. Emlékezzünk csak a
    harmincas  évek  során  Casals  Bach-játékát   közönség   és   kritika
    egyetértően  tökéletesnek  ítélte  csellón,   úgyszintén   Hubermannét
    hegedűn. Sokan vannak, akik ma meghallgathatatlannak  bélyegzik  őket,
    és  inkább  az   egészen   másképp   játszó   Starker   vagy   Szeryng
    Bach-játékában látják a tökélyt. Túl  hamar  akarják  megfogalmazni  a
    konklúziót, nincs türelmük várni vele még néhány  évet...  Lehetséges,
    hogy Furtwänglernek nincs igaza, és a remekműveket koronként másképpen
    kell előadni?
        Egy  lemezkritikából  (Hifi  Magazin)  megtudjuk,  hogy  Klemperer
    művészete  olyasmiből  táplálkozik,  ami   elmúlt.   Állítólag   "mint
    gyakorlati zenélés, szilánkjaira  hullott  szét",  és  Klemperer  "egy
    letűnőben levő zenélési kultúra méltó színvonalú  reprezentánsa".  Jól
    rámijeszthetne  ez  a  zenekritika,  ha  nem  edződtem  volna  meg  az
    ellenszeretések viharában.  Ha  jól  értem,  most  Harnoncourtot  kell
    Klemperer ellen szeretni... Van tehát "mai" Varázsfuvola,  Fidelio  és
    Tristan - és csak különcöknek  való  ínyencség  a  tegnapi?  Liszt  és
    Paganini játékáról a maguk idejében azt mondták, "ilyen nem volt  még,
    és nem is lesz többé". Akkoriban, mikor a  hallgatóságot  még  e  nagy
    művészek életének atmoszférája övezte, ítéletük igaznak is látszott  -
    de azóta zenetudósok is állították már, hogy ma nem tetszenének nekünk
    ezek a "tökéletes" előadások. Biztos ez? Kinek van igaza?
        Ne feledjük, Furtwängler nem lemezekről beszélt,  hanem  zeneművek
    méltó megszólaltatásáról. Figyelemreméltó,  hogy  az  ő  dirigálása  -
    lemezről - ma is diadalmas, és sikerének napja  sohasem  áldozott  le,
    sőt, magasabban áll,  mint  valaha.  Szentigaz,  hogy  nem  lemezekről
    mondta, amit mondott. Előadásokról beszélt - de hát ha megvalósul  egy
    ilyen tökéletes vagy csaknem tökéletes előadás,  azt  meg  is  kellene
    őrizni, hiszen mégegyszer már aligha sikerül ilyen jól. A  megőrzésnek
    pedig egyetlen eszköze van: a hangfelvétel.
        Csakhogy éppen Furtwängler produkciói minden  lemezen  különböznek
    egymástól, noha sok lemeze azonos művet rögzít, és még  a  zenekar  is
    ugyanaz. Még talán azok a felvételek állnak a  legközelebb  egymáshoz,
    amelyeken Beethoven IV. szimfóniáját szólaltatja meg. Valamelyik talán
    pontosan a célba talált... mi pedig találgathatjuk, melyik.
        Amikor nagyon megörülünk egy lemeznek, azt  mondjuk  rá:  "Ez  az,
    amelyik  a  legjobban   sikerült;   amelyik   a   végleges   megoldást
    rögzítette." Feltesszük ugyan néhányszor, de egy ponton  túl  így  már
    nem sikerül jobban behatolnunk a remekmű  mélységeibe.  A  hanglemezek
    szellemidézésének is megvan a maga ritmusa... és lassanként megunjuk a
    lemezen hangról-hangra ismétlődő zenét. Nem a remekmű válik unalmassá,
    nem  is  aki  előadja,  hanem  a  lemez.  Vajon  a  zeneszerő  és   az
    előadóművész ilyenkor már nincs benne a felvételben?  Figyeljünk  csak
    egyszer ott vannak, másszor nem. Ők élve is és  holtan:  emberek.  Ami
    előttünk fekszik, akár némán, akár forgó korongon: tárgy.  Fogyóeszköz
    -  és  megfogyatkozása  nem  az  anyag  kopásával  következik  be.   A
    lemezgyűjtő az élményt is mint fogyóeszközt tartja a szekrényében,  és
    ezért még  abban  sem  lehet  biztos,  hogy  akár  egyetlenegyszer  is
    sikerült  céljuk  és  rendeltetésük  szerint   használnia   ezeket   a
    lemezeket.  Ez  még  csak  nem  is  szerencse  dolga.  A  szerencsének
    megnyargalásához is tehetség kell. A főiskolákon végre már tanítják  a
    jó zenehallgatást is. De úgy velem, külön kellene tanítani az élő zene
    és külön a  hanglemez  hallgatását;  meg  azt,  hogy  hogyan  célszerű
    gyűjteni a lemezt, és hogyan kell használni a gyűjteményt. Példaképpen
    egy Bach-kantátát említek, az Actus tragicust  ("Gottes  Zeit  ist  am
    allerbeste Zeit"). Valamennyi felvétele nagyon erősen elüt  az  összes
    többitől, olyannyira, hogy még a hangnem se mindegyiken  ugyanaz,  nem
    is beszélve a hangszínek másféleségéről és sok egyéb,  kisebb-nagyobb,
    néhol éppenséggel ritmikai eltérésről. Nem okvetlenül  a  "teljességre
    törekvés" nevetségesen öncélú megszállottja hát az a gyűjtő,  aki  úgy
    érzi, hogy ez a mű talán tényleg "megvan" neki - de csakis  akkor  van
    meg, ha birtokába vette annak összes felvételét. Így van  reménye  rá,
    hogy életének és valamelyik lemezének ideje - amikor meghallgatja - jó
    pillanatban találkoznak.
        A húszas évek végén, egy ismerősöm  gramofonjának  rekeszes  ürege
    előtt kis kétszárnyú, meggypiros ajtó nyílt ki  előttem,  és  a  sötét
    torokból Caruso, Schipa, Titta  Ruffo  és  Galli  Curci  énekelt,  oly
    szépen,  hogy  tán  sem  azelőtt,  sem  azóta  nem   hallottam   ilyen
    gyönyörűséges éneket. Meglehet, nem a  hangokra  emlékszem,  hanem  az
    élményre. Caruso akkor már nem élt - s most mégis  énekelt!  Bizonyára
    Budapesten se  bukott  volna  meg,  ha  ilyen  jó  napján  szerepel  -
    állították a meghökkenő emberek a titokzatos készülék előtt  ülve,  és
    emlékezve rá, hogy  ők  ott  voltak  a  nézőtéren,  nagy  pénzen  vett
    jegyeikkel, Caruso vagy Galli Curci felléptének drámai  pillanataiban.
    Átélték  a  világraszóló,  de  a  világot  irántunk   csak   lenézésre
    mosolyogtató bukás  eseményét.  Talán  ők  maguk  is  közreműködtek  a
    buktatásban?! Ezt esetleg eldönthetik még. Meglehet, hogy annakidején,
    ha nem kaptak a beharangozott hírnek megfelelő éneket a Városi Színház
    színpadáról, úgy gondolták, fizesse meg nekik a jegy árát a történelmi
    mozzanat:  az,  hogy   világnagyságokat   buktatnak   meg   fensőséges
    szakértelemmel. Gyanakodhattunk is (akkoriban még ez  a  lehetőség  is
    fennállt!), vajon valóban az énekelt-e itt, Budapesten, akinek a  neve
    a lemezen írva áll? Találkoztunk  olyan  Caruso-lemezzel  is,  melyről
    éneklés helyett inkább nyögdécselés hallatszott. Ilyen  volt  a  pesti
    bukás óráiban? Életében elkísértük a művészt  a  rossz  napjain  is  -
    ugyanezt tesszük most, amikor a kevésbé jó lemezeivel is  kiegészítjük
    hangtárunkat.
        Még  manapság  is  találkozunk   olyan   lemezhallgatókkal,   akik
    kijelentik: "Richter ezt nem érti", "Karajan ezzel  a  feladattal  nem
    képes megbirkózni"; hogy ezt vagy  azt  "Richter  (vagy  Karajan)  nem
    tudja" - és ilyenkor kiderül, hogy egyetlen lemez alapján beszélnek!
    Tudósíthat-e ez az egyetlen  lemez  arról,  hogy  melyik  előadóművész
    milyen művet tud vagy nem tud méltóképpen előadni?
        Előfordul aztán, hogy ott voltunk a hangversenyen, amelyen éppen a
    lemezről is hallható darabot játszotta a művész - és  most  mégis  úgy
    tűnik, hogy ami ott konzseniális volt, azt most egészen másképp,  sőt:
    a  műhöz  méltatlanul  harsogják  a  fülünkbe,   jó   felvételről   és
    kristálytisztán. Ilyenkor mégiscsak a felvételben van valamiféle hiba,
    de azt nem a megszokott úton kell keresni. Van-e a mikrofonnak  lelke?
    Én nem tudom - de azt igen, hogy amikor egy óriás adja elő  valamelyik
    kedvencét, például Toscanini Brahms I. szimfóniáját, tehát azt, ami  a
    hangversenyen igen nagy élményt  nyújtott,  és  ha  az  egyébként  jól
    hangzó lemezről ez most mégsem győz meg, akkor aligha nem  a  mikrofon
    tehet a dologról. Újabb felvételek hallatán is tapasztalunk  ilyesmit,
    és eszünkbe jut korunk modern  bajnoka,  a  Hangmérnök.  Az  ő  fiatal
    művészetének kifejlődésére még várni kell  -  bár  elképzelhető,  hogy
    lánglelkű hangmérnökök várakoznak már a korszak függönyei mögött.
        Igenám, de egészen régi lemezek is gyakran jeleznek olyasmit, hogy
    valaki (igen nagy művész különben) ezt  vagy  azt  "nem  tudja"  a  jó
    felvételen. Mégsem a hangmérnök tehet róla?...
        A harmincas évek elején nagyon jóhangúnak ítélt gramofonom, a  már
    elektromos vagy legalábbis elektrifikált felvételekről szobánkba hozta
    a megállított időt,  öreg  embereket  fiatalítva  meg,  s  fiataloknak
    nyújtva  vigaszt  sok  mindenért,  amit   kései   születésük   folytán
    elmulasztottak. Még Franz  Schalk  is  dirigált  számunkra  egyet-mást
    Beethoventől (kell-e még valakinek? én melegen ajánlom),  D'Albert  és
    Paderewski zongorázott, Kubelik hegedült. Akkor még senkinek se jutott
    eszébe  azt  állítani,  hogy  akit  csak  lemezről   ismerünk,   annak
    művészetéről nem alakíthatunk ki véleményt. A  hangfelvételt  bár  nem
    tökéletes, de megbízható tolmácsnak véltük. A diadalmas Ember kifogott
    hát egyik legfőbb ellenségén, az Időn. Egy mesés,  bár  kissé  szegény
    korszakban (mert kevés lemezünk volt a vágyainkhoz képest) hosszan  és
    sokáig tobzódhattunk lemezmámorunkban.  Mígnem  ez  a  diadal  kezdett
    gyanússá válni.
        Mikor is történt ez?
        A második világháború alatt  megállt  az  idő  folyása.  Az  utána
    következő években minden lemez  vadonatúj  ajándék  volt,  mely  eddig
    Csipkerózsika-álmát aludta, de most felébredt,  "megvan".  És  eleinte
    nem  vettük  észre,  hogy  az  Idő  -  egy  más  síkon   -   mégiscsak
    megállíthatatlanul továbbhaladt. Régi gramofonom hangja szép volt még,
    és lemezdélutánokat rendeztünk. Háromforintos belépőket áldozva,  nagy
    élvezettel  gyűlt  össze  a  nálam  többségében  vagy  egy  évtizeddel
    fiatalabb közönség. Feszült politikai és közéleti légkörben  (1950-51)
    ez még nagyszerű örömök oázisa volt. Én ekkor hirtelen  kiszakadtam  a
    lemezvilág  életének  kontinuitásából.  Számomra  Csipkerózsika   újra
    álomba merült, és csak 1954-ben sikerült újra felébresztenem.
        Egykori középiskolai tanáromnál történt  ez,  kiről  tudtam,  hogy
    nagy lemezgyűjtő. Ezen a területen nemigen érintkeztem vele  korábban,
    mert zenei ízlésünk csak Wagner-rajongásunkban egyezett,  s  még  azon
    belül is sok mindenben eltért a véleményünk -  de  a  történelmi  idők
    összehoztak  bennünket.  Felhúzós  készülékemet  barátaim   megőrizték
    számomra, és még ekkor is szépen szólaltak meg róla  a  régi  lemezek.
    Még egy hatalmas sikerű lemezdélutánt rendezhettem  vele,  már  idegen
    lakásban, utoljára. A Tanár úr modernebb géppel adott lemezdélutánjait
    pedig az idő tájt egyre kevesebben látogatták.
        - Mi történik itt? - kérdezte. - Olyan  géppel  álljak  elő  újra,
    mint a tiéd? Talán az jövedelmezne legjobban, ha elővenném az  egykori
    fonográfomat és az akusztikus lemezeimet a konyhaszekrényből?
        Hamarosan   félelmetesnek   tűnő   apparátus   érkezett    számára
    Amerikából. A  Tanár  úr  fejhallgatóval,  mint  boszorkánymester  ült
    előtte, szaporán változtatgatva hangerőt és hangszínt. A  mikrolemezek
    visszahozták egy időre a közönségét, sőt, néhány új lemez  (például  a
    Kékszakállú  első  felvétele)  még  meg  is  sokszorozta,  de   a   mi
    zeneélvezetünket valamiféle profi-robotolássá  varázsolta  át  mindaz,
    ami  elözönlött.  "Nincsen  gyönyörűség,  csak   a   kevésben,   kiket
    elborított a sok" - jelezte  ennek  a  korszaknak  eljövetelét  Babits
    Mihály. A Tanár úr elővette egyazon mű különböző felvételeit; hol itt,
    hol ott helyezve rájuk a tűt, és már anélkül, hogy bármit is nyugodtan
    végighallgattunk  volna,  szüntelenül  összehasonlítottunk.  Különféle
    pontokon jelentkező hibák és erények elemző  tettenérése  következett,
    mint a filmekben a lassított felvételeken. Ez a szokás azóta a "soktól
    elborított"  mai  lemezesek  szüntelen  gyakorlata  lett  -  az  igazi
    zenehallgatás rovására, néha pedig már helyette is.  A  lemezdélutánok
    törzsközönsége - a Tanár úr délutánjain inkább az idősebb generáció  -
    nyugodtan végighallgatta még a Wagner-operákat, de a tulajdonoson,  új
    berendezése árnyékában, már  különös  nyugtalanság  vett  erőt.  Sokan
    veszítették   el   így   akkoriban   a   zenehallgatáshoz    szükséges
    nyugalmunkat. Azóta felismertük, hogy több veszett el ekkor  a  vámon,
    mint amennyit a réven valóban nyerni tehetett.
        A Tanár úr aztán új gépet kapott Amerikából...
        Én megőriztem a  régi  gépemet,  de  a  zenehallgató  nyugalmamért
    naponta meg kellett küzdenem. Egy nap  pedig  váratlanul  rádöbbentem,
    hogy kiszökött a gépből mindaz, ami addig szebben szólt onnan, mint  a
    Tanár úr masináin az ő új lemezeiről. A hang,  amely  addig  közvetlen
    bensőséggel szólított  meg,  elillant,  és  nem  lehetett  visszahozni
    többé.
        A filozófusok nem egyszer figyelmeztették már a világot,  hogy  az
    élet csak változások és újrakezdések láncolataképpen  szemlélhető,  és
    aki nem érzékeli ennek ütemét: idejét árnyékvilágban tölti. Akkoriban,
    a hatvanas évek elején nem csak egyetlen ember ritmuszavarára vallott,
    hogy keresgélni kezdtük a megszólaló, de már élettelenné vált  lemezek
    kiszökött lelkét. A technika jó volt és még jobb is lett,  de  bennünk
    csak fokozódott az  elégedetlenség.  Az  igazi  zenei  élmény  eközben
    csendes órákon, az emlékeinkben élt. Bármilyen sok tökéletlenül hangzó
    zenét    fogadtunk    el    annakidején    a     rossz     akusztikájú
    hangversenytermekben, Festspielhausokban állva, alkalmatlan  helyekről
    és  zugokból,  most  egyre  kritikusabbá  váltunk  lemezjátszóval   és
    hangfelvétellel szemben,  mert  már  túljutottunk  a  meglétük  okozta
    lemezmámoron.
        De aztán a gyorsütemű technikai fejlődés meghozta ennek a mámornak
    második  periódusát  is.  Szerepet  játszott  ebben  az  a  sajnálatos
    körülmény is, hogy a nagy hangversenyek  kora,  a  legmagasabb  színtű
    élőzenét nyújtó  korszak  nálunk  már  letűnt;  világnagyságok  ritkán
    vetődnek el hozzánk - és a harmincas évek koncertjeinek emlékéből  élő
    emberek úgy látták, világszerte is  kevesebb  az  olyan  nagy  művész,
    amilyenek a régiek  voltak.  Hacsak  lehet,  igyekezzünk  inkább  őket
    hallani. "Vissza a lemezekhez!" - kiáltotta felém egy muzsikus barátom
    a hangverseny szünetében. Még nagyobb erővel kiáltott a  különbség  az
    ez idő tájt hallható hangversenyek színvonala és a lemezek  között.  A
    "vissza a lemezekhez" kissé szomorú mozgalmának máig is tagja vagyok.
        Lemezellenesek  és  lemezesek  tábora  között,  inkább  húzván  az
    utóbbiakhoz, számtalan dolgot üzenhetnék  a  lemezelleneseknek.  Ilyen
    című tanulmányt adhatnék elő: "Lemezellenesek lemezei" - de  hangzatos
    érveiket maga a zene söpörné el, mielőtt nekem  is  érvelnem  kellene.
    Verdi Falstaffja Toscanini salzburgi előadásán, melyet  kétszer  is  a
    helyszínen  hallottam,  számomra  nem  volt  oly  élvezetes   a   régi
    Festspielhaus állóhelyén, mint  ugyanezen  előadásnak  a  közelmúltban
    forgalomba került, aránylag primitív felvétele! Bárki mondhatná,  hogy
    ez csak egyetlen ember sajátos, egyedülálló  hangulata,  így  hát  nem
    beszélnék róla, ha nem  hallottam  volna  másoktól  is  sok  hasonlót.
    Gönnenwein például nagyszerű karmester,  több,  méltán  sikeres  estje
    volt nálunk is, de még a magával hozott együttesével sem zenélt  olyan
    színvonalon, amilyenre a János passióról készített lemezével  ért  el.
    Újra felmerül a kérdés; ha egy bizarr  csoda  újra  felidézhetné  Bach
    orgona játékát, Liszt zongoraestjeit, Paganini  hegedülését  -  lehet,
    hogy  lesújtottan,  meglepett  összenézéssel  fogadnók?   Elborzadnánk
    tőlük? Fel akarnók öklelni  őket,  mint  apjukat  a  szarvasokká  vált
    fiúk?!
        Talán így kezdődnék a találkozás. S én mégis valószínűnek  tartom,
    hogy igazabb feltámadásuknak ez után jönne meg a maga  ideje:  mikorra
    már mi is úgy rezonálnánk játékukra, mint a kortársaik. A "szilánkokra
    szétbomlott" előadói stílusok - miközben a  remekművek  nem  bomlottak
    szilánkjaikra  -  kegyetlen  száműzetés  után   visszaszivároghatnának
    egykor méltán elfoglalt helyükre.
        Kiváló  zenetudós  írta  le  a  hatvanas  évek  elején,  a   zenei
    előadóművészet változásait vizsgálva,  hogy  Liszt  játéka  ma  aligha
    tetszenék nekünk, mert íme, a nem is nagyon régi közönséget  elbűvölő,
    Liszt-tanítvány Sauer Emil lemezei ma "a  borzalom  erejével  hatnak".
    Mikor tiltakoztam ez ellen, azt mondta nekem, hogy számomra  ez  azért
    nem következett be, mert  belehallom  a  lemezekbe  máig  is  elevenen
    maradt emlékeimet, és a Sauer  utolsó  pesti  koncertjei  idején  telt
    zsenge ifjúságomat is. Évek múltán makacsul visszatértem a tárgyra, és
    Sauer lemezei akkor már tetszettek neki, de bölcsen rámutatott az  Idő
    munkálkodására: megállapítása csak a maga idején volt  helytálló...  S
    közben teltek-múltak az évek a pillanatig sem nyugvó  lemezek  fölött.
    Visszatért Sauer és Dohnányi, és ma újra a sokak által  már  kizárólag
    lemezről ismert Furtwängler és Toscanini a legnagyobb karmesterek.
        A régi zenék és a régi lemezek sértetlenül kerülnek ki  a  relatív
    vagy abszolút  idő  malmából  -  de  az  egykori  lemezjátszók  valaha
    élvezetes hangja nem hat ránk soha többé. Még az is csodálatos  dolog,
    hogy Bartók, Amerikában töltött évei elején (41 vagy  42-ben),  amikor
    néhány érdekesnek vélt tárgyat szedett  össze  egy  ócskapiacon  (lásd
    Agathe Fasset: Bartók amerikai  évei),  többek  között  egy  felhúzós,
    akkor már ugyancsak régi típusú gramofont vitt  haza,  nagy  boldogan.
    Sajnos, A. Fassett figyelme nem  terjedt  ki  arra,  milyen  lemezeket
    játszott Bartók a masinán, és a füle mit halászott ki  ezekből.  Vajon
    élvezte-e, amit hallott,  vagy  csak  érdekesnek  tartotta  valamiért?
    Rögös utat kéne bejárnunk az időben ahhoz, hogy ezt megtudjuk.
        Próbálkozzunk az ellenkező irányban,  a  jövőbe  vezető  úton  is,
    hiszen több látnoki képességű író elképzelte már a jövő háborúja utáni
    állapotokat. Vajon, ha néhány  élvemaradt  ember  a  zenére  emlékezik
    majd, mint Franz Kafka bogárrá változott embere, és - hogy-hogy nem  -
    egy ilyen felhúzható lemezjátszó is épségben  marad  néhány  hozzávaló
    lemezekkel és tűvel, élvezetet nyújt-e nekik ez a réges-régi készülék?
    Vagy a minden történésektől független "abszolút idő" végleg  elsodorta
    már azokat a gépeket, amelyek a  húszas  és  harmincas  években  annyi
    örömöt szereztek nekünk? Kívánom, hogy a választ ne tudjuk meg soha.
        Talán küszöbön van már - bár  némely  prognózisok  szerint  mégsem
    túlságosan közel - a  pillanat,  amely  maradéktalanul  tökéletes  élő
    hangot hoz a szobánkba. A nagy konfliktus éppen  ebben  a  pillanatban
    válik   igazán   kiélezetté.   Az   élő   zenének   vele   egyenértékű
    megszólaltatásakor kétféle  idő  kényszerül  majd  farkasszemet  nézni
    egymással, ellenségesebben, mint valaha. Kísérteties lesz az élő zenei
    hang múmiája. Az a muzsika majd ékesszólón mondja el  önmagáról,  hogy
    valódi élete a múlté. További tökéletesedés akkor már nem várható,  és
    kiderül, hogy maga az  élmény  nem  raktározódott  el,  csak  az,  ami
    egyszer létrehozta. A technika fejlődése rohan (vagy csak botorkál?) a
    maga útján, és borzongva  olvasok  a  magyar  szeánszológusok  "száraz
    élvezetéről",  mikor  kifigyelik,  "mit  tud  a  Spendor  hangdoboz  a
    középtartományban". Úgy látszik, nem sokat. Sajnos  vagy  hálistennek.
    Mi lesz velünk, ha mindentudóvá  válik  a  Spendor?  Megéljek-e  olyan
    időt, melyben nem tudok élvezni majd  lemezt  és  lemezjátszót?  Jövel
    Spendor! Gyógyíts ki  rettegésemből  (legalább  a  középtartományban)!
    Nyugtass meg, hogy nem vagy tökéletes, és nem is leszel  az,  legalább
    addig, míg én élek.
        De csak szerezzük be az erősítőket és  monitorokat,  mert  mindaz,
    ami szól  belőlük  a  száraz  vagy  kevésbé  száraz  élvezetet  nyújtó
    szeánszokon, még örömmel,  izgalommal  vagy  legalábbis  érdeklődéssel
    tölthet el. Olvasom, hogy "nívós tunert még kevesen keresnek,  de  nem
    is igen lehet hozzájutni" - reméljük,  a  társadalom  mindkét  oldalon
    felnő majd a  nívós  tunerhez.  Addig  is  hajszoljuk  hegyen-völgyön,
    árkon-bokron át a menekülő, eleven zenei hangot a tökéletlen gépekkel.
    Én eközben néha szép zenét hallok a lemezjátszómból. Barátaim,  sajnos
    másfelé  járnak  ilyenkor.  Hifi-tornyok  árnyékában,   hangdobozerdők
    rengetegében ülnek, és hiába is invitálnám  őket  nyomorult  szobámba,
    újságolva, hogy az elmúlt pénteken ott Beethovennel találkoztam,  mert
    ha meglátják  Tesla  lemezjátszómat,  elborzadnak,  és  lesz,  amelyik
    azonnal faképnél hagy.
        Mostanában szeretünk kísérletezni, kísérletekkel bizonyítani,  bár
    azt is tudjuk már, hogy a sokféle tesztelés eredménye  nem  okvetlenül
    szignifikáns. Kísérletezzünk egyszer azzal, különbséget tudunk-e tenni
    az élő hangverseny és a régi felvétel között, ha  mindkettőt  a  rádió
    sugározza. Ugyan hány hallgató tudná megmondani, melyik hangverseny az
    új és melyik a régi - ha ugyanazokat a művészeket hallják? Bármi lenne
    is az eredmény, nem mutatna rá semmire.  Mert  kísérletünkkel  nemcsak
    Zenéket hasonlítanánk össze,  hanem  Időket  is.  Csak  nagyon  lassan
    ülepednék le a lelkekben az, ami a különbséget  végülis  már  kiáltóan
    kifejezné.
        Ne hidd, barátom, hogy kinevethetünk, amikor ügyesen  előkészített
    vezénylőmozdulatokkal  előzöd  meg   a   felharsanni   készülő   zenét
    lemezjátszód  előtt!  Mitsem  tesz,  hogy  amit  dirigálsz,  azt   más
    dirigálja. Azazhogy:  dirigálta  egykor.  Nem  nevetünk  rajtad;  amit
    látsz, az csak szomorú mosoly. Arra kell gondolnunk,  hogy  a  lemezen
    szereplő karmester, ma és ezen  a  helyen,  esetleg  csak  árnyalatnyi
    eltéréssel bár, de biztosan másképp vezényelné, amit most  a  lemezről
    hallasz. Ebben rejlik a te alaptalanul derűlátó vezénylésed tragikuma.
        Ne is gondolj vele már. Élvezd a lemezeidet, ahogyan tudod, míg én
    is ezt  cselekszem  a  kortól  és  időtől  állítólag  messze  lemaradt
    lemezjátszómon megszólaló muzsikával. A magam időkeretében botorkálok,
    melyet ti elfelejtettetek már, vagy kihagytatok  -  aminthogy  én  sem
    ismerem technikai  csodáitok  szerkezetét,  hanem  látni  vélem  őket,
    jövőből   rámmeredő   rémlátomásomban:   mint   már-már    kacagtatóan
    élvezhetetlen ócskaságokat.
        Vásároljak hát Marantz  hangszórót?  Isten  őrizz,  hiszen  valaki
    nemrég megnyerő őszinteséggel beszámolt róla, hogy mennyire  csalódott
    a Marantzban! Mire várok  hát,  míg  azt  csinálom,  hogy  nem  veszek
    Marantzot?  A  következőt,  a  még   jobbat   majd   másvalaki   fogja
    megbélyegezni. Közben telik az  idő,  múlik  az  életem.  Az  lenne  a
    bölcsebb, ha mégiscsak megvenném a Marantzot (ha lenne miből). Vagy az
    elmarasztaló cikket olvassam,  hogy  vigasztalódjak?  Maradok  Marantz
    nélkül, és aki kineveti  naiv  örömeimet,  s  bátran  lépeget  a  maga
    időkeretének határai között, miként én járok a  magaméban,  ám  tegye.
    Csak arra kérem, számoljon be egyszer majd ő  is,  őszintén,  a  saját
    élményeiről.

                                                               Szuly Gyula

    


    A fényképeket Kun Imre: 30 év művészek között című könyvéből vettük át
    (Zeneműkiadó, 1965).