Audio-kultúra



A legjobb műszernek is megvan a maga hibahatára. Decibel, millivolt, százalék - egyik sem pontosan annyi, amennyinek mérjük, hanem mindig egy picit több vagy kevesebb. Vajon mekkora lehet a tűrésmezeje annak a különleges, kagylóforma műszernek, amelyet az emberek a fejük jobb és bal oldalán viselnek? Persze, nem arról van itt szó, hogy ki hány kilohertzig hallja a legmagasabb frekvenciákat ennek sokkal kisebb a jelentősége, mint általában hiszik. Gyakori, hogy 60 éves vagy még idősebb, de egyébként ép hallású emberek auditív ítélete lényegében kifogástalan, holott a legmagasabb frekvenciákat már régen nem hallják, a nemlineáris torzításokat viszont igen. Az aranyfülűeket nem a denevér-hallásúak között kell keresni. Kár; ez lett volna az utolsó mérhető paraméter. Hát akkor hol keressük az aranyfülűeket, akik a műszer pontosságával határozhatnák meg, hogy melyik hangszedő vagy erősítő szól szebben? Nekünk magunknak sem tizennégy karátos a hallótekervényünk, és (emberi gyöngeségből?) nem is igen hiszünk az aranyfülűek létezésében. Ettől persze még létezhet ilyen fenomén, és ha egyszer rátalálunk egy valóban csalhatatlan ítéletű zenebarátra, nem fogjuk azt mondani rá, amit az egyszeri góbé mondott a cirkuszi elefántra, hogy tudniillik ilyen állat pedig nincs. De egy-két keresztkérdést azért feltennénk neki. Mindenekelőtt megkérdeznénk, melyik zenei műfajban járatos, milyen zenét szeret. Ha azt feleli, hogy mindegy neki, csak zene legyen, máris gyaníthatjuk, hogy hamis prófétával van dolgunk. Úgy értsük-e, hogy itt áll előttünk valaki, aki legalább minimális zenei készültséggel bír, végigül hetente két koncertet, ezenkívül rendszeresen végigforgatja hatalmas operalemez gyűjteményét - és ez az ember képes volna ugyanennyire elmélyülni a dzsessz és a popzene hangzásvilágában is!? Hogy auditív ítélete perdöntő lehetne - mondjuk Pink Floyd rajongói számára? Hadd kételkedjünk ebben. Végtére, a mi ereinkben is az ősi magnósok vére floydogál. Nem, nem, a Tizennégy Karátos Jövevény válogatni fog. Például azt mondja majd, hogy a komolyzenében nem túl járatos ugyan, de annál jobban benne él a popzenében; reggel szintetizátorral ébred, este basszusgitárral fekszik és egész éjjel Fenderekkel álmodik; ő aztán igazán tudja, mitől döglik a hangszóró, akarom mondani, hogy milyen a slágerzene eredeti hangképe, amelyet végül is otthon reprodukálni akarunk. A zenehallgató közönség túlnyomó többsége igenis bízzon meg az ő auditív ítéletében. Aki pedig szerencsétlenségére komolyzenét hallgat vagy netalán klasszikus dzsesszt, az megérdemli a sorsát. Ez jól hangzik (vagy nem is hangzik olyan jól?); apostolunk eszerint tökéletesen ismeri a popzene "etalon-hangzásképét". Kérdezzük csak meg a popzenészeket és a hangmérnököket: ismerik-e ők is ezt az etalont? Ha őszinték, akkor azt felelik, hogy "ilyen etalon nincs", vagy pedig úgy fogalmaznak, hogy "létezik ugyan egy általánosságban elfogadott hangzáskép, de mi a magunk részéről mindent elkövetünk, hogy a mi nótánk másképpen szóljon." És ehhez meg is van minden eszközük. A modern popzenének a szintetizátor az anyja, a keverőpult az apja, hogy a bábáiról ne is beszéljünk. És ha már a stúdiókban is "kreálnak", "hangzásképet produkálnak", tetszőlegesen határozzák meg az egyes szólamok súlyát, a magas és mély kiemelés mértékét, sőt: bizonyos torzításokét is - akkor vajon olyan nagy baj-e, ha otthon a hangszedő magasban emel, az erősítő a basszust forszírozza, a hangsugárzó pedig pótolja mindazt a torzítást, amelyet a producer kifelejtett a zenéből? Ilyen lánchoz egyébként sokkal olcsóbban lehet hozzájutni, mint egy igazán semleges hangú berendezéshez. Talán még "kellemesebben" is fog szólni - az etalont pedig vigye el az ördög. Ha a High Fidelitynek az a célja (márpedig definíciója szerint is az!), hogy ne produkálja, hanem reprodukálja a zenét, akkor az akusztikus hangszerek világában, elsősorban a "komoly" zenében kell megkeresnünk az etalont, a vonatkoztatási pontot. Aki a csalhatatlan bíró ambíciójával lép fel, aligha hivatkozhat másra, mint komolyzenére, koncerttermek akusztikájára, amely - ha igaz - elmoshatatlanul él a fülében. És lám: a szakírók véleménye gyakran még komolyzenei anyagon sem egységes: egyikük ezt, másikuk amazt a hangsugárzót ítéli természetesebb hangúnak. Lehet, hogy még a komolyzenének sincs Abszolút Etalonja? Gyanítjuk, hogy nincs - de erről majd máskor. Azt viszont remélhetjük, hogy ha mind nagyobb gyakorlatot szerzünk, ha megismerjük nemcsak a koncerttermek (eltérő) akusztikáját, hanem a hangmérnökök (ugyancsak eltérő) ízlését, eszközeik sokféleségét, a zeneszerető közönség (szélsőségesen eltérő) igényét - akkor egyre biztosabban megközelíthetjük, körülírhatjuk az egyetlen szóval meg nem ítélhető valóságot. Visszatérve kiindulópontunkhoz: a műszerek hibája százalékban vagy ezrelékben mérhető, "pluszmínusz", tehát legtöbbször csak egyetlen dimenzióban. Az auditív ítélet bizonytalansága ennél sokkal nagyobb, s minthogy számtalan dimenzióban jelentkezik - térképész a talpán, aki meg tudja rajzolni a tűrésmezejét.