Fél évszázad Varázsfuvolái




                              A cím pontatlan.
             Az alábbi áttekintés nem foglalkozik ugyanis azokkal
       a lemezekkel, amelyek a Varázsfuvolának csupán egyes részleteit
              tartalmazzák (a lista vaskos kötetet töltene meg).
      A népszerűbb áriák egyenként több tucat, némelyik száznál is több
           lemezen jelent már meg. A teljes opera lemezei közül is
           csak a tizenegy stúdiófelvételre irányítjuk a figyelmet.
          Ezek szabályos kereskedelmi forgalomban élő (élt) lemezek,
                felerészben Magyarországon is kaphatók voltak
                              a maguk idejében.


        Az 1936-os berlini Beecham-féle lemez klasszikusnak számít. A nagy
    angol  karmester  (az  egyetlen,  aki  eddig   bárói   címet   kapott)
    életteljes,  egyáltalán  nem  szépelgő  felfogását  elsőrangú   énekes
    teljesítmények  erősítik:  Helge  Rosvaengeé,  Tiana  Lemnitzé,   Erna
    Bergeré és Gerhard Hüsché. Az  eredetileg  His  Masters  Voice  normál
    lemezeken megjelent operát az 50-es években mikrolemezen  is  többször
    kiadták  (MHV,  RCA),  s  az  EMI-t  már  jó   ideje   ösztökélik   az
    újrakibocsátásra.
        A rendkívül karakteres  vonásokkal  felrajzolt  interpretáció  már
    előlegezi a későbbi  híres  felvételek  alakítóinak  egy-egy  típusát.
    Rosvaenge inkább hős, s nem elérzékenyült  lírai  tenor,  Lemnitz  nem
    szenvelgő,  hanem  átfűtött,  Hüsch  pedig  sokban   előrevetíti   már
    Fischer-Dieskau Papageno-ábrázolását. És Berger, ő  talán  mindmáig  a
    technikailag legbiztosabb,  legvirtuózabb  Éjkirálynő.  A  felvételnek
    olyan  élő  a  hangja,  oly  "presence"-e  van,  hogy   néha   ma   is
    megirigyelhetnénk.
        Az  1951-es  Karajan  I.  és  1955-ös   Böhm   I.   felvételek   a
    mikrobarázdás, korai hifi-korszak első produkciói  voltak.  Az  akkori
    szokásnak megfelelően teljesen mellőzték  a  prózai  dialógusokat.  Ha
    szakítunk azzal a közhellyel (s a szakításra  az  utóbbi  évtizedekben
    nemcsak a szaktudósok néhánya, de leginkább Bergman  filmje  biztat!),
    hogy a Varázsfuvolának gyenge, ellentmondásos, sőt ostoba szövegkönyve
    van, akkor igényelnünk kell  a  helyenként  igen  fontos  mondanivalót
    hordozó prózai szövegeket is.
        Az említett Karajan-  és  Böhm-felvételek  a  második  világháború
    utáni, ún. új bécsi Mozart-stílus reprezentánsai voltak. Ezt a stílust
    a fenti két karmesteren kívül elsősorban Joseph Krips neve  fémjelezte
    - valamint  az  az  énekesgárda,  amely  a  40-50-es  évek,  bécsi  és
    salzburgi előadásain végül  is  tökélyre  fejlesztette.  "Ép  érzék  a
    hagyományhoz,   mélységes   tisztelet   a   kotta   iránt,   tökéletes
    énektechnika, támadhatatlan ízlés, az árnyalatok érzékeny közvetítése,
    Mozart  isteni  szépségeinek   tökéletes   desztillációja"   -   ilyen
    megfoghatatlanul írja le egy korabeli kritikus  e  stílus  mibenlétét.
    Hogy ez a stílus valójában  mit  jelentett,  azt  a  legegyértelműbben
    Elisabeth Schwarzkopf művészete mutatta meg a zenei világnak.
        Sajnos, ő sosem  énekelte  lemezre  a  teljes  Pamina-szólamot.  A
    Karajan-lemezen  Seefried,  Dermota,  Erich  Kunz,  a  Böhmén  Gueden,
    Schöffler  és  Walter  Berry  képviselik  ugyanazt  az  ideált,  s   -
    megközelítőleg - ugyanazt a  színvonalat.  A  Karajan  I.  újrakiadása
    osztatlan kritikusi lelkesedést keltett a 70-es évek végén. Értékét az
    elmondottakon  kívül  nagymértékben  emeli  George  London   nagyszerű
    Sprecher-alakítása (hangilag is az egyik legjobb) és a Hölgyek trióját
    vezető Sena Jurinac éneke, valamint a  minden  mesterkedéstől  mentes,
    élethű  felvétel.  A  Böhm  I.  az  50-es   évek   közepének   legjobb
    hifi-színvonalán szólal meg (DECCA ffrr, azaz  "full  frequency  range
    recording", - amely úgymond - a teljes  hangfrekvenciasávot  rögzíti).
    Az előadás líraian áradó, elsősorban a széphangú szerelmespár, Léopold
    Simoneau és Hilde Gueden jóvoltából. A tolmácsolás érzelemben  gazdag,
    sokszínű.
        Fricsay felvétele (1956) nem tartozik e nagy  nemzetközi  karriert
    befutott (s itthon  kissé  elfeledett)  karmester  legjobb  produkciói
    közé. Fideliója például jóval nagyobb sikert aratott.
        A Klemperer-lemez (Angel, ma EMI, 1964) a mű mértékadó előadásának
    számít másfél évtized múltán is. Bármilyen új felvétel jelenik meg,  a
    kritikushad  előveszi  a  régi,  jól   bevált   mércét:   Klempererhez
    hasonlítja. Az ő hallatlan érzéke és  hajlama  a  magasztos  és  végső
    dolgok iránt itt megértő humorral is  párosul,  az  előadás  hangulata
    magával ragadó, pillanatnyi üresjárat nélkül. Legfőbb támogatói a  női
    szereplők.
        Gundula Janowitz Paminája maga az áhítat és átszellemültség, s  az
    övénél szebb hangon és makulátlanabb  technikával  talán  még  sohasem
    hangzott föl e szólam. Lucia Popp - akárcsak Janowitz - még  karrierje
    kezdeti szakaszában, éretten, de még fiatal, friss hangon  énekelhette
    el az Éj királynőjének pokolian nehéz áriáit. A klempereri - ekkor már
    érezhetően  lassúbbodó  -  tempók  sem  nehezítik  feladatát.  Popp  a
    szélesebb kereteket is teljes feszültséggel  tudja  kitölteni,  Walter
    Berry még érettebb, még mélyebb humorral énekel és komédiázik, mint  a
    Böhm I-en. A női trió nívóját már  a  nevek  is  jelzik:  Schwarzkopf,
    Christa Ludwig és Marga Höffgen. Ők  hárman  utolérhetetlenek,  minden
    más lemez triójánál jobbak; élettelibbek, humorosabbak is. Gedda  több
    felvételen szerepelt sikerrel Klemperer vezénylete alatt, de itt kissé
    kívül marad a szerepén és  meglepetésre  a  nagyszerű  karakter-tenor,
    Gerhard Unger sem eléggé meggyőző Monostatos hálás szerepében.
        Az 1965-ös Böhm II. (DG) felvételt a  karmester  még  elmélyültebb
    tolmácsolása és mindenekelőtt Fritz  Wunderlich  fenomenális  Taminója
    helyezi magasra a rangsorban.  A  hanglemezkritika  köreiben  teljesen
    szokatlan egyöntetűséggel tizenöt év óta is a  legszilárdabban  tartja
    magát a megállapítás: Wunderlich nemcsak hogy eszményi  Tamino,  de  a
    legtökéletesebbet nyújtja, ami Mozart-tenortól  egyáltalán  elvárható.
    Fritz Wunderlich 1930-ban született, harmincéves korára már elismerten
    ő volt a legjobb német  lírai  tenor  a  Mozart-operákban;  Pataky  és
    Dermota utóda. Még hat évig élt, s  ezalatt  a  neve  fogalommá  vált,
    személye pótolhatatlanná. Utódai vagy  hangszépségben,  vagy  kifejező
    erőben  maradnak  el   mögötte.   Wunderlich   e   felvételért   Arany
    Orfeusz-díjat is kapott.
        Böhm II. lemezén is  (DG)  a  férfimezőny  dominál,  mindenekelőtt
    Fischer-Dieskau csupa kedvesség, csupa humor Papagenója. (Ő -  érdekes
    módon -  színpadon  sosem  akarta  elénekelni  a  lemezen  kétszer  is
    megszólaltatott Papagenót. "Túl nagydarab  vagyok  hozzá"  -  mondta.)
    Franz Crass, a kiváló basszista a hatvanas években  állta  a  versenyt
    nagyszerű kollégáival, Ridderbusch-sal  és  Talvelával.  Klemperer  és
    Böhm egyik kedvelt énekese volt. Az idősödő Hans Hotter, a  legnagyobb
    Wotanok egyike énekli az Öreg papot. Roberta  Peters  ma  már  mintegy
    negyed évszázada a Metropolitan sztárja. A felvétel  idején  karrierje
    tetőpontján állt, virtuóz koloraturfutamai abszolút  biztosak.  Evelyn
    Lear Fischer-Dieskau mellett az egyetlen, akit a budapesti közönség is
    jól ismer.
        Solti lemezével (DECCA, 1969)  megkezdődött  a  darab  szimbolikus
    értelmezésének új szakasza. Ez leginkább a dramaturgiai csomópontok és
    a karakterek átrendeződését vonta maga után. Nem véletlen, hogy  ez  a
    lemez ad a legtöbbet a prózai dialógusokból. Sarastro sokszor hallott,
    jóságos aggastyán figurája helyett erőteljes, sugárzó, szinte harcos -
    és szerelmes férfit találunk. (Talvela hatalmas  hangján  és  páratlan
    szuggesztivitásával.) Az Éj királynője első megjelenésében sem  "mater
    dolorosa",  hanem  céltudatosan  hatalomra  törő   asszony   (Cristine
    Deutekom.) Pilar Lorengar talán csak a hang frissességében marad  alul
    Janowitz-zal   szemben,   Pamina   tragikus   érzéseinek    átélésében
    semmiképpen  sem.  Ezen  a  lemezen  egyébként  minden  férfiszerepben
    különleges  klasszisú  teljesítményt  kapunk:  Stuart  Burrows  kiváló
    Taminója, Hermann Prey bűbájos  Papagenója  és  Fischer-Dieskau  (Öreg
    pap) méltóságot és tisztaságot árasztó éneke mellett külön  fénypontja
    az előadásnak Gerhardt Stolze Monostatosa. Veszedelmes, sötét  figura.
    Ellenfél - nem bohóc. Talán kiolvasható a fenti sorokból,  hogy  ez  a
    lemez   sok    szempontból    előlegezi    már    Bergman    filmjének
    karakterábrázolásait.  (Zárójelben  megjegyzem,  hogy  a  Bergman-film
    sound-trackje is megjelent hanglemezen.)
        A nemzetközi hanglemezsajtó sokat cikkezik az  utolsó  évtized  és
    napjaink  kiadási  politikájáról.  Sokan  vélekednek  úgy,   hogy   az
    elképesztő technikai fejlődés a felvételek tekintélyes hányadának  nem
    hozott művészi többletet. Ez részben A  varázsfuvola-lemezek  esetében
    is igaz. A fent tárgyalt lemezekkel túlhaladtunk a művészi  csúcsokon.
    Otmar Suitner Eterna-felvétele dicsekedhet ugyan  az  1967-70  közötti
    salzburgi előadások fiatal főszereplőivel:  Helen  Donath-tal,  Geszty
    Szilviával és Peter Schreierrel, de egy-egy szép  szólótól  eltekintve
    ez bizony eléggé szürke tolmácsolás. Theo Adam pedig  még  rajongóinak
    is bebizonyítja, hogy nem éppen ideális Sarastro.
        Sawallisch (Electrola) felvételén a hetvenes  évek  egyik  legjobb
    Éjkirálynője, Edda Moser  hallható,  Schreier,  és  a  hatalmas  hangú
    (azóta bayreuthi-salzburgi tartópillérré nőtt) Kurt Moll mellett. Adam
    (Öreg pap),  a  nagyon  bájos,  de  itt  már  kissé  fáradt  Anneliese
    Rothenberger és Berry a további főszereplők, de a varázs nem ragyog át
    ezen az előadáson. Hasonló  a  helyzet  az  Alain  Lombard  vezényelte
    Barclay-lemez esetében is. Nagyszerű énekesei vannak Edita  Gruberová,
    az új koloratúrcsillag; a Losey-féle Don Giovanni  filmből  megcsodált
    Kiri Te Kanawa; José van Dam, ugyane film  Leporellója  (itt  az  Öreg
    pap). Kurt Moll Sarastrója is fölülmúlja korábbi  produkcióját.  De  a
    Taminót alakító Peter Hoffman, a  Wagner-hős,  sem  technikailag,  sem
    érzelmileg nem ér  fel  a  feladathoz  és  az  előadás  féloldalas  -,
    valószínűleg a karmester hibájából.
        A Karajan II. 1979-ben készült, ez a mű első digitális  felvétele.
    Karajan nem marad alul saját régebbi önmagával szemben, de  talán  nem
    is múlja felül korábbi produkcióját. Énekesei közül  Francisco  Araiza
    sikeresen alapozza  meg  "státusát",  mint  a  következő  évek  vezető
    Mozart-tenorja, de néhol egy kissé harsány. A csodálatos Edith  Mathis
    a legjobb Paminák közé sorolandó. José van Dam  nagyszerű  énekes,  de
    nem igazi basszus. Puha, sima legato-éneke gyönyörűség ugyan,  de  nem
    fedi teljesen  a  figurát.  Karin  Ott  (a  Királynő)  sokkal  lassabb
    tempókat vesz, mint hajdan a Karajan I-en Wilma Lipp, a  nyers  hangok
    is gyakoribbak, mint  kolléganőinél.  Kiváló  a  Három  Hölgy  (Tomova
    Sintov, Baltsa, H. Schwarz.) A lemezhez  ajándék  is jár: egy 30cm-es,
    45 fordulatú LP, egyik oldalán az  új  felvétel  nyitánya,  a  másikon
    Karajan 1938-as első felvétele a nyitányból.
        Külön  kellene  még  szólni  négy,  művészileg  kiemelkedő  értékű
    "kalóz"    lemezről.    Gyenge    technikai    minőségük    (no    meg
    hozzáférhetetlenségük)   miatt   ezek   elsősorban   a   régiség-   és
    ritkasággyűjtők féltett kincsei: az 1937-es salzburgi (Toscanini),  az
    1942-es New-York-i Metropolitan-előadás  (Bruno  Walter),  az  1949-es
    (Furtwängler), és az 1959-es (Széll György) salzburgi előadások.  Ezek
    rádióközvetítésből lemezre vágott, illetve szalagra  vett  felvételek.
    Bár a nagyszerű énekesek jelenléte is izgalmassá teszi a  produkciókat
    (például Alexander Kipnis, Rosvaenge, Alfred Jerger  és  a  mi  Osváth
    Júliánk  Toscaninivel,  a  nagy  olasz  basszista  Ezio  Pinza   -   a
    legnagyszerűbb Don Giovannik és Figarók egyike - az angol nyelvű Bruno
    Walter-féle lemezen; valamint a háború utáni bécsi és német sztárok  a
    másik kettőn), ezeknek a lemezeknek a  karmesteri  teljesítmény  a  fő
    vonzóerejük:   a   század   három    különleges    szerepet    betöltő
    muzsikus-óriásáé.
        A hazai gyűjtő, ha az elmúlt negyedszázadban  résen  volt,  itthon
    megvásárolhatta a Karajan I., a Böhm I., a Klemperer- és a  Solti-féle
    felvételeket, illetve az Eterna kiadványt állami  importból.  S  ha  a
    Hungaroton licenszkiadásában most megjelenő Böhm  II-t  is  megszerzi,
    elmondhatja: a legjobb Varázsfuvolák ott vannak a polcain.

                                                             Uhrman György

    

    A   Hungaroton   kiadásában  megjelent  DG-lemez  eredeti  boritóján a
    Mozart-opera 1792/93-as, berlini kiadású zongorakivonatának címlapja.