DiGitális DG




        Mint  ahogyan  a  nyugati  hifi-készülékek  közül  is  csak azokat
    teszteljük  a Bemutatjuk címszó alatt, amelyeket bárki megvásárolhat a
    boltban  - éppígy hanglemezkritikai rovatunk, a Hanglemezív is csak az
    idehaza kapható kiadványokkal foglalkozik.
        De  mint  ahogy időről-időre kötelességünk szemügyre venni a drága
    lemezjátszókat,  magnókat,  hogy  meglegyen a vonatkoztatási alapunk -
    éppennyire  indokolt  az  is, hogy néha-néha belehallgassunk a legjobb
    nyugati  komolyzenei felvételekbe, s összehasonlíthassuk a brit vagy a
    német hangot a hungarohanggal. (Reméljük, a kiéhezett magyar diszkofil
    megbocsátja nekünk az ilyesfajta provokatív "mintavételt". Végtére is,
    a  hanglemez  nem  drága  magnó,  nem  súlyos hangdoboz, és aki nagyon
    áhítozik   egy-egy   különleges   kiadványra,  valószínűleg  be  tudja
    szerezni  rokonai, ismerősei jóvoltából. Odakinn sem kerül többe, mint
    ha idehaza vásárolnánk meg.)
        Vitatható  ugyan,  hogy vajon a "maximalista" Hi fi Magazin joggal
    kéri-e  számon,  miért  nem  élvezhetjük  magyar lemezről is a legjobb
    nyugati  felvételek  hangminőségét.  Mindenesetre ajánlatos tudni, hol
    van  ma  a  hangtechnika  csúcsa, az "itt a pózna teteje, továbbmászni
    nem  lehet".  Írtunk  ezért  néhány  nagynevű lemezgyárnak, és kértük,
    küldje  el  nekünk  legújabb  felvételei  közül  azokat, amelyek híven
    reprezentálják  cégük  hangtechnikai  színvonalát, de azért közönséges
    szériadarabok,   nem  pedig  demonstrációs  lemezek.  Első  "exkluzív"
    recenziónk tárgya a Polydor cég, avagy - világszerte ismert márkanevén
    -  a  Deutsche  Grammophon  négy  kiadványa.  Mind  a négy úgynevezett
    hibridlemez;  1980  és  1982  között,  digitális technikával készített
    hangfelvétel, analóg lemezen.


    "Miért érdekes a hibridlemez"

        Ha  húszegynéhány  évvel ezelőtti audio folyóiratokat lapozgatunk,
    gyakran  találkozunk  egy  hasonló  kérdéssel: "Why stereo?" Mire jó a
    sztereó?  Mert  sok minden szólt ugyan a sztereózás mellett, de voltak
    ellenérvek  is,  főleg  az, hogy most majd egy csatorna helyett kettőt
    kell  megfizetni. A szakírók még évekig bölcselkedtek erről - s közben
    az  egész  világon elterjedt az új technika, mert egyértelműen jobbnak
    bizonyult a korábbinál.
        Nehezebb  helyzetben  vagyunk  most, a digitális korszak kezdetén.
    (Mert  rövidesen  valóban  megkezdődik.  Ha  valaki  korlátlan  anyagi
    lehetőségekkel  bír,  már  az  idén  vásárolhat  "lézertűs", digitális
    lemezjátszót  -  sőt,  lassan-lassan  majd  lemez  is lesz hozzá...) A
    hifinek   ez  az  új  forradalma  jelentős  előnyökkel  kecsegtet,  de
    várhatóan  a hátrányok is súlyosabbak, mint annakidején a sztereofónia
    bevezetésekor  voltak: a sztereó gépen lejátszhattuk a monólemezt is -
    a  digitális lemezjátszó viszont nem kompatibilis az analóggal. Ekkora
    változás  utoljára  akkor  volt  a  hanglemez  történetében,  amikor a
    normállemezről  áttértek  a  hosszanjátszóra,  de  a hangminőség akkor
    összehasonlíthatatlanul  jobb  lett a réginél, vitatkozni sem lehetett
    róla  -  a  digitális  technikát  illetően  pedig  legalábbis  van min
    vitatkozni.  A hanglemezgyárak várakozó álláspontra helyezkedtek. Csak
    a   felvételi   technikában   alkalmazzák   a   numerikus  kódolást, a
    hanglemez  maga egyelőre még hagyományos, analóg. Ha viszont majd évek
    múltán  világszerte  elterjed  a  lézer-letapogatásos  hanglemez  (úgy
    látszik, a Philips Compact Disc-jét fogják szabványosítani), akkorra a
    gyáraknak  már  kellő  számú digitális felvétel áll a rendelkezésükre.
    Nem  véletlen,  hogy  az  a  négy album, amelyet a Deutsche Grammophon
    küldött, egytől-egyig hibridlemez.

    Deutsche Grammophon

        A  fonográf  is,  a  lemezjátszó  is  Amerikában  született, onnan
    származott át Nagy-Britanniába, majd a kontinensre.
        A  brit  Gramophone Company (ennek volt a márkaneve a His Master's
    Voice,  a  gazdája  hangját  hallgató  foxi) leányvállalatot alapított
    Európában,  ez  volt  a  Német  Gramofon  Társaság,  később Polydor. A
    Deutsche  Grammophon  tulajdonképpen  a Polydor komolyzenei lemezeinek
    márkaneve.   A   DG   tehát  nem  tartozik  ugyan  az  igazi  ősnemesi
    arisztokráciához,  de  azért  így is tiszteletreméltó múltra tekinthet
    vissza.  Önállósulása  után,  a  húszas években még csaknem elvérzett,
    mert  megkésve  vezette  be az elektronikus felvételi eljárást, később
    viszont  már  az  elsők  között  tért  át az addig általános közvetlen
    vágásról    az   AEG-Telefunken   találmányának,   a   Magnetophon-nak
    alkalmazására  -  a mikro-korszak legnagyobb lemezvágási találmánya, a
    változó   előtolás   pedig   már  a  DG  mérnökeinek  újítása  volt. A
    nyugatnémet  vállalat azóta is az élenjáró lemezcégek sorába tartozik,
    s nemcsak műszaki szempontból.
        A   Deutsche   Grammophonnak   számos   világhírű  művésszel  volt
    rövidebb-hosszabb  ideig  tartó kizárólagossági szerződése. (Alighanem
    ez  a  cég  hozta  forgalomba  a  legtöbb lemezt például Karajannal, a
    legjobban  menedzselt  karmestercsillaggal.  Az  időtájt,  amikor a DG
    áttért  az  új  felvételi  eljárásra,  a  céggel  ma  is  igen  szoros
    kapcsolatban  álló  Karajant  különösen  sok  zenei és hifi-szaklapban
    lehetett   látni;   a   fényképeken   a   barázdált   homlokú   hérosz
    felelősségteljes  arckifejezéssel  éppen  érleli  döntését a digitális
    technika  felsőbbrendűsége  mellett...  A  mutatványba küldött lemezek
    közül  is  ő  vezényli az egyiket.) Világhírű a DG régi felvételeit új
    préselésben  közreadó  sorozat, a Historisch. A gyár úttörőként kezdte
    meg  - még a monókorszakban, a negyvenes évek végén - a Mozart előtti,
    úgynevezett  régi  zene  rendszeres  lemezrejátszását, lehetőleg korhű
    előadásban. Az "Archiv Produktion" sorozat immár több mint harminc éve
    tart.   Sokat   tesz   a   DG  a  modern  zene  népszerűsítéséért  is;
    Stockhausennek  és  a  kölni  stúdió  más  művészeinek szerzeményeit a
    leggyakrabban ez a gyár rögzíti. De nézzük a küldeményt.

    Csajkovszkij:  "1872" ünnepi nyitány, op. 49. Olasz capriccio, op. 45.
    Szláv induló, op. 31.
    A Chicagói Szimfonikus Zenekart Daniel Barenboim vezényli
    (Digital Stereo 2532 002).

    Csajkovszkij:   D-dúr   hegedűverseny,  op.  35;  b-moll  melankolikus
    szerenád, op. 26.
    Gidon  Kremer  (hegedű),  a  Berlini  Filharmonikusokat  Lorin  Maazel
    vezényli
    (Digital Stereo 2532 021).

    Gustav Holst: A bolygók, op. 32.
    A Berlini Filharmonikusokat Herbert von Karajan vezényli, a zárótételt
    a RIAS Kamarakórus énekli, karnagy: Uwe Gronostay
    (Digital Stereo 2532 019).

    Gustav Mahler: I. szimfónia, D-dúr.
    A Chicagói Szimfonikus Zeaekart Claudio Abbado vezényli
    (Digital Stereo 2532 020).

        (Hej,  mennyire  utáltam  én  a  régi  Filmvilágot, amelyben csupa
    műsorra  nem  tűzött, de annál gusztusosabb filmről volt szó!... Azzal
    vigasztalom  magam,  hogy  ez  azért  nem  ugyanaz  az eset: olvasóink
    tekintélyes   hányada   bizonyára   szokott  időnként  nyugati  lemezt
    vásárolni vagy kapni.)

    "1812"

    

        Csajkovszkij  1880-ban,  megrendelésre  írta, saját szavai szerint
    "nem  nagy  szeretettel", nem is tulajdonított neki különösebb művészi
    értéket.  Akárhogyan  is  ítéljük  meg, elvitathatatlan a hangszerelés
    gazdagsága, szinte gátlástalansága. (Különösen az Allegro vivace tétel
    harang-  és  ágyúlövés-effektusaira gondolok.) A programzene általában
    is gyakran hajlik az egyszerűségre, s az Ünnepi nyitány sem kivétel ez
    alól:  a zenei alapgondolat, a Marseillaise és a cári himnusz küzdelme
    nem   mondható   éppen   követhetetlenül   bonyolultnak.  A  szerkezet
    viszonylagos  egyszerűsége és ugyanakkor a hangszerelés vadsága szinte
    predesztinálja  e  művet  a  hangszedő-  és  hangszóróteszt szerepére.
    Valószínűnek  tartom, hogy a hifi-mozgalom jelentősen hozzájárulhatott
    az  Ünnepi  nyitány  mai  népszerűségéhez. Szinte csábít arra, hogy az
    ember  ne  a  hangszórón  keresztül  hallgassa  a zenét, hanem a zenén
    keresztül a hangszórót. Dehát most ez volt a feladatom...
        A "lényeg" megnyugtató: az ágyúlövésbe belereszket az egész bérház
    -  mi  kell  még?  A  lemez  máskülönben  is  elkényeztet: a basszusok
    szárazon, jól tagoltan szólnak, semmi összemosottság, a fafúvók puhák,
    de  a  rezek  sem érdesek. Aztán másodszori hallgatásra apró kritikák:
    mintha  a  fúvósok  felhangjai  nem  csillognának eléggé; mintha egyes
    vonósbelépések  túl  keményen,  szinte  reccsenve szólalnának meg, s a
    lemezoldal  végén  a  fortisszimó  mintha  nem  lenne  eléggé  tiszta.
    Követési   hiba?   A  keverés  tökéletlenségének  tudható  be,  hogy a
    hegedűnek nincs igazi pianója?
        A  másik  lemezoldalon  az  Olasz  capriccio-nak, ennek az 1879-80
    telén  Olaszországban fogant darabnak gyakran emlegetett értékei közül
    (a  melodikus  invenció  gazdagsága stb.) a mi szempontunkból csak egy
    igazán  fontos:  a  hangszerelés, melyet már a szerző is igen hálásnak
    minősített.  Ez  is  ama  zeneművek  közé  tartozik,  amelyeket szeret
    lejátszani  a  gramofon.  (De azért a zeneértők Csajkovszkij súlyosabb
    művei között tartják számon.) A felvétel igen jó. A rézfúvósok, ütősök
    játéka  csillogó,  de  mégis  sima,  a  vonós-pizzicatók  is  valahogy
    kellemesen   puhák.  Ugyanakkor  a  tranziens  átvitel  is  megfelelő,
    üvegtiszta  a  harangjáték,  a  triangulum csengése. A keverés kitűnő,
    szinte túl jó, a sztereó bázis ultraszéles. Az egésznek számomra mégis
    volt  valami  enyhén unalmas karaktere, de ez alighanem arra vezethető
    vissza,  hogy  ezúttal  sem  tudtam megszeretni Barenboim vezénylését:
    mintha palettáján nem lenne elég szín. (Zárójelben: az első tételben a
    bal csatornán apró préselési hiba.)
        Végül   a   Szláv  induló.  Sok  tekintetben  hasonlít  az  Ünnepi
    nyitányhoz.  Ez is megrendelésre íródott, ebben is megszólal az Isten,
    óvd  meg  a  cárt,  és hát ez is nagyon hifi-szám, ami a hangszerelést
    illeti;    melodikusan    viszont    számomra   értékesebbnek   tűnik.
    (Csajkovszkij pártfogóját, Nagyezsda von Mecket mindenesetre könnyekre
    fakasztotta.)  Azt hiszem, a vágás tökéletlen, de talán már a felvétel
    és  a  keverés  is.  Igaz, az indításban (in modo di marcia funebre) a
    basszus  gyönyörűen,  egész  lágyan  szólal  meg, a darab vége viszont
    problematikus.  Tudjuk: a lemezek belső barázdáinak lejátszása sohasem
    egyszerű,  különösen,  ha erősen modulált magas hangok is előfordulnak
    rajtuk,  és  itt éppen ez történt. Egy bizonyos: sem a VMS 20E, sem az
    EMT,  sem  Ortofon  SPU/GTE  nem  képes tökéletesen lejátszani a lemez
    végét, a forték nem egészen tiszták, a fuvolák (valóban azok voltak???
    -  nem  volt  kezemben  partitúra) sikolyai alapján a hangszer nehezen
    azonosítható.  A  másik  -  egészen  nyilvánvaló - hibát közvetlenül a
    finálé  előtt  észleltem:  sóhajszerű,  igen  erős zörejek. (Tehát nem
    ugyanaz  a  hiba, mint a Hungaroton-féle Csajkovszkij-Dvorák lemezen!)
    Ha   ez   a   zenészek   szuszogása,  akkor  a  hallgatóság  ezúttal a
    közelmikrofonozás   és  a  keverés  áldozata  lett.  Kompakt  zenekari
    hangzásra  figyelve rendkívül zavaró, ha valaki az ember fülébe liheg.
    Persze  lehet,  hogy  a  zürej itt is elektronikus eredetű - de ez sem
    lenne megnyugtatóbb.

    D-dúr hegedűverseny

    

        Jóllehet  a Csajkovszkij-darab az egyik legvirtuózabb, leghálásabb
    hegedűverseny,  csöppet sem voltam elragadtatva a lemeztől. Művészi és
    technikai   kérdések   ez  esetben  teljesen  összekeveredtek:  Kremer
    hegedűhangja  nem  volt  elég  finom, de könnyen lehetséges, hogy ez a
    hangmérnök  hibájából  következett.  Valamikor  régen volt divatban az
    efféle  lemez:  a  szólistát  kiugratták, a zenekart elsüllyesztették.
    Emiatt  aztán  a zenekar párnásan, fojtottan hangzik, s hozzá képest a
    hegedű  erőteljesen, élesen, durván - és némileg brácsaszerűen - képes
    csak  megszólalni.  Az  attacca  átmenet utáni III. tételben a zenekar
    időnként  egészen  komikusan eltűnik. Az I. tételben viszont, amikor a
    zenekar  a  témát - tutti - exponálja, a gombot fölcsavarják. Emiatt a
    hangkép  nemcsak kiegyenlítetlen (a szóló javára és a zenekar kárára),
    hanem   ráadásul  még  változó  is.  A  vágás  dinamikailag  egyébként
    kielégítő. (A II. tételben időnként - nem túl zavaró - préselési zajok
    hallatszanak.)
        A sztereókorszak elején a szólista kiemelése még csak-csak elment,
    de  a  hatvanas évek második felében már vidékiességnek számítottak az
    ilyen   hangmérnöki   fogások.   Úgy   látszik,  most,  a  hibridlemez
    bevezetésének  korában  is  újra  létezik  ez a mindent-bele-irányzat.
    Ugyanez jellemzi a lemez másik darabját, a Melankolikus szerenádot is.
    A  hegedű  itt is brácsának hangzik, a zenekar itt is egészen távolról
    szól  és fojtottan. Hála a keverésnek, a hegedű annyira ki van emelve,
    hogy a zenekarhoz képest egyszerűen képtelen igazi pianóra, pedig erre
    föltétlenül szükség lett volna ebben a mélabús darabban. (A keverőpult
    kezelőjének  nagyobb  dicsőségére  a főtéma reprízét erőteljes köhögés
    teszi    változatosabbá.    Amennyire    nem   zavaró   az   ilyesmi a
    koncertlemezeken,   annyira   zavaró  a  végsőkig  kilúgozott  műtermi
    felvételeken,  ahol  a  közelmikrofonozás  váratlanul  állítja elénk a
    művészt - amint életfunkcióját végzi.)

    A bolygók

    

        Gustav  Holst művéről őszintén szólva eddig nem volt sem koncert-,
    sem  lemezélményem,  nincs  kellő  összehasonlítási alapom, s így csak
    igen  röviden  szólhatok  róla.  (A  komponista  elsősorban hazájában,
    Angliában  népszerű.)  Misztikus asztrológiai szerzeményét (1914-1917)
    Stravinsky   Sacre-jához  szokás  hasonlítani,  de  érzésem  szerint a
    korabeli  Stravinsky  (és  Bartók!)  ritmikailag is, melodikusan pedig
    feltétlenül   gazdagabb.  A  bolygók  orkesztrációja  is,  úgy  vélem,
    közelebb  áll  a posztromantikus hagyományhoz. Ezt a hangszerelést sem
    könnyű   reprodukálni,   de   itt  mindenesetre  sikerült.  A  hangkép
    kiegyenlített.  de  színes.  Ezen  a  lemezen fedeztem fel a digitális
    technika  első  kétségbevonhatatlan  előnyét:  elmaradtak  a tételközi
    zajszint-ugrások!  A  III. tétel például ("Merkur, a szárnyas hírnök")
    halkan  fejeződik  be,  a IV. tétel pedig ("Jupiter, aki a jovialitást
    hozza")  hangosan  kezdődik. Hagyományos lemezen ilyenkor azt halljuk,
    hogy  a  piano  után  lekeverik  a  magnó jelét (megszűnik a szalagzaj
    sistergése), és következik a tételközi csönd - majd újra megkezdődik a
    sistergés  (visszakeverték a magnót), és rázendít a forte. Itt valóban
    nem  hallható a szalagzaj, a tűzörej lényegében állandó, tehát a forte
    meglepetésszerűen  kezdődik.  (A  koncertteremben persze egészen más a
    tételszünet:  általában  hosszabb  ideig  tart, a zenészek szusszannak
    egyet, igazítanak hangszerükön...)

    D-dúr szimfónia

    

        Mahler budapesti remekének (1888) ez a felvétele, azt hiszem, maga
    is  remekmű,  művészileg és műszakilag egyaránt. Abbado nem annyira az
    ironikus,  mint  inkább  a  nosztalgikus  Mahlert  állítja elénk, akit
    érzésem  szerint  Schuberttel  rokonít.  A  II.  tételben  a  Ländlert
    hangsúlyozza,  a  III.-ban  a  Bruder  Martin/Frére  Jacques-nótában a
    schuberti  induló-ritmusok rokonát mutatja be - aligha jogosulatlan ez
    az értelmezés.
        A lemez műszakilag példamutató, felesleges lenne részletezni, hogy
    milyen  bársonyosak  tudnak  lenni  a  basszusok  s  a cintányér mégis
    mennyire  cintányér...  A sztereó bázis nem extraszéles, de szilárd. A
    lemez  minden  szubjektíve  megítélhető  paramétere  kiváló.  Csak egy
    jellemzőt  emelek  ki:  a  kitűnő  dinamikát,  mely mégsem vezet olyan
    kellemetlen  követési  nehézségekre, mint a Szláv induló vége. A D-dúr
    szimfónia  IV.  tétele  ugyan  szintén  nagyon  hangosan  (és  a lemez
    középpontjához  meglehetősen  közel)  ér  véget,  de a hangszedő mégis
    képes  lényegében  pontosan  leolvasni  a  barázdákat.  A hangmérnök a
    dinamikatartományt  ezúttal nem annyira fölfelé, mint inkább lefelé, a
    lemezzaj  szintje  felé  -  talán  alá!?  - tágította, és nyilván ez a
    helyes  út.  Ha nem csavarjuk föl a fortékat a fájdalomhatár közeléig,
    akkor  a  III.  tétel  ppp  zárlata éppen csak sejthetően, de biztosan
    bontható  ki  a  tűzörejből:  rendezett hangként a rendezetlen zajból.
    Számomra  a Mahler-lemez mutatta meg, hogy a dinamika mindkét irányban
    kiterjeszthető.  Nyilvánvaló  azonban,  hogy  a  digitális  felvételek
    hatalmas  dinamikai  lehetőségeit  majd csak a lézerlemez fogja igazán
    kiaknázni,  és  hogy  az  analóg  lemeztechnikának változatlanul egyik
    veszélye a túl nagy amplitúdóval való vágás.

                                      *

        Ellenőrzésképpen meghallgattam még néhány lemezt: a Deutsches High
    Fidelity  Institut 6. számú, "Digitalaufnahmen PCM" bemutatólemezét és
    a   Telefunken-Decca  egy  hasonló  kiadványát,  mely  nem  is  került
    kereskedelmi  forgalomba.  Újra  meghallgattam ezeken kívül a DG egyik
    régebbi,  szerkesztőségünkben hosszú idő óta az etalonok közt szereplő
    analóglemezét,  az  Histoire du Soldat 1975-ös vágású, 253 0609 számú,
    művészileg  is  kiemelkedő  felvételét.  A  Mahler-lemez  egyértelműen
    sokkal  jobb,  mint  a  két  digitális  demópéldány  - habár az analóg
    Stravinsky-felvétel  felülmúlja.  Dehát  egy  kis együttes zenélésének
    felvétele sokkal könnyebb feladat, mint a Mahler szimfóniáé.
        A   négy   DG-lemez   közül  kettő,  a  két  Csajkovszkij-felvétel
    tulajdonképpen  nem  haladja meg a nyugati átlagszínvonalat. A Bolygók
    már  nagyon  széphangú  lemez,  a  Mahler-szimfónia pedig, azt hiszem,
    klasszis.  Végre sikerült tehát egy igazán elsőosztályú hibridlemezzel
    találkozni  -  és  ez  megnyugtató. (Az is "megnyugtató", hogy még egy
    olyan  világcég  is,  mint  a  DG,  elkövet  bizonyos  hibákat,  tehát
    enyhébben  ítélhetjük meg a Hungarotont is.) A fő tanulság persze most
    is   ugyanaz,   mint   mindig,   amikor   High   Fidelityről  van  szó
    (tűhegyprofilról,  hangszórórendszerekről, A vagy B osztályról, csőről
    vagy  félvezetőről,  analógról  vagy  digitálisról): a gyártás műszaki
    elve   aránylag   igen   keveset  számít  a  gyártmány  előállításának
    gondosságához képest.