Bemutatjuk



        Ebben a rovatunkban olyan készülékek tesztjét közöljük, amelyekkel
    a hazai hifi-kedvelők a boltokban is találkozhatnak. A méréseket Dankó
    Emil,  Sólymos   Antal   és   Szalai   Lajosné   végezte,   a   Magyar
    Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet műszerparkján. Auditív ítéletünk  a
    Hifi Magazin  kollektív  véleményét  tükrözi,  teljesen  elfogulatlan,
    mindazonáltal -  mint  bárki  másé  -  szükségképpen  magán  viseli  a
    szubjektivitás jegyeit. Műsoron: a Tesla MC 400, a Pioneer  PL-100  és
    az  Akai  AP-D30  jelű  lemezjátszók,  a  Videoton  Aida  fantázianevű
    rádió-erősítője  hangdobozokkal  és  egy  fono-előerősítő,  a  Dinamik
    SR-01.

        Kezdjük egy keresztrejtvénnyel. Három új lemezjátszót mutatunk be:
    egy Teslát, egy Pioneert és  egy  Akait.  Mindhárom  cégnek  volt  már
    nálunk forgalomban egy-egy hifi-lemezjátszója, így  hát  az  új  gépek
    nemcsak egymással versengenek, hanem saját -  itt-ott  még  kapható  -
    elődeikkel is. (Hogy a keresztrejtvény vízszintes és függőleges  sorai
    összeálljanak,    érdemes    előszedni    1.     és     3.     számunk
    lemezjátszó-tesztjét.)
        Az MC 400 a litoveli Tesla gyár új  modellje.  Sokban  hasonlít  a
    régi NC 440-eshez, de differenciáltabb felépítésű, és jóval drágább is
    amannál.  A  Pioneer  viszont  olcsóbb  készülékkel   jelentkezik:   a
    PL-100-assal,  a  roppant  sikeres,  pult  alól  árusított   PL-200-as
    kisöccsével. A családi vonások itt is letagadhatatlanok. Ezzel szemben
    az Akai AP-D30 egészen más famíliához  tartozik,  mint  a  jól  ismert
    AP-100C.


    

    A  keresztrejtvény  vízszintes  sora.  Balról  jobbra:  Akai, Pioneer,
    Tesla.


    TESLA MC 400

        Szuperszuprafon   ide,   Hiperszuprafon   oda,   a   csehszlovákok
    "csúcslemezjátszója" mégiscsak abból profitált volna a  legtöbbet,  ha
    teljesen új konstrukcióval váltották volna fel. A tervezők azonban úgy
    jártak el, mint a mesebeli okos leány, amikor azt mondták neki: "gyere
    is, meg ne is, hozzál is, meg ne is".  Mert  javítottak  ugyan  a  gép
    felépítésén,  ellátták  ugyan   komplett   automatikával   -   viszont
    érintetlenül átemelték a Supraphonok legkritikusabb részegységét, a VM
    2101 típusú hangszedőt,  azzal  a  bizonyos,  csálén  álló  fejjel.  A
    hangképtől így nincs mit várnunk, csupán azt kell eldöntenünk, hogy  a
    praktikum és a nagyobb stabilitás  mennyiben  indokolja  a  másfélezer
    forintos áremelést. Az MC 400  ugyanis  harminc  híján  7000  forintba
    kerül. Ami pedig a megjelenését illeti... Hogy távol-keletinek nézzük,
    attól még nagyon távol kelleti magát. Különösen  a  két  japán  modell
    mellett.
        Pedig az MC 400-as  valóban  nem  találunk  jobb  szót  -  igényes
    készülék. Mindenekelőtt: függesztett felépítésű, tehát a  műanyagdoboz
    belsejében egy rugókra állított fémlap tartja a tányért és a hangkart.
    Mint tudjuk, az ilyen konstrukció általában kevésbé érzékeny  a  külső
    zajokra - érdemes összehasonlítani az új  és  a  régi  gép  akusztikai
    visszahatásáról készített diagramot.
        Aztán, a tányér még mindig a két és  fél  kilós:  jóval  nehezebb,
    mint a filigrán japán gépeké. Kár, hogy a gumiszíj is megint a régi, a
    négyzet keresztmetszetű. Úgy látszik, hogy ez a Tesla "trade mark"-ja,
    noha  nem  világos,  milyen  előnyt  várnak  tőle.  Lehet,   hogy   az
    újítómozgalom sodrában  egyszer  valaki  mégiscsak  a  homlokára  bök:
    "hopplá, mi lenne, ha megpróbálkoznánk egy lapos meghajtószíjjal"?
        A szinkronmotor négy tekercsét tirisztoros áramkör kapcsolgatja  a
    megfelelő ütemben. A motor percenkénti fordulatszáma 240, illetve 324.
    A vezérlő jelet egy 9 tranzisztoros áramkör szolgáltatja. Ugyanezen  a
    panelen  kapott   helyet   a   +24V-os   egyenfeszültséget   előállító
    egyenirányító-   és   szűrő-egység.   A   fordulatszám   természetesen
    finomszabályozható,  a   ködfénylámpával   megvilágított   stroboszkóp
    segítségével. A  készüléket  külön  hálózati  kapcsolóval  látták  el;
    bekapcsolásakor lámpa gyullad ki az előlapon.
        Külön  irányváltós  motor  mozgatja  a  hangkart,  egy   szenzoros
    vezérlésű elektronika irányítása nyomán. Ez  az  áramkör  külön  lapra
    épült, és 4 IC-t (2xMH 7420,  2xMH  7400),  valamint  15  tranzisztort
    tartalmaz.
        Az automatika teljes. Beállítjuk, hogy 30, 25 vagy  17  centiméter
    átmérőjű lemez szélén landoljon-e a tű, és innen kezdve a  lemezjátszó
    egy gombnyomásra (pardon: gomb-érintésre) indít, lejátszik, befejezi a
    játékot és helyére teszi a kart - talán még kritikát is ír a lemezről,
    ha szépen megkérjük rá. Természetesen nem muszáj megvárni, míg a tű az
    utolsó  barázdába  ér:  a  Stop  gombbal  bármikor  megszakíthatjuk  a
    játékot.  Amit  nem  tesz  meg  az  automatika:  nem  kapcsolja  ki  a
    készüléket, pedig "ha már - akkor már".
        Azonkívül az MC 400 egy  kissé  önfejű.  Nemigen  hagyja  magát  a
    hagyományos módon, manuálisan kezelni. A magnós például, aki  a  lemez
    műsorában válogatva gyorsan szeretné eldönteni, mit vegyen fel, bizony
    hamar türelmét vesztheti. Mert a hangkart nem emelhetjük le  kézzel  a
    tartóbakról, mert ezt az automatika végzi; szép komótosan viszi a kart
    a befutó barázda fölé. Ugyanez a helyzet akkor is, amikor  a  hangkart
    vissza szeretnénk tenni  a  helyére.  Akiknek  viszont  a  lemezjátszó
    afféle "szükséges rossz", valószínűleg örömmel fogadják, hogy csak egy
    szenzorkapcsolót kell megérinteniük, és már ülhetnek is a fotelba.
        Az "S" alakú hangkart ebben a készülékben már végleg  rögzítették,
    nem lehet kiemelni a futóműből, mint az NC  440-eséből  lehetett.  (Ez
    megerősít bennünket abbeli véleményünkben, hogy az önálló futóművek és
    hangkarok szubjektív tesztjére idehaza még nemigen érett meg az  idő.)
    A kar kiegyensúlyozására és  egyben  a  tűerő  beállítására  egyetlen,
    rugalmasan felfüggesztett ellensúly szolgál.  Az  ellensúlyon  azonban
    néhány  rovátkán  kívül  semmiféle  jelzést  nem  találunk,  azaz  nem
    tüntetik fel a tűerő-értékeket. Ha változtatni kívánunk a tűerőn,  elő
    kell kotorni a  használati  utasítást.  Nagyon  praktikus  viszont  az
    antiskating:   mágneses   rendszerű.   A   kar   tövénél   elhelyezett
    forgatógombbal  lehet   szabályozni,   skálabeosztása   jól   látható,
    áttekinthető.
        A fejszerelvény (headshell)  ugyanaz,  ami  volt:  "a  múlt  átkos
    öröksége", egy kioldható, csavarosan rögzíthető, módfelett bizonytalan
    állapotú   jószág,   amely   valamiféle   sovinisztikus   okból    nem
    csereszabatos az általánosan elterjedt SME-típusúval.  Még  szerencse,
    hogy a hangszedőt rögzítő  két  csavar  lukja  a  nemzetközi  szabvány
    szerinti fél collnyira van egymástól.  Elvégre  fúrhatták  volna  őket
    egymástól 10 vagy 11 milliméternyire is...
        A hangszedő jelét 110 centiméter hosszú, árnyékolt kábelen vezetik
    ki  egy  5  pólusú  csatlakozódugóra.  Jelet  csak  akkor kapunk, ha a
    készülék éppen lejátszik, különben automatikusan "süketít".
        A gyári specifikáció meglehetősen szűkszavú,  de  azért  valamivel
    bőbeszédűbb, mint a Néma Barátok.

    

    Tesla MC 400: ami a hangkaron megváltozott az előző modellhez képest


    

    Tesla MC 400, alulnézetben


    

    Tesla  MC  400  tányér  nélkül.  Jól  látható a két motor - az egyik a
    hangkart   mozgatja   -,   valamint   a   kar-tányér   rendszer  három
    felfüggesztési pontja.


    Pioneer PL-100

        Ránézésre szinte semmi különbség a "kicsi"  és  a  "nagy"  Pioneer
    között.  Nem  is  változott  más,  csak  a   futómű,   amely   ezúttal
    szíjhajtású, nem pedig Direct Drive. Ez nem tűnik  nagy  veszteségnek,
    viszont  így  kétezer  forinttal  kevesebbet  kérnek  a   készülékért;
    várhatóan 5400,- forintba fog  kerülni.  Jó  vételnek  látszik  hacsak
    nincs valami csúnya légy a levesben.
        Nézzük hát először azt, amiben az új gép eltér a  PL-200-astól.  A
    tányér, sajnos, valamivel könnyebb, egy kilós helyett  most  már  csak
    hetven  dekás,  és  egy  egészen  piciny,  egyenfeszültségről  táplált
    szervómotor hajtja meg, gumiszíj közvetítésével. Az  egyenfeszültséget
    (±12V) tranzisztoros  stabilizátor  állítja  elő.  A  BA  808  jelzésű
    szabályozó áramkört, amely egy 25D947 típusú Darlington-tranzisztorral
    működik,  beleépítették  a  motor  burájába.  Amennyire  a  mérésekből
    megítélhetjük, ez a konstrukció bevált: a nyávogás és a  zaj  egyaránt
    csekély.
        Egyetlen dologtól félünk, attól,  hogy  a  pici  motor  idő  előtt
    elhalálozik. Nincs ugyan róla semmiféle információnk, csak  gyanítjuk,
    hogy nem lehet annyira hosszú életű e  földön,  mint  egy  közönséges,
    robusztus,  hálózatról  üzemelő  motor.  A  meghajtást   egyébként   a
    hangkarral  kapcsolhatjuk  be.   A   fordulatszám   finomszabályozható
    (mindkét sebességen ugyanazzal a gombbal), a stroboszkópon pedig 50 és
    60Hz-re egyaránt ott  vannak  a  rovátkák  a  tányér  alján.  A  japán
    exportdinamika ismeretében gyanítjuk, hogy ha  a  Marson  történetesen
    40Hz-es  volna  a  hálózati  frekvencia,  hát  további  osztásokat  is
    találnánk a PL-100-as tányérján.
        Innen kezdve minden ugyanaz, mint  a  PL-200-ason.  Igaz,  hogy  a
    burkolat itt is tojáshéj, mint a többi  olcsó  japán  gépen,  de  ezen
    belül rugalmasan,  közös  fémvázra  függesztik  fel  a  tányért  és  a
    hangkart. A lemeztányér most is süllyesztett kivitelű.
        A  hangkar  "S"-alakú,  statikusan   kiegyensúlyozott.   A   tűerő
    ellensúllyal állítható, a legkisebb osztás 1mN. A shell  természetesen
    SME-rendszerű, fél coll távolságú lyukakkal.  Az  antiskating-beállító
    korongot a kar tövében találjuk (egyetlen skála van rajta), a  karlift
    szomszédságában. A futóművet,  mint  említettük,  a  hangkarral  lehet
    bekapcsolni. Amikor a lemez utolsó barázdájához ér a tű, működésbe lép
    az automatika, helyére teszi a kart és leoltja maga után  a  villanyt.
    (A PL-200-ason ezt játék közben is elő lehetett idézni a Cut gombbal)
        A  hangszedő  ismét a PC-110/II., a PN-110/II. tűvel. A tűhegy kúp
    alakú, lekerekítési sugara 13µm. A hangfrekvenciás vezeték körülbelül
    másfél  méteres,  RCA-dugók  vannak  a  végén,  de mellécsomagolták az
    "Y"-átalakítót   is,   vagyis   egy   olyan   toldalékot,   amely  két
    RCA-lengőhüvelyt  vezet  át  egy  5  pólusú  csatlakozódugóba.  Mind a
    kábelen, mind a toldalékon külön földelővezetéket találunk; az utóbbit
    még  egy  parányi  krokodilcsipesszel  is ellátták, hogy ráköthessük a
    földvezetékre.

    

    Diplomatatáska,  kinyitva  -  a  Pioneer  PL-100-as. A tulajdonképpeni
    lemezjátszó (a felfüggesztett rendszer) a táska alján látható


    AKAI AP-D30

        Ez a lemezjátszó semmiben sem hasonlít az AP-100C-hez. Egészen más
    famíliához tartozik. Ízlés  dolga,  hogy  szép-e,  görbült  idomaival,
    pultszerű előlapjával. Nekünk nem tetszik, habár praktikus dolog, hogy
    szinte  az  összes  kezelőszervét  kivitték  az  elejére,  mégpedig  a
    lecsukott plexitetőn kívülre.
        Már-már hajlandóak volnánk "igényesebbnek"  titulálni,  nem  is  a
    direkthajtás miatt, hanem hogy  a  doboza  olyannyira  nagy,  dehát  a
    tojáshéj tojáshéj marad, akár  tyúk  rakta,  akár  lúd.  És  bizony  a
    tervezők erre a tojáshéjra  építettek  mindent:  egyéb  vázszerkezetet
    hiába is keresnénk benne. Az ilyen gépek általában igen  érzékenyek  a
    külső zajokra - de ne ítéljünk előre, várjuk meg a méréseket.
        A   direkthajtást   itt   egyenáramú   szervomotor   szolgáltatja,
    típusszáma DDM-6C. A vezérlő elektronika bonyolultabb a megszokottnál,
    és két TA 75458 típusú IC-n kívül még 15  tranzisztort  is  tartalmaz.
    Van a készüléken fordulatszám-finomszabályzás és  stroboszkóp  (50  és
    60Hz-re egyaránt, a tányér szélére marva).
        Ezt  a  masinát  is  úgy  kell  bekapcsolni,  hogy  a  hangkart  a
    lemezbarázdák  fölé  visszük.  A  karliftet  egészen  elől   találjuk,
    egyvonalban a fordulatszámváltóval és finomszabályozóval,  valamint  a
    Return gombbal. Ha  ezt  megnyomjuk,  megszakad  a  játék,  és  a  kar
    visszatér a helyére - mint  ezt  a  lemez  lejátszása  után  amúgy  is
    megteszi.
        A végkikapcsolás módja igen szellemes. A  kifutó  barázdák  fölött
    járó hangkar nem egy  mechanikai  rendszert  taszít  meg,  hanem  -  a
    rászerelt piciny mágnes révén - egy reed relét működtet,  az  meg  egy
    elektromágnest, amely  aztán  mozgásba  hozza  az  automatikát.  Ez  a
    módszer megkíméli a hangszedőtűt,  hiszen  annak  így  nem  kell  erőt
    közvetítenie. Egyébként ugyanezt az elektromágnest aktiválja a  Return
    gomb is, ha megszakítjuk a műsort. A kikapcsoló szerkezet  "csendesít"
    is, azaz földre zárja a hangszedő jelét. Erre itt szükség is van, mert
    különben  egy  jól  észlelhető  fütyülés  és  kattanás  kíséri  a  kar
    visszahelyezésének műveletét. (Reméljük,  hogy  ez  csak  az  általunk
    vizsgált, de előzőleg már mások által szétszedett és  összerakott  gép
    jellemzője.)
        A  hangkar  "S"   alakú,   a   tűerőt   egy   egészen   rugalmasan
    felfüggesztett ellensúllyal állíthatjuk,  2,5mN-nal  kezdve.  A  shell
    természetesen  SME-típusú,  a  csavarlyukak   fél   collnyira   vannak
    egymástól, tehát bármilyen - szabványos -  hangszedőt  fogadhatnak.  A
    hangszedő beállításához támpontot ad a  lemeztányér  gumiborítása:  ha
    fordítva tesszük fel, vékony,  koncentrikus  köröket  látunk  rajta  a
    központi csap körül. Ez a túlnyúlás ellenőrzésére szolgál. Ha egyenest
    húzunk a hangkar csapágyától a tányércsapágyon át a tűhegyig, akkor  a
    tűnek a 15mm átmérőjű kör fölött kell állnia.
        A PC-90  típusú,  mozgómágneses  hangszedő,  legalábbis  méréseink
    alapján, igen jónak látszik, és sokkal inkább  hasonlít  a  Lenco  830
    DD-be szerelt Akai APC-4 hangszedőre, mint az Akai AP-100C pickupjára.
    Csaknem bizonyosan az Audio-Technica  gyártmánya,  erre  utal  a  Dual
    Moving Magnet megjelölés. (Eszerint két piciny mágnest mozgat a tű.) A
    hangfrekvenciás kábel másfél méter hosszú, és 5 pólusú  csatlakozódugó
    van rajta.

    

    Akai AP-D30: az automata lemezjátszó lelkivilága


    

    Valószínűleg az Audio-Technica modellje: az Akai AP-D30 hangszedője.


                                      *

        Lassan kitöltöttük tehát a keresztrejtvényt. Különösen érdekesek a
    függőleges sorai, mármint hogy mi a különbség ugyanazon cégek  régebbi
    és újabb modelljei között.
        A Tesla jobbat és drágábbat kínál az előzőnél, de a műszaki adatok
    csak  részben  támasztják  alá  a  gyár  ambícióját.  A  nyávogás  nem
    csökkent, a zaj pedig talán valamivel  még  nagyobb  is.  Egyértelműen
    szebb lett viszont az akusztikai visszahatás görbéje; valószínű,  hogy
    az új gépet nemigen fogja  zavarni  a  lépészaj,  és  nem  lesz  olyan
    "gerjedékeny", mint elődje volt. Ha ehhez még  figyelembe  vesszük  az
    automatikát  is,  belátjuk,   hogy   jogos   a   másfélezer   forintos
    árdifferencia - de csak annyiban, hogy mondjuk az NC  440-es  az  idők
    folyamán éppen ennyit veszített értékéből, és mostantól kezdve  az  MC
    400-as lehetne az 5400,- forintos Tesla...
        Drágábbat ajánl az Akai is, habár a pontos árat még nem  ismerjük.
    Elvárnánk,  hogy  legalább  a  specifikációjának  eleget  tegyen,   de
    csalódunk.  A  nyávogása   kifejezetten   magas,   legalábbis   a   mi
    példányunké, és láttunk már csendesebb készüléket is -  habár  a  zaja
    valamivel  kisebb,  mint  az  AP-100C-é.  Az   akusztikai  visszahatás
    diagramja, groteszk, az első nagy csúcs szinte kiszalad a papírról, és
    feljebb is bőven akadnak rezonanciák. Ebből a szempontból a  régi  gép
    még valamivel jobb volt, talán mert nem építették ilyen nagy  dobozba.
    Ezzel szemben csak jót mondhatunk a  hangszedőről.  Frekvenciagörbéje,
    áthallása korrekt, letapogatóképessége mindkét  módszerrel  mérve  jó,
    torzítása alacsony. És ne feledjük, hogy  a  lemezjátszók  hangképéért
    elsősorban a hangszedő felel...
        Míg a Tesla és az Akai fölfelé akar hágni az árlétrán,  a  Pioneer
    egy  büdzsé-modellt  kínál,  amelytől  tehát  elvben  csak  szerényebb
    paramétereket várhatunk. Mit tesz isten, éppen ez a gép  veri  meg  az
    elődjét  és  persze  két  vetélytársát  is  a  legbiztosabban.   Zaja,
    nyávogása - mérve az összes  többiénél  alacsonyabb  (habár  később  a
    meghallgatás során egyszer  előfordult,  hogy  a  PL-100-ast  nyávogni
    hallottuk). Akusztikai visszahatása nem pontosan olyan karakterű, mint
    amilyen a nagyobbik Pioneeré volt; talán nem jobb, de nem is rosszabb.
    A hangszedője kismértékben  eltérően  viselkedett  ugyan,  mint  az  a
    példány, amelyet a PL-200-ban találtunk, de ezt a  gyári  "szórás"  is
    magyarázhatja. Ugyanígy persze elképzelhető, hogy  a  futóműből  pedig
    különlegesen jó példány került a kezünkbe, "oroszlánt fogtunk a birkák
    között",  de  a  PL-100-as  lemezjátszóról  így  is   nagyon   jók   a
    benyomásaink.
        Csak azért a pici motorért ne kellene aggódnunk...

    

    

    

    

    Az 1 kHz-es négyszögjel átvitel oszcillogramjai: 1. Tesla, 2. Pioneer,
    3. Akai.


    Szeánsz

    

        Elvben  kétféleképpen  láthatunk  a dologhoz. Vagy egy jól ismert,
    "semleges"  etalonhoz  mérjük az újabb modelleket (hogy meghatározzuk,
    milyen a hangjuk karaktere), vagy pedig körmérkőzés-szerűen párosítjuk
    őket   (így   könnyebb   eldönteni,   hogy   kinek   melyiket  érdemes
    megvásárolnia). Melyik módszert válasszuk?
        Könnyű volna  rávágni,  hogy:  mindkettőt,  párhuzamosan.  Ámde  a
    vizsgálatra szánt készülékeket mi csak rövid időre kapjuk meg,  és  ez
    így is van jól, különben már a pincénk-padlásunk dugig  megtelt  volna
    High Fidelityvel. A  legtöbbször  tehát  csak  az  etalonjaink  vannak
    kéznél, ezekhez hasonlíthatjuk  az  új  termést.  Emlékszünk  ugyan  a
    régebbiek hangjára is, dehát az emlékek csalókák: a legjobb mindig  az
    A-B teszt.
        Ezért vagyunk most viszonylag  szerencsés  helyzetben.  Ugyanis  a
    három hangszedő közül, amelyet meg kell hallgatnunk, kettő már volt  a
    kezünkben, és ha helyes az a feltevésünk, hogy a lemezjátszó hangjáért
    elsősorban a pickup felel, akkor mostani szeánszunkat  közös  nevezőre
    hozhatjuk a régebbiekkel - szinte valamennyivel. A  Tesla  VM  2101-es
    hangszedője még legelső, nagy körversenyünkön szerepelt (HFM 2.  szám,
    81-83. oldal), a Pioneer PC-110/II-essel pedig akkor ismerkedtünk meg,
    amikor 3. számunkban a PL-200-ast és a Tayát mutattuk be Olvasóinknak.
    Csak a 4.  számunkban  elővezetett  Hitachit  nem  tudjuk  közvetlenül
    rákötni eddigi lemezjátszó-tesztjeink füzérére.
        A három új lemezjátszót egyébként egymással  is,  etalonunkkal  is
    összemértük, és mindkét módon ugyanarra az eredményre jutottunk.

    Tesla MC 400

        Két  év  nagy  idő.  Újabb  gépek,   újabb   hangszedők   kerültek
    forgalomba;  közben  a  mi  fülünk  is  kényesebb  lett  -   Olvasóink
    remélhetőleg nem róják fel nekünk, hogy a VM 2101-es  hangszedővel  ma
    sokkal-sokkal  kevésbé   rokonszenvezünk,   mint   annakidején,   első
    lemezjátszó-szeánszunkon. (Valójában akkor is csak azért  érhetett  el
    előkelő  helyezést  a  versenyben,  mert  túlságosan  gyönge  volt   a
    konkurencia. Azóta meg elég gyakran hallottuk.)
        Van  a  VM  2101  hangjában  valami   irgalmatlan:   beleharap   a
    dobhártyába. Mind a mélye, mind  a  magasa  "forszírozott",  tolakodó,
    elfedi a zenét - a  hangszedő  mindenáron  maga  akar  szólni.  Érdes,
    szőrös, sziszegő hangképet ad, természetességnek a nyomát sem  találni
    benne. Értelmetlenné válik az A-B teszt, hiszen már első átkapcsolásra
    mindenki kitalálja, melyik a Tesla. Pedig a  másik  két  hangszedő  is
    olcsó, és távolról sem tökéletes.
        Sokkal óvatosabbak vagyunk már annál, semhogy ki merjük jelentem a
    Tesla hangképe senkinek  sem  tetszhet.  Túlságosan  is  sok  a  rossz
    gépzene, és túlságosan sok fül szokott  már  hozzá.  Azt  azonban  meg
    merjük kockáztatni, hogy a Tesla hangképe legfeljebb könnyűzenére  jó,
    abból is főleg a "klasszikus  kvartettre",  azaz  szóló-,  ritmus-  és
    basszusgitárra meg dobra, továbbá szintetizátorra és hasonlókra. Rossz
    értelemben vett magnós-hang.
        Csak hát - mert  erre  azért  még  jól  emlékezünk  -  a  magnósok
    szeretnek szabadon és  fürgén  navigálni  az  LP-k  teljes  felületén,
    keresve a számot, amit felvenni érdemes. Márpedig az új Tesla  nemigen
    ért egyet ezzel a módszerrel. Őt azoknak szánták,  akik  megnyomják  a
    Start gombot, szépen  odabandukolnak  a  fotelhez,  belesüppednek,  és
    türelmesen  várják,  hogy  az  MC  400-as  végigcsinálja  a   kötelező
    szertartást, és végre felcsendüljön a szimfónia...

    Pioneer PL-100

        Aki arra számított, hogy a kis Pioneer hasonlóan szól  a  nagyhoz,
    nem csalódik. A  hasonlóság  fennáll,  noha  a  hang  mégsem  teljesen
    ugyanolyan. Igaz,  éppen  az  előbb  mentegetődztünk  amiatt,  hogy  a
    régebben tesztelt modelleket többé már nem tudjuk előszedni - de  most
    kivételesen  alkalmunk  nyílt  rá,  hogy  a   PL-100-as   hangszedőjét
    belepróbáljuk a PL-200-asnak abba  a  példányába,  amelyet  egy  évvel
    ezelőtt vizsgáltunk. Semmi kétség, a két PC-90 közül  a  régebbi  szól
    jobban. Ez lehet csupán a szokásos gyári "szórás" műve,  de  az  sincs
    kizárva, hogy a gyárban már eleve válogatják a hangszedőket:  az  első
    "eresztés" megy a drágább készülékekbe, a második az  olcsóbbakba,  és
    ami marad, azt kinevezik tartalékalkatrésznek.
        A PL-100 még így sem szerepelt rosszul. Viszonylag  kiegyenlített,
    kissé mélytónusú hangképe van, a magas hangok hiánya  csak  néha  kelt
    hiányérzetet. A közepe  egy  kissé  kusza,  definiálatlan,  helyenként
    érezhetően torz. Nagyerejű passzázsokon ez a hangszedő is  "kifullad",
    nem szolgáltat teljes  dinamikát  (helyesebben:  számunkra  nem  kelti
    annak érzetét).
        Mindent  összevetve  azonban,  ez  a  lemezjátszó   is   kiforrott
    konstrukciónak nevezhető: ez  az,  amit  a  Pioneer  ennyiért  kínálni
    hajlandó. Tisztességtudó gépnek látszik. Isten adjon hosszú  életet  a
    motorjának.

    AKAI AP-D30

        Tényleg elég jó hangszedője van. Ízlés dolga, jobbnak tartsuk-e  a
    PL-100-asnál;  a  hangkaraktere  mindenesetre  határozottan   más.   A
    középtartományban jól  "megfogott",  viszonylag  tiszta,  és  ezzel  a
    mostani három hangszedő  közül  az  Akai  (avagy  Audio-Technica)  az,
    amelyik a leginkább emlékeztet a Sonus hangjára. Zenéjéből azonban túl
    hamar elfogynak a mélyek és a magasak; a mélyek különösen. Így  aztán,
    amikor összehasonlítjuk a kissé "loudness"-es Pioneerral, az ember  az
    öklét harapdálja, mert nem tudja, melyiket szeresse. Talán annyit még,
    hogy a két lemezjátszó közül az Akai természetesebben reprodukálja  az
    akusztikus hangszereket, és hogy szerintünk a zenehallgatók többsége -
    mégis a Pioneert választaná. Amely, mellesleg, olcsóbb is.


                                     ***

    DINAMIK SR-01 fono-előerősítő

    

        Miközben mi még csak terveket szövögetünk  arról,  hogy  gyártatni
    kéne  egy  jó  előerősítőt  valamelyik   szövetkezettel,   mások   már
    cselekedtek is. Íme egy "fekete doboz":  egy  RIAA-,  azaz  korrekciós
    előerősítő. Ezzel kiegészíthetjük azokat az - olcsóbb - rádiókat  vagy
    erősítőket,  amelyek  önmagukban  nem  képesek  fogadni   a   mágneses
    hangszedő jelét. Persze, arra is jó,  hogy  közvetlenül  összekösse  a
    lemezjátszót a magnóval.
        Funkciójában tehát pontosan azt teszi, mint a  mi  Revox-panelünk,
    csak nem kell megépíteni, mert készen kapható, 1600-, forintért.
        "Melléküzemági"   elektronika   ez:   mezőgazdasági    szövetkezet
    készítette. A Dinamik SR-01 a virágairól híres Sasad MGTSz legfrissebb
    palántája.   Felépítése   igen   egyszerű.   Hálózati    feszültségről
    üzemeltethető, de még ki-be kapcsolója sincsen. Nem is igen szorul rá,
    hiszen még 2VA-t sem fogyaszt, tehát állandóan üzemben tarthatjuk. LED
    jelzi, ha a készülék feszültség alatt van.
        Két 5 pólusú csatlakozó hüvely van  rajta.  Az  egyik  a  mágneses
    hangszedő jelét fogadja, a másikról csatlakozhatunk az erősítőre  vagy
    a  magnóra.  (Ha  egyébként  is  van  mágneses  hangszedő  bemenet  az
    erősítőnkön vagy rádiónkon, és éppen  ezt  kívánjuk  helyettesíteni  a
    Dinamikkal, akkor  természetesen  valamelyik  magas  szintű  bemenetet
    válasszuk!) Az elektronika a  népszerű  µA  739  PC  típusú  integrált
    áramkörön alapul. Ebben két önálló  erősítő  van  egyetlen  IC-tokban,
    tehát mindkét csatornához elegendő. A ±24V-os tápfeszültséget  egy  BC
    182-es tranzisztorral megépített stabilizátor szolgáltatja.
        A  készülékhez   részletes   használati   utasítást   mellékeltek;
    találtunk  benne  néhány  hibás  elnevezést.  A   készülék   neve   is
    megtévesztő lehet. Az SR-01 ugyanis, mint a fono-előerősítők  túlnyomó
    része, csak a mágneses (MM) hangszedőket tudja  kiszolgálni,  a  jóval
    érzéketlenebb dinamikus (mozgótekercses, MC) típusokat már nem, ezeket
    tehát további  elektronikus  fokozattal  vagy  transzformátorral  kell
    illeszteni a dobozhoz. Igaz, jelenleg  nem  sok  dinamikus  hangszedőt
    használnak Magyarországon, csupán az Ortofon MC  10  van  forgalomban,
    azt pedig amúgy is együtt adják az STM-72 illesztőtranszformátorral.
        Mint méréseinkből kivehető, az  SR-01  igazán  tisztességes  munka
    eredménye:  minden  szempontból  különb,  mint  a  specifikációja.   A
    frekvenciajelleggörbe 31Hz és 16Hz között ±1  decibelen  belül  marad.
    Igen jó a jel-zaj viszony, nemkülönben a csatornák közötti áthallás. A
    torzítási  értékek  átlagosak,  habár  a  különbségi  torzítás  bizony
    meglehetősen magasra szökik 200kHz közelében.
        SR-01  hangminőségét  (természetesen)  a  Revoxéhoz  hasonlítva  a
    középsávban   nemigen   éreztünk   lényeges    különbséget,    viszont
    határozottan keveselltük a basszust.

    
    

                                     ***

    VIDEOTON AIDA
    RA 6350-S rádió-erősítő, hangdobozokkal

    

        Pontosan egy évvel ezelőtt, 3. számunkban  teszteltük  a  Videoton
    gyár  Cleopatra  fantázianevű  készülékét.  Bizony  nem  voltunk  tőle
    elragadtatva. Különös, de most, amikor egy olyan VT-rádiót vizsgálunk,
    amely nem csupán szegről-végről, hanem  úgyszólván  az  utolsó  szögig
    azonos az előzővel, sokkal jobb véleményünk van a Videotonokról.  Hogy
    biztosak  lehessünk  a  dolgunkban,  több   szubjektív   meghallgatást
    szerveztünk, mint egyébként szoktunk.
        A műszaki  részt  viszont  rövidebbre  fogjuk,  hiszen  nincs  sok
    értelme ismételgetni magunkat.  Az  Aida  és  a  Cleopatra  rádiórésze
    ugyanazon modulokból épül fel, diagramjait  fölöslegesnek  látjuk  még
    egyszer közzé tenni; olvasóinkat 3.,  tavaly  őszi  kiadásunkhoz  kell
    utalnunk. Az erősítő diagramjait közreadjuk ugyan, de azok  is  a  két
    készülék messzemenő azonosságáról tanúskodnak.
        Tulajdonképpen nem  is  azt  kell  keresnünk,  ami  azonos  a  két
    VT-készülékben,  hanem  azt,  ami  eltérő.  Ilyen   mindenekelőtt   az
    árcédulájuk.  Míg  a  Cleopatra-szet  még  ötszámjegyű  berendezés  (a
    rádiónak és a két hangdoboznak összesen  csaknem  12  ezer  forint  az
    ára),  az  Aida  még  hangsugárzókkal  együtt  sem  kerül  többe  9000
    forintnál, és ez már nagyon elfogadható ajánlatnak látszik...
        Ennek fejében az erősítő itt nem 2x30,  hanem  csak  2x20  wattos,
    hiányzik a készülékről az a két műszer, amely a kimeneti teljesítményt
    jelezte (nem túl nagy veszteség), és szerényebbek a hangsugárzók is. A
    DB 2002A jelű hangdoboz csupán kétutas: elmaradt róla a dómcsipogó.

    Rádiórész

        Az  FM-vevő  kétnormás,  OIRT  (66-73MHz)  és  CCIR  (87,5-104MHz)
    vételi sávban  működő  sztereó  rádió,  5  előválasztható  programmal.
    Felépítése: 4 hangolt kör, varicap-diódás rendszer.  A  "helyi  vétel"
    kapcsolóval csökkenthető az érzékenysége, hogy a nagy térerejű adók ne
    vezéreljék  túl  a  rádiót.  Sajnos,  a  "nullindikátor"  ezúttal   is
    hiányzik, pedig anélkül  sokkal  nehezebb  "telibetalálni"  a  sztereó
    műsort. Van viszont kikapcsolható zajzár, AFC és térerő-indikátor.
        Az AM-rész sem  változott:  középhullámú  (520-1605kHz)  és  három
    rövidhullámú (5,9-7,4MHz; 9,3-12MHz; 15-18MHz) vételi  sávot  találunk
    rajta.
        A középfrekvenciás erősítő fokozat, valamint a sztereó dekóder  is
    ugyanaz, mint a Cleopatrában; mindössze egyetlen tranzisztort  hagytak
    ki a tervezők.

    Erősítőrész

        Sok újat erről sem tudunk mondani. A korrekciós erősítő magva a µA
    739  PC  típusú  integrált  áramkör  fölösleges  említenünk, hogy ez a
    készülék  is  a modul-elven épül -, majd a hangerőszabályozás után a 3
    tranzisztoros magas- és mélyhangszín-szabályozó egység következik.
        A  fiziológiai  hangerőszabályozás  kikapcsolhatatlan  -  ezt  nem
    szeretjük.
        A teljesítményerősítőben azért találunk  egyszerűsítést.  Elmaradt
    az elektronikus zárlatvédelem, és kisebb  tápfeszültségről  működik  a
    végfok. Így  csatornánként  csak  7  tranzisztorra  volt  szükség.  (A
    tápfeszültség ±49V.)  Az  erősítő  mágneses  és  kristály  hangszedőt,
    illetve magnót fogadhat. A monitorkapcsoló már a Cleóról is  hiányzott
    - hogyan is lehetne rajta az olcsóbb készüléken.

    Kommentárunk

        Az erősítőrész túlteljesíti a  gyári  specifikációt,  különösen  a
    végfok:  még  8  ohmos  terhelésen  is  többet  ad  ki   20   wattnál.
    Meglehetősen csúnya  viszont  a  mágneses  hangszedő  bemenetről  mért
    frekvencia jelleggörbe: 6-7dB szintesés  20Hz-en  bizony  nagyon  sok.
    Ugyanennek a fokozatnak  a  bajairól  tanúskodik  a  magas  különbségi
    torzítás, amely 200kHz körül már 50 százalék fölött jár.

    
    
    
    

    1-3. Oszcillogramok az Aida erősítőjéről: 100 Hz, 1 kHz, 10 kHz


    Szeánsz

    

        Az  Aidát  akkoriban  hallgattuk  meg,  amikor   a   Harman-Kardon
    teljesítményerősítőt, és éppen etalonjaink hitelesítésével bajlódtunk.
    (Lásd a Citation, illetve az  Orion  SE  260  szeánszát.)  Minthogy  a
    "simább" - de nem "lágyabb"!  - hangú Ortofon  MC  10  sokkal  kevésbé
    vált be erősítők tesztelésére,  mint  vártuk  volna,  visszatértünk  a
    valamivel   érdesebb   hangú,   viszont   hihetetlenül   "informatív",
    "részletgazdag" Sonus Gold Blue-ra. Sőt, amit a  Citationnal  már  nem
    volt időnk megtenni, azt most kipótoltuk, amennyiben az Aidát  mindkét
    hangszedővel   kipróbáltuk.   A   kontrollberendezés   most    is    a
    Revox/Quad/Spendor  lánc  volt.  A  Videoton-készüléken   ezúttal   is
    kikötöttük a fiziológiai hangerőszabályozást.
        Annak  idején  a  Cleopatrát  csak  monóban  tudtuk   meghallgatni
    (közvetlenül a teszt előtt leállt az egyik csatornája),  és  akkor  az
    erősítők  hangerejét  szándékosan  visszafogtuk,  attól  tartva,  hogy
    különben számottevő  előnyhöz  juttatjuk  a  nagy  teljesítményű  Quad
    végfokot. Most viszont természetesen sztereóban folyt az A-B teszt, és
    jó nagy zenebonát csaptunk. Az Aida meglepően jól bírta  szusszal,  és
    tulajdonképpen  kellemes  zenét  szolgáltatott.  Huzamosabb  idő  után
    azonban egyre biztosabban "kihallottuk"  a  gyengéit.  Ezek  nagyjából
    ugyanazok, amelyeket a Cleopatra egyetlen csatornáján, kis  hangerővel
    sokkal hamarabb  észlelni  tudtunk.  Eszerint  a  Videoton-elektronika
    alul-felül lekaszálja a szélső frekvenciákat; különösen a  "csinn",  a
    "szín" hiánya árulkodik a legmagasabb harmonikusok távollétéről.  (Nem
    a  diagramokból  beszélünk;  a  szeánsz  vakon  folyt.)  Összemérve  a
    Revox/Quad  erősítővel,  az  Aida  dinamikában  sem,  térhatásban  sem
    jeleskedik. Döntésünkben teljesen biztosak  vagyunk,  de  esküt  tenni
    csak arra merünk, amit a Sonus hangszedőről hallottunk.
        Átkapcsolva ugyanis az Ortofonra, ítéletünk bizonytalanabbá válik.
    Ez a hangszedő - mint már többször leírtuk - nem  tapogatja  le  olyan
    precízen a teret, mint a Sonustól megszoktuk. Hangja "kontrasztosabb",
    olyasfajta, mint egy "kemény"  fotográfia,  amelyen  rendkívül  élesen
    válik el fehér és fekete, de közöttük sokkal kevesebb árnyalatot lehet
    felismerni. Így már jóval  kevésbé  érvényesült  kontrollberendezésünk
    nagyobb térhatása. Sőt, minthogy igen nagy hangerőt állítottunk be (és
    ezt meghallgatás közben egyelőre nem tudjuk tetszőlegesen szabályozni,
    hiszen    megbolygatnánk    az    előzőleg    műszerrel    egyeztetett
    hangnyomásszinteket!),  volt,  aki  úgy  találta,  hogy  a  Revox/Quad
    dinamikája,  magashangtöbblete  most  inkább  fárasztó.   Az   Aidának
    határozottan használt a csere, és bár továbbra is kevesebbet  nyújtott
    dinamikában és információban, "nyugodtabban" és "melegebben" szólt, és
    ezzel elfogadható alternatívát nyújtott a csillogóbb,  levegősebb,  de
    "fárasztóbb" Revox/Quaddal szemben. (Vagy talán csak  mi  voltunk  már
    fáradtak? Meglehet.) Talán nem árt, ha itt  most  újra  szóba  hozzuk,
    hogy  a  Revox/Harman-Kardon,  a  Revox/Radford  kombináció,  valamint
    legutóbb az Orion SE 260 éppen az ellenkező  irányban  tért  el:  mind
    valamivel  hűvösebb,  de  levegősebb  hangképet  szolgáltatott,   mint
    kontrollberendezésünk.
        Hogy  ellenőrizzük  magunkat,  további  szeánszokat   szerveztünk,
    semleges zsürorokkal. Azt tapasztaltuk,  hogy  szinte  kivétel  nélkül
    mindenki ugyanazt a fajta különbséget észleli, amit mi, vagyis hogy az
    egyik rendszer sokkalta több információt ad a zenéről, de ezt  esetleg
    fárasztónak találják. (Legalábbis  a  mi  tesztkörülményeink  között.)
    Tény, hogy ha  az  MC  10/STM-72  kombinációt  használtuk,  vendégeink
    szavazatai fele-fele arányban oszlottak meg a két hangkép  között.  Ha
    viszont a Sonust kötöttük be, akkor már egy kicsit  kevésbé  szerették
    az Aidát.
        Úgy gondoljuk, tárgyilagosan interpretáltuk,  amit  tapasztaltunk,
    és  noha  változatlanul  komoly  fenntartásaink  vannak   e   készülék
    erősítőjével szemben, lehetséges, hogy a hiba nem  vészes,  különösen,
    ha a Videoton-konstruktőrök vennék maguknak a  fáradságot,  és  többet
    törődnének a fono-előerősítő paramétereivel,  amelyek  miatt  az  Aida
    érzésünk szerint egyelőre kilóg a High Fidelityből.  Akkor  készséggel
    közzé  tennénk  apróhirdetéseink  között,  a  régi   társasági   hírek
    mintájára:

                       "Minden külön értesítés helyett!
                        A. Ida és H. Fidél jegyesek."


                                     ***
    DB 2002A hangdoboz

        Az Aida  rádió  szatellitje  zárt  rendszerű  hangdoboz,  kétutas.
    Mélyhangszórójának  átmérője  200  milliméter,   a   membránja   ívelt
    alkotójú, szélén gumiperemmel. A csipogó is papírmembrános  hangszóró.
    Keresztfrekvencia: 4800Hz. A DB 2002A átviteli tartománya  -  a  gyári
    adatok szerint - 45Hz-től 20kHz-ig terjed.  A  rendszer  4  ohmos,  és
    szinuszos  jellel  30W,  zenei  programmal  45W   erejéig   terhelhető
    (Diagramok az előző oldalon.)
        Diagramjaink a  szokásosak.  Az  egy  párba  csomagolt  két  doboz
    hangnyomás frekvencia jelleggörbéjét  azonban  most  már  ugyanarra  a
    papírra rajzoltatjuk (13. diagram), mert így jobban látni,  mekkora  a
    gyári "szórás". Bizony meglehetős: 1kHz-en már van különbség, magasabb
    frekvenciákon pedig már 3-5dB az eltérés  a  két  hangsugárzó  görbéje
    között.  A  mérőmikrofont  egyébként  a  mélyhangszóró  középvonalában
    tartottuk, itt kaptuk a "legnyugodtabb" görbét.
        Méréseinket ezután a jobbik hangsugárzón folytattuk. A  legnagyobb
    eltérés az 50Hz-től 12,5kHz-ig terjedő sávban +4;  -19  decibel;  vesd
    össze ezt 5. számunkban az Orion HS 280-as doboz adataival.  Ott  alul
    csak -8,5dB hiányzott - és bizony már  azt  is  jócskán  meg  lehetett
    érezni.  Hozzátehetjük,  hogy  a  VT-hangsugárzó  görbéje  nem  csupán
    "lekonyul", hanem az alsó oktávokban  valóságos  lépcsővel  ereszkedik
    lejjebb.
        A közeltéri mérés eredményét 14. diagramunk szemlélteti.
        Hogy mennyit nyel el a  "hangszóróselyem"  a  magashangokból,  15.
    diagramunkról lehet  leolvasni.  Itt  nincs  semmi  baj:  a  DB  2002A
    magasait nemigen zavarja a textília.
        A harmonikus torzítást 1W  teljesítményen  (16.  diagram)  illetve
    96dB hangnyomáson  (17.  diagram)  vizsgáljuk.  Ez  utóbbi  hangnyomás
    eléréséhez 7,5 wattra volt szüksége a Videoton-hangdoboznak.
        A  burst-átvitel   szokásos   öt   oszcillogramját   4-8.   képünk
    szemlélteti. A 614, 1785, 2292, 5344 és 10000Hz-es burst egyaránt igen
    szép.
        Az irányjelleggörbét 1,4 és 16kHz-en vesszük  fel  (18.  diagram).
    Szó, ami szó, a VT-doboz magashangjai éppenséggel nem szóródnak szét a
    szélrózsa minden irányában...
        Végül 19. diagramunk azt mutatja, hogyan  változik  a  hangsugárzó
    impedanciája a frekvencia függvényében.

    

    

    4-8.  Oszcillogramok a hanysugárzóról: 614, 1785, 1292, 5344 és 10 000
    Hz



    Szeánsz

    

        Nehéz  mit mondani. Bizonyos műszaki minimum alatt a fül nagyjából
    ugyanazt  hallja,  amit  a  műszerek:  rendkívül  szoros a korreláció.
    Lehet,  hogy  a mi tudatunkba túlságosan is belerajzolódott a DB 2002A
    frekvenciagörbéje;  tény, hogy képtelenek vagyunk nem észrevenni, hogy
    az  alsó  oktávokban  jó  6-8  decibellel  kisebb  a  hangnyomás, mint
    feljebb.  (Pontosabban: az űrt nem képes kitölteni az a rezonanciapúp,
    amely alul szinte leválik a frekvenciagörbe felső szakaszáról.)
        Nemigen  tudunk  olyan zenei műfajt, amely elviselné ezt a sajátos
    karakterisztikájú   mélyhangszűrést.   Ahelyett   tehát,  hogy  tovább
    elemezgetnénk a hangképet, hadd legyünk most bürokraták. Végül is ez a
    doboz   kilóg  a  szabványból.  "Nincs  rajta  a  DIN  pecsét.  Tessék
    visszavinni, és hozni helyette egy szabályosat, pecséteset."