Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hifi-kedvelők a hazai boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,   Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a  Magyar
    Elektrotechnikai  Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk a
    Hifi  Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen elfogulatlan,
    mindazonáltal  -  mint  bárki másé - a szubjektivitás jegyeit is magán
    viseli.

                                      *

        Ebben  a  kiadásunkban   mintha   kissé   túladagoltuk   volna   a
    hangszedőket; reméljük, Olvasóinknak nem fog megártani a dupla  dózis,
    és senkin sem lépnek fel melléktünetek (émelygés,  szédülés,  azonnali
    pickupcserélhetnék   stb.).   Dehát   amit   néhány   oldallal   előbb
    közreadtunk, az inkább csak teória volt, írott malaszt, ami  meg  most
    következik,  az  nagyonis  kézzelfogható:  a  drága  Technicsek   után
    szerényebben  árazott  Philips  és  Pioneer  pickupokat  is  kínál   a
    RAMOVILL. Talán meg is érdemlik a hangszedők ezt  a  megkülönböztetett
    figyelmet, végtére is a házikoncerten ők "adják  meg  a  hangot".  Nem
    véletlen, hogy az egész hifi-berendezésből éppen a hangszedőt  szokták
    lecserélni a leggyakrabban. (Főleg akkor, amikor már amúgyis  túl  sok
    barázdát koptatott el a tűje.)
        A  hangszedőkön  kívül  5  külföldi  készüléket  teszteltünk:  egy
    lemezjátszót, egy erősítőt és három kazettás magnót. Sajnos, az  ötből
    háromról az utolsó pillanatig sem derült ki,  lesz-e  rájuk  deviza...
    csupán két kazettás magnóról tudjuk, hogy még az idén egészen biztosan
    forgalomba kerülnek.  A  Bemutatjuk  rovat  így  rövidebb  lett,  mint
    terveztük. Reméljük, decemberben annál több  új  készülékről  írhatunk
    majd.

    Philips GP 400/III és GP 412/III

     

        Azt hiszem, egyszerűbb lesz a dolgunk, ha a Philipseket csak ilyen
    póriasan nevezzük meg, elhagyva  hosszú  nemesi  előnevüket,  ami  úgy
    hangoznék, hogy Super M Mark III. A jólismert GP  400  és  412  van  a
    kezünkben, csak immár harmadik  generációjukat  élik,  mert  időközben
    módosítgatták őket. Erre szükség is volt,  hiszen  körülbelül  15  éve
    vannak forgalomban; a jó tíz évvel  ezelőtt  konstruált  GA  308  jelű
    lemezjátszónak is a GP 400 volt a pickupja. Kíváncsiak lettünk volna a
    széria különleges tűvel ellátott csúcsdarabjára  is,  de  az  még  nem
    érkezett meg. No majd legközelebb.
        "Klasszikus"  mozgómágneses  jószágok   ezek,   működési   elvüket
    pontosan leírtuk 4. számunkban ("Ortofónia"). A GP 400 tűhegye  kúpos,
    a tűt acéltömböcskére ragasztva rögzítették a tűszárhoz, de a tűhegyre
    redukált effektív tömeg így is csupán 0,2mg -  ez  meglepően  alacsony
    érték. A GP 412 tűhegye  elliptikus,  és  a  gyémántot  egy  zafírtömb
    kapcsolja a tűszárhoz. Az effektív tömeg itt már csak 0,1mg. A  mágnes
    amit a tű mozgat -  nagy  energiájú  Ticonal  XX  ötvözet,  amelyet  a
    Philips a Super M elnevezéssel illet, innen a sorozat beceneve. A négy
    tekercs rendkívül vékony huzalból készült. A menetszám a  GP  400-ason
    körülbelül 2500 - a drágábbik típusba még ennél is nagyobb  menetszámú
    tekercset  tettek,  növelve  ezzel  a  kimeneti  feszültséget   (annak
    ellenére, hogy ennek a hangszedőnek feltehetően kisebb a mágnese).
        Mindkét hangszedőt fém (mumetál) burába  építették;  ez  igen  jól
    "árnyékol". A kivezetőcsapok a szokványos kör-keresztmetszetűek (talán
    nem is tennénk említést róluk, ha a Pioneerokon is ilyenek  volnának).
    A tűvédő is a szokásos lehajtható plexikengyel; ez a  legpraktikusabb.
    A Philips egyszerű műanyagdobozba csomagolva szállítja hangszedőit, és
    ad melléjük 4 csavart, 2  anyát,  4  (felforrasztható)  csatlakozót  a
    kivezetőcsapokhoz,  valamint  egy  angol-francia   nyelvű   használati
    utasítást a teljes gyártmánycsalád  leírásával.  A  tűtartók  felirata
    IIIS, illetve IIISE, mely utóbbiból  az  E  feltehetően  annyit  tesz:
    Elliptikus (hacsak nem azt jelenti, hogy: Elemér).

    Pioneer PC-3MC és PC-4MC

    

    Pioneer  PC-4MC  hangszedő.  Gyakorlatilag  azonos a PC-3MC vel, habár
    színben - és hangszínben - valamelyest eltérnek


        Mintegy  ellenpontozva  a  hagyományos   Philips-konstrukciót,   a
    Pioneer  e  hangszedői  a   lehető   legszokatlanabbak.   Először   is
    mozgótekercsesek, ami már  önmagában  is  figyelemreméltó.  Másodszor:
    "magaskimenetűek", nem kell hozzájuk illesztőegység  -  itt  kezdi  az
    ember hegyezni a fülét. Harmadszor,  a  tűjük  minden  további  nélkül
    cserélhető - egyre izgalmasabb a dolog. Negyedszer, meglepően  olcsóak
    - vagyis, mindent összevéve "túl szép a menyasszony".
        Voltaképpen egyetlen típusról van szó; valószínű, hogy  a  gyárban
    kiválogatják a széria jobban sikerült darabjait, és ezeket  elliptikus
    tűvel látják el (4 MC), a többi pedig kúpos  tűt  kap.  A  konstrukció
    lényege   a   következő.    Csatornánként    két    rendkívül    erős,
    szamárium-kobaltból  készített  mágnes  három  pólus-lemezt  gerjeszt.
    Szinte teljesen közrefogják a meglehetősen nagy menetszámú  tekercset,
    amelynek mozgása  folytán  így  viszonylag  nagy  kimeneti  feszültség
    indukálódik: képes  kivezérelni  a  szabványos  bemeneti  érzékenységű
    előerősítőket. Szabadalmaztatta is ezt a konstrukciót a  Pioneer  cég.
    (Ami egyébként nem jelent  sokat.  A  szabadalmak  tárgya  feltétlenül
    valami új - de nem feltétlenül valami jó.)
        A hangszedőtest műanyagból van, és nem  találni  benne  különösebb
    árnyékolást. Így rendkívül könnyűre sikeredett a pickup, mindössze 3,1
    grammosra,  felére  az  átlagosnak!  A  tűtartó  rész,  amely  szintén
    műanyagból  készült  és  amely  a  tekercseket  is  magában  foglalja,
    egyszerűen kiemelhető a foglalatából.
        Montírozáskor meglepetés érheti az embert. A 3MC és a 4MC teljesen
    szabványos ugyan, a két csavarlyuk félcollnyira  van  egymástól  -  de
    menetesek.  Namármost,  ha  a  hangkarunk  fejrészén  egyszerű  lyukak
    vannak, semmi gond, de ha ezek is menetesek, akkor a hangszedőtest nem
    fog szorosan felfeküdni a papucsra. Kivéve.  ha  közéjük  mesterkedünk
    valami definiálhatatlan vastagságú alátétet.
        Az  ízléses  műanyagdobozban  2  felerősítő   csavart,   kisméretű
    csavarhúzót találunk és egy vaslemezkét: egy  0,8  grammos  nehezéket,
    arra az esetre, ha a hangkar kevesellné a Pioneerok súlyát. Kapunk még
    4 parányi, színes vezetéket, végükön  csatlakozócsövecskével  (ilyenek
    kötik össze  a  hangszedőt  a  papucs  csatlakozóival).  A  hangszedők
    kivetetőcsapjai egyébként nem kör-, hanem  négyszög-keresztmetszetűek,
    ez nem valami szellemes újítás, megnehezíti a babramunkát. A beépítési
    utasítás és a specifikáció  többnyelvű  ugyan,  de  mindegyik  nyelven
    szűkszavú.


    Méréseinkhez

        A Philips-hangszedők frekvencia-jelleggörbéjén szembetűnik a 10kHz
    fölötti, jókora kiemelés. A  specifikációban  az  áll,  hogy  "húsztól
    húszig" ±2dB - ez bizony túlzott optimizmusra vall. Szép az  áthallási
    csillapítás, különösen a GP 400-asé  (szimmetrikus  a  két  csatorna),
    persze, csak addig, amíg a kiemelés el nem kezdődik.  Nyilvánvalóan  a
    mozgó rendszer rezonanciája okozza ezt az anomáliát. A drágább GP  412
    rezonanciája   egy   árnyalatnyival   magasabbra   tolódik   és    egy
    hajszálnyival csekélyebb  (mert  kisebb  az  effektív  mozgó  tömeg!).
    Frekvencia-intermodulációs    torzításuk    alacsony     (kisebb     a
    specifikáltnál), letapogatási képességük a 120µm határán van, ami igen
    becsületes dolog. Eltekintve a magasfrekvenciás  kiemeléstől:  korrekt
    hangszedők, egyenletes műszaki jellemzőkkel.
        Ami a Pioneerokat illeti, kínosabb az ügy. Ezeknek  is  kiemel,  a
    frekvenciagörbéje de nem 10, hanem  már  7kHz-től  kezdve  (persze  az
    áthallás is csak idáig jó), s aztán csúcsok  és  beszakadások  követik
    egymást: a görbén eluralkodik a rosszul  csillapított  rezonancia.  Az
    átviteli sáv egyébként széles,  mindkét  hangszedő  30-40kHz-ig  "él".
    Magas az  intermoduláció  (3000+300Hz),  legalábbis  az  MC-hangszedők
    nívójához  mérten.  Tulajdonképpen  semmiféle  olyan  paramétert   nem
    találunk,  amely  a  mozgótekercses   hangszedők   jellemző   erényeit
    tükrözné. Meglehetősen cikkcakkos az  1kHz-es  négyszögjelük  is,  jól
    mutatja, hogy a felfutó jel nyomában erős berezgés lép fel. Ez  még  a
    Philipsekkel  összevetve  is  feltűnő,  pedig  a   GP   400   és   412
    impulzusfotói is  tetemes  magashang-többletről  árulkodnak.  Egyetlen
    paraméter szép: a két Pioneer sokkal nagyobb feszültséget ad ki,  mint
    amekkorát a gyár specifikál. Akkora jelet adnak, mint a Philipsek.  No
    de minek ehhez az MC?
        (Túlmenően szokványos  vizsgálódósainkon,  a  PC-3MC  hangszedőről
    több frekvenciagörbét is felvettünk. A gyár 30-100 kohmos lezárást  ír
    elő, s ezen belül 47 kohmot javasol. Hogy  csökkentsük  a  kellemetlen
    magaskiemelést,  változtatni  kezdtük  a  terhelést.  A   47   kohmról
    lementünk 23  és  félre,  tizenötre,  majd  7,5  kohmra  -  különösebb
    eredmény nélkül. Végül már csak 250 ohmmal zártuk le a  hangszedőt.  A
    kimeneti jel ekkor erősen csökkent,  de  a  frekvenciagörbe  nem  lett
    simább.

    
    
    

    Szeánsz

    

        Mindig előbb mérünk, és csak utána fülelünk - ez a  szabály.  Most
    mégis úgy hozta a sors, hogy a Philips és a Pioneer hangszedőket  csak
    utólag vethettük alá a műszeres vizsgálatnak, s amikor a  meghallgatás
    folyt, még semmit sem tudtunk a paramétereikről;  kérjük  az  Olvasót,
    hogy ezt becsületszóra higgye el nekünk. Szeánsz közben  nem  lebegtek
    frekvenciagörbék a lelki szemeink előtt. A Philipsek közül  a  GP  400
    úgy  ezer  forintba  kerül,  tehát  valamivel   olcsóbb   az   Ortofon
    FF15E/II-nél. A GP 412  (1500,-)  már  drágább  az  FF-nél,  de  jóval
    olcsóbb, mint a VMS 30/II. A mérce tehát maga-magától adódik.
        Első nekifutásra az jött ki, hogy létezik egy "Ortofon-hangkép" és
    egy "Philips-hangkép" (ami önmagában még nem volna meglepő), és hogy a
    kettő  közül  az  Ortofoné  a  zeneibb.  A  két   nívósabb   hangszedő
    összehasonlításakor könnyűzenén a VMS hangja volt az "eseménytelenebb,
    de  simább,  nyugodtabb",  a   GP   412   pedig   "izgalmasabban,   de
    színezettebben"    szólt.    Komolyzenén,    egyáltalán:    akusztikus
    hangszereken    már    egyértelműbb    volt    az    Ortofon    előnye
    (kiegyenlítettebb, tisztább,  teresebb,  hangszóróktól  függetlenebb),
    illetve a GP hátrányai (szűkebb tér,  "közelmikrofonozás",  "szőrösebb
    hang"). Ugyanígy jobbnak kell minősítenünk az FF15-öt is a GP 400-nál.
    A Philipsen itt is felismerhető volt a magashang elszíneződése, amitől
    a színpad beszűkül, a hangszín szőrössé válik. Az FF-nek is  megvannak
    ugyan a maga bajai: kissé hátracsúsztatja a színpadot, enyhén fátyolos
    és   szintén   "színez",   de   alighanem    egy    kicsit    magasabb
    frekvenciatartományban. Ezáltal a hangképe kiegyenlítettebb, a  zenéje
    levegősebb. Hangsúlyoznunk kell, hogy a különbség itt nem volt annyira
    drasztikus, mint az előbb. Mondhatni: megfelelt az árdifferenciának.
        Miután  ilyen  szépen  megismertük  a   "Philips-hangot"   és   az
    "Ortofon-hangot", utoljára a  GP  412-őt  vetettük  össze  az  Ortofon
    FF-fel - és  most  jön  a  meglepetés:  alig  észleltünk  különbséget!
    Hosszas hallgatódzás után aztán felismerhetővé  vált  az  a  bizonyos,
    Philips-féle elszíneződés, ami könnyűzenén gyakran kellemes is  lehet,
    de  azért  mégis  a  gép  hangja,  nem  a  hangszereké.   Az   Ortofon
    középtartományában hosszabb sáv marad tisztán.
        Annyi bizonyos, hogy a négy hangszedő  hangképe  egyetlen  egyenes
    mentén ábrázolható:  A  GP  412  pontosan  "abban  az  irányban  jobb"
    kistestvérénél,  amely  irányban  a  nagyobbik  Ortofon  is  jobb   az
    FF15-nél. A Philips-sorozatból a GP 412 tart ott,  ahol  az  Ortofonok
    közül az FF15E/II. A két utóbbinak a  minősége  nagyjából  azonos;  mi
    talán inkább az FF-et választanánk(egyébként olcsóbb is), de  azért  a
    GP 412 is elfogadható alternatívát nyújt. A  Pioneer  MC-hangszedőiről
    csak nagyon röviden szólunk. Még a PC-4MC  a  jobbik,  de  az  is  úgy
    cseng-bong, hogy az ember képtelen tőle odafigyelni a zenére. Ez az  a
    bizonyos japán hang; annyira tolakodó, hogy utána minden más hangszedő
    tompának, bágyadtnak hat, és percekig tart, amíg  az  ember  (féllábon
    ugrálva, mint fürdés után) kirázza füléből a vizet... akarom  mondani,
    a  PC-4MC  hangját.  "Tulajdonképpen"   nem   torzít,   de   rendkívül
    természetellenes, nem lehet vele sokáig  együttélni.  Talán  egy  szűk
    zenei műfajra  mégis  ajánlható,  és  lesznek,  akik  csudára  hifinek
    találják - de mielőtt  megvennék,  jól  teszik,  ha  többféle  lemezt,
    többféle hangszert is meghallgatnak a PC-4MC tolmácsolásában. (Furcsa,
    de a Pioneer cég még a drágább lemezjátszóihoz is árulja a 4MC-t!)
        A PC-3MC  "orgánuma"  erősen  emlékeztet  a  bátyjáéra,  csak  még
    reszelős is a hangja és torzít. Igazán elnézést kérünk a RAMOVILL-tól,
    hiszen jószándékkal kísérletezett, s remélhetőleg ezután  sem  veszíti
    el kísérletező kedvét, de ez  a  hangszedő  véleményünk  szerint  csak
    egyetlen  célra  alkalmas:   demonstrációs   eszköznek,   amellyel   a
    mozgótekercses elvet szemléltetik. Igaz, ehhez szét  kell  fűrészelni,
    lehetőleg hosszában.


    Pioneer CT-3, Technics RS-M205 kazettás magnók

        Két kazettás szalagjátszó ad randevút egymásnak és az Olvasónak  a
    következő lapokon. Árukat még nem tudjuk pontosan; 9-10 ezer  forintba
    kerülhetnek.


    Pioneer CT-3

    

        A régebbi kiadású CT-506 típusú gépet sokan  ismerik  és  kedvelik
    (ama - inkább elvi, mintsem gyakorlati - fogyatékossága ellenére, hogy
    nincs rajta metál-állás.)  A  Pioneer  időközben  felhagyott  ennek  a
    magnónak a gyártásával; egyébként is új gyártmánycsaládot  tett  ki  a
    kirakatba. A CT-506 annakidején a legkisebb volt a sorban,  és  az  új
    generációnak is legolcsóbb darabja a CT-3. Ettől  eltekintve  nem  sok
    hasonlóságot  találunk  közöttük:  a  tervezők  gyakorlatilag  mindent
    megváltoztattak. Nemcsak a karosszéria  új  (ami  nyilvánvaló,  hiszen
    minden generáció másképp öltözködik, mint az előző), de a mechanika és
    az elektronika is teljesen új konstrukciójú.
        Talán mondanunk sem kell, hogy a CT-3 már metálszalagot is  fogad.
    (Feltéve, hogy van metálkazettánk - amely manapság még  mindig  "dupla
    pénzbe" kerül. Mintha csak az orsós magnón 9,5 centiméter  helyett  19
    centiméternyi szalagot tékozolnánk el  minden  másodpercre...)  Az  új
    magnó is  elöltöltős,  és  ellátták  az  úgyszólván  kötelező  Dolby-B
    zajcsökkentővel. Tud aztán egy olyan kunsztot a CT-3, amit  az  506-os
    még nem tudott: ha előrevagy hátracsévéléskor a  Lejátszás  gombot  is
    megnyomjuk, a magnó megkeresi a soron következő műsorszám  elejét,  és
    azonnal lejátszásra kapcsol ("Music Search").
        A  mechanika  ismerős:  a  szokásos,  kisméretű  egyenáramú motor,
    amelybe  már  a  szabályozó  áram  kört  is beleépítették, gumiszíjjal
    hajtja  a  lendkereket.  A  "klaviatúra" nyomógombokból áll, de mint a
    modernebb készülékeken általában, a motor itt is "rásegít" a gombokra,
    hogy  könnyebben  lehessen  nyomkodni  őket. A kazettaajtó egyenletes,
    csillapított  mozgással  nyílik,  ha megnyomjuk az Eject gombot. Az új
    mechanika  kisebb  a réginél, a CT-3 magasságát így 120 milliméteresre
    csökkenthették.  Hogy  könnyebb  legyen  szerelni  javítani,  bontható
    csatlakozókkal  kapcsolták  a  mechanikához  az  elektronikát. Utóbbit
    egyetlen  áramköri  lapon  helyezték el, de találunk még a készülékben
    egy  elektromágnest,  amelyet egy viszonylag egyszerű áramkör vezérel:
    ez a már említett "műsorkereső szolgálat".
        Az elektronika egy kicsit bonyolultabb az  eddiginél.  A  mikrofon
    (illetve felvétel-lejátszás) csatlakozóra bocsátott bemeneti jelet egy
    kéttranzisztoros   erősítő   fokozat   (2x2SC   2240)   körülbelül   a
    százszorosára  növeli,  és   a   felvételi   szintszabályozóra   adja.
    (Lejátszáskor ez a fokozat a  magnófejről  érkező  jelet  fogadja,  és
    beállítja a korrekciót.) Ezután egy mindössze másfélszeres  erősítésű,
    egytranzisztoros   illesztő-egység   a   kikapcsolható    pilot-szűrőn
    keresztül a  Dolby-egységre  dolgozik  (HA11226-os  IC).  A  felvételi
    csendesítő   áramkör   két   tranzisztort   tartalmaz.   A   különböző
    szalagtípusok  megkívánta  korrekciót   az   egyetlen   tranzisztorból
    kialakított fejmeghajtó fokozat állítja be.
        Szokatlan  a  kivezérlésjelző  egység. A készülék közepe táján 6-6
    LED  sorakozik függőleges vonalba, ezek jelzik a végtelen, -10, -5, 0,
    +3  és  +6 decibeles szinteket. Egy BA 6124 típusú IC hajtja meg őket,
    ez   a  Dolby  áramkörről  kapja  a  vezérlést.  A  Dolby  IC  vezérli
    (kéttranzisztoros        csendesítő       áramkörön       keresztül) a
    fejhallgató-erősítőket  is  (U  521  BL)  -  sajnos,  a hangerejük nem
    szabályozható.
        Az előmágnesező- és törlőoszcillátor: kéttranzisztoros egység (egy
    harmadik tranzisztor arra "vigyáz", hogy koppanásmentesen  induljon  a
    felvétel). Az előmágnesezést itt azáltal állítjuk szalagtípushoz, hogy
    változtatunk    a    törlőoszcillátor    tápfeszültségén.    Ezenkívül
    csatornánként 1-1 trimmer-potenciométert is találunk, ezekkel állítjuk
    be az előmágnesezési áram pontos értékét.
        A már említett  csendesítő  áramköröket  vezérlő  kapcsolás  kissé
    bonyolultnak látszik, de hatékonyan működik, és erre  itt  szükség  is
    van. Ugyanis a műsorkereső funkció gyorspergetés  közben  folyamatosan
    figyeli a szalagról jövő jelet.  Ez  a  "csiripelés",  amelyet  minden
    magnós jól ismer, erős magasfrekvenciájú jeleket  tartalmaz,  márpedig
    ezek a hangsugárzóra jutva tönkretehetnék a többnyire kisteljesítményű
    magassugárzókat. A Music Search egyébként a következőképpen működik. A
    gép figyelni kezdi, hogy gyorscsévélés közben folyamatosan érkezik-e a
    jel, nincs e közben számottevő  szünet.  Ha  van  -  a  gép  leáll  és
    lejátszásra kapcsol. Megkönnyítjük a dolgát, ha az  egyes  műsorszámok
    között jól észlelhető, körülbelül 5 másodperces szünetet tartunk. Erre
    jó a Felvételi Szünet gomb ("Rec Mut"). Amikor ezt a  gombot  felvétel
    közben lenyomva tartjuk, nem engedi a vezérlőjelet  a  fejre  -  tehát
    "csendet" veszünk fel.
        A motort és azt  a  bizonyos  elektromágnest  külön  egyenirányító
    egység táplálja, az  elektronikát  pedig  egy  stabilizátor  látja  el
    12V-os tápfeszültséggel. A magnó doboza fémből van.
        Néhány  szót  a  kezelőszervekről,  a  csatlakozókról.  Kisméretű,
    széles nyomógombok működtetik a zajcsökkentőt és a  pilotszűrőt  ("MPX
    Filter"). A szalagtípus-választó kissé ügyetlen: két gomb lenyomásával
    vagy le nem nyomásával kell kombinálnunk, könnyű összezavarodni rajta.
    Az előlapon,  a  felvételi  szintszabályzó  tekintélyes  forgatógombja
    alatt helyezték el a mikrofon és a fejhallgató  csatlakozóhüvelyét.  A
    hátlapon az "európai" felvétel-lejátszás csatlakozót találjuk, és  nem
    hiányzik a Line  (vonal)  ki-  és  bemenet  sem;  ezekhez  RCA-,  azaz
    harangcsatlakozókra van szükségünk. Az egész készülék valóban  újszerű
    és modern. (Mi talán túl konzervatívak vagyunk, de  nekünk  a  régebbi
    típus jobban tetszett; az biztos, hogy könnyebben lehetett kezelni.)

    Méréseinkhez

        A  magnó  mechanikai  és  elektromos  tulajdonságai  átlagosak.  A
    frekvenciaátvitel elmarad a gyári specifikációban foglaltaktól, minden
    bizonnyal azért, mert nincs jól beállítva az előmágnesezési  áram.  Ez
    nem a mi mérésünk  hibája:  a  tengerentúli  készülékeket  TDK-metálra
    állítják be, és mi  is  ilyen  szalaggal  mértünk.  Így  is  csak  azt
    tapasztaljuk, hogy a frekvenciaátvitel nem optimális.  Egy  pozitívum:
    0dB-es kivezérlésen ennek a gépnek kisebb a torzítása  (k3),  mégpedig
    bármelyik szalagfajtán. Ugyanekkor az üzemi zajszintje is alacsony.


    Technics RS-M205

    

        Múlt télen, 7.  számunkban  már  bemutathattunk  Olvasóinknak  egy
    Technics-magnót, az RS-M215 jelűt;  azt  a  gépet  meglehetősen  hamar
    elkapkodták a boltokból.  Most  az  ikertestvéréhez  van  szerencsénk.
    Tulajdonképpen egyetlen különbség van csak  közöttük,  de  az  nyomban
    szembeötlik: a múltkori Technicsnek a kivezérlésmérője egy  pompázatos
    fluoreszcens csúcsérték-indikátor volt, a mostani típus műszerei pedig
    csak a hagyományos, szerény mutatóval jelzik  a  kivezérlés  mértékét.
    Más nemigen változott, a Technics RS-M205-ös magnó ismertetését  tehát
    rövidre foghatjuk. Aki bővebb leírást  szeretne  róla,  utánanézhet  a
    részleteknek 7. számunk 98. oldalán.
        Fronttöltésű gép, Dolby-B zajcsökkentővel. Vasoxid, krómdioxid  és
    metál szalaggal táplálhatjuk. Az üzemmódkapcsolók  könnyen  járnak,  a
    meghajtómotor "rásegít" a működésükre ("Soft-Touch"). Ezen a magnón is
    könnyű megkeresni a műsorszámok elejét, mert gyorscsévélés közben,  ha
    egyúttal a Lejátszás gombot is  megnyomjuk,  hallani  fogjuk  a  műsor
    "csiripelését" - de itt nincs automatika, magunknak  kell  figyelnünk,
    mikor jön a szünet (vesd  össze  ezt  a  Pioneer  CT-3  "szalagfigyelő
    szolgálatával").  A  kazettatartó  ajtaja  egyenletesen,  csillapított
    mozgással nyílik.
        Az előlapon háromszámjegyű számlálószerkezetet láthatunk. Ugyanitt
    találjuk,    a    mikrofon    és   a   fejhallgató   szokásos   (Jack)
    csatlakozóhüvelyén kívül, a bemeneti választókapcsolót is, azzal lehet
    meghatározni,  hogy  a  magnó  éppen  a  vonal,  vagy pedig a mikrofon
    (illetve felvétel-lejátszás) csatlakozó jelét fogadja-e. Előnyös, hogy
    ezt  a  szelektort  kihozták  az  előlapra;  a  tengerentúli masinákon
    többnyire  a hátlapra kerül. A kivezérlésjelzők skálájának osztása -20
    decibeltől  +5  decibelig  terjed.  A két műszer között helyezték el a
    piros LED-et, amely a felvételi üzemmódot jelzi.
        Szabályozott  egyenáramú  motor,  egyetlen áramköri lapra épített,
    egyszerű elektronika, MX jelzésű "szuper-permalloy" kombináltfej - íme
    a Technics RS-M205.

    Méréseinkhez

        Amit mértünk, nagyjából-egészéből megfelel  a  specifikációnak.  A
    lejátszási frekvenciagörbe  16kHz-ig  elfogadható,  utána  már  nagyon
    meredeken  esik  a  görbe,  mondhatni:  zuhan  (-20;  -21dB!).   Ennek
    valószínűleg az az oka, hogy a kikapcsolhatatlan  pilotszűrő  18kHz-en
    már erősen érezteti  hatását.  Emlékeztetőül:  a  sztereó  rádióadások
    velejárója,  a  19kHz-es,  úgynevezett  pilotjel   a   magnóba   jutva
    megzavarhatná a Dolby zajcsökkentő működését,  tehát  kíméletlenül  ki
    kell pusztítani. A pilotszűrőt nyilván akkor  célszerű  használni,  ha
    rádióműsort veszünk fel és ha egyszersmind a Dolbyt is használjuk.  No
    és aki nem használ Dolbyt, mi több: nem a  rádióból  vesz  fel,  hanem
    lemezről?
        A teljes frekvencia-jelleggörbe viszont  (felvétel+lejátszás)  már
    szép egyenletes, krómszalagon is,  metálon  is.  A  nyávogás  értékelő
    szűrővel csekély (±0,1%), lineárisan viszont  -  tehát  szűrő  nélkül,
    "natúr" - magasabb, mint a Pioneeré.
        Mindazonáltal: átlagos minőségű, jól kezelhető magnó.

    
    
    

    Szeánsz

    

        A két magnót nem egy időben kaptuk meg, tehát  nem  hasonlíthattuk
    őket egymáshoz. Még szerencse, hogy kezünk ügyében volt etalonunk,  az
    Orion SM 250, s ezt használhattuk mérce gyanánt. Elsőnek a CT-3  mérte
    össze fegyvereit  az  SM  250-nel,  mégpedig  fémszalagon,  bandázs...
    akarom mondani, Dolby nélkül. A  Pioneernek  kisebb  volt  a  zaja,  a
    hangképe néha nyugodtabbnak tűnt, de egy kicsit szegényesebbnek is.  A
    magyar magnó mintha valamivel szélesebb frekvenciasávban  reprodukálta
    volna a zenét. Ha nem is nagy különbséggel, de  az  Oriont  hoztuk  ki
    jobbnak. Ettől, úgy látszik, fejébe szállt a dicsőség, és se  szó,  se
    beszéd, se zene  -  felmondta  a  szolgálatot.  Legközelebb  aztán,  a
    Technics próbáján már ismét (közre)működött.
        Egy  másik  alkalommal  a  régi   és   az   új   Pioneert   tudtuk
    összehasonlítani egymással.  A  régi,  a  CT-506-os  valamivel  jobban
    tetszett  nekünk:  egy  hajszálnyival  érdesebb  ugyan  a  hangja,  de
    elevenebb, érdekesebb - és még akkor sem kerül  különösebb  hátrányba,
    ha a CT-3-ra metált teszünk,  az  506-osat  pedig  csak  krómdioxiddal
    használjuk. Miután mi már a CT-506-os típust is gyengébbnek ítéltük az
    Orionnál (HFM 5. szám, 98-99. oldal), nem úgy néz ki a dolog, mintha a
    CT-3 "Best Buy", azaz különösen előnyös vétel volna.
        A Technics RS-M205, mint már mondtuk, nagyjából azonos  elődjével,
    az M215-tel, de ebből  még  nem  következik,  hogy  ugyanúgy  szól  (a
    frekvenciagörbéi például szebbek). Nem bizony: hiába  füleltünk,  most
    nem  hallottuk  az  RS-M215  jellegzetes  "bágyadt"  hangképét,  és  a
    vakteszt  folyamán  egyáltalán  nem  voltunk  biztosak   benne,   hogy
    kontrollberendezésünk jelzőlámpáján  a  váltakozva  kigyulladó  színek
    közül melyik  a  Technics  és  melyik  az  (immár  megjavított)  Orion
    "szinkronjele". Csak egyben voltunk biztosak: abban, hogy a két  magnó
    közül az egyik egyszerűen nincs versenyben  a  másikkal.  Ez  a  magnó
    Dolbyval vagy anélkül, és bármely kazettatípuson zajosabban  szólt,  a
    középtartománya kicsit torz volt és  lényegesen  kevesebb  információt
    szolgáltatott a zenéről. És ez a magnó, mint később azonosítottuk, nem
    az Orion volt... Érdekes, hogy  a  Technics  RS-M205  hangképe  erősen
    különbözött  aszerint,  hogy  milyen  szalaggal  használtuk.   Metálon
    túlságosan magasra tolódott a  hangszíne,  gyakran  bántóan  érces  és
    érdes volt. Krómon és vasoxidon viszont inkább a  középsáv  mosottsága
    zavart bennünket. Kétségtelen, hogy a  két  japán  "csévélő"  közül  a
    Technics a gyengébb.