Demó-lemezek



        Ajtók-ablakok   hermetikusan  lezárva.  Szomszédok  megfélemlítve,
    családtagok módszeresen elüldözve, moziba küldve vagy a lakás legtúlsó
    zugába  kényszerítve.  Kezdődik  a szeánsz (Pesten, Győrött, Szegeden,
    Pécsett,  egyszóval  a  Kárpátoktól  le  az  Al-Dunáig bárhol). A tű a
    barázdába ereszkedik... rövidesen megtudjuk, amire kíváncsiak voltunk:
    azt,  hogy  ez (amaz) a készülék szebben (csúnyábban) szól a másiknál.
    Ahogy  a  matematikai levezetések végén áll: quod erat demonstrandum -
    "amit bizonyítani kellett".
        Vagy  inkább:  amit demonstrálni kellett? Be kell vallanom, hogy a
    szeánszok eredménye ritkán tölt el azzal a megnyugtató bizonyossággal,
    amellyel  a  matematika  ajándékozza  meg  az  embert.  Mert hogyan is
    döntjük  el,  hogy  vajon eléggé "hifi"-e a hangszedőnk? Hát úgy, hogy
    meghallgatjuk az erősítőn keresztül. És hogyan minősítjük az erősítőt?
    A  hangszóróval. És a hangszórót? A hangszedővel. Vagyis valamennyit -
    egymással.   "Elvesztettem   a   szemüvegemet,   és  addig  nem  tudom
    megkeresni,  amíg  meg  nem találtam". Mindenképpen szükségünk van egy
    fix  pontra,  és ez nem más, mint a hanglemez, vagyis a zenei program,
    amelyről nem kevesebbet feltételezünk, mint hogy önmagában véve élethű
    -  csak  éppen  a  megfelelő  módon kell lejátszani. Vajon rászolgál-e
    bizalmunkra a hanglemez?
        Erre  a szónoki kérdésre a legtöbben (az optimisták) azt felelnék,
    hogy   hát  bizony  a  hanglemezek  tényleg  elég  gyatrák.  Sajnos, a
    hangfelvételek  általában  nemcsak  hogy nem eléggé jók (=elmaradnak a
    tökéletestől),  hanem  alaposan meg is hamisítják a zenét. A hamisítás
    mértékét    és   irányát   legfeljebb   csak   sejthetjük,   ugyanis a
    lemezborítóra   nincs   odaírva,  milyen  körülmények  között  folyt a
    felvétel,  milyen  volt a hangmérnök ízlése, és egyáltalán, mi mindent
    követtek   el  a  stúdióban,  amíg  a  hangot  végül  közmegegyezéssel
    "élethűnek" nem ítélték.
        Nem  állítom,  hogy  emiatt  aztán  a  rossz  erősítők fognak majd
    szebben  szólni  (néha  ugyan  ez  is  előfordul).  Az  idő  mindig az
    igazságnak  dolgozik: aki megteheti, hallgasson végig minden egyes A-B
    teszt  alkalmával  50-60  albumot,  és  szavatoltan nem fogják tévútra
    vezetni   a   lemezek   ilyen  vagy  olyan  nyavalyái.  Sajnos,  a  mi
    szeánszainkon  egy-egy  A-B tesztre nemigen jut több idő "nettó" 30-40
    percnél,  azaz  7-8  lemezrészletnél, és ez bizony nagyon kevés. Akkor
    viszont   már   különleges   felvételeket  kell  választanunk,  afféle
    "vizsgafeladatokat", amelyekre mi már tudjuk (vagy legalábbis sejtjük)
    a  választ,  és  kíváncsiak vagyunk, hogy vajon a hifi-készülékeink is
    tudják-e. Ilyesféle vizsgafeladatok vannak a demonstrációs lemezeken.
        Akárcsak  a  hifi-gyárak  között, a hanglemez-szakmában is akadnak
    specialisták,  többnyire  mini-cégek,  és  meg kell hagyni, némelyikük
    ragyogóan  érti  a  dolgát.  Valójában  ez  az,  amit  ők demonstrálni
    akarnak,  és  amit  meg  is  fizettetnek,  hiszen  a  demó-lemezek ára
    általában  kétszerese a szokásosnak. Ne keressünk ilyen kiadványokat a
    hanglemezboltokban, inkább csak a hifi-eladótermekben, ahol nagyon sok
    múlik  azon,  hogy  a  kereskedő  meg  tudja-e győzni a habozó vevőt a
    luxuscikkek   erényeiről.   Szívesen   használják  a  demó-lemezeket a
    szakírók   is  a  szeánszokon,  természetesen  csak  módjával,  mert a
    különleges effektusoktól hamar meg lehet csömörleni, zenei szempontból
    pedig a bemutatólemezek között kevés a figyelemreméltó.
        A kis cégeket persze fűti az ambíciójuk, szeretnének teljes értékű
    albumokat  kiadni,  de  -  sajnos!  -  a hangfelvétel tudománya ritkán
    párosul   esztétikai  ítélőképességgel.  Meg  aztán  e  kis  cégecskék
    tőkeereje  a  nullával  egyenlő: némelyikük nem is foglalkoztat többet
    3-4  embernél;  nincs  pénzük, hogy rangos művészeket szerződtessenek.
    Az,  hogy  a  Sheffield  Records  képes  volt  megnyerni  magának Dave
    Brubecket,  és  piacra  hozhatta a népszerű dzsessz-zongorista játékát
    egy   direktvágott   lemezen  -  ez  kivétel:  "erősíti  a  szabályt."
    Tekintsük   hát   a  demó-lemezt  annak,  ami:  eszköznek,  amellyel a
    hifi-készülékeket  minősítjük,  abban  a  reményben,  hogy  utána majd
    valami jobb zenét is hallgathatunk rajtuk - még ha közben siránkoznunk
    kell is a hétköznapi albumok gyatrább minősége miatt...
        Egyébként  ez  így nem teljesen igazságos. Valószínű, hogy a DG, a
    DECCA,  a  CBS  és  a  többi  "nagy"  gyár  termésének 10-20 százaléka
    éppolyan  jól  szól,  mint  a  kétszerte drágább demonstrációs lemezek
    többsége.  Van  azonban egy nagy különbség. A "hétköznapi" lemezeken a
    technika  a zenéért van. A demó-lemezeken a zene van a technikáért. Az
    albumon általában feltüntetik, mire törekedett a hangmérnök. És ez az,
    amire nekünk szükségünk van.
        Azok  az  albumok, amelyeket a Hifi Magazin szeánszain használunk,
    többnyire ilyen demonstrációs lemezek. Eddig csak röviden hivatkoztunk
    rájuk;  most  megpróbálom  részletesebben  leírni  a  tartalmukat, már
    amennyire  egyáltalán szavakba foglalható. Legnagyobb hibájuk: idehaza
    nem  lehet  beszerezni őket (de azért várjátok ki a végét!), külföldön
    is  csak  drágán,  és  nem is akárhol. Mi közvetlenül a gyártól vagy a
    nagykereskedőtől  kaptuk  a  tiszteletpéldányokat.  A cégek postacímét
    megadjuk.
        Ez  így  persze száraz élvezet a magyar szeánszológusoknak. Többen
    is  megírták, hogy szívesen belehallgatnának a mi demó-felvételeinkbe,
    akár az éter hullámainak közvetítésével is. Sajnos, egy valóban "hifi"
    rádióközvetítés  komoly technikai akadályokba ütközne, anélkül meg nem
    sok  értelme volna az egésznek. Így aztán csak fehéren-feketével tudom
    bemutatni a műsort - és monóban.


    

    JBL "Sessions"
    (James  B.  Lansing  Sound  Inc.,  3249  Casitas  Avenue, Los Angeles,
    California 90039 - USA)


        Hogy  az elején kezdjem: ez az album úgyszólván megszerezhetetlen,
    kivéve,  ha  valaki  mindjárt hangszórót is vásárol a JBL-től, vagy ha
    van  Amerikában  egy  rámenős  ismerőse.  James  B. Lansing láthatólag
    megelégszik  azokkal a babérokkal, amelyek a hangsugárzóit koronázzák,
    és  a  legkevésbé  sem töri magát azért, hogy a demó-lemezét is széles
    körben  terjessze  azok között, akik amúgy sem fognak hangszórót venni
    tőle.  A  "Session" ("Szessn") szó itt pontosan azt jelenti, amit a mi
    szóhasználatunkban    a    szeánsz;    ezúttal   persze   kifejezetten
    hangszórószeánszról  van  szó.  Ha egy doboz tisztességgel lesugározza
    mindazt,  amit  e dupla album négy lemezoldalára felvettek, mondhatom,
    hangsugárzó  a  talpán.  Emlékszem,  egyszer egy bécsi auditóriumban a
    kereskedő,  aki egyébként Altec-párti volt, megesküdött nekem, hogy ez
    a  lemez az égvilágon semmiféle hangszórón nem szól igazán jól, csakis
    JBL-en.  Kétségtelen, hogy a JBL-monitorokra találták ki, szó szerint,
    hiszen magát a hangfelvételt JBL-en keverték... A Hifi Magazinban - az
    első  számban  -  már  szó volt a nagy stúdiómonitorokról, sőt, meg is
    neveztük  a  három  legnépszerűbb  márkát:  az  Altecet,  a JBL-t és a
    Tannoyt.  (A filmstúdiókban és rádióállomásokon világszerte Altecet és
    JBL-t  használnak,  a  Magyar  Hanglemezgyártó Vállalatnál világszerte
    Tannoyt.)  Hangképükről,  tehát  erényeikről-hátrányaikról is fogalmat
    alkothatnak,  akik olvasták 3. számunkban a Referenciák című cikket: a
    Spendort  éppen  egy  JBL 4333A stúdiómonitorral mértük össze. Mindezt
    érdemes  most  összefoglalni,  mert  így  derül  ki  a  legjobban, mit
    várhatunk  a  JBL  demó-lemezétől  - s mi az, amit más lemezektől kell
    várnunk.
        A  hangszórók  membránja  akkor  -  és  csakis  akkor  -  dolgozik
    tökéletesen,   amikor   éppen  nem  mozog.  Ugyanis  ha  mozog,  tehát
    valamilyen  rezgésszámmal  előre-hátra  leng,  akkor  az összes többi,
    magasabb frekvenciát hol egy kicsit elölről, hol egy kicsit hátrábbról
    indítja útnak, és ezért ezek a hangok egy ici-picit "nyávogni" fognak.
    Ez   a   híres   Doppler-effektus.   A  nagy  JBL-monitorok  általában
    három-négyutasak, a dohogójuk legalább 40 centi átmérőjű (a legalábbot
    úgy  értem,  hogy  gyakran  több  is  van  belőlük),  a  zengőjük és a
    csicsergőjük  pedig  tölcséres  -  ennél  többet nem lehet elkövetni a
    Doppler-effektus  ellen.  (A membránnak alig kell mozdulnia.) A JBL-ek
    mindenesetre  hihetetlenül  precízen,  tisztán  szólnak,  a hangszerek
    hangját  a  legutolsó  rezdülésig  híven  tolmácsolják,  és  ez nagyon
    megnyugtatja  a  hangmérnököket.  Van ugyan a hangképben még egyéb is,
    olyasmi,  ami  nem  egészen  oda  való,  de  ezt  a  hangmérnökök  már
    megszokták,  általában  nem  zavarja  őket.  A  "JBL-sztereó" bal-jobb
    irányban tökéletes, előre-hátra viszont, tehát mélységérzetét tekintve
    úgyszólván   nemleges.  Aki  a  High  Fidelityt  úgy  értelmezi,  hogy
    "idehozni a zenekart a szobámba", soha nem talál jobbat a JBL-nél. Aki
    viszont inkább az eredeti helyszín atmoszféráját szeretné visszakapni,
    keressen magának másik hangszórót.
        Hogy  el  ne feledjem a legfontosabbat: a JBL iszonyatosan "nagyot
    szól".  Tönkretehetetlen,  megingathatatlan  -  olyan mint egy szikla.
    Ez  a szó egyébként angolul úgy hangzik, hogy: rock... Nos, a Sessions
    azt   mutatja   be,   hogyan   kell   rockzenét  felvenni,  stúdióban,
    közelmikrofonozással,  sokcsatornás magnetofonra. Az első lemezoldalon
    három  popzenei  számot  játszanak  el,  mégpedig mindegyiket kétszer.
    Először  egyenként keverik be az egyes hangszerek és énekesek hangját,
    élőszóval   is   elmagyarázva,   melyiknek  mi  a  jellegzetessége  és
    visszajátszáskor  hogyan  torzulhat  el.  Ezután pedig annak rendje és
    módja  szerint  játsszák  el  a  számot,  hogy megfigyelhessük, minden
    szólam  a helyén van-e. Az a felvétel, amelyre mi hivatkozni szoktunk,
    country-feldolgozás,  címe:  Az  ördög  a  vállamon,  és  a  következő
    szólamokat tartalmazza: férfi szólista, három női kórista, különféle -
    elektromos  és  akusztikus  - pengetősök, basszusgitár és bőgő, dob. A
    második  lemezoldalon  önálló  hangszerszólókat  mutatnak  be:  dobot,
    basszusgitárt,      zongorát,      12      húros     gitárt,     aztán
    bőgőt-csellót-brácsát-hegedűt,    üstdobot,    fuvolákat,   oboát   és
    angolkürtöt.  Mindezzel  alaposan  próbára  tehetjük  a  hangszórókat,
    kimutathatjuk  a  legkisebb  megingásukat  is  -  mint  már mondtam, a
    legtöbb  hangsugárzónak bőven van meginogni valója, ha ez a lemez szól
    rajta.   Dinamikasávja   mind   a   magas,   mind  a  mélytartományban
    meglehetősen  széles,  e lemezt ezért nemcsak a hangszóró-szeánszokon,
    hanem  más  teszteken  is  szívesen használjuk. (A 3-4. lemezoldal egy
    hangfelvétel  történetét  és technikáját mutatja be; érdekes kuriózum,
    de nem sokra megyünk vele.)


    

    Opus 3: "Dept of Image"
    (Box 2024, S-691 02 Karlskoga - Svédország)


        A  cím  lefordíthatatlan. Reklámszakembereink már régóta kínlódnak
    az  "image" szó magyarosításával, egyelőre eredmény nélkül; én meg sem
    próbálkozom  vele.  Szóval,  a kis svéd Opus 3 cég első demó-lemezének
    címe  annyit  tesz,  hogy: mélységérzet. Ebben aztán minden benne van,
    ami  a  JBL-ideológiából  hiányzik.  A  hangmérnökök egy része ugyanis
    időközben   rájött,  hogy  a  sztereofóniában  nemcsak  "jobbra-balra"
    létezik,  hanem  "előre-hátra"  is, magyarul: a zene mégiscsak szebben
    szól  a  koncertteremben,  mint  a  szokásos,  szűk  stúdió-lehallgató
    szobácskában. Az Opus "természetesen" az újrafelfedezett kétmikrofonos
    technikát   műveli,   amelyről  sajtószemlénkben  már  annyit  írtunk.
    Gondosan  felülvizsgálják  a  terem akusztikáját, kikísérletezik, hová
    ültessék  a  zenészeket,  és végül egyetlen sztereó mikrofonnal veszik
    fel  a  programot:  a  hangszereket  és a teret, együtt. Nagyon-nagyon
    keveset,  gyakorlatilag  semmit  sem  manipulálnak  a műsoron. Ehhez a
    technikához sok-sok tudásra és viszonylag kevés pénzre van szükség, és
    mivel a kis cégeknek pénzük amúgy sincs, úgyszólván erényt kovácsolnak
    a  hibából.  Jellemző,  hogy  azok  között a magnók között, amellyel e
    lemez  felvételeit rögzítették, még egy Revox G36HS-t is említenek. Ez
    egy tizennyolc éves, csöves masina, s habár 19/38-as szalagsebességgel
    fut, tulajdonképpen amatőr készülék.
        Az  Opus-felvételeknek  csodaszép  terük  van.  Némelyik egy kissé
    zajos  (ezek  készültek a Revoxon?), de a dinamikájuk a legkevésbé sem
    tűnik  szegényesnek  -  sőt! A lemezen kizárólag akusztikus hangszerek
    hangját  rögzítették - quod erat demonstrandum! A műsor vegyes: gitár,
    ének,  kamaraegyüttes,  orgona,  templomi  kórus, csembaló, dixieland,
    néhány  nagyon kellemes popzenei szám és természetesen "effekt-zenék".
    Az  Opus  cégről  itt  most szándékosan nem írok bővebben; többet róla
    majd Ortofon címszó alatt...


    

    ATR  "Mastercut"  albumok
    (Audiotrade GmbH, Koloniestrasse 203, D-4100 Duisburg - NSZK)


        Az  Audiotrade voltaképpen egy nyugatnémet hifi-nagykereskedő cég;
    nem  gyártja,  csak  forgalomba  hozza  ezeket a kitűnő lemezeket. Ott
    veszi  őket,  ahol találja, és valószínűleg az a legokosabb, ha az ATR
    címét  adjuk  meg  forrás  gyanánt.  Ami közös ezekben a lemezekben: a
    felvétel  nagy  szalagsebességgel  készül  (persze  Dolby  nélkül), és
    bármiféle  limiter  nélkül  bocsátják  a  vágófejre. A dinamikájuk így
    szokatlanul  nagy,  és  indokolja  a  cég reklámüzenetét: "Hogy az ATR
    Mastercut felvételeket igenis torzítás nélkül is le lehet játszani, az
    ATR  Referenciastúdióban  készségesen demonstrálják Önnek." A hangsúly
    itt  azon van, hogy "torzítás nélkül". Egyszerűen csak lejátszani, ezt
    olcsóbb lemezjátszóval is megtehetjük - de minek.
        A  leghíresebb  lemez  az  ATR-választékban  a  svéd  Proprius cég
    Cantate  Domino című felvétele. (A jogi kapcsolat a két cég között nem
    egészen világos; a préselés a kölni EMI-Electrola munkája.) Ez a lemez
    1976-ban  készült,  és  azóta  bejárta  az audio-világot. Feltűnően jó
    mélység-érzetet  kelt.  A  stockholmi  Oszkár-templomban  készítették,
    kórus,   orgonista   és  fúvósok  közreműködésével.  Főleg  karácsonyi
    dalokat,  2-6  perces  darabokat  hallunk  tőlük.  A  címadó  szám egy
    századeleji   olasz  komponista  műve,  de  kapunk  barokk  zenét  is,
    szemelvényeket   a  svéd,  a  német,  sőt,  a  koreai  népdalkinesből,
    eléneklik  a  "Megszületett  az  isteni  gyermek"  című ismert francia
    karácsonyi  dalt;  természetesen  nem hiányzik a Csendes Éj - sőt, még
    egy  amerikai  slágert  is  elkövetnek  a lemezen (a Fehér Karácsonyt,
    Irvin Berlintől), de azért ezt ők sem gondolják komolyan.
        Másik  ATR-lemezünkön  egy ismert pop-művész énekel: Esther - azaz
    Esther  Ofarim.  Népdalokat,  sanzonokat  ad  elő  franciául, németül,
    héberül,  spanyolul  stb.  Az énekhang igen szép, és azonnal megérzi a
    hangszedők  legkisebb  hibáját  is,  ennélfogva  ez  a lemez nagyon jó
    pickup-teszt.  A  felvétel  az EMI-Electrola licence, a vágást viszont
    már  az ATR végeztette a saját céljainak megfelelően, és sikerült is a
    barázdákat annyira kivezéreltetnie, hogy valóban csak a legprecízebben
    beállított hangszedővel-hangkarral játszható le torzítatlanul.
        Noha  a  dzsessz  klasszikusait  mi  is kedveljük, nincs közöttünk
    vérbeli  dzsessz-rajongó,  s tényleg csupán teszt-célokra használjuk a
    japán  Three  Blind Mice (Három Vak Egér) lemeztársaság Midnight Sugar
    című  lemezét, amelyen egy zongora-bőgődob trió játszik hangulatos, de
    meglehetősen  monoton  zenét.  Mi  4-5  percet bírunk ki belőle, pedig
    dzsessz-kedvelő  barátaink  szerint  egészen  kitűnő. Az albumon nincs
    utalás  arra,  hogy  a  lemez  demonstrációs  célra  készült volna, de
    érthető, hogy az ATR kapva-kapott rajta. Hatalmas dinamika párosul itt
    egy  teljesen  letisztult  hangképpel,  a mélyek és a magasak egyaránt
    erőteljesek  és mégis lágyak, a zene attraktív és mégsincs benne semmi
    agresszivitás.  Gyakran "bevetjük" a szeánszokon, bármilyen láncszemet
    vizsgáztassunk  is  -  és  az  "Egerek" aztán vagy beválnak, vagy sem.
    Általában   azt  figyeljük,  kihallhatóak-e  a  lehelletnyi  részletek
    anélkül, hogy a hangkép felkeményedne, érdessé válna.


    

    Mark Levinson Acoustic Recordings
    (P.O. Box 6183, Hamden, Connecticut 06517 - USA)


        A   hírneves   amerikai  hifi-gyártó,  Mark  Levinson  "balkézről"
    hangfelvételekkel  is  foglalkozik,  elsősorban  azért,  hogy  a saját
    erősítőit  demonstrálhassa  velük.  Talán  mondanom  sem  kell, hogy a
    kétmikrofonos  felvételi technikával dolgozik (további két mikrofonról
    keveri  be a terem akusztikájára jellemző, visszavert jeleket). Studer
    A80-as  magnót  használ,  de  abból  csak  a mechanikát hagyta meg, az
    elektronikájával  nem  volt  megelégedve,  maga  épített  helyette egy
    másikat.  A felvételt 76 centiméter másodpercenkénti szalagsebességgel
    készíti,  1  coll  szélességű  szalagra.  Dolbyról  hallani  sem akar,
    keverni alig-alig kever, limitálni semmit sem limitál. Némelyik lemezt
    33   1/3,   némelyiket   45   fordulattal   vágatja,   s   valamennyit
    Franciaországban préselteti.
        Négy  lemezt  kaptunk  a Mark Levinson cégtől. Meglehetősen szépen
    szólnak,  terük  van,  "jelen vagyunk" a helyszínen, zenei szempontból
    viszont  kevésbé nyerték meg a tetszésünket, habár könnyen lehet, hogy
    bennünk   van   a  hiba.  Az  orgona-felvételen  egyebek  között  Bach
    Schubler-koráljait,   a   zongora-lemezen   Ravel   és   Haydn  műveit
    szólaltatják  meg,  gyanítom,  hogy  nem túl jól. A harmadik albumot a
    Segovia-tanítvány Eliot Fisk-kel készítették, aki valószínűleg sokkal,
    de  sokkal jobb zenész, semhogy én meg tudnám ítélni a képességeit, de
    akusztikus  gitár-felvételekkel  elég jól el vagyunk látva, ezt ritkán
    vesszük  elő. (A művész egyébként a saját Bach- és Scarlatti-átiratait
    játssza.)   Talán   a  legérdekesebb  az  a  lemez,  egy  "klasszikus"
    dzsessz-trió,  amelyen  Mark  Levinson bőgőzik, a bátyja zongorázik, a
    hangmérnök  természetesen  maga  a  nagy  Mark - szóval, minden pénz a
    családban marad.


    

    Miller & Kreisel:
    "Bottom End Musical Bass Transient Test Record"
    (Audio Int'l, P.O. Box 560 229, 6 Frankfurt/M 56 - NSZK)


        A  frankfurti  Hermann  Hoffmann,  az  Audio Int'l cég tulajdonosa
    drága  hifi-berendezéseket hoz forgalomba az NSZK-ban, ő a Klipsch, az
    AEC,  a  Sherwood,  a Miller&Kreisel és mások vezérképviselője. Szinte
    természetes,  hogy  demó-lemezekkel  is  foglalkozik. Például az Audio
    Int'l importálja a Sheffieldeket (a Sheffield Records, mint ismeretes,
    a  direktvágás  atyjának  számít).  Zalatnay  István  barátom  egyszer
    elhozta  nekem  a 7. sorszámú Sheffieldet, rajta Wagner-nyitányokkal -
    nem  emlékszem, hogy egy 60 köbméteres szoba korlátain belül valaha is
    részem lett volna ekkora hangélményben. Ezt a lemezt azóta megkértük a
    Hoffmann cégtől; állítólag el is küldik nekünk.
        Három  más  demó-lemezt  már  eddig  is kaptunk a frankfurtiaktól.
    Stravinsky  Tűzmadarának  digitális  felvételéről  (TELARC)  már írtam
    egyszer, a Hifi Magazin 5. számának Kísérleti hanglemezkritikáiban.
        A  digitális  versenyló  mellett  direktvágású  táltosokat is tart
    istállójában az Audió Int l, nemcsak Sheffieldet, másféléket is. Ilyen
    az  a  dzsesszfelvétel,  amelyet  Buddy  Rich dobosról és együtteséről
    készített  a  Great  American  Gramophone  Company. Kitűnő lemez, de a
    zenéjébe nem nagyon tudjuk beleélni magunkat.
        Szintén  nem hallgattuk gyakran, de - ha a hangdobozok kiérdemlik!
    -   egyre   sűrűbben  fogjuk  kézbevenni  a  harmadikat:  az  amerikai
    Miller&Kreisel cég szub-basszus bemutatólemezét, amelynek teljes címét
    már megadtam e fejezet élén.
        Olvasóink  közül  bizonyára sokan hallottak már (a Hifi Magazin 1.
    számában  olvashattak is) az úgynevezett szub-basszus dobozokról. Ezek
    csak  a  legalsó  1-2  oktávban  sugároznak, és általában nem passzív,
    hanem  aktív  elektronikával,  50-100 Hz között csatlakoznak a sztereó
    rendszerhez.  Így  aztán  lesz basszus rogyásig - de nemcsak erről van
    szó,  hanem  arról  is,  hogy  igen  nagy  mértékben  csökkenni  fog a
    Doppler-effektusból  adódó  intermodulációs  torzítás. A nagy energiák
    ugyanis  az alsó oktávokban mozdulnak meg, ott leng nagyot a hangszóró
    membránja, de mivel ezt a munkát a szubbasszussugárzó vállalta magára,
    a   "normál"  dohogónak  nem  kell  kínlódnia,  tehát  tisztábban  fog
    sugározni az alsó-középsávban.
        A    Miller&Kreisel    igen    jónevű    speciálcég,    elsősorban
    szub-basszushangsugárzóiról    ismeretes.   Hatalmas   mélyfrekvenciás
    energiákat  vittek  fel  erre  a  lemezre,  pedig  szándékosan  nem is
    vezérelték  ki  túlságosan  a  barázdákat.  A percenkénti fordulatszám
    45,  és  a  műsor meglehetősen rövid, lemezoldalanként mindössze 14-16
    perces  -  de meggyőző. Mindig két dologra kell figyelni: a mélyhangok
    minőségére,  és  arra,  hogy  a basszustranziensek mennyire kenik el a
    középtartomány  információit.  Ebből következik, hogy a program mindig
    kettős: valami, ami mélyen - és valami, ami magasabban szól.
        Az  első  példa  mindjárt  az  ágyúlövöldözés  Csajkovszkij "1812"
    nyitányából: "A lövéseknek éleseknek kell lenniök, miközben a fal és a
    padló  megremeg..."  Orgona és zenekar: "Az üstdob basszus-tranziensei
    adják  a  kontrasztot az orgona kitartott hangjaihoz. Figyelj közben a
    cintányér crescendójára..."
        Ezután  rövid  motívumok  sora  következik.  Mindegyiket  4-8-szor
    játsszák  el  egymásután,  hogy  könnyű  legyen  A-B tesztet csinálni.
    (Orgona   32   Hz-es   pedálja   -  bőgő  a  dzsesszzenekar  közepén -
    flamenco-táncosok  egy  fadobogón  -  ágyúlövések - dob és cintányér a
    Carmina  Buránából  -  Fender-basszusgitár  -  katonazenekar.) A lemez
    záróakkordjait  újabb  "effektusok" képezik: orgona - ismét a táncosok
    (kasztanyettal   és   anélkül)  -  hárfa  -  legeslegvégül  pedig  egy
    lassacskán  tovavontatott lokomotív, amelynek a szele szinte megcsapja
    az embert.
        Hogy a Hifi Magazin kontrollberendezésén hogyan szól az M&K lemez?
    Hát,  lejátsszuk,  lejátsszuk  -  de  ne feledjétek, hogy a Spendor 20
    centis  dohogója  mégiscsak  egymagában  dolgozik  50 Hz-től egészen 3
    kHz-ig...


    

    Ortofon Pick Up Test Record
    (RAMOVILL, Budapest V., Váci u. 40., 1056.)


        A  postacímből  kiderül,  miért  hagytam  utoljára  az  Ortofon új
    tesztlemezét:  azért,  mert idehaza is kapható, éspedig a Hifi Magazin
    ajánlása  révén.  Az  Ortofonnak volt már egy hasonló lemeze. Az egyik
    oldalán  nagyon  hasznos  mérőjelek voltak, a másik oldalán egy nagyon
    kevéssé  meggyőző  zene, a dán cég saját felvétele. Az Ortofon maga is
    így  ítélhette  meg  a  dolgot,  mert  új lemezén megtartotta a bevált
    hangszedő-beállító  programot,  de a demonstrációs műsort mástól vette
    át. Kitől? A skandináv szolidaritás jegyében a svéd Opus cégtől.
        Amikor  a tiszteletpéldányok megérkeztek, és felfedeztem rajtuk az
    Opus-műsort,   úgy  éreztem,  hogy  ez  az  album  talán  -  részben -
    pótolhatja  az  idehaza  már régóta hiányolt mérőlemezt is, demólemezt
    is.  Elújságoltam  ezt  Lukács  Istvánnak,  a Váci utcai RAMOVlLL-bolt
    igazgatójának, és miután ő is meghallgatta a felvételt, vállalta, hogy
    megkísérli  behozattatni. Az ára miatt (kb. 500,- forint) aggódtam egy
    kicsit,  de végülis mérőeszközről van szó, és így talán megbocsátható,
    hogy többe kerül, mint egy "hétköznapi" nyugati hanglemez.
        Minthogy   az   Ortofon-album  kísérőszövege  angol  nyelvű,  és a
    RAMOVILL-nak    aligha    áll    módjában,    hogy    magyar   nyelven
    sokszorosíttassa,  ezt mi vállaljuk helyette: lapunk műszaki részében,
    a Bemutatjuk rovatban részletesen elmondjuk, hogyan kell ellenőrizni a
    hangkart-hangszedőt  az  Ortofon  lemez segítségével. Itt azonban most
    csak a demonstrációs programjáról lesz szó, amely - mint már mondottam
    -  az  Opus  cég  felvételi  technikáját  dicséri. Összesen 23 percnyi
    műsort     hallunk,     1-4     perces    zeneműveket,    részleteket,
    "effekt-zenéket".

    1.   Dzsessz-zenekar.   Nagy   dinamika,   csengő,   érces   karakter,
    mélységérzet.  A  dob  például  érezhetően  hátulról,  a  klarinét  az
    előtérből szól - helyesebben: így kell szólniuk.
    2.  Svéd  rezes-szextett a századelő stílusában. Lágy, puha, bársonyos
    fúvós-hangzás, mintegy ellenpontja az előző darabnak.
    3.  Sosztakovics  egy polkája. (Ez a mi Opus-lemezünkön is rajta van.)
    Szórakoztató,   groteszk   játék,  ragyogó  térhatás,  rendkívül  erős
    kontraszt  a  pikkoló,  a pozaun és a fagott között, aztán egy szörnyű
    nagy csinnadratta, meglehetősen erős dobütésekkel.
    4.  Népzene.  Énekhangok - könnyedén kell szólniuk és jól elkülönülve.
    Utána  egy  furcsa  effektus:  dob  az előtérben,  fakanalak  csörgése
    kívülről.
    5. "Zenekari folk-fantázia." Sokféle hangszer, kitűnő ütős-hangzás.
    6. Klasszikus gitár-kvartett, templomban felvéve. A gitároknak műanyag
    a húrjuk - nem szabad fémesen szólniuk!
    7.  Fuvola,  csembaló,  cselló.  Az első kettő fényes, nyílt hangzású,
    az utóbbi barokk hangszer, lágy és visszafogott.
    8.  Délamerikai  Pán-sípok: másfél méteres bambusz-csövek. A tényleges
    zenei  hangokon  kívül bőséges "szelet" is csapnak, és a kettő egészen
    különleges térhatást kelt.
    9. Bendzsó, bőgő, dob. Akár a többi, ez a szám is rendkívül könnyedén,
    levegősen szól. Tranziens-vizsgának is elsőrangú.

        Ha  ez  a  lemez  elterjed  a  magyar  hifisták  között, bizonyára
    könnyebb  lesz  a dolgunk, amikor - ki tudja, hanyadszor - megint arra
    hivatkozunk,  hogy valamely erősítő vagy hangdoboz levegősebben szól a
    másiknál. Nem győzöm azonban eléggé nyomatékosan hangsúlyozni, hogy az
    Ortofonhoz  hasonló  lemezek önmagukban nem elegendőek az üdvösséghez.
    Főleg  a  nagyvolumenű  szimfónikus  zenekar  hangzása  az,  amit  nem
    modelleznek  elég  jól  a demófelvételek. (Sajnos, úgy látszik, igazán
    nagy   zenekart   már   nemigen  lehet  egyetlen  sztereó  mikrofonnal
    tökéletesen leképezni.) Mellesleg szólva, a popzene híveit is csalódás
    érheti,   ha  kizárólag  a  demonstrációs  műsor  alapján  ítélik  meg
    hifi-berendezésüket. "Vessünk be" tehát minél több jóhangú, hétköznapi
    felvételt  a szeánszokon, olyanokat, amelyeknek a zenéjét már igen jól
    ismerjük  -  de  tartsuk  kezünk  ügyében  a  demó-lemezt  is, mert az
    legalább  egyes  zenei  műfajokban  emlékeztetni képes bennünket arra,
    hogyan is szólt a muzsika, mielőtt elérte volna a mikrofonokat.

                                                             Darvas László