Hangszerviz



Szívesen fogadjuk Olvasóink véleményét, megjegyzését, hozzászólását, kritikáját - de nem telefonon. Minden levélre válaszolunk, ha nem is postafordultával. (Válaszboríték fölösleges.) Kérjük, hogy lehetőleg géppel írjanak. Mindazt, ami e levelekből közérdekű, továbbra is megtalálhatják a Hangszerviz hasábjain. A "..." kihagyást jelöl. Közérdekűnek ítéljük, s ezért térítés nélkül közreadjuk. Olvasóink adásvételi és cserejavaslatait ("Böngésző"), csak ne feledjék, hogy minden ötezer forintnál értékesebb készülékhez vámcédula szükséges. Behozva régebbi késésünket, ezt a számunkat nagyon rövid idő alatt készítettük el, s így nem várhattuk meg az új postát. A Hangszerviz tehát most (és decemberben is) viszonylag rövid lesz, a technikai rovat pedig valamivel hosszabb. Címünk: Hifi Magazin, 1906 Budapest, Pf. 223. Didaktika (Egy pécsi olvasónk leveléből:) ... Kifejezetten zavart a Pioneer és a kazetták egyetlen szuszra történt minősítése. Sajnos, ezt már egy előző számban is elkövették lemezjátszókkal és pickupokkal. Le kellene fixálni, hogy mit tesztelnek: ha lemezjátszót, akkor legyen mindegyikben ugyanaz a pickup, ha magnót, akkor legyen standard kazetta vagy szalag, ha kazettát, akkor először valamilyen didaktikai sorrend betartásával a vasoxidosat a vasoxidossal, a CrO2-t egy hasonlóval, de feltétlenül standard körülmények között, és ha majd lesz etalon szalag, kazetta minden fajtából, akkor össze lehet mérni a legjobb vasoxidost a legjobb metállal stb., de ne mondjon ki a lap megalapozatlanul olyan véleményt, amelyből egyesek arra a következtetésre juthatnak, hogy egy vasoxidos szalag jobban szólhat bármelyik krómosnál. Olvastam egy német tesztet..., amiben az Önök által használt Fuji nagyon rossz véleményt kapott, és bár ez nem jelent semmit, de sajnos, az Önök tesztje még ennyit se, mert a német lap legalább betartotta a króm a krómhoz elvet. Legalább ilyen hibás volt annak idején a lemezjátszó-teszt; mert Önök nem a lemezjátszókat, hanem a magyar kereskedelmet tesztelik azzal, ha egy-egy boltban kapható lemezjátszó-pickup összeállítást a másikhoz mérnek, mert ebből legfeljebb az derül ki, hogy mennyire sikerült az üzletkötőnek egy viszonylag jobb lemezjátszót (Lenco DD) egy gyenge pickuppel eltolni. A Hetedhét határral pedig az a bajom, hogy a külföldi lapoknak valószínűleg van véleményük, ha már tesztet tesznek közzé, és e nélkül a vélemény közlése nélkül nagyon keveset ér a lapszemle, mert pont a lényege marad ki... Mi mindig pontosan meghatározzuk, mit vizsgálunk. Első - legelső! - lemezjátszó-tesztünk alkalmával is világosan leszögeztük: mindenekelőtt a hazai gépparkra vagyunk kíváncsiak; arra, ami a boltban (volt) kapható, vagyis amit a hifisták többsége változtatás nélkül használ. Egészen természetes, hogy ezzel egyszersmind a kereskedelmet is minősítjük, a hifi ugyanis nemcsak műszaki, hanem kereskedelmi médium is, nálunk éppúgy, mint világszerte. Minden további vizsgálatunk csak ezután következhetett; ha nem így jártunk volna el, akkor követtünk volna el didaktikai hibát. Negyedik számunkban nem kazettákat teszteltünk, hanem a poszterünkön látható Pioneer CT-F1250-et, csak éppen különféle - meglehetősen jó minőségű - kazettákkal. Mint olvasóink nagyon jól átlátták, azt akartuk demonstrálni, hogy még egy kitűnő specifikációjú, drága kazettás magnó sem igen éri el egy valamirevaló orsós modell minőségét. Még akkor sem, ha csábítóan korszerű szalagokat teszünk rá, a másikra meg csak azt, ami éppen a kezünkbe akad. Végül lapszemlénknek egyáltalán nem az a lényege, hogy mi áll a külföldi tesztekben. Az ezekben foglalt ítéletek ugyanis ellentmondóak, megbízhatatlanok, vagy még gyakrabban: semmitmondóak, alibiszerűek. Ha mégis megemlítjük a teszteket (illetve - a könnyebben elérhető HiFi Stereophonie szemléjében - fel is soroljuk őket), azért tesszük, hogy akit nagyon érdekel valamelyik készülék specifikációja, utánanézhessen. Hangszínfestés Vörös Miklós Szolnok, Várkonyi tér 17., 5000 ...3. szám, Referenciák, Revox-Quad előerősítők: "a Quad egy kicsit kétcsatornás, nem elég sztereó, tehát túlságosan jobbról-balról szól, mindig lyuk van a színpad közepén". Mivel a sztereó (elő)erősítők egyik fontos paramétere a csatornák közötti áthallás, ami kívánatos, hogy minél kisebb legyen, a berendezés tehát legyen ne kicsit, hanem nagyon kétcsatornás. Az idézet az előbbieket a Quad hibájául rója fel, noha a Revoxra nézve kedvezőtlen. Nem a hangszórók elhelyezésében, a szoba akusztikájában volt a hiba? ...4. szám, Ortofónia: "a VMS híven tolmácsolta a mikrofonokat, az erősítőt, a hangszórót, a Sonus pedig nem hagyott mást, csak a hangszereket és az eredeti helyszínt, a zenét". A hangszedő csak azt tolmácsolhatja, jól vagy rosszul, ami a lemezen van. Hogyan tüntetheti el az egyik a mikrofonokat, a hangszórókat stb.? A hangszíneket, a hangképet roppant nehéz szavakkal lefesteni: az auditív élmény alig-alig verbalizálható. (Javasoljuk, próbálja meg másoknak elmagyarázni, milyen különbséget észlelt két-két hangszedő vagy erősítő között!) A szeánszokon nem azt várjuk, hogy a résztvevők korrelációt találjanak a készülékek paraméterei és hangképe között, hanem hogy igyekezzenek körülírni, mit hallanak. Ha "lyuk van a színpad közepén", az itt hiányérzetet jelez, nem pedig azt, hogy az erősítő két csatornája között kicsi az áthallás. (Ez persze nem jelenti, hogy a zsűri feltétlenül helyesen hallja, amit hall!) Ugyanígy, a hangmérnök nem mikrofonok és hangszórók, hanem hangszerek és termek(!) hangját rögzíti. Ha a hallgatóságban az az érzés támad, hogy a mikrofonok és a hangszórók kezdenek dominálni a hangképben, akkor ez okvetlenül a teszt tárgyát képező elektroakusztikai készülék hibáját jelzi. Ez még az átlagosan jó minőségű hanglemezekkel is kimutatható, hát még az olyan demonstrációs lemezekkel, amelyeknek a "használati utasításában" is ez áll: figyelj a hangszerek közötti térre! Konstrukció és rekonstrukció Tuza Ervin Bp., Rózsa F. u. 76., 1064 ...Sajnos, az erősítők házi megépítését illetően igazuk van, a hazai félvezető-választékból tényleg nem lehet egyenértékű darabokat építeni a gyáriakkal. Közeli barátom szintén barkácsmunkával készített Quad-ja - kicsit kisebb trafót szipolyozva és osztrák turistaút során beszerzett BDY 77 végtranzisztorokkal - meglepően eltérően szólt a mechanikailag és nyomtatását tekintve teljesen azonos, általam épített példányhoz képest. Pedig az eltérés minimális. Ezek után el tudom képzelni, mekkora hangzásbeli kontraszt lett volna egy eredeti, gyári Quad-hoz képest. Az én készülékemben BD 249B végtranzik vannak, melyek 3MHz-esek, azaz nem valami gyorsak. Talán ebből adódik a hangzáskülönbség, talán a házilag készített áramköri induktivitások és egyéb alkatrészek értékeinek szórásából. Az erősítők tápegységeinek megcserélésekor (ti. külön dobozba helyezve építettük meg a tápegységet és a két mono végfokot, tehát a mi Quad-jaink 3-3 dobozból állnak) határozottan érezhető volt a hangképek megváltozása: az én közel 420W-os trafómról játszi könnyedséggel abszolválta a végfokpár a legkeményebb mélyeket is (4 ohmon), míg a kisebb, kb. 180W-os határozottan soványabb és dinamika-szegényebb "színpadot" adott. ...Ezek után valóban értelmetlen kapcsolási rajzokért írni és siránkozni... Az eredeti recepttől való eltérés nem feltétlenül változtatja meg a hangképet - de megváltoztathatja. Az eredmény a legtöbb esetben gyengébb lesz a vártnál, habár néha előfordul, hogy a változtatás még javára is válik a konstrukciónak. Mindez azonban oda vezet, hogy számunkra a kép áttekinthetetlenné válik, hiszen minden variánst nem ellenőrizhetünk. Amikor mi térünk el a gyári rajztól (mint a Revox-panel esetében tettük), gondosan kontrolláljuk, hogy vajon a hangkép azonos-e az eredetiével. Olvasóinknak is ezt a módszert javasoljuk. Keresd meg a tűt... Hangszedőtűt ritkán kell cserélni, de ha mégis: valóságos mártíromság. Minthogy az Ortofon pickupjai idehaza is (nagy választékban) kaphatók, elkezdhetünk tűnődni rajta, honnan szerzünk új tűt, ha elkopik a régi. Bíztatónak látszik az alábbi levél, amelynek feladója a Hungagent Rt., a dán cég magyarországi képviselője. Ortofon tűkért talán nem kell majd a fél világot tűvé tenni... Vállalatunkat sokan megkeresik a hazai forgalomba hozott hangszedők javításával, illetve tűcserékkel kapcsolatban. Az élénk érdeklődésre való tekintettel célszerűnek tartjuk a HiFi Magazint is tájékoztatni lehetőségeinkről, illetőleg terveinkről. Az Ortofon cég termékeinek magyarországi szervizét a Metrakust látja el (Bp. VIII, Üllői út 66/b., telefon: 330-743), forinttérítés ellenében. Tervezzük, hogy a közeljövőben hangszedők és lemezjátszók tesztelését is elvállalnánk a szervizben, az Ortofon cég TC 3000 típusú teszt-komputerével. Ez a szolgáltatás is forintfizetés ellenében állna minden magyarországi ügyfelünk rendelkezésére. A tűcserékkel kapcsolatban: pillanatnyilag csak a garanciális panaszokkal tudunk foglalkozni. Tekintve azonban, hogy a hangszedőket csak nemrégiben hoztuk forgalomba, tartaléktűk beszerzése most még nem látszik sürgősnek. A később várhatóan felmerülő igények kielégítésére azonban lépéseket tettünk, hogy létesíthessünk egy vám-előjegyzéses alkatrészraktárat, ehhez azonban különféle külkereskedelmi problémákat kell még tisztázni. Reméljük, mire a tűcsere ügyfeleink részéről aktuálissá válik, sikerül ezeken a nehézségeken túljutnunk. HUNGAGENT Részvénytársaság Klipschorn (Több hasonló tárgyú levél közül:) Abonyi Tamás Bp., Bokányi Dezső u. 32., 1063 ...A második számban olvastam, hogy módjukban volt meghallgatni egy Klipschorn hangsugárzót. Én már régen szeretnék meghallgatni egyet; kérem, közöljék, hol lenne lehetőségem erre. Kovács József Várpalota, Rákóczi u. 14., 8100 Már régen foglalkozom egy igazán jó hangfal elkészítésének gondolatával. Választásom az RT '81 évkönyv hangdoboz-ismertetője, valamint a HiFi Magazin Mitológiák című írása alapján a híres Klipsch-tölcsérre esett... Dr. Ohmacht Róbert Pécs, József u. 23., 7621 ...Magam a nagy Klipschet hallottam az Infinity QRS 4.5-tel összehasonlítva, körülbelül fél óra hosszat. A közép- és magashangok az Infinityn káprázatosak voltak..., de a mély tartományban a Klipsch sem maradt le, bár kétségtelen, hogy fehér zajjal kifejezetten csőszerűen szólt... "Ez mítoszgyűjteményünk legszebb darabja" - írtuk 4. számunkban a legendás Paul W. Klipsch háromutas-háromtölcséres hangszekrényéről (doboznak aligha nevezhetjük, hiszen testvérek között is megvan 500 literes). Egyébként is szóba került már a HiFi Magazinban, és amióta a Rádiótechnika évkönyve olyan lelkesen írt róla, sokaknak megmozgatta a fantáziáját. Hogyan is ne! Csábító lehetőség: ellensúlyozzuk hangszóróink gyengeségét komplikált famunkával! Tekintve azonban, hogy ez a famunka több mint bonyolult (a nagy tölcsért 66-68 deszkából és lécből kell összerakni), jó szolgálatot szeretnénk tenni a potenciális barkácsolóknak azzal, hogy leírjuk, amit a Klipsch-tölcsérről tudunk. Elég sokat tudunk róla. Ugyanis jó öt évvel ezelőtt mi is megépítettük. Nem pontosan azt a modellt, amelyet a szakkönyvek és ezek nyomán az RT Évkönyv szemléltet, hiszen azt Klipsch már az ötvenes években megváltoztatta. (A módosítást kísérőszínnel jelezzük rajzunkon, a következő oldalara. Az a lényege, hogy elöl, két oldalt kiszélesítik a dobozt, és az így adódó holt teret belenyitják a hangszóró mögötti légkamrába, megnagyobbítva azt néhány literrel.) A méreteket ma már nem tudnánk pontosan megadni, de arra még emlékszünk, hogy a Klipschorn feltérképezéséhez két kézzel, hónaljig kellett vájkálnunk a tölcsér szűk hátsó járataiban, fölöttébb kényelmetlen testhelyzetben. Ez utoljára a Fertő tó partján, egy Neudorf nevű ausztriai községben történt, amelynek központjában, valami tschardasch-tschikosch-goulasch, mindenesetre szörnyen magyarosch elnevezésű diszkóban négy darab sarokba állított Klipschorn szolgáltatta a talpalávalót. (Ez egyben válasz arra a kérdésre, hogy hol lehet hallani a lehető legközelebb ezt a híres amerikai hangsugárzót.) Teremhangosításra a Klipsch bizonyára megfelel, hiszen a hatásfoka csaknem 30 százalékos - egy Pacsirta rádióval is "nagyot" szól. Hogy miért érdekelt bennünket ennyire a Klipschorn? Azért, mert végigolvastuk P. W. Klipsch teljes irodalmát - és bedőltünk neki. A Klipsch-ideológiának a lényege egyébiránt nem a különleges basszusátvitel (mint pedig sokan hiszik; például Jecklin magyarul megjelent könyvében is ez áll), hanem az, hogy a tölcsér nagy hatásfoka jóvoltából a hangszórómembránnak alig kell moccannia, tehát elmarad a Doppler-effektus okozta intermodulációs torzítás. A Klipschorn hangját azonban akkoriban még nem volt módunk összehasonlítani más modellek hangjával. Összehasonlíthattuk viszont - persze külföldön - a nagy szekrényt a kis Heresyvel, Klipsch 40 literes, zárt dobozával, amelyben a mélyhangszóró csak 30 centis, a zengőnek a tölcsére is viszonylag rövid, de a "motorja" azonos azzal, ami a Klipschornban van, a csipogó pedig szintén a "standard" Klipsch-modell. Teljes mértékben igaz, amit az amerikai tervező hirdet: a kicsi és a nagy doboz hangja csupán a mélytartományban tér el. Most már csupán az a kérdés, hogy milyen ez a hang. Hozzájutottunk egy pár Heresyhez - tudomásunk szerint azóta sincs több az országban -, és felelősségünk teljes tudatában kijelenthetjük, hogy ez a hang zeneietlen, kellemetlen és fárasztó. A JBL L-100-ast, amely annak idején a Nagyító nevezetes hangdoboz-tesztjének etalonja volt, határozottan kellemesebbnek ítéltük, nem beszélve - hiszitek, nem hiszitek? - egy pár nagy Akairól. Rövid összehasonlítás után a hónunk alá kaptuk a Klipscheket és elmenekültünk. Magáról a Klipschornról annyit, hogy még egy különös tulajdonsága van. Minthogy a tölcsér utolsó szakaszát a szoba falai alkotják (ezért van, hogy a fatölcsérnek nem kell hosszabbnak lennie 122 centinél!), a frekvenciaátvitelébe bele van kalkulálva a szoba. Szinte mindenütt ugyanúgy viselkedik! Mi is hasonló görbét mértünk, mint például 1972-ben a HiFi Stereophonie, néhány évvel később a kanadai Audioscene vagy mások. Ami viszont eltérő volt a mi görbéink és az eredeti darabokról mért diagramok között, az - sajnos! sajnos! - a mélyhangátvitel. Extra minőségű, 30 és 40 centis BEAG hangszórókat használtunk, közöttük a legújabbakat, átalakítottakat, még 25Hz rezonancia-frekvenciájú példányokat is. Sőt, egy nagy Tannoy-jal is megpróbálkoztunk. És a görbe mégis meghalt 40Hz alatt. Aztán kipróbáltunk egy nagy JBL hangszórót, és lám: a legalsó tölcsérrezonancia engedelmesen leszállt az előírásos 25Hz-re. Ennyit arról, hogy vajon pótolható-e bonyolult famunkával a jó hangszóró. Kísérleteink ekkor szakadtak félbe; a komplett háromtölcséres rendszert már nem építettük meg. Véleményünket Olvasóink sejthetik, értékítéletet mondanunk fölösleges. Inkább csak jellemezni szeretnénk a Klipsch-hangot, különös tekintettel arra, hogy a legutóbbi RT évkönyv szerint egy VT hang szórókkal megépített Klipsch-tölcsér "stúdiókörülmények között" hasonlóan szólt volna, mint a Quad cég elektrosztatikus hangszórója. Mi úgy véljük, hogy a hangsugárzók világában is létezik két ellenpólus. Az egyik a Klipschorn. A másik a Quad. Gyaníthatólag az összes többi hangsugárzó a kettő közé esik. Ami persze nem zárja ki, hogy össze ne lehessen cserélni őket. De legalább öntsünk tiszta vizet a hallójáratokba. Klipschorn "D", azaz a Dekorátor" modell: csak a funkcionális részeket tartalmazza, különlegesebb furnérozás és hangszóróselyem nélkül. Az alsó rész körülbelül 1 méter magas; a sarok és az előlap közötti távolság 70 centiméter. A mélyhangszóróhoz az oldalsó ablakon át lehet hozzáférni. A nagy tölcsér hossza 122 centi, a középsőé 53 centi, a csipogónak alig van kiterjedése. Vagyis elöl jön a magashang, 2 milliszekundummal később a középtartomány és újabb 2 milliszekundum elteltével a basszus - nem éppen "lineárfázisú" konstrukció. A Klipsch-tölcsér a szakkönyvekben - és a valóságban (színes vonallal kiegészítve; a rajz nem teljesen méretarányos) Csillapítatlan dobozok (+vevők) Kiss Róbert Bp., Perényi út 19/a., 1037 ...Legjobban az Orion hangfaltesztet vártam, mivel még áprilisban sikerült (sajnos) egy pár HS 500-ast szereznem. Amint kézhez kaptam lapjukat, gyorsan végiglapoztam, és rögtön megakadt a szemem a 103. oldalon a szétbontott HS 500-as fényképén. Hatalmas hidegzuhany! Az Önök által tesztelt hangfal szépen ki volt bélelve habszivaccsal, míg az enyém kong az ürességtől! Baráti körömben létezik még 2 pár HS 500-as, ezeket is gyorsan szétszedettem, szintén teljesen üresek voltak... Egyébként a tesztjükkel egyetértek, sajnos én is hasonlókat tapasztaltam. A különbség csak az, hogy az én dobozaim már 20-30W-os terhelésnél is csúnya rezonanciába kezdenek a hátlap tájékán. A mélysugárzó membránja meglehetősen csillapítatlanul viselkedik, erőteljes mélyhangoknál csattogni, huppogni kezd. A dobütések úgy szólnak, mintha egy üres hordót kongatnának. Vajon mit művelhet ez a mélysugárzó 60-80W-os terhelésen? Ezt talán jobb meg sem próbálni. Különben ezt tapasztaltam barátaim HS 500-asain is... Lehetséges, hogy ezek a hibák az üres doboznak tudhatók be? A HS 500-asok csillapítóanyaga nem habszivacs, hanem vatta; a gyár szerint az eddig forgalomba került példányokban 45-45 deka vatta található (vagy a fenti levél szerint, esetleg nem található). Tóth Ferenc Hatvan, Gábor Áron u. 24., 3000 ...A HS 280 és 500-as megmérkőzött a HS 40-essel, aminek nem sok gyakorlati jelentősége van, hiszen legtöbben csak hallomásból ismerjük ezt a modellt. (Nagyon sok HS 20-as és 40-es van szerte az országban. A szerk.) A mérkőzést kérjük megismételni a HS 200-400-asok és a HS 280-500-asok között! Mert, ha az új hangfalak csak egy árnyalattal is jobbak a régebbieknél, akkor azt hiszem, több százan kicseréljük, még akkor is, ha ismerjük azok gyengéit "a legalsó, a középső és a legfelső" tartományban. (Csak a Műszaki Bizományi legyen képes a régi HS-ek fogadására!) Többen várjuk a HS 700-as modellt, 8 ohmos kivitelben, nagyon szurkolunk, hogy talán majd ez megoldja a problémánkat. A HS 280-500-asokat miért nem gyártják 8 ohmos kivitelben? (Nem tudjuk, de amennyiben a HS 700-asban is ugyanaz a középsugárzó lesz, mint az 500-asban, a kérdés nem éppen égető. A szerk.) Nem kellene egy-két Videoton-modellt is megvizsgálni?... Az Akai-kooperációban készülő hangdobozok minősége nem fogja kielégíteni az átlagos igényeket? Az újonnan forgalomba kerülő hangdobozokat természetesen haladéktalanul megvizsgáljuk, de a régebbieket csak akkor vonjuk be egy hangsugárzó-körmérkőzésbe, ha már lesz egy titkos kandidátusunk. Egyelőre nem látjuk értelmét a versenynek. Az új VT dobozokról mi is jókat hallottunk amennyit tudunk róluk, leírjuk a 49. oldalon. Állati - I. Többen is érdeklődtek nálunk az előző számunkban látható színes sündisznó után, hogy vajon kinek az ötlete volt ez a szellemes fotó. Habár a reklámot mi általában nem tekintjük lapunk szerves részének, az Oxidvarisztor-süni nekünk is nagyon tetszik, és ezért készséggel közöljük, hogy a képet Nyka Ferenc készítette. Állati - II. Köszönetet mondunk Gyurinak, Domokos Imre barátunk papagájának, mert 37 percnyi türelmi idő után, amikor már minden reményt feladtunk, mégis hajlandó volt rászállni a címlapunkon látható magnóhalmaz tetejére. Specifikációjáról csak annyit, hogy bár a szókincse szegényebb még a kis Grundig zsebmagnóénál is, a hangminősége - mint a szubjektív meghallgatás bizonyítja - abszolút hifi... *** Ókori teszt-gyakorlatok Munkában a Spártai Minőségellenőrző Intézet szakértője - legalábbis így értelmezik a műtörténészek ezt a kétezer-egynéhányszáz éves faliképet, amelyet Thermisztor közelében fedeztek fel, egy mindkét falára süketszoba feltárásakor. Magát a vizsgálati eljárást, amelyet a kép ábrázol, még nem sikerült azonosítani. Feltételezik, hogy bizonyos speciális hangeffektusokra figyel a görög, amíg a doboz alágörög. Más kutatók szerint a kép a perzsákkal való nézeteltérés idején keletkezett, amikor is a spártaiak gyakran vásároltak ezt-azt a perzsavásáron, és amikor hazavitték az importholmit, néha kiderült, hogy nem életképes. Már a régiek is behatóan foglalkoztak akusztikával. Alsó képünket a tiszteletreméltó Marcus Tiberius Caianus rajza nyomán rekonstruálta a kiváló Kaján Tibor. Azt a történelmi jelenetet ábrázolja, amikor Néró az arénában ötszáz felbőszített hangdoboz közül választotta ki, melyik közvetíti majd a legélethűbben a császár másnapra tervezett, gyújtó hatású dalestjét.