Hetedhéthatár



HiFi Stereophonie 1981. szeptember Kazettás, magnók, betűrendben: Aiwa AD-3600 E, Dual C844, Kenwood KX 1000D, Revox B 710, Sansui D-550 M, Technics M 270X, Telefunken RC-030, Tosiba-Aurex PC-X 80 AD. Valamennyinek 1000 márka körül van az ára kivéve a 2500 márkás Revoxot. Ebben a nyolc "csévélőben" csupán a következő zajcsökkentő elektronikákat találjuk: Dolby-B, Dolby-C, Dolby-HX, HighCom, DNR, dbx és adres. További tesztek: hagyományos dobozok a Canton cégtől (a HFS nincs megelégedve az új szériával, ami meglepő, hiszen ismerjük a Canton cég iránti vonzalmát), valamint drága aktívsugárzók, a Cabasse Goëland M4 és a Genelec Triamp 1024A. November Az "igazi" digitális lemez még késik, de máris sokat köszönhetünk neki, mert különleges teljesítményre serkenti a létében veszélyeztetett, hagyományos analóg lemeztechnikát. Legújabb példája ennek a CX zajcsökkentő és dinamikanövelő eljárás. A CX-lemezeket speciális módon "kódolja" a lemezgyár, dekóderrel kell visszajátszani őket, így ez az eljárás a dbx-re emlékeztet, csakhogy míg a dbx-kiadványokhoz úgyszólván elengedhetetlen a dekóder (különben csúnyán szólnak), a CX-technika állítólag "kompatibilis", vagyis ha a vevőnek nincs dekódere, akkor is minőségveszteség nélkül lejátszhatja a lemezt, csak persze akkor le kell mondania a CX-albumok 20 decibeles dinamikatöbbletéről. "Ez az a 20 decibel, amire a mai lemezeknek szükségük van, hiszen a legjobb kiadványok dinamikája sem haladja meg a 60-65 decibelt" - állapítja meg a HFS, és erre mi csak nyelünk egyet, mert a magyar lemezek dinamikája a legjobb esetben is csak 45 decibel. * Teszt: Yamaha A-1060 erősítő, Carver C-1 előfok, JWS Poseidon, Monitor Audio MA 84, Sony-Wega Direct 200 és 100 hangdobozok, valamint a 6000 márkás Magnat hangsugárzó rendszer a Klein-féle ionizációs csipogóval, amelyről múltkori lapszemlénkben már írtunk. Magnat hangsugárzó a Klein-féle ionizációs csipogóval. A kis mosógép csupán a középsávtól felfelé dolgozik, a basszus az alsó, nagy szekrényből szól (HiFi Stereophonie) * Mintha csak illusztrációnak szánták volna előző számunk Korlátolt Felelősségű Magnók című cikkéhez, fényképet közölnek a Luxman kísérleti kazettás magnójáról. Ezen két görgő segítségével kihúzzák a szalagot a kazettából, hogy valóban gondosan elrendezett pályán futtathassák. Haffner István, a Mechanikai Laboratórium laborvezetője a kép láttán most vagy arra gondol, hogy a nagy szellemek találkoznak, vagy arra, hogy "mit ér a konstruktőr, ha magyar". A Luxman kísérleti kazettás szalagjátszója. (HiFi Stereophonie) December Teszt összesen 31 hangszedőről. A legolcsóbb 35, a legdrágább 1800 márka. 1982. január Huszadik születésnapját üli a HiFi Stereophonie; ezzel a számmal lép 21. évfolyamába a lap. A jubileumi kiadást a hifi-cégek töltik ki PR-cikkekkel: saját 20 évvel ezelőtti gyártmányaikat szembesítik mai csúcskészülékeikkel. * Huszonöt (40-600 márkás) dinamikus fejhallgató tesztje. Hi-fi News & record review 1981. szeptember Valóban rosszabb-e a gömbsüvegű, "kónuszos", "szférikus" - szóval, a hagyományos hangszedőtű, mint az elliptikus vagy pláne a Shibata-szerű? A. N. Beal még egyszer felülvizsgálja a tűhegy-geometriát, és a következőket állapítja meg. A szférikus tűnek valóban korlátozott a barázdakövető képessége, legalábbis 5kHz fölött, és a hiba annál nagyobb, minél beljebb halad a tű a lemezen. Mindebből azonban sokkal kevesebb baj származik, mintsem gondolnánk. Sőt... Félreértés ne essék: amikor minden tökéletes, a Shibata tűhegy valóban, jobb - ámde e világon többnyire semmi sem tökéletes, így például a gyémánttűk profilkiképzése és polírozása, valamint a montázsuk sem. A gömbsüveg-tűhegyet könnyebb gyártani, könnyebb szépen felpolírozni és csaknem lehetetlen elmontírozni. Ezzel szemben a korszerűbb geometriájú tűhegyek a legtöbbször nincsenek szépen kialakítva-felcsiszolva, és nehezebb is precízen beállítani őket. Így aztán a szférikus tű helyenként torzítani fog bizonyos lemezeken, a drágább tűk pedig esetleg állandóan torzítani fognak bármiféle lemezen. A szerző ebből azt a következtetést vonja le, hogy az olcsó és a középkategóriájú hangszedők sokkal jobbak lehetnének, ha a gyárak a pénzt nem a (szokásosan) gyönge minőségű elliptikus és Shibata-szerű tűhegyekre költenék, hanem arra, hogy a tűhegy kifogástalan profilú és jól polírozott legyen - mégha gömbsüveg-alakú is. * A Szubjektív Hang rovatban Paul Messenger szóba hozza az Ortofon új tesztlemezét (Demó-lemezek című cikkünkben részletesen írunk erről az albumról); és ő is dicséri az Opus-felvételek természetes hangzását. Elismerően ír a Sony egyik hangdobozáról is, az SSG-1/II-ről, amely Messenger szerint sokkal kelendőbb volna, ha más márkanév állna rajta. Olyan, mintha nem is Japánban gyártották volna - és tényleg nem Japánban gyártották, hanem az NSZK-ban, mégpedig a norvég VIFA (régebbi nevén: SEAS) hangszóróiból. A Sony mellesleg maga is úgy hirdeti ezeket a dobozokat, hogy "európai fülekre hangolva... " * Folytatja teremakusztikai cikksorozatát Peter Mapp. Egyetért azzal, hogy a hangdobozokat lehetőleg el kell húzni a falaktól, és hozzáteszi: éppígy a hallgatóságnak is legalább egy méternyire kell ülnie a hátsó faltól, hogy a visszavert jeleket a kellő arányban hallja: Ez persze újabb helyveszteséggel jár, és tekintve, hogy - Mapp legutóbbi felmérése szerint - az angolok többsége is legfeljebb 4x5-6 méteres szobában hallgat zenét, megértjük a cikk summáját, miszerint "csodálkoznunk kell, hogy ilyen körülmények között hogy az ördögbe vagyunk képesek egyáltalán sztereózni a lakásban". A fentemlített ördög azért nem ennyire fekete, és később, a cikksorozat záró darabjában a szerző is megpróbál tanácsokat adni a lakószoba akusztikájának optimalizálására. Ezeknek ismertetésére azonban túlságosan szűk ez a sajtószemle-rovat. November * Hatalmas kazetta-teszt eleje. Folytatása decemberben és januárban. December Valaha az Audio című amerikai újság javasolta ezt az ötletet egyik áprilisi számában - a japánok viszont meg is valósították. Valószínűleg ez a világ legkisebb lemezjátszója (az ára körülbelül 25 dollár): egy hangszedővel, erősítővel és hangszóróval ellátott kis Volkswagen-modell, amely körbe-körbe szaladgál a lemezen, és közben lejátssza azt. Állítólag nem nyávog annyira, hogy ki ne lehetne venni a zenét. A HFN/RR szerint tovább javulna a kocsi barázdakövető képessége, ha radiál-abroncsokkal látnák el. * Forgalomba még nem került ugyan, de Collomsnak már odaadták tesztelésre a Hitachi digitális kazettás magnóját, a PCM-V100-at Az angol szakíró megítélése szerint ez a 14 bites masina máris jobb a 38cm/s szalagsebességű analóg szalagjátszóknál: szinte minőségveszteség nélkül játszik vissza mindent, vették bár fel rádióból, analóg mesterszalagról, vagy hanglemezről mágneses hangszedővel. Csupán akkor romlott észrevehetően a hangkép ha extra minőségű MC-hangszedővel lejátszott hanglemez műsorát vették fel a PCM-magnóra. (Ebben mi ellentmondást érzünk, mert igaz ugyan, hogy a mozgótekercses hangszedők magasátvitele eredendően tisztább és szélesebb sávú, mint a mozgómágneseseké, de a hanglemez mégiscsak analóg mesterszalagról készül, és mint kópia, nyilván gyengébb minőségű az eredetinél.) Elhihető viszont, hogy a Hitachi torzítása máris kisebb volt, mint a félprofi analóg magnóké - és ez a masina, úgy mellesleg, egyben videomagnó is! Az ára (majd ha kapható lesz) 900-1000 fontsterlingre tehető; összehasonlításul, egy Revox B77 most 600 fontba kerül Angliában. Ami a műsoridőt és a szalagköltséget illeti, a 45 perces analóg sztereó műsor 38cm/s szalagsebességgel és félsávon mintegy 13 fontba kerül, a kétórás digitális hangfelvétel pedig csak 7 fontba. A Hitachi hátrányai: az ára (ez később nyilván csökkenni fog), a méretei (egyelőre jóval nagyobb a szokásos kazettás deckeknél), valamint az az enyhe, de kivehető mechanikus zaj, amely a forgófejes kivitel velejárója. Egyébként, ha nem is a Hitachi, de - ugyancsak Japánból - a JVC máris bejelentette, hogy olyan digitális magnót hoz piacra, amely már rögzített fejes, és közönséges (audio) metál-kazettával játszik. 1982. január Ezt se hittük volna, hogy valaha is magyar készüléket tegyenek ki a HFN/RR címoldalára! És lám: a januári szám címlapfotója a Rubik-kockát ábrázolja..., azzal, hogy ez sem nagyobb, mint a Carver cég kockaalakú, miniatürizált szuper-végerősítője. (Vagy fordítva? lehet, de ez már igazán mellékes...) * Aki emlékszik még a "pumpálós" Luxman lemezjátszóra, nézze meg az Audio Technica új lemezalátétjét, amelyet mindössze 167 fontért vesztegetnek. Neve: AT 666 Vákuum Lemez-Stabilizátor. Egy zseb-pumpa segítségével szívja rá a lemezt a tányérra. Amikor a vákuum már létrejött, és le akarjuk játszani a lemezt, előzőleg mindig le kell oldani a kábelt a tányérszelepről - érthető okból. Audio-Technica AT 666: pumpálós lemezjátszó helyett egyelőre csak pumpás lemezpárna, 167 fontsterlingért (HFN/RR) * Lemez, vagy műsoros kazetta? Angus McKenzie új cikksorozatba kezd: felméri mindkét műsorforrás erényeit és hátrányait, összehasonlítva ugyanazon zeneműveknek hanglemezen és műsoros kazettán forgalomba hozott felvételeit. A kazetták hangminőségéről ezentúl a lemezkritikai rovatban is rendszeresen írni fognak. (A teszt még hónapokig elhúzódik.) Február A "Bell Lab" sztori. Ez tulajdonképpen magának a High Fidelitynek és a sztereó felvételi technikának a története, s azzal kezdődik, hogy 1931-32-ben az amerikai Bell Telephone Laboratories új módszerrel kísérletezett, hogy méltóképpen rögzíthesse a Leopold Stokowski által vezényelt Philadelphia Zenekar játékát. Ez volt az előzménye az első igazi zenekari felvételnek, amelyet két évvel később Alan Blumlein készített Angliában. (Azzal a bizonyos Blumlein-féle keresztpáros mikrofonnal?) A Bell Laboratórium akkori mérnöke, Arthur Keller ma is él; a HFNRR most kezdődő cikksorozata is jórészt az ő visszaemlékezésein alapszik. * Paul Messenger ezúttal új hangszedőkről hallatja az ő Szubjektív Hangját. Az egyik a Pickering XLZ/7500S; ez mágneses típus, de kis feszültséget szolgáltat, tehát elő-előerősítő kell hozzá, akár az MC-típusokhoz. Messenger dicséri ugyan az új Pickeringet, de azért jócskán a menő MC-modellek mögé helyezi a ranglistán. (Erre mondják, hogy a kecske sem lakik jól, a káposzta sem marad meg?) Az XLZ/7500S-nek van egyébként egy olcsóbb, "normál" kimenőfeszültségű változata is, az 5000/S. Egyik olvasónk nemrég lelkesen írt róla; rossz aligha lehet. A másik érdekesség: egy közönséges mozgótekercses hangszedő, nem mástól, mint a Bang & Olufsen cégtől. Meglepő, hiszen ez a dán firma eddig kizárólag mágneses típusokat gyártott. Messengertől most megtudjuk, hogy a mozgótekercses elv eredeti szabadalmának birtokosa éppen a B & O. Az új hangszedő, az MMC 20 egyébként ma még csak prototípus formájában létezik. * Fejhallgatóteszt: 17 típust mutatnak be. Mindegyiket ugyanannak a hölgynek a fején fényképezik. A hölgy nem éppen fotómodell, s nála csak a 17 fejhallgató frekvencia-menete a kevésbé megnyerő. Az eredmény szépen harmonizál a HiFi Stereophonie 1981. januári fejhallgatóvizsgájának eredményével, és legalább részben magyarázatot ad a fejhallgató-viselet ellenzőinek magatartására. HI-FI ANSWERS Ebben az évben már nem kaptuk a HFA-t, csak egy árva augusztusi szám futott be, valószínűleg véletlenül. Kapcsolatba léptünk a lap új szerkesztőjével, Keith Howard-dal, és az ő ígérete nyomán decembertől kezdve remélhetőleg újra rendszeresen olvashatjuk a brit audiofilek kérdéseire adott Hifi Válaszokat. Sajtószemlénkben természetesen inkább csak a cikkekből idézünk, hiszen a HFA kérdés-felelet játéka, tanácsadó szolgálata kifejezetten az angol piac választékán alapul. 1981. augusztus Körkérdést intézett a HFA mindazokhoz a cégekhez, amelyek aktívsugárzókkal is foglalkoznak: mondják el ők, miben látják ennek a technikának az előnyeit. (Mint Olvasóink közül már sokan tudják, az aktívrendszerekben az előerősítő és a meghajtóerősítő után máris a keresztváltó következik, és külön teljesítményerősítő hajt meg minden egyes hangszórót.) Nem mindenki nyilatkozott, de a lista így is népes. A legalaposabb választ Bob Stuart, a Meridian főkonstruktőre adta. Ő megkülönbözteti az aktívsugárzók két generációját: azt, amelyikben bármiféle hangsugárzó-egységeket párosítanak tetszőleges elektronikákkal, és azt, amelyikben a hangsugárzókat-erősítőket egyszerre tervezik meg. Az utóbbi rendszer minden szempontból optimalizálható, olyannyira, hogy (legalábbis egy bizonyos minőségi szint fölött) még olcsóbb is lehet a szokásos passzívhangsugárzó-plusz-erősítőnél. Felhívja a figyelmet arra is, hogy aktívrendszert tervezni nem gyerekjáték, és ha csupán azt tesszük, hogy külön-külön végerősítővel hajtjuk meg egy egyébként jól megtervezett passzív doboz hangszóróit, az eredmény valószínűleg rosszabb lesz, mint ha hozzá se nyúltunk volna az eredeti konstrukcióhoz. * A múlt év szenzációja az új elektrosztatikus Quad volt, az ESL-63. Éppolyan "ellentmondásos hangszóró-egyéniség", mint amilyen az elődje volt: lesz, aki rajongani fog érte, s lesz, aki hallani sem akar (zenét) róla. A HFA mindenesetre hat munkatársának is kiadta a Quadokat otthoni kipróbálásra. Mind megállapították, hogy a középsáv fenomenális, de a basszus még mindig nem tökéletes. Abban is az elődjére emlékeztet az ESL-63, hogy távol kell tartani minden saroktól (az Északitól, a Délitől, továbbá a Keletitől és a Nyugatitól), vagyis legalább másfél méterre el kell húzni a falaktól, és lehetőleg állványra kell rakni. A Quad tehát ma sem egy "mindenki számára ideális" rendszer - különösen nem az, persze, ha az árcéduláját is megnézzük. Ezer font párja. December Mi az impedancia, hogyan kell értelmezni, milyen gondokat okoz a hangszórók, illetve a hangszedők illesztésekor - ezt magyarázza el a szerkesztő, Keith Howard. Az év Reklámfotója. A Sony hirdetése: "Te is ilyen hatást érsz el, ha nem megfelelő hangszedőt teszel a lemezjátszódba." A felvétel egyébként -a szereplők számából ítélve- a Hattyukok Tava című balettet ábrázolja. (Hi-Fi Answers) 1982. január A hangkarok sajátrezonanciáját vizsgálja Adrian Orlovski, részben Colloms mérései nyomán. Itt most nem a jólismert, 4-15Hz-es hangkar-hangszedő rezonanciafrekvenciáról van szó, hanem azokról a hangkép-elszínező állóhullámokról, amelyek a hangkarban keletkeznek a tű gerjesztő hatására. E rezonanciák mérésével mi is kísérletezünk, és amint találunk összefüggést a mérések és a hangminőség között, mi is kiállunk a placcra diagramjainkkal. (Addig nincs sok értelme.) * Három zajcsökkentő rendszert hasonlít össze J. M. Hughes: A Dolby-C, dbx és a HighCom közül az utóbbinak a hangképét ítéli a legjobbnak. Február Tunerteszt - olyan, amilyet majd mi is szeretnénk csinálni. Noel Keywood a lakószobában rendezi be "adóállomását", hogy a saját tesztlemezeivel vizsgáztassa a sztereó rádióvevők szubjektív hangminőségét. Jó nagy különbségeket észlel. * Itt is kíváncsiak az új "alacsony kimenőfeszültségű mágneses hangszedőre", a Pickering 7500/S-re. Az ítélet: akkor már inkább MC. Audio 1981. május Bemutatják a Dolby-C zajcsökkentő rendszert. (A Dolby-C körülbelül olyan, mint két Dolby-B egymásután. Ez nem valami szakszerű magyarázat, de a lényeget tekintve helytálló.) Június Aki vonzódik az olyasfajta egzotikumok iránt, amilyenek a tangenciális, tehát szöghiba nélkül játszó hangkarok, az Audio júliusi számában megtalálja a teljes családfát, a pleisztocén-korszakban kihalt Marantz SLT-12-vel kezdve a Rabco-modelleken át egészen a Pioneer lineármotoros hangkarjáig. A szubjektív a hangminőségükről persze nem sok szó esik, ami érthető is, hiszen hiteltérdemlő módon eddig még csak nagyon-nagyon kevés hangkarról sikerült bebizonyítani, hogy jobb az átlagosnál - és mit tesz isten, egyetlen tangenciális kivitelű típus sem akadt közöttük. Július-augusztus-szeptember Ez a három szám egy kissé egybefolyik, elsősorban egy háromrészes, de a Háború és békénél azért rövidebb cikksorozat jóvoltából. Ebben egy bizonyos Robert R. Cordell biztatja a vállalkozó kedvű amatőröket egy torzításmérő építésére. * A mi szempontunkból érdekesebbnek látszik G. J. Adams-nak, az angol B & W gyár mérnökének kétrészes cikke (augusztus-szeptember), a lézer-interferometriás eljárásról, amellyel a hangszóró-membránok betöréseit, szabálytalan mozgásformáit igyekeznek felderíteni. Sok más cég is végez hasonló vizsgálatokat, információik általában egy kissé reklámszagúak, de Adams cikke tárgyilagosnak, alaposnak, szakszerűnek tűnik. Lézer-interferometriás hangszórómembrán-vizsgálat a B&W gyár laboratóriumában (Audio) Október Ez a szám, mint minden évben, most is a Directory, azaz a Hifi-Évkönyv: ezernyi adatot tartalmaz a cégekről, a cégek gyártmányairól, e gyártmányok paramétereiről - és a paraméterek áráról. November Kiegészítés a Directory-hoz: magnószalag-fejezet. * Bemutatják a DNR-t, a National cég zajcsökkentő elektronikáját, amely egy új IC-n alapul. December A tesztek közül indokoltnak látjuk kiemelni a Sony PS-X800 lemezjátszóét. Ez a masina hangszedő nélkül 850 dollárba kerül, a karja a Biotracer Uni Motion Tonearm névre hallgat. Különleges tulajdonsága, hogy eliminálja a hangkar-hangszedő mélyfrekvenciás rezonanciáját. Egy ennyire drága és bonyolult gép tesztjétől elvárhatnánk, hogy gondos mérésekkel próbálja igazolni (vagy cáfolni) a tervezők elképzeléseit, de az Audio-ból csak annyit tudunk meg a Biotracer-ről hogy egy (1) bizonyos hangszedővel a hangkar-hangszedő rezonancia mindössze 1 decibelt tett ki. - dl - * Audiofil-teszt Ne csalj, mert csak magadat csapod be! Válaszolj Te is becsületesen az alábbi kérdésekre, amelyeket egy amerikai kiadvány nyomán közöl a Hi-Fi News & Record Review, hogy olvasói felmérhessék saját audiofil-hányadosukat. (Ahogyan az intelligencia-hányadossal a szellemi képességeket, az audiofil-hányadossal a zeneszeretet mélységét lehet meghatározni.) Íme a teszt-kérdések 1. Ha a hifi-berendezésed több mint kétszer annyiba került, mint a lemezgyűjteményed, adj magadnak 10 pontot. 2. Ha a múlt évben NEM voltál valamiféle (élő) zenei előadáson, ez is 10 pont. 3. Ha lemezgyűjteményednek több mint 10 százaléka demó-kiadvány, írj be még 10 pontot. 4. Számold össze a LED-eket (fénykibocsátó diódákat) a készülékeiden. Mindegyik készüléken találsz egyet, azt, amelyik a bekapcsolást jelzi. Az összes többi LED-ért 1-1 pont jár. 5. Előfordult-e már, hogy leoltottál minden lámpát a szobádban, hogy lásd, hogyan világít a hifi-berendezésed a sötétben? Ha igen, 10 pontot kapsz érte. 6. Minden egyes hifi-újságért, amelyet rendszeresen olvasol számíts fel magadnak 2-2 pontot. (A magyar olvasónak ehelyett 5-5 pontot javasolunk minden egyes, hifivel is foglalkozó sajtótermékért, újságért vagy könyvért, beleszámítva természetesen a miénket is.) Nem kapsz pontot, ha a lemezkritikákat is elolvasod. 7. Tíz pont jár, ha előfordult, hogy benéztél egy hifi-boltba (nálunk: RAVILL, KERAVILL, RAMOVILL, BÁV üzletbe), a kereskedő megkérdezte, mivel szolgálhat, mire Te: "köszönöm, csak körülnézni jöttem". (Ez a lényeges benne, ez a "körülnézni".) 8. Kicserélted-e egyetlen év alatt hifi-berendezésed bármelyik láncszemét több mint egyszer? Ez is hoz Neked 10 pontot. (Elhasznált tű cseréje nem számít.) 9. Van-e a hifi-berendezésedben olyan komponens, amely a hangkép módosítására szolgál (ekvalizátor, dinamika-korrektor, zajcsökkentő stb.)? Ha igen, írj be magadnak még 10 pontot. 10. Ha úgy érzed, hogy nehéz végighallgatni egy teljes nagylemez-oldalt anélkül, hogy valamit állítani ne kéne a készülékeiden - kijár még 10 pont. A számítás nagyon egyszerű. Ha több mint 60 pontot szereztél, "nehézsúlyú" audiofil vagy. A 30-60 pont határozott, de még gyógyítható audiofil-alkatra utal. Ha még 30 pontot sem tudtál összeszedni, megbuktál a vizsgán. Gratulálunk: úgy látszik, Téged még mindig jobban érdekel a hifinél a zene. Végül, ha egyetlen árva pontod sincs - akkor feltehetően csaltál. * L'Audiophile Jó, hogy tartalékoltuk a 19-20. számot, máskülönben most nem lenne miről írnunk: Az Audiophilehez bizony nehezen jut hozzá szerkesztőségünk. Pedig a magyar olvasók - s különösen a barkácsolni tudók - igencsak kíváncsiak a ezoterikus kapcsolási rajzokat is rendszeresen közlő francia folyóiratra. Azoknak, akik szerkesztőségünknél szoktak érdeklődni az Audiophile példányai után, hadd adjunk ezennel kéretlen tanácsot. Az előfizetés, még a kollektív is, drága mulatság, de az elektronikai, általános műszaki, zenei stb. szakkönyvtárak megengedhetik maguknak, és ha az olvasók kérik, szívesen előfizetnek. Különösen a nagy könyvtárak szerzeményezési osztályait érdemes felkeresni. 19. szám (1981, február) "Az ismeretlen audiofil" címmel közlik annak a kérdőíves felmérésnek az eredményét, amelyet a folyóirat olvasóinak körében végeztek. A legnépszerűbb márkáknak ezek bizonyultak: Shure, SME, Thorens, Quad, Yamaha - és persze az Audiophil, amelynek, mint tudjuk, saját műhelye van. Ehhez csatlakozik a főszerkesztő, G. Chretien jegyzete a felméréshez kapcsolódó közvéleménykutatásról, melyben az olvasók a folyóirat rovatait minősítették. Talán számunkra sem tanulság nélkül való, hogy az olvasók a hifi-kapcsolásokról szóló cikkeket várják a legnagyobb érdeklődéssel, de a MOD rovatot is szívesen fogadják. Közepes sikert arattak az audio-témájú tanulmányok és az (egyébként kisszámú) tesztek. A legkisebb érdeklődésre a hangszerekről szóló cikkek számíthatnak. (Tapasztaltuk. A szerk.) * A félig francia, félig japán mérnök-sámán, J. Hiraga ezúttal egy meglehetősen klasszikus kapcsolást ismertet "140 wattos csöves erősítő" című cikkében. A bemenő jelet egy ECC 82 (ECC 802S) első triódája fogadja. A másik trióda "cathodyne" típusú fázisfordító (pozitív feszültségvisszacsatolás, kis kimenő impedancia). A meghajtó fokozat egy ellenütemben kapcsolt E 80 CC (12 BH 7) kettőstriódán alapul, majd hagyományos RC-csatolással következnek a végcsövek, a kétszer két, párhuzamosan kapcsolt EL 34. A kimenőtranszformátor osztott primer tekercse részben a katódkörben helyezkedik el. A globális negatív visszacsatolás a szekunder egyik sarkáról indul, nincs tehát külön visszacsatoló-tekercs, mint a régi Marantzban vagy az EA 057-ben. Ha az erősítőt gondosan építjük meg, néhány százalék torzítás árán elhagyható az egész negatív visszacsatoló hurok. (Ugyanebben a számban Hiraga jól tájékozottan áttekinti az erősítő-áramkörök fejlődését, kezdve a sort egy 1916-os Western Electric-kel.) * J. Mahul írása A szalaghangszóró címet viseli. Az ötvenes évek közepe óta gyártanak olyan dinamikus elvű magassugárzókat, amelyeknek mágneskörében nem tekercs, hanem szalag (ribbon) rezeg. A cikk áttekinti a rendszer fejlődését az ősi EMI, aztán a Decca-Kelly-féle hangszórótó) a legújabb Pioneerig és Technicsig. Ezekután külön fejezetet szentel a legújabb vívmánynak, a nyomáson alapuló szalaghangszórónak, melyet - kapaszkodjék meg az olvasó - "az egyik prágai egyetemen alkottak meg, és még nem kezdődött meg a sorozatgyártás. Ez rendkívül sajnálatos, mivel az új hangsugárzó alapelve csakugyan érdekes, és a hasonló típusú hangszórókkal szemben határozott előnyöket ígér". Mahul azután részletesen beszámol a csehszlovák prototípus kitűnő tulajdonságairól. * Az EMT 930-as studiólemezjátszóról ír valósággal elragadtatott tanulmányt J. C. Verdier. Ez egy régi, az ötvenes évek elején konstruált, dörzskerekes készülék. Verdier tüzetesen ismerteti a felépítését: nincs benne semmiféle rugalmasan felfüggesztett rész, a parazita rezgéseket nem rugókkal, hanem szilárdan kapcsolt nagy tömegek tehetetlenségével csillapítják. (Dübörög is, mégpedig alaposan - mondják rádiós ismerőseink. A szerk.) * Egy karmester arcképe: Otto Klemperer. Életrajzot és diszkográfiát közöl róla S. Combier. Nem szól a mester budapesti éveiről - aminthogy a diszkográfia sem ismeri még a Hungaroton új archívlemezeit. 20. szám (1981. május) A régi Erzsébet-híd fényképével és a dantei Paradicsom Magyarországról szóló két sorával hazánkat köszönti az Audiophile karmesterportréja: J. D. Mondolininak Reiner Frigyesről írt cikke. (Milyen szégyen, hogy Reiner felvételei, köztük a világhírű Bartók-felvételek, egyetlen szovjet lemez kivételével teljességgel beszerezhetetlenek Magyarországon...) * Hiraga folytatja 140 wattos csöves erősítőjének ismertetését. Ezúttal főleg a csövekkel foglalkozik. Hosszan elsiratja a mérőerősítők, lemezvágók számára gyártott, csodálatosan lineáris ipari csövet, a már sehol sem található E 80 CC-t, s megállapítja, hogy helyette elfogadható egy amerikai, RCA-gyártású 12 BH 7A kettőstrióda. Ennek is van magyar vonatkozása. Szegedi olvasóink számára van két hírünk, egy jó és egy rossz. Előbb a jó: a szegedi Elektron-boltban ládaszámra szokott állni az E 80 CC, leértékelve. A rossz hír: Hiraga sajnos gyári transzformátort használ s nem közli a receptet. * Kísérlet a lemezjátszó akusztikai elszigetelésére - ez G. Marec cikkének címe. A kísérlet - mint fényképünk mutatja - impozáns, emlékműszerű épületben testesült meg. Az alapelv valahogy így fogalmazható meg: tégy betonfalakkal körülvett homokozóba egy Frédi és Béni mintájú kőlemezjátszót. A Flinstone-család háziállata? Akkor bizonyára Dino a beceneve. (Audiophile) * Az Orthophase hangszóróról ír egy vállalkozó kedvű kisüzem-tulajdonos, E. Spiteri. (A magyar olvasó Jecklin könyvéből ismerheti ezt az 1961-től rövid ideig gyártott hangszórót, mely lapsugárzó, de nem sztatikus, hanem elektrodinamikus elvű.) A szerző megpróbálkozik az Orthophase egy változatának gyártásával. Megteheti: e hangszórót ma már nem védi szabadalom. * Audio és Asztrológia - érdekes, ugye? Hiraga cikke. Különböző japán és kínai táblázatokat tesz közzé; ezek segítségével bárki kiszámíthatja, mikor tanácsos - mondjuk erősítőt vásárolnia, illetve hogy milyen égtájak irányában szerelje fel a hangdobozait. Lehet benne valami. Mi is tudjuk, hogy pénteken gyártott készüléket nem szabad megvenni. (Akkor ugyanis már mindenki a víkendre összpontosít.) Vajon mit szólna a JBL ehhez az optimálfázisú JBL-monitorhoz? (Különleges hangsugárzókonstrukció az Audiophile-ből) H. I.