MOD: A módosítás kockázatai



        Csaknem  két  éve  már,  hogy  3.  számunkban  megindítottuk a MOD
    rovatot,  amelyben  a  gyári  készülékek  módosításával  foglalkozunk.
    Indítékainkat  aligha kell felsorolnunk, hiszen mindenki tudja, hogy a
    legtöbb  bolti masina vagy nem szól olyan jól, ahogyan szólhatna, vagy
    pedig  a tervezők "kispóroltak" a gépből egy-egy fontos szolgáltatást,
    funkciót,  és  ezt pótolni kellene. Bizonyítják ezt Olvasóink levelei,
    amelyben  újabb  tanácsokat  kérnek,  vagy  éppenséggel ők ajánlanak -
    gyakran  ígéretes  -  módosításokat  Annak  idején  nem határoztuk meg
    pontosan,  hogy  tulajdonképpen mire is vállalkozhatunk. Nem is tudtuk
    volna  pontosan meghatározni. Most talán, némi tapasztalat birtokában,
    már   megpróbálhatjuk  összefoglalni  a  módosítások  lehetőségeit  és
    kockázatait.
        Igazi  MOD-nak nyilván azt tekinthetjük, amelyre nagy szükség van,
    s  amely  a  legkevesebb  munka,  költség  és idő fejében a legnagyobb
    eredményt hozza. Sajnos, a képlet ritkán áttekinthető: az eredmény nem
    teljesen   egyértelmű   -   s  általában  figyelembe  kell  venni  más
    szempontokat  is.  Vegyük  sorba, mi mindent kell mérlegre tenni, amíg
    egy-egy modifikációt elfogadunk, megvalósítunk - vagy végleg elvetünk.

    1. Csakis a boltból!

        Milyen  készülékek  feljavításán  törjük  a  fejünket? Erre könnyű
    válaszolni:    kizárólag   olyan   gépek   jöhetnek   szóba,   amelyek
    Magyarországon  bolti forgalomba kerültek, mégpedig elfogadhatóan nagy
    tételben.  A  modifikáció csak ekkor éri meg (számunkra) a fáradságot,
    mert  ekkor  közérdekű  -  még  ha  ténylegesen csak kevesen fogják is
    megcsinálni.  Ritka, magánúton beszerzett típusokkal nem foglalkozunk,
    még akkor sem, ha a BÁV üzleteiben is van belőlük néhány példány.
        (Ezekről  a  többnyire  használt  masinákról  egyébként  is  nehéz
    megállapítani,  mire  képesek  valójában.  Szervízkönyv,  persze, soha
    sincs hozzájuk; gyakran még a kapcsolási rajzuk is hiányzik.)

    2. (Legalább) minimális minőség

        A  módosításnak  az  a  legfőbb  értelme, hogy jobbá tegyük velé a
    készüléket.  Erre  -  látszólag  -  akkor a legnagyobb az esélyünk, ha
    gyöngécske  masinát választunk, hiszen azon bőven van javítanivaló, az
    eredmény  pedig  látványos  lesz.  A dolog azonban nem ilyen egyszerű.
    Hiába  javítjuk  fel  a készülék egyik-másik műszaki jellemzőjét, ha a
    többi  alapvetően  gyenge:  az összhatás változatlan marad. Sajnos, az
    olcsóbb  készülékek paraméterei között többnyire "megvan az összhang".
    A  legjobb példa erre a lengyel gyártású M 531S kazettás magnó. Nagyon
    sokan   kérték,  keressünk  valamiféle  MOD-ot,  amellyel  csökkenteni
    lehetne  e  magnó  kellemetlen  zaját.  Nem vállalkoztunk a feladatra,
    holott  a  zajt  -  néhány tranzisztor és egyéb alkatrész cseréjével -
    valóban  redukálni  lehetne.  Ámde  az  M  531S  ezenkívül  még számos
    betegségben     szenved.     Magas     a     nyávogása,    szegényes a
    frekvenciaátvitele,  hogy  csak  a legfontosabbakat említsük. Ezeken a
    bajokon már nem lehet segíteni egyszerű modifikációval. Szinte mindent
    újra   kellene  tervezni.  Mi  nem  vállalkozhatunk  egy-egy  készülék
    általános műszaki színvonalának feljavítására, csak egy-egy olyan hiba
    kiküszöbölésére,  amely  indokolatlanul  alacsonyan  tartja a készülék
    átlagos (tehát: elfogadható) minőségét.

    3. Mérték és érték

        Az  egyszerű  megoldásokat  keressük - de mi számít egyszerűnek? A
    "szakmabeli",  aki  rendelkezik  a  kellő  ismeretekkel  és  rutinnal,
    egyszerűnek  ítél  viszonylag  bonyolult,  költséges  megoldásokat, és
    ezeket  akár  sportból  is képes végrehajtani, függetlenül attól, hogy
    akkor már akár egy új készüléket is építhetne. Ámde minden konstrukció
    gazdaságossági    számításokon    alapul,   s   ugyanez   vonatkozik a
    modifikációra    is.    Többen   is   tudósítottak   bennünket   olyan
    Orister-módosításról,  amely kétségtelenül igen jó eredményt adott, de
    ennek  az  volt  az  ára, hogy ki kellett cserélni a teljes előerősítő
    részt,  át  kellett alakítani a bemeneti választókapcsolót, ki kellett
    iktatni a hangszínszabályozó fokozatot, kisebb változtatásokat kellett
    végrehajtani   a   teljesítményfokozaton...   s  maradt  eredetiben: a
    hálózati   tápegység   és   a   doboz.  Véleményünk  szerint  ilyenkor
    kifizetődőbb egy teljesen új készüléket építeni - esetleg vásárolni.

    4. Melyik ujjunkat harapjuk meg

        Igyekszünk    megtartani   a   készülék   eredeti   állapotát   és
    szolgáltatásait.  Ez már önmagában is kompromisszumra kötelez. Például
    a  Merkury  rádió  átalakításán sokat töprengtünk (és a töprengést még
    nem fejeztük be). Sokan kérik egy monitorkapcsoló beépítését, de akkor
    meg kell változtatni a bemeneti jeleket fogadó illesztő-fokozatot - és
    akkor  azt  már  rögtön úgy kellene kialakítani, hogy nagyobb bemeneti
    jelet  tűrjön  el,  ugyanis ez a paramétere igencsak gyatra. Ehhez egy
    újabb részt kellene beépíteni az erősítőbe, vagy fel kellene áldozni a
    hangszínszabályozást,  amelyre  szerintünk  ugyan  nincs nagy szükség,
    mások  viszont  esetleg  fontosnak  tartják,  s  végülis: benne van az
    árban. Tovább törjük a fejünket.
        Kevésbé jellemző, de előfordul, hogy a módosítás úgyszólván tálcán
    kínálja  magát,  és  az  ember  szinte nem is érti, hogy a konstruktőr
    annak  idején  miért  nem  eleve  így tervezte meg a gépet. Kiderülhet
    azonban,  hogy  a  tervező  tudta, mit csinál, helyesebben: "tudatosan
    söpörte  be  a  szemetet  a  szék  alá". Erre a WSH-111 típusú lengyel
    erősítő  szolgáltat  jó példát. Dózsa Dezső debreceni olvasónk fedezte
    fel  elsőnek,  hogy  ha  a  fono-bemenetről  leforrasztja  a láthatóan
    "túlméretezett",  820 pF-os kondenzátort, akkor sokkal tisztábban szól
    az  előerősítő.  A  tervezők  azonban  nem véletlenül tették oda azt a
    kondenzátort:  ezzel  hárítják  el  a  zavaró nagyfrekvenciás jeleket,
    amelyekre a készülék valószínűleg igen érzékeny. A módosítást tehát mi
    nem ajánlhatjuk - pontosabban: csak feltételesen ajánlhatjuk, azoknak,
    akiknél   nem   okoz  rádiófrekvenciás  zavart.  Megpróbálni,  persze,
    érdemes:  ha nem válik be, vissza kell forrasztani a kondenzátorokat a
    helyükre.

    5. Amire nincs garancia

        Az  előbbi  tippet  eddig  azért  nem  közöltük  lapunkban, mert a
    WSH-111  még túlságosan új volt, és nem akartunk bogarat tenni a vevők
    fülébe,   nehogy   belenyúljanak   az   erősítőbe   és   elveszítsék a
    szavatosságot. Most már meg merjük kockáztatni, hiszen sokan lehetnek,
    akiknek  készülékére  már  lejárt  a  garancia.  Az új vevőket azonban
    türelemre  intjük  -  akárcsak más berendezések vevőit is. Mert ha egy
    készülék  szavatoltan rossz, akkor még mindig jobb, mintha szavatosság
    nélkül rossz.

    6. "Késő bánat, ebgondolat"

        Előbb-utóbb  minden  készüléket  elér  a  sorsa:  el akarják adni.
    Ilyenkor   aztán   sürgősen   vissza  kell  alakítani  eredeti,  gyári
    állapotába.  Nincs  kizárva,  hogy  egyszer  még  eladási  érvet lehet
    kovácsolni  abból,  hogy  a  gépet  "a  Hifi  Magazin  ajánlása nyomán
    módosították",  de egyelőre súlyos ezresekbe kerülhet, ha a masina nem
    originál. Különösen kényelmetlenek az úgynevezett külsérelmi nyomok...
    Az    "irreverzibilis",    "visszafordíthatatlan"    módosítás    néha
    elkerülhetetlen  ugyan,  de  a  díszelőlap  megfurkálásáról  mindenkit
    lebeszélünk,  még  akkor  is, ha emiatt nehezebb, komplikáltabb MOD-ot
    kell választanunk.
        Tucatodszor  hozakodunk  elő a népszerű orsós magnónak, az Akai GX
    4000D-nek  (és elődjének) krónikus hibájával: játék közben megváltozik
    a leeresztő orsó fékező nyomatéka, emiatt a magnó nyávog, és egyébként
    sem  kíméli a szalagot. Nehéz ügy, de tekintve, hogy Magyarországon az
    Akai  az egyetlen igazán hifi magnó, érthető, hogy sokan kísérleteznek
    a hiba elhárításával. (Mi is szóba hoztuk 6. számunkban, a Házimagnó -
    Stúdiómagnó  című  cikkben.)  A  bajai Vincze Aurél például, amennyire
    levele  alapján  meg tudjuk ítélni, nagyon szellemes megoldást talált,
    de  ez  is  az  előlap  megbontásával  jár. Még várni szeretnénk vele;
    reménykedünk (lehet, hogy hiába?) egy olyan módosításban, amelyhez nem
    kell kifúrni a díszelőlapot.

    7. Tanuljunk könnyen, gyorsan esztergálni

        Nem  utolsó  szempont,  hogy  mennyibe  kerül az átalakítás. Eleve
    elzárkózunk   az   olyan   ötletektől,   amelyek   a  készülék  árával
    összemérhető  költségeket  vonnak maguk után. De még ha kiadás várható
    összege  belül  marad is egy ésszerű határon, megfontolandó, mire megy
    az  átlagember  egy-egy olyan módosítással, amelyhez precíz mechanikai
    alkatrészeket kell csináltatnia.
        Maradjunk  az  Akai magnó példájánál. Nyilvánvalónak látszik, hogy
    egy  14-15  ezer forintos gép feljavítására érdemes elkölteni 1-2 ezer
    forintot,  de az is nyilvánvaló, hogy ezt a módosítást (ellentétben az
    erősítők  MOD-jával)  már  nem ússzuk meg esztergálás nélkül, az pedig
    "szűk  keresztmetszetet"  képez  az egész magyar iparban. A laikus, de
    még  a  műszakilag  tájékozott zenebarát is csak nehezen talál magának
    esztergályost,  különösen olyat, aki megbízhatóan és precízen dolgozik
    -  és  akinek  ráadásul  a  gépe  is  tűrhető állapotban van. Az olyan
    átalakítást,  amelyhez  komoly  finommechanikai  munka szükségeltetik,
    mégiscsak  a  vállalatok  közreműködésére kéne alapozni. Nem véletlen,
    hogy  a  Tesla  NC 440 módosítására (HFM 4.) a RAMOVILL-t kértük fel -
    pedig  az  a  MOD még mindig sokkal egyszerűbb, mint amilyenre az Akai
    magnó szorul rá.

    8. Alkatrész nélkül nem megy

        Milyen  alkatrészeket használhatunk fel MOD-jainkhoz? Azt hisszük,
    csak olyan módosításokat szabad ajánlanunk, amelyekhez bárki megveheti
    az  alkatrészeket  a boltban - legalábbis elvben. Mert igazság szerint
    gyakran  még  egy  ellenállásért  vagy kondenzátorért is lejárhatjuk a
    lábunkat.  Akkor  viszont  már  kerüljük  az olyan munkát, amelyhez az
    alkatrészeket  kizárólag  külföldön,  vagy "nem egészen tiszta" utakon
    lehet  beszerezni.  Nem akarjuk bosszantani azokat, akiket a módosítás
    érdekelne   ugyan,   de   képtelenek  volnának  előkeríteni  hozzá  az
    alkatrészeket.  A magunk tapasztalatából tudjuk, hogy ilyenkor nagyobb
    a méreg, mint az öröm.

    9. Műszer is kéne...

        Feltevésünk  szerint  a  MOD-rovat olvasóinak többsége rendelkezik
    bizonyos    alapvető   elektrotechnikai   ismeretekkel,   ha   szakmai
    gyakorlattal  nem  is. Vannak szerszámai, egyszerűbb műszerei (átlagos
    minőségű  univerzális kézi műszerekre gondolunk) - de aligha fér hozzá
    bonyolultabb  berendezésekhez.  Sajnos,  ezek  híján  le  kell mondani
    néhány  olyan,  kézenfekvőnek  tűnő módosításról, amelyet pedig számos
    olvasónk szorgalmaz.
        Így  például gyakran kérnek javaslatot arra, hogyan állíthatnák be
    magnójukat  a  leggyakrabban  használt  szalaghoz,  kazettához. Nos, a
    beállítás  tárgyi feltételei: hanggenerátor, hangfrekvenciás voltmérő,
    oszcilloszkóp,   esetleg  torzításmérő  is  -  ezeket  kevesen  tudják
    beszerezni.   Aki  pedig  csak  úgy,  vaktában  próbálja  állítgatni a
    magnóját,  majdnem  biztosan  többet  árt vele, mint amennyit használ.
    Ezért  nem  merünk közreadni efféle módosításokat - noha az átalakítás
    egyszerű volna, és szinte semmiféle anyag nem kellene hozzá.

    10. Mentegetődzés

        Mindezek ellenére mi is érezzük, hogy illene négyhavonként (vagyis
    minden  számban)  legalább  egyetlen  egy  MOD-ot  közzétenni. Sajnos,
    nagyon  kevés  energiánk  marad a kísérletezésre - és a kísérletek nem
    feltétlenül  gyümölcsözőek.  Előfordul,  hogy  az  elvi  megoldás  már
    megvan,  de  a  gyakorlatban  olyan  akadályokba  ütközünk, hogy végül
    mégsem  adjuk  közre a MOD-ot. Kérjük Olvasóinkat, legyenek türelemmel
    irántunk.
        Mentegetődznünk  kell  amiatt  is,  hogy  noha Olvasóink bőségesen
    küldenek   be   ötleteket,   javaslatokat,  mi  ezeket  eddig  nemigen
    publikáltuk.  Nem  azért  van  ez,  mintha féltékenyek volnánk, hiszen
    Olvasóink  eredményeire  e  lap  szerkesztői is büszkék lennének. Ámde
    logikus,   hogy  ellenőrzésképpen  először  nekünk  magunknak  kellene
    végrehajtanunk  egy-egy  módosítást  - különben hogyan is ajánlhatnánk
    másoknak!  A próbához mindenekelőtt készülékekre van szükség, mégpedig
    kifogástalan állapotúakra, azokból is mindig kettőre (hangdobozból két
    párra!),   hogy   előbb  végigmérjük,  utána  pedig  A-B  teszttel  is
    kimutathassuk, hogy a masina "ilyen volt - ilyen lett!". Egy-egy próba
    hetekig  eltarthat.  Kénytelenek  vagyunk  tehát erősen szelektálni az
    ötletek  között,  és  ilyenkor  bizony  szükségképpen az előítéleteink
    irányítanak  bennünket,  különösen, ha hangdobozokról van szó. Például
    se  szeri,  se száma azoknak a javaslatoknak (teóriával vagy anélkül),
    hogy:  építsünk  Tesla  csipogót a HS 280-ba, vagy éppen ellenkezőleg:
    tegyünk  30  centis  bolgár  mélyhangszórót  a  HS  40-be.  Nem vonjuk
    kétségbe  e  javaslatok  értelmét,  de  valahogy lelkesebben reagálunk
    azokra  a  MOD-okra,  amelyek  nem  annyira a találgatáson, a váratlan
    ötleteken,  mint  inkább alapos műszaki megfontolásokon épülnek. Talán
    nem  véletlen, hogy eddig mindig csak hangszóró-csereberéről volt szó,
    de  még  senki  sem  lepett  meg bennünket (mondjuk) a HS 40-esnek egy
    optimalizált    basszreflex-változatával.    (Mindazonáltal:    lásd a
    Hangszervizben a "HS 281?" alcímű bekezdést.)
        Megtisztelve érezzük magunkat, ha Olvasóink továbbra is megosztják
    velünk  tapasztalataikat,  javaslataikat,  MOD-jaikat,  s  megígérjük:
    mindig átgondoljuk ezek sorsát. Mi örülnénk a legjobban, ha valamelyik
    beválna - és biztosak vagyunk benne, hogy lesz is, amelyik beválik. De
    mielőtt bármelyiket is a nyilvánosság elé vinnénk, mérlegelnünk kell a
    realitását.  És  a  mérleg  másik  serpenyőjét,  mint  láttuk, sok-sok
    szempont súlya nyomja. Miután jól-rosszul, de sikerült összefoglalnunk
    a  módosítások  elvi buktatóit, Dankó Emil talált még egyet, de ez már
    konkrétum,  és  azzal kapcsolatos, hogy 5. számunkban monitorkapcsolót
    javasoltunk  a  Prometheus  rádióhoz. A módosítást magát változatlanul
    jónak tartjuk, csak az a kérdés, hogy a Prometheus, amelyet módosítani
    akarunk, szintén változatlan-e...
        Ugyanis a gyárak nagyon is gyakran módosítanak egy-egy készüléket.
    Néha  csak a típus "gyermekbetegségeit" akarják kiküszöbölni. Máskor a
    módosítás  a műszaki fejlesztést szolgálja. Sokszor viszont csak azért
    változtatnak a kapcsoláson, mert egyes alkatrészeket többé már nem tud
    beszerezni  folyamatosan  a  gyár,  és menteni akarja, ami menthető. A
    rossz   nyelvek   szerint   a   fejlesztési   osztályok   főleg  azzal
    foglalkoznak,  hogy  a  készülékeket áttervezik az éppen beszerezhető,
    általában    gyengébb   minőségű   alkatrészekhez,   anélkül,   hogy a
    specifikáción   módosítani   kelljen...   Ismerve   a   magyar  gyárak
    dokumentálási  rendszerét,  szinte  reménytelennek  tűnik, hogy minden
    esetben  felmérjük  a  változtatások,  felmentések, engedmények teljes
    halmazát  (különösen,  ha  egyes  gyárakkal - önhibánkon kívül - nincs
    kapcsolatunk). Előfordulhat tehát, hogy valamely módosításunk érvényes
    ugyan  az  eredeti  készülékre,  de  már  nem  érvényes  a  gyár által
    modifikált későbbi példányokra.
        Az  "elspórolt kapcsolóról" szóló cikk megjelenésekor úgy éreztük:
    végre  egy  minden szempontból támadhatatlan módosítás! Aztán kiderült
    (szerencsére nem olvasói levelekből), hogy az átalakítást mégsem lehet
    minden    készüléken    elvégezni    az    általunk    leírt    módon.
    Monitorkapcsolónak mi az "AM-szélessáv" kapcsoló üresen hagyott, 81 és
    82   pozíciószámú  sávjait  használtuk  fel.  Nos,  a  Sztereó  rádiók
    szervizkönyvéből  (Kókai  Tamás  és  Varsányi  János munkájából) arról
    értesültünk,  hogy a gyár a későbbiek során ezt a két kapcsolósávot is
    felhasználta. 1975 novemberétől kezdve új, µA 758 típusú IC-vel működő
    sztereó  dekóderre  cserélték  fel  a régi, tranzisztoros dekódert. Ez
    számos   változtatással   járt,  s  ezek  között  számunkra  itt  az a
    legfontosabb,  hogy  a  81  és 82-es érintkező most már foglalt. Azaz,
    hogy  mielőtt  teljesen belezavarodnánk, annyit még el kell mondanunk,
    hogy  a  mi  készülékünk,  amelyen  a  módosítást kikísérleteztük, úgy
    látszik,  átmeneti  darab volt: a dekódere már IC-s - de a szóbanforgó
    érintkezőket   mégis   szabadon  hagyták  rajta...  (A  dokumentációt,
    amelyből  mindezt kiokoskodhattuk, Szirtes József és Varsányi János, a
    GELKA  munkatársai  bocsátották rendelkezésünkre. Segítségükért ezúton
    mondunk köszönetet.)

                                      *


    Egy nyugalmazott Titán
    Videoton Prometheus (RA-5350-S)


        Hogy  őszinték  legyünk,  egyáltalán  nem  volt  szándékunkban még
    egyszer elővenni ezt a veterán gépet. Amikor monitorkapcsolóval láttuk
    el  (HFM  5.  szám: "Az elspórolt kapcsoló"), azzal tettük félre, hogy
    most  aztán tisztességgel vonulhat nyugalomba. Dehát annyi Prometheust
    használnak országszerte... mégiscsak jó volna, ha újult erőre kapna ez
    a  titán.  (TI  TÁN  azt  mondjátok,  hogy  akkor  már jobb eladni, és
    vásárolni helyette egy másikat? Nincs kizárva - akkor viszont vegyétek
    úgy,  hogy ez a módosítás most nem Nektek szól, hanem azoknak, akiknek
    a Prometheust eladtátok.) A most következő cikkben Dankó Emil alaposan
    szemügyre veszi az RA-5350-S fono-előerősítőjét.


        Tulajdonképpen  az  Orion  SE 1015 erősítő példáján győződtünk meg
    róla, hogy érdemes belenyúlni ezekbe az öreg (és távolról sem korrekt)
    jószágokba.  Ugyanis  eredetileg  az  Oristert sem akartuk módosítani.
    Amikor  mégis rászántuk magunkat (HFM 6. szám: "Harmincezer Orister"),
    kiderült, hogy a talán legkritikusabb egység, a fono-előerősítő milyen
    sokat  profitál  már  abból is, ha nem teszünk mást, csak elhárítjuk a
    legsúlyosabb hibákat. Közben fény derült arra is, hogy az Orister és a
    vele  nagyjából  egykorú Prometheus előerősítője csaknem azonos, tehát
    feltételezhetjük,  hogy  hasonlóan  kevés  munkával  ismét  számottevő
    javulást érünk el,
        Nos,  számításunk  bevált  -  de  azért van ám egy nagy különbség,
    amire  EKKORA  BETŰKKEL  szeretnénk felhívni a Prometheus-tulajdonosok
    figyelmét.  Az  Oristeren  könnyű volt demonstrálni, mennyit javult az
    erősítő  a  módosítás révén: az eredetileg bágyadt, mélytónusú hangkép
    kivilágosodott,   tisztább,   elevenebb  lett.  A  Prometheus  eredeti
    hangkaraktere   viszont  erősen  "loudness"-es,  érdes,  forszírozott,
    "hifi"  -  és  aki  egyszer már hozzászokott, az esetleg szegényesnek,
    érdektelennek  hallja  majd  a  módosított  erősítő sokkal korrektebb,
    kiegyenlítettebb,  zeneibb  hangját.  Azonkívül:  a  módosítás auditív
    hatását  mi  olcsó,  közhasználatú hangszedővel (Ortofon FF15E/II), de
    meglehetősen  lineáris  átvitelű  hangsugárzóval mértük fel. Ha valaki
    egy   krónikus   magashiányban   szenvedő  hangdobozpáron  használja a
    módosított  Prometheust, korántsem biztos, hogy nem támad hiányérzete!
    (Igaz. akkor még mindig ott van a hangszínszabályzó, meg a fiziológiai
    hangerőszabályozás.) Dehát végülis a jövőnek dolgozzunk, ne a jelennek
    - azaz, helyesebben: dolgozzunk a jelennek, ne pedig a múltban készült
    hangszóróknak,
        A   módosítás   egyébként   auditív  eredményétől  függetlenül  is
    indokolt:   18   decibellel,   azaz   csaknem   tízszeresen   növeli a
    fonoelőerősítő   erősítését.  A  gyakorlatban  ez  azt  jelenti,  hogy
    ugyanazzal  a hangszedővel most sokkal nagyobbat szól majd a készülék,
    és  a  magnófelvételeket  is  sokkal  jobban  kivezérli. Az átalakítás
    költsége  alig  haladja  meg a 100 forintot, alkatrészt alig-alig kell
    vásárolni, különösebb mechanikai munkára sincs szükség, de azért ezt a
    módosítást csak azoknak ajánjuk, akik mögött meglehetős gyakorlat áll.
    Valójában   kétféle  műveletről  van  szó:  átalakítjuk  a  korrekciós
    erősítőt,  és  "vonal" ("Line") kimenetet alakítunk ki. Az első MOD-ot
    mindenkinek  javasoljuk,  a  másodikat  csak azoknak, akiknek magnójuk
    van,  Line  bemenettel,  vagy  ilyen  magnót  szeretnének  vásárolni a
    közeljövőben.  Az  utóbbi  változtatásnak  hátránya  is  van: miután a
    Prometheuson   nincs   fölösleges  csatlakozó,  fel  kell  áldoznunk a
    kristályhangszedő   bemenetét,   vagyis   elveszítünk  egy  nagyszintű
    bemenetet.   Ugyanekkor   azonban  ezt  a  módosítást  elvi-gyakorlati
    útmutatásnak  szánjuk mindazok számára, akik más típusú, esetleg saját
    építésű erősítőt szeretnének ellátni vonalbemenettel.

                                      *

        A  módszer ugyanaz, mint az Orister módosításakor. Megváltoztatjuk
    azt   az   RC-hálózatot,  amely  a  negatív  visszacsatoló  hurokban a
    korrekcióról  gondoskodik.  Az eredeti hálózatra számított időállandók
    (T1,  T2, T3): 281, 178 és 63 µs az előírt 3183, 318 és 75 µs helyett.
    A   tervezők  valószínűleg  a  Foster  II  kifejtéssel  maghatározható
    RC-hálózatból,  indultak  ki,  csak  "elspórolták"  egy elemét (Ro). A
    Foster II kifejtéssel meghatározható RIAA görbét az alábbi RC-kétpólus
    állítja elő:

    


        Igaz,  a  mélyfrekvenciás  töréspontot  gyakran módosítani kell az
    erősítő   egyéb   tulajdonságaitól  függően  -  de  ennyire  eltérni a
    normálistól talán mégis túlzás.
        Kiszereltük     a    korrekciós    fokozatot,    és    megmértük a
    frekvencia-jelleggörbéjét, úgy, hogy az erősítő kimenetét először csak
    a   mérőműszer   bemeneti  impedanciája  terhelte  (Rt=2  Mohm).  Első
    diagramunk  az  imént  leírt, nem precíz kétpólus hatását szemlélteti.
    Ezt  a  hibát  a  tervezők  -  részben  - az erősítő után párhuzamosan
    kötött  RC-taggal korrigálják (lásd az eredeti kapcsolási rajzon: R415
    x  C397).  Az  utólagos  korrekció folytán tovább romlottak az áramkör
    képességei:  körülbelül 6 decibeles erősítési veszteség lépett fel, és
    a  kimeneti  impedancia  is magas lett. Az utólag kötött RC-tag hatása
    (terhelés:  Rt=100 kohm, illetve 68 kohm) jól kivehető a 2. diagramon,
    s  érzékelteti,  mire számíthatunk, ha különböző bemeneti impedanciájú
    magnóval   csatlakozunk  a  Prometheusra.  Az  eredeti  magnókimeneten
    felvett jelleggörbe a 3. diagramon látható (Rt=47 kohm).
        Figyeljünk  fel  egy  másik  jellegzetes  hibára is. Az előerősítő
    bemeneti  impedanciája itt is csak az erősítő bemeneti impedanciájától
    függ,  és  így  a  frekvencia  függvényében változik. Hatástalanítva a
    bemeneti   fokozat   bázisára   menő   visszacsatolást,  többé-kevésbé
    függetleníthetjük  e  fokozat  bemeneti  ellenállását a frekvenciától.
    Mindezt a 4. diagramon szemléltetjük. Ehhez a méréshez szükségünk volt
    egy  kis  segédáramkörre,  amelynek  pontossága (egyszerűsége folytán)
    korlátozott  ugyan, de így is tökéletesen láttatja, amit látni kell. A
    különböző frekvenciákon mért impedancia-értékeket külön is megadjuk (a
    műszaki adatok között).
        Vonalkimenetet  létesíteni igen egyszerű: csak kiemeljük azokat az
    ellenállásokat,   amelyek   az  eredeti,  áramgenerátoros  táplálásról
    gondoskodtak,  aztán  a magnó kimenetet átkötjük egy önálló csatlakozó
    hüvely  megfelelő  pontjaira  -  és  ezzel  tulajdonképpen  készen  is
    vagyunk. Első ábránk az eredeti (illetve a módosított) kapcsolási rajz
    egy  részlete.  Csak  a  bal  csatornát  ábrázoltuk,  a jobb csatornát
    természetesen   ugyanígy   kell   átalakítani,   csak  az  alkatrészek
    pozíciószáma  fog  eltérni,  általában  15-tel: például ami C402 a bal
    csatornán,  az  C417  a másik oldalon. Az utólag beépített alkatrészek
    pozíciószámát  001-gyel  kezdjük.  például:  R001,  ill.  R016 stb. Az
    átalakítás  leírásakor  természetesen  végig  párhuzamosan megemlítjük
    mindkét csatorna alkatrészeit.

    Az átalakítás menete:

    1.   Húzzuk  ki  a  hálózati  csatlakozót.  szereljük  le  a  készülék
    hátlapját,  és húzzuk hátra a készülék tetején levő falapot. Szereljük
    le a készülék perforált fenéklapjait.

    2.  Csavarjuk ki a fenéklapon található (1 db) M3-as süllyesztett fejű
    csavart.   amely  az  előerősítőt  rögzíti.  A  kicsavarozás  után  az
    előerősítő    alsó,    fém    árnyékolólemeze    a   rajta   található
    szivacsdarabkával együtt eltávolítható.

    3.   Forrasszuk   le  az  előerősítő  fémdobozának  tetején  található
    forrcsúcsról  a (4 db) földelő vezetéket. Forrasztás után leemelhetjük
    a felső árnyékoló burát.

    4.  Forrasszuk  le  az  áramköri  lapról  a  be- és kimeneti árnyékolt
    vezetékeket,  és azt is, amely a + tápfeszültséget biztosítja. Emeljük
    ki a panelt. A nyomtatott áramköri lap beültetési rajza és az általunk
    önkényesen számozott forrcsúcsok a 2-es ábrán láthatók:

    1. bal csatorna bemenet
    2. föld
    3. jobb csatorna bemenet
    4. -27 V
    5. bal csatorna kimenet
    6. jobb csatorna kimenet

    5.  A  fóliázott  részre  egyetlen alkatrész sem forrasztható, mert az
    árnyékoló  lemezt  nem tudnánk visszahelyezni. Így el kell végeznünk a
    következő  mechanikai átalakítást: fúrjunk csatornánként 4 db átm. 1,3
    mm-es  lyukat  (a  3.  ábra  szerint) az újonnan beépítendő 8002, ill.
    8017,  valamint  a C002, ill. C017 számára, majd vágjuk el a fóliát az
    X-szel  jelölt  pontoknál  az  R002,  ill. az 8017 forrasztási pontjai
    között.

    Ezután  hozzáláthatunk  a tulajdonképpeni átalakításhoz - amely bizony
    kellő   forrasztási   gyakorlatot   kíván.   Lehetőleg   rövid   ideig
    forrasszunk.  mert  a  réz  fólia  könnyen  elválhat!  Az  alkatrészek
    kiforrasztásakor is vigyázzunk: egy részük később még felhasználható.

    6.   Forrasszuk  ki  az  R415,  ill.  R430  pozíciószámú,  120  kohmos
    ellenállásokat. Helyükre tegyünk rövidzárakat.

    7.   Távolítsuk   el   a  C397,  ill.  C398  pozíciószámú,  330  pF-os
    kondenzátort.

    8.   Cseréljük   ki  az  R414,  ill.  R429  pozíciószámú,  100  kohmos
    ellenállást 2 Mohmosra.

    9. Cseréljük ki az R410, ill. R425 pozíciószámú, 15 kohmos ellenállást
    20 kohmosra.

    10.   Cseréljük  ki  az  R406,  ill.  R421  pozíciószámú,  1,5  kohmos
    ellenállást 680 ohmra.

    11.  Cseréljük  ki  a  C413, ill. C428 pozíciószámú, 100 nF-os kerámia
    kondenzátort 1 µF-ra.

    12.   Forrasszunk   a   C408.   ill.   C423  pozíciószámú,  2.2  nF-os
    kondenzátorral  párhuzamosan  (C001,  ill.  C016)  egy-egy  1,5  nF-os
    kondenzátort.

    13.   Forrasszunk   a   C409,   ill.   C424  pozíciószámú,  1,2  nF-os
    kondenzátorral  párhuzamosan  egy  1  Mohmos  ellenállást  (R001, ill.
    R016).

    14.   Cseréljük   ki  az  R403  ill.  R418  pozíciószámú,  330  kohmos
    ellenállást  15  kohmra.  Felhasználható e célra az eredeti R410, ill.
    R425.

    15.  Forrasszuk  be  a  már  elkészített  furatokba az R002, ill. R017
    pozíciószámú,  330  kohmos ellenállást. Használjuk fel erre a célra az
    eredeti R403, ill. R418 pozíciószámú ellenállásokat.

    16.  Forrasszuk be a C002, ill. C017 pozíciószámú, 10 µF-os elektrolit
    kondenzátort.  Ügyeljünk a helyes polaritásra! Az elkó "+" fegyverzete
    az R403-R002, ill. R418-R017 közös pontjával legyen összekötve.

    A  nyomtatott áramköri lapon az átalakításokat befejeztük. Rátérhetünk
    a  vonal  kimenetre. Akit ez már nem érdekel, annak a továbbiakban már
    csak a 22-es pontban leírt műveleteket kell elvégeznie.

    17.  Cseréljük  ki  az R440, ill. R439 pozíciószámú, 150 kohmos (egyes
    készülékekben:  68 kohmos) ellenállást 1,5 kohmra. Felhasználhatjuk az
    eredeti   R406,  ill.  R416  pozíciószámú  alkatrészeket.  (Ez  a  két
    ellenállás  egymás  mellett  helyezkedik el azon a nyomtatott áramköri
    lapon, amely az erősítő bemeneti választó kapcsolóit tartalmazza.)

    18.  Csavarjuk  ki  azt  a  lemezcsavart,  amely a bemeneti csatlakozó
    aljzatok  felerősítő  lemezét  tartja.  A  csavar  eltávolítása után a
    csatlakozó  aljzatok  felemelhetők, és így kényelmesen elvégezhetjük a
    további forrasztásokat.

    19.  Forrasszuk  le  a kristályhangszedő bemenet csatlakozójának 3-as,
    ill.  5-ös  pontjáról  az  árnyékolt  vezetékeket, majd szigeteljük és
    rögzítsük   gondosan.   Szüntessük   meg   az   5-ös  és  1-es  pontok
    összekötését.

    20.  A  magnó  csatlakozó  1-es,  ill.  4-es pontjáról forrasszuk le a
    vezetékeket, és kössük a kristályhangszedő 3-as ill. 5-ös pontjára.

    21.  Kössük  át a kristályhangszedő 3-as ill. 5-ös pontjait és a magnó
    csatlakozó  1-es,  ill.  4-es pontját az R004, ill. R019 pozíciószámú,
    150 kohmos ellenállással. Felhasználhatjuk ehhez az eredeti 8440, ill.
    R439  pozíciószámú  ellenállást.

    Ezzel  a  vonal  és  a magnó kimenetek átalakítását is befejeztük. Már
    csak  egy  művelet  maradt  hátra:  beállítani  a  korrekciós  fokozat
    bemeneti impedanciáját.

    22. Forrasszunk a mágneses hangszedő bemenet 3-as, ill. 5-ös pontja és
    a  2-es  pont  közé  egy  100 kohmos ellenállást (R003, ill. R018). Az
    eredeti R414, ill. R429 pozíciószámú ellenállás éppen megfelelő lesz.

        A   módosítást   befejeztük.   Csavarozzuk   vissza   a   bemeneti
    csatlakozókat  felerősítő  lemezt;  forrasszuk  vissza a tápfeszültség
    vezetékét,  valamint  a  be-  és kimeneteket a nyomtatott áramköri lap
    forrcsúcsaihoz.  Az  árnyékoló  búra  visszaszerelése  előtt  az  alsó
    árnyékoló lapra helyezzünk egy vékony szigetelőlemezt, tegyük vissza a
    szivacsdarabokat,  és  szereljük  vissza  az  előerősítőt.  Forrasszuk
    vissza a földelő vezetékeket. és végül dobozoljuk be a készüléket.
        Az átalakított előerősítő frekvencia-jelleggörbéje az 5. diagramon
    látható. Ha az újonnan kialakított vonal kimenetet nagyon kis bemeneti
    impedanciájú  magnóval  terheljük,  mélyfrekvencián  egy kis csökkenés
    várható.    A    Line    kimenet    47    kohmos   terhelés   esetén a
    frekvencia-jelleggörbe  20  Hz-en  1  dB-t esett. A módosított erősítő
    bemeneti  impedancia  jelleggörbéjét  a  6.  diagram ábrázolja. A 7-8.
    diagram  az  eredeti és a módosított elektronika különbségi torzítását
    ábrázolja  -  ez  a paraméter, mint látjuk, nem változott meg. Mindkét
    diagramot  az  előerősítő  kimenetéről  vettük  fel  (0,5  V  névleges
    kimeneti feszültség, Rt=220 kohm lezárás).

    


                                                                Dankó Emil

    
    
    

                                      *

    APPENDIX AZ AKAI GX 4000D MAGNÓHOZ

        Appendix,  azaz " f ü g g e l é k ". Több olvasónk is szóvá tette,
    hogy  első számunkban, az orsós Akai GX 4000D magnó tesztje alkalmával
    még  nem  adtuk  meg  azokat  a  frekvenciagörbéket,  amelyeket  azóta
    rendszeresen   közzéteszünk,  ha  magnót  vizsgálunk.  Kérésükre  most
    pótlólag  bemutatjuk az Akai frekvenciagörbéit. Szívesen tesszük, mert
    diagramjaink  kitűnően szemléltetik azt, amit a Hifi Magazin mindig is
    állított, vagyis, hogy az orsós magnók jobbak a kazettásaknál, és hogy
    a hifi a 19 centiméteres szalagsebességnél kezdődik.
        Előírás szerint -20 decibeles kivezérléssel kell mérni a magnókat:
    így  a  legszebb  a  frekvencia-átvitelük.  A  szabvány tehát a gyárak
    érdekeit   tükrözi.   Ámde  ahogy  növelni  kezdjük  a  kivezérlést, a
    frekvencia-átvitel  gyakran  rohamosan  romlik  - különösen a kazettás
    magnóké.  A -10, majd pedig a 0 decibelen felvett görbe sokkal igazabb
    képet rajzol a magnók képességeiről - és végtére is: a vásárló a magnó
    teljes  dinamikatartományát  kifizette!...  Miután  a  HFM 4. számától
    kezdve  ezeket  a  görbéket is következetesen megadtuk a tesztjeinknek
    alávetett  magnókról, olvasóinknak most módjukban áll összehasonlítani
    az orsós Akait a különféle kazettás gépekkel.
        A  mérést BASF C 264 Z típusú szalaggal végeztük, az Akal GX 4000D
    Low  Noise  szalagválasztó-állásában.  Négy  diagramunk  közül az első
    kettőt  -20  decibel  kivezérléssel  vettük  fel, 9,5, illetve 19 cm/s
    szalagsebességen. Számszerű kiértékelésük 3 dB szintváltozásra:

    9,5 cm/s, bal/jobb (Hz): 38-15k/35-13k
    19 cm/s, bal/jobb (Hz): 27-22k/25-22k

        A  3-4.  diagram  szintén  9,5,  illetve  19 cm/s szalagsebességen
    készült,  de  csak a bal csatorna viselkedését mutatja, -10, illetve 0
    decibeles  kivezérlési  szinten.  Az  utóbbi,  legszigorúbb  mérés így
    számszerűsíthető, ± 3dB tűrésmezővel:

    9,5 cm/s (Hz): 37-9k
    19 cm/s (Hz): 26-17,5k

        A  nagyobbik  szalagsebességen  a görbe még 0 decibelen is csaknem
    teljesen  lineáris.  Ebből a szempontból az Akai sokkal közelebb van a
    Revoxokhoz,  mint  a  kazettás  magnókhoz  (az  egyetlen  Orion SM 250
    kivételével - az idehaza kapható kazettás gépek közül ennek a legszebb
    a  frekvenciagörbéje).  A  kisebbik szalagsebességen felvett görbe már
    jobban  hasonlít  ahhoz,  amit a kazettás magnók produkálnak metállal:
    gyakorlatilag az történik, hogy a pianisszimókban még lineáris hangkép
    magastartománya  fokozatosan  "beszűkül",  ahogy  a zene a mezzofortén
    keresztül  fortéba,  majd  fortisszimóba csap át. A frekvencia-átvitel
    természetesen  csupán egyetlen paraméter. Vannak más műszaki jellemzők
    is,  amelyek  szintén  a  szélesebb szalag és a nagyobb szalagsebesség
    mellett szólnak.