Vonósszerenád kettes számrendszerben




         Itt az első magyar digitális, helyesebben hibrid hanglemez:
         maga a fekete korong még a régi, analóg fajta, de a műsorát
             már nem a hagyományos stúdiómagnón, hanem digitális
           berendezésen rögzítették. Ez még április végén történt,
           akkor jegyeztük fel az alábbi nyilatkozatokat a felvétel
              előzményeiről és a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat
             terveiről. Azóta már bizonyára forgalomba is került
             a Liszt Ferenc Kamarazenekar új lemeze, Csajkovszkij
              Vonósszerenádja, amelynek dallamai és harmóniái és
            ritmusai - milyen szokatlan! - kettes számrendszerben
              kódolva várták, hogy rákerülhessenek a hagyományos
          lakklemezre. Kíváncsian várjuk az új technika premierjét.



    


    Dr. Nádori Péter
    a Hungaroton-lemezek márkamenedzsere

        A digitális technika "áttörése"  már  megkezdődött.  Azt  mondják,
    annyival lehet jobb a  hagyományosnál,  mint  a  sztereofónia  a  monó
    hangrögzítésnél,  vagy  mint  a  mikrolemez  volt  a   normál,   78-as
    fordulatúnál.
        A világcégek - amerikaiak, nyugat-európaiak, japánok  -  már  mind
    sorozatban adják ki a hibrid lemezeket.  A  mi  külföldi  kereskedelmi
    partnereink már régóta jelzik, hogy a  két  technika  közötti  átmenet
    időben nagyon rövid lesz, és figyelmeztetnek bennünket:  ne  maradjunk
    le. A digitális technika, mint minden  műszaki  újdonság,  egy  kicsit
    divatnak  is  számít,  és  nekünk   még   akkor   sem   volna   szabad
    elhanyagolnunk, ha nem volna szó többről, mint divatról - de  minthogy
    az új felvételi eljárás a mi tapasztalatok szerint is többletet nyújt,
    jó lelkiismerettel foglalkozhatunk vele.
        A  felvételi  processzusról  már  voltak  tapasztalataink.  Tavaly
    szeptemberben a kanadai Sefel  Records  itt  Budapesten,  a  Vigadóban
    digitális, Soundstream-berendezéssel készítette el 5  Bartók-nagylemez
    felvételeit. Ezek közül kettő (a Kossuth-szimfónia,  a  Négy  zenekari
    darab, illetve a II. szvit és a Két kép) 1981 nyarán Magyarországon is
    forgalomba  kerül.  Javában  kerestük,  kitől  vásárolhatnánk  mi   is
    digitális berendezést - ugyanis nem mindenki adja  el,  van  aki  csak
    bérbe adja. Végül a Sonytól kaptunk kedvező ajánlatot.
        Kapóra jött, hogy az NSZK-beli Delta cég bérmunkát rendelt nálunk,
    s  kölcsönözte  hozzá  Sony-berendezését.  A  Delta  számára   készülő
    felvételek hangmérnöke Berényi István. Abban is megállapodtunk, hogy a
    felvételek szüneteiben saját  magunknak  is  dolgozhatunk  (cserébe  a
    Delta megkapja az NSZK-beli terjesztés  jogát),  így  vehettük  fel  a
    Liszt Ferenc Kamarazenekarral Csajkovszkij Vonósszerenádját és  Dvorák
    Szerenádját. E lemez  hangmérnöke  Lukács  Judit.  A  nyugatnémet  cég
    egyébként annyira meg volt elégedve munkánkkal  és  a  körülményekkel,
    hogy további együttműködést ajánlott, s ez már  nem  annyira  bérmunka
    lesz, mint inkább kooperáció.
        Ami a digitális felvételek jelentőségét illeti:  fontos,  hogy  ne
    maradjunk le a dollár-piacon - de ez a dolognak csak az üzleti oldala.
    Legalább   ennyire   fontos,   hogy   fejleszthetjük    lemezkészítési
    technikánkat. Meggyőződésem, hogy a galvanizálást, préselést  tekintve
    eddig  is  lépést  tartottunk  a  világgal.  Hátrányunk  -   lemezeink
    dinamikai, hangszínbeli gyengeségei  -  inkább  a  hangfelvételből,  a
    vágásból,  a   stúdió   rosszabb   akusztikájából   adódtak.   Különös
    szerencsének tartjuk, hogy az új technika  bevezetésével  párhuzamosan
    arra is módunk nyílik, hogy az eddigieknél jobb akusztikájú  termekben
    készítsünk felvételeket.
        Van azért egy félelmünk is. Ahhoz, hogy  a  lemezvásárló  közönség
    méltányolni  tudja  akár  csak  a  mai   technikát   is,   elfogadható
    lemezjátszóra  van  szüksége.  A  "digitális",   hibrid-lemezekre   ez
    méginkább érvényes.
        Végül az új lemezek áráról. Sokat gondolkodtunk rajta, milyen árat
    kérjünk. Hiszen a költségeink is növekednek, és az új hanglemezeknek a
    minősége is jobb lesz. A külföldi árak  túlságosan  változatosak,  nem
    nyújtanak támpontot. Abban maradtunk, hogy a digitális  felvételek  20
    százalékkal lesznek drágábbak, tehát  körülbelül  85  forintba  fognak
    kerülni.


    Berényi István
    az MHV hangmérnöke

        A híradástechnikában jó 15-20 év óta ismerik  a  PCM-elvet  (Pulse
    Code  Modulation).  Ehhez  társult  a  fejlődő  komputer-technika.   A
    digitális hangrögzítés voltaképpen nem  más,  mint  ezeknek  a  bevált
    elemeknek  az   audio-technikában   való   alkalmazása.   Számos   cég
    foglalkozik digitális hangrögzítéssel, köztük különösen sok  a  japán.
    Ahány cég, annyi megoldás - de az alapelv mindig ugyanaz.
        A  szabványosítás  még  késik,  és  ezért  senki  sem  gyárt  nagy
    sorozatokat.
        Tehát kevés a piacon a digitális berendezés, sokan  nem  is  adják
    el, csak bérbe adják a készülékeiket, mint az amerikai Soundstream  is
    teszi. (Ez volt az első "eleven" digitális  berendezés,  amit  működni
    láttunk tavaly, a Vigadóban).
        Nemrég   két   hónapig  az  NSZK-ban  voltam,  ösztöndíjjal,  hogy
    tanulmányozzam  a  külföldi  hangfelvételi  gyakorlatot. Bors Jenő, az
    igazgatónk  külön  felhívta  a figyelmemet a digitális hangrögzítésre.
    Odakinn  döbbentem  rá,  hogy ma már minden valamirevaló cég fontosabb
    felvétele szinte kizárólag digitális el járással készül.
        Az NSZK-ban egyébként a négy  cég,  amelynél  jártam,  mind  Sonyt
    használt: kettőnek saját berendezése van, kettő pedig bérli. Miután mi
    is Sonyra gondoltunk, kapóra jött a Delta cég megbízása, hiszen így  a
    berendezést  magunk  is  kipróbálhattuk.   Semmi   gondot   nem   okoz
    beilleszteni a szokásos hangrögzítési láncba  a  digitális  rendszert,
    tehát a nagymennyiségű információ rögzítésére  alkalmas  képmagnót  és
    előtte-utána    a    digitális-analóg    átalakítót.    A     képmagnó
    Betamax-rendszerű, az  átalakító  pedig  egy  PCM-100-as.  A  rendszer
    mintavételi frekvenciája 44056Hz, átfogása (felbontása) pedig 14  bit.
        Egy probléma azért van. Mint a képmagnók általában, ez  a  gép  is
    forgófejes, tehát nemcsak a szalag fut a fejhez képest, hanem a fej is
    mozog  a  szalaghoz  képest,  és  így   megsokszorozódik   a   relatív
    szalagsebesség. Így viszont a magnóban  összesen  csak  egy  fej  van,
    vagyis nincs mód a felvétellel egy időben  a  lehallgatásra.  Ezért  a
    biztonság okából a  digitális  felvétellel  párhuzamosan  hagyományos,
    analóg módszerrel is rögzítettük a műsort.  (Így  tesznek  a  külföldi
    cégek   is.)   Mellesleg   ez   módot   nyújt   arra,   hogy    utólag
    összehasonlíthassuk a kétféle technikát.
        A digitális felvétel szebb, jobb, tisztább. A hangkép  világosabb,
    torzítatlan, semmi hallható különbség nincs a keverőasztal kimenetéhez
    képest, nem úgy, mint az analóg rendszerben. Annak a hangja egy kicsit
    matt, fátyolos. Lehet, hogy ezt részben a Dolby  teszi,  Dolby  nélkül
    viszont az analóg szalagfelvétel észlelhetően zajos.
        A  digitális  eljárás  hivatalosan  propagált  előnye  a   nagyobb
    dinamika, ez  elérheti  a  85dB-t.  Mi  nem  használjuk  ki,  éppen  a
    párhuzamosan  futó  analóg  felvételre   való   tekintettel,   ugyanis
    túlvezérelnénk a hagyományos magnószalagot. A dinamikánál is fontosabb
    a tranziens-átvitel, és az, hogy torzítás szinte nincs. Mintha nem  is
    volna  magnószalag  a  keverőasztal  és  a  vágógép   között.   Mintha
    közvetlenül vágnánk a lemezt.


    

    1.  A  digitális  elv szemléletése.
    Az  eredeti,  bonyolult jelalak (itt csak szinuszgörbe) elegendően sok
    pontját  "letapogatják",  és diszkrét mennyiségekkel jelenítik meg. Az
    oszlopok  száma  a mintavétel szaporaságára jellemző. Minimális értéke
    másodpercenként   40   ezer,   másképpen  kifejezve  40  kHz,  ugyanis
    kétszeresen  meg  kell  haladnia az átvinni kívánt frekvenciasáv felső
    határát (20 kHz). Az oszlopok magasságával jelzett mennyiségeket nem a
    megszokott tízes, hanem kettes számrendszerben (binárisan) fejezik ki,
    tehát kizárólag a "0" és az "1" szimbólumok használatával. (Bal oldali
    rajz.)


    2. Az átalakítás folyamata (az Audio magazin nyomán).
    A:  eredeti  jelalak.  Ezt  legelőbb  is  meredek aluláteresztő szűrőn
    bocsátják át, leválasztva róla a 20 kHz fölötti frekvenciákat.
    B: a kvantált jelalak.
    C:  a  kvantált  jel  diszkrét  értékei (ezt az információt rögzítik a
    képmagnón).
    D: helyreállított jelalak.
    E: aluláteresztő szűrővel visszanyert, eredeti jel. (Középső ábrasor.)


    3. A tízes számrendszer számainak bináris megfelelői.

    1=1     5=101
    2=10    6=110
    3=11    7=111
    4=100   8=1000

    Az  utolsó  bináris szám itt négyjegyű volt ("4 bit"). A legnagyobb, 4
    bittel  megragadható  szám  1111  (=15 a tízes számrendszerben). A mai
    digitális  rendszerek  "átfogása", "felbontóképessége" 14 vagy 16 bit.
    Ez    utóbbival    ötjegyű   számokat   lehet   megragadni   a   tízes
    számrendszerben.