Egy dinamika kompressziója




    Lapunk   6.  számában,  Egy  crescendo  anatómiája  címmel  közreadtuk
    Ujházy  László  igen  érdekes diagramjait az V. szimfónia 14 különböző
    hangfelvételének  ugyanazon  rövid  részletéről. Nem teljesen a szerző
    eredeti  elképzelésének megfelelően, de mindenesetre a beleegyezésével
    hozzáfűztünk  néhány  (szándékosan provokatív) megjegyzést arról, hogy
    mennyire  szegényes  a hangfelvételek dinamikája, s félreérthetetlenül
    utaltunk  az  egyik  Ferencsik-vezényelte magyar hanglemezre. A cikket
    több  hangmérnöknek  is  megküldtük,  azzal,  hogy  szívesen fogadnánk
    észrevételeiket,   megjegyzéseiket,   még   inkább   pedig   bármiféle
    elemzésüket,    amely    a   hangfelvételek   dinamikai   problémáival
    kapcsolatos.  Az alábbi hozzászólást Steinbach Sándor, a Rádió mérnöke
    küldte.

                                      *

        Ujházy László kollégám egy Beethoven szimfóniarészlet szintgörbéit
    elemezve   rávilágított  a  hangtechnika  egyik  lényeges  pontjára, a
    dinamikára.  Cikke  gondolatait  tovább  fűzve  volna mondandóm, amely
    talán nem fölösleges a hangközvetítés e gondjának megvilágításához.
        Először  a cikk végén említett szubjektív hatást nézve vegyünk két
    szélsőséget,   az   Eugen  Jochum  és  a  Ferencsik  János  vezényelte
    részletet.  Meghallgatva,  az  utóbbi nem hat olyan szűk crescendónak,
    amilyennek  a  görbe  mutatja;  ahová  eljut  a  zene, az bizony igazi
    fortisszimó.  Mitől válik azzá? Anélkül, hogy hangosságot számolnánk -
    ami   műsornál   nem   is   olyan   egyszerű  -  nézzük  csak  azt  az
    oktáv-szélességű frekvenciasávot, amely a hangosságba erősen beleszól:
    a  4000  Hz  közepes  frekvenciájút. A vizsgált részletben ahogy egyre
    több hangszer szólal meg és egyre hangosabbak lesznek, úgy gazdagodnak
    felhangokban,  úgy  kerül  egyre  több  energia  ebbe  a sávba. Fülünk
    megtanulta, hogy a fortéhoz nemcsak egy hangerő, hanem egy hangszín is
    tartozik. Hogyan néz ki ez a fenti sávban? Egymás alatt feltüntettük a
    nagy  és  a  kis  dinamikájúnak  mért  felvétel  görbéjét,  amelyet az
    oktávszűrő után kaptunk.

    

        Első  látásra feltűnik, hogy mindkét részlet kitölti a regisztráló
    papíron  rendelkezésre  álló  50  dB-es tartományt, bizonyítva, hogy a
    fortisszimó  akkor  is  megszólal,  ha  a  közvetítés  során  -  annak
    érdekében!  -  az  eredeti  dinamikát  a  hangmérnök csökkentette. Itt
    nagyon  lényeges,  hogy  mennyire  és  milyen  módon,  ugyanis  a hang
    formálása  erősen  az  ő kezében van - a jó ízlésére, műveltségére van
    bízva.
        Nagyon  szeretném  hangsúlyozni, hogy az értelmes dinamikaszűkítés
    nem  istencsapás,  hanem  kötelező  és  elengedhetetlen.  Erről  bárki
    meggyőződhet gondolatban, ha elképzeli, hogyan szólna egy koncerttermi
    dinamika  a  lakószobában. Hogy ez ne csak a gondolatkísérlet szintjén
    maradjon, két történeti példát említenék.
        1965.   május  31-én  este  a  Kossuth  műsorban  a  Magyar  Rádió
    közvéleménykutatást   tartott  egy  Audimax  nevű  kompresszor-limiter
    bevezetése  körüli  vita  eldöntésére.  A  vizsgálatot Vajda Zoltán és
    Radnai  Jenő  irányította.  Különböző műsorfajták részleteit, zenét és
    szöveget  játszottak le egyszer szabályozóerősítővel, egyszer anélkül.
    A  kérdés  úgy  szólt,  hogy  melyiket  tartják kedvezőbb hatásúnak. A
    beérkezett,  700  körüli  válasz  többsége  -  kb.  60  százaléka  - a
    kompresszoros,   tehát  szűkített  dinamikájú  felvételt  részesítette
    előnyben,  valószínűleg  azért,  mert  az otthoni körülményeknek még a
    rádiós dinamika sem kedvez.
        A  másik,  ilyen  irányú  vizsgálatot a kölni Rádióban végezték, a
    Rundfunktechnische Mitteilungen 1970. évi számában Kurt Müller számolt
    be  az  eredményről.  A  kérdések a miénknél átfogóbbak voltak (milyen
    gyakran  hallgat  zenét,  milyen készüléken, mekkora szobában hallgat,
    milyen  házban  lakik,  kell-e állítatni a hangerőt stb.), de csak URH
    koncertközvetítésekre   vonatkoztak.   Négyezer  válasz  érkezett,  az
    eredmény  többféle  információt szolgáltatott. Ami a dinamikát illeti,
    arra  az  derült  ki,  hogy a 20-30 négyzetméter alapterületű szobában
    hallgatók  kétharmada túl nagynak tartja azt a dinamikát is, amely már
    keresztülment  a  rádióközvetítés  ismert  szűkítő csatornáján. Még az
    egyedülálló,  családi  házban,  nagy  szobában,  sztereó  berendezésen
    hallgatóknak is csak az 52 százaléka mondta jónak ezt a dinamikát.
        Mindezek   leírását  azért  tartottam  fontosnak,  mert  szeretném
    erősíteni  azt  a  nézetet,  hogy a hang közvetítése nem azonos az 1:1
    arányú  átvitellel. A reprodukált hang önálló, saját esztétikájú műfaj
    a  maga  -  műszaki  és  helyi  -  körülményei  között.  Tudom, ez nem
    mindenkinek  a  véleménye,  de  én High Fidelity helyett High Qualityt
    mondanék... És ez vonatkozik a dinamikára is. Az Ujházy-cikkhez fűzött
    szerkesztőségi  jegyzettel  ezúton  vitatkoznék.  Az  a  kérdés,  hogy
    "hogyan  is  óvhatják  némelyek a lemezhallgató közönséget a túlzottan
    nagy  dinamikától", csak egyféleképpen válaszolható meg: mérési adatok
    és  szubjektív  ítéletek  támasztják  alá,  hogy a lakásban hallgatott
    műsor  dinamikája  a  hangversenyterminél kisebb kell, hogy legyen. Ez
    kizárólag  az esztétikai élmény és a hallgathatóság szolgálatában áll.
    És az együttélésnek is.

    A szerkesztő válasza

        Köszönettel   tartozom   Steinbach   Sándornak,   hogy  felvette a
    kesztyűt,  és vitába szállt, nem a szigorúan tárgyilagos cikkel, hanem
    a  hozzáfűzött  szerkesztői jegyzettel, amely (megítélésünk szerint) a
    nemzetközi  audio-világ többé-kevésbé egységes véleményét tükrözi - és
    úgy  érzem,  hogy  Steinbach  nézete  sem  csupán magánvélemény, hanem
    (tapasztalataim  szerint) jól jellemzi a Rádió sok más hangmérnökének,
    sőt:   talán   az  intézmény  egészének  hivatalos  álláspontját  is a
    dinamika-gyilkolás  szükségességéről.  Sajnos,  nem tudok szabadulni a
    gondolattól,  hogy  ő  is, mint "vérbeli rádiós" a szükségből kovácsol
    erényt,   kívánatosnak   tüntetve   fel   mindazt,   ami   kizárólag a
    műsorkészítő intézmények technikai fogyatékosságaiból adódik.
        Valószínűleg  ez  az  oka,  hogy  néhol  mintha nem is egy nyelvet
    beszélnénk.  Rejtély  előttem,  honnan  veszi,  hogy  én  az előadások
    eredeti  (1:1  arányú)  dinamikáját kérném számon a hangfelvételektől.
    Ezt írtam: "Egy szimfónia valóságos dinamikája 70-80 decibel is lehet.
    Lakásban  kissé  sok volna - de hát hol vagyunk ettől!" Úgy érzem most
    magam, mint az a kispénzű ember, aki fizetésemelésért rimánkodik, mire
    a  főnöke  azt mondja neki: nem tudod, mit akarsz, barátom, a pénz nem
    boldogít:   lásd,  a  milliomosok  is  boldogtalanok!  Hogy  valójában
    mekkora a hangversenyek dinamikája, arra még visszatérek.
        Van  egy mondás: a statisztika osztálytudomány... Nem hiszem, hogy
    sokra  megyünk a közvéleménykutatások adataival. A Rádió felmérése már
    eleve teljesen érdektelen számunkra, hiszen 17 évvel ezelőtt, monóban,
    középhullámon  sugárzott  műsoron  alapul, arról nem is beszélve, hogy
    zene  és  szöveg  egyaránt szerepelt a programban, ami egészen másféle
    problémákat   vet   fel,   és   semmi  köze  a  hallgatóság  tényleges
    dinamikaigényéhez.  A  Rádió  - és természetesen bármely más, külföldi
    rádióvállalat  is  -  szívesen  venné,  ha  a  hallgatóság  a  szűkebb
    dinamikára szavazna, hiszen ez megkönnyítené a dolgát.
        Ez  volt  a  szándéka  a  nyugatnémet  felmérés  szerzőjének is. A
    dinamika  mint  olyan,  szóba  se  került;  így tették fel a kérdést a
    közönségnek:    "Korrigálnia    kell-e   Önnek   a   pianó-,   illetve
    forte-részleteket  a hangerőszabályzóval, hogy a zenét zavartalanul és
    élvezettel hallgathassa?" Miután ez a kérdés csak részben vonatkozik a
    dinamikára,  s  legalább  ennyire  a  rádiózás nyavalyáira, a felmérés
    enyhén szólva manipulatív. Ha valaki igennel válaszolt, azt persze úgy
    vették,  hogy  sokallja  a  dinamikát.  Azazhogy:  igennel  senki  nem
    válaszolt!  Ugyanis  csak  e  között  a  három felelet között lehetett
    választani:  "nem  - néha - gyakran". Namármost 100 ember közül 53 azt
    ikszelte  be,  hogy  néha,  és  mindössze  13  válaszolt így: gyakran.
    Sajnos,  amikor  a  zene  "keresztülmegy  a  rádióközvetítések  ismert
    szűkítő  csatornáján",  akkor  úgy  mellesleg  zajokat,  torzításokat,
    fázismizériákat   is   felszed   -   erről   éppen  a  Rádió  mérnökei
    mesélhetnének.  Nincs  abban  semmi  meglepő,  ha  a  hallgatóság néha
    tekergetni kezdi a gombokat.
        Anélkül,   hogy   akár   csak  egy  pillanatra  is  elkanyarodnánk
    témánktól, érdemes elidőzni ennél a Rundfunktechnische Mitteilungennél
    és  Kurt  Müllernél,  aki  megmutatja nekünk, hogyan lehet igazi német
    módszerességgel  és  mélyreható  spekulációkkal a lehető legtávolabbra
    kerülni   a   valóságtól.  Például  amikor  a  lakószobában  kívánatos
    dinamikasáv alsó és felső határát próbálja definiálni.
        A  felső  határt  ("a  rádióhallgatók  által  kívánatosnak tartott
    maximális    hangerőt")    75-78   decibelben   adja   meg,   mégpedig
    BBC-kutatásokra hivatkozva. Ha vesszük a fáradságot, és utánanézünk az
    irodalomjegyzékben,   kiderül,   hogy  ezek  a  kutatások  1949-50-ből
    származnak,  vagyis gyakorlatilag hasznavehetetlenek, hiszen az akkori
    hangreprodukáló   eszközök   összehasonlíthatatlanul   tökéletlenebbek
    voltak a maiaknál, tehát mindenekelőtt fárasztóbb volt hallgatni őket.
    Elég  átváltanunk  monóból sztereóba, hogy máris 3-5 decibellel többet
    tartsunk   kívánatosnak.  Az  aztán  már  szarvashiba,  hogy  Müller a
    maximális  hangerőt  keresi, holott ma már a kezdő hifisták is tudják,
    hogy  a tényleges dinamikatartomány felső határát nem a hangerő szabja
    meg,  hanem a szemvillanásnyi ideig tartó zenei csúcsok. Hiteltérdemlő
    felmérés  híján,  csupán a külföldi hifi-szakírók adataira támaszkodva
    szerényen  körülbelül 90 decibel maximális hangerő-szükségletről és jó
    10 decibellel magasabb zenei csúcsokról beszélhetünk.
        Még     nagyobbat     téved    Müller,    amikor    a    lakószoba
    dinamikatartományának  alsó  szintjét  próbálja  meghatározni.  Ő  azt
    méricskéli,  hogy nem elég ám levonnunk a hasznos dinamikatartományból
    a  teremzaj  szintjét,  mert a pianisszimóknak - őszerinte - csak 5-10
    decibellel  a  zajszint  fölött  szabad elkezdődniük. Az igazság ezzel
    szemben  az,  és  az akusztikusok ezt nagyon régóta tudják, hogy a zaj
    nem  fedi  el teljesen a zenét, a pianisszimók "kiszólnak" a zaj alól,
    ennélfogva  a  hasznos  dinamika  nem  kisebb, hanem nagyobb a jel-zaj
    aránynál!   A   különféle   zaj-fajták   természetesen  nem  egyformán
    viselkednek. Még a magnószalag, a hanglemez, a rádióközvetítés zaja is
    engedélyez  néhány  decibelnyi  dinamikatöbbletet  (lehet  vitatkozni,
    mekkorát),  a  teremzaj  pedig  ennél  sokkalta  "türelmesebb". Müller
    azonban oda lyukad ki, hogy a lakószoba nem visel el nagyobb dinamikát
    30  decibelnél  -  aminek  legékesebb cáfolatát abban a tényben látom,
    hogy  még  a  dinamikaőrülettel  nemigen  gyanúsítható  Hungaroton  is
    felvisz  lemezeire  egy  mintegy  40  decibeles  dinamikát. Ha nem így
    tenne, bezárhatná a boltot.
        Itt szeretnék visszatérni a koncerttermek dinamikájához, amelyet a
    múltkor  csak  óvatosságból,  az  ésszerű  vita reményében tekintettem
    70-80  decibelesnek. Valójában a leghangosabb zenei csúcsok messze 110
    decibel  fölé  emelkedhetnek,  a  40  decibelesre taksált koncerttermi
    alapzaj  pedig  a zene számára rendkívüli mértékben "transzparens". Ha
    még  figyelembe  vesszük  az  emberi  fül  azon  képességét is, hogy a
    ki-kimaradó,  a zajból elő-előtűnő pianisszimókat, a hangszerek elhaló
    hangjait   kiegészíti,  s  ezáltal  folytonosnak  érzékeli,  nyugodtan
    mondhatjuk, hogy a szimfonikus nagyzenekar effektív dinamikatartománya
    80  és  100  decibel  között  ingadozik,  a  zene  és a zaj mindenkori
    karakterének  megfelelően.  Ha  ebből  nem  kapunk  vissza  -  legyünk
    igen-igen  szerények! - legalább 50 decibelt, mégpedig potenciálisan a
    teljes frekvenciasávban, akkor nem beszélhetünk élethű hangátvitelről,
    nevezzük  bár  High  Fidelitynek,  High  Qualitynak  vagy bárminek. És
    tekintve, hogy a mai technika alig-alig képes többet nyújtani ennél az
    ötvenegynéhány  decibelnél,  fenntartom,  hogy túlzottan nagy dinamika
    egyszerűen nem létezik - legalábbis ma még nem.
        Nézzük  ezekután  azt,  amit a békés egymás mellett élés apostolai
    mondanak:   csökkenteni  kell  a  dinamikát,  különben  a  szomszédunk
    megbolondul  a  lármától...  Ennek  valószínűleg  éppen az ellenkezője
    igaz. Először is, ha a zenei "csúcsok" a helyükön vannak, akkor sokkal
    kisebb  "hangmennyiséggel"  is  elegendő  hangerő-érzetet  kelthetünk.
    Másodszor, mindennapos tapasztalatunk, hogy a zenehallgatók a hangerőt
    (a  fortisszimót)  így  is, úgy is ugyanakkorára állítják, függetlenül
    attól,  hogy  a  dinamika  40,  50  vagy 60 decibeles-e. Márpedig ha a
    dinamika  szűk,  akkor  a  zenekar  állandóan a maximális hangerőszint
    közelében   játszik.   Ha  a  dinamika  tágasabb,  lejjebb  tolódnak a
    pianisszimók,  velük  együtt  pedig  a mezzoforték, sőt, valamelyest a
    forték  is, és a szomszéd - összességében - kevesebb lármában részesül
    a  falon  keresztül.  Ezért  van, hogy a popzenét mindig hangosabbnak,
    lármásabbnak    érezzük,    hiszen    ennek   a   műfajnak   szűkebb a
    dinamikatartománya, a zenészek szinte folyton teljes erővel játszanak.
    A  szimfonikus  zene  általában ritkábban él a fortisszimó eszközével.
    Lehet, hogy a pianisszimókat időnként zavarni fogja az alapzaj - de ez
    sohasem  a  lakószoba vagy az utca zaja. Mindig a szalagé, a lemezé, a
    rádiózásé - a fogyatékos műsorközlő technikáé.
        Teljes  mértékben  egyetértek  a  Rádió  mérnökével  abban, hogy a
    reprodukált  hang  valamiféle önálló műfajnak tekintendő, s hogy ennek
    a  műfajnak  sajátos  eszköztára  van.  (Ujházy  is  utalt  rá, hogy a
    diagramokon   feltérképezett   szintek   nem   feltétlenül  egyeznek a
    szubjektíve észlelhető dinamikával, s hogy a hangosságérzet nemcsak az
    amplitúdóktól, hanem a hangszíntől is függ.) Egy hangfelvételt azonban
    -  mint  a magyar lemez- és rádióhallgatók igen jól tudják - számtalan
    módon  lehet  elrontani.  Ki tudja utólag, hol volt a hiba? Tapasztalt
    hangmérnökök   talán   rájönnek;  mi,  zenehallgatók  csak  találgatni
    próbáljuk. Gyanítjuk, hogy a dinamikával mindenképpen baj van, ugyanis
    a  külföldi  felvételek  általában  nagyobb dinamikájúak, és jobban is
    szólnak.  Ez  persze  nagyon  szubjektív  dolog.  Kétségtelen,  hogy a
    hangmérnökök  jobban  meg  vannak elégedve a magyar hangfelvételekkel,
    mint a közönség.
        Hasonlítsuk   most   össze   Steinbach   valóban   nagyon  érdekes
    diagramjait az Ujházy-cikk ábráival (HFM 6. szám, 23. oldal). Mi derül
    ki  ebből  a  párosításból?  Azt  hiszem,  ez  interpretáció  kérdése.
    Pártállástól   függően   kétféle  értelmezés  lehetséges.  Megpróbálom
    mindkettőt   modellezni.  Steinbach  gondolatmenete  a  következő.  "A
    Ferencsik-felvétel  crescendója  nem  szűk;  a  zene  eljut  az  igazi
    fortisszimóig - pedig a dinamikasávja szűkebb - viszont a 4 kHz körüli
    sávban   ennek   is   megfelelő  a  dinamikája  -  következésképpen: a
    szubjektív dinamikaérzetet illetően a 4 kHz körüli sáv a mérvadó."
        Az    én    "szillogizmusom"    ezzel   szemben   így   hangzik: A
    Ferencsik-vezényelte    szimfónia    dinamikája    és    egyáltalán, a
    hangminősége  silány - mint látjuk, a dinamikasávja is szűkebb - igaz,
    a  4  kHz  körüli  oktáv dinamikája megfelelő - következésképpen: ez a
    frekvenciatartomány   önmagában   véve  mégsem  mérvadó  a  szubjektív
    dinamikaérzetet illetően.
        Hangsúlyozom,  hogy  ez  már  nem  vita: ez ízlés dolga. Steinbach
    Sándornak   tetszik   a   Ferencsik-lemez,  nekem  nem.  Elvben  bárki
    kipróbálhatja,  hogy vajon a magyar felvétel hangtechnikai szempontból
    (s  mindenekelőtt  dinamikájában)  felveszi-e  a  versenyt  a  legjobb
    nyugati  hanglemezekkel.  A  gyakorlatban  erre  csak  keveseknek  van
    módjuk:  meg  kell elégedniük azzal, amit a boltban találnak. S ha más
    műsorforrásra vágynak, választhatnak a Magyar Rádió 3 műsora között.

                                      *


        Nem  tudom, kit mennyire tudtunk meggyőzni álláspontunk helyessége
    felől.  Egy bizonyos: nem lényegtelen dolgokról vitatkozunk. Örülnénk,
    ha  mások  is  kifejtenék  gondolataikat  a  hangfelvételek  e  fontos
    paraméteréről.  Ezért  (s  hogy  a  szakembereket ne elriasszuk a Hifi
    Magazinnal való vitától, hanem ellenkezőleg: kedvet csináljunk hozzá),
    ezúttal nem ragaszkodunk ahhoz, hogy miénk legyen az utolsó szó. Ezt a
    cikket  tehát  elküldtük  Steinbach  Sándornak,  hogy  zárja  le  ő az
    eszmecserét:


        Azt hiszem, hogy ha most pontonként elkezdenénk vitatkozni, az nem
    az  ügyet,  hanem  csak  a  hiúságunkat szolgálná. Egy megfogalmazásba
    azonban  bele  kell szólnom, amit a t. Szerkesztőség nekem tulajdonít,
    hogy  a  szubjektív  dinamikaérzetet  illetően  a  4  kHz körüli sáv a
    mérvadó.  Hozzászólásomban  valójában ez szerepel: "nézzük csak azt az
    oktávszélességű  frekvenciasávot, amely a hangosságba erősen beleszól:
    a  4000  Hz  közepes frekvenciájút." Hogy mennyire szól bele, arra itt
    mellékelem  az  egyenlő hangosság jól ismert görbéit, amely nemzetközi
    ajánlás  tárgya  és amelyen fenti állítás látható. (Az ábra a Brüel és
    Kjaer  cég  prospektusából  való.) Szeretném, ha meg tudnánk maradni a
    tárgyszerű  vitánál  és  olyan  szemléletnél, ami a hazai hangtechnika
    javára van.

                                                          Steinbach Sándor
                                                              Magyar Rádió