Hetedhéthatár



HiFi Stereophonie 1982. március Hat középkategóriájú (1500-2000 márkás) hangdoboz - és egy hetedik. Az első hatot - Arcus TL 155, Fiedler AED 2001, Expolinear Explorer III/81, Gale GS-401, Kühl MKS A 300-S, Rogers Studio 1 - a szokásos "pszichometrikus" teszt keretében hasonlítják össze, a hetediknek, a Backes és Müller új, 47 literes, BM 3 jelű, kétutas aktívdobozának külön fejezetet szentelnek. (Ebbe a hangsugárzóba a teljesítményerősítő is bele van építve, tehát "relatíve olcsó" - különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Backes és Müller "zászlótartó" modellje, a tetőtől-talpig mozgásvisszacsatolt BM 20 nem kevesebb, mint tízezer márkába kerül...) Érdekes, hogy a német fülek ezúttal meg voltak elégedve a két brit dobozzal, a Gale-lel és a Rogers-szel, mely utóbbi egyébként ugyanazon a BBC-konstrukción alapul, mint a Spendor BC1. * Erősítők: Accuphase C-200X/P-300X, továbbá a "bűvös kocka" Carver M-400a típusjelű, nemzetközi hírnevet szerzett, kisméretű, de nagy teljesítményű végerősítője. Április Valóságos tunerkatalógus. Nem kevesebb, mint 14 darab, 600-750 márkás sztereó vevőkészüléket mutatnak be itt, utána pedig egy összeállítást közölnek az 1976 óta tesztelt, több mint 100 tunerről. Kiegészíti mindezt egy antenna-cikk a kétségtelenül illetékes Hirschmann céget képviselő August Fiebranz tollából. Május Tíz "komplett berendezés", vagyis lemezjátszó, tuner, erősítő és kazettás deck az Aiwa, a Blaupunkt, a Denon, a Fisher, a Philips, a Saba, a Sanyo, a Sony, a Technics és a Telefunken emblémájával. Egy-egy ilyen lánc körülbelül 2500 márkába kerül, vagyis "jellegzetes közép-kategóriájú hifi". A lemezjátszókat és az erősítőket itt minősítik, a másik két komponenst pedig majd a júniusi számban. * További tesztek: Sony PS-X 800 lemezjátszó ("Linear Biotracer), Katat 23R és DV 50A - ezek a Dynavector új hangszedői, a Karat Ruby olcsóbb változatai. Hi-fi News & Record Review 1982. március Hangszedő, hangkar, hangsugárzók után erősítővel is szerencsét próbál a Mission, a néhány évvel ezelőtt alapított brit audiofil cég. A 776/777 jelű elő/végerősítőt Colloms teszteli és igen jónak találja, habár, mint tudjuk, ebből még nem következik semmi. Mi inkább a kinézete miatt közlünk fotót a Mission előerősítőről; aki először látja, csuklani kezd tőle. A Mission előerősítő. A végfokon a betűk hűtőborda gyanánt szolgálnak, itt viszont nehéz tőlük hová tenni a kezelőszerveket * John Curl, a híres-nevezetes Mark Levinson valamikori főkonstruktőre nemrégiben a saját lábára állt és megalapította a Sota céget; ez a betűszó azt az amerikai szlogent rövidíti, hogy: State of the Art, vagyis nonpluszultra, "ennyire képes a technika és többre nem". Az első Sota-gyártmány egy elő-előerősítő volt, most pedig itt a Sota Sapphire lemezjátszó-futómű. Külsőre elég jelentéktelen, inkább a belvilága és különösen a csapágyazása érdekes, mely utóbbiról a nevét is nyerte. A csapágygolyó egy zafirlapocskán forog, mégpedig a csapágytengelynek nem az alján, hanem a tetején. A tengely tehát rögzítve van, nincs "játéka", kilengése. Roppant érdekes ötlet, habár, mint a HFN/RR-ből megtudjuk, ez sem teljesen eredeti. A SOTA Sapphire lemezjátszó "fordított" csapágyrendszere. A csapágytengely rögzítve van, a tányér így kevésbé "kóvályog" Április Meridian-aktívsugárzó. Két középsugárzó és egy dóm az előlapon. Négy további kis hangszóró és egy passzív membrán oldalra, illetve hátrafelé sugároz. Az alsó keresztfrekvencia 190 Hz. A teljes rendszer három monó végfokot is tartalmaz A hírrovatból: forgalomba került az M10, az "interaktív" Meridian hangdoboz. A szlogen azt akarja kifejezni, hogy a dobozt és a meghajtó egységeket együtt tervezték az erősítővel - ami persze csak részben igaz, hiszen a KEF gyár B110 és T33 hangszóróját használják, márpedig ezek egyszer és mindenkorra meg vannak tervezve, a gyár legfeljebb enyhébb változtatásokat hajt végre a megrendelő cég kívánsága szerint. Mindazonáltal az M10 érdekes, sőt, tanulságos konstrukció. "Pofára" nagyon hasonló a kis M2-höz, amennyiben itt is két B110 fog közre egy dómsugárzót, a keresztezési frekvencia 2000Hz és az X-váltó 24dB/oktáv meredekséggel vág. Itt azonban 190Hz alatt dohogót is találunk, de nem valami nagyméretű hangszórót, hanem további négy 13 centiset, jobbra-balra kettőt (hátrafelé pedig még egy passzív membránt). A mélysugárzó így kielégítő membránfelülettel rendelkezik, és 110 decibelnyi hangnyomást képes kelteni 33Hz-en, ugyanakkor a kis hangszórók tranziens viselkedése, lecsengése tisztább, mint a nagyméretű "vájdlingoké". Ha az M10 valóban képes egyesíteni az "angolos", szelídhangú rendszerek és a "dögösen szóló" hangsugárzók erényeit, akkor ebből a konstrukcióból mi is sokat tanulhatunk. A Nakamichi, ha egyszer nekiáll lemezjátszót építeni, biztosan nem éri be valami hétköznapival, és valóban: a TX 1000 típusjelű gép "spéci" a javából. "A turntable for eccentrics" - írja a HFN/RR, és ez a szójáték mindent kifejez: azt is, hogy a Nakamichi különcöknek való, de azt is, hogy ez a masina képes kiegyenlíteni a hanglemezek excentricitását! A lemezeken ugyanis a lyuk soha sincs pontosan középen. A TX 1000 lemezjátszó körülbelül 20 másodperc alatt felméri az excentricitás mértékét, és azonnal végrehajtja a korrekciót, amennyiben a lemeztányért finoman elcsúsztatja az alatta futó lendtömegen, azaz a tényleges tányéron. A csudagépet bemutató Angus McKenzie bánatosan jegyzi meg: "És erre pont most, az analóg LP utolsó évében kellett rájönni! Holott ugyanezt már 20 évvel ezelőtt is megcsinálhatták volna, egyszerűbb eszközökkel!" Kiegyenlíti a lemez excentricitását: Nakamichi TX-1000 lemezjátszó. A lemeztányér fölött a szervókar * Ha már ez a kiadásunk úgyis telis-tele van Revoxokkal (az orsós magnókkal), lássuk még az új, B710 típusú kazettás Revoxot, amelyet a B&O 9000-rel együtt tesztelnek a HFN/RR áprilisi számában. Dicsérni dicsérik ugyan, de elmarasztalják a nem túlságosan korrekt Dolbyja miatt, ami azért érdekes, mert ha már egy Revoxban sem funkcionál kifogástalanul a Dolby, akkor mit várhatunk egy egyszerűbb masinától? Angus McKenzie sokkal inkább el van ragadtatva a B&O 9000-től, pedig ez még olcsóbb is a Revoxnál. Olcsóbb - ezt úgy kell érteni, hogy az egyiknek az árán 14, a másikén csupán 11 darab Akai CSM3 decket vásárolhatunk... A Revox cég kazettás magnója * Nyolc "középdrága" hangszedőt, köztük 6 mozgótekercseset vizsgál Alvin Gold. A százegynéhány fontos kategóriában a Fidelity Research MC 201-et és az új, Concorde-kivitelű Ortofon MC 200-at favorizálja - erre a tesztre visszatérünk, az "És mégis mozog... a tekercs!" című cikkünkben. * Peter Mapp, aki hónapok óta folytatja teremakusztikai cikksorozatát és mindnyájunk elkedvetlenítését, az előző számban éppen a mikroprocesszorral vezérelt dbx 20/20 és Sansui SE-9 ekvalizátorokról mutatta ki, hogy ezekkel sem lehet megjavítani a lakószoba akusztikáját. Most néhány jólsikerült burst-fotóval szemlélteti, hogy a frekvenciamenetet hiába ekvalizáljuk, ha a jelek lecsengésével változatlanul baj van. Mapp felvillant azért egy reménysugarat - és, mint a jövő hónapban látni fogjuk, talál is egy olyan készüléket, amely bizonyos mértékig valóban korrigálni képes a terem tranziens nyavalyáit. Balra: oszcillogramok a HFN/RR-ből. 1. Burst-jel, 110 Hz. A jelnek nemcsak az amplitúdóját, hanem a lecsengését is módosítja a szoba akusztikája. 2. Az ekvalizálás csak az amplitúdót korrigálta, a jel idöbeli viselkedését már nem. 3. Lakószoba ablaka okozta, nagy harmonikustartalmú, 35 Hz-es rezonancia, ekvalizálás előtt - és után. 4. Az 50 Hz-es bemeneti jelnek (felső görbe) az erős teremrezonancia miatt még a jelformája is felismerhetetlen - ekvalizálás után is. Az alsó görbe egy 30 Hz-es szinuszjel, és azt bizonyítja, hogy a hangszóró (önmagában) képes lett volna ezt a jelet lesugározni Május Mégis kijavítható a szoba akusztikája elektronikus eszközökkel? Az Acoustic Research cég Adaptiv Digitális Szignál Processzora (ADSP) úgy látszik, képes erre. Először is, egy mérőmikrofon és mérőjelek segítségével megállapítja, hogy milyen frekvenciákon és milyen időbeli eloszlásban épülnek fel a teremhangok 1kHz alatt. A gép aztán ezt a struktúrát fogja reprodukálni: mindazokat a jeleket, amelyeket a szoba "termel", s amelyeket nemkívánatosnak tekintünk. Ezeket (most jön a Barba-trükk) hozzáadja az eredeti programhoz, 180 fokos fázisfordítással. Így azok kioltódnak - és a Megmarad a hasznos jel. Akkor hát halleluja! - vagy mégse törjünk ki üdvrivalgásban? John Atkinson, a HFN/RR helyettes szerkesztője és Paul Messenger, aki a lapnak nemcsak régi szakírója, hanem újabban már kiadója is, elcipelte az ADSP-elektronikát Martin Collomshoz, mert neki van a legjobban "kézbentartott" akusztikájú szobája. (Mellesleg, Colloms Spendor BC1-et hallgat, csak modifikálta, passzív membránnal egészítette ki a basszreflex-dobozt.) A három pár platinafül hallgatódzott, hallgatódzott, és végül a következő eredményre jutott. Minél ügyetlenebbül helyezik el a hangszórókat, annál többet segíthet az új elektronika, de ha mindent annak rendje és módja szerint állítanak be, akkor a javulás már csak árnyalatnyi, s bizony: elsősorban a sztereó székben, tehát a mérőmikrofon helyén észlelhető, Mégis, Atkinsonék nem kételkednek benne, hogy az AR-féle új technika a századfordulón már széles körben használatos lesz. Századforduló helyett ezredfordulót is írhattak volna, úgy jobban hangzik. * Hollárihó, megvan a magyarázata, honnan gondolták egyesek Bulapesten, hogy az új Styx-lemezt nem lehet magnóra venni. A májusi HFN/RR-ben szóba kerül ez a lemez, meg egy 1908-ból származó szabadalom is, miszerint a hanglemezek anyagába bele kéne vinni egy jelzést. Hogyha valaki a hanganyagot ellopja, és megpróbálja tovább-sokszorosítani, akkor az ő lemezeiről hiányozni fog az a bizonyos jel, tehát nyilvánvaló, hogy kalózkiadás van a kezünkben... Az A&M cég elhallgatta ugyan, hogy az ötlet a század elejéről való - dehát, mint tudjuk, a Styx a feledés vize... HIFI ANSWERS 1982. március Már megint a NAD és megint a 3020-as erősítő - amelyről ezúttal Eddie Mann írja meg, hogy ebben az árkategóriában nem ismer jobbat. Érdekes, abban is egyetért sok más audiofüllel, hogy a magasabb kategóriában viszont már egyáltalán nem szereti a NAD-ot, így például a 3140-es típus helyett feltétlenül az A&R cég A60-as modelljét választaná. (Mindkettőnek körülbelül 190 font az ára.) Sőt, úgy véli, hogy ha már sorrendbe kéne szedni a három gépet, akkor a 3020-as megelőzi a bátyját, mi több, egész kezel kerül az A60-hoz. (Az A&R egyébként egy brit firma, semmi köze az amerikai AR-hez, az Acoustic Research-höz.) * Adrian Orlowski újrateszteli a múlt számban kissé "levágott" Pickering XLZ/7500S hangszedőt, ezt az alacsonykimeneti feszültségű mágneses típust, és egy második tesztpéldányt hallgatva arra a következtetésre jut, hogy ilyen még nem volt - jobb, mint az MC-hangszedők! S minthogy most már számolni kell a Pickeringgel, Orlowski siet figyelmeztetni az olvasót: vigyázat, ez a hangszedő-fajta nem passzol az MC-modellek elő-előerősítőihez, transzformátoraihoz, tehát lehetőleg a Pickering saját P-20 elektronikájával kell illeszteni a fono-előerősítőhöz. A színpad eszerint egyre tarkább lesz: kezdetben voltak az alacsonykimenetű mozgótekercses és a magaskimenetű mágneses hangszedők. Aztán jött a magaskimenetű MC, most pedig itt az alacsonykimenetű, de mágneses Pickering. Ezek után már csak azt kell eldönteni, hogy az ADC cég új, mozgótekercses hangszedője vajon az alacsonykimenetű hangszedőknek egy viszonylag magaskimenetű változata-e, vagy viceverza. Azt, hogy a különféle hangszedő-típusoknak nemcsak a kimenőfeszültsége, hanem az induktivitása és az ohmos ellenállása is eltérő, talán említeni sem kell. Április Május A Syrinx PU-2 hangkar tesztje. Függetlenül attól, hogy dicsérik-e vagy sem (egyébként: dicsérik), ez a konstrukció figyelmet érdemel. A képen jól látható, hogy a pickupot magához a kar-csőhöz szorítják. Így szilárdabban rögzíthetik, mint ha Valamiféle héjat, kar-szerelvényt iktatnának közbe, nem is beszélve a cserélhető papucsokról, amelyek egy kissé mindig "rezonálnak". (Hasonló, spártai módon fogják fel a hangszedőt a Missionba és néhány más hangkarba is.) A Syrinx hangkar. Elmarad a "papucs": a hangszedőt egyetlen bilincs fogja fel a karra Audio 1982. január Antenna, antenna hátán, FM-hez, AM-hez: "csináld magad". * Tesztek: Nakamichi 700 ZXL és NAD 6050C kazettás deck, dbx 20/20 ekvalizátor (ez az, amelyikkel a HFN/RR szakírója is kísérletezett), Adcom Crosscoil MC-hangszedő, Technics SH-50P1 elektronikus (!) tűmérleg - az utóbbi potom 50 dollárért. Február Előző számunk sajtószemléjében (HFS 1981. november) már szó esett a CBS új zajcsökkentő rendszeréről, a CX-ről, amely 20 decibellel növelheti a hagyományos, analóg hanglemez dinamikáját. Az Audio most módszeresen, 8 oldalon keresztül ismerteti az új eljárást. A CX állítólag tökéletesen kompatibilis a szokványos technikával, tehát aki nem tud róla, mit hallgat, észre sem veszi a különbséget, akinek viszont van CX-dekódere, 20dB dinamikatöbblethez jut. * Tesztek: Sansui AU-D11 és Amber Series 70 erősítő, Stanton 980 LZS és Goldring G-920 IGC hangszedő, utóbbi a híres van den Hul-féle tűheggyel, KEF 105/II hangsugárzó, továbbá különleges, drága, "audiofil" lemezek: Nautilus, Sheffield, Mobile Fidelity. A Mobile Fidelity sohasem volt Olcsó János, de most aztán végleg nem az. Új, UHQR jelzésű kiadványai darabonként 50 dollárba kerülnek. (A márciusi szám nem érkezett meg.) Április Prototípus: Technics SV-P100, digitális rendszerű, egyébként hangfelvételre szánt kazettás magnó, 3000 dollárért. Az e számban tesztelt összes többi készülék együttvéve sem kerül ennyibe (Crown FM Two tuner, Mitsubishi DA-R35 receiver, Tandberg TCA 3002 előerősítő, Miller & Kreisel Satellite-1A hangsugárzók a Volkswoofer nevű szubbasszussal). A Technics digitális kazettás magnója