Black Power (Fekete Erő)




    Harman-Kardon Citation 16 teljesítményerősítő


      Harman-Kardon... van-e, ki e nevet ismeri? Hát nem sokan lesznek,
            akik felkapnák rá a fejüket. Pedig ez az amerikai gyár
               a régi nagyágyúk közül való. Hajdanában-danában,
               az elektroncsöves érában a Marantz, a McIntosh,
      a Fisher erőgépei mellett már ott gőzölögtek a Harman-Kardonok is,
         a Citation márkajelzésű elektronikák. (A név maga körülbelül
         annyit tesz, hogy "amit idéznek, amire hivatkozni szoktak".)
         Az idő elszáll, a márkanév megmarad, a poszterünkön látható
               fekete óriás szám szerint tizenhatodik a sorban.
      A Harman-csoport (pontosabban anyavállalata, a Jerwis Corporation)
             bekebelezett egy tucat hifi-gyárat - köztük a JBL-t
            és az angol Tannoyt -, s ahogy pénzügyileg gyarapodik,
             egyre kevésbé csinál olyan készülékeket, amelyekről
          tényleg elérzékenyülve beszélnének az audio-világ előkelő
        köreiben. De azért nívós készüléknek számítanak a Citationok,
                    különösen ez a bizonyos Tizenhatodik.


    
    

        Valójában nem stúdióhasználatra született,  még  ha  viseli  is  a
    büszke Professional nemesi előnevet, meg  a  hatalmas  fogantyúkat  az
    előlapján - ez a kivitel ma már  nem  szokatlan  a  nagyteljesítményű,
    súlyos  hifi-erősítők  kategóriájában.  De   minden   további   nélkül
    használhatják stúdiókban is, mégpedig  kitűnő  eredménnyel  -  mint  a
    Magyar Rádió teszi már évek óta. Feltehetően a  nagy  JBL-monitorokkal
    "kapcsolva"  vásárolták  meg  a  Citationokat.   A   Harman-Kardon   a
    közelmúltban még gyártotta ezt a típust.
        Íme tehát a Black Power, a Fekete Erő, amelyen itt persze  nem  az
    amerikai közélet egy jelensége, hanem  egy  hifi-irányzat  értendő.  A
    Rádió   szívességéből   mi    is    megmérhettük,    meghallgathattuk,
    sztárfotónkon megörökíthettük a kétszer 150 - monó  üzemmódban  300  -
    wattos, hatalmas  sötét  tömegével  és  színes  LED-jeivel  tekintélyt
    parancsoló teljesítményerősítőt. Örültünk neki, hiszen ritkán kerül  a
    kezünkbe ennyire értékes  készülék,  hát  még  olyan,  amely  a  Rádió
    kontrollberendezéseinek standard tartozéka. Most összemérhetjük  a  mi
    jóval szerényebb körülményeink  között  referenciának  tekintett  Quad
    405-tel,  vagy  akár  -  miért  ne!  -  az  őskori,   csöves   Radford
    végerősítővel. Vajon hallunk-e  majd  különbséget  a  régebbi,  és  az
    újabb, az olcsóbb és a drágább készülékek  hangja  között?  (Korántsem
    vagyunk biztosak benne.)
        Mint  ebben  a  kategóriában  megszokhattuk,  a  Citation  Sixteen
    specifikációját  nem  a  "vagy",  hanem  az  "és"  kötőszó   jellemzi.
    Világosabban: a készülék nem  csak  külön-külön  tesz  eleget  a  főbb
    követelményeknek, hanem valamennyinek  egyszerre;  a  2x150  wattot  a
    teljes hangfrekvenciás  sávban  produkálja,  úgy,  hogy  a  harmonikus
    torzítás eközben sehol sem emelkedik 0,05% fölé.  Ilyen  specifikációt
    csak erőteljes negatív visszacsatolással lehet garantálni. Ismeretesek
    azok a nézetek, melyek szerint a visszacsatolást  csak  szűk  marokkal
    szabad adagolni, mert befolyásolhatja  a  jel  időbeli  lefutását,  és
    ezért  nem  egy  konstruktőr  inkább  vállalja  a  kevésbé   látványos
    specifikációt,  a  viszonylag  nagyobb  (de  füllel  nem   észlelhető)
    harmonikus torzítást.  A  Citation  visszacsatolása  minden  bizonnyal
    meghaladja az elméletileg ajánlható mérteket.  Egy  okkal  több,  hogy
    kíváncsiak legyünk a hangminőségére is.
        Amennyire jogos vagy jogtalan  a  túlzott  mértékű  visszacsatolás
    miatti aggodalom,  ugyanannyira  biztató  az  az  építési  elv,  amely
    mellett  a  Harman-Kardon  cég  következetesen  kitart.   A   Citation
    valójában nem sztereó készülék, sokkal inkább  két  monó  végfok:  egy
    testben két lélek. A két csatorna külön tápegységről,  külön  hálózati
    transzformátorról  szívja  az  áramot,  tehát  nem  tudják  megzavarni
    egymást még a leglehetetlenebb,  váratlan  impulzussal  sem.  Minthogy
    "nem tudja a bal, mit csinál a jobb", feltehetően semmi sem korlátozza
    az áthallási csillapítást.
        A készülék egyébként egy differenciál erősítővel  "kezdődik",  ezt
    konstans   áramú   generátor   táplálja.   A    vezérlő    jel    alsó
    határfrekvenciáját 0,1Hz-re, a felsőt  390kHz-re  korlátozzák  egy-egy
    RC-taggal. A differenciál-erősítő egyik  bemenetére  a  vezérlő  jelet
    adják,  a  másikra  pedig  a  kimeneti  jellel  arányos  visszacsatoló
    feszültséget. Ez utóbbit egy nagy  pontosságú  osztóval  állítják  be,
    meghatározva egyben a készülék érzékenységét is.
        Ezután egy úgynevezett áramtükör  következik  (6  tranzisztorral),
    amely két egymás utáni,  ellenütemű  tranzisztorpárt  vezérel.  Ezután
    állítják be a nyugalmi áramot (két Darlington-tranzisztorral,  egyikük
    a  hűtőbordákra  építve),  amelynek  értéke   állandó,   független   a
    hőmérséklettől. Innen áramkorlátozó  fokozatra  kerül  a  jel;  ez  az
    elektronika 4 ohmos terhelésen legfeljebb 11,1 ampert, rövidzár esetén
    8 ampert "engedélyez".
        A kimeneti  fokozat  kvázi-komplementer;  AB-osztályú  üzemmódban.
    Nyolc végtranzisztorát azonos típusú meghajtópár vezérli.  Úgy  vannak
    beállítva, hogy a rendszer körülbelül  2,5W  kimeneti  teljesítményig
    "tiszta"   A-osztályban   működik,   kiküszöbölve    az    úgynevezett
    crossover-torzítást. Az  AB-üzemmód  már  tetemes  hőt  fejleszt,  ezt
    nagyméretű  hűtőbordákon  disszipáltatják.  Ha  bekapcsoljuk,  de  nem
    vezéreljük a készüléket, a hűtőbordák körülbelül  60  C-fokra,  tartós
    kivezérlés nyomán 80 fokra melegednek fel. Ha a hőmérséklet  90  fokig
    emelkedik, egy hőkapcsoló leválasztja a hálózati transzformátor primer
    tekercsét a hálózatról. A teljesítményerősítőt  csatornánként  egy-egy
    hálózati transzformátor és egyenirányító látja el a ±12 és ±60  voltos
    tápfeszültséggel.
        Arra  az   esetre,   ha   az   erősítőben   hiba   keletkezne   és
    egyenfeszültség  jutna  a  kimenetére,  külön  áramkör  látja   el   a
    hangsugárzók  védelmét.  Arról  is  gondoskodik,   hogy   a   ki-   és
    bekapcsolási tranziensek ne legyenek hallhatók.
        Látványos szolgáltatása a Citation-nek a kimeneti szintet indikáló
    két LED-sor. A névleges teljesítményen és  közvetlenül  alatta  (0  és
    -3dB) vörös, -6 és -9dB-n sárga, -12, -18,  -24  és  -30dB  elérésekor
    zöld színű fénykibocsátó diódák gyulladnak ki  az  előlapon.  Ugyanitt
    két kapcsoló is található; egyikkel a 4, illetve 8  ohmos  terhelésnek
    megfelelően állíthatjuk a kivezérlésjelzőket,  a  másikkal  pedig  azt
    határozhatjuk meg, hogy a 4, 16, 64 vagy 160 watt kimeneti
    teljesítményt tekintsük-e 0 decibelnek.
        A   Citation   Sixteen   gyakorlatilag   eleget   tesz   a   gyári
    specifikációnak. Az intermodulációs torzítás és a bemeneti  feszültség
    valamivel nagyobb a specifikáltnál, a többi jellemzőt tekintve azonban
    a Harman-Kardon inkább nagyvonalú volt.
        Nem tudtuk mérni, így nem  adhatjuk  meg  a  csillapítási  tényező
    értékét. A kimenő jel nem változott -  vagy  legalábbis  értékelhetően
    nem változott meg - a terhelés hatására, eszerint az erősítő  kimeneti
    impedanciája igen  kicsi,  és  valószínűleg  helytálló  a  gyár  által
    megadott, rendkívül kedvező adat (300:1).
        A hűtőbordák hőmérséklete még akkor  sem  lépte  túl  a  leírásban
    megengedett  értéket,  amikor  nagy  teljesítménnyel  üzemeltettük   a
    hosszúra nyúlt vizsgálat során.

    
    
    


    Szeánsz

    


        A  legerősebb  láncszem,  a legjobban kézben tartható komponens az
    erősítő,  tehát  a  jólnevelt  készülékeknek  teljesen  egyformán kell
    szólniuk  -  állítja  a mérnökök többsége. "Ha a paraméterek azonosak,
    akkor  a  hangkép  is  azonos."  Hogyan  magyarázzuk, hogy az erősítők
    mégsem  tartják  magukat  ehhez a szabályhoz? Vannak, akik szerint még
    nem  ismerjük  a  valóban  fontos  paramétereket, amelyeket így nem is
    tudunk  mérni. Mások inkább arra gyanakszanak (gyakran igazuk is van),
    hogy  a  hangzásbeli  különbséget  nem maga az erősítő okozza, hanem a
    hozzá kapcsolt többi komponens, mindenekelőtt a hangsugárzó, amely nem
    egyformán  barátkozik  ezzel  vagy  azzal  a végfokkal. A lényegen ez,
    sajnos,  nagyon  keveset változtat, és mi is úgy vagyunk vele, mint az
    egyszeri ember a Szentháromsággal, amikor el akarták magyarázni neki a
    misztérium  lényegét.  "Magyarázni?!  -  kiáltott fel magyarázni én is
    tudom. Én érteni szeretném."
        Habár  még  a drága erősítők sem szólnak teljesen egyformán, tény,
    hogy  nagyon  hasonlóan  szólnak. A legtöbbször csak árnyalatokról van
    szó,  és  ezeket  nem  is  mindig  lehet rövid távon, hiteltérdemlően,
    vakteszttel  kimutatni.  És  ha  mégis, hát akkor jön a neheze: melyik
    hangkép  a  természethűbb?  Arról  már  nem  is  beszélve, hogy hogyan
    fordítsuk le az ítélet lényegét a pénz nyelvére...
        Ezek jártak a fejünkben, amikor a Citation 16, a  Quad  405  és  a
    régi csöves nagyság, a Radford STA 25 összehasonlítására készülődtünk.
    A teszt korlátairól mindenképpen szót kell  ejtenünk.  Bő  három  órát
    fordíthattunk ugyan a szeánszra, de az időből mindig  sokat  elvisz  a
    szerelgetés,  a  csatornák  és  a   fázis   ellenőrzése,   a   szintek
    egyeztetése. A másik limitáló tényezőnek magát  a  kontrollberendezést
    kell tekintenünk. Hiszen ha  a  legerősebb  láncszem  luxuskategóriájú
    darabjait méricskéljük, a  megszokottnál  is  jobban  érvényesülhet  a
    többi, elvben gyöngébb komponens elfedő, összemosó hatása. A Spendort,
    ismert gyengéi ellenére, megbízhatónak tartjuk, rendkívül jól  "hozza"
    az   árnyalatnyi   különbségeket,   de   tudjuk,    hogy    komplikált
    keresztváltójával megnehezítheti a  nem  tökéletesen  stabil  végfokok
    dolgát. A mágneses Sonus  hangszedőt  egy  mozgótekercses  Ortofon  MC
    10-esre cseréltük (ezt később megbántuk; lásd későbbi  jegyzeteinket),
    az STM-72 illesztőtranszformátorból pedig szereztünk egy  sokkal  jobb
    példányt. Tisztábban, nyíltabban szól, mint  amit  eddig  használtunk.
    (Trafó-tulajdonosok, vigyázat  -  nagy  a  "szórás"!)  Végül  a  Revox
    fono-előerősítő sokkal jobb ugyan  az  átlagosnál,  de  mégiscsak  egy
    egyszerű kis elektronika - nincs kizárva, hogy egy kissé uniformizálja
    a  jelet,  gátolva,  hogy  a   precízebb   végfok   kibontakoztathassa
    képességeit.
        Biztosak vagyunk benne, hogy a három erősítő hangja, legalábbis  a
    mi körülményeink között,  meglehetősen  eltérő,  sokkal  inkább,  mint
    vártuk. A  különbség  vakon  is  jól  megítélhető,  két-három  ide-oda
    kapcsolás   után   már   tisztázódik.   A   kapcsoló   váltogatásával,
    "blendeléssel" sem lehetett megzavarni a zsürorokat.
        Nem vagyunk biztosak benne,  melyik  gép  szólt  szebben,  jobban,
    természethűbben. Úgy látszik, ehhez sokkal több  időre  és  nyugodtabb
    körülményekre lett volna szükségünk. Ezért azt  tartjuk  helyesebbnek,
    ha inkább jellemezni próbáljuk a három készülék hangképét.
        Ilyen  vagy  olyan  kritériumok  szerint  sorbaállítva  őket,   az
    eredmény csaknem mindig az, hogy a  Citation  elkülönülve  áll  a  sor
    egyik végén, a  Radford  pedig  a  túlsón.  A  Harman-Kardon  hangképe
    határozottan hűvösebb a másik kettőénél, a Radford pedig  mindkettőnél
    "melegebben", "teltebben", kiegyensúlyozottabban szólt. Érdekes,  hogy
    ezt most nem tekintettük feltétlenül előnynek. A legtöbb "levegőt",  a
    "legmélyebb" teret ugyanis a Citation  adta:  a  Quad  és  ugyanígy  a
    Radford mintha egy kissé közelebb hozta volna a zenészeket és a  terem
    falait. Ez  a  fajta  eltérés  fennállhat  egy  "presence"-es  és  egy
    "loudness"-es hangkép  között  is  -  de  hát  ezek  itt  meglehetősen
    lineáris frekvenciaátvitelű  gépek.  Felötlik  a  csatorna-elválasztás
    motívuma is (kettős tápegység a Harman-Kardonban!), de lehet, hogy  ez
    is csak spekuláció.
        Nagyjából  egyetértettünk  viszont  abban,   hogy   -   legalábbis
    szubjektíve - a Citation és a Radford egyaránt magasabbra és mélyebbre
    képes "nyúlni", mint a Quad; az utóbbi mintha egy  kicsit  megvágná  a
    legmélyebb és a legmagasabb frekvenciákat.
        Marad az utolsó kritérium: melyik szólt  "kellemesebben".  Ez  már
    végképp ízlés dolga. Ítéletünk még így is ellentmondásos. Ezért is nem
    hivatkozunk most zenei műfajokra inkább csak szótöbbségről lehet  szó.
    A Quad és a Citation között addig-addig vacilláltunk,  amíg  rendkívül
    csekély  meggyőződéssel  ugyan,  de   inkább   a   Quadra   szavaztunk
    (helyesebben: arra a lámpára, amelyről a vakteszt végén kiderült, hogy
    a Quad megszólalásakor gyullad ki). A Radford már nagyobb biztonsággal
    nyert a Harman-Kardon ellen. A baj csak ott van,  hogy  a  Quad  és  a
    Radford versenyéből mégsem a csöves,  hanem  a  tranzisztoros  erősítő
    került  ki  győztesen  -  igaz,  minimális   fölénnyel.   (A   Radford
    komolyzene-kedvelő  gazdája  egyértelműen  a  Quadra  szavazott!)   Az
    ellentmondásos eredményre nem tudunk más magyarázatot,  mint  hogy  az
    ember ösztönösen  is  óvakodik  a  szélsőségektől,  szereti  az  arany
    középutat választani, mert így talán nem téved nagyot. Persze,  ez  is
    csak spekuláció.
        Megemlítjük még, hogy az egész társaság  sokat  bizonytalankodott,
    egyetlen embert  kivéve,  aki  végig  a  legcsekélyebb  kétely  nélkül
    döntött, és mindig ugyanúgy. A kapcsoló kezelőjéről  (ezúttal  Sólymos
    Antalról)  van  szó;  ő  ült  a  legjobb  helyen,  nyilván   abban   a
    tizedmásodpercben   váltott   A-ról   B-re,   amikor    a    legjobban
    összpontosíthatott - viszont többnyire tudta, mikor  mi  szól.  Mégis,
    minthogy az objektív, de nem eléggé mélyreható és  időben  korlátozott
    vakteszt most nem hozott egyértelmű eredményt, leírjuk az  ő  ítéletét
    is, fenntartva persze, hogy ez az ítélet  nem  teljesen  elfogulatlan.
    (Annál  kevésbé,  mert  S.  A.  előzőleg  nem  volt  túlságosan   nagy
    véleménnyel  a  Citationról.)   Eszerint:   a   Citation   tisztábban,
    definiáltabban, magasabban és  mélyebben,  egyszóval  jobban  szólt  a
    Quadnál, de hangminősége elmarad a Radfordé mögött. A Citation adta  a
    legszebb  sztereó   képet   is,   de   ő   a   Radford   középhangjait
    kellemesebbnek, természetesebbnek érezte, és ezért inkább az öreg  STA
    25-öt választaná.
        Utólag  az  volt  a  véleményünk,  hogy   kontrollberendezésünkben
    helytelen volt felcserélni a megszokott Sonus hangszedőt az Ortofon MC
    10-zel. Pedig nem ok nélkül tettük.  Bizonyos  próbálkozásaink  nyomán
    magunk  is  arra  a  következtetésre  jutottunk,  hogy   a   merevebb,
    robusztus, egyszersmind simább hangú dinamikus  hangszedővel  könnyebb
    kipuhatolni a lemezjátszó-futóművek és hangkarok "sajáthangjait", azaz
    rezonanciáit, amelyeket eddig nemigen  tudtunk  észlelni.  Mégis,  úgy
    látszik, erősítő-tesztelésre alkalmasabb  a  nagyobb  térhatású,  több
    árnyalatot közvetítő Sonus.
        Már nem volt a kezünkben a Harman-Kardon, amikor  még  egy  próbát
    tehettünk a Radforddal és a  Quaddal.  Most  is  a  Revox  előerősítőt
    használtuk, de ismét  a  Sonus  hangszedővel.  Időnk  bőven  volt,  és
    többször is "megkevertük a kártyákat", vagyis újraosztottuk a  kétféle
    hangkép megszólaltatásával szinkronban kigyulladó  jelzőlámpaszíneket.
    Érdekes, de ezúttal - semmi kétség!  - mindig a Quadnak a hangja  volt
    melegebb, "presence"-esebb, közelibb, kissé fojtottabb, és  a  Radford
    szólt hűvösebben, de levegősebben. Egy ideig ingadoztunk,  majd  egyre
    inkább az STA-25-ös hangjával kezdtünk rokonszenvezni.
        Ebben a számunkban sokat  írunk  az  erősítők  hangminőségéről,  s
    ugyanennyit arról, hogy mennyire eltérő  lehet  a  zsűritagok  ízlése.
    Olvasóink  csak  akkor  fognak  tisztán  látni,  ha  mérlegre   teszik
    döntéseinket is, kételyeinket is.