Hungarohang



    -  Magyar hanglemezek szeánsza


        A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat sosem titkolta, hogy nagy  súlyt
    helyez a hanglemezgyártás műszaki  színvonalának  állandó  javítására;
    újságcikkekben,   reklámkiadványokban,   lemezborítókon   tudósít   az
    újdonságokról. Dolby "A" zajcsökkentő. Neumann  vágógép.  Új  présüzem
    Dorogon. És íme  most:  Digital  recording  -  megjelent  a  digitális
    felvételi technikával készült első  magyar  hibridlemez.  Emlékezetünk
    szerint utoljára a sztereókorszak elején volt  divatban  a  mostanihoz
    hasonló kettős árkulcs. Akkor a sztereó volt a drága, a monó az olcsó,
    most a köznapi sztereónál drágább a "digitális". Úgy rémlik, akkor  is
    egy tízes volt a differencia...  Azok  a  hanglemezgyárak,  amelyek  a
    numerikus  technika  elkötelezettjei,   hirdetéseikben   lépten-nyomon
    hangoztatják, hogy az új  eljárás  legalább  akkora  változást  jelent
    majd, mint annak idején a mikrobarázdás lemez, később pedig a  sztereó
    forradalma volt.
        Az új korszaknak egyelőre még csak a küszöbére érkeztünk el:  most
    még  csak  a  felvételi  eljárás  digitális.  Illő  mégis,  hogy  nagy
    figyelemmel hallgassuk az új hanglemezt. Sőt, úgy  gondoltuk,  helyes,
    ha ebből az alkalomból megpróbálunk áltatában is véleményt  alkotni  a
    magyar    hanglemezek    hangjáról,    a    Hungaroton    mérnökeinek,
    hangtechnikusainak ízléséről, a gyártmányok szubjektíve is megítélhető
    műszaki színvonaláról.  (Tudott  dolog:  a  hanglemezgyártás  nem  kis
    részben ízlés, stílus kérdése. Nem tanulja a hangmérnök az  egyetemen,
    hogy hány mikrofont alkalmazzon, s melyiket hány centire helyezze el a
    hangforrásoktól. Pénz, szerencse és részben megint csak az ízlés  dönt
    afelől, hogy melyik - általában bizony tökéletlen akusztikájú -  terem
    szolgál a felvétel színhelyéül. Abban sem egységes a különféle  gyárak
    hangmérnökeinek véleménye, hogy mennyire kell összenyomni  az  eredeti
    hangverseny dinamikai szélsőségeit: vannak optimisták,  akik  szeretik
    élni  hagyni  a  zenét,  és  vannak  borúlátók,  akik  -  a   könnyebb
    lejátszhatóság kedvéért - szeretik agyoncsapni a koncertdinamikát.)
        A Hungaroton digitális korszakának beköszöntét mi  úgy  ünnepeltük
    meg, hogy Hungaroton lemezeket  hallgattunk.  Először  a  régóta  várt
    digitális felvételt, aztán mindenféle mást is,  de  csak  komolyzenét.
    Sok-sok alkalommal ültünk össze. A meghallgatások után  beszélgettünk,
    kicseréltük tapasztalatainkat. Hogy véletlenül se csapjuk be magunkat,
    a meghallgatás után, de a beszélgetés előtt  minden  résztvevő  beadta
    írásos  feljegyzéseit,   szavazatát   az   éppen   leforgatott   lemez
    hangminőségéről.  Félreértés   ne   essék:   a   hanglemezek   művészi
    színvonalától, amennyire lehetett,  igyekeztünk  elvonatkoztatni  azon
    voltunk, hogy tisztán hifis szemszögből nézzük  a  dolgokat.  (Gyakran
    olvassuk, hogy a hifi-lánc leggyengébb láncszeme  a  hangszóró.  Sosem
    értettem egyet ezzel a nézettel. Az olcsó,  jóhangú  lemez  talán  még
    ritkább, mint az olcsó, jóminőségű hangsugárzó.)
        Szeánszaink  résztvevői  főleg  elektroakusztika-mániás  műszakiak
    (mérnök, üzemmérnök, technikus), illetve zenész-végzettségű bölcsészek
    voltak (egyikük zongora-, másikuk hegedűtanszakon végzett, a  harmadik
    ütős). Részt vett még a  szeánszokon  két  vadhifis  is,  akik  sem  a
    zenéhez, sem a  műszaki  dolgokhoz  nem  konyítanak  különösebben,  de
    mindketten megátalkodott lemezkedvelők (építész, illetve közgazda).  A
    lemezeket két helyszínen,  kétféle  hifi-láncon  keresztül  hallgattuk
    meg. Az egyiket már a Nimbus megtépázására felhasználtuk  (lásd  előző
    számunkban VMS, illetve  régi,  mozgótekercses  Ortofon,  hosszú  SME,
    Garrard 401, SRPP Anzai, EA 057, HS 40/mod). A problematikus lemezeket
    másutt  is,  valóban  különlegességnek  tekinthető   berendezésen   is
    meghallgattuk,  ez   Dynavector   Karat   hangszedővel   kezdődik   és
    triamplifikált, 300 literes ládákkal (Wharfedale-Dynaudio  kombináció)
    végződik, de még ennél is nagyobb egzotikuma a valóban tágas terem.  A
    lemezek megítélésében semminemű különbség nem  mutatkozott  a  kétféle
    láncon: ezúttal is a lemez bizonyult a leggyengébb láncszemnek.

    Digitális/Analóg

        Bizony  eleve  ki  kellett  iktatnunk   a   szeánszológia   szinte
    valamennyi   szabályát.   Vaktesztről   szó   sem   lehetett,   hiszen
    (mindannyian   lemezrajongók   lévén)   pontosan   tudtuk,   hogy    a
    Csajkovszkij-  és  a  Dvorák-Szerenád  digitális  felvételű.  Mivel  a
    Csajkovszkij-Dvorák-lemez  csak  e   digitális   felvételen   kapható,
    analógon nem, így kénytelenek voltunk a Liszt Ferenc Kamarazenekar egy
    másik,  modern,  de  analóg  felvételi  eljárással  készült  lemezével
    állítani szembe. A Bartók és Weiner divertimentóit tartalmazó  lemezre
    esett   a   választásunk,   mivel   ezek   a   darabok   dinamikailag,
    terjedelemben,  hangszerelésben   nem   esnek   túlságosan   távol   a
    hibridlemez repertoárjától. Először az  újdonságot  (Csajkovszkij,  I.
    tétel) hallgattuk meg, utána a Bartók-mű 1. tételét. Íme a vélemények:

     Csajkovszkij

        * Jobb térérzetet ad, mint  az  analóg  felvétel,  kitűnő  sztereó
           képet nyújt.  A  mélyhangok  is  elfogadhatók,  felül  némi
           keménység tapasztalható.
        * Az én műszaki fülemnek durván hangzik. Olyan, mintha  egy  rossz
          B-osztályú erősítő torzítását hallanám. Lehet,  hogy  a művészek
          ezt akarták elérni, de én akkor is az analógot választom, bár az
          is  távol esik a tökéletestől.
        * Nem éri el a  vele  szembeállított  analóg  felvétel  minőségét.
          Kevés benne a basszus. Hosszú visszhang rezeg minden elhangzott
          akkord után, bele a generálpauzába. Kicsit giccses, de ez talán
          a játékkal is összefügg, nemcsak  a  műszaki  dolgokkal.  A
          visszhang  mindenesetre  túlzottnak tűnik.
        * Mintha a vonószőrök is fémből  lennének!  Éles!  Basszus  szinte
          alig van, s az is az ércesebbik fajtából.
        * A hegedű mindent elnyom, mégis jobban tetszik ez a kemény,  erős
          hang, mint a másik felvétel.
        * A hangszerek  térben  jól  különválnak,  de  sajnos  túl  érces,
          mesterkélt a hangzás, a mély tartomány hiányzik.
        * Nagyon kemény,  de  mégsem  mondhatom  világosnak,  tisztának  a
          hangképet. A főszólamok ércesek, a többi viszont elkent.

        (Sokadik hallgatásra feltűnt valami rejtélyes  zaj  a  tétel  első
    harmadának vége felé. Halk, távoli madárcsicsergésre  emlékeztetett  -
    de kevésbé volt megnyugtató hatású.)

    Bartók

        * Bár az analóglemez mélyhangzása  teltebb,  a  digitális  szebben
          szólt.
        * Finomabb árnyalatokat tudok megkülönböztetni  benne,  nem  olyan
          torz, mint a digitális.
        * Alapzajos, visszhangos. Mi lenne,  ha  egy  jó  hangversenyterem
          akusztikája  lenne  az  ideáljuk  egyszer?  De  a  hangzás
          fényesebb, természetesebb, mint a digitális esetében volt. A
          regiszterek  aránya kiegyenlítettebb.
        * Túlságosan folyékony  vonóshangzás.  Erős  alapzaj.  Ugyanaz  az
          ércesség a felső fekvésekben, mint a digitális esetében. A prím
          erősen dominál. Ha feltétlenül muszáj választani, ez a jobbik.
        * A digitális tisztábban szólt. Csak összbenyomásomat rögzíthetem.
        * Nagyon természetes hangzás, nagyon tetszett. Nincs kritikám.
        * Lágyabbnak tűnt, mint a digitális. Hangképe tisztább, dinamikája
          viszont gyengébb a digitálisénál. Nem egyértelmű a választás.

        (Nem egyértelműen  tetszik  tehát  a  digitális,  sőt!  Olyannyira
    nyugtalanítóan oszlottak meg a vélemények, hogy szükségét éreztük  még
    egyszer  megfaggatni  félig-meddig  zenész  barátainkat.   Ezúttal   a
    hibridlemez másik oldalát tettük fel, a Dvorák-művet.  Bár  ne  tettük
    volna.)

    Dvorák

        Alapzajos, minden basszus-indítást egy oda nem való lehellet  előz
    meg. Nem a húr rezeg, hanem valami más. Főleg a basszus egészségtelen.
    Nem valódi telt hang, hanem fantomhang. A  magas  hangnak  sincs  elég
    fénye, de a zenekar sem játszik jól, ki tudja, melyik a ludas.
        A  hang  érces,   mégis   édeskés   (sokkal   rosszabb,   mint   a
    Csajkovszkij-darabé). Bár nem értek hozzá, úgy képzelem,  azért,  mert
    túl  közel  lehetett  a   mikrofon.   "Elektromos   gitár"   effektus.
    Szörcsögést hallok: mintha a hangszer mély lélegzetet  venne,  mielőtt
    megszólal.

        (Kiemeltük    barátaink    egymástól    független,     egybehangzó
    megfigyelését. Habár aligha van szükség ilyen finomságokra:  az  egész
    tesztelésen három perc alatt  túlestünk  -  pontosabban,  a  tesztelők
    követelésére  kénytelenek  voltunk  levenni   a   lemezt.   A   Dvorák
    egyértelműen rosszabb a Csajkovszkij felvételnél, hiába  ugyanannak  a
    lemeznek a másik oldala. Nemcsak a durva vonós hangzás  kárhoztatható,
    hanem bizonyos különös - talán elektronikus  eredetű  -  zajok  is.  A
    Csajkovszkij-oldal időnkénti távoli csicsergései helyett  itt  egyszer
    jól   hallható   például    valami    roppant    kellemetlen,    gyors
    "pluty-pluty-pluty"  sorozat.  Összefoglalva:   nagyon   elégedetlenek
    voltunk. Az új  hibridlemez  tulajdonságai  nem  igazolják  a  drágább
    vételárat.)

        A kedvezőtlen tapasztalat arra indított,  hogy  további,  jóllehet
    rendszertelen összehasonlításokat tegyünk. Bevontuk  a  vizsgálatba  a
    Liszt  Ferenc  Kamarazenekar  hálás   ráadásdarabokból   összeállított
    lemezét (Encores). Ezt a hallgatóság kifejezetten kellemesnek találta,
    a hasonló karakterű Bartók-Weiner  lemeznél  gondosabb  kivitelűnek  -
    csak a dinamika hiányzott.
        Még összehasonlítottunk egy modern magyar  lemezt  egy  viszonylag
    régivel, hogy megállapítsuk,  javult-e  egyáltalán  az  évek  során  a
    lemezek  hangja.  Lehotka  Gábor  egy  új  Bach-lemezéről   a   c-moll
    passacaglia   és   fúgát   vetettük   egybe   a   művésznek   még    a
    Qualiton-korszakból való Pachelbel-játékával (d-moll  prelúdium,  fúga
    és chaconne). Bár a régi lemez sokkal jobban  tetszett  (az  új,  váci
    orgona hangját túl selymesnek és fojtottnak, némileg harmóniumszerűnek
    találtuk), ez keveset jelent: egyikünk  sem  hallotta  élőben  a  váci
    hangszert,  nem  ismertük  a  művész  regiszterkezelését,  vagyis   az
    összehasonlítás eredménye nem meggyőző.


    Hungaroton/Melódia

        Szilárdabb talajt akartunk érezni a  lábunk  alatt.  Elhatároztuk,
    hogy radikálisan leszállítjuk a mércét, és  a  Hungarotont  először  a
    nála  sokkalta  gyengébb   műszaki   színvonalúnak   tartott   szovjet
    hanglemezcéggel vetjük össze.

    Vivaldi

        Hogy   egyelőre   ne   kerüljünk    távol    a    digitális/analóg
    összehasonlításban használt anyagtól, ezúttal megint  a  Liszt  Ferenc
    Kamarazenekar egy új analóglemezére esett a választásunk,  közelebbről
    Vivaldi op. 10/4-es G-dúr fuvolaversenyének (szólista: Kovács  Lóránt)
    Largójára. Beszereztük ezt a művet egy  régebbi  (a  borítót  1974-ben
    nyomtatták) Melódia lemezen is, hasonló képességű együttes:  Valentyin
    Zverov  és  a  leningrádi  Filharmónia  kamarazenekar  előadásában.  A
    hallgatók nem tudták, mikor melyik lemez szól. Íme véleményük a magyar
    felvételről:

        * Hiányoznak a mélyek. Szürke, unalmas az egész,
        * Bizonyos vagyok  benne,  hogy  ez  a  magyar.  Ez  a  jobbik  is
          egyúttal, bár nekem egyik sem kellene.
        * Sokkal jobb ez a  felvétel,  mint  a  másik,  a  hangzás  sokkal
          teltebb, tömörebb, a regiszterek jobban együtt vannak.
        * Jobb ez. Nagyobb "hangudvart" hagytak az egész  zenekarnak.  Nem
          fullad könnyekbe, mint a másik lemez hangja, ahol túl nagy a
          különbség a fuvola és a vonósok  között.  Itt  együtt  vannak.
          Ez  a  keményebb karakter hitelesebb.
        * Érces, kicsit durva hangzás. Kevés a mély. Kellemetlen.
        * Mesterkélt, időnként bántó (torzítás?) is.
        * A fuvola szépen szól, leszámítva a zizegést.  A  vonósok  hangja
          elkent. Miért nincs mély hang?

    És a szovjet felvételről:

        * Megjelentek a mélyhangok. Nagyobb a dinamika. Ez a jó.
        * Még rosszabb, mint a másik. Mesterkélten ki van emelve a fuvola.
        * Ezen a felvételen - főleg a hegedűhangokban - bizonyos felhangok
          mintha nem természetesen lebegnének  a  hang  felett,  hanem
          valahogy  gépileg. Mintha egy lyuk lenne a hang közepén.
        * (Becsületszavunkra teljesen függetlenül az előző megjegyzéstől:)
          Nőies.
        * Lágy, kellemes magashangok, csodaszép mélyek!
        * Sokkal természetesebb, mint a másik lemez, de kissé  fátyolosnak
          tűnik.
        * A fuvola ugyan zizeg, de több a mélyhang és a dinamika is sokkal
          határozottabb. Az egész kellemesebb.

        (E válaszokból főleg az világlik ki,  hogy  van,  aki  a  vonzóbb,
    csillogóbb, magasabb-mélyebb hangzást szereti - ilyen volt  a  szovjet
    cég felvétele -, de van olyan is, aki a szürkébb, de természetesebb, a
    koncertterem akusztikájához  közelebb  eső  élményt  -  ilyen  volt  a
    magyar-, még akkor is, ha nem hallja a fuvola gépezetének csattogását,
    a szovjet  lemez  egyik  fő  attrakcióját.  A  meghallgatás  nem  volt
    alkalmas  arra,  hogy  a  pálmát  akár  a  magyar,  akár   a   szovjet
    lemeztársaságnak odaítéljük.)

    Bach

        Rendelkezésünkre állt  viszont  Bach  Klemperer-vezényelte  h-moll
    Miséjének három változata: az eredeti angol EMI-album, valamint az EMI
    licence alapján Magyarországon, illetve a Szovjetunióban  készült  két
    préselés ugyanarról a felvételről. A két préselés között olyan  óriási
    és nyilvánvaló volt a  minőségkülönbség,  hogy  megelégedtünk  zenéhez
    értő két barátunk meghívásával. Nem tudták, melyik a szovjet, melyik a
    magyar. Így nyilatkoztak a magyar lemezről:

        * Ez sokkal jobb, kiegyenlítettebb, kevésbé összemosódó, rajzosabb
          de egy kicsit sápadt. A kezdő hegedű-belépés ezen is sokkal
          durvább az  eredeti EMI-préselésnél.
        * A  magas  dominál,  de  azért  van  benne  mély  is,  nem  olyan
          aránytalan, mint a másik felvétel. Éles. Ez a sokkal jobb lemez,
          de ez sem szól tisztán, ez is kellemetlen.

    A szovjet lemezről:

        * Nagy az alapzaj,  erős  elővisszhangot  hallok.  Sokkal  több  a
          basszus,  mint  a  másik  préselésű  lemezen,  de  ez  nem   elég
          az üdvösséghez. A másik sokkal jobb.
        * Alapzaj! Basszustúltengés! A vonóskart szeretné  előrébbrángatni
          az ember. Ha a másik  felvétel  szúnyogzümmögés,  akkor  ez
          lódarázs. Végtelenül durva hangzás.

        (Megkönnyebbülhetünk: a Hungaroton présel - vagy  vág?  -  jobban,
    sokkal jobban. Az összehasonlítást más, DG- és EMI-licencfelvételekkel
    is megismételtük, egy  Mozart-  és  egy  Verdi-operán.  Elsöprő  hazai
    fölényt tapasztaltunk. Kérdés azonban, hogy mennyire megnyugtató ez az
    eredmény. Hogy ez-e az a mérce, amellyel a Hungarotont mérnünk kell.)


    Hungaroton/Philips

        A közelmúltban jelent meg  Kocsis  Zoltán  új  Bartók-lemeze:  egy
    Philips-felvétel átvétele. Sikerült megszereznünk  ezt  is  -  és  egy
    Philips préselésű, nyugati  példányt  is.  A  körülbelül  egy  időben,
    egyazon felvételről készült hanglemez között olyan óriási a különbség,
    hogy azt hittem: ennek megállapításához nincs szükség  zeneértőkre,  s
    ezért először csak laikusokat hívtam meg. Nos, a vélemények...

    Bartók, I. változat:

        * Sokkal jobb: van dinamikája, vannak mélyei.
        * Kevésbé tetszik: elmosódott, durva. Nem elég analitikus.
        * Nem hasonlított zongorához. Fojtott.
        * Mélyebb tónusúnak tűnik, elvesznek a részletek.
        * Dübörög, a basszus elkent.

    S a II. változat:

        * Finomabb és épp ezért teljesen meghamisítja a zenét.
        * Több információt nyújt.
        * Zongorához  hasonló  hangon  szól.  Van  benne  élet.  Tisztább,
          meghatározottabb. A másik ehhez képest élvezhetetlen.
        * A magasak jobban "élnek". Több információt ad.
        * Tisztább  hangzás.  Felbonthatóbb.   A   dinamikai   változások
          egyértelműbbnek tűnnek.

        Most bizonyára sokan meglepődnek: az I. préselés volt  a  Philips.
    "Ha hallom ezt a szót: »magyar«, Szűk lesz a német plundra  rajtam"  -
    idézném Heinét. Holott egészen másról van szó, ez szinte bizonyos. Nem
    tudom elfojtani saját véleményemet: szerintem a Philips igen jó lemez,
    a Hungaroton pedig minősíthetetlenül gyenge.  Épp  az,  amit  zeneileg
    kevésbé illetékes  barátaink  túlságosan  dübörgő  basszusnak,  durva,
    zongorátlan hangzásnak ítéltek, az a Philips erénye. Nem elsősorban  a
    Steinway-hangszerre gondolok - a művész nyilván  ilyenen  játszott  -,
    amelyet  általában  kevésbé  tartanak  graciőznek,  mint  a   régebben
    általános Bösendorfert. Elsősorban maga a komponista tehet arról, ha a
    mű egyes  helyein  a  basszus  elsöprően  dübörög,  a  hangzás  durva,
    brutális,  barbár.  Levelezése  tanúsítja,  Bartóknak   nagyon   rossz
    véleménye volt arról a zongoristáról, aki barbár  allegróját  adagióvá
    alakította át. Pedig azt tette  vele  most  a  Magyar  Hanglemezgyártó
    Vállalat. A dinamikai csúcsok - ez műszerekkel  nyilván  igazolható  -
    sokkal, de  sokkal  kisebbek  az  egyébként  abszolút  szempontból  is
    halkabb Hungaroton-lemezen, s ez  a  szegényesség  (a  Fletcher-Munson
    elmélet kedvéért?) mindenekelőtt a basszusban érezteti hatását.
        Ezért aztán két zenésznek is lejátszottam a lemezeket:  először  a
    Philipset, aztán a Hungarotont, majd még egy másik magyar  lemezt  is,
    amelyen nem Kocsis Zoltán, hanem egy másik művész játssza  az  Allegro
    barbarót. Mindkét  vélemény  nagyon  tanulságos  volt.  Egyik  barátom
    szerint az első darab (a Philips) "gyönyörű", a második "az  előbbivel
    azonos  felvétel,  csak  sokkal  rosszabb",   a   harmadik   "túlontúl
    szájbarágós,  lassú;  a  hangzás  fátyolos,  éppúgy,  mint  az   előző
    esetben". Szívemből szólt: felismerte a két első felvételen a  művész,
    a két utóbbin a technika azonosságát. Azt hittem, ennél  tanulságosabb
    véleményt már nem  is  kaphatok,  de  tévedtem.  Másik  zenész-barátom
    ugyanis egyszerűen nem hitte el, hogy az első két lemez, a Philips  és
    a Hungaroton azonos felvétel! Utóbb  a  többszöri  meghallgatás  aztán
    meggyőzte persze. (Lásd Wilheim  András  kritikáját  a  Hanglemezívben
    ugyanerről. A szerkesztő.)
        Egyre határozottabban hiszem, hogy  a  hanglemezgyártásnak  súlyos
    esztétikai vonatkozásai  is  vannak,  és  hogy  az  esztétikai  élmény
    szempontjából a hangmérnök csaknem annyit számít, mint a pianista.  Ez
    a körülmény borzasztó nagy felelősséget ró a  lemezgyárak  zsűrijeire,
    és távolról sem bizonyos, hogy ők mindig érzik a felelősség súlyát.  A
    dinamikailag  és  hangerőben  elszegényített  Kocsis-felvétel  esetleg
    sikert arathat, és akkor  ezt  a  hanglemezgyár  felelősei  akként  is
    értelmezhetik,  hogy  az  emberek  nagyrésze   idegenkedik   az   erős
    dinamikával vágott lemezektől. Tegyük fel,  igazuk  van.  De  azt  sem
    szabad szem elől téveszteniük, hogy az emberek egy tekintélyes hányada
    például a Bartók-zenétől is idegenkedik! A kevésbé dinamikus  változat
    kevésbé volt bartókos.
        S nemcsak a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat feladata kényes, hanem
    a    kritikusé    is.    Akárhogy    bíráljuk,     kénytelen-kelletlen
    Hungaroton-vásárlók maradunk,  s  ezért  örökre  hungarodrukkerek,  ha
    talán reménytelenül is.  Szívesen  megmondanánk  a  gyár  mérnökeinek,
    milyen mikrofontechnikát, keverést alkalmazzanak,  milyent  ne.  Dehát
    ehhez mégiscsak ők értenek legjobban  az  országban.  Mi  csak  annyit
    tehetünk, hogy tetszésünket-nemtetszésünket nyilvánítjuk, tapsolunk és
    pfujolunk, s ezzel segítjük - talán - a gyár mérnökeit.  Ők  bizonyára
    tudják, miért tetszik nekünk ez, s miért nem amaz.
        Éppen ezért jó lett volna találni valami istenigazából  kitűnő  és
    (legalább félig-meddig) magyar hanglemezt. Ilyen lett  volna  a  Decca
    SXL  6841  számú  Sass  Sylvia-lemezének   magyar   átvétele:   minden
    meghallgatáson csaknem osztatlan sikert aratott. Csak azért nem merjük
    e termékéért szembedicsérni a hanglemezgyárat, mert ezúttal nem tudtuk
    megszerezni az eredeti Decca-példányt. S mivel azt 1977-ben  a  kényes
    ízlésű Audiophile a "mintaszerű  lemezek"  című  rovatban  ismertette,
    attól félünk, hogy az angol változat esetleg  ezúttal  is  jobb  volt,
    mint a magyar - netalán sokkal jobb.  Amíg  azt  meg  nem  hallgattuk,
    addig  csak  egészen  óvatosan,   Bojtár   Endre   barátom   egyszavas
    költeményével tudom bíztatni a Hungarotont. Valahogy így hangzik:

        "Hurrá-á-á?"

                                                              Horváth Iván