A Nimbus-háromszög



    (Egy rejtélyes hanglemezalbum)


    Direktvágású, digitális és analóg lemez, ugyanarról a hangfelvételről,
    de nem mondják meg, melyik melyik - tessék elfogulatlanul dönteni. Ezt
    az  albumot,  Beethoven  Hammerklavier-szonátáját  az angol Nimbus cég
    készítette,  és  Mr.  John  Crabbe  (a HFN/RR szerkesztője) ajánlására
    nekünk is megküldte. Mindkettőjüknek itt mondunk köszönetet. Mennyiben
    tér  el  a  háromféle technika: annak van-e igaza, aki feltétel nélkül
    híve  a  digitális  forradalomnak, avagy - mint annyiszor - ezúttal is
    jobb  az  óvatosság? Erről szerzett tapasztalatainkat összegzi Horváth
    Iván,   s   egyben  érzékeltetni  kívánja  azokat  az  érzelmeket  is,
    amelyekkel a hifi-sajtóban a digitális technika térhódítását fogadják.


                                      *

        "Vajúdnak  a  hegyek...":  nagyon  várjuk már a digitális technika
    csodáit.  Csak  nehogy  Horatiusnak  legyen  igaza;  nehogy  a  hegyek
    vajúdásából az a bizonyos, nevetséges kisegér szülessék.
        Mit  várhatunk  tőle? Túl nagy minőségjavulást egyelőre semmiképp:
    az új lemezek - várható tasakfeliratuk ellenére - nem digitális, hanem
    hibrid  technikával készülnek. (A szerkesztő megjegyzése: a Hungaroton
    csak  a  "digitális  felvétel"  megjelölést  kívánja  használni  az új
    lemezeken.)   Az   új  technika  egyelőre  csak  annyit  ígér,  hogy a
    stúdiómagnó  hibáit  redukálni  fogja  - márpedig nem ezeket tartjuk a
    Hungaroton-lemezek  fő  hibájának.  Nos, majd meglátjuk-meghallgatjuk.
    Addig  a külföldi hifi-újságok cikkeit olvasgatjuk, és az angol Nimbus
    cég   direkt-analóg-digitális   összehasonlító   lemezével   próbálunk
    ismeretséget kötni.

    Kritikus hangok

        Az  első  amerikai  (Telarc)  és  angol  (Decca) hibridlemezek már
    néhány   évvel   ezelőtt   megjelentek   a  külföldi  lemezüzletekben.
    (Emlékezetem  szerint  a  bécsi Strauss- Boskowski féle Decca-lemezt a
    rádióból  is többször hallhattuk.) A bírálók, mint mindig, most is két
    csoportra  oszlanak.  Egyesek a hang soha nem hallott tisztaságáért, a
    hirtelen   bekövetkezett   zenei  effektusok  hűséges  tolmácsolásáért
    köszöntik  az  új  technikát.  Mások hamisítást kiáltanak, különösen a
    hegedűhang   hegedűszerűtlenségén  háborodva  föl.  Aszeptikus,  hideg
    hangzást  emlegetnek.  Ezek  persze  mind megfoghatatlan dicséretek és
    bírálatok,  -  de elvétve találkoztunk már reklámtól és ellenreklámtól
    függetlennek  látszó, tárgyilagosságra törekvő cikkekkel is. Ezekből a
    nemzetközi  audiosajtóban  terjedező gondolatokból néhányat most mi is
    felvetünk  a  magyar  olvasónak.  Különösen  erősen támaszkodunk Klaus
    Rennernek  a  digitális  technikáról  az  Audiophile számára készített
    gondolatgazdag    elemzésére.    (Renner   egyébként   a   nyugatnémet
    "underground"    audio-folyóiratnak,   a   Hi-fi   Exklusivnak   egyik
    szerkesztője.) Nézzük, mi a különbség a két technika között?
        Magában  a  muzsikában  a  jelhordozó  analóg természetű. A művész
    rezgésbe  hozza  a  hegedű  húrját,  és a hallgató olyan levegőrezgést
    észlel, mely mindenkor hasonlít a húrnak és a hangszer testének a vonó
    által keltett rezgéséhez. Ha a hangközvetítő láncnak akárcsak egyetlen
    láncszeme  is  digitális  működésű  (a  hibridlemezek  digitális magnó
    közbeiktatásával  készülnek!),  a  jelet  kétszer  gyökeresen  át kell
    alakítani:  először  digitális nyelvre kell lefordítani az üzenetet (a
    magnó  ilyen  formában  tárolja  majd  a  műsort),  azután vissza kell
    fordítani  analógra,  hogy  érzékszerveink számára befogadható legyen.
    Nem  kétséges,  hogy  az  ilyesféle  átalakítások lehetségesek. Csak a
    felbontóképességükön  múlik:  legyen elegendő a zenei anyagból történő
    mintavétel   gyakorisága   (frekvenciája),   és   aztán  a  különböző,
    numerikusan  megnevezhető hangerő-szintekből is meglehetősen sokra van
    szükség   ("bit"-ben   megadott   érték).   Hogy  mennyire,  azon  még
    vitatkoznak.  Az  eddigi  felvételek  felbontása többnyire 14 bit. Ezt
    egyesek  botrányosan  kevésnek  tartják,  és  ragaszkodnak  a 16 bites
    minimumhoz.  Mások  - így a BBC, mely évek óta üzemeltet egy kísérleti
    digitális  stúdiót - néhány bittel kevesebbet is elegendőnek tartanak.
    Az  ilyesmihez  persze  nehéz hozzászólni, ha nem ismerjük behatóan az
    emberi  fül  fiziológiáját.  Ellenben érdemes megismerkednünk legalább
    futólag  a  digitális  technika  néhány merőben műszaki problémájával:
    nehogy  úgy  képzeljük,  az  új  technika  majd nem ismer lehetetlent.
    Ellenkezőleg,  arra kell felkészülnünk, hogy a műszaki haladás sohasem
    szokott egészen egyértelmű lenni.
        Itt  van  mindjárt  a frekvenciaátvitel. A "húsztól húszig" persze
    megmarad,   ellenben   valószínűleg   kimennek   a   divatból   azok a
    hifi-láncszemek,   amelyek   azzal  dicsekedtek,  hogy,  mondjuk,  500
    kilohertzig  lineárisak. Erre a luxusra nem lesz többet szükség, sőt -
    és ez már érdekesebb - az efféle luxus szinte megengedhetetlen lesz. A
    jelhordozó  lánc  kimenetét  és bemenetét egyaránt radikális felülvágó
    szűrőkkel   kell   védeni:  a  bemenetre  semmiképpen  nem  kerülhet a
    mintavételi  gyakoriság  felénél nagyobb frekvenciájú jel, a kimeneten
    pedig  nem  jelenhet meg a mintavételi frekvencia semmilyen maradványa
    sem.
        Szoros  az  összefüggés a digitális rendszer minőségét meghatározó
    bitek száma és a zenei információ kezelésének finomsága vagy durvasága
    között  is.  Nyilvánvalóan kívánatos a lehető legnagyobb bit-szám - ez
    azonban  gazdaságossági  kérdés.  16  bit  esetén  a jel/zaj viszony a
    valódi  digitális  -  tehát  nem  hibrid! - lemezeken elérheti a 96 dB
    értéket  is.  Elvi  nehézséget  jelentenek viszont a rendkívül halk és
    rendkívül  hangos  bemenőjelek.  Elképzelhető így, hogy az előadóterem
    utánzengési  idejére,  az  előadás  árnyalataira jellemző egészen halk
    hangok,  az  oly  fontos zenei háttérzörejek a kvantálásban egyetlen -
    legalsó   -  szintet  képviselnek.  (Olvassuk,  hogy  az  ebből  eredő
    rendkívül  kellemetlen  torzítás  kiküszöbölésére  egyes  hangmérnökök
    azzal kísérleteznek, hogy analóg műzajt kevernek a bemenet jeléhez; ez
    persze   nem   túl   bíztatóan   hangzik.)  A  túl  nagy  jelek  pedig
    túlvezérlés-okozta,  ún. kemény torzítással fenyegetnek. Különösen sok
    múlik itt az egyébként is nehezen kivitelezhető bemeneti aluláteresztő
    szűrőn, hiszen a torzítási felharmonikusok a mintavételi frekvenciával
    interferálva   olyan   -  jól  hallható  -  alacsonyfrekvenciás  jelet
    eredményezhetnek,  amelyet  a  kimeneti  aluláteresztő  szűrő  már nem
    küszöbölhet ki.
        Ezek  a  korlátok  csak  ideiglenesek:  a jövő nyilván a digitális
    technikáé.   Bizonyára   a  közeli  években  elkészülnek  már  az  új,
    hipergyors analóg/digitális konverterek, amelyek alkalmasak lesznek az
    eddiginél   nagyobb   feloldóképesség   elérésére  stb.  Amitől  talán
    tartanunk  kell,  az  a túl korai szabványosítás: 14 vagy 16 bit, és -
    mondjuk  -  másodpercenként  50 000 mintavétel. Annak idején semmi sem
    gátolta  a  konstruktőröket abban, hogy túllépjék az ősi DIN 45 500-as
    szabvány  ma  már  bizarrul  szerénynek  hangzó  értékeit. A digitális
    technikában  erre  sajnos  nem  lesz  mód, ugyanúgy, ahogy a mi analóg
    sztereó-korszakunkban  sem  készítenek  operafelvételeket  33  1/3-nál
    lassabban forgó lemezekre, pedig a műszaki haladás megengedné... Az új
    szabványban  a  mintavételi  frekvencia  vagy  a  felbontóképesség nem
    minimális érték lesz, hanem feltétlenül betartandó.

    Egy szonáta, több lemezen

        Egyelőre  azonban  együtt  él a kétféle, sőt háromféle technika: a
    közvetlenül,  illetve  analóg vagy digitális szalagfelvételről vágott,
    de  hagyományos  kivitelű  hanglemez.  És  létezik egy olyan kiadvány,
    amelyet  éppen  e  három módszer összehasonlítására szántak: Beethoven
    Hammerklavier   szonátája,   amelynek   1979.  november  3-án  készült
    felvételét mindhárom módszerrel rögzítette a brit Nimbus cég.
        Ezzel  az  albummal  mindhárom  felvételben  megkapjuk  ugyanazt a
    művészi produkciót - de nem tudhatjuk, hogy melyik melyik. Ahhoz előbb
    meg  kell írnunk a gyárnak, hogy vajon a "system 1", a "system 2" vagy
    éppen  a  "system  3"  volt-e  a  legrokonszenvesebb.  Ezután a Nimbus
    hajlandó lesz közölni a megfejtést.
        Már  az albumhoz mellékelt nyomtatványból kiderül, hogy itt még az
    analógfelvétel    is   különlegesség.   (Sajtószemlémben   annakidején
    tévedtem:  a  Nimbus  nem  a  közvetlen  vágást,  hanem a saját analóg
    eljárását  propagálja. A szerkesztő megjegyzése.) Állításuk szerint 33
    1/3   percenkénti  fordulattal  nem  érhető  el  kellőképpen  alacsony
    torzítás és megfelelően nagy dinamika. Ők mindenesetre 45-ös lemezeket
    készítenek,  és  azzal  dicsekszenek, hogy "Super Analogue" lemezeikre
    még  ilyen  nagy  fordulatszámmal is ráfér oldalanként 29 perc - és ez
    még  33  1  /3  fordulattal  sem  számít  rossznak.  Az albumban tehát
    mindhárom   "system"   45-ös   fordulatú.   Talán   meglepő,  de  ez a
    technika-orientált  kiadvány  még  műélvezetet is nyújt. Úgy találtuk,
    hogy  a  művész,  Bernard  Roberts - bár nem világsztár - kifejezetten
    szépen játszik.
        A  felvételhez a következő technikai eszközöket használták: Calrec
    Soundfield  mikrofon  és  előerősítő,  UHJ sztereo kódoló. A digitális
    berendezés:   Sony   PCM  1600  analóg/digitális  és  digitális/analóg
    kétirányú  egység  (ilyennel  készült  az  első Hungaroton hibridlemez
    is!),  ugyancsak  Sony  BVU  200A  U-matic  kazettás  képmagnó. Analóg
    felszerelésük   egy   76  cm/sec  sebességgel  működő  Ampex  ATR  104
    négysávos,  félhüvelykes  szalagszélességű stúdiómagnóból és Dolby "A"
    zajcsökkentő   egységből   állt;   Ampex  456  Grand  Master  szalagot
    használtak.  A  lemezt  a  világszerte  (nálunk is) jól ismert Neumann
    gépen vágták, csöves(!) vágóerősítővel.
        Mindig  is  tisztában  voltunk  azzal,  hogy  a Hifi Magazin saját
    szubjektív  meghallgatási próbái szükségképpen tökéletlenek, nemcsak a
    résztvevők  eleve  kis száma miatt (ezen úgysem lehet segíteni), hanem
    amiatt is, hogy az ilyen szeánszokon túlságosan gyorsan kell véleményt
    alkotni,  mert  tekintettel  kell  lennünk  egymás  idejére.  Ezért is
    hajtogatjuk  állandóan,  hogy  a  szeánszokon  megmutatkozó  minimális
    különbség  gyakran  sokkal  nagyobb  különbségeket  takar.  (Bizonyára
    számos  olvasónkkal  osztozunk abban a tapasztalatban, hogy az újonnan
    beszerzett    hifi-láncszem    bizonyos    -   esetleg   kellemetlen -
    tulajdonságaira  csak  később, esetleg csak hetek múltán ébredünk rá.)
    Az  eszményi  megoldás  nyilván  az lenne, ha otthon, egyedül, nyugodt
    körülmények  között  fogalmazhatnánk  meg  véleményünket. Most erre is
    módunk  volt.  Hifistákat,  zenebarátokat, hangmérnököket kértünk fel,
    minősítsék a Nimbus-lemezt. Íme.

    Egyéni vélemények

    Degrell László,
    Magyar Hanglemezgyártó Vállalat

        Lemezjátszó  berendezés:  2  db azonos EMT 930/TSD 15 lemezjátszó,
    BEAG   EBE  5302  erősítő,  Telefunken  085A  hangsugárzó.  A  lemezek
    minősítését  a  Hanglemezgyár  mintalehallgató  helyiségében végeztük.
    Legjobb  a  zene  hangminősége,  ha  a  "0. system" van bekapcsolva...
    (Gonosz  megjegyzés  -  a  szerk.)  Ezt  megközelíti  az  "1. system".
    Vélhetően  ez  a  közvetlen  vágás.  A  "2.  system" alapzaja ismerős,
    közép  és  magas  hangjai  torzítottak  (kásás), a zongora tranziensei
    kopottak,  nem  élesek.  Vélhetően  analóg magnetofon felvétele. A "3.
    system"  alapzaja szokatlan, szörcsögő, végig zavaró sípolás hallható,
    tranziensek rendben. Vélhetően ez a digitális magnetofon felvétele.
        1. megjegyzés: a lemezek hangerőssége nem azonos, legnagyobb a "3.
    system", legkisebb a "2. system" felvételén.
        2.  megjegyzés: a barázdákat megvizsgáltam 50/100-szoros nagyítású
    projektoros  mikroszkóppal.  A  mikroszkópi  kép  alapján  is  az  "1.
    system"   a   közvetlen   vágású.   (Hja,  így  könnyű.  A  szerkesztő
    megjegyzése.)
        Összegezve: a Nimbus "1. system"-et övezi a dicsfény.


    Dr. Rétsági György

        Lejátszó  berendezés:  ADC  XLM/III,  SME 3009/II, Thorens TD 124,
    Marantz  4300,  j  BL  100,  Sennheiser 430. Mindhárom lemez technikai
    színvonala jó, alapzaja kicsi, torzítás gyakorlatilag nincs.
        Az  1 . szám hangzása hideg, sőt jéghideg, a zongora magas hangjai
    kissé  "csengenek",  ezalatt  fémes  hangzást értek. Leginkább ennek a
    lemeznek  a  hangzása  különül  el a másik kettőétől. A 2. és 3. lemez
    hangzása  nagyon  hasonlít  egymásra,  mindkettőnek  melegebb, teltebb
    basszusai vannak. Ha mégis választanom kell, nekem a 2. lemez hangzása
    tetszett legjobban.
        Megjegyzés:  A  gyár  által mellékelt irodalom szerint ez egyetlen
    előadás  háromféle  technikával, de azonos időben készített felvétele.
    Ennek  alapvetően  ellene  szól,  hogy  a második lemez első oldalának
    elején   (negyedik   lemezoldal)   a  szonáta  második  ütemének  első
    basszus-akkordja   itt   hibás   (előadási  hiba),  a  két  másikfajta
    felvételen   azonban  ez  az  akkord  hibátlan.  Ezt  csak  úgy  tudom
    elképzelni,  hogy  a  2. felvétel a direkt vágott, ahol tehát utólagos
    javításra nincs mód, a másik kettőn ezt a részt utólag kijavították.

    Dr. Sallai György

        Lejátszó  berendezés:  Ortofon MC 10/STM-72, Radford SC 22/STA 25,
    Spendor BC1.
        Végighallgattam  becsülettel  a  lemezeket, és igyekeztem objektív
    véleményt     kialakítani.     Mindenekelőtt:     Lencoclean    nélkül
    szólóhangszeres  felvételt, egyáltalán: komoly zenét lejátszani vétek!
    (Ez   a  megjegyzés  arra  vonatkozik,  hogy  mindenkit  felkértünk: a
    többiekre való tekintettel ne játssza nedvesen a lemezt. A szerk.)
        Úgy  éreztem,  az  1.  és  3.  felvételi  technika között túl nagy
    különbség  nem  volt.  Talán  az  1.  jobban tetszett, mert dinamikája
    kicsit  nagyobb. A 2. technikát éreztem gyengébbnek a többinél. Mind a
    dinamikában,  mind a "felharmonikusok mennyiségét" tekintve szegényebb
    volt.  Lehet, hogy ez volt az analóg technika? Egyébként ez a gyengébb
    2. technika nekem (illetve a Hungarotonnak) legyen mondva bármikor!

    Szegő András

        Lejátszó  berendezés:  Shure  M 95 EDM, Pioneer P1 540 Quartz PLL,
    Pioneer SX 970, Lenco K 106 L fej hallgató.
        Olyan  nagyon-nagyon  lényegbevágó  különbséget  a  három technika
    között  nem  észleltem.  Mindhármat  technikailag egészen brilliánsnak
    érzem.  Ha  mégis feltétlen választanom kellene a három közül, akkor a
    2.   technikával   felvett  tetszett  legjobban.  Ez  adta  számomra a
    legközvetlenebb élményt, itt éreztem legkevésbé a technikai közvetítés
    jelenlétét,  ennek  a  tónusa  volt  a  "legmelegebb".  Az  elsőt és a
    harmadikat  egy  szemernyit hűvösnek véltem. Hogy ez azért nem egészen
    hajánál  fogva  előráncigált  feltételezés, és nem abból a kényszerből
    született,  hogy  ha  már ideadták ezt a hármat, akkor illenék mondani
    róluk  valamit, azt számomra elsősorban azzal bizonyítottam, hogy mást
    is megkértem, összevissza-sorrendben tegye fel a három felvételt, és a
    másodikat mindig felismertem éppen erről a közvetlenebb tónusáról.

    Ujházy László,
    Magyar Rádió

        Lejátszó  berendezés:  EMT  TSD  15,  BEAG stúdiómonitor. (A Rádió
    csoportvezető     hangmérnöke     csak     élőszóban     tájékoztatott
    tapasztalatairól.  Legjobbnak a "system 1"-et vélte. Úgy érezte, a "2"
    és a "3" nem különbözik jelentősen. - H.I.)

    Zalatnay István

        Lejátszó berendezés: Shure M 95 ED, Lenco 830 DD, Tungsram (dansk)
    3F, KEF Cantata.
        Az  album  feltehetően úgy készült, ahogyan statisztikákat szoktak
    készíteni, t.i. egy előre elhatározott eredmény igazolása céljából. Ez
    a  cél  itt  minden  valószínűség  szerint  a  cég 45-ös fordulatszámú
    lemezeinek  propagálása.  (Bizony  erről  lehet  itt szó. A szerkesztő
    megjegyzése.)   Az   album   valóban  jól  demonstrálja,  hogy  ezen a
    fordulatszámon,  kellő gond mellett és adott műsoranyagon, a különböző
    felvételi  eljárások  közötti  különbség  elhanyagolható.  Ami csekély
    különbséget észleltem, az a következő:
        Az  1.  rendszernél  a  másik  kettővel  szemben  erősebb dübörgés
    "rumble",  hallható.  A 2. rendszer tűnik legkonvencionálisabbnak, bár
    az   átlagnál   ez   is   sokkal  jobb.  A  3.  rendszert  hallottam a
    legtökéletesebbnek.
        Érdekes  volna  ezt  a kísérletet más műsoranyagon és a megszokott
    fordulatszámon hallani. Azt hiszem, a tanulság így is az lenne, hogy a
    lényeges  különbség  nem  az  analóg, direkt vagy digitális eljárással
    készült  lemezek  között,  hanem  a tisztességesen gyártott kevés és a
    tisztességtelenül  gyártott  sok  lemez  között  van.  Ezt  az albumot
    mindenesetre tisztességesen csinálták.

                                      *

        És  most  a  megfejtés:  "system 1": közvetlen vágású, "system 2":
    digitális,  "system  3":  analóg. A tanulság... Tanulság nincs. Nem is
    lehet  hat  adatból  statisztikai következtetésekre jutni. A közvetlen
    vágás három, a digitális két adatközlő szerint a legjobb, egy pedig az
    analógot   szerette   leginkább.   Az   analóg  viszont  két  "második
    szavazatot" is kapott.
        Egy  pillanatig  felrémlett  egy  ígéretes osztályozás lehetősége.
    Akik  mozgótekercses hangszedővel hallgatták a lemezeket, valamennyien
    a  direktvágásra  szavaztak...,  akik viszont mozgómágnest használtak,
    sohasem  szavaztak  arra.  Ez  a  feltevés  akkor dőlt meg, amikor két
    csoporttal is meghallgattuk az albumot.

    Két csoportos meghallgatás

        Az  egyiket  Steinbach  Sándor szervezte meg a Rádióban. (Lejátszó
    berendezés:  EMT  TSD  15,  JBL monitor.) Az értékelést - szakemberhez
    illő  komolysággal  - az OIRT ajánlás szempontjai szerint végezték, és
    előírásos  táblázatba szedték. Amennyire ez a táblázatból kiolvasható,
    inkább a digitális és az analóg felvételre adták szavazatukat - pedig,
    lám: mozgótekercses hangszedőt használtak.
        Hasonló eredményre vezetett az a szeánsz is, amelynek a közönségét
    magam  verbuváltam  össze.  (A többi eredményt és a megfejtést még nem
    ismertem.)  A  társaságban  hatan  voltunk:  két  bölcsész, aki valaha
    komolyan  tanult  zenélni  (zongorista  és  ütős),  egy  mérnök és egy
    technikus,   akik   megszállottan   foglalkoznak   erősítőtechnikával,
    valamint   két  hozzánemértő  őshifis.  A  könnyűzene  kedvelői  enyhe
    kisebbségben  voltak. A lejátszóberendezés az átlagosnál jobb: Ortofon
    VMS 2OXE/II, SME 3012/II, Garrard 401, SRPP Anzai + EA 057, HS 40/mod.
    Egy  előítélet:  a  kísérőfüzet  áttanulmányozásából  kiderült, hogy a
    "Szuper Analóg" eljárással készült felvételhez Dolby "A" zajcsökkentőt
    használtak, s így a kísérletet nem éreztük elég tisztának. Az általunk
    ismeretlen zongoristában sem bíztunk túlságosan.
        Talán  előítéleteink is belejátszottak abba, hogy a három felvétel
    egyikét   sem   találtuk   kiemelkedően  jónak.  Persze  a  zongorista
    billentésén nagyon sok múlik, valamint azon is, hogy a hangmérnök hova
    helyezte  a  mikrofonokat.  Mégis,  úgy tűnt, hogy a basszus mindhárom
    felvételen  erőtlen,  hangszínszabályzó  vagy nagy hangerő után kiált.
    (Mi  közepesnél  kisebb  hangerővel próbálkoztunk.) Végképp nem tudtuk
    mentegetni   a  csodalemez  elképesztően  magas  zajszintjét.  A  néma
    befutóbarázdák  után  -  pedig  az  egyik  felvételhez  állítólag  nem
    használtak  magnót  - annak rendje és módja szerint mindig elkezdődött
    ugyanaz   a  barátságos  sistergés,  amelyet  a  keleteurópai  lemezek
    kedvelői oly jól ismernek.
        A  kísérlet  mégis sikerült: minden összebeszélés nélkül meglepően
    éles  különbségeket  észleltünk  a 3. számú - tehát, mint kiderült, az
    analóg   -,   illetve  a  két  első  felvétel  között.  Hogy  ezeket a
    különbségeket  ki  miként  értékelte,  az  más  lapra  tartozik,  de a
    megfigyelések  egymástól független leírásai nagymértékben egybevágnak.
    Az  1 . és a 2. számú felvételek között nem éreztünk erős különbséget.
    Íme a megfigyelések eredményei, felvételenként és személyenként:

    1. (Direktvágás)
    Mindjárt  az  elején  természetellenesen  kopogó  magas hangok. Kicsit
    fémes  hangzás. Nem az igazi. * Gyenge mély. Kevés dinamika. Szegényes
    hangzás.  Zajos  is.  Emlékeztet  a  hazai lemezek ama tulajdonságára,
    amelyet  L.  E.  muzikológus  párna-hatásnak  nevezett  el.  (Mintha a
    mikrofont  egy  láda  mélyére  rejtették  volna, és rátettek volna egy
    párnát.)  Mintha  kissé  torzítana  is  valahol  a  két  vonalas oktáv
    magasságában.  * Mintha torzítana, nem elég tiszta. Zajos, nem különül
    el  jól a magas-közép-mély. * A mély és középmély alátámasztása gyenge
    mindhárom   felvételen.   Legbántóbb   az  1  .  számúnál.  *  És  egy
    ellenvélemény:  Az  1. és 2. számú között nem tudok különbséget tenni.
    Kitűnő. Gépi hang nem szólhat jobban.

    2. (Digitális)
    Az  első  ütemnél ez is túl éles volt. Utána azonban kialakult. Sokkal
    realisztikusabb  a zongorahang. De ennek a magas hangjai sem csengenek
    eléggé.  Ha  a  hangszer  valóban Steinway, baj van, a felvételen szép
    Bösendorfer-hangot  hallottam. * Kiegyenlített hangkép. Jó dinamika. *
    Egy  fokkal tisztábbnak tűnik, mint az 1. számú. Sajnos ez is zajos. *
    Mintha  kevésbé  lenne  zajos  mint  az  1.  Tisztább, zongorább hang.
    Analitikusabban  választja szét a különböző magasságú hangokat, a zene
    jobban követhető. Esetleg ez a legjobb. * Zeneibb mint az előző, de ez
    is  bántóan  erőtlen.  *  A  hatodik  tesztelőtől  ez is a legmagasabb
    osztályzatot kapta.

    3. (Analóg)
    Ez  látszik  a  leghűbb  zongorahang-felvételnek  - de a magas hangok,
    főleg fortéban, itt is kapnak valami természetellenes csengést. Kicsit
    sok  a visszhang. A darab első üteme mindhárom esetben el van tolva. *
    Ez hangzik a legjobban a három közül. Jó összkép, plasztikus. * Nagyon
    energikus  hangzás, szinte durva. Mintha csökkent volna a mély hiánya.
    Az  erőteljesen  leütött  magasak egészen üvegesen csengenek; ez lehet
    erény,  de  lehet  torzítás  is.  Vagy ezt szeretem, vagy ezt utálom a
    legjobban,  még  nem tudom. Arra gondolok, ez lehet a közvetlen vágású
    felvétel  (az  ember  nem  képes  lemondani a találgatásról), de akkor
    miért ilyen borzasztó nagy a zaj? * Ez csilingel a legszebben, viszont
    nem  olyan  lágy,  mint  a  2.  volt.  Vagy  az,  vagy  ez  a legjobb.
    Mindenesetre  ez  a  legdinamikusabb.  A zaj bántóan erős. * Jó kemény
    hangzás,   egyértelműen   ezt   választom.  Utána  a  2.  következik a
    rangsorban. * Hatodik tesztelőnk szokása szerint ellentmondani látszik
    a  többieknek:  "Nem  is  hasonlít az előző két zenére. Elektronikusan
    manipuláltnak tűnik. Minden túlzott!"

        Összefoglalóan  megállapíthatjuk,  hogy  a  társaság  az  első két
    felvételt  hasonló karakterűnek vélte (de a kettő közül határozottan a
    digitális  fölényére szavazott). Döntő jellegkülönbséget a harmadiknál
    -  az  analógnál  -, állapítottunk csak meg, és e felvétel hívei enyhe
    fölényben  voltak. A társaság valamennyi tagja többször hallgatott már
    zenét a teszt színhelyén.

    Mégis valami tanulság

        Ha  a  csoportokat (melyek akarva, nem akarva, egymást befolyásoló
    tagokból   álltak)  egy-egy  személynek  vesszük,  mindhárom  "system"
    ugyanannyi  szavazatot  kapott.  (A  Rádió csoportjának jelentését úgy
    értelmeztük,   hogy   két   első   helyezettjük   volt.)   Matematikai
    statisztikáról  persze szó sem lehet, de annyit azért mégiscsak nagyon
    valószínűnek tarthatunk, hogy a három Nimbus-felvétel között nem lehet
    drámaian éles értékkülönbség.
        Továbbra  is  kétséges,  hogy  a  Nimbus-lemezek vajon megfelelően
    reprezentálják-e  a  három  eljárást. Erre a kérdésre Martin Colloms a
    Hi-Fi  Answers  szeptemberi  számában  határozott  nemmel felel. (Nála
    egyébként  a  közvetlen  vágású nyer, utána az analóg következik, majd
    nagyon szorosan a nyomában a digitális.) Beszámol a Sony PCM 1-gyel és
    PCM  1600-zal  végzett  saját  kísérleteiről,  és azt a következtetést
    vonja  le,  hogy  a  Nimbus  mérnökei nem megfelelően készítették el a
    digitális  felvételt.  Ha  mármost Colloms vizsgálataihoz hozzátesszük
    Degrell  László  mérését  - hogy tudniillik a Nimbus cégnek oly kedves
    "Super  Analogue"  technikával  készült  felvételt nagyobb dinamikával
    vágták(!!!)  -,  akkor  bizony  aligha szavazzuk meg a fair play díjat
    ennek a szép angol albumnak.
        Ne siessük el tehát a következtetést. Szeánsz-sorozatunk mindössze
    azt  sugallja,  hogy  minden  technológiával  lehet  elfogadható hangú
    lemezt  készíteni.  Kérdéses  azonban,  hogy a Nimbus albuma csakugyan
    méltóképpen    reprezentálja-e    mindhárom   technológiát.   Egyelőre
    mindenesetre  ez az egyetlen ilynemű összehasonlító felvétel, amelyről
    tudunk.  Ezzel kellett beérnünk, amíg a Hungaroton - immár 85 forintos
    - Csajkovszkij lemezére vártunk.

                                                              Horváth Iván