Bemasíroztak




        a  hifi-köztudatba  a  Revox  magnók,  és  mi  is ezeket tekintjük
    etalonnak.  A  svájci  Willi  Studer  stúdiógépeken  érlelte  ki azt a
    technológiát,  amely  később  a Revox márkanevű félprofi-szalagjátszók
    formájában   jutott   el   a  nagyközönséghez.  Ezt  érezhették  meg a
    (tehetősebb,  vagy  zsíroskenyér-kúrát  vállaló)  magyar  magnósok is,
    nemkülönben a hazai stúdiók, mert az idők folyamán legalább 1000 darab
    A77-est   szereztek   be   már  innen-onnan.  Aligha  van  más  olyan,
    hasonlóképpen  drága  hifi-készüléktípus - magnó, receiver, hangdoboz,
    bármi  -,  amelyből 8-10 darabnál többet találnánk Magyarországon! Két
    teljes nagyságrend a különbség!


                                      *

        A  "klasszikus  Revox"az  A77-es típus, de megvoltak az elődei, és
    persze  utódai  is  vannak.  Cikkünk  afféle  Revox-sztori,  emberi és
    műszaki  nyelven  elbeszélve.  Egy kis túlzással magnótörténelemnek is
    nevezhetnénk.

    A Revox-sztori

        Willi  Studer  a  háború  után  azzal  kezdte  pályafutását,  hogy
    átalakította, feljavította amerikai cégek Svájcba szállított magnóit -
    de aztán hamar önállósította magát. Ma már a jobb stúdiók a pincétől a
    padlásig  Studerekkel  vannak tele: kétcsatornással, négycsatornással,
    tizenhatcsatornással.  A  Magyar  Hanglemezgyártó  Vállalat  is ezeket
    használja,  köztük  az  A80-as  típust,  amelyet világszerte etalonnak
    tekintenek   a   nagynevű   hifi-cégek;  ez  persze  nem  vonatkozik a
    japánokra,  és  az  amerikaiak is inkább az Ampexeket favorizálják, de
    például  a  "háklis"  Mark  Levinson  A80-ast  használ.  (Igaz, csak a
    mechanikáját tartotta meg, és saját maga épített hozzá elektronikát.)
        A   nagy   stúdiómagnók   után  a  "háziasított"  Revoxok  is  már
    évtizedekkel  ezelőtt  megjelentek  a  nemzetközi  porondon.  (A ReVox
    márkanév  egyébként  nagyon  frappáns;  "vox"  latinul  emberi  hangot
    jelent.) A Studer később leányvállalatot is alapított Revox ELA néven,
    és  vásárolt hozzá egy gyárat Nyugat-Németországban. A Revox magnók ma
    már  jórészt az NSZK-ban készülnek, ennek ellenére méltán képviselik a
    svájci finommechanikát.
        Volt  e gépeknek egy roppantul bizalomgerjesztő tulajdonságuk: az,
    hogy  egyszerre  mindig  csak  egyetlen típusuk létezett. "A" Revox. A
    vevő  legfeljebb az alapgép normál (9,5/19) vagy nagysebességű (19/38)
    kivitele  között  választhatott,  illetve  négysávosat  is kérhetett a
    kétsávos  helyett.  Ma  is  legfeljebb  2-3 alaptípus van forgalomban,
    plusz - minő eretnekség! - egy kazettás gép.
        A  Revox-sztori  kezdete  számunkra  is  ködbevész,  a  legrégebbi
    modelleket  nem ismerjük. De negyedszázaddal ezelőtt az F36 már nagyon
    jó  magnó  volt...  és  1962-ben,  tehát  pontosan  20  évvel  ezelőtt
    megjelent  a  G36  jelű,  természetesen  még  elektroncsöves,  de  már
    háromfejes-hárommotoros,    egyszóval   valóban   "korszerű"   masina.
    (Felújított állapotában ma is dédelgetett kedvence egy-egy konzervatív
    hangbarátnak.  Nem  is  olyan régen olvastunk egy apróhirdetést a HiFi
    Stereophonieban:  1800 márkáért ajánlottak egy "kipofozott" G36-ost...
    Az  A77 akkoriban úgy 1600 márkába került!) Népszerűségére - és a gyár
    korrektségére  -  jellemző, hogy a Revox még ma is hajlandó alkatrészt
    szállítani  a  G36-hoz,  holott ezt a gépet 1968 óta nem gyártja! Sőt:
    közben még módosított is a magnófejeken!
        A  csöves készüléket 1968-ban, tehát 14 évvel ezelőtt váltotta fel
    a   (szilícium)   tranzisztoros   A77,   amelyhez   mindjárt  komplett
    készülékcsaládot  is tervezett a Revox. Az A76 tuner és az A78 erősítő
    (ebből  származik  az a bizonyos Revox-panel!) pontosan akkora volt és
    ugyanúgy  nézett  ki,  mint a magnó kezelőpultja. Ha sorbarakták őket,
    akkor  szinte  csak  a  magnó  szürke  orsói  emelkedtek  ki  ebből az
    elfektetett  hifi-toronyból...  Az  A77-est  többször is módosították.
    Összesen négy generációt ért meg; sztárfotónk a Mark IV-et ábrázolja.
        Ezt  a  szép  magnót  nemrég  végleg  törölte  listájáról a Revox.
    Előzőleg  évekig párhuzamosan gyártotta az újabb, bonyolultabb, de nem
    lényegesen  jobb  és  kevésbé  elegáns  B77-tel,  vagyis  a  jelenlegi
    "alapgéppel".  Azért  nevezzük  így, mert újabban már nemcsak egyetlen
    Revox-típus  van  forgalomban. Ugyanis jó hat évvel ezelőtt a svájciak
    elhatározták,  hogy  "kitöltik  a  hézagot"  a  Revoxok  és a Studerek
    között,  és  piacra  dobták  a háromsebességes, komplett előerősítővel
    felruházott,  méregdrága  A700-ast.  Ez  a  "háromnegyed-profi"  magnó
    valahogy  nem  bizonyult annyira sikeresnek, mint képzelték volna. Úgy
    látszik,  a vevők vagy megelégszenek a félprofival, vagy pedig egészen
    profira  van  szükségük,  "harmadik  eset  kizárva"... Újabb Revoxokat
    egyelőre  még  csak  külföldi kiállításokon láttunk, de ami késik, nem
    múlik,  előbb-utóbb  megkaparintjuk  őket  egy teszt erejéig, és akkor
    majd   kiderül,   hogy   vajon   fél-,   háromnegyed-vagy  éppenséggel
    hétnyolcadprofik-e.
        Műszaki  riportunkban  egymás mellé sorakozik múlt, félmúlt, jelen
    (mondhatnánk: cső, tranzisztor és IC): a G36, az A77 és az A700. Közös
    nevezőjük a 19 cm/s szalagsebesség, valamint az, hogy mindhárom modell
    félcsíkos.
        A   csöves  gép  a  Hifi  Magazin  tulajdona.  Teljesen  lerobbont
    állapotban   szereztük...  márminthogy  akkor  még  csak  a  gép  volt
    lerobbanva;  mi  csak  akkor,  amikor  már  felújítottuk.  Ugyanis  az
    alkatrészek  árán éppen egy Akai GX-et vásárolhattunk volna, ami pedig
    a   munkát  illeti,  erről  Sólymos  Antalnak  volna  mesélni  valója.
    Bonyolította  és  drágította  a  dolgot, hogy gépünk eredetileg normál
    szalagsebességgel játszott, nekünk viszont már régóta szükségünk volna
    egy   "High   Speed",   azaz  19/38-as  magnóra,  és  ezért  az  egész
    capstan-rendszert  kicseréltük. Természetesen a komplett fejszerelvény
    vadonatúj,  és  a  készülék  meglehetősen precízen be van állítva - de
    azért  volnának  még  tartalékai.  Az  A77-est  magánkézből, Kardulecz
    Istvántól  kaptuk kölcsön, ez egy szokásos, normál modell (9,5/19), de
    a  végletekig  "fel  van  spécizve".  Végül  az  A700-as  készüléket a
    Pannónia  Filmstúdió  kölcsönözte;  itt mondunk köszönetet érte. Ezt a
    példányt  évek  óta  szinte  naponta használják, a mechanikája már nem
    éppen   kifogástalan  (lásd  a  mérésekhez  fűzött  megjegyzéseinket).
    Elektromos szempontból azért így is "benne van a specifikációban", még
    ha nem éri is el annak felső határát - dehát, vigasztaltuk magunkat, a
    nagy gép bizonyára adhat ennyi előnyt a kisebbeknek...

    Az ősmagnó - G36

    

        Aki  ismeri  a  későbbi,  tranzisztoros  típust (és most már sokan
    ismerni  fogják,  ha  máshonnan nem, hát poszterképünkről), annak első
    pillantásra  feltűnik  a  hasonlatosság  a  két  magnó  között. Ez már
    csaknem  ugyanaz  a  jól áttekinthető, szimmetrikus kezelőpult, mint a
    majdani A77-esen.
        Két-két  gombcsoportot láthatunk balról is, jobbról is. Baloldalt,
    az  üzemmódkapcsolók  alatt  van  a hálózati kapcsoló, továbbá minden,
    amire  a műsor lejátszásakor lehet szükség: a kimeneti választó, amely
    egyben  monitorkapcsoló  is,  aztán a monó kontrollerősítő hangerő- és
    hangszínszabályozója. A két nagy tekertyű között két parányi gombocska
    a szalagsebességet váltja.
        A  jobboldali két gombcsoport viszont felvételkor használatos. Itt
    találjuk   a   bemeneti  szelektort,  a  felvételi  szintszabályzókat,
    közöttük pedig - hogy minden szimmetrikus legyen - ismét két pici gomb
    bújik  meg:  a  felvételi  sávválasztók.  Középen  vannak  a műszerek.
    Feljebb, a két orsó között még egy kétállású kapcsoló látszik; ezzel a
    pöcökkel  változtathatunk  a  szalagfeszítés mértékén (kis orsó - nagy
    orsó).
        A   hátoldalon   a   be-   és  kimeneti  csatlakozók  egytől-egyig
    RCA-rendszerűek.  A  teljesítményerősítő  jelét is kivezették ide, egy
    esetleges  póthangszóró számára. Végül van itt még egy 7 pólusú hüvely
    a  távkapcsolónak,  mert a G36-on a Start/Stop már távvezérelhető. Hát
    ennyi  az,  amit  a  Revox  (azaz  Willi  Studer)  húsz  évvel ezelőtt
    fontosnak tartott egy magnón.

    Mechanikai felépítése


    

    A G36-os belvilága.


        A  G36  váza  még  nem  öntvény, hanem egy jó vastag, meghajlított
    vaslemez.  Erre  szereltek  fel  szinte  mindent:  a  három  motort, a
    fejszerelvényt,    az    üzemmódváltó   nyomógombokat,   valamint   az
    elektromágneseket.  Alatta, távtartóval szerelt lapon helyezkedik el a
    teljes  elektronika.  A magnó így, "pucéran" viszonylag kisméretű, bár
    meglehetősen  mély.  Amikor  aztán  betesszük  a  dobozába,  ijesztően
    nagynak  látszik az egész alkotmány, mert a "koffer" két oldalán tágas
    üregek  maradnak.  Vagy azért, hogy jobban szellőzzék a készülék, vagy
    pedig, hogy oda lehessen tenni a mikrofonokat, egyéb tartozékokat.
        A  két  csévélőmotor  forgópalástos,  segédfázisú Papst-gyártmány.
    Gyorscsévéléskor  220 V feszültséget kapnak, lejátszáskor viszont csak
    feleannyit,  és  akkor  lényegesen  kisebb nyomatékot szolgáltatnak. A
    leeresztő  orsó  fékező  hatását  a baloldali csévélőmotor ellenirányú
    nyomatékával hozzák létre. A fékező nyomatékot a már említett pöcökkel
    lehet   szabályozni,   aszerint,   hogy  kisebb,  vagy  nagyobb  orsót
    használunk-e.
        A   főmotor   is   forgópalástos   Papst,  de  pólusváltós  (ezzel
    változtatható    a    szalagsebesség),    hiszterézis   szinkronmotor.
    Forgórészére gumilapocskákat erősítettek, ezek közvetítésével hajtja a
    tekintélyes  tömegű lendkereket a hangtengellyel. (A G36 tehát még nem
    Direct Drive magnó.) Ez az egész rendszer összefüggő egységet alkot, s
    úgy,  ahogy  van,  kiemelhető  a készülékből. A "gyors" (19/38) modell
    hangtengelye kétszeres átmérőjű.
        Az  üzemmódkapcsolók:  nyomógombok, billenő lapkákkal; sehol semmi
    relé.  Az  egész magnóban csak egyetlen jelfogó van, ennek az a dolga,
    hogy a Lejátszás indításakor körülbelül 2 másodpercen át a szokásosnál
    nagyobb   feszültséget  bocsásson  a  felcsévélő  motorra,  amely  így
    gyorsabban indul, tehát nem képződik szalaghurok a hangtengely után.
        Igen   egyszerűen   oldották  meg  a  tervezők  a  fékezést  is. A
    csévélőmotorok tengelyére textilbevonatú dobot erősítettek, köré pedig
    vékony, hajlékony acéllemez-hurok simul, de lazán. Amikor a motoroknak
    meg   kell   állniuk,   egy   elektromágnes   "elengedi"   ezeket   az
    acélszalagokat,  mire  azok  nagy  erővel  rátapadnak  a dobokra. Ez a
    hihetetlenül  szimpla módszer annyira bevált, hogy a későbbi Revoxokon
    is ezt alkalmazzák.
        Az   első   szériák  szalagvégkapcsolója  még  mechanikus  volt, a
    későbbiekbe  már fotocellát építettek, s ez a "végállás" elektromágnes
    közreműködésével  Stop-ra  állítja a magnót. Van a készülékben még egy
    harmadik  elektromágnes is, ez nyomja rá a hangtengelyre a gumigörgőt.
    Mint  ebből  a  rövid  leírásból  kiderül:  nincs  a  G36-osban szinte
    semmiféle  fölösleges  mechanikai  alkatrész.  Érthető, hogy alig kell
    karbantartani, és mégis hosszú ideig megbízhatóan működik.

    Elektromos rész

        Akárcsak  a  mechanika,  ez  is  egyszerű  és  áttekinthető  -  de
    nyilvánvalóan még elektroncsöves. Természetesen külön felvevő és külön
    lejátszó  erősítőből  áll (hiszen különben nem lehetne monitorozni). A
    felvevő  erősítő  kéttriódás fokozattal kezdődik (1/2 ECC 83 + 1/2 ECC
    81),  ez lineáris átvitelű, körülbelül ötvenszeres erősítésű, és három
    bemenete  van:  nagyimpedanciájú  mikrofon,  "rádió"  és  "dióda". (Ez
    utóbbi  felel meg a mai felvétel-lejátszás bemenetnek. Érzékenységét a
    csatlakozónál   egy   trimmer-potenciométerrel   szabályozhatjuk.   Ha
    teljesen  visszaszabályozzuk,  akkor a "dióda" is, akárcsak a "rádió",
    vonalbemenetnek is használható.)
        A  felvételi  szintszabályozás  után ismét egy kétfokozatú erősítő
    következik,  egy ECC 81, amely tíz-hússzorosan növeli a jelet. Ennek a
    kimenetére  csatlakozik  az  a  1/2  ECC  83,  amely a kivezérlésjelző
    műszert  hajtja  meg,  majd  egy  1/2  ECC  81  beállítja  a felvételi
    korrekciót  és  meghajtja  a  felvevő  fejet. A törlő- és előmágnesező
    oszcillátor (ECC 82) 75 kHz-es jelet állít elő. Az előmágnesezési áram
    csatornánként egy-egy trimmer-potenciométerrel szabályozható.
        A lejátszófej meglehetősen nagy feszültséget: 4 millivoltot ad ki,
    csúcsszintű  kivezérléskor.  A  lejátszó  erősítőt  három  trióda (ECC
    83-as) alkotja, teljes erősítésük körülbelül négyszázszoros. E triódák
    közül   kettő   végzi   a   tulajdonképpeni   erősítést,   a  harmadik
    katódkövetőként  működik,  ez  adja  a  jelet  a  kimenetre  és a monó
    teljesítményfokozatra.  Az  utóbbi  6  wattos  (2xECL  86),  van hozzá
    hangerőszabályozó,  hangszínszabályozó  és  egy  20  centis szélessávú
    hangszóró.
        A  hálózati  transzformátor  tekintélyes  méretű. A tápegységben 3
    egyenirányító  egységet  találunk. Az elektroncsövek +265 V-ot kapnak,
    alaposan   megszűrve,   +27   V-os   tápfeszültségről   üzemelnek   az
    elektromágnesek  és  a  fotoelektromos  végkikapcsoló.  A legkényesebb
    csöveket +24 V-ról fűtik.
        Annak ellenére, hogy egyszerű felépítésű és jól áttekinthető magnó
    a  G36,  borzasztóan  nehéz  javítani (szerencsére nem nagyon van erre
    szükség).  Szétszerelni  csak  a "négykezes" módszerrel lehet, mert az
    összekötő   vezetékek  rövidek,  és  bármit  keresünk  is,  csak  nagy
    üggyel-bajjal   tudunk   hozzáférni.   Egyébként   mindent   a   gyári
    szervizkönyv  szerint  állítottunk  be, csak a felvételi és lejátszási
    korrekciókat módosítottuk a mai előírásoknak megfelelően.

    A népszerű utód - A77


    

    A77: a Revoxok "zászlótartója". Időtlenséget sugárzó előlap, kiforrott
    technológia.
    A cikkünket díszítő ólomregiment Gubányi István gyűjteményéből való


        Valóban  népszerű  - mégpedig világszerte az. Iszonyúan sok A77-es
    készült  az  idők  folyamán. Nálunk is ebből a Revoxból van a legtöbb,
    sőt:   valószínűleg   több   van  belőle,  mint  bármiféle  (kommersz)
    hárommotoros  orsós  masinából együttvéve. Sok-sok A77-est gyötörnek a
    színházak stúdióiban és a klubokban is, már jó évtizede.
        Az  A77-es  magnó  "kiköpött az apja" - csak sokkal szebb annál. A
    kezelőszervek  nagyjából  ugyanott  vannak, ahol aG36-oson megszoktuk:
    baloldalt  a lejátszás, jobboldalt pedig a felvétel "kormányozható". A
    rend  kedvéért  a műszerek is átkerültek a jobboldalra, ahol egyébként
    most  már  egy kombinált hálózati kapcsolót is találunk. Ez a kapcsoló
    határozza  meg  a szalagsebességet, sőt, a szalagfeszítés mértékét is.
    Középen  csak  három  Jack-hüvelyt  látni: a két mikrofon és a sztereó
    fejhallgató  csatlakozási  pontjait.  A  készülék  derekán  végig futó
    fémsínt  lecsaphatjuk, és akkor láthatóvá válik a fejszerelvény és két
    kevésbé  fontos  kapcsoló.  (Az  egyikkel szalagmontírozáskor le lehet
    állítani  a  felcsévélő  orsót,  a  másikkal ki-be lehet kapcsolni egy
    esetleges  külső  hangsugárzót.) A szimmetria úgyszólván tökéletes, és
    mindenütt  a  funkciók  uralkodnak.  A  Revox  A77 harmóniát áraszt és
    valamiféle időtlen, jó értelemben vett modernséget.
        Mivel   a   bemeneti   választókapcsolók  és  a  hozzájuk  tartozó
    szintszabályozók  csatornánként  külön-külön  is használhatók, ezzel a
    magnóval   keverni   is   lehet.  Közben  ettől  teljesen  függetlenül
    kezelhetjük   a  lejátszó  részt.  Hátul  az  Aux  és  a  vonalkimenet
    csatlakozója  RCA-rendszerű,  de  találunk ötpólusú felvétel-lejátszás
    csatlakozót  is.  Egy  tízpólusú  hüvely a távvezérlőt fogadja: az A77
    valamennyi   üzemmódja  távolból  is  kapcsolható.  Van  itt  még  két
    hangszórócsatlakozó  is.  Az  A77  "szabályszerű"  tape deck ugyan, de
    bármelyik  változatához (a dolbys kivételével) megrendelhető utólag is
    egy  2x8  wattos  teljesítményerősítő: egy-egy kártya, amelyet a magnó
    belsejében  csak  be kell csúsztatni a számára fenntartott "rekeszbe".
    Ilyenkor van szükség a hangszóró-csatlakozásra.
        Ezt   a  magnót  nagyon  sokféle  kivitelben  gyártották:  "gyors"
    (19/38),  normál  (9,5/19) és "lassú" (4,75/9,5) változatban, negyed-,
    illetve félcsíkos fejekkel, és volt egy Dolbys verziója is, hitelesítő
    oszcillátorral  és  négy  Dolby-egységgel  -  tehát még monitorozni is
    zajcsökkentővel lehetett rajta.

    Mechanikai felépítése

    

        A  váz itt már nem vaslapos, hanem öntvény. Erre szerelték a három
    motort;    persze    valamennyi    forgópalástos,   Papst-gyártmány. A
    csévélőmotorok  gyorscsévéléskor  körülbelül  100  Voltos feszültséget
    kapnak,  lejátszáskor  pedig  36,  illetve  49  Voltot, aszerint, hogy
    milyen orsóátmérőt választottunk. Természetesen ezen a készüléken is a
    leeresztő   motor  ellenirányú  nyomatékával  szorítják  a  szalagot a
    fejekre.
        A  főmotor  egyben  lendkerék  is, tehát az A77 "közvetlenhajtású"
    gép.  A  motor  palástján  elhelyezett  fordulatszám-érzékelő jelzései
    nyomán  egy  9  tranzisztoros  elektronika  folyamatosan  korrigálja a
    fordulatszámot,  teljesen  függetlenül  a  hálózati frekvenciától és a
    feszültség ingadozásától.
        Az  üzemmódkapcsolók  mindössze  egyetlen érintkezőpárt zárnak, az
    pedig  jelfogókat  működtet,  összesen  három  darabot,  és  az  egész
    szerelvény  egyetlen  nyomtatott  áramköri  lapon  helyezkedik el. Itt
    találjuk  a fotoelektromos szalagvégkapcsoló áramkörét is. Van a gépen
    két  elektromágnes is, az egyik a fékeket oldja, a másik a nyomógörgőt
    működteti - éppen úgy, mint a G36-osban.
        Az   A77-esen   (mint  a  "mindenkori"  Revoxokon  általában)  sok
    kisebb-nagyobb  módosítást  hajtottak  végre az idők folyamán. Az első
    példányokon  például még hiányzott a szalaghurok-kiegyenlítő himba. (A
    G36-oson  sincs ilyen.) A fejek anyagát is megváltoztatták; a legújabb
    Revodur fejek jobbak a régieknél, és még tartósabbnak ígérkeznek.

    Elektromos rész

        A  tulajdonképpeni  magnó-elektronikát  a  készülék  alsó  felében
    helyezték  el.  Minden  főbb  egység, csatornánként: egy-egy kisméretű
    nyomtatott  áramkör.  Valamennyi  "kártya"  kiemelhető. A magnó teljes
    szélességében egy nagy áramköri lap húzódik végig, ehhez csatlakozik a
    többi egység és az előlapra szerelt kezelőszervek többsége.
        A   felvevő  erősítő  egy  3  tranzisztoros,  lineáris  fokozattal
    kezdődik  - most kivételesen egy közös kártyán találjuk a két csatorna
    áramköri   készletét   -,  erősítésének  és  bemeneti  impedanciájának
    mértékét  a bemeneti választókapcsoló állása határozza meg. Legnagyobb
    az  erősítése (körülbelül 300-szoros) az alacsony impedanciás mikrofon
    jelének  fogadásakor.  További  bemenetek: magas impedanciás mikrofon,
    Aux (vonalbemenet), felvétel-lejátszás.
        Ezután  következik  a  felvételi  szintszabályzó,  majd  a  szoros
    értelemben  vett  felvevő  erősítő,  öt  tranzisztorral.  Ez a fokozat
    beállítja a mindenkori szalagsebesség megkívánta korrekciót, meghajtja
    a   felvevőfejet   és   kivezérli  a  műszert.  A  korrekciót  mindkét
    szalagsebességen     külön-külön     szabályozni     lehet     egy-egy
    trimmer-potenciométerrel.
        A   külön   panelen   elhelyezett,   kéttranzisztoros,  ellenütemű
    törlőoszcillátorból  származó előmágnesező jelet szintén csatornánként
    és  szalagsebességenként,  külön  trimmerekkel  lehet  beállítani.  Az
    oszcillátor  120  kHz-es jelet állít elő. Újabb önálló rész a "felvevő
    relé", amely felvételkor az indítás kattanásmentességéről kezeskedik.
        A lejátszó erősítő szintén különálló egység. A fejről érkező jelet
    kéttranzisztoros  fokozat  fogadja  és  korrigálja. Kétféle lejátszási
    karakterisztikát  állíthatunk  be:  a  ma  is  érvényes NAB-ot, vagy -
    régebbi  felvételek  visszajátszásához  -  a  valamikor érvényben volt
    IEC-t.   (A   kettő  között  pár  decibeles  eltérés  van  a  magasabb
    frekvenciákon.)  Az  IEC-NAB váltó egyben monitorkapcsoló is; harmadik
    állásában a szalag előtti jelet bocsátja a magnó kimenetére.
        A    korrekció    után    a   jel   egy   egyenáramúlag   csatolt,
    háromtranzisztoros  fokozatra  kerül,  ez  dolgozik  aztán  a készülék
    kimeneteire (vonal, felvétel-lejátszás, fejhallgató).


    A professzionális - A700

    

        Végülis nehéz definiálni, hol végződik az amatőr és hol kezdődik a
    hivatásos  (vannak  rádióadók,  amelyek kazettásmagnóról sugározzák 24
    órás popműsorukat!) - de az A700-as magnó tervezői kétségtelenül azzal
    számoltak,  hogy  aki  megveszi  ezt  a  nagy gépet, az másra is fogja
    használni,  nem  csak  házi  hanglemezkopírozásra. Ez a ministúdió egy
    kicsit  komplikáltnak  is  látszik,  különösen  a nemesen egyszerű A77
    után, pedig ahhoz képest, hogy mi minden van benne, tulajdonképpen nem
    is  olyan  bonyolult.  Tartalmaz  ugyanis  a magnón kívül egy komplett
    négycsatornás keverőpultot, sőt, úgy mellesleg még egy RIAA-korrektort
    is  - vagyis nem kell hozzá más, csak egy teljesítményerősítő. (Kicsit
    groteszk  dolog,  legalábbis  egy  hifista  számára,  hogy az A700-zal
    egyidőben  tervezett  Revox-tunert  szintén  előerősítővel egybeépítve
    árulták,  tehát  aki  a teljes láncot megvette, annak hirtelenében két
    előerősítője nőtt.)

    Mechanikai felépítése

    

        Öntvény,  három  közvetlenhajtású  motorral  -  úgy,  ahogyan ez a
    nagykönyvben  áll  (és  ahogyan  ezt  lapunk  6.  számában a Mechlabor
    mérnökei    elmagyarázzák).    A    főmotort   itt   egy   LSI,   azaz
    nagybonyolultságú  integrált  áramkör  vezérli;  kifejezetten  a Revox
    kérésére   készítették,   TDA-1000   típusjellel.  Egy  1,6384  MHz-es
    kristályoszcillátor   rendkívül   stabil   alapjeléből  állítja  elő a
    háromféle  szalagsebességnek  megfelelő  400,  800, illetve 1600 Hz-es
    vezérlőjelet.  A  főmotor  palástján  egy induktív jeladó (tachométer)
    található.   Impulzusait   a  szabályozó  áramkör  összehasonlítja  az
    alapjellel,   és   folyamatosan  korrigálja  a  motor  fordulatszámát.
    Meglehetősen  bonyolult  áramkör  ez, aktív elemeit meg sem kíséreljük
    "tételesen  felsorolni".  (Mellesleg  szólva,  alábecsüli  az  A700-as
    képességeit,     aki    háromsebességű    gépnek    nevezi.    Ugyanis
    csatlakoztatható   hozzá   egy   külső   vezérlő-egység,   és  akkor a
    szalagsebessége  ±7  félhang  tartományban,  vagyis  6,35  cm/s-tól 57
    cm/s-ig szabályozható!)
        A  motor  vezérlése  egyébként  is  rendkívül precíz és hatásos. A
    prospektusok mindig is kedvelték a hangzatos elnevezéseket, és újabban
    szívesen      hivatkoznak     "zárt     fázishurkú,     kvarcvezérlésű
    meghajtómotorra".  Nos,  a  nem  éppen  ifjú  A700-asnak  éppen  ilyen
    vezérlése  van.  De  a két csévélőmotort is elektronikusan vezérlik. A
    magnószalag  balról is, jobbról is egy-egy himbára szerelt görgőn fut,
    ezek fel-le mozogva, egy-egy induktív jeladót működtetve tájékoztatják
    az  elektronikát  a  szalagfeszítés  mindenkori  értékéről,  az  pedig
    állandóan  szabályozza  a  csévélőmotorok  feszültségét. Mindegy, hogy
    most  indítunk-e  egy  26,5  cm-es  orsót,  vagy  most fejezzük-e be a
    felvételt  akár a legkisebb orsók belső, 4 centiméteres magátmérőjén -
    a  szalagfeszítés  mindvégig  azonos marad. Így a szalag mindig azonos
    erővel  simul  a  fejekre, s egyébként is kevésbé fog megnyúlni. Ez az
    áramkör  is  tele  van  különféle  félvezetőkkel  - némelyiket éppen a
    Studer cég kérésére "találták ki" az alkatrészgyártók.
        A  futómű  összes  funkcióját  egy "digitális vezérlő áramkör" (SC
    10429    típusú    LSI)    tartja    kézben.    Hozzá   csatlakoznak a
    szalagvég-kapcsolók  is  -  igen:  helyes  a többesszám, mert ez a gép
    kétféleképpen  is érzékeli a szalag "kimaradását": fotoelektromosan és
    mechanikusan   (az   egyik   görgő   is   "figyeli"  a  szalagot).  Az
    üzemmódkapcsolók   téglalapalakú  nyomógombok;  amelyiket  megnyomják,
    világítani fog. A szalagsebesség-választók fényjele azonban csak akkor
    gyullad  ki,  amikor  a  motor már elérte a névleges fordulatszámot. A
    számlálószerkezet    nem   fordulatot   mutat,   hanem   perceket   és
    másodperceket, 19 cm/s szalagsebességgel kalkulálva.

    Hangfrekvenciás rész

        Nem  írhattuk  itt egyszerűen azt, hogy "elektronika" - az A700-as
    elektronikája ugyanis két, funkciója révén jól elkülöníthető egységből
    áll:  a  keverő-erősítőből  és a tulajdonképpeni magnó-elektronikából.
    Lássuk előbb az elsőt.
        Két bemeneti választókapcsoló két sztereó programot, azaz összesen
    négy  monó  csatorna  jelét "engedheti be" a készülékbe; valamennyinek
    külön-külön  is szabályozható a szintje. Mind a két bemeneti szelektor
    fogadni  képes  az  alacsony- és magasimpedanciájú mikrofon és az Aux,
    vagyis  a  vonalbemenet  jelét,  az  1. számú ezenkívül "behívhatja" a
    mágneses   hangszedő   vagy  a  felvétel-lejátszás  programját,  a  2.
    szelektorral pedig multiplay-echóra kapcsolhatunk.
        A    mikrofonbemenetek    szimmetrikusak,    földfüggetlenek,   és
    transzformátoron keresztül csatlakoznak a bemeneti erősítőhöz (TBA 931
    típusú  IC).  Ugyanerre  a bemenetre kapcsolódik a fono-előerősítő is,
    egy   másik   TBA   931.   Az   erősítést   a  negatív  visszacsatolás
    változtatásával szabályozzák.
        Az  első  erősítő-fokozatokat  szintszabályzás,  majd egy illesztő
    erősítő  követi  (megint  egy  TBA 931), ez a Record Master-re, azaz a
    közös  felvételi  szintszabályzóra  dolgozik. A jel innét kétféle úton
    haladhat  tovább,  attól függően, mit határozunk a monitorkapcsolóval.
    Ha  felvételt  kívánunk készíteni, a programot a magnó tulajdonképpeni
    elektronikájára    bocsátjuk.    Ellenkező    esetben,    tehát   ha a
    monitorkapcsolót  "bemenet"  állásában hagyjuk, a jel továbbszalad egy
    újabb     illesztőerősítőre     (TBA    931,    negyedszer),    majd a
    vonalkimenetekre.
        Az    illesztőerősítőre    csatlakozik   a   kivezérlésmérő   és a
    csúcsindikátor  áramköre  is;  két  tranzisztor  a VU-mérőt működteti,
    további  hat  pedig  a  csúcsindikátort  - ez utóbbi akkor villan fel,
    amikor  a  pillanatnyi  kivezérlés 6 decibellel lépi túl a 0 decibeles
    szintet.    Az    előbbi    fokozatról    vezetik    el    a   jelet a
    hangerőszabályozóra,  amely  aztán a hangszínszabályozó részt táplálja
    (TBA  931).  A  mély  és  a  magas  hangszín egyaránt forgókapcsolóval
    állítható,  2  decibeles  lépésekben ±8 decibel tartományban. Ezután a
    fejhallgatóerősítő  következik  (egy  LM  301  IC  és BD517-518 típusú
    tranzisztorok).   A   fejhallgató  erősítő  két  fejhallgató-kimenetre
    dolgozik vagy a teljesítményerősítőre.
        Anélkül, hogy ismétlésekbe bocsátkoznánk, tehát csak röviden írjuk
    le  a  tulajdonképpeni magnóelektronikát. A már említett Record Master
    szabályzóról  a  felvevő  erősítőre kerül a jel. Egy TBA 931 típusú IC
    állítja be a korrekciót, ez hajtja meg a felvevőfejet. Közvetlenül ide
    csatlakozik több kisegítő áramkör, köztük a "csendesítő" is.
        A   törlő-   és   előmágnesező  jelet  egy  150  kHz  frekvenciájú
    oszcillátor   állítja   elő.   Az   előmágnesezést   csatornánként  és
    szalagsebességenként   optimalizálni   lehet.   Ez   az   áramkör   47
    tranzisztort  tartalmaz, továbbá két FET-et és két SN 7402 típusú IC-t
    (4-4 kétbemenetű NOR kapu).
        A lejátszóerősítő is egy TBA 931. Ezt követi a csendesítő áramkör,
    és  innét jut a szalagra vett jel a már említett monitorkapcsolón át a
    vonalkimenetre,  illetve a hangerő- és hangszínszabályozó elektronikák
    után a feszültségkimenetre.
        Az  eddig felsorolt sok-sok áramkörnek hatféle tápfeszültségre van
    szüksége.  Ezt összesen 4, egymástól független egyenirányító-egységtől
    nyerik.
        A   magnó   előlapján   összesen   4   Jack-hüvely   van:  kettő a
    mikrofonoknak,   kettő   a   (sztereó)   fejhallgatóknak.  A  készülék
    hátoldalán  RCA-dugókkal csatlakozhatunk a Line A és B kimenetre és az
    összes  bemenetre, a felvétel-lejátszás kivételével, amelyhez ötpólusú
    dugót kell használnunk - akárcsak a teljesítményerősítő kivezérléséhez
    is.    A   hátoldalon   csatlakoznak   a   távvezérlők:   az   egyik a
    szalagsebességet   szabályozza,   a   másikkal  üzembe  léptethetjük a
    készülék bármely funkcióját.
        A  magnó  fa-oldalborítást kapott, hátlapját és tetejét külön kell
    leszerelni.  Az  A700-as belsejében példás rend uralkodik, a "kártyák"
    katonásan  sorakoznak,  könnyű  létszámolvasást tartani. De szükség is
    van  erre  a  fegyelemre,  mert  különben  aligha lehetne eligazodni a
    töméntelen  áramkör  között. Így a magnó viszonylag könnyen szerelhető
    és   javítható   -   de  meglehetős  gyakorlat  és  nagy-nagy  türelem
    szükségeltetik hozzá...

                                      *

    MÉRÉSEINKHEZ

        A  lejátszási frekvencia-jelleggörbét a következő szalagtípusokkal
    határoztuk  meg:  DIN  Bezugsband  9,5  -  19H  - 38S. Az összes többi
    jellemzőt  BASF C 264 Z jelű szalaggal mértük. Ez egy három-négy évvel
    ezelőtti,  jó  átlagos  minőségű  szalag;  ma már lényegesen jobbat is
    gyárt a BASF, de az A77-et és az A700-at is még ehhez hasonló szalagra
    specifikálta a Revox.

    Szalagsebesség.
    Mindhárom  készülék  teljesítette  a  specifikációt.  Sajnos, 9,5 cm/s
    szalagsebességen  nem  volt  eléggé  pontos  a  módszerünk; az A700-as
    magnón mért 0,16%-ot hajlandóak vagyunk mérési hibának minősíteni.

    Nyávogás.
    A  G36  19  cm/s-on  kismértékben  elmarad a specifikált ±0,15%-tól, a
    nagyobbik   szalagsebességre   megadott   ±0,1   százaléknál   viszont
    kevesebbet   nyávog.   A   kifogástalan   állapotú   A77-esről   nincs
    mondanivalónk...  bajban  voltunk  viszont az A700-assal. Mechanikája,
    s  különösen  a  szalagvezetői  már meglehetősén lestrapált állapotban
    leledzenek,  és  a  nyávogás a legkisebb szalagsebességen már elérte a
    ±0,25%-ot  (szűrővel).  Nem  típushibáról van szó: régebben megmértünk
    már egy ilyen készüléket...

    Frekvenciaátvitel.
    A  lejátszási  frekvencia-jelleggörbék egytől egyig szépek; a lejátszó
    erősítők  átvitele  31,5  Hz és 16 kHz között meglehetősen lineáris. A
    két    csatorna    egymáshoz    viszonyítva,    igencsak   egyforma. A
    felvétel-lejátszás  görbéi  minden  esetben  jobbak a specifikáltnál -
    mellesleg  már  nagyon-nagyon  sok  Revoxon  tapasztaltuk ugyanezt. Az
    A77-es  magnó  9,5  cm/s  szalagsebességgel  is  szinte ijesztően szép
    görbét   rajzol.   Külön   felhívjuk   Olvasóink   figyelmét  a  0  dB
    kivezérléssel    felvett    frekvencia-jelleggörbékre,    mert    ezek
    megcáfolhatatlanul bizonyítják a nagyobb szalagsebesség előnyét: 38-as
    sebességen  már  szinte ugyanazt az eredményt kapjuk 0 decibelen, mint
    -20 dB kivezérléssel!

    Torzítás.
    A  0  dB  kivezérléssel  mért  3. harmonikus értéke nagyon alacsony. A
    G36-ot   annakidején  még  a  régebbi,  gyengébb  minőségű  szalagokra
    állították  be,  tehát  erősebben  kivezérelték,  hogy kisebb legyen a
    szalagzaj.  Mi az eredeti szervizkönyv szerint állítottuk be a magnót,
    és  a  táblázatunkban  közölt  értékeket  kaptuk  - de ez nem jelenti,
    hogy  a G36-tal is ne tudnánk produkálni a másik két magnóra jellemző,
    alacsony torzítási szintet. A második harmonikus torzítás is alacsony,
    és gyakorlatilag mindhárom magnón egyforma.

    Zaj.
    A  nyugalmi zajszint (a lejátszó erősítő zaja) szintén hasonló a három
    magnón. Talán az A700-ason, de azon is csak 9,5 centiméteren, gyengébb
    az   elvártnál.   A  gyakorlatot  leginkább  modellező  mérés  ("üzemi
    zajszint,  0  dB kivezérlés, vonal bemenetről") egyenértékűnek mutatta
    a  három  készüléket, és ez természetesen a G36-ra nézve hízelgő. Ez a
    20  éves  masina ma is versenyképes! (Észre kell venni, persze, hogy a
    többi   bemenetről  mérve  a  G36  már  határozottan  zajosabb  volt a
    többinél.  Mikrofonról,  felvétel-lejátszás  bemenetről 5-8 decibellel
    csendesebbek a korszerű, zajszegény félvezetőkkel megépített magnók.)

    Áthallási csillapítás.
    Mivel ezt a jellemzőt csak 1 kHz-en adja meg a Revox, mindhárom masina
    teljesítette  a  specifikációját.  Méréseink azonban jól szemléltetik,
    hogy  az  alacsonyabb frekvenciákon lényegesen jobbak az újabb magnók:
    40  és 80 Hz-en 45-47 dB az áthallásuk, a G36-osé pedig csak 24-27 dB.
    Az A77-esnek és az A700-asnak a törlési csillapítása is kitűnő - a G36
    típusé jó átlagos.

        Végül,  bár ez nem tartozik a szorosan vett magnóteszthez, röviden
    összefoglaljuk,  mit  mértünk  az  A700-as  erősítő-részéről. Bemeneti
    feszültség  és  impedancia  mágneses  hangszedő  bemenetről: 1,7 mV-os
    feszültséggel  értük  el  a  magnó  kivezérlésmérőjén  a  0  decibeles
    szintet;  az impedancia mindkét csatornán 50 kohm volt. (Specifikáció:
    2,5    mV/50    kohm.)    Kimeneti    feszültség    és    impedancia a
    teljesítményerősítőnek  szánt  kimeneten:  0 dB szintre 1,66 és 1,6 V,
    illetve  100  ohm  mindkét  csatornán. (Specifikáció: 1,55 V/100 ohm.)
    Harmonikus   torzítás:   (Ezt   nem  specifikálták.)  1,6  V  kimeneti
    feszültségre 0,1 százalékot mértünk. Frekvencia-átvitel: lásd a 15-16.
    diagramot.    Jel-zaj    viszony    mágneses   hangszedő   bemenetről:
    magnó-üzemben  határoztuk meg, 19 cm/s szalagsebességen, csúcsszinthez
    viszonyítva úgy, hogy a bemenetet 2,2 kohm-mal zártuk. A két csatornán
    még  így  is  63,4/65,3  decibelt  kaptunk  -  meglehetősen  jó érték!
    Csúcsindikátorok: (ez valódi és fontos magnó-jellemző, de már csak itt
    tudtunk  helyet  szorítani  neki.)  A  piros  LED-eknek  a 6 decibeles
    túlvezérlés  pillanatában  kell  kigyulladniuk.  Mi bármely bemenetről
    mérve  is,  4,5  decibelt kaptunk. Az A700-as magnó tehát "óvatos", és
    másfél dB tartalékkal bír. Egyébként ez nem rossz gyakorlat.


    

    

    

    1-8. diagramok

    
    

    9-16. diagramok


    Szeánsz

    


        A  szubjektív  teszt  akkor hiteles, ha a zsürorok pártatlanok. Ha
    mégis  részrehajlóak  volnának  (ami  gyakran  megesik),  akkor  tilos
    tudniuk, mikor melyik készülék szól.
        Az  emberi  gyengeségektől azonban senki sem mentes, és ha a Sánta
    Ördög   (aki   be  tud  pillantani  a  háztetők  alá)  a  teszt  előtt
    megvizsgálta   volna  a  tudatalattinkat,  valószínűleg  elfogultságot
    mutatott  volna ki a G36-os javára. Először is, ez a masina egy kicsit
    monstrum  ugyan,  egy  kicsit  csúnya,  egy kicsit forró - de a miénk.
    Másodszor:   tudjuk,   hogy   az  erősítők  között  is  egy-egy  ósdi,
    elektroncsöves  masina  szebben  szól  némely  csillogó  tranzisztoros
    holminál. A Revoxok nem erősítők ugyan, hanem magnók - dehát egy magnó
    is telis-tele van erősítőkkel...
        A  vaktesztnek  azonban  nem  volt semmi akadálya. Ez nem is olyan
    magától  értetődő dolog, mert a csöves masinákat általában zajosabbnak
    ismerjük, és tartottunk tőle, hogy a G36-ost is majd mindig elárulja a
    zaja. Hálistennek, az öreg jószág csendesen viselte magát.
        Noha  a  Revoxok  háromfejes  gépek,  tehát felvétel közben rögtön
    vissza   is   játsszák  a  műsort,  mégsem  ment  minden  úgy,  mint a
    karikacsapás.  Halálpontosan azonosra kellett állítani mindenekelőtt a
    felvételi  szinteket  (a  jobban  kivezérelt magnó csendesebb, viszont
    nagyobb a torzítása), aztán pedig természetesen a lejátszási szinteket
    is,  és  a  kettő  néha  nehezen  egyeztethető. Például kiderült, hogy
    bármilyen  sokat  tud  is  az  A700-as,  nem lehet szabályozni rajta a
    feszültségkimenet   szintjét,   pedig  az  nagyon  jól  jött  volna. A
    "közönséges"  magnós  ebből  a  szempontból  is jobban jár a "szimpla"
    A77-essel.
        Hogy  el  ne  feledjük:  a  szalag! Milyen magnószalagot tegyünk a
    Revoxokra?  A  jó  minőség  nem elegendő: a két példánynak tökéletesen
    azonosnak  és  homogénnek kell lennie. Tekintve, hogy a két kölcsöngép
    már  eleve  a  régebbi  BASF-ekre  volt  beállítva,  s nem is akartunk
    módosítani  rajtuk,  mi  több:  a  teszt kedvéért a G36-ot is hozzájuk
    igazítottuk - Sólymos Antal súlyos lelki tusa után, "Salamon nevében!"
    felkiáltással  két  egyenlő  részre  vágott egy 1979-es kiadású BASF C
    264Z-t.  Ennek  a  minősége  nem  kimagasló - de garantált. Korszerűbb
    szalaggal  nyilván  még többet produkáltak volna a Revoxok - de inkább
    csak a kisebb szalagsebességeken javult volna a hangjuk.

    A77-A700

        A  két  kölcsönkészülékkel kezdtük a próbát. Előbb 19-en mérkőztek
    meg egymással. Szinte egyhangú pontozással a kisebbik magnót hoztuk ki
    győztesnek.  Az A700-as bágyadtabban szólt, és - mindannyiunk szerint!
    -  szegényesebb volt a basszusa. Átkapcsolva a két magnót 9,5 cm/s-ra,
    a különbség csak növekedett, sőt, a 700-asnak ekkor nagyon leromlott a
    "sztereója".
        Kíváncsiak  voltunk,  mi  történik,  ha  az A77-es 19-cel, a másik
    pedig  38-as sebességgel játszik. Nos, így már valóban szebben szólt a
    nagy  gép, sőt: csillogóbban is. Az A77 most észrevehetően zajosabbnak
    hatott,  és  egy hajszállal színezettebb, "nyugtalanabb" hangot adott.
    Találgattuk,  hogy  a  színeződést  vajon  nem  éppen  a zaj okozza-e,
    valamiféle  moduláció  folytán.  Habár ez nem valószínű. Megjegyezzük,
    hogy  az  egyik  "menetet" (JBL-demólemez, country-szám) így is az A77
    nyerte - és erre a jelenségre még visszatérünk.
        Miután  a  két  magnó  hangképe  jól  definiálhatóan  eltérő, arra
    számítottunk,   hogy   még  sokkal  nagyobb  lesz  a  különbség,  ha a
    magnófelvételeket   közvetlenül   a  hanglemezzel  hasonlítjuk  össze.
    Érdekes:  nem  ez  "jött  be".  A kétféle magnóhang "más-más irányban"
    színeződik   el,   tehát   -   egy  képzeletbeli  egyenesen  -  jobban
    eltávolodnak egymástól, mint az eredeti hangképtől.

    A77 - G36

        Ezt  a  próbát  csak  a 19 centiméteres szalagsebességen ejthettük
    meg,  lévén  az egyik magnó normál kivitelű, a másik meg "High Speed".
    Végighallgatva    szokásos    programunkat,   négyünk   közül   hárman
    viszonylagos   megnyugvással   vették  tudomásul,  hogy  a  két  magnó
    egyformán   jól   szól,  a  negyedik  viszont  -  történetesen  e  lap
    szerkesztője - aggasztóan nagy különbségeket vélt hallani az egyik gép
    javára;  olyanokat,  hogy már érdemes volna fizetni is értük, ha volna
    miből.  Szomorúan  beletörődött,  hogy az új technika mégiscsak jobb a
    réginél  -  és  csudamód felvidult, amikor a készülékek azonosításakor
    kiderült, hogy tévedett.
        Jellemezve a két hangképet: az A77-es egy árnyalattal fojtottabban
    szólt, kevésbé szépen adta vissza a zongora és a női szólista hangját.
    A  G36  hangképében  mintha  több  lett  volna az elevenség. Többen is
    felfigyeltünk  rá, hogy a Proprius lemezen a női hangra a G36 "rátesz"
    egy  kis  fémes  mellékzörejt,  az  A77 zenéjéből pedig hiányzik ez az
    enyhe  torzítás.  Nos,  amikor  a  magnóhangot újfent összevetettük az
    eredetivel, bebizonyosodott: az a fémes mellékzörej igenis rajta von a
    lemezen...  A  hangzásbeli különbség valójában elég csekély lehet, nem
    érdemes  eltúlozni.  Rövid  eszmecsere után testületileg úgy ítéltünk,
    hogy  a  két magnó teljesen egyenértékű - persze, nem az árukat, hanem
    csak  a  hangminőségüket  tekintve.  Van azonban egy nagy különbség: a
    csöves készüléknek(!!!) mindvégig kisebb volt a zaja.

    A700 - G36

        Csak  a  legnagyobb  szalagsebességen  mértük  össze őket. Ennek a
    próbának  inkább  csak elvi jelentősége van, mert széles e hazában nem
    sok  magnós  akad,  aki  38  centiméternyi magnószalagot, azaz csaknem
    ugyanennyi fillért tékozolna egyetlen műsormásodpercre.
        A  két  hangkép  ezúttal  is  ellentétpárt  alkotott. Az A700 apró
    többlet-torzításokat   szedett   fel:  kissé  tolakodóbbnak  éreztük a
    hangját és kicsit színezettnek a magasait, emellett valamivel zavaróbb
    volt  a  zaja.  A G36 hangja pedig időnként hiányérzetet keltett, néha
    szegényesebbnek   hatott,   de   azért   kiegyenlítettebb   a  zenéje:
    véleményünk szerint ez áll közelebb az eredetihez.
        Közelebb,  de  mennyivel? S egyáltalán: mennyire közel? Szeánszunk
    tanulságai  közül  ez az első és a legfontosabb: a magnófelvétel ténye
    még  a  38  cm/s szalagsebességen is nyilvánvaló. Igaz, ezek a masinák
    38-on  már nagyon-nagyon csendesek, a zajuk nem zavaró - de azért ez a
    zaj  mindig  kihallható  a  műsor  alól,  kivéve, amikor valami nagyon
    "dögös"   zene   szól.   De   még   ilyenkor  is  azonosítani  lehet a
    szalagfelvételt:   a   sztereó   kép  egy  kicsit  előbbre  nyomul  és
    kiszélesedik(!),  jobban  a  hangszórókhoz  kötődik,  nem  tud annyira
    "lebegni"   a   térben,   mint   a   lemezhang.   A  "csinnek"  enyhén
    felkeményednek,  és  ez  kifejezetten  jót  tesz némely zenefajtának -
    persze,  az  elektronikusan  manipulált  könnyűzenére gondolunk. A már
    említett  country-számot hallgatva többünknek is az a benyomása támadt
    (nem  beszéltünk  össze,  csak  utólag cseréltük ki a gondolatainkat),
    hogy:  "Hülyeség!  Tudom,  hogy  melyik a magnófelvétel, és nekem most
    mégis  az  tetszik  jobban!"  Ebből  az  a tanulság, egyrészt, hogy az
    elektronikus  popzene  önmagában  véve nem lehet perdöntő műsoranyag a
    szeánszokon - másfelől: kétségtelenül könnyebb az életük azoknak, akik
    túlnyomórészt   elektronikus   könnyűzenét   hallgatnak.   Ők   sokkal
    kevesebbet  veszítenek  a lemez helyett a szalaggal, 19 helyett a 9 és
    féllel,  félsáv  helyett  negyed  sávval, orsós helyett a kazettással.
    Noha   a   38-as   szalagfelvétel  sem  éri  el  az  eredeti  "forrás"
    hangtisztaságát,   ebben   a  kategóriában  már  előfordul,  hogy  két
    magnóhang   jobban   különbözik   egymástól,   mint   bármelyikük   az
    "eredetitől".    Hiába   monitorozgattunk   velük,   nem   alkothatunk
    értékítéletet, csak ha A-B tesztet csinálunk a két magnó között.
        Mindenki,   aki   használt  már  kétsebességes  magnót,  bizonyára
    megpróbált  takarékoskodni  a  szalaggal,  olyformán, hogy a széphangú
    lemezeket  (mondjuk)  19 centiméteres sebességgel vette fel, a torzabb
    hangú,  lestrapált  kiadványokat  pedig  csak  kilenc és féllel. Ezt a
    gyakorlatot  illetően  vita  folyik  a  Hifi Magazin kebelén belül: SA
    véleménye  szerint  a pocsék program így is, úgy is pocsékul szól - DL
    viszont   amellett  kardoskodik,  hogy  a  magnófelvételen  úgyszólván
    hatványozódnak a torzítások, tehát éppen a gyatra hangkép fogja igazán
    megsínyleni, ha alacsony szalagsebességgel kopírozzuk.
        Végül  még  egy-két  szót  a  G36-os  magnóról. Nem tagadjuk, hogy
    kicsit  a  saját  pecsenyénket sütögettük, amikor összevetettük a régi
    technológiát  az  újjal  -  habár  magnórevünk  bizonyára önmagában is
    tanulságos.  De  azzal,  hogy  az  öreg, elektroncsöves masina bevált,
    munkaeszköz   került   a   kezünkbe:   olyan   magnó,   amellyel   már
    visszahallgathatjuk   a   mesterszalagokat  (ha  kapunk  ilyeneket), s
    amellyel  akár  kísérleti hangfelvételeket is készíthetünk egy későbbi
    időpontban. És persze, amely egyben etalon is, hosszú távra. Habár, ki
    tudja:  talán már gyártásra készen áll az a digitális rendszerű magnó,
    amely   rövidesen   végleg   kiszorítja   a   gyakorlatból  az  analóg
    szalagjátszókat...