Pénztárca-méretű stúdiók




        A  házistúdió  játékszer  csupán  az  igaziakhoz   képest   -   de
    csodálatos,  megunhatatlan  játékszer;  nemritkán  leendő  profik   is
    gyakorlatoznak rajta. Központi darabja legtöbbször  a  "szegény  ember
    Revoxa",  az  Akai  4000-es,  amelynek  tulajdonosai  gyakran   tőlünk
    szeretnék  megtudni,  hogy  miféle  trükkfelvételeket  készíthetnek  a
    magnójukkal.  Cikkünk  szerzője  (többszörös  magnótulajdonos)   nekik
    válaszol  most.  Egyben  szenvedélyesen  hitet  tesz  a  Minden  Hifik
    Forrása, a magnetofon mellett. Azok a szociológusok,  akik  művelődési
    szokásainkat vizsgálják, bizonyára  nálam  pontosabban  megmondhatják,
    hogy kor, nem, magasság és hajszín szerint ki mennyit költhet  hifire.
    Saját környezetemben,  hifi-rajongó  barátaim  táborában  -  veszélyes
    szenvedély ez! -  mindenki  annyit  költ  rá,  amennyit  csak  tud.  A
    stúdióink  mindig  pénztárcaméretűek.  Kár,  hogy  a  pénztárcánk  nem
    stúdió-méretű.


        Mint ezt az alábbi, kor- és  kórtörténeti  áttekintés  bizonyítja.
    Kezdetben, mint  lelkes  Terta-811-tulajdanos,  legfontosabb  célomnak
    tekintettem,  hogy  magnóm  előmágnesezésének  -  elegánsabban:   Bias
    Controljának - kivezetésével be tudjam állítani  a  magnót  mindenféle
    szalaghoz:  Ozalidhoz,  Ozafonhoz,  Agfa(?)   CH-hoz,   Ferrániához...
    Csodálattal néztem a Grundig TK 20-as  magnóra,  álmaim  netovábbjára.
    Valahonnan,  távolból  azt   is   hallottam   már,   hogy   "sztereó".
    (Pénztárca-méret; a spórolós, nyaranta munkát vállaló gimnazistáé.)
        Aztán  1965-ben,   amikor   néhány   hasonszőrűmmel   magnósklubot
    alapítottunk (erről már írt egyszer a HFM), azon igyekeztem, hogy  2x3
    méteres szobámban  hogyan  helyezem  el  saját  építésű,  150  literes
    besszreflex-dobozaimat úgy, hogy a sztereó Stella  magnóról  a  lehető
    legjobban szóljanak, anélkül,  hogy  az  ágyamat  a  konyhába  kelljen
    kihúznom. Akkoriban  az  volt  rátartiságunk  legfőbb  indítéka,  hogy
    elhatároztuk: csakis lemezről veszünk fel  -  szalagról  nem  másolunk
    többé!  (Pénztárca-méret:  egyetemi  ösztöndíj,   ifjúsági   klubokban
    tartott zenei előadások és lemezbemutatók tiszteletdíja.)
        Jelenlegi  gondjaim:  új,  kvadrofon  keverőpult   kellene,   jobb
    kondenzátor-mikrofonok; a Revox A77 fölött is eljárt kicsit az idő, jó
    lenne kicserélni -  de  érdemes-e  addig,  amíg  a  házistúdió  egyben
    nappali szoba, dolgozó, vendégszoba és tárgyaló is?  (Pénztárca-méret:
    fejlesztőmérnöki  fizetés,  plusz  színháztól-tévétől   diaporáma   és
    hangmontázsok honoráriuma, mínusz a család és az életvitel,  az  annyi
    mint...)
        Bárki megfigyelhette, hogy a körkép középpontjában mindig a  MAGNÓ
    áll, ez a szeretetreméltóan speciális hifi-eszköz. Berendezésünk többi
    darabja csak a mások által dobozolt hangkonzervet tálalja, de "Ő" -  a
    magnó - saját maga is képes ilyeneket előállítani.
        (1. számú főtétel: a magnó az első  pillanattól  kezdve  alkotóibb
    magatartásra ösztönöz, mint az összes többi  eszköz  együttvéve.  Mert
    hiszen  volt-e  már  valakinek  annyi  üres  magnószalagja,  hogy   ne
    kényszerült volna  mérlegelni:  mit  vegyen  föl  és  mit  ne?!  Ez  a
    szelektálás már önmagában is oda vezet, hogy szalagunkat  kezdjük  egy
    kicsit a saját alkotásunknak tekinteni. Még akkor is, ha csak a  mások
    zenéjét gyűjtöttük össze rajta, a nekünk tetsző sorrendben.)
        Aztán a montázskészítés következik. Ha már egy zenegyűjteményben a
    számok  egymásutánja  is  a  gyűjtő  (az  alkotó?)  ízlését   tükrözi,
    méginkább  így  van  ez,  ha  egy-egy  részletet  elhagyunk,   másokat
    tudatosan egymás mellé helyezünk, és így megpróbáljuk hallgatóinkat  a
    mi ízlésünk hullámhosszára hangolni.
        Ez az a pont, amelyen a pénztárca (és a családi  béke)  nemegyszer
    halálos sebet kap, ugyanis  kiderül,  hogy  egy  magnó  -  nem  magnó.
    Hogyisne, vagdossuk szét a gyönyörű szalagjainkat, és ha nem  sikerült
    az ollózás, vesszen kárba minden? Nem: kell még egy magnó, hogy ne  az
    eredetit kelljen vágni, hanem csak az átjátszott másolatot. Az eredeti
    felvételt pedig tegyük szépen vissza a polcra.
        (2.  számú  főtétel:  ez  a  házistúdió  születésének   pillanata.
    Szalagjaink   zenetárrá   lépnek   elő,   miközben   "munkaszalagokon"
    alkotunk.)
        Az alkotáshoz később kevésnek bizonyul a két magnó is. Mert: ha az
    egymásután  vágott  zenei   részletek   hangzásbeli   tónusa   eltérő,
    korrekcióra van szükség - hacsak nem éppen  e  hangzásbeli  eltéréssel
    kívánunk valamit hallgatóink tudtára hozni.  Ha  pedig  két  programot
    szeretnénk  egyidőben  megszólaltatni  és  vegyíteni,   keverőt   kell
    szereznünk... továbbá egy  harmadik  magnót,  hiszen  két  zeneszámból
    gyártunk egy harmadikat...
        Álljunk meg itt egy percre, hadd adjam meg a házistúdió receptjét.
    Nem kell mindig kaviár... akarom mondani, Revox. Végy azonban:

        1. Egy zenei hangarchívumot,
        2. néhány mikrofont,
        3. egyéb jelforrásokat (tunert, lemezjátszót),
        4. három darab magnetofont,
        5. egy (keverőt beépített korrekciókkal),
        6. egy erősítőt,
        7. néhány hangládát és végül
        8. egy fejhallgatót (hogy környezeted az összes  többit  el  tudja
           viselni).

        A továbbiakban tedd  megfontolás  tárgyává,  hogy  monó,  sztereó,
    esetleg kvadró programok  jelenjenek-e  meg  a  lánc  végén,  és  hogy
    akarsz-e zenét zenével  keverni,  vagy  elég,  ha  szövegek  alá  adsz
    háttérzenét.  Ha  az  egyszerűsítés  mellett  döntesz,  kisebb  méretű
    pénztárca is elegendő - de az is  biztos,  hogy  minden  takarékossági
    lépéssel távolabb kerülsz az ideális hangminőségtől.
        Nem futja három magnóra, talán még kettőre sem? Mindenesetre  nézz
    körül, hozzá tudsz-e jutni  olyan  készülékekhez,  amelyeken  a  bűvös
    Duo-play, Synchro-play,  Echo,  Multi-play,  Sound-on-Sound  feliratok
    olvashatók. Ezek általában arra jók, hogy a sztereó  magnót  két  monó
    magnónak  használhatod,  s   egyetlen   készülékkel   is   csinálhatsz
    montázsokat. A fenti varázs-szavak a következő lehetőségeket jelölik:

        Duo-play. A sztereó magnó egyik csatornájára  felveszünk  valamit.
    Miközben ezt  visszahallgatjuk,  vele  egyidőben  a  másik  csatornára
    felveszünk valami mást. A  végeredmény:  két  egyidejű  monó  program,
    egyik a bal, másik a jobb csatornán szólal  meg.  De  vigyázat:  ha  a
    magnó háromfejes, tehát külön felvevő és külön lejátszó fej van rajta,
    akkor a második program késni fog az  elsőhöz  képest,  éppen  annyit,
    amennyi idő alatt a szalag megteszi az utat a két fej  között.  Furcsa
    dolog, de itt kivételesen előnyösebb a kombinált fejes magnó:

        Synchro-play. Háromfejes magnók korrekt Duo-play-e. Éppen az előbb
    említett hibaforrást dugaszolja be azáltal, hogy a második felvételhez
    hozzájátszandó  hangot  az  első  sávnak  nem  a  lejátszó,  hanem   a
    felvevőfejéről adja ki.  A  hangminősége  gyengébb  ugyan,  de  sebaj,
    hiszen ez úgyis csak  kontroll-hang,  arra  való,  hogy  legyen  mivel
    szinkronban maradni. A végeredmény itt  is  két  egyidejű,  szinkronba
    hozott monó program.

        Echo, azaz visszhang. Felvétel közben a bejövő, tehát a felvételre
    szánt jelet rákeverjük a lejátszó fejről  visszahallgatott  jelre.  Ez
    természetesen  kizárólag  a   háromfejes   készülékek   trükkje.   Nem
    mindegyiké - de néha akkor is megy, ha  a  gyár  nem  is  gondolt  rá.
    (Erről később!)

        Multi-play. A sztereó magnó egyik sávjára felveszünk  egy  műsort,
    aztán átjátsszuk a másik sávra, de úgy, hogy közben hozzákeverünk  egy
    újabb programot. Végeredmény: a második felvétel keverve tartalmazza a
    két műsort, amelyek  közül  az  egyik  csupán  másolat  (az  eredetije
    megmarad az első sávon).

        Sound-on-Sound. A Multi-play más formája. Általában ez  érdekli  a
    leginkább  az  üzletekben   kapható   Akai-készülékek   tulajdonosait,
    különösén azokat, akik maguk is zenélnek.  S.O.S.  kiáltásukra  (ez  a
    Sound-on-Sound rövidítése!) megadjuk e többrészes trükkfelvétel pontos
    receptjét. Kapcsoljuk be azt az Akai 4000DS Mk II-őt, és rajta!

    Első felvétel:

        * Először lehetőleg a mikrofonhoz nem kötött hangszerekkel,  tehát
    a gitárral, orgonával vedd fel a zenei  alapot,  az  első  sávra  (1-4
    kapcsolóállás), a továbbiakban ugyanis ezt már csak mikrofonnal  tudod
    kiegészíteni.

    Második felvétel.

        * Mikrofonodat dugd a Left  Mic  hüvelybe.  (A  Left  Mic  gombbal
    állíthatod  majd  a  mikrofonjel  szintjét.  A   bal   oldali   sávból
    átjátszandó jel szintjét a Left Line potenciométerrel szabályozhatod.)
        * A sávváltót kapcsold 3-2 állásba.
        * Nyomd be a Mono/Stereo kapcsológombot.
        * A S.O.S. kapcsolót tedd On állásba.
        * A Monitor kapcsolót helyezd Source állásba.
        * Vedd fel a fejhallgatót és dugd be a csatlakozóját.
        * A magnót kapcsold felvételre és pillanat-állj állásba.
        *  Végy  mély   lélegzetet,   és   nyomd   meg   a   pillanat-állj
    feloldógombját:  Énekelj,  szavalj,  zenélj,  tapsolj  rá  az  eredeti
    felvételre (táncolni se restellj), és ha készen vagy, hallgasd vissza!

        A bal sávon az eredeti program szól, a jobb  sávon  az  eredetivel
    összekevert  mikrofonfelvétel.  Ha  minden  tökéletes;  és   még   van
    hozzáadni való szólam, folytathatod a Sound-on-Soundot, de vigyázz:  a
    folytatás során  az  eredeti,  az  1-4  sávon  rögzített  felvétel  az
    enyészet martaléka tesz!

    Harmadik felvétel:

        * Sávkapcsoló vissza az 1-4 állásba.
        * Mikrofon marad a bal csatornán, és egyáltalán,  minden  ugyanúgy
    megy, ahogy az előbb.

        Ha még tovább is folytatnád sok sikert! - de  rögtön  észre  fogod
    venni,  hogy  a  korábban   fölvett   szólamok   minden   átjátszással
    gyengülnek, és egyre rosszabb minőségben szólnak.
        Ha    már    ilyen    szépen    előrehaladtunk    az    alapstúdió
    egyszerűsítésében: az Akai  4000  DS  Mk  II-vel  visszhangosítani  is
    lehet! A készülék konstruktőrei nem gondoltak  ugyan  arra  (ezért  az
    árért, igazán, miért is?), hogy lejátszó fejről kapott jelet  felvétel
    közben hozzákeverhessük a bejövő  jelhez,  de  egy  kis  ügyeskedéssel
    felülbírálhatjuk  tervezési  koncepciójukat.  Kábelezzünk  össze   egy
    fejhallgatóhoz való sztereó Jack-dugót két  mikrofonozásra  való  monó
    Jack-dugóval! (Melegpontok és árnyékolás szabályosan szétosztandó,  és
    természetesen  csakis  árnyékolt  kábelt  használjunk!)  Ha  ennek  az
    Y-alakú csatlakozónak sztereó dugóját  a  fejhallgató-kimenetbe,  monó
    dugóit a mikrofonbemenetekbe dugjuk, visszhangosan  is  felvehetjük  a
    Line bemenetre érkező jelet - mégpedig sztereóban!
        A Monitor kapcsolót tartsuk a Tape állásban.  A  hangerőt  a  Left
    Line és a Right Line potenciométerekkel;  a  visszhangosítás  mértékét
    pedig a Left Mic és a Right Mic  gombokkal  szabályozhatjuk.  Mivel  a
    fejhallgató-kimeneten sokkal  nagyobb  jel  jön  ki,  mint  amilyet  a
    mikrofonbemenetek kedvelnek, a "Mic"  gombokkal  nagyon  csínján  kell
    bánnunk.
        Segíthetünk viszont magunkon  egy  ügyes  fogással  (amely  a  HFM
    játékszabályai szerint még nem számít modifikációnak,  azaz  MOD-nak).
    Ha a sztereó és a monó Jack-dugók közé beiktatunk  egy-egy  -  sorosan
    kötött - ellenállást, körülbelül 100 kohmosat, akkor  a  forgatógombok
    már  csak  nagyobb  szögelfordulásra   változtatnak   ugyanakkorát   a
    jel-szinten, tehát finomabban tudjuk szabályozni a visszhangot.  Ez  a
    módszer a GX-es Akaival is beválik.
        Ha  már  itt  tartunk;  a  GX  4000D-vel  más   módon   is   lehet
    visszhangosítani: "keresztben"! Tehát úgy, hogy a bal csatorna műsorát
    a jobb csatorna jelével visszhangosítjuk és  megfordítva.  Jellegzetes
    "űr-effektusokra" legyünk elkészülve, ha az alábbi receptet követjük:

        1. Vezessük a műsort a magnó DIN-bemenetén át a  tuchel-csatlakozó
           1. és 4. pontjára.
        2. Állítsuk a magnót felvételre és pillanat-álljra.
        3. Nyomjuk be a S.O.S. gombot.
        4. Állítsuk a Monitor kapcsolót előbb Source-ra, majd  később,  ha
           már elindult a szalag, Tape-re.
        5. A fejhallgató (és a biztonsági öv) bekapcsolása után  kezdődhet
           az "űrkaland". A bejövő: műsorjel szintjét most a Mic/Din
           gombokkal, a visszhangosítás mértékét a Line gombbal
           szabályozhatjuk.

        Hogy  ezek a trükkök szórakoztatóak, abban nem kételkedem. Persze,
    nem  érdemes  minden felvételünket agyonvisszhangosítani. Amit ugyanis
    egyszer   visszhangosan   vettünk   fel,  az  úgy  is  marad  az  idők
    végezetéig, vagy legalábbis a következő törlőfejig: Hogy akkor mire jó
    az  egész?  Először  is  arra,  hogy  az  "audio-kultúrának"  ne  csak
    fogyasztói, hanem értő alkotói lehessünk, anélkül, hogy nagyobb méretű
    pénztárcát  kellene  kerítenünk, (3. számú, főtétel: a legtökéletesebb
    hifi-berendezés  is  értéktelen  holmivá  válik,  ha  nem tudunk bánni
    vele!)
        A magnóval (ké)szült  hangmontázsokról  viszont  kiderülhet,  hogy
    alkotói valóban egy magasabb audio-kultúra  részesei.  Tudom,  hogy  a
    Hifi Magazin nem kulturális folyóirat: lehet, hogy a szerkesztő ide be
    fog szúrni egy megjegyzést - ám tegye. (Juszt sem teszi. A  szerkesztő
    megjegyzése.) Mégis,  kedves  Olvasó,  gondoltál-e  már  arra,  milyen
    érdekes világ nyílik meg a HANGGAL bánni tudók előtt, ha  összeakadnak
    fotósokkal, filmesekkel, színházi alkotóművészekkel? Hogy  egy  kicsit
    hazabeszéljek;  bizonyos  vagyok  benne,  például,  hogy,  a  legújabb
    audiovizuális műfaj, a Diaporáma (éppen alakulófélben  tevő)  országos
    szövetsége szívesen látna stúdióiban  hanghoz  értő,  fantáziában  dús
    embereket. Magam is  e  műfaj  hódolója  vagyok;  egy  más  alkalommal
    szívesen  írnék  arról,  milyen  esztétikai  megfontolások  és  milyen
    technikai eljárások alapján lehet megteremteni valamely  audiovizuális
    program, színielőadás zenei kulisszáját. E szándékom hátterében  az  a
    meggyőződésem áll (4. számú; egyben utolsó főtétel),  hogy  nemcsak  a
    zene élvezetében támaszkodunk a  hifi-technikára:  az  utóbbi  sem  ér
    hajítófát sem megfelelő műsoranyag híján.

                                                               Márton Géza