Hangszedők a szomszédból



        Magyarországon  sosem  gyártottak,  nem  gyártanak  és  most   már
    bizonyára soha nem  is  fognak  gyártani  hifi-hangszedőt.  Erről  már
    sok-sok  évtizede  lecsúsztunk.  Vigasztalódjunk  azzal,  hogy  itt  a
    közelben (mindenesetre még az Osztrák-Magyar Monarchia területén) akad
    olyan  cég,  amelynek  hangszedőit  Európa-szerte  ismerik:   az   AKG
    Acoustics. Mint látjuk, német nyelvterületen is  szívesen  folyamodnak
    angol címszavakhoz, de a három nagybetű azért német szavakat  rövidít:
    Akustische  und  Kino-Geräte,   azaz   Akusztikai   és   Filmtechnikai
    Készülékek. Ezek közül mi persze  jobbára  csak  az  elektroakusztikai
    átalakítókat,  tehát  a  hangszedőket,  mikrofonokat,   fejhallgatókat
    ismerjük, habár láttunk már AKG-visszhangosítót  is.  Az  osztrák  cég
    gyakran kiállít a Budapesti Nemzetközi Vásáron, innen az ismeretségünk
    vele. Képviselői már  régóta  pedzegették,  hogy  ideadják  mérésre  a
    teljes AKG-hangszedőcsaládot; azért húzódott el a dolog, mert  a  gyár
    csak nemrégiben készült el a legújabb sorozattal.
        Képünkön: hangszedők a "Monarchiából":  P  10ED,  P15MD,  P  25MD.
    Fekete-piros, fekete-kék, fekete. (Sárga-fekete nincs köztük.)


    

                                      *


        A választék lényegesen szerényebb, mint az Ortofoné, két okból is.
    Először  azért,  mert  az  AKG  a   mágneses   elvre   esküdött   föl,
    mozgótekercses modellekkel nem foglalkozik. Másodszor pedig -  ezt  az
    AKG nem mondja ugyan, de ennek megfelelően cselekszik, és  tökéletesen
    igazat adunk neki - egy hangszedő-családban három családtag  mindenkor
    elegendő. Hiszen az alaptípus úgyis mindig ugyanaz (legyen bár  Shure,
    Ortofon, Sonus vagy bármi), csak azon belül megkülönböztetnek  -  vagy
    kiválogatnak - három minőségi osztályt, és a hangszedőket  az  áruknak
    megfelelő fegyverzettel küldik csatába:  kúpos  tűvel,  elliptikussal,
    illetve valami Shibata-féleséggel. Sőt, az új AKG-sorozatban  már  nem
    is használnak kúpos tűt. A két olcsóbbik modellben elliptikus metszetű
    a  tűhegy,  a   drágábbikban   pedig   parabolikus-hiperbolikus   vagy
    akárhogyan is nevezzük  -  az  AKG  a  maga  részéről  az  "analog  6"
    elnevezést ötlötte ki.
        A három hangszedő a P 10ED, P 15MD és P 25MD névre hallgat. Szemre
    nagyon szépek. Áramvonalas alakjuk van, fekete a  törzsük,  a  tűtartó
    pedig piros, kék vagy - a legdrágábbikban - fekete.  A  műanyag  házat
    erősen kikönnyítették (egy-egy pickup nem nyom többet  3,5  grammnál!)
    Felszerelése egy kissé nehézkes, mert mindkét csavart át kell bújtatni
    a hangszedő lyukján (más típusokon - Shure, Ortofon stb.- ezt a  részt
    egyszerűen "kisliccelik"), és ez még nem is  volna  baj,  de  a  törzs
    áramvonalassága miatt nehéz hozzáférni a csavarokhoz a  csavarhúzóval.
    A szépségért meg kell szenvedni.
        Nagyon tetszik, hogy hátul a négy  kivezetőcsap  viszonylag  távol
    esik egymástól, így könnyebb bekötni  őket.  Az  is  tetszik,  hogy  a
    hangszedőknek alul széles, vízszintes "talpuk" van,  hamar  párhuzamba
    állíthatjuk  a   lemez   síkjával,   egyenesbe   hozva   a   hangszedő
    tengelykeresztjét. (Más hangszedőkön ez  idegesítő,  szemrontó  munka,
    ajánlatos tükröt használni hozzá.) Annál kevésbé tetszik viszont, hogy
    a plexi tűvédő nem "lecsapható", hanem különálló süveg, és  amikor  le
    akarjuk húzni, megszorul és  magával  rántja  az  egész  tűfoglalatot.
    Pedig  az  utóbbival  nagyon  óvatosan  kell  bánni,  mert  -  hála  a
    formatervezőnek  -  semmiben  sem  hasonlít  a   parallelepipedonokra,
    minthogy párhuzamos oldalai nincsenek: csupa tompa- és  hegyesszög  az
    egész, az ember sehogyan sem tudja a két ujja közé csippenteni.  Dehát
    ezek csak a tesztelők sirámai;  a  vevő  egyetlen  alkalommal  szerel,
    aztán már csak a zenét hallgatja.
        Nézzük hát e hangszedők belvilágát. A saját  filozófiáját  nyilván
    mindenki maga tudja a legjobban kifejteni, időnként  tehát  átadjuk  a
    szót a prospektusnak, vagy legalábbis átemelünk belőle néhány ábrát.
        Mindenekelőtt:  az  AKG-hangszedők  indukált  mágnesű  rendszerek,
    közeli   rokonai    a    mozgómágneseseknek    és    ellenlábasai    a
    mozgótekercseseknek. Némi didaktikai botlás  árán  ugyan,  de  az  AKG
    teljesen elkülönítve tárgyalja ezt a  három  csoportot,  természetesen
    legutoljára hagyva a sajátját. Figyelmet érdemel, hogy  az  AKG-család
    alacsony  induktivitású:  akárcsak  a  Sonusban,  itt  is   igen   kis
    menetszámúak a tekercsek, tehát a  hangszedő  nemigen  befolyásoltatja
    magát a kábelek hosszától, általában  a  kapacitásoktól.  Hogy  a  kis
    menetszámú  tekercsekről  is  kellő  nagyságú  kimeneti   feszültséget
    nyerjenek,  roppant  erős  mágnessel  kellett  párosítani   őket.   Az
    AKG-mágnes gyűrű alakú,  szamárium-kobaltból  készült,  és  kicsi,  de
    erős,  akár  a  bors.  Első  ábránk  az   AKG-hangszedők   felépítését
    szemlélteti.

    
    

    Képaláírás az ábrákhoz
    1. Az AKG-modell: A. Vas csövecske (Armco) - B. Műanyag ház - C. Gyűrű
    alakú   mágnes   D.   Pólusrudak   -   E.   Tekercsek   F.  Aranyozott
    kivezetőcsapok
    2. Hagyományos felfüggesztés
    3.  A TS-rendszer: A. tűbefogó csövecske - B. rugalmas függesztőgumi -
    C. tartólemez - D. csillapító harang
    4.  Hagyományos  kiképzés:  vaskos tűfoglalat. Az AKG-rendszerben a tű
    közvetlenül a csőhöz csatlakozik
    5. Az "analog 6" tűhegy


        Büszkesége  a  tervezőcsoportnak  az  a  mód,  ahogyan  a  tűtartó
    csövecskét felfüggesztették (2. és  3.  ábra).  A  "TS"-rendszerben  a
    csövecske egyetlen forgáspont  körül,  tehát  minden  irányban  azonos
    módon képes elmozdulni,  de  ehhez  arra  is  szükség  volt,  hogy  ne
    négyzet-, hanem kör keresztmetszetű felfüggesztést alkalmazzanak.
        Hogy redukálhassák a mozgó tömeget, az AKG-hangszedők  gyémánttűje
    közvetlenül a  "Cantilever"-hez  illeszkedik,  elmarad  a  hagyományos
    tűfoglalat (4. ábra). Végül  -  miként  a  JVC-nek,  a  Shure-nak,  az
    Ortofonnak, a B&O-nak és a többieknek -,  az  osztrák  tervezőknek  is
    megvan a maguk ideálisnak mondott tűhegy-geometriája, az  "analog  6".
    Az ilyen tűhegyen  (5.  ábra)  természetesen  sok  a  csiszolni  való,
    montírozni is nehéz - meg is kérik az árát.
        Így  néz  ki  tehát  az  AKG-alaptípus.  Sejtjük  persze,  hogy  a
    szériadarabokat minden  gyárban  különválogatják,  tehát  a  legjobbak
    kerülnek az első csoportba, a leggyengébbek a harmadikba, de egyébként
    azonosak - ha eltekintünk a  tűhegyektől  és  attól,  hogy  a  drágább
    típushoz több tartozék jár.
        Mindegyik modellhez,  az  olcsó  P  10ED-hez  is  mellékelnek  egy
    fémlapocskát.  Az  AKG-hangszedők,  mint  már  említettük,   rendkívül
    könnyűek, tehát előfordulhat,  hogy  a  robusztusabb  hangkarokon  nem
    sikerül kiegyensúlyozni őket. A fémlapocska  hozzáadásával  viszont  a
    tömegüket 5,6 grammra növelhetjük. Egy másik,  de  műanyagból  készült
    lapka arra szolgál, hogy a hangszedő és a  "papucs"  közé  szorítva  3
    fokkal csökkenthessük a függőleges  letapogatási  szöget.  Erre  akkor
    lehet  szükség,  ha  lemezváltós  készülékünk  van,  de  nem  kívánjuk
    használni a lemezváltó automatikát, csak azt  akarjuk,  hogy  egyetlen
    lemez  játszásakor  ugyan,  de   megtartsuk   az   előírt   függőleges
    letapogatási szöget. Mellékelnek  minden  példányhoz  egy  babszemnyi,
    fekete, bitumenszerű gyurmát is, amely  -  ugyancsak  a  pickup  és  a
    papucs közé montírozva - útját állja a hangszedőről a  hangkarra  futó
    rezgéseknek. (Mi nem  használtuk.)  Mindegyik  dobozban  találunk  még
    garanciajegyet és egy részletes, többnyelvű használati  utasítást;  az
    utolsó oldala, ha sablon gyanánt  használjuk,  kijelöli  a  túlnyúlási
    pontot a lemezen. Piciny kefe szolgál a tű tisztítására  -  praktikus,
    jól használható eszköz.
        A  család  középső  tagjához  (P  15MD)   már   a   róla   készült
    frekvenciagörbét és áthallási jelleggörbét is megadják, megtoldva  egy
    csavarhúzóval, valamint egy tükörrel nem  szépítkezéshez,  hanem  hogy
    könnyebben merőlegesre állíthassuk a tűt.
        Végül  a  P  25MD  dobozában  már  minden  elképzelhető   cubehőrt
    megtalálunk:  az  előbbieken  kívül  egy   igen   szellemes,   sokcélú
    beállítószerkezetet is, tűerő-mérővel, nagyítóüveggel,  stroboszkóppal
    - mint képünkön is látható.

    


    Méréseinkhez

        A hangszedőket egy Dual 701-es  lemezjátszóban  mértük,  lezárásuk
    minden esetben 47 kohm és 440pF volt. A környezet  hőmérséklete  21-23
    Celsius fok között ingadozott. A mérőlemezek:  Brüel-Kjaer QR 2008  és
    QR 2010; Shure TTR-103; DIN 45 549 és 45 542.
        Legfontosabb kommentárunk nem az új AKG-sorozatot mérjük - hanem a
    legújabbat. Az első darabokban ugyanis - hogy szelíden fogalmazzunk  -
    enyhén  csalódtunk.  Frekvenciagörbéjük  10  és  20kHz  között   olyan
    gidres-gödrös volt, hogy nem akartunk hinni a szemünknek. Közöltük ezt
    a céggel, és azt a választ kaptuk, hogy éppen most  dolgoznak  e  hiba
    elhárításán;  néhány  napon  belül  megküldik  nekünk   a   módosított
    sorozatot, amelyből  is  különösen  a  P  10ED  paramétereit  sikerült
    feljavítani.
        Mi  most  tehát  a  "naprakész"  tesztet  adjuk  közre,  azzal   a
    megjegyzéssel, hogy  számottevő  javulást  a  frekvenciagörbén  és  az
    áthallási   csillapításon   tapasztaltunk,   és   valóban   főleg    a
    "legkisebbik" hangszedő tért magához. Összehasonlításul megadjuk  a  P
    10ED  első  példányáról  készített  jelleggörbéket   (7-8.   diagram);
    valamint az 1kHz-es négyszögjel oszcillogramját (4. kép). Jól látható,
    hogy  a  négyszögjel  felfutásakor  tapasztalt  túllövés  és  berezgés
    mértéke az új példányon már erősen csökkent. Vessük össze  méréseinket
    a gyári adatokkal, már ahol erre mód van; a  frekvenciaátviteli  sávra
    az AKG nem specifikál tűrésmezőt, erről tehát nincs mit mondanunk.
        A csatornák közötti szintkülönbség csekély  -  furcsa,  de  ott  a
    legnagyobb, ahol a legkevésbé illik:  a  legdrágább  modellen.  A  két
    csatorna általában az egész átviteli sávban egyforma, ez a paraméter -
    bár nem marad meg a gyár  által  megadott  tűrésmezőn  belül  -  jónak
    mondható. Az  áthallási  csillapítás  is  tetszetős,  ismét  főleg  az
    olcsóbb típusokon  -  a  P  25MD  tudása  már  elmarad  amögött,  amit
    feltételeznek róla, de azért  nagyon  is  tisztességes  az  áthallása,
    egészen 20kHz-ig.
        Az AKG-hangszedők  letapogató  képessége  egészen  kitűnő,  sokkal
    jobb, mint specifikálják: 80µm helyett 110-120µm.
        A  frekvencia-intermodulációs  torzítás  az   előírtnál   nagyobb,
    eltekintve  a  legolcsóbbik  modell  adatától.  Hasonló  a  helyzet  a
    10,8kHz-es impulzustorzítással is. Úgy látjuk,  hogy  a  kis  P  10ED,
    15mN-os tűerővel  gyakorlatilag  teljesíti  vagy  túlteljesíti  reális
    specifikációját. A P 15MD (12,5mN tűerővel) nagyjából azt tudja,  amit
    előírtak rá, míg a P  25MD  "túl  van  specifikálva".  Igaz,  ennek  a
    legszebb a frekvenciagörbéje, és csupán 10mN tűerőt  ajánlanak  hozzá,
    de így nem is "hozza", amit megkövetelnek tőle.

    
    
    


    Szeánsz

    


        Nehéz ám elfogulatlannak maradni, ha az ember rendszeresen olvassa
    a külföldi sajtót. Az új  AKG-családról  eddig  két  riport  került  a
    kezünkbe.  A  tekintélyes  német  lapban  a  "zászlóvivő"   P   25MD-t
    vizsgálták, és a szokásos langymeleg stílusban annyit állapítottak meg
    róla, hogy "az ár-minőség viszony kedvezőnek mondható" - amivel persze
    nem sokra megyünk, még ha igaz is. Az ugyancsak tekintélyes angol  lap
    szemleírója  viszont  elszörnyedt  mind  az  új,   mind   a   legújabb
    frekvenciagörbék  láttán,  és  kijelentette,  hogy   az   AKG-pickupok
    hangminősége az ő fülének elfogadhatatlan -  szó  ami  szó,  a  görbék
    valóban csúnyák. (Ha tisztességesen  mérjük.  A  prospektusban  sokkal
    szebb a görbe, csakhogy azt  úgy  veszik  föl,  hogy  csigalassúságúra
    állítják a szintírót. Úgy pedig könnyű!) Befolyásolt bennünket a saját
    régebbi élményünk is: emlékeink szerint az AKG P8ES, az  előző  széria
    csúcsdarabja nagyon kellemes hangon zenélt. (Tulajdonképpen  szó  volt
    róla, hogy  ezt  a  típust  is  megkapjuk  vizsgálatra,  de  időközben
    beszüntették a gyártását.)
        Ezért  van  szükség  a  vaktesztre,  a   sárga   és   zöld   lámpa
    minden-külsőinformációt-letiltó   szemafórjelzésére,   hogy   tudatunk
    pályaudvarán minden gőzös indulatot vakvágányra vezessünk, ahol  aztán
    türelmesen - vagy türelmetlenül - pöfékelhet, mindaddig, míg  a  teszt
    végén szabadra nem állítjuk a  jelzőlámpákat.  (A  mindenét,  ez  volt
    aztán a metafora!)
        Előítéleteink  nem  befolyásolhatták  tehát  a  szeánszot,  de   a
    kereskedelmi körülményeket nekünk is figyelembe kell vennünk,  mert  a
    pénz beszél, a zsűri akármit is ugat. Már sokszor leírtuk, hogy a hifi
    nem csupán műszaki médium,  hanem  kereskedelmi  is,  és  hogy  minden
    készüléknek az az  egyik  legfontosabb  műszaki  paramétere,  hogy  be
    lehet-e szerezni, és ha igen, mennyiért. Természetesen nem mi  döntjük
    el (de még mennyire nem!), hogy kereskedőink  behozassanak-e  valamely
    hifi-alkalmatosságot, de volt már példa rá, hogy megkockáztattunk  egy
    javaslatot,  és  ezt  el  is  fogadták   éppen   egy   hangszedőt,   a
    mozgótekercses Ortofon MC10-et és  transzformátorát  mi  ajánlottuk  a
    RAMOVILL bizalmába. Ezt azóta sem bántuk meg, a vevők még kevésbé,  de
    úgy látszik, a RAMOVILL sem, mert a  Váci  utcai  bolt  kirakatában  a
    múltkor  már  ott  láttuk  a  drágább   MC20/II   hangszedőt   is   az
    irgalmatlanul jónak ígérkező T-20 transzformátorral,  amely  állítólag
    nem más, mint  a  csillagászati  árú,  "ötágú"  T-30  trafó  egyetlen,
    Ortofon-hangszedőkhöz optimalizált "leágazása". Ez  a  kombináció  már
    hallatlanul  drága  (csaknem  10  ezer  forint),  tehát  mi,  a  saját
    szakállunkra  már  dehogyis  mertük  volna  behozatalra  ajánlani,  de
    külföldön még sokkal többe kerülne, és mi csak örülhetünk, hogy  ilyen
    nívós szerkezetekből idehaza is van már - ha csak mutatóban is.
        Az olcsóbb, mágneses Ortofonok viszont már itt  vannak  a  határon
    belül,  elég  nagy  mennyiségben,   figyelemre   méltó   választékban,
    szervizszolgálattal  és  hazai  képviselettel   -   ennélfogva   újabb
    márkaneveket most már  csak  akkor  merészelünk  a  kereskedők  fülébe
    súgni, ha egyértelműen jobb típust találunk, mint a  vele  azonos  árú
    Ortofon. (Ez a dán cég helyzeti előnye.)  Nagyon  nehéz  meghatározni,
    mibe kerülnének az AKG-hangszedők a hazai  boltokban,  hiszen  más-más
    vállalataink más-más  kulcsokkal  számolnak,  de  támpontot  adhat  az
    exportárlista. Ennek nagyon kevés köze van a külföldi  kiskereskedelmi
    árakhoz, és különben sem közölhetünk pontos adatokat (újságíró ne üsse
    az orrát  a  külkereskedelmi  vállalatok  monopóliumába!),  de  annyit
    kiszámoltunk, hogy a kis P 10ED körülbelül 25 százalékkal  drágább  az
    Ortofon FF15E/II-nél. A középkategóriában  a  P  15MD  12  százalékkal
    olcsóbb a VMS 20E/II-nél és 21 százalékkal a VMS 30/II-nél. A  P  25MD
    viszont elég drága: másfélszer annyiba kerülne, mint a VMS 30, és csak
    15 százalékkal kevesebbe, mint az MC10/STM-72 szet. Ezek tehát  a  mai
    napra rendelt szeánsz pénzügyi koordinátái.
        Egyébként nem egy  napig  tartott  a  szeánsz.  Igaz,  már  megint
    belefutottunk a lapzártába - ezzel  a  kézirattal  is  tegnap  kellett
    volna elkészülni -; mentségünkre szóljon, hogy az  utolsó  pillanatban
    újra  kellett  mérni  az  egész  AKG-sorozatot  -  de  azért  többféle
    párosításban is meghallgattuk az új  hangszedőket.  Összehasonlítottuk
    őket  a  Sonus  Gold   Blue-val,   az   Ortofonok   közül   pedig   az
    MC10/STM-72-vel, a VMS 30/II-vel  (16mN tűerő!)  és  az  FF15E/II-vel.
    Szokásos kontrollberendezésünket használtuk: a  Mechlabor-futóművet  a
    két (közepes effektív tömegű) Hadcock-karral, a Revox/Quad  erősítővel
    és  a  Spendorokkal.  Mindig  gondosan  optimalizáltuk  a  túlnyúlást,
    egyenesbe állítottuk a hangszedők tengelykeresztjét, és egyeztettük  a
    hangnyomásszinteket. (Ez körülbelül 20 percet  visz  el  minden  egyes
    alkalommal.) A zenei program mindvégig a következő volt: a címadó szám
    Neil Young: Harvest című lemezéről - részlet a  Toscából  (Philips)  -
    country-zene a JBL-demólemezről  akusztikus  felvételek  a  svéd  Opus
    3-ról  -  Esther  Ofarim  egy  különlegesen  erős   barázdakivezérlésű
    felvétele.
        Az AKG-hang határozottan megfelelt az ízlésünknek.  Kellemes,  jól
    hallgatható, nyugodt - érezni,  hogy  mindhárom  modell  ugyanabba  az
    iskolába járt. Természetesen sok múlik a hallgatóságon,  sőt:  akár  a
    pillanatnyi hangulatán is; velünk  például  előfordult,  hogy  világos
    nappal, pihenten nem ugyanazt hallottuk, mint másnap este,  lényegesen
    zaklatottabb idegállapotban. Ezek  előrebocsátásával  a  következőkben
    foglaljuk össze benyomásainkat.

    P 10ED

        Ez a három közül  a  legproblematikusabb.  Néha  meglepően  kitett
    magáért, akár a Sonus ellenében  is,  máskor  viszont  jóval  gyengébb
    ellenfelet sem tudott "megverni". Hangszínével egy kicsit  az  F  (egy
    "F") 15 jelű Ortofonra emlékeztet,  vagy  egy  olyan  FF-re,  amelynek
    magashang-túltengését  a  gyár  által   ajánlott   többletkapacitással
    bunkózták le. Kiegyenlítettebb az Ortofon FF-nél.  A  sáv  két  szélén
    valamivel kevesebbet torzít: nem volt olyan hangszer, amelynek hangját
    határozottan bántóan adta volna vissza, ezzel  szemben  a  középsávban
    egy kissé fedett, fojtott, kevesebb a levegője. Az FF hűvösebben szól,
    a középtartománya tisztább,  mélyebb  a  tere  -  igaz  viszont,  hogy
    némelyik  fúvóshangszert   repedtfazék-hangon   jelenítette   meg.   A
    basszustartományban nem éreztünk lényeges különbséget. Valószínű, hogy
    a két hangszedő ugyanabba a kategóriába tartozik. A  mi  vaktesztünkön
    egyébként az Ortofon  nyert,  igaz,  éppenhogy-csak;  mint  amikor  az
    ökölvívásban 60:60-at  adnak,  de  azért  megjelölik,  ki  a  győztes.
    Könnyen találnánk olyan zenebarátot, aki ugyanilyen  csekély  előnnyel
    az AKG-t hozná ki győztesnek - dehát az FF, mint  már  említettük,  25
    százalékkal olcsóbb.

    P 15MD

        Nagyon kiegyenlített, sima,  kulturált  hang,  valószínűleg  ez  a
    hangszedő a legjobban  sikerült  darab  az  AKG-választékban,  csaknem
    olyan jó, mint a bátyja, de feleannyiba kerül. Megtehettük volna, hogy
    összeeresztjük az általunk nemigen favorizált  Ortofon  VMS20E/II-vel,
    de sajnáltuk rá az időt, hiszen itt a 200 (!)  forinttal  drágább  VMS
    30/II., és az már szépen szól - igaz, valamivel többe kerül,  mint  az
    AKG.
        A P 15MD-t dicséri, hogy "partiban volt" a drágább típusokkal,  de
    azért elmaradt tőlük. Azokban valamivel több a "kifejezőkészség", több
    információt adnak a "színpadról" -  és  a  különbség  már  egy  kicsit
    megfoghatóbb, mint az előző súlycsoportban. Ennek ellenére "az ár és a
    minőség viszonya megfelelő" - mint a németek mondanák, és most mi  sem
    érezzük magunkat bölcsebbnek. A P 15MD: bárkinek ajánlható  hangszedő,
    de azért akkor sincs vész, ha nem kerül forgalomba.

    P 25MD

        Paraméterek ide, paraméterek oda, bizony ez a hangszedő a  legjobb
    a három között. Értékét nézve mi a VMS30/II. és a Sonus közé helyezzük
    a létrán, ami azt jelenti, hogy egyeseknek esetleg  kevesebbet  nyújt,
    mint a VMS  -  mások  viszont  egyenlőnek  fogadnák  el  a  Sonusszal.
    Valójában nincs is nagy  különbség  az  utóbbi  kettő  között:  azonos
    kategóriába  tartoznak.  Karakterüket  tekintve   az   AKG   rendkívül
    semleges,  kicsit  túlontúl  is  visszafogott;   a   Sonus   valamivel
    dinamikusabb; levegősebb színpadot ad. Hozzájuk képest a VMS  már  egy
    kicsit érdes, "beates".
        A mi dilemmánk most már csak ez: hogyan magyarázzuk, hogy az AKG-t
    mégsem ajánljuk megvételre.  (Mármint  a  kereskedelmi  vállalatoknak.
    Magánszemély, ha elfogadható áron hozzájut, jól jár vele.) Ideológiánk
    tehát a következőképpen hangzik.
        A Sonus, amellyel  lapunk  születése  óta  dolgozunk,  és  amelyet
    elsősorban munkaeszköznek tekintünk,  valószínűleg  az  egyik  legjobb
    mágneses hangszedő. Másrészt, van már olyan pickup  a  boltban,  amely
    talán "hifibb" a Sonusnál: a mozgótekercses MC10 (az MC20/II-ről  most
    nem beszélve). Kicsit ízlés dolga, ki melyiket szereti  jobban;  a  mi
    véleményünk sem egységes. De ha az MC10-et  és  az  AKG-t  hasonlítjuk
    össze, testületileg az Ortofon mellett maradunk. Nem vonjuk  kétségbe,
    hogy sokaknak az MC-nél jobban tetszene a P25MD -  csakhogy  ők  akkor
    már jobban járnak a VMS30/II Ortofon hangszedővel. Harminc százalékkal
    kevesebbet kell fizetniük érte ("bolti" áron számítva).