Menő Manó



    NAD 3020 erősítő


        Egybeesnek  a koordináták. Az angol, az amerikai, de még más lapok
    is meglepően sokat foglalkoztak egy jámbor kis 2x20 wattos erősítővel:
    előbb   rendkívülinek.   majd   a  kezdeti  lelkesedés  lehűltével  is
    árkategóriájában  a  legjobbnak  ítélték  a  NAD  cég  3020  típusjelű
    készülékét,  amelynek  ára  Angliában  86 fontsterling, az USA-ban 220
    dollár.


                                      *

        Ez   tehát   az   a  "titokzatos"  kis  erősítő,  amelyre  már  3.
    kiadásunkban  is  utaltunk, és amely iránt annyian érdeklődtek nálunk,
    de  mi  hívek  maradtunk  politikánkhoz,  és  nem neveztük meg a gépet
    mindaddig,  amíg  magunk  is  meg nem győződtünk az erényeiről - tehát
    egészen mostanig.
        A titok egyébként nem volt éppenséggel hétpecsétes, sok levélírónk
    magától is tudta, miről van szó ("az a bizonyos erősítő nem véletlenül
    a NAD 3020-as?"), sőt, itt-ott mi is elkövettünk egy kis indiszkréciót
    sajtószemle-rovatunkban. (Vagy úgy, Te nem olvasod a Hetedhéthatárt?!)
    Sajnos - vagy inkább szerencsére, hiszen ebből élünk - annyi mindennel
    kellett foglalkoznunk az utóbbi időben, hogy sehogyse maradt energiánk
    a  NAD-ra, holott időközben több olvasónk is felajánlotta tesztelésre.
    Itt  most mindannyiuknak köszönetet mondunk jószándékukért, de a gépet
    végülis a szűkebb ismeretségi körünkből, Wilpert Imrétől kölcsönöztük.
    Jól  tettük: a teszt sokkalta hosszadalmasabban folyt, mint terveztük,
    és  a  régi  barátok  másoknál  elnézőbben viselkednek, ha nem visszük
    vissza időben az erősítőjüket...
        A dologra térve mármost: kicsoda az a NAD, honnét szalajtották? Az
    ember  mindig  bizalmatlan az újsütetű cégekkel szemben. "New Acoustic
    Dimensions",  Új  Akusztikai  Távlatok,  mondja  a  betűszó, ez nagyon
    virágosan hangzik; véletlenül nem távolkeleti a gyár? De igen: tajvani
    -  a cég főhadiszállása viszont Angliában van, és a NAD tulajdonképpen
    nem  más,  mint  az  amerikai Acoustic Research, az AR leányvállalata.
    Arról az AR-ről van szó, amely elsőnek hozott forgalomba gumimembrános
    hangszórót,  dómsugárzót,  dobozán  belül  felfüggesztett  szíjhajtású
    lemezjátszót  -  jó  húsz  évvel  ezelőtt.  A  NAD  3020  tehát "nemes
    hagyományok   folytatója".   Pontosabban   úgy   áll   a  dolog,  hogy
    AR-emblémával  ma  már  kizárólag  csak hangsugárzókat árulnak, minden
    egyebet a NAD gyárt.
        Tudjuk,  hogy  cégér  a jó bornak is kell. A NAD sejtette, hogy új
    gyártmánycsaládja  sikeres  lesz, és már jóval a készülékek forgalomba
    hozatala    előtt   erős   reklámkampányba   kezdett.   Újságcikkekben
    bizonygatta,  hogy  a hifi-készülékek akár 40 százalékkal is olcsóbbak
    lehetnének,  ha  elhagynának  belőlük  mindent,  ami  felesleges.  (Ez
    egyébként  jellemző  az  AR cégre is. Azon az emlékezetes lemezjátszón
    például  semmi  más  kezelőszerv nem volt, mint a ki-bekapcsoló. Még a
    fordulatszámot   is   úgy   kellett   váltani   rajta,   hogy   kézzel
    odébbpöcköltük  a szíjat a tárcsán!) Menő Manó azonban igazság szerint
    nem  is  olyan  spártai kivitelű, mint vártuk volna. Teljesen komplett
    erősítő,  sőt,  még  "extrák"  is  vannak  rajta. Spártainak nevezhető
    viszont  az  a  szűkszavúság, amellyel a cég útnak engedte erősítőjét:
    csak  a  legszigorúbb értelemben vett használati utasítást mellékelte,
    specifikációt,   kapcsolási   rajzot   már   nem   adott  hozzá,  hogy
    szervizkönyvről  meg  hasonlókról  aztán  végképp  szó  se  essék.  Ez
    megnehezíti   a   tesztelők   dolgát.   Megmérni   persze  megmértük a
    készüléket,  de  nehezebben  tudjuk leírni a belvilágát. Ezúttal tehát
    magunk    is   többször   kényszerültünk   prospektusokhoz,   külföldi
    tesztbeszámolókhoz nyúlni, hogy minél többet mondhassunk a NAD 3020-as
    erősítőről.

        Nyugodt  vonalú,  konzervatív  készülék ez, nincs benne semmi, ami
    magára  vonná  a  figyelmünket  (és  amit  két  hét  múlva esetleg már
    idegesítőnek  tartanánk  rajta).  A kapcsológombok négyzetalakúak, jól
    elütnek  a köralakú potméterektől. A kezelőszervek nem túl nagyok, nem
    túl   kicsinyek,   és  józanul,  a  funkciójuknak  megfelelően  vannak
    elrendezve. Könnyű megtalálni, amire éppen szükségünk van.
        A    hálózati    kapcsolót    baloldalt    helyezték   el.   Ezt a
    fejhallgató-csatlakozó  szokásos  Jack-hüvelye választja el a mély-, a
    magas-  és  a  balansz-szabályzó gombcsoportjától. Mindhárom potmétert
    középállásban  finoman  "reteszelték"  -  és valóban, a leglineárisabb
    frekvenciagörbét  éppen a hangszínszabályzók mechanikai középállásában
    mérhetjük.
        Ezután  a  bemeneti  választókapcsolók  következnek:  Aux,  Tuner,
    Phono, majd pedig a Tape, amely egyben monitorkapcsoló is. A Muting és
    a  Loudness  funkciója  közismert:  az egyik 20 decibellel csökkenti a
    hangerőt,  a  másik  pedig  kis  hangerőn megemeli a frekvenciasáv két
    szélét.  Jobboldalt  a  hangerőszabályzó  fölötti  öt  LED  a kimeneti
    teljesítményt mutatja.
        Hátul  a  csatlakozóhüvelyeket az alaplapra szerelték, és magára a
    süllyesztett   hátoldalra  csupán  a  szöveges-rajzos  jelmagyarázatot
    vitték  fel.  Balra van a földelési pont. Ezt követik a bemenetek és a
    magnókimenet,  valamennyi  RCA-rendszerű,  de  kiegészítették őket egy
    "európai" ötpólusú felvétel-lejátszás csatlakozóval is.
        Az  előerősítő  és a teljesítményfokozat találkozását kivezették a
    hátoldalra,  összeköttetésük  szétbontható,  tehát  a  két  főegységet
    külön-külön  is  használhatjuk.  A teljesítményerősítőnek két bemenete
    között  választhatunk:  ha  nem  a  "Normal",  hanem a "LAB" feliratút
    csatlakoztatjuk  az  előerősítőhöz,  kikerüljük  a  beépített szub- és
    ultraszonikus  szűrőket.  Ilyenkor  az erősítő a hangfrekvenciás sávon
    kívül  is  lineárisan  dolgozik.  (A  sávhatárolásnak  általában az az
    értelme, hogy ne engedjenek a végfokozatra olyan jelet, amelyet az már
    nem  tudna  megbízhatóan  feldolgozni,  tehát intermodulációs torzítás
    keletkezne.)
        Itt  most  egy  nagyon  különös kapcsolót láthatunk, Soft Clipping
    ("Lágy  Vágás")  felirattal.  Ez a funkció a NAD találmánya és legfőbb
    büszkesége.  Ismeretes,  hogy az erősítők kimeneti jele - egy bizonyos
    teljesítmény  fölött  -  már  meglehetősen  eltorzul,  a szinuszjelnek
    például a teteje és az alja szabályszerűen levágódik. Ez a kellemetlen
    torzítás  azt  jelzi,  hogy  az erősítő túllépte képességei határát. A
    Soft  Clipping  kapcsolóval  azt  érhetjük el, hogy a kimeneti jel nem
    élesen, hanem lekerekítve, szelídebben vágódik, a torzítás nem annyira
    bántó.
        A   hangszóró-csatlakozók   rugós   kivitelűek.   Fölöttük   két -
    tengerentúli   szabványú   -   hálózati  csatlakozót  találunk,  egyéb
    készülékek  számára.  Az  egyik  150 wattot szolgáltat éjjel-nappal, a
    másik 100 wattot akkor, amikor az erősítő be van kapcsolva.
        Lehet vitatkozni rajta, hogy a NAD 3020 valóban "leegyszerűsített"
    készülék-e,  hiszen  különleges  szolgáltatásokat  is kínál. Valószínű
    azonban,  hogy a tervezők nagyon jól felmérték, mit kell rajtahagyniuk
    a készüléken és mit érdemes lespórolniuk róla, ugyanis a gép a nyugati
    árakhoz  mérten  még így is meglehetősen olcsó. (Ha importálnánk, alig
    lenne  drágább  az  Orionnál!)  Groteszk  dolog,  hogy  ha  Menő  Manó
    valóban  a minimál-koncepció alapján készülne, tehát - akárcsak számos
    Nagymenő  Manón  -  őrajta  se  volna  semmi  más  a ki-bekapcsolón, a
    hangerőszabályozón  és  a  bemeneti  szelektoron  kívül, akkor az árát
    tovább lehetne csökkenteni.
        Egy biztos: a plusz-szolgáltatások költségét itt nem a fődarabokon
    takarították  meg.  Különösen  nem  a fono-előerősítőn, amely az egész
    készülék legértékesebb részének tekinthető. (Nemrég piacra is hozták a
    3020-asnak   egy   végfok  nélküli  változatát,  vagyis  egy  komplett
    előerősítőt, 1020-as típusjelzéssel.) A fono-elektronikát állítólag T.
    Holman,  a  "műfaj"  egyik ismert specialistája tervezte. Ez a fokozat
    csatornánként   legalább  6  tranzisztort  tartalmaz  (belekukkantva a
    készülékbe legalábbis így tűnik).
        A   végfok   4-8  ohmos  terhelésre  20-25  watt  tartós  kimeneti
    teljesítményt  szolgáltat,  de akár 2 (kettő!) ohmra is kifogástalanul
    dolgozik,  pedig az erősítők többsége ezt nagyon nem szereti. Ilyenkor
    persze,  ha  nagyobb teljesítményt próbálunk kicsikarni belőle, szinte
    azonnal  működésbe lép a túlterhelés elleni védelem, amelyet egyébként
    is fölöttébb gondosan építettek meg.


    Méréseinkhez

        Tulajdonképpen  nincs  sok  hozzáfűzni  valónk, inkább csak néhány
    érdekességre  szeretnénk  felhívni a figyelmet. Gyári specifikáció nem
    volt a kezünkben, csak azt tudtuk, hogy a készülék 2*20 wattos, de ezt
    nem   kell  komolyan  venni,  mert  meglehetősen  "alulspecifikálták".
    Névleges  teljesítménynek  ezért  mi  eleve a 2*25 wattot tekintettük;
    mint láthatjuk, a kis gép tartalékai ennél jóval nagyobbak.
        Menő  Manó  megállta a próbát. Szép a frekvenciagörbéje a mágneses
    hangszedő  bemenetről,  alacsony  a  harmonikus  torzítása, elegendően
    nagy   a   forrásfeszültség.   Ami  pedig  a  jel-idegenfeszültség  és
    természetesen   a   jel-zaj   arányt   illeti,   ez  sokkalta  drágább
    készülékeknek is becsületére válnék.
        Tanulságosak az erősítő oszcillogramjai, amelyekből ezúttal többet
    mutatunk  a  szokásosnál. Ha a mérőjelet a magnó-bemenetre adjuk (első
    három  kép),  jól láthatjuk a készülékbe épített sávhatároló hatását a
    négyszögjelekre.  Amikor  csak  a  végfokot mérjük a "LAB" bemenetről,
    tehát   mindenféle   szűrőt   kikerülünk,   sokkal   "tisztábbak"   az
    oszcillogramok.  A  legutolsó kép azt mutatja, hogyan viseli el a NAD,
    ha  a 8 ohmos műterheléssel párhuzamosan egy 1,4 pF-os kapacitással is
    terheljük.   Ez   meglehetősen   erős   igénybevétel;  láthatunk  is a
    négyszögjel felfutó éle után egy határozott berezgést, más azonban nem
    történik.
        Alacsony a különbségi torzítás is. A mágneses hangszedő bemenet és
    a  magnókimenet  között  a gép 200 kHz-en még 1 százaléknyi különbségi
    frekvenciát sem termel; tapasztalataink szerint ez igen jó eredmény.
        Eddigi  tesztjeinkben  nem  szerepelt  az  úgynevezett  ekvivalens
    zajfeszültség  fogalma.  Nincs szó itt új mérésfajtáról, csupán arról,
    hogy  két  paramétert  összekötünk egy igen egyszerű számítással, hogy
    használhatóbb    eredményt    kapjunk.    Ugyanis    a    már   ismert
    jel-idegenfeszültség  arány  csak  azt mutatja, mennyire "távol" van a
    készülék   zaja   a   teljes   kivezérléskor,   az   erősítő  névleges
    teljesítményén   kapott   jeltől.   Belátható   azonban,   hogy  minél
    érzékenyebb  az  erősítőnek egy-egy bemenete, papírforma szerint annál
    gyengébbnek hozzuk ki, hiszen a nagyobb erősítés miatt általában a zaj
    is  növekszik.  Az  igazság megköveteli, hogy közös nevezőre hozzuk az
    erősítőket,  vagyis  zajméréskor  figyelembe vegyük az érzékenységüket
    is.   Ezt  egyszerű  összeadással  érjük  el:  a  mérés  útján  kapott
    eredményhez   hozzáadjuk  az  érzékenységre  jellemző  adatot,  azaz a
    bemeneti  feszültségből  kiszámolt,  1  V-ra  vonatkoztatott  erősítés
    mértékét.
        A  NAD erősítőnél ez a számolás a következőképpen megy. A mágneses
    hangszedő  bemenet  bemeneti  feszültsége  2,8  mV. Az 1 V-os, tehát 0
    dB-es   szinthez  képest  ez  (1000  mV/2,8  mV)=357-szeres  erősítés,
    decibelben kifejezve 20*log 357=20*2,5528=51,05 dBV.
        A  dBV,  azaz  decibelvolt  kifejezés éppen azt jelöli, hogy itt 1
    V-ra  vonatkoztatott  értékről  van  szó.  Ha  most  ezt  hozzáadjuk a
    jel-idegenfeszültség  arány  68,  illetve  65  decibeljéhez  (bal/jobb
    csatorna), az eredmény 119, illetve 116 dBV lesz.
        Ugyanígy  átszámolhatjuk  minden más zajmérés adatát, például azt,
    amelyet  2*50  mW kimenőteljesítményre kapunk, vagy amelyik az IEC "A"
    súlyozó  szűrővel  mért  jel-zaj  feszültség  arányt  adja  meg (a NAD
    esetében:  51  dBV+74  dB=125  dBV).  Az így kapott eredmény pontosabb
    képet   fest  a  készülékek  tényleges  zajszintjéről.  Tájékoztatásul
    megadjuk, hogy például az ekvivalens zaj-idegenfeszültség arányt nézve
    110 dBV már jónak, 115 dBV fölött igen jó eredménynek számít.

    
    
    
    


    Szeánsz

    

        Nyilván  nem  lep  meg  senkit, ha megtudja, hogy Menő Manó itt is
    kitett magáért. Hiszen különben nem tettük volna ki az ablakba.
        Először    olyan    próbát    csináltunk,    hogy    vagy   a   mi
    kontrollberendezésünk  szólt  (a  Revox  előerősítő a Quad végfokkal),
    vagy  pedig  a  NAD  3020,  úgy, ahogy van. Házizsürink két tagja Menő
    Manóra  szavazott,  azzal,  hogy  a hangja élénkebb, "dinamikusabb", a
    középsávtól  felfelé  egyértelműen  jobb.  Másik kettőnk szerint a NAD
    teltebben,  melegebben,  sőt  mélyebben(!) szól ugyan, de a Revox/Quad
    sztereója    differenciáltabb,    a    tere   nagyobb;   az   énekesei
    artikuláltabbak  -  mégha a hangkép valamivel színezettebb is. Mindent
    összevéve  a  NAD  valamivel  több  pontot  kapott - ezeket a pontokat
    azonban nem szabad számszerűen érteni. Még megjegyezzük, hogy az ilyen
    összehasonlítások  alkalmával  a  "komplett"  erősítők általában enyhe
    hátrányból  rajtolnak,  mert  míg  a  Revox  és  a Quad között már nem
    használunk  újabb  elektronikát,  amely  elszínezhetné  a hangképet, a
    komplett  készülékekben  az  elő-  és  a  végerősítő  között  még  egy
    keverő-meghajtó fokozat is működik.
        Ezután  a  csupasz  fono-elektronikákat hasonlítottuk össze a Quad
    végerősítőn  keresztül.  (Hogy  el  ne  felejtsük:  az  Ortofon  MC 30
    hangszedőt  és a T 30 transzformátort hallgattuk.) Semmi kétség, a NAD
    volt   a   jobb  -  mégpedig  sokkal.  Kiegyenlítettebben,  teltebben,
    tisztábban  szól  - hozzá képest a Revox egy kissé függönyön át zenél.
    Említést   érdemel,   hogy   a   NAD-előerősítő   hangjában  semmiféle
    basszushiányt  nem éreztünk - erre még visszatérünk a Fono Előerősítők
    Bajnokságáról szóló sportriportunkban.
        A  rend  kedvéért  összemértük  még a NAD teljesítményerosítőjét a
    Quaddal. Előerősítőnek ekkor már a 3020-as elejét használtuk. (A próba
    nem   volt   teljesen   korrekt,   ugyanis   a   Quadot  közvetlenül a
    RIAA-korrektorról  hajtottuk  meg; a NAD-végfokot viszont - illesztési
    okokból  -  megintcsak  a  keverőfokozatról.)  A  NAD most sem vallott
    szégyent,  de ezúttal már inkább a Quaddal rokonszenveztünk. A 3020-as
    egy  hajszállal  transzparensebben,  levegősebben szól, a Quad viszont
    teltebben,  kiegyenlítettebben;  Menő  Manónak  itt  már keveselltük a
    basszusát,   és   arra  gyanakszunk,  hogy  ez  nem  csupán  a  kisebb
    teljesítmény  számlájára  írható.  A  különbség azonban nem volt nagy.
    Mindenesetre  elgondolkodtató,  hogy a Quad teljesítményerősítő árából
    éppen  két  darab  NAD  3020-ra  futná  - még vissza is kapnánk néhány
    fontot.   Ez  persze  keveseket  érint;  a  többség  feltehetően  arra
    kíváncsi,  nem volna-e érdemes hivatalosan importálni a manóknak ezt a
    legmenőbbikét.  Mi azt mondjuk: nem. A NAD 3020 nem mágusok műve, csak
    jó mérnököké. Ugyanezt a minőséget a hazai gyáraktól várjuk, forintért
    -  hogy  a kereskedőknek ne elektronikákra kelljen kiadniuk a szűkösen
    csordogáló devizát.
                                                                       HFM