Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon. Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával. (Válaszboríték fölösleges.) Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Mindazt, ami e levelekből közérdekű, továbbra is megtalálják a Hangszerviz hasábjain. A "..." kihagyást jelöl. Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"), csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez vámcédula szükséges: Címünk: Hifi Magazin, Budapest 1906, Pf. 223. Nagyhangú fogadkozásunk ellenére a HFM őszi száma másfél hónapos késéssel jelent meg. Nem mi tehetünk róla, hanem egy törött nyomdagép, de minthogy ez utóbbi nem tud beszélni, helyette ismét mi kényszerülünk elnézést kérni Olvasóinktól. Mit fogadhatnánk meg ezek után? Legfeljebb azt, hogy többé nem fogadkozunk... Ezt a rovatunkat egyébként szeptember 27-én zártuk (még az őszi szám megjelenése előtt, tehát nem várhattuk meg a legfrissebb postát). Következő lapzártánkat valamikor februárban tartjuk, és a magazin várhatóan májusban jelenik meg legközelebb. A régebbi lapszámok közül e pillanatban a 6-8. kapható még a Lapkiadó Vállalat újságüzletében, a Thököly út 21. szám alatt. Mérőszalag Bejczi Sándor Budapest, Sallai Imre u. 1/b, 1225 ...Éppen a napokban csaptam le héjaként a 7. számú HFM-re. (No meg előtte többre is.) Remegő térdekkel silabizáltam magnószalagtesztjüket. Csodás volt. Egyetértünk. A Polimer szalagok LEHETNÉNEK kitűnőek, ámde mely kifürkészhetetlen akarata a kegyetlen végzetnek: nem azok. Most diplomatikus próbáltam lenni, elkerülendő ama jelzőt, melyet levélben kultúrember nem használ, vagyishogy... A felelősségen lehet vitatkozni, BASF kontra Polimer, csak még abban kellene valahogy megállapodni, hogy ezek után mikor lesz nálunk használható magnószalag. De más most az én bajom! A Mérőszalag!!! (Bezugsband). Van egyáltalán ilyen!? És ha van, hol!?... Miután évek óta kergetem széltében-hosszában széles e világon, kezdem gyanítani, tán csak a mesében van ilyen tünemény... Nem siránkoznék én, csak tetszik tudni, az olyan édes, amikor az összes idevonatkozó szakirodalom úgy emlegeti a mérőszalagot, mint valamely gyomnövényt, melyet az egyszerű és ártatlan halandó csak úgy felszedeget az árokszélről marokszám... A dolog azért is bánt, mert a magnóimon legalább decibelskálás kijelzők vannak, s így még a magamfajta csőringer is el tudná végezni legalább a legalapvetőbb összehasonlító jellegű szalag- és magnóméréseket. Egyszóval, igen tisztelt HFM! Miféle istencsudája az a mérőszalag? Létezik-e valójában, s ha igen, hozzájuthat-e felnőtt, büntetlen előéletű, katonaviselt magyar állampolgár - vagy csak az istenek kiválasztottjai? Nem, a mérőszalag nem lidércfény, nem tündérmese, nem bíborszínű virág - a mérőszalag igenis létezik. Olyannyira, hogy csaknem egy nagyságrenddel drágább a közönséges magnószalagnál. (Devizában számolunk, persze.) És külön-külön kell belőle vásárolni vasoxidhoz, meg krómdioxidhoz, meg 9,5cm/s-ra, meg 19-re, meg Dolby-kalibrálásra... És hogy valami vidítót is mondjunk: rendkívül könnyű tönkretenni. Sendust Bottfai Pál Budapest IX., Ernő u. 32., 1096 Hiányoltam többször, hogy miközben magnókat tesztelnek, nem írnak a beépített fejek élettartamáról. A legutóbbi számukban, miközben az AKAI CS-M3-at vesézik, ilyet írnak: "a beépített Sendust fejek remélhetőleg hosszabb élettartamúak lesznek, mint a normál fejek". Hát ez késztetett engem írásra. Számomra a leglényegesebb egy magnónál, hogy hány üzemórát garantál a cég a beépített fejekre. Ha már ilyen mindenre kiterjedő műszeres vizsgálatokat tartanak, nem ártana megérdeklődni a cégtől vagy más forrásból ezt az adatot is, annál is inkább, mivel a nálunk kapható Akai-Videoton toronyban levő deck-ben is Sendust fejek vannak... Nem feledékenységből hallgattunk a magnófejek élettartamáról. Nincsenek egyértelmű és megbízható adataink. Már csak azért sincsenek, mert itt nem csupán különleges anyagokról és fejgyártó technológiákról van szó. A különféle kazetta-gyártmányok nem egyformán koptatják a magnófejet. (Előfordul, hogy a kis filclapocskát sokszorosan nagyobb erővel nyomják a fejre, semmint ez megengedhető volna.) Mindazonáltal mi is úgy gondoljuk, hogy az Orion, Technics, Pioneer, Akai kazettás magnók kombinált feje legalább néhányezer üzemórát kibír. Ellentmondás Nagy László Székesfehérvár, Landler J. u. 24., Eddig tartózkodtam attól, hogy tollat ragadjak, legutóbbi számukban azonban újra felfedeztem azt az ellentmondást, amelyet már előző számaikban is konstatáltam. A kazettás deckek mérésérőt van szó. Önök például az Akai CSM 3 típusú magnó torzítását 1kHz-en 0dB-en 0,2%-ra mérték vasoxidos jelhordozóval - ez meglehetősen jó érték, olyannyira, hogy kétkedve kell fogadjam, hiszen ugyanez a gép metál kazettával 0,6-0,7%-ot torzít. Márpedig a vasoxidos kazetta jóval meredekebb korrekciót igényel, mint a metál, és ez viszont egyértelműen nagyobb torzítást jelent. Lehet, hogy a magnó nem ehhez a metál kazettához volt beállítva és ez is lehet az oka például a gyenge frekvencia-átvitelnek, de akkor mi értelme a gyári adatok ilyen módon történő ellenőrzésének?... Nem a mi adattáblázatunkban van az ellentmondás: maga a magnótechnika az, ami ellentmondásos. Csupa-csupa kompromisszum az egész! A paraméterek gyakran egymás ellen dolgoznak (bővebbet erről ebben a számunkban, Mit mérünk a magnón cím alatt). A vasoxid szalag, bizony, általában kevésbé torzít a másik kettőnél. Ezzel szemben a króm kevésbé zajos, a metált pedig jobban ki lehet vezérelni a magastartományban. Milyen kár, hogy nem használhatjuk egyszerre mind a hármat! A gyárak mindenesetre szeretik úgy specifikálni magnóikat, mintha a vásárló egyszerre használhatná mind a három kazettatípust... Orister Karakas András tanár Berettyóújfalu, Honvéd u. 7. I/4., 4100 Kedves Dankó Emil! A nagy tervezgetés közepette elfogytak a Merkury rádiók, maradtak az Oristerek, amikről mindig is tudtam, hogy nem jók. Az Ön modifikálási javaslata azonban hitet adott egy merész húzásra, és megvettem az erősítőt... Arra azonban még álmomban sem gondoltam, hogy ilyen csúnya dolgok vannak a fekete dobozban. Neki a "mod"-nak. Panelbemérés, 4 órai nagy odafigyelés, várakozás... Egyből szólni fog, vagy hibáztunk valahol? Nos! Elsőre hibátlanul! Mérések: jó! Rohanás haza, elő a régi felvétellel, mellé pedig ugyanazt, de már a "férfias" Oristerrel. Hát, ha van hangzásbeli különbség, itt aztán volt! Nem akartam hinni a fülemnek! Van azonban egy probléma. Egy magas sziszegő-sustorgó hang kíséri főleg a lemezjátszóról felvett számokat. A rádióból felvetteket kevésbé. A régebbi felvételeknél a zaj nem annyira feltűnő az elmosódott, tompa hangzás miatt. Ha van válasz: köszönöm. Befejezvén, csak gratulálni tudok többedmagammal együtt! Nagyon örülünk, hogy bevált a MOD. A zajnak valóban csak a nagyszintű bemeneteken kellett csökkennie, fono-előerősítő üzemmódban viszont már nem. Ezen, sajnos, sokat már nem lehet segíteni - legalábbis emiatt már nem érdemes belefogni egy újabb (bizonytalan kimenetelű) módosításba. Ezzel a bemenő egységgel, ami az Oristerben van, nagyon nehéz volna tovább redukálni a készülék zaját. * A 9. szám Oda-visszaforgató könyvében szóba került Horváth Iván neve, illetve az ő két számmal ezelőtti Hungarohang-recenziója. H. I. kezdetben nem kívánt beleszólni a vitába, de később úgy érezte, mégis volna hozzáfűzni valója - amit alább készséggel közreadunk: Dr. Nádori Péter, az MHV osztályvezetője lekötelező udvariassággal "mégis komoly és sok tekintetben megszívlelendő" írásnak minősíti Hungarohang című cikkemet. Különösen nagy örömet szerez azzal, hogy kilátásba helyezi: az általam bírált Kocsis-lemez felvételéből új préselés készül. Ugyanakkor "eléggé súlyos tévedésben" marasztal el, nevezetesen, hogy azonosítom a piano/forte és az adagio/allegro fogalompárokat. Írásomat újraolvasva nem találom benne ezt az azonosítást. Lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam, de tudjuk, nincs olyan szöveg, mely ne adna lehetőséget félreértésre. Nádori dr. az illendőség kedvéért mégiscsak feltételezhette volna, hogy általam ismert jelentésű szavakat használok. Bartók keserű viccének ("adagio barbaro") idézésével azt kívántam bizonyítani, hogy a komponista jelentést tulajdonított a mű címének. Jómagam viszont - ez szövegemből bizonyára kiderül - kizárólag a "barbaro" szó jelentését bátorkodtam nemcsak ritmikai, hanem dinamikai utasítás gyanánt is értelmezni. * Profi prospektus Igazán gyönyörű kiadvány - ilyet eddig csak nyugati cégektől láttunk! Ez a füzet azonban tagadhatatlanul magyar: "Videoton magazin" a címe. Az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat (az IPV) adta ki, a Videoton gyár megbízásából, és el kell ismernünk, kitűnő munkát végzett. A papír elsőosztályú, csak úgy villódznak rajta a szebbnél-szebb színes fotók a készülékekről, a gyártósorokról, a tervezőkről, a zenehallgató vásárlóközönségről - és tipográfiájában mégis példás rend uralkodik. Egyszóval, minden tekintetben professzionista prospektus. Csak egy, csak egy oldalt kellett volna elhagyni a Videoton magazinból. A fénykép, amelyet mi is átvettünk, ezt a címet viseli: Koncertterem - magánhasználatra; vagyis a hifi lényegét kívánja érzékeltetni az olvasóval. "A szoprán énekhang balról jön... a zongoraszóló jobbról zeng... s a kórus mintha velünk szemben sorakozott volna föl." Sajnos, a kép tanúsága szerint a szoprán néma marad, a zongoraszóló sehonnan sem zeng, hasonlóképpen a kórus is a távolmaradásával tüntet, lévén ez az együttes egy vonószenekar, amelyet csak egy-két más hangszerű zenész egészít ki. Tévedés kizárva. A fényképet ugyanis mi közöltük annakidején, a Hifi Magazin 6. számában, a Vonósszerenád kettes számrendszerben című cikk illusztrációjaképpen. A fotót Haris László készítette. Ezt azonban nem nekünk, hanem az IPV-nek illett volna odaírnia a kép alá, az egyébként valóban profi prospektusban. Szeánszok Takács Jenő Tatabánya, Pf. 345., 2800 Szeretném két dologról meggyőzni Önöket. 1. Alkalmam volt meghallgatni egy Akai GX-4000-es magnót, véleményem szerint reális körülmények között (LN 150-7). Ne haragudjanak meg, de nem tudom, Önök hogyan tudták 19-es sebességen szoros versenyben tartani a Revox B-77-tel, mert szerintem az Akai elviselhetetlen és használhatatlan. Komolyzenei programokon az elektromos és mechanikai zaj, valamint a mélyfrekvenciás áthallás az elfogadható minimális szintet sem éri el. Lemezjátszón futó lemezhez képest még a felvevő erősítő is zajos (Line), míg Önök annak idején éppen az alacsony zaj (?) és kiváló hangminősége miatt ajánlották. Ezek után a magnó hangja nem vitatéma. 2. A Technics MC 310-zel kapcsolatban: nem tudom elképzelni, hogy az Önök által is lineárisnak (ha nem a leglineárisabbnak!) mért átvitelű pick-up "feltűnő" basszushiányban szenved. Feltételezésem: mivel már hallottam arról az érdekes dologról, hogy az Ortofonok a saját trafójukról szebben szólnak, valamint a frekvencia-átvitelük is lineárisabb, elképzelhető, hogy az MC 310 nem tudta kifutni magát (illesztési probléma?). Ezért elhamarkodottnak tartom véleményüket, annál is inkább, mert az én berendezésemen (mérőlemezen is - dhfi-2) erről szó nincs... A GX-4000-et, valamint az MC 310-et a következő berendezésen hallgattuk meg: Technics SL-1100A lemezjátszó, Nagaoka MC-kábel, Fisher CC-3000 előerősítő (MC-headamp 22 ohm), Luxman 505 végerősítő (utánépítés, mod.), Altec Lansing Model 5 hangfalak, Nakamichi 480 kazettás deck. Megítélésünk szerint Olvasónk egy hibás Akait hallgatott. Mi jónéhány darabbal kísérleteztünk már, és ennyire kirívó hibákat egyiken sem tapasztaltunk. Ezenkívül, ha jól vesszük ki a levélből: komolyzenén vetették össze a két gépet, és ez Természetszerűleg sokkal keményebb próbatétel, mint a popzenei műsor. 1. számunk szeánszában azt írtuk: "egy Karajan-felvétel félpercen belül a Revox javára döntött, viszont popzenén nem éreztük nagy megalkuvásnak az Akait." Aztán: "jobb kontrollberendezés ismét csak a Revox előnyére vezetne, ennek azonban nézetünk szerint nincs jelentősége az Akai-tulajdonosok szempontjából". Mint megírtuk, JBL-t használtunk, és azt írtuk róla, hogy "el tudnánk képzelni korrektebb lehallgatóberendezést". Spendoron a különbség tényleg jóval nagyobb. De hány Akai-tulajdonosnak van JBL-je, Spendorja vagy Altec-je? A Technicset mi bizony basszusszegénynek hallottuk az Ortofon MC 30-hoz képest, márpedig az az MC 30-sal sokkal jobb basszusú hangszedőkkel is találkoztunk már. Kétségtelen tény azonban, hogy módosulhat a hangkép, ha a Technics-hangszedőt egy kifejezetten neki szánt illesztőegységgel használjuk. Megintcsak emlékeztetjük Olvasónkat: cikkünkben mi célozgattunk is erre! A dolognak egyébként utána fogunk járni. Közvetlenül lapzárta előtt kölcsönkaptuk a Technics SC7-300 MC head amp (előelőerősítő) mintapéldányát. Még sokat kell játszadoznunk vele, mielőtt megítélhetnénk, de első benyomásaink szerint maga az Ortofon MC 30 pickup is jobb véleménnyel van erről a kis elektronikáról, mint a saját méregdrága trafójáról... Hangsúlyozni szeretnénk, hogy örülünk a visszajelzésnek, annak, hogy Olvasóink megosztják velünk információikat, tapasztalataikat. Mert minél drágább egy készülék, annál nehezebb a "helyére tenni", felelősséggel elbírálni. Szubjektív objektivitás Baricza Dénes Bp. Tompa u. 14., 1094 Egyetemista vagyok, a Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki karán tanulok... Nekem nagyon tetszik a HFM hangvétele, modora, de azért van egy-két kérdés, amiben nem értek egyet, illetve azt hiszem, jól jön egy kis jószáradékú tanács. (Ez túl nagyképűre sikerült.) Szóval, a hangdoboz-mérésekre gondolok. Rendkívül szubjektív dolog! (Nem, nem tévedés, szubjektívet mondtam.) Önök, mint a nagytöbbség, úgy mérik a "ládákat", hogy a mérőmikrofont a doboz szimmetriatengelyében helyezik el, valamelyik hangszóró középvonalában, attól 1m távolságban. (Rosszabb esetben a doboz geometriai középpontjától 1m-re.) Nos, itt az első óriási hiba! Tudott dolog, hogy a többutas dobozoknál a keresztezési frekvenciá(k)on kioltás keletkezik a ládától bizonyos távolságban. (A hangszórók ellenfázisban működnek.) Tehát ha a mérőmikrofont egy kétutas doboznál úgy helyezik el, hogy a magas, illetve a mély hangok nem egyforma utat tesznek meg - például a magas tengelyében -, akkor még egy viszonylag jó dobozról is olyasmi görbét kapnak, mint Önök a Spendorról. Nekem van a BC1-ről eredeti, gyári prospektusom. Persze, biztosan van Önöknek is. Nem csodálkoztak, micsoda különbség van a két görbe között? (Persze, tudom, a gyári adatlap mindig hazudik. Csakhogy a Hi-Fi News & RR csaknem pontosan ugyanilyen görbét mért! Hogy miért? Mert máshová tették a mikrofont!) Hát ennyit érnek az ilyen mérések. A HFN & RR görbéjén 3kHz-en és 13kHz-en, a keresztezési frekvenciákon, közel sincs akkora "gödör", mint a HFM-én. Mellesleg ők a mikrofont nem a geometriai középpontba tették! A két görbe ég és föld. Aztán az úgynevezett süketszoba. Még egy jó süketszobában is a szobát mérjük, nem a hangszórót. Például ahogy növeljük az 1m-es mikrofontávolságot, egyre szebb lesz a görbe. (Jó szoba esetén.) A hangsugárzás jobban szét tud terülni, kisebb a valószínűsége, hogy a mérőhelyen kioltási pont van. Harmadszor a doboz magassága. Ennek a szerepe még süketszoba esetén is óriási! Hát még lakószobában! A padlóról visszaverődő hanghullámok elsősorban a mélytartományban okoznak kioltást. Kísérletet végeztek arról, mennyit befolyásol a doboz magassága a talajtól a frekvencia-görbén. (HFN & RR, 1971. szeptember.) 80cm magasságról indultak, itt a görbe már 110Hz-en 3dB-t esett. A legnagyobb magasság, amíg elmentek, 3m volt, a görbe alja itt 50Hz-re tolódott le! A cikk szerzője azoknak, akik még jobbat akarnak, azt tanácsolja, forduljanak magasépítő-kivitelezőhöz. Mindezt csak azért mondtam el, hogy érzékeltessem, mennyire nincs értelme az ilyen méréseknek. (Ezzel a véleményemmel nem állok egyedül.) Nem lehet azonos körülményeket biztosítani a hangdobozoknak. Márpedig akkor "nem ér a nevem", ahogy Önök mondják. Nem is lehet azonos körülményeket biztosítani, hiszen mindegyik doboz más felépítésű, és ezt figyelembe kellene venni. Ezzel a kör bezárul. Biztos vagyok benne, hogy például a HS 500-asból valami hasonló görbét lehetne kicsikarni, mint ami az előlapján díszeleg. Lehet, hogy fel kéne vinni a Hűvösvölgybe, fel kellene lógatni egy fára a föld felett 14,53m magasan, a tetejére kakukkfüvet kellene szórni, és egy "speciális" mérőmikrofont (esetleg Orion-gyártmányt) 23 fokkal kelet felé megdönteni. Fáradozásunk gyümölcse valószínűleg nem maradna el. Véleményem szerint hasonló a helyzet, mint a hangszedőknél. Meghallgatással kell eldönteni a minőséget. Egy-két szépgörbéjű hangdoboz biztosan vereséget szenvedne például egy előnytelenül mért Spendortól. Hát akkor meg mit ér az egész? Várom válaszukat. Isten őrizz, hogy nagyképűnek merjük nevezni Olvasónk jótanácsait... de ha már ő maga is annak mondja, ne vitatkozzunk vele. Legalábbis erről ne. A többiről viszont annál inkább. Olvasónk értelmetlennek nevezi a hangsugárzók műszeres tesztjét. Ha igaza van, akkor a gyárakban a tervezők, ők vajon hogyan dolgoznak? Megvárják, míg rájuk jön az ihlet, és a pillanatnyi impressziók sugallatára állítják össze a legújabb konstrukciót? Vagy pedig bemennek a süketszobába és felállítják a mérőmikrofont? Tudniillik ők se tehetnek mást. Elképzelhető, hogy Olvasónk szerint - aki, mint írja, véleményével nem áll egyedül (bár aligha a Műszaki Egyetem hallgatóira és előadóira gondolt) - "Quod licet Jovi, non licet bovi", azaz amit szabad a konstruktőrnek, nem szabad az ellenőrnek? Nem valami demokratikus nézet. Amit Olvasónk a mérés szubjektivitásáról ír, az nem egyéb, mint játék a szavakkal. A szubjektivitás minden (gondolkodó) ember munkájában jelen van. A mi szubjektivitásunk abban áll, hogy többféle, módszer közül kiválasztjuk a szerintünk legjobbat, legalkalmasabbat. És ezzel vége szakad bármiféle szubjektivitásnak, hiszen minden egyes hangdobozt következetesen ugyanúgy mérünk. Az általunk tesztelt hangdobozok tehát közös nevezőre hozhatók egymással - de nem feltétlenül a mások által tesztelt példányokkal. "Első óriási hibánkban" tökéletesen vétlenek vagyunk, ugyanis - ellentétben Olvasónk magabiztos föltételezésével - mi nem a doboz szimmetriatengelyében mérjük a hangsugárzókat. Módszerünk: addig keresgélünk a mérőmikrofonnal a szokásos 1 méteres távolságban, amíg meg nem találjuk azt a pontot (Sweet spot, "édes pont", mondja az angol), amelyben a legegyenletesebb görbét mérhetjük. A Spendoron, legalábbis a mi példányunkon, ez a pont (csaknem) a doboz középvonalába esett, ennyi az egész. Mellesleg, a görbe valóban eltér valamelyest a gyári görbétől, de például megközelíti azt, amit Colloms mért a Hi-Fi Choice-ban: az átmeneti frekvenciák beszakadása ott is kitűnően látszik. Szó sincs "ég és föld különbségről", a BC1 görbéje bármelyik tesztlapon ±3 decibelen belül marad. (Erről még lesz szó ebben a számunkban). A "Sweet spot"-ban felvett görbe a legjobb oldaláról (valójában: szemből) mutatja be a hangsugárzót. Azt a hangképet modellezi, amelyre a zenehallgató csakis akkor számíthat, ha egyesegyedül van a szobájában, s ott is éppen a sztereó székben, azaz a két hangsugárzó fókuszában ül. Nyilván modelleznünk kell a rosszabb, illetve a legrosszabb helyzetet is. Ezekről ad tájékoztatást régebbi gyakorlatunkban a köralakú polárdiagram, újabban pedig a két, oldalnézetben (20 és 40 fokban) felvett görbe. Nota bene: az utóbbiak csodálatosan kimutatják a keresztezési pontokat is... Demagóg dolog úgy fogalmazni, hogy a süketszobában is a szobát mérjük, nem a hangsugárzót. Az átlagos süketszoba (például a miénk) 200Hz alatt nem ad realisztikus eredményt, dehát ezt is annyiszor megírtuk már! (Csodálkozunk is, hogy Olvasónk erről nem tett említést, mert ha valaki a Hifi Magazinnal vitatkozik, akkor illik elolvasnia legalább a Hifi Magazint.) Ezért kell kiegészíteni a mérést az úgynevezett közeltéri görbével, amely (szerintünk) jól modellezi azt is, amit az elméleti számítások sejttetnek, és azt is, amit a lakószobában hallhatunk. Sőt, mélyfrekvenciákon a süketszoba egyébként is jól modellezi a közönséges lakószobát. De mit modellez az, aki három méter magasságban méri a hangsugárzókat? A Spendor BC1-nek különféle magazinokban látható görbéi meglehetősen közel állnak egymáshoz; lényegesen közelebb, mint az általunk mért hazai hangdobozok görbéihez. Olvasónk azt írja: "biztos vagyok benne, hogy a HS 500-asból is hasonló görbét lehetne kicsikarni, mint ami az előlapján díszeleg". Mi mindent megtettünk - és mégsem sikerült. Komoly hálára kötelez bennünket, aki tudatja velünk, melyik - többé-kevésbé és reprodukálható - méréstípussal rajzoltathatnánk fel a HS 500-asról az előlapján látható nonszensz-görbét. Mérnök jelölt Olvasónknak pedig azt javasoljuk, gondolkodjék el az alábbi, az övéhez hasonlóan megalapozott kijelentésen: "Biztos vagyok benne, hogy 1435,68 méter magasságban, földkörüli pályán egy pár rendőrcsizma kering - csak persze meg kell tudni keresni." Kivezérlés Lengyel László Bp., Titó u. 4. III/15., 1045 A minap a Magyar Rádió 3. műsorán a Sztereó kívánságműsort hallgattam. Az egyik hallgató 20-20 másodperces, 10kHz-es 100%-os jelet szeretett volna hallani, külön a jobb és a bal csatornán, hogy be tudja állítani házilag épített rádiójának sztereó dekóderét. A műsorvezető valamilyen szakember véleményét kérte, aki kifejtette, hogy mivel a rádióműsorok zöme magnóról szól, ezt a kérést nem tudják teljesíteni, mert "a magnószalagok nem viselik el 10kHz-en az ilyen magas kivezérlést". Én nem vagyok szakember, de több helyen (például a HFM-ben is) olvastam, hallottam, hogy az orsós magnók szinte minden paraméterben legyőzik a kazettásokat, így a magasabb frekvenciájú kivezérlésben is. A HFM 4. számában a Pioneer CT-F1250-es kazettás magnó mérésekor megadták, hogyan viselkedik ez a magnó 0 decibel kivezérlésen. Ha jól olvasom le, metál szalagon 10kHz-en még 0,5 decibeles esés is alig van. Ezek szerint ezt egy stúdiómagnónak még ennél is jobban kell tudnia. Kérem Önöket, hogy ha valamit félreértelmeztem, magyarázzák meg. A Pioneer, metál szalaggal, valóban kifogástalanul hozta a 10kHz-es jelet - csak ezután kezdett esni a görbéje. Összehasonlításul elég megnézni a 9. szám Revox-cikkét: a nagy sebességgel futó nagy orsós magnók görbéje 0 decibel kivezérléssel még 20kHz környékén is lineáris lehet. És a stúdiómagnók ugyanígy dolgoznak; sőt, elvben még jobban is. Habár az Ön által említett rádióműsort nem hallottuk, gyanítjuk, hogy inkább maguknak az URH-adóknak a kivezérelhetőségéről van szó. Mivel a műsort meglehetős magashang-emeléssel sugározzák (a vevőkészülékek pedig ennek megfelelően, tükörképszerűen magasat vágnak!), az URH-adókat magasabb frekvenciákon nem lehet annyira kivezérelni, mint a középtartományban. Az áthallásba azonban már valóban beleszólnak a stúdiómagnók is. Magasabb frekvencián ugyanis már ezeknek sem jobb az áthallásuk, mint a jóminőségű, korszerű sztereó dekódereké. Így aztán érthető, hogy pontos mérés alapjául nem szolgálhatnak. Orto-fontolgatások Tóth Rudolf Bp., Ottó u. 10. X. 43., 1108 ...A demó-lemezekről olvasottakra emlékezve megörültem, mikor a Kálvin téri Áruházban megláttam egy Ortofon Test Record feliratú hanglemezt. Bár kissé sokalltam az árát, a 750 forintot, jó vagy talán rossz szokásomhoz híven meghallgatás nélkül megvásároltam. Otthoni lehallgatáskor a következőket találtam: TC 3000. Első oldal: 1 sec. mérőjel; halk, számomra ismeretlen rendeltetésű zaj; 8 sec. mérőjel; 4 sec. mérőjel. Második oldal: ugyanez. Kérdéseim: mi a véleményük a lemez áráról? És mire használható egyáltalán? Szent Kleofás! Önnek tévedésből a TC 3000 tesztkomputerhez való mérőlemezt adták el! A TC 3000-ről a HFM 6. számában látható egy színes hirdetés. Ezt a gépet kiskereskedőknek szánták, magánember semmire se megy vele; ugyanez vonatkozik a készülék mérőlemezére is. Akinek ilyen példány jutott, szaladjon, és gyorsan cseréltesse vissza a boltban! (Budapesti olvasó, teljes címmel) ...És még mindig a témánál maradva: megtudtam, hogy az Ortofon lemez a nyugat-európai boltokban átlagosan 15 márkába kerül... Akárhogy is számolunk, azért a két-háromszoros ár egy kicsit sok. Azt hiszem, a RAMOVILL ezt az árat csak konkurens hiányában engedheti meg magának. Szóval: szerintem nem ez a lemez a "best buy". Erre biztosan azt mondják majd: örüljek, hogy egyáltalán van ilyen lemez a hazai boltokban; akinek drága, ne vegye meg. Erről ennyit... Olvasónkat rosszul informálták: az Ortofon (demó- és) tesztlemez nemhogy nem olcsóbb, hanem jóval drágább a közönséges nyugati lemezeknél. Az NSZK-beli árát nem ismerjük, de azt tudjuk, hogy Angliában - ahol pedig szerényebbek az árak! - 8 fontsterlingért árusítják a második Ortofon-albumot, tehát azt a kiadványt, amelyért itthon 560 forintot kér a RAMOVILL. Szolgáljon bizonyíték gyanánt a Hi-Fi Answers júniusi számából kitépett cetli. Szóval, nem éppen nagy üzlet az egész. Az igazi "best buy" természetesen szerintünk sem az Ortofon, hanem az a demonstrációs és tesztlemez, amellyel, sajnos, egyelőre adósunk még a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat. 10.000.000 Az újságírói tájékozatlanság mindig bosszantó. Hát még, ha korgó gyomrú embereket keres fel a riporter azzal a meglepő hírrel, hogy ők tulajdonképpen nemcsak hogy nem éheznek, hanem úgyszólván degeszre zabálják magukat... Ez a gasztronómiai hasonlat nem durvább annál az interjúnál, amely a Magyar Nemzet kulturális rovatában jelent meg, Zenei ritkaságok boltja címmel (1982. augusztus 14-én, "-zi" aláírással). Arról tudósítanak itt bennünket, hogy újra megnyílt a Múzeum köríti zenei antikvárium és hogy kottákon és zenepedagógiai munkákon kívül hanglemezeket is tart. Az újságíró megkérdi a boltvezetőt: "milyen ritkaságokat kínálnak?" A válaszból megtudjuk, hogy a popzene kedvelői "tucatjával vitték" a cikkíró által Bombay-nak keresztelt Goombay Dance Band, illetve Johnny Cash lemezét, "olyannyira, hogy ez utóbbi már nálunk is felkerült a hiánycikkek listájára" - Teccik érteni? Már nálunk is. Nemde, abszurd dolog, hogy akadjon olyan nyugati poplemez, amellyel MÉG a Múzeum körúti zenei antikvárium sem szolgálhat?! És most következik az a kérdés, amelyet még egy Arany Kakadu Díjjal sem lehet méltóképpen honorálni. Csupa nagybetűvel szedjük, hogy jobban kidomborodjék az eszmei mondanivalója (és a magyartalansága): - MINDEN VÁSÁRLÓI KÍVÁNSÁGOT TUDTAK TELJESÍTENI? Csak aki most érkezett a hathúszassal, de nem a személyvonattal Bikkmakkfalváról, hanem a hathúszas űrhajóval egy idegen bolygóról - csak az tehet fel ilyen kérdést egy olyan országban, amelyben ma már sok mindenből vásárolhatunk ugyan, de semmiből sem olyan kevéssé, mint éppen a nyugati hanglemezekből. Hallgassuk meg a választ is, az is frappáns: - BÁR KÉSZLETÜNK A TÍZMILLIÓ FORINTOT IS MEGHALADJA, CSODÁRA MI SEM VAGYUNK KÉPESEK... Az embernek az a kényszerképzete támad, hogy a boltvezető meg a riporter szerint ez a tízmillió forint valamiféle összegnek tekintendő... Magánkasszában, persze, az is volna - de az ország, sőt (mint a cikkből megtudtuk, Közép-Európa) legnagyobb zenei antikváriumában?... Hadd emlékeztessük a magasröptű beszélgetés résztvevőit arra, hogy Magyarország lakosainak száma úgy nagyjából éppen tízmillió, tehát aki világéletében lógott a számtanóráról, még az is könnyedén kiszámolhatja, hogy Közép-Európa legnagyobb zenei antikváriumának árukészletéből minden magyarra 1, azaz egy, forint (100 fillér) esik. Hadd tájékoztassuk a riportert arról is, hogy egyetlen nyugati hanglemez 3-400 forintba kerül. Dollárban. Minden józan ember belátja, hogy hazánk erre a célra nem adhat ki devizát - de minek azt a látszatot kelteni, mintha dúskálnánk a ritkábbnál-ritkább nyugati hanglemezekben? Jó vicc. Sőt: kabarétréfa. A kispénzű öreg gavallér (Feleki Kamill játszotta!) azt mondja imádottjának: "Mancika, jöjjön velem a cukrászdába, és ott öt forintért annyi krémest ehet, amennyi csak Magába fér."