Házimagnó - stúdiómagnó



    - Beszélgetés a Mechanikai Laboratóriumban -

        Gyorsan   kopnak   a  jelzők,  értéküket  vesztik  a  szlogenek. A
    közhasználatú  magnó  ma  már  nem egyszerűen "hifi", hanem okvetlenül
    "stúdió"; de legalábbis "professzionális", s az ambiciózus feliratokat
    a  gyári adatlap is igazolni látszik - kivéve, ha a vevő olvasni tud a
    sorok  között  is.  Mint  tudjuk, az oroszlán is macska; a méretei egy
    kicsit  szokatlanok  ugyan,  de a specifikációja nagyon hasonló. Vajon
    ugyanahhoz  az állatfajhoz tartozik-e a házimagnó és a stúdiómagnó? És
    ha   nem,   hát   mikor   váltak  el  útjaik  a  törzsfejlődés  során?
    Ilyesmikről  beszélgettünk  ott, ahol a magyar stúdiómagnók honosak: a
    Mechanikai  Laboratóriumban.  Az  eredetileg  négyórás,  itt  alaposan
    megkurtított  diskurzus  résztvevői  a  gyár  részéről  Zártos  Alajos
    fejlesztési  főosztályvezető,  Haffner  István  laborvezető  és  Csaba
    László,  az  árosztály  vezetője,  a Hifi Magazin képviseletében pedig
    Sólymos  Antal  és  Darvas  László.  Amit végülis papírra vetetettünk:
    körkép,   amelynek   középpontjában   minduntalan   feltűnik  a  hazai
    gyakorlatot   jelképező   Akai   GX  4000-es  szalagjátszó.  Mindezt a
    különféle    magnók   szabványaival,   tényleges   paramétereivel   és
    fődarabjaik fényképével igyekszünk illusztrálni.

                                      *

    Sólymos:  Bevezetőnek  az  lesz  a legjobb, ha megkülönböztetünk három
    készülék-kategóriát:  a  házimagnót, a stúdiómagnót, köztük pedig azt,
    amit ma olyan szívesen neveznek félprofesszionálisnak; amilyen a Revox
    A77  vagy  a B77. Nézzük, hogy a legegyszerűbb otthoni magnótól hogyan
    juthatunk  el  a stúdiómagnóig, az elektromos felépítés és a mechanika
    megváltoztatásával.  Mivel  jár  ez, és mi az ára. És ami az olvasónak
    nagyon  lényeges:  miért  nem  lehet rögtön jót csinálni neki. Mert ez
    lesz az első kérdése.

    Darvas: Azt hiszem, a kiindulópontunk lehet a DIN 45 500...

    Sólymos:  Beszélhetünk  specifikációról is, hiszen olyan sok egyszerű,
    még  elfogadható  árú  magnó létezik, amelynek a specifikációja szebb,
    mint a stúdiókészülékeké. Mi van emögött?

    Haffner:  Nemrég  kivittük  az STM 300-as stúdiómagnót fényképeztetni.
    Kérdezte  ott  az  egyik  srác,  aki  a  lámpákat tologatta, hogy hány
    kilohertzig  visz  át,  mondtuk, hogy 19 centiméteres szalagsebességen
    16-ig,  38-on 18-ig. "Az nagyszerű, hisz az már majdnem olyan jó, mint
    a Grundig, mert az húszig visz át."

    Zártos:  Egy  nem  is  olyan  régi stúdiószabvány 19 centiméteren 12,5
    kilohertzben  határozza meg az átviteli sáv felső határát, 38-on pedig
    16  kilohertzben.  Ez azért elgondolkodtató, nem? Véleményem szerint a
    házi  magnetofonok  paraméterei  a  konkurenciaharcot  tükrözik. Részt
    vettem jó egypárszor ilyen IEC- és egyéb, magyar szabvány tárgyaláson,
    te  is  részt vettél, tehát tudhatod, hogy mindig meghívják a BRG-t, a
    Mechlabort...

    Sólymos: A gyártókat.

    Zártos:  ...és  ha  a  gyártónak  az  érdekei  úgy kívánják, igyekszik
    ezt-azt  keresztülhajtani. Olyan helyeken, ahol vérre megy a játék, az
    ITT,  a  Philips,  a  Grundig, a Telefunken csinálja ugyanezt. Például
    ezelőtt  tíz  évvel  a  kompakt kazettáról még mínusz 30 dB-n mérték a
    frekvenciamenetet. Miért? Mert a szalagok egyszerűen nem voltak jobban
    kivezérelhetők. Aztán jobbak lettek a szalagok, és azóta már mínusz 20
    decibelen mérnek. De helyes ez? Dehogy helyes! Mert lehetséges, hogy a
    felharmonikusok  is  pontosan  olyan  szinten  vannak  jelen,  mint az
    alap...

    Haffner:  Pláne  elektronikus  zenében,  ahol  a  négyszögjelek is ott
    vannak...

    Darvas:  Pontosan  ez a hifistáknak az elve: hogy mindig a szélsőséges
    körülmények  számítanak,  és  hogy a paraméterek mindig túl szép képet
    festenek a valóságról.

    Zártos:  A stúdiómagnók specifikációja - állítom - sokkal közelebb van
    a realitáshoz. A házimagnók szabványai azonban sokszor a cégek szájíze
    szerint alakultak, hogy szebb paramétereket lehessen megadni.

    Sólymos:   Például   a   nyávogás   felső  értékét  felengedték  ±0,15
    százalékról   0,2-re,   hogy   a   "Hi-Fi"-be  a  kazettás  magnók  is
    beleférjenek...  A  stúdiótechnikában  -  mi,  kívülállók,  reméljük -
    ilyesmi  nem  történhet meg. Azzal együtt, hogy itt is nagy a harc, és
    egy-egy típust a specifikációja alapján ajánlanak a gyárak...

    Zártos: De nem laikusoknak!

    Csaba:  Nagyon  durván  ez azt jelenti, hogy itt a vevőt már nem lehet
    bepalizni olyan könnyen.

    Haffner:  A  specifikációkat  szeretjük  ilyenkor egy kissé "lehúzni",
    mert   visszaélnek   vele   a  cégek,  de  ha  valaki  korrekt  módon,
    egyértelműen  és  sokoldalúan  specifikál, abból nagyon sok mindent le
    lehet mérni.

    Csaba:  A  kereskedelmi  tárgyalások is mindig a specifikációk alapján
    folynak.   Ezekkel   lehet   árat  emelni  vagy  a  másiknak  az  árát
    csökkenteni.

    Haffner:  Viszont  a  specifikációk  nem  laikusok  kezében vannak. Az
    ártárgyaláson  ott  van  a vevő műszaki szakértője, meg ott vagyunk mi
    is.

    Darvas:  Na,  most  a  hifi-technikában  -  amely természetesen sokkal
    lazább,  sokkal  több  a  visszaélés is benne - egyre-másra új oldalát
    "fedezik   fel"   a  paramétereknek.  Idézőjelben  mondom,  hiszen  az
    elektroakusztikában  ezeket  többnyire  már  réges-régen  felfedezték.
    Ugyanez nem fordulhat elő a professzionális méréstechnikában is?

    Zártos:  Vannak  olyan paraméterek, amelyeket ti abszolúte nem mértek,
    ilyen  például  a  fázis.  Melyik  az a sztereó magnetofon, amelyikhez
    megadják a fázishibát?

    Sólymos: A félprofi masinákra sem adják meg.

    Zártos:  Ez  az  egyik  vesszőparipám;  nagyot  lehet ütni vele minden
    szabványtárgyaláson  és értekezleten, amikor fiktív adatokat próbálnak
    szabványosítani, amiket a fázispontatlanság miatt eleve nem lehet.

    Darvas:  Azt  hiszem,  hogy bevezetőnek ez jó, és ide vissza is fogunk
    térni, de kezdjük az elsődleges specifikációs elemekkel.

    Haffner:  Először  is,  van a kommersz, de hifi-minőségű magnó... A GX
    4000-est, azt már hifinek nevezhetjük?

    Sólymos: Feltétlenül. Ha a nyávogásától eltekintünk.

    Haffner:  Tehát mondjuk az egyszerű, de már számbavehető magnók, aztán
    a  Revox-kategória,  vagyis  a  félprofesszionális, és végül a valóban
    profi.  Ez nem kerül kereskedelmi forgalomba, mert nem is alkalmas rá.
    Én  nagyon örülnék, ha otthon lenne a polcomon egy Revox, de abszolúte
    nem  örülnék,  ha  most  beállítanának hozzám egy kisebbfajta szekrény
    nagyságú STM 600-zal...

    (Többen:) Nem egészen egyforma az ízlésünk.

    Haffner:  ...viszont  azt  hiszem,  hogy  a GX 4000 az első csoportnak
    azért a tetején lenne.

    Sólymos: Egy kicsit szerencsétlen a példa, de ez van: ezt a készüléket
    ismerik idehaza a legtöbben.

    Darvas:  El kéne dönteni, hogy paraméterek szerint menjünk végig, vagy
    magnó-kategóriák szerint.

    Sólymos: Felépítésük szerint.

    Zártos:  Jobb,  ha  paraméterek  szerint,  mert a magnó felépítése már
    önmagában  is  egy  paraméter.  Pontosan  itt  a  különbség.  A laikus
    kereskedő  megkérdi:  ha paramétereiben a stúdiómagnó nem jobb, mint a
    félprofi  magnó,  akkor  hát miért drágább? Azért drágább, mert tessék
    fordítani a katalóguslapon, ott van a leírás, hogy milyen a felépítése
    a  magnetofonnak. Kezdődik azzal, hogy hatalmas öntvény a váz, még egy
    öntvény  a főmotor-egység, még egy a fej-egység stb. Az első paraméter
    a felépítés.

    Darvas:  Hát  akkor  vegyük  első  számú paraméternek a felépítést, és
    nézzük, hogy ez milyen további paramétereket von maga után.

    Haffner: Az első kategória legjellemzőbb tulajdonsága az "egy fej, egy
    motor".

    Sólymos:  És  közös  felvevő-lejátszó  erősítő.  Amit  átkapcsolgatunk
    kínnal-keservvel,  sok-sok  mechanikai  bügyüzgével, kallantyúval - és
    mindehhez elég egy alumínium lap, amire mindezt felszerelgetik.

    Darvas: No most ezzel az egészen primitív eljárással, viszonylag olcsó
    eszközökkel meddig lehet a minőséget "felrúgtatni"?

    Zártos: Ebben mi nem vagyunk szakemberek...

    Darvas: De mind a hárman használtok otthon olcsóbb magnókat.

    Zártos: Nem biztos.

    Haffner: Ennek a kategóriának is vannak jobb darabjai.

    Zártos:  Ebben  a kategóriában nagyon jó magnót lehetne csinálni. Csak
    egyet  ne  felejtsünk el: azért csinálják ilyen egyszerűre, hogy olcsó
    legyen. Tehát semmiben sem választják a jobb megoldást. Azért, hogy én
    egy  gumiszíjjal  hajtok  meg egy lendkereket, ettől a nyávogásnak még
    nem  kell  nagynak  lennie.  Mert  azt  a  gumiszalagot  meg  is lehet
    köszörültetni  -  csakhogy  a  köszörülés  pénzbe  kerül. Mi valamikor
    stúdiómagnót   csináltunk   így.   Sőt!  Nem  is  gumiszíjjal,  sokkal
    rosszabbul:  dörzsmeghajtással.  És  nemcsak mi, hanem a Telefunken is
    csinálta  ezt  és  az  Ampex is és számtalan más stúdiócég. Csak olyan
    drága  megmunkálási  módokhoz  folyamodtak,  hogy  a gép jó lett. Sőt,
    nem csak az eladás napján volt jó, hanem öt év múlva is.

    Darvas:  Álljunk meg egy pillanatra. A legutolsó magyar orsós magnó az
    a  bizonyos  M-11-es volt. Úgy emlékszem, igen kicsi volt a nyávogása.
    Mennyit is mértél rajta?

    Sólymos: 0,11-0,12 százalék volt felvétel-lejátszásban.

    Darvas:  Tehát  ebből a szempontból lényegesen jobb volt, mint az Akai
    GX.

    Zártos:  A  nyávogás  - az előbbieken kívül - főleg attól függ, hogy a
    magnó   hangtengelye   hogyan   van   megmunkálva.   Ilyen  magnókon a
    hangtengely  nem  szokott  vastagabb  lenni 5-6 milliméternél, mert ha
    vastagabb  volna, már lassabban kéne forognia a lendtömegnek, és akkor
    jobban  kijönne  minden egyenetlenség. Vegyünk 6 millimétert, annak az
    egytized  százaléka  6  mikron. Tehát ha a tengely 6 mikront üt, ebből
    máris  0,1  százalék  nyávogás  keletkezik.  Eszerint  -  mondjuk  - 2
    mikronos  tűrést  kell  tartanom,  ami  nem  könnyű dolog. Még nagyobb
    probléma, hogy a csapágyhézagot (a tengely- és a csapágyátmérő közötti
    különbség  felét)  ugyancsak  3-4-5  mikron  körül kell tartani. És ez
    hihetetlenül  nehéz.  Sőt, a csapágyhézag úgy legyen például 5 mikron,
    hogy "nem több mint 6 és nem kevesebb, mint 4,5!"

    Darvas: Tehát a tűrésnek is megvan a maga tűrésmezeje.

    Csaba:  És  mindezt  nagy szériában kell megcsinálni. Százezres széria
    kell ahhoz, hogy olcsó lehessen.

    Sólymos:  Most  még  csak  a hangtengelyről és hibáiról beszéltünk, de
    például  az  Akaiknak  az  az átkuk, hogy a leeresztő orsó fékezésének
    megfelelően nyávognak vagy kevésbé nyávognak.

    Haffner:  Ez  is,  de nekem az Akai 4000 azért nem kéne semmi pénzért,
    mert     véleményem     szerint     olyan     rettenetesen    primitív
    szalagsebesség-váltó  az  a  hangtengelyre húzott hüvely, hogy azt egy
    Calypso magnón sem tűrtem volna el.

    Sólymos: Ezt a megoldást nem is nagyon tűrte el senki, az Akain kívül.

    Zártos: Ez a legolcsóbb megoldás. És elvileg lehetséges, hogy jó.

    Sólymos:   De  hogy  nekem  otthon  szerelgetni  kelljen  ahhoz,  hogy
    szalagsebességet váltsak, és esetleg elfelejtem hozzá külön beállítani
    a korrekciót...

    Haffner: És vajon a századik váltás után még mindig olyan kicsi lesz a
    hangtengely ütése?

    Sólymos:   Itt   komoly   problémák  vannak.  Ha  9,5  centiméter  per
    szekundumon  használja  valaki  a  tengelyt,  tehát  a  kis átmérővel,
    felrakódik  rá  a  szalagról  a  vasoxid.  Elég szépen rá tud kövülni,
    mert   meglehetősen   erős   a   gumigörgő  nyomása.  Most  átmész  19
    centiméteres  szalagsebességre, próbálod rátenni a toldót, tehát azt a
    bizonyos  hüvelyt, hogy nagyobb legyen a tengely átmérője. Legközelebb
    megpróbálod  lebányászni,  és  az istennek nem akar lejönni. Fogsz egy
    csavarhúzót... A többit el lehet képzelni.

    Darvas: De ez az a hifi-készülék, ami egyáltalán kapható.

    Haffner:  Ezt  a  kereskedelem  megvette,  nyilván  azért, mert olcsón
    hozzájuthatott, ez egy egyszerű, primitív Akai...

    Sólymos: Egy tizenegynéhány éve gyártott mechanika.

    Haffner:  ...és  van  egy  varázsszó,  amit rá lehet írni, hogy GX, és
    ennek Magyar országon most még óriási ereje van...

    Darvas:  Erre vissza fogunk térni, de úgy gondolom, hogy azzal a ronda
    kis  szalagsebesség-váltóval  talán  kiküszöböltek olyan megoldásokat,
    amelyek esetleg más hibákat hoztak volna.

    Zártos:  Megmondom,  hogy  ennek  mi  az előnye. Sebességváltáskor nem
    változik  a  hangtengely  fordulatszáma.  Tehát kis szalagsebességen a
    nyávogás  kisebb,  mint ha pólusváltós motort használnának. A nyávogás
    ugyanis  jórészt  attól  függ, hogy a lendtömegnek mekkora a kinetikus
    energiája.  Minél  gyorsabban forog, annál kevésbé képes nyávogtatni a
    szalagot  a  többi szerv (mert hiszen semmi sem egyenletes, a súrlódás
    sem,  a  bal  oldali  leeresztő  orsómozgása  sem).  Ezt  van  hivatva
    kiegyenlíteni  a  lendtömeg.  Ha  lemennék  fele  sebességre,  akkor a
    lendtömeg kinetikus energiája négyszeresen csökkenne.

    Sólymos:  A rákfenéje az, hogy a leeresztő orsó fékező nyomatékára van
    bízva a szalagfeszítés a fejek előtt. Az orsó végén, amikor már kicsi,
    60  mm-es magátmérőről kezd letekeredni a szalag, a súrlódási nyomaték
    már  olyan  erős,  hogy  durván nyávogtatja a magnót. És 19-en, amikor
    gyorsabban  forgatjuk  a  leeresztő  orsót, sajnos, még jobban nyávog.
    Magyarországon  18 centi átmérőjű orsó viszonylag kevés van, leginkább
    15  centiseket  használnak,  vagy  kisebbet,  és  akkor a magátmérő 50
    milliméter is lehet. Ott kriminálisan nyávog a masina.

    Haffner:  A stúdiómagnókon a leeresztő borzasztó precízen van megoldva
    - és mégsem mennek lejjebb 10 centis magátmérőnél.

    Zártos: Tulajdonképpen nem is értem, miért nincs a hifiben leszögezve,
    hogy a magátmérő legalább 80-90 milliméteres legyen.

    Sólymos:  Ott  tartottunk,  hogy  van az "egy fej, egy motor", tehát a
    nagyon  egyszerű  felépítésű  magnó.  Láttuk  a  korlátait. Ha ebből a
    felépítésből  jó specifikációjú készüléket szeretnénk kapni, gazdasági
    bajoknak nézünk elébe. A stúdiótechnikából tudjuk, hogy a szíjjal vagy
    görgőcskével   meghajtott   lendkerék  jól  használható  -  és  mégis,
    kezdjük elvetni ezeket az áttételeket, és a sebességváltást elektromos
    úton   oldjuk  meg.  De  már  a  pólusváltós  motor  is  kiküszöböli a
    mechanikus sebességváltást.

    Zártos:  No  igen,  de  azért  a  mai  hárommotoros magnetofonoknak jó
    részében még mindig lendkereket használnak, és a főmotor - a capstant-
    egy  gumiszíjjal  hajtja  meg a lendkereket. Tudniillik a jó közvetlen
    meghajtású hangtengely drága mulatság.

    Haffner:  No  most, hogy a következő lépcsőben miért alkalmaznak három
    motort  és három fejet. Azért, mert azt a specifikációs halmazt, amely
    a   félprofesszionális  készülékhez  tartozik  (ez  a  tulajdonképpeni
    hifi-minőség) így olcsóbb és egyszerűbb elérni.

    Zártos:  De akkor kettőt léptünk, mert volna még közben az "egy motor,
    három fej".

    Haffner: Azt hiszem, az inkább a két kategória kombinációja.

    Darvas:  Nagyon  jó  minőségű egymotoros magnókat ismertünk. Szerettem
    például az Uher Royalt, mennyit is nyávogott az?

    Sólymos:      0,06-0,08-at,     a     szalag     elején-közepén-végén.
    "Bandzugkomparator-rok"  voltak  rajta,  és  nagyon óvatosan kezelte a
    szalagot.

    Haffner:  A három motoros megoldással az egész mechanika egyszerűbben,
    jobban  és  stabilabban kézben tartható. Ez az Uher Royal biztos, hogy
    nagyon  jó,  amikor megveszik - kérdés, hogy öt évi használat után mit
    lehetne mérni rajta.

    Sólymos:  Hát  öt évet nem nagyon bír ki. Főleg, ha erősen használják.
    Mert  mindent  utána  kell  állítani  rajta,  elsőnek  éppen  ezeket a
    "szalagfigyelőket".

    Haffner:  No  de ez az, amit egy laikus soha nem fog utánaállítani, és
    ha beviszed a Gelkába...

    Sólymos:  Összefoglalva,  mit  nyújt  a  három  motor  az egy motorral
    szemben?

    Zártos:  Kisebb  nyávogás,  nagyobb  stabilitás.  És sokkal egyszerűbb
    minden.  Nincs  millió  kallantyú,  amit  például  az  Uherbe  kellett
    beépíteni  ahhoz,  hogy  a szalagfeszítés mindig állandó legyen. (Hogy
    azt  milyen  nehéz  még  egyszer  ugyanúgy beállítani, mint gyárilag -
    azt  csinálni  kell  ahhoz, hogy valaki meg is értse.) Habár kezdetben
    nagyon sokszor még nem szabályozták vissza a harmadik motort.

    Sólymos:  A  közönséges,  félprofesszionális,  nem-stúdió magnókon ezt
    most sem mindig csinálják. Beletesznek valamit, ami a szalagon a hurok
    keletkezését  meggátolja,  és  ezzel  a  dolog  el  van  felejtve. Egy
    mechanikus kiegyenlítőt, amiben van egy csillapító tag.

    Zártos:   Tudniillik,  ha  nincs  szalagfeszítés-szabályozás,  akkor a
    szalag    legnagyobb    orsóátmérőjére   kell   beállítani   a   kellő
    szalagfeszítést.  Ha  kisebbet  állítunk  be, akkor a 15 kHz ingadozni
    fog:  kézzel  hozzányomod  a  szalagot  a fejhez, és látod, hogy a jel
    megugrik.  Tehát  inkább ott kell visszafeszíteni annyit, amennyire az
    átvitelhez  szükség van. Igen ám, de a szalag végén az átmérő lemegy a
    harmadára.  A  motor  ezt  nem tudja, ugyanúgy húz, mint eddig, mire a
    nyomaték   megnő  a  háromszorosára.  Ez  biztosan  jobban  koptatja a
    szalagot,  de  nyávogásban  is  sokat  jelent,  mert  a szalag a motor
    futásának egyenetlenségeit is jobban átveszi.

    Haffner:  De  szalagfeszítés-szabályozás  nélkül  is,  a három motoros
    mechanika összességében még mindig jobb eredményt ad...

    Zártos:  Van  még  egy hibája, ha nincs szalagfeszítés-szabályozás. Ma
    már    az   abszolút   szalagsebesség   is   követelmény.   Ha   nincs
    szalagfeszítés-szabályozónk,  akkor  a  szalag  elejétől a végéig szép
    lassan  csökken  a  szalagsebesség.  Ez  a  csúszás.  Ezt  persze házi
    magnókon nem kell olyan tragikusan felfogni.

    Darvas:  A két szélső motornak is nagyon jónak kell lennie, vagy ebben
    is van ésszerű kompromisszum?

    Zártos: Feltétlenül nagyon jónak kell lenniük.

    Sólyom:  Van  persze,  aki  itt  is  spórol.  Philips-mánia, hogy kis,
    hordozható  magnóba  való  motorocskákat  teszünk  a  készülékbe.  Kis
    gumipertli  hajtja  a  két  tengelyt.  Egyfejes magnó, három motorral.
    Plexi lendkerékkel. Szinte hihetetlen.

    Haffner:  Egyet  nyugodtan kijelenthetünk: a három motoros, klasszikus
    megoldás akkor értelmes, hogyha - modern kifejezéssel élve - mindhárom
    motor direct drive, és ez az, amivel érdemes komolyan foglalkozni.

    Darvas: Pista elég magasan vonja meg a hifi-kategória vonalát.

    Haffner: Ez nálunk foglalkozási betegség.

    Darvas:  Mi  a  Hifi  Magazinban  azt  valljuk: a hifi az Akai 4000-es
    sorozatánál kezdődik.

    Haffner:  Ti  bizonyos  oldalról  borzasztó magasra teszitek a mércét.
    Összehasonlító  tesztet csináltok két drága pickupfej között, és ha az
    egyik  mintha  egy  nüansszal jobb lenne, belegázoltok a lelkivilágába
    azoknak,  akiknek  -  szerintetek - egy árnyalatnyival rosszabb pickup
    jutott.

    Darvas: Ne menjünk ebbe bele.

    Haffner: Biztos vagyok benne, hogy két lemezjátszó között, az 5-8 ezer
    forintos  kategóriában kisebb a különbség mint két magnó között, ha az
    egyik három motoros és három fejes...

    Sólymos:  Igen  ám,  de árban itt ötszörös az arány, a két lemezjátszó
    között pedig, amit említettél, háromezer forint a különbség.

    Darvas:  Maradjunk  abban,  hogy  nekünk sokan a szemünkre vetik, hogy
    maximalisták  vagyunk.  Örömmel  hallom,  hogy  egy  kicsit ti is azok
    vagytok.

    Sólymos:  Hálistennek.  De  ha  most  ezt leírjuk, hogy a félprofi ott
    kezdődik,  hogy  három  direkthajtású  motor  és  három  fej, akkor az
    olvasók 99,9 százaléka azt mondja: "Ezek nem normálisak! Nem is láttam
    még ilyen magnót!"

    Haffner:   A   félprofi  itt  kezdődik.  De  Magyarországon  ma  sem a
    kereskedelmi  kínálat, sem pedig a vásárlóerő nem teszi lehetővé, hogy
    otthon én magamak egy félprofi stúdiót rendezzek be.

    Zártos:  Ott vághatnánk el a kérdést, hogy végsősoron hifi mindaz, ami
    eleget tesz a 45 500-as szabványnak.

    Darvas: Ezt én is mondtam az elején.

    Zártos:  Hagyjuk  meg  illúziójában  a  magyar vásárlót, hiszen ezek a
    magnók,  valóban eleget tesznek a hifi-követelményeknek. Viszont tudni
    kell, hogy ezeket jobban kell gondozni, olajozgatni, kipucolgatni...

    Sólymos:  Ez most keveseknek szól: ha valakinek módjában áll hazahozni
    valamit,  olyan  masinát  hozzon, amihez nem kell idehaza hozzányúlni.
    Mert  nincs, aki hozzányúlhat, tiszta lelkiismerettel és a jó eredmény
    reményében.   Nincs   meg   sem  a  felkészültsége,  sem  az  alapvető
    műszerezettsége,  sem a gyakorlata - hiszen nincsen sok ilyen készülék
    sem   az   országban.   De   legyünk  tárgyilagosak:  nincsenek  olyan
    szakkönyvek sem, amelyekre a műszerészek támaszkodhatnának.

    Zártos: Pedig ezeknek az utóbbi időben forgalomba jött magnetofonoknak
    a javítására kell majd valamiféle reprezentatívabb szerviz.

    Sólymos: Majd az idő magával hozza.

    Csaba:  Ma szolgáltatással együtt adják el ezeket a magnókat:  négy-öt
    ember  kimegy,  és  megtanulja,  hogyan  kell  ezeket  javítani.  És a
    magnókat garanciamegváltással adja el a külföldi.

    Sólymos:  Folytassuk  azzal,  hogy  ha  három  motoros  a mechanika, a
    gyárnak   nem   kell  verítékeznie  az  egyes  darabok  specifikációra
    hozatalakor,  és  a  magnó  sok-sok évig magnó marad. Miben különbözik
    ettől a stúdiómagnó?

    Zártos:  A  felépítésében.  Tehát ahogy azt a három motort elhelyezik,
    ahogy   a   fejeket  elhelyezik,  ahogy  a  szalagfeszítés-szabályozót
    felépítik.  Sőt:  milyen  az  a  lap, amin elhelyezik. Professzionális
    készüléken  szinte  egészen  kivételesen  jöhet számba öntvényen kívül
    bármi.  Félprofi  vagy házi használatú magnetofonban szinte mindig egy
    préselt lap képezi az alapot.

    Sólymos:   A   félprofiban   azért   általában   már   van  valamiféle
    vázszerkezet...

    Darvas:  Miben  rejlik  az előnye, hogy stabil a vázszerkezet, és mi a
    hátránya, ha mégsem az?

    Zártos:  Például  leromlik az egyik legjobban reklámozott paraméter, a
    frekvenciamenet. És a fázis-stabilitás.

    Darvas:  Tehát,  ha  jól értem, a magnó súlyelosztása miatt a rendszer
    "húzni"  fog,  belső  erők  ébrednek,  bizonyos  rögzítőelemek  néhány
    mikronnal elmozdulnak?

    Sólymos:  Vagy  például  ha  elviszem  a  magnót  az  egyik városból a
    másikba? Ott is szeretném jól lejátszani a szalagot.

    Zártos:  Lehet ám azért öntvény nélkül is stabil magnetofont csinálni.
    Egy  jó  vastag  vaslemezt  mind a négy oldalán szerszámmal meghúznak,
    megmunkálnak...  És  persze,  azt  is  figyelembe  kell  venni, hogy a
    stúdiómagnetofon  minden  irányban minimum kétszerte nagyobb. A kisebb
    felület  kevésbé  vetemedik,  tehát  a házi magnetofon azért nem olyan
    rossz  magnetofon...  Abban is van egy kis reklám, ha azt propagálják,
    hogy a készülékben öntvény van.

    Sólymos:  De  magában  hordoz  egy  időbeni  és  szállítással szembeni
    stabilitást.

    Darvas:  Ugyanakkor  -  nem  tudom,  egyetértetek-e  -  egyáltalán nem
    lehetünk  biztosak  abban,  hogy ha egy drága gép mellé odateszünk egy
    olcsóbb magnót, nem fog-e szebben szólni.

    Sólymos: Ezt nem lehet kizárni.

    Haffner:  Biztos,  hogy  a félprofi kategóriában minden mechanikának a
    minősége már belül van azon az ésszerű határon, hogy a hangminőség már
    nem a mechanikától függ.

    Zártos: A fázis. Mindig a fázis - pedig sehol sincs specifikálva...

    Sólymos: Mi az, amit nagyon jó fázishelyességnek nevezel? Mondjuk, tíz
    fok 10 kilohertzen?

    Zártos: Ez legfeljebb stúdiómagnetofonon lehetséges.

    Haffner: Kazettás magnókon tragikus a helyzet.

    Sólymos:  Tehát  akkor  eljutottunk  oda  -  egy  szóra csak -, hogy a
    kazettás magnó ebben nem vetélytárs.

    Zártos:  Nem,  nem.  Abban  semmiféle  szalagvezetés nincs, mert a két
    karika, ami a kazettában van, az bakfitty.

    Darvas: Jó magnón milyen határokon belül marad a fázishiba?

    Zártos:    Ma  nem  lehet  garantálni  még  stúdiómagnókra  sem  30-40
    Foknál jobbat.

    Sólymos: Milyen frekvencián?

    Zártos: Tíz kilohertz, 19 centiméteres szalagsebességen. Állítom.

    Darvas: Beleértve a Studert meg a többieket?

    Zártos:  Ez  nem  csak  a  magnótól  függ.  Tudniillik  a  fázist csak
    mérőszalaggal  tudod mérni. Ha te ezt az 50 mikronos szalagot egyszer,
    egyetlen  egyszer  átcsévéled, akkor az egyik széle holtbiztos, hogy 2
    mikront  megnyúlik.  Így,  kézzel  még 40-50 mikront is tudok nyújtani
    rajta.  Egy  erőteljesen  csévélő magnetofonon áttekercselve 2 mikront
    biztosan  meg  fog  nyúlni.  Igaz?  A  tízezer hertzes frekvenciának a
    szalagon  19  mikron  a  hullámhossza,  az,  360 fok, 2 mikron ennek a
    tizedrésze,  ez  úgy  40  foknak  felel meg. Tehát az elvben vadonatúj
    mérőszalagon   akár   40   fokos   hiba  is  lehet.  Fázisméréskor  ez
    ingadozásban jelentkezik.

    Darvas: A fázis tehát specifikálhatatlanná válik?

    Zártos:  Bizonyos  határokon  belül  igen.  A hagyományos módszerekkel
    mindenképpen. Képzeld el, hogy két magnón halálpontosan beállítottad a
    fázist.  Aztán készítesz az egyiken egy 16 kHz-es felvételt, és amikor
    a másikon lejátszod, kiderül, hogy egy nagyon picit még tudsz állítani
    a  fejen.  Hát  most  képzeld el, ha még szintben is tudsz különbséget
    találni, akkor mekkora lehet a fázishiba? Lehet, hogy a fej tökéletes,
    de a szalag nem az.

    Sólymos:  A fej semmiképpen nem tökéletes. Mert a két rés nemcsak hogy
    nem  esik egy egyenesbe, de még dőlhet is. Hát végül is ez a baj, mert
    azért a magasátvitelt is szeretnéd, ha megmaradna!

    Zártos:  Ez nem probléma. Elvesztek egy fél decibelt azzal, hogy a két
    fejrés  nem  áll  tökéletesen  egy  egyenesben - a kettőnek az átlagát
    veszem.

    Sólymos:  Igen,  csakhogy a Bezugsbandon tíz kilohertzes a résbeállító
    rész,  és  nem  biztos,  hogy  egy  másik frekvencián ugyanitt lesz az
    optimum. Megint ugyanazt mondom: egy bizonyos mennyiségű fejet el kéne
    dobni.

    Haffner: Hol az ésszerűségi határ?

    Zártos: Énszerintem félprofi magnóban olyan minőségű fejet használnak,
    hogy ilyen hiba nem következik be.

    Sólymos:  Nem? Hű, az angyalát, mondok mindjárt egy példát rá, habár a
    hiba itt más jellegű. Itt van az Akai GX-fej, ez a csoda. Durván rossz
    a   monó   áthallási  csillapítás!  Nem  a  két  sztereó  sáv  közötti
    áthallásról  van  szó,  hanem  arról,  hogy  felveszel egyik irányban,
    átfordítod a szalagot, és visszafelé dörömbölnek a mélyhangok, a túlsó
    csíkról.

    Zártos:  A ferritfejeken az áthallás még a studiómagnókon is rosszabb,
    mint például a Recovac-fejekkel.

    Darvas:  Tehát ha jól értem, az történt, hogy még a stúdiógyakorlatban
    is   túlértékeltek   egy   bizonyos  paramétert,  ebben  az  esetben a
    kopásállóságot...

    Sólymos: Hát a ferrit-fejekkel voltak is gondok.

    Zártos: Én tudnék erről mesélni.

    Haffner: Ez egy külön fejezet.

    Darvas:  Visszatérve a mechanikára: miben különbözik még a profi magnó
    a félprofitól?

    Haffner: Gyors szerviz.

    Csaba: Rövid mérési idő.

    Zártos: A blokkrendszer - habár ez inkább a mi specialitásunk.

    Sólymos: Nem jellemző a stúdiómagnókra.

    Darvas:  Ha  jól  értem,  eszerint  te minden motoregységet is egy-egy
    doboz  formájában  cserélni  tudsz?  Hány  mechanikus  egységetek  van
    összesen?

    Zártos: Kilenc. Két tekercselő egység, jobb oldali terelőgörgő-egység,
    akkor   egy   ilyen   kis   kézi  kezelő-egység,  fejegység,  persze a
    meghajtómotor  is  külön  egység  - és így tovább. Egyik készülékből a
    másikba minden további nélkül áttehetem.

    Haffner: Mérés nélkül.

    Darvas:   Ez   azért   inkább   egy   különleges   szolgáltatás,   nem
    stúdió-jellemző...

    Zártos: De a szervizelhetőség szintén egy paraméter! Tehát, miben jobb
    a stúdiómagnetofon? Összefoglalva, mert sokkal többet nem fogunk tudni
    mondani:  a  paraméterek  időállósága  és  persze bizonyos paraméterek
    magasabb  nívója miatt is, ilyen a fázis-stabilitás - holtbiztos, hogy
    minden   stúdiómagnetofon   sokkal   jobb,   mint   általában  a  házi
    készülékek.   A   magasabb   szalagsebesség   is   stabilabbá  teszi a
    paramétereket,   javítja  a  magashang-kivezérelhetőséget;  a  nagyobb
    csíkszélesség javít a jel-zajon, a torzításon és így tovább.

    Darvas:  Ez  a  magasabb  színvonal  és  az  időállóság tulajdonképpen
    valamennyi alkatrészben jelentkezik?

    Zártos:  Vegyük  például  a  fejek  felfogását.  Meg  fogom  mutatni a
    laborban, hogyan van felfogva a fej egy stúdió-magnetofonban és hogyan
    egy házi magnóban.

    Darvas: Ez nagyon jó példa, mert ezt mindenki ellenőrizheti otthon.

    Zártos:  A  fejtartó  a  legtöbbször egy sima lemez, amelynek az egyik
    oldala  fixen  meg van fogva, a másik oldalon van egy rugó, alatta egy
    csavar,  és  ezzel  állítják  be  a  fejnek  a  rését.  Az  ember  ezt
    egyszer-kétszer   megnyomja,  tisztogatja  -  és  már  elállítódott. A
    stúdiómagnókon  viszont ez egy nagyon fontos alkatrész, hiszen a fejet
    állandóan tisztogatni szokták.

    Haffner:   A   vevő   megteszi,  hogy  leszedi  a  fejegység  búráját,
    rátámaszkodik a fejre, utána felteszi a mérőszalagot és rést mér...

    Zártos: Egy kommersz magnón ez az alkatrész 15 forint.

    Darvas: Mondj még néhány példát!

    Zártos: Szalagvezető elemek. Ezek egy stúdiómagnón - legalábbis nálunk
    -  három  darabból vannak összeszerelve. Mind a három precízen meg van
    köszörülve. Tudniillik, ha a szalagvezető elemnek a szélessége "szór",
    mondjuk  1  tized  millimétert,  ami egy kommersz magnón előfordulhat,
    föl-le sétál a szalag. Ez is fázishibában jelentkezik.

    Haffner:  A  csapágyazások  minősége.  A  fékek.  És  az,  hogy  a gép
    tökéletesen távvezérelhető. Kommersz magnón ez nem feltétel.

    Darvas:  Sőt,  a magam részéről rá is beszélnék mindenkit, hogy inkább
    ebben alkudjon meg.

    Sólymos:  Stúdióban  viszont  használhatatlan  lenne  a készülék. Több
    készülék összekapcsolásának ugyanis ez az alapvető kritériuma.

    Zártos: Vigyázzatok, itt megint számításba kerül a strapabíróság, mert
    ha egy kallantyún keresztül nyomod meg a gumigörgőt, hamarabb kikopik,
    mint ha bekapcsolsz egy elektromos kapcsolót és egy mágnest.

    Darvas:  A paraméterek eszerint megint csak összefüggenek. Nézzük most
    a hangfrekvenciás elektronikát.

    Sólymos: Amitől szól a magnó. Mert idáig csak forog a magnó.

    Zártos:   Azzal   kezdem,   ami   a   legtöbb   hibát   okozhatja:  az
    előmágnesezéssel.   Az   egész   magnetofon  átvitelét  meghatározza a
    munkapont, amelyre beállok a szalaggal. A laikus, de még egy jó amatőr
    sem  tudja kiválasztani, hogyan állítsa be a munkapontot. Mert nincsen
    minden szempontból ideális munkapont.

    Haffner:  Az  optimális  kivezérelhetőség és az optimális torzítás még
    viszonylag  közel  van egymáshoz, hanem a magasfrekvenciás átvitel, az
    már erősen eltérő munkapontot kíván.

    Zártos:  Ha most ezt a munkapontot nem tartjuk stabilan, hanem önrezgő
    oszcillátort  használunk, amely a hálózati feszültségtől, meg a hőtől,
    meg  minden egyébtől függően dolgozik, aszerint, hogy hétfő van-e vagy
    kedd  vagy szerda, akkor az előmágnesezés egy tág tartományban ide-oda
    vándorol, és akkor azok a paraméterek, amiket a magnóra leírtunk, mind
    illuzórikusak.

    Darvas: Ez a sáv az olcsó magnókon valószínűleg igen széles.

    Zártos:  Na,  ezt  akarom mondani. Nézzük tehát a magnó oszcillátorát.
    Kommersz magnón ezt egyetlen tranzisztorral megoldom, vagy kettővel.

    Sólymos: Maradjunk az egynél.

    Zártos:  A  stúdiómagnóban  pedig  egy  ilyen  nagy  doboz  van, az az
    oszcillátor. Egy egész elektronika.

    Sólymos: Természetesen ennek durva anyagi kihatásai vannak.

    Haffner:   Az   ésszerűségi   határ  itt  azért  nem  annyira  éles. A
    stúdiómagnóban a tízszeres árú oszcillátorra másért is szükség van.

    Zártos:  Ugyanis  a  törlőfej is sokkal nagyobb energiát igényel, mert
    nálunk  80-90  decibeles  törlési  csillapításra  van  szükség, a házi
    magnóra  70-nél  nagyobb értéket nem szoktak megadni. A 60, az már egy
    nagyon gyatra érték...

    Sólymos: Hatvanat ír elő a szabvány.

    Zártos: Szabványhiba.

    Sólymos:  Nem  azért  van  ez,  mintha  a legkommerszebb törlőfejek és
    oszcillátorok  is  ne tudnának többet. A szabvány azért enyhe, hogy ha
    nincsenek "spurban" a fejek, és jobbra-balra szór minden, még akkor is
    megmaradjon a 60 dB.

    Zártos: Ebben is lehetőséget adnak a gyáraknak a trehányságra.

    Haffner: Az oszcillátor-torzításnak primer hatása van a hangminőségre.

    Sólymos:  Akkor,  ha  jó  a  jel-zaj  viszonyod  és  nagyon alacsony a
    torzításod.  De  a  házimagnón,  ahol  K3=3  százalékig van kihajtva a
    szalag?  Ott  nyugodtan  sétálhat a munkapont oda-vissza, ezen már nem
    múlik.

    Zártos:  Egyébként,  ha  csak  a  paraméterről  van szó, állítom, hogy
    beleteszünk   egy  önrezgő  oszcillátort  a  stúdiómagnóba,  és  annak
    egyetlen  paramétere  sem fog romlani. De a stabilitása igen. No, most
    beszéljünk   az   egyik   leglényegesebb  dologról,  a  három  fejről,
    szemben a kombinált fejjel.

    Darvas:  Kézenfekvő  és  hasznos  dolog,  hogy a magnós azonnal vissza
    tudja  hallgatni  a  felvételt,  tehát  nem kell visszatekercselnie és
    újból  lejátszania, ha külön felvevő- és lejátszófej van (a törlőfejen
    kívül, persze). De vajon közrejátszik-e ez a hang minőségében is?

    Zártos:  Rettenetesen.  Tudniillik a lejátszófejen a résnek keskenynek
    kell  lennie,  a  felvevőfejen  pedig jobb,  ha szélesebb a rés. Ott a
    másfél-kétszeresét használjuk.

    Darvas:  Ezek  szerint  a kombináltfej mint felvevő fej fog rosszabbul
    működni. Mint lejátszófej, optimális, de mint felvevőfej...

    Sólymos: Szükségmegoldás.

    Darvas:  És ami magát az elektronikát illeti? Azért, hogy a felvevő és
    a  lejátszó  elektronika  azonos, csak mindig átkapcsolják, elvben még
    lehet kifogástalan?

    Zártos: Elvben énszerintem igen.

    Sólymos:  Viszont  a  félprofi  és profi készülékeken elengedhetetlen,
    hogy  ne  az egyórás műsor végén derüljön ki, hogy a második taktusnál
    szutyok volt a fejen.

    Darvas:   Igen.  Mi  szükségből,  takarékosságból  a  praktikum  ellen
    prédikálunk  ugyan, de úgy látszik, a monitor-lehetőség a praktikumnak
    egy annyira elemi foka, hogy ebben nem lehet megalkudni.

    Haffner: Ez egy nagyon-nagyon szükséges praktikum.

    Sólymos:  Egyet  azért  szögezzünk  le.  A DIN-szabvány, a 45 500-as a
    paraméterek  minimumát rögzíti, nem a szolgáltatásokét. De most nézzük
    a  magnófejeket.  Az  árakkal  én  hadilábon állok, de tudom, hogy egy
    kommersz  kombináltfej 4-500 forint, egy Woelke-ért elkérnek több mint
    egy  ezrest,  a  GX-fejekből  a kettő együtt már sok ezer forint. Mi a
    helyzet a stúdiótechnikában?

    Zártos:   A   stúdiófejek  erősen  kézigyártásúak,  ezt  nem  lehetett
    gépesíteni.

    Sólymos: Sokat el kell dobni belőlük a gyártás során.

    Zártos: Valamennyi fejet egyedileg mérjük. A hibaszázalék minimális.

    Darvas: Tegyük fel azt a képtelenséget, hogy a Mechanikai Laboratórium
    képes  lenne ezeket a fejeket olyan nagy mennyiségben gyártani, hogy -
    jó, úgyse történik meg - eladhatná őket a hazai piacon is. Mi lenne az
    áruk?

    Zártos:  Úgy, hogy még becsülettel keresnénk is rajtuk? Sztereó fejek,
    egy garnitúra...

    Csaba: Négyezer forint.

    Darvas: Annyi, amennyibe a GX-fejek kerülnek?

    Zártos: Még annyi se.

    Darvas: No, most hasonlítsuk össze ezeket a GX-fejekkel.

    Zártos:  Nehéz  az  összehasonlítás.  Tudniillik  a GX- és általában a
    ferrit-fejek  előtt mindenki hasraesik. De azért elgondolkodtató, hogy
    stúdiómagnót  nem  gyártanak GX-fejjel. Ferrit-fejjel gyártanak ugyan,
    de  azzal  is  sok  a  baj.  Lejátszó-oldalon  semmi hátránya sincs. A
    felvevő  oldalon  van  a  hiba.  Tudniillik  ezek  a  ferrit-fejek nem
    gerjeszthetők  közel  sem  annyira,  mint a hagyományos fejek. Egyszer
    például  gerjeszteni  kezdtem  16  kilohertzen  egy ferrit-fejet, és 6
    dB-vel hamarább telítődött, mint a Recovac-fej. Hat decibellel!...

    Sólymos:  Egy bizonyos mágnesezettség fölé nem tudjuk vinni a szalagot
    ferritfejjel.

    Zártos:  ...Hat dB! Ezért a hat decibelért már embert ölnek! Ez akkora
    különbség,  mint  amennyit  a szalagok javultak 19-en az elmúlt tíz év
    alatt!

    Sólymos: A fejek élettartamáról tudnátok-e mondani valamit?

    Zártos: Egy stúdiófejnek a résmélysége három tized milliméter, például
    nálunk.  Egy  kommersz  fejé, a kazettásokon csak egy tized, de az egy
    tizedet  sem mérik pontosan, lehet 0,03-tól bármi. Lehet, hogy tíz óra
    után  már  kicserélheted. A stúdiómagnó fejének élettartama, nyugodtan
    mondhatom,  38  centiméteres  szalagsebességen 5 és 10 ezer óra között
    van. A mi általunk gyártott fejé. Ez Recovac. De a ferrité sem több.

    Sólymos: Azt hittem, lényegesen több.

    Zártos:  A  Recovac-fejek  közül,  szinte garantáltan, egy sem esik ki
    5000 óra előtt. A ferrit-fejek közül lehet, hogy száz óra után már egy
    csomót   ki   kell   cserélni:   kitöredeznek,   kipattogzanak.  Egész
    sorozatokat kellett eldobnunk.

    Haffner: Nem megbízható.

    Sólymos: Miért használnak sokan ferritfejet?

    Haffner: Üzleti fogás. Leírták róla, hogy az élettartama több százezer
    óra, és ezzel meghülyítettek rengeteg embert.

    Zártos:  Én  már  láttam  olyan hirdetést is, amelyben éppenséggel azt
    propagálták, hogy a magnó nem ferrit-fejes. A ferrit-fejjel az életben
    nem lehet olyan jó áthallási csillapítást elérni, mint Recovac-fejjel.
    Ugyanis  a ferrit-fejhez, a hőtágulási együtthatókra való tekintettel,
    nem  lehet mást használni árnyékolásnak, mint megint csak ferritet, és
    a ferrit mint árnyékolás lényegesen rosszabb.

    Darvas:  Visszakanyarodva  az olcsóbb magnók elektronikájához, tehát a
    hangfrekvenciás     részhez:     vannak     ebben    is    jellegzetes
    stúdió-megoldások?

    Zártos:  Nem  sok.  Ilyenek az állító szervek, amik ki vannak hozva az
    előlapra.   És   talán  ami  a  leglényegesebb:  a  nagyon  zajszegény
    bemenőfokozat,  amire  azért  a  stúdiógépnél nagyon ügyelnek. Aztán a
    drága  árnyékolások.  Tehát ha van egy bemenő transzformátor, akkor az
    aztán  árnyékolva  van.  A  lejátszó  fejet duplán árnyékoljuk, nem is
    olcsó  anyagokkal. A stúdiótechnikában megkövetelt szimmetrikus be- és
    kimenetek  drága,  munkaigényes hangfrekvenciás trafókat igényelnek. A
    lejátszófej  és  az erősítő között speciális a kábel, és meg van adva,
    hogy  méterenként  hányszor  kell  sodorni,  mert  különben  a jel-zaj
    viszony romlik.

    Sólymos: Pénzben mit jelent ez?

    Zártos:  Anyagiakban  itt  a  legkisebb a különbség. Tehát valóban nem
    elvi  az  eltérés.  Hanem  ezeknek  az  erősítőknek  egyformáknak kell
    lenniük.  Tűrésmezejük  van. A kommersz magnóban ha a fej rosszabb, az
    erősítőt  hozzátekerik,  ha  pedig  a  fej  jobb,  akkor  az  erősítőt
    letekerik,  és  a  kettőből  kijön  valami.  A  végeredmény  nálunk is
    ugyanaz,   de   követelmény,   hogy   ha  előveszek  a  raktárból  egy
    lejátszóerősítőt  és  bedugom  a hibás helyére, akkor ne kelljen sokat
    változtatnom.   Egyébként   a   lejátszó-   és  felvevő-erősítőben  az
    elektronikai  alkatrészek  ára  talán  két,  két  és félszer drágább a
    stúdiómagnóban,   ha  sokat  mondok.  Az  összes  alkatrészt  kirázom,
    zacskóba teszem...

    Darvas: A probléma magva tehát a mechanika.

    Zártos: És a fej.

    Sólymos:  Viszont  a torzítás, a jel-zaj viszony, a kivezérelhetőség a
    kommersz  magnón egészen másképp értékelendő. Például a kommersz magnó
    különféle  paramétereihez  mindig  hozzá  kell  tenni:  "3  százalékos
    torzítással"  -  a stúdióban pedig mindenki 1 százalék alatti harmadik
    harmonikus torzítással számol.

    Darvas:  A  sztereó stúdiómagnó természetesen félcsíkos. A hifi-magnók
    viszont többnyire negyedcsíkosak.

    Haffner: Most az a kérdés, hogy a negyedcsíkosakat elvessük-e?

    Darvas: Pontosan.

    Haffner:  Kevesebbet  veszítesz  a negyedcsíkkal, mint a 19-ről 9,5-re
    való áttéréssel.

    Sólymos: Én legalábbis emellett vagyok.

    Darvas:  A  két  negyedcsík  általában nem lesz egyforma. Az egyik sáv
    kint  van  a  szalag  szélén,  a  másik benn a középen. A szalag széle
    fodrozódik,  hullámzik...  Melyikőtök  mért  már  azonos  értéket  két
    negyedcsíkon?

    (Többen:) Még senki!

    Darvas: Ha anyagi megfontolásból föladjuk a kétsávos hifi-magnetofont,
    legalább tudnunk illik, mit veszítünk vele.

    Sólymos:  Hát  van ott még más is. A monó áthallási csillapítás! Nem a
    sztereó  program  két  csatornáján,  hanem  az egymással szemben futó,
    csíkok között.

    Zártos:  Ha  én  igényes  volnék,  a  két csíknál maradnék. Kevesebbet
    magnóznék, nem?

    Darvas:  Mi lenne, ha a magyar stúdiómagnót annyira leegyszerűsítenénk
    hogy   Revox-kategóriájú   legyen?  Mennyibe  kerülne?  Csak  a  játék
    kedvéért.

    Zártos: Le lehetne menni vele, mit tudom én, mondjuk 50 ezer forintra.

    Sólymos: Ne viccelj. A ti magnótokkal? Ami több mint százezer forint?

    Zártos:  Csak  egy pillanat. Ha nagy lenne a darabszám. De nem tudnánk
    eladni belőle olyan sokat.

    Haffner: Van Magyarországon összesen száz ember, aki 50 ezer forintért
    venne  magnót.  Ebből  a százból kilencven semmi pénzért nem venne sem
    csehszlovák, sem NDK-beli, sem lengyel, sem magyar készüléket.

    Zártos:   A  viszonteladhatóság  hiánya  -  meg  a  saját  presztízse,
    sznobsága miatt.

    Darvas:  Jó,  tegyük  félre  az  50 ezer forintos magnót, ebben én sem
    látok fantáziát. Ne felülről induljunk, hanem alulról. Mibe kerülne az
    a  három motoros, három fejes hazai magnó, amelyik legalább az Akai GX
    elektronikájának    hangminőségét   szolgáltatja,   de   mechanikailag
    lényegesen jobb, kevesebbet nyávog, stabilabb.

    Zártos:  Mit  szólsz  hozzá, ha azt mondom, hogy a KGST-piacon van már
    ilyen.

    Darvas: Szovjet magnóra gondolsz?

    Zártos:  Hoztam prospektust róla. Ezer rubel. Voltam a gyárban, láttam
    a  magnót.  Három  motor,  három fej, infra távvezérlő - amit el tudsz
    képzelni.

    Darvas:  Ez  ugyan hallatlanul érdekes lehetőség, és bárcsak megnyílna
    előttünk,  de  ismerve  a  KGST-n  belüli fogyasztásicikk-kereskedelem
    nehézségeit  azt  mondom, maradjunk egyelőre határainkon belül. Tegyük
    fel,  hogy  Magyarországon  rá  lehetne beszélni egy finommechanikai -
    hiszen erről van szó - üzemet, hogy álljon rá évi néhányezer darabra.

    Sólymos: Ez reménytelen. Néhányezer darabra nem szabad ráállni.

    Csaba: Ott kezdődik, hogy eleve nincs hozzá motorunk.

    Zártos: Meg lehetne csinálni Ikladon.

    Csaba:  Igen,  ott  négy  és  fél  ezerből  a három motort meg lehetne
    csinálni. Komolyan fel vannak szerelve.

    Zártos:  A fejgyártást a BRG-ben lehetne megszervezni. Ragyogó fejeket
    tudnak gyártani.

    Darvas: Mennyiből hozhatna ki a BRG egy magnófejet?

    Zártos: Ezer forintból, szerintem.

    Csaba:  No,  most egy-egy elektromos lapra nyugodtan számolhatunk 3000
    forintot.

    Zártos: 1500 forintot.

    Haffner: Ötezerrel számold a hármat.

    Darvas: Körülbelül 12 ezer forintnál tartunk.

    Zártos: Énszerintem ennél lényegesen olcsóbban ki lehetne hozni.

    Csaba: Nem a termelői ára lesz ennek magas. Az eladási ára.

    Haffner:  A cserélhető fej-egységet hagyjuk el... Most jön a mechanika
    a fejegységgel, a fő öntvénnyel.

    Zártos: Nincs öntvény, hanem lemez van, dobozban.

    Haffner: Soha ne legyen jobb magnóm, mint az Akai 600D. És abban sincs
    öntvény. Mi vettünk egy ilyen készüléket, hogy a technológusainknak, a
    mechanikus  tervezőinknek  és  önmagunknak is példát állítsunk: hogyan
    lehet  borzasztóan olcsón, modern technológiával építkezni. Ez a magnó
    olyan,  hogy  ha  lecsavarod  a  hátlapját  és az előlapját, akkor azt
    mondod:  40  ezer  forint,  úristen, hát ez tiszta üres, mi van ebben?
    Semmi. Na most, ha ezt a technológiát elsajátítja egy vállalat...

    Darvas:  Ezt  hagyjuk,  mert  akkor  már nem tízezres, hanem százezres
    szériában kell gondolkodni. Hol tartunk?

    Csaba:   Azt   mondtuk,   tíz-tizenkétezer   forint   eddig   csak  az
    anyagköltség.

    Sólymos: Doboz, gombok, díszelőlap, műszerek...

    Darvas:   Tizenötezernél  tartunk,  és  ez  csak  anyag.  Most jönnek a
    munkaórák.

    Csaba:  Szerintem 150 munkaóra. Erre még kell neked 5 százalék műszaki
    fejlesztési  alapot képezni... aztán 2 százalék garanciát... Vállalati
    nyereség: 15 százalék.

    Darvas: És ez még éppen hogy csak elhagyta a gyárat.

    Csaba: Még csak nem is hagyta el.

    Sólymos: Be sincs csomagolva.

    Csaba: De igen, a csomagolás már benne van.

    Sólymos: Eddig 33 ezer.

    Csaba:  Na  most  számítsatok  rá,  hogy erre jön legalább 25 százalék
    forgalmi adó, legalább 9 százalék nagyker, 9 százalék kisker...

    Darvas:  Ötvenezer  forintért  van  egy  magnónk,  ami még csak nem is
    Revox.  Ezt  is  vessük  el. Nem lehetne inkább valami jobb mechanikát
    szerezni külföldről, ha már a BRG nem csinál?

    (Valaki:) Esetleg lengyelt, csehet...

    Sólymos:  Jaj  ne,  ez  már eleve kiesik. Még a Tesla az igényesebb. A
    lengyel  mechanikák  vígan nyávognak 9,5 centiméteres szalagsebességen
    0,3  százalékot,  19-en 0,16-ot. Amit nyugati kooperációban gyártanak,
    arról  viszont  nem  tárgyalnak.  Nyilván  nem  fogják  a  dollárjukat
    forintra konvertálni.

    Darvas:  Visszavonulok.  Maradjunk  hát  az  Akai GX 4000-esnél. Ez is
    nagyon drága, itt Magyarországon, és még egy alapvető hibája is van: a
    nyávogása. Elképzelhető-e ennek a magnónak egy hatásos, 1000 forintnál
    nem drágább modifikációja?

    Haffner: Voltaképpen miért nyávog ez a magnó?

    Sólymos:   Mert   a  leeresztő  orsó  fékjei  és  kuplungjai  gyatrák.
    Vállalkoznátok-e  olyasmire,  hogy odaadunk nektek egy Akai 4000-est -
    szerzünk   egyet   valahonnan  -,  és  ti  csináltok  vele  valamit? A
    mechanikájára  nagyon  ráférne egy kis jótétemény. De olyan eszközöket
    használhattok  csak,  amik a magyar kereskedelemben megkaphatók. Tehát
    nem ér mágneskuplungokat feltalálni meg ilyesmit.

    Zártos: Megpróbálhatjuk.

    Haffner: Egyet nem értek. Hogy az Akai maga nem segít rajta.

    Darvas:  Neki  már  nem  éri  meg  vacakolni  vele.  Ez  a  legolcsóbb
    készüléke.

    Sólymos:  Ez a készülék a felszerszámozását, a tervezését már 1970-ben
    kifizette.  Nincs  értelme javítani rajta, mert az igényesebb vevő ott
    úgysem ezt veszi meg.

                                      *

    Mérsékelten biztató kilátások. Igaz, már az is valami, hogy egyáltalán
    kapható  olyan  magnó  a  magyar  boltokban, amely jobban szól, mint a
    kazettás   gépek  kilencvenkilenc  százaléka.  Másrészt,  ez  a  magnó
    ugyancsak  ért  ám  hozzá, hogyan ronthatja el a gazdája kedélyét. Úgy
    látszik,   bele   kell  nyugodnunk,  hogy  ezt  lehet  kapni  15  ezer
    forintért.
    Aki  nem  hiszi, járjon utána. Mármint a kereskedők járhatnának utána.
    Nem  állítjuk,  hogy  könnyű  lenne  találniuk olyan készüléket, amely
    ugyanezt  tudja  olcsóbban,  illetve többet tud ugyanennyiért - de aki
    keres, talál.

    
Nézzük a normákat: mit kell tudnia egy házimagnónak és mit a stúdiógépeknek. Tegyük egymás mellé a szabványokat (1. táblázat). Kézenfekvő, hogy egyik oldalról a DIN 45 500 negyedik lapját választjuk (1975. áprilisi kiadás), lévén ez a hifi-előírások gyűjteményéből a szalagjátszókra vonatkozó rész, amely egyébként gyakorlatilag egybeesik az IEC nemzetközi szabványajánlásaival, illetve a hazai előírásokkal. Ami a stúdiószabványokat illeti, sokféle van érvényben. Ezek közül is a DIN-szabványt választottuk, hogy azonos szemlélet alapján kidolgozott, lényegében azonos mérési módszereket vethessünk össze. (DIN 45 511, első rész, 1978. március.) Ez azokra a stúdiómagnókra vonatkozik, amelyek nem 1/2-1 collos, hanem a közismert, 6,25 mm széles szalaggal működnek. A kétféle szabvány nagyon hasonlóan, vagy éppenséggel azonos módon határozza meg a szalagjátszók legfontosabb paramétereit. Ez rendkívül fontos, hiszen a világszerte érvényben levő, meglehetősen eltérő szabványok más-más mérési módszereket írnak elő, a paramétereket tehát nem is lehetne átszámítás nélkül összehasonlítani. Ebből következik, hogy ügyes specifikációs fogásokkal a valóságosnál kedvezőbb képet lehet festeni bármely magnóról, anélkül, hogy hazudnunk kellene. Arra is felhívjuk Olvasóink figyelmét, hogy - akárcsak a hifi-szabvány - a stúdiószabvány is csak egy minimumot ír elő, és hogy a legtöbb gép ma már jócskán túlteljesíti a normát. Végül megjegyezzük, hogy a stúdiószabványból a sztereó kivitelű gépekre vonatkozó követelményeket adtuk meg. Ezek után nézzük meg három magnó gyári specifikációját (2. táblázat). Elsőnek vegyük az Akai GX 4000D-t, a legdrágább magnót, amely Magyarországon forgalomba került, és amely valóban hifinek nevezhető. Legyen a második a Revox B77, a világhírű Studer cég félprofi készüléke, amelyet szintén sokan ismernek idehaza - ha nem is annyian, mint az Akait. Végül a Mechanikai Laboratórium STM 600 típusú gépe jól reprezentálja a 6,25 mm széles szalaggal üzemelő stúdiómagnókat. (Amúgy is hazai gyártmány - miért ne legyünk egy kicsit soviniszták.) A három magnót 19,05 cm/s szalagsebességen hasonlítjuk össze. Vigyázat: az Akainak és a Revoxnak ez a jobbik, a stúdiómagnónak viszont a gyöngébbik üzemmódja! 1. Stúdiómagnó lejátszási frekvencia-jelleggörbéjének (felül), stúdiómagnó felvétel-lejátszási frekvenciagörbéjének (középen) és hifi-magnó lejátszási, illetve felvétel-lejátszási frekvencia-jelleggörbéjének (alul) tűrésmezeje 2. Stúdiómagnók két csatornája közötti fázisszög-különbség tűrésmezeje
Vázszerkezetek. Felül az Akai GX 4000D, alul a Revox B77 kibontva, középen egy "kiürített" STM 600-as Futóművek. Felül az egymotoros mechanika (GX 4000D), jellegzetes áttételeivel. Alul: elektromosan vezérelt három motor a B77-esben. Középen a stúdiómagnó főmotor-egysége. Oszcillátor-blokkok. Ami a stúdiómagnón még külön dobozban van (jobbra), a félprofi-készülékben még önálló nyomtatott áramköri lap, a "házimagnó" belsejében viszont már csak néhány alkatrész (alul, bekeretezve) Fejszerelvény és szalagvezetés. Felül: Akai GX 4000D, középen: Revox B77. Külön képen mutatjuk az ML STM 600-as kiemelhető fejszerelvényét és jobb oldali terelőgörgő-egységét (a nagyobbik kör alakú tárcsa a számlálószerkezet kijelzője)