Audio-kultúra |
A legjobb műszernek is megvan a maga hibahatára. Decibel,
millivolt, százalék - egyik sem pontosan annyi, amennyinek mérjük,
hanem mindig egy picit több vagy kevesebb. Vajon mekkora lehet a
tűrésmezeje annak a különleges, kagylóforma műszernek, amelyet az
emberek a fejük jobb és bal oldalán viselnek? Persze, nem arról van
itt szó, hogy ki hány kilohertzig hallja a legmagasabb frekvenciákat
ennek sokkal kisebb a jelentősége, mint általában hiszik.
Gyakori, hogy 60 éves vagy még idősebb, de egyébként ép hallású
emberek auditív ítélete lényegében kifogástalan, holott a legmagasabb
frekvenciákat már régen nem hallják, a nemlineáris torzításokat
viszont igen. Az aranyfülűeket nem a denevér-hallásúak között kell
keresni. Kár; ez lett volna az utolsó mérhető paraméter.
Hát akkor hol keressük az aranyfülűeket, akik a műszer
pontosságával határozhatnák meg, hogy melyik hangszedő vagy erősítő
szól szebben? Nekünk magunknak sem tizennégy karátos a
hallótekervényünk, és (emberi gyöngeségből?) nem is igen hiszünk az
aranyfülűek létezésében. Ettől persze még létezhet ilyen fenomén, és
ha egyszer rátalálunk egy valóban csalhatatlan ítéletű zenebarátra,
nem fogjuk azt mondani rá, amit az egyszeri góbé mondott a cirkuszi
elefántra, hogy tudniillik ilyen állat pedig nincs. De egy-két
keresztkérdést azért feltennénk neki. Mindenekelőtt megkérdeznénk,
melyik zenei műfajban járatos, milyen zenét szeret.
Ha azt feleli, hogy mindegy neki, csak zene legyen, máris
gyaníthatjuk, hogy hamis prófétával van dolgunk. Úgy értsük-e, hogy
itt áll előttünk valaki, aki legalább minimális zenei készültséggel
bír, végigül hetente két koncertet, ezenkívül rendszeresen
végigforgatja hatalmas operalemez gyűjteményét - és ez az ember képes
volna ugyanennyire elmélyülni a dzsessz és a popzene hangzásvilágában
is!? Hogy auditív ítélete perdöntő lehetne - mondjuk Pink Floyd
rajongói számára? Hadd kételkedjünk ebben. Végtére, a mi ereinkben is
az ősi magnósok vére floydogál.
Nem, nem, a Tizennégy Karátos Jövevény válogatni fog. Például azt
mondja majd, hogy a komolyzenében nem túl járatos ugyan, de annál
jobban benne él a popzenében; reggel szintetizátorral ébred, este
basszusgitárral fekszik és egész éjjel Fenderekkel álmodik; ő aztán
igazán tudja, mitől döglik a hangszóró, akarom mondani, hogy milyen a
slágerzene eredeti hangképe, amelyet végül is otthon reprodukálni
akarunk. A zenehallgató közönség túlnyomó többsége igenis bízzon meg
az ő auditív ítéletében. Aki pedig szerencsétlenségére komolyzenét
hallgat vagy netalán klasszikus dzsesszt, az megérdemli a sorsát.
Ez jól hangzik (vagy nem is hangzik olyan jól?); apostolunk
eszerint tökéletesen ismeri a popzene "etalon-hangzásképét". Kérdezzük
csak meg a popzenészeket és a hangmérnököket: ismerik-e ők is ezt az
etalont? Ha őszinték, akkor azt felelik, hogy "ilyen etalon nincs",
vagy pedig úgy fogalmaznak, hogy "létezik ugyan egy általánosságban
elfogadott hangzáskép, de mi a magunk részéről mindent elkövetünk,
hogy a mi nótánk másképpen szóljon."
És ehhez meg is van minden eszközük. A modern popzenének a
szintetizátor az anyja, a keverőpult az apja, hogy a bábáiról ne is
beszéljünk. És ha már a stúdiókban is "kreálnak", "hangzásképet
produkálnak", tetszőlegesen határozzák meg az egyes szólamok súlyát, a
magas és mély kiemelés mértékét, sőt: bizonyos torzításokét is - akkor
vajon olyan nagy baj-e, ha otthon a hangszedő magasban emel, az
erősítő a basszust forszírozza, a hangsugárzó pedig pótolja mindazt a
torzítást, amelyet a producer kifelejtett a zenéből? Ilyen lánchoz
egyébként sokkal olcsóbban lehet hozzájutni, mint egy igazán semleges
hangú berendezéshez. Talán még "kellemesebben" is fog szólni - az
etalont pedig vigye el az ördög.
Ha a High Fidelitynek az a célja (márpedig definíciója szerint is
az!), hogy ne produkálja, hanem reprodukálja a zenét, akkor az
akusztikus hangszerek világában, elsősorban a "komoly" zenében kell
megkeresnünk az etalont, a vonatkoztatási pontot.
Aki a csalhatatlan bíró ambíciójával lép fel, aligha hivatkozhat
másra, mint komolyzenére, koncerttermek akusztikájára, amely - ha igaz
- elmoshatatlanul él a fülében. És lám: a szakírók véleménye gyakran
még komolyzenei anyagon sem egységes: egyikük ezt, másikuk amazt a
hangsugárzót ítéli természetesebb hangúnak.
Lehet, hogy még a komolyzenének sincs Abszolút Etalonja?
Gyanítjuk, hogy nincs - de erről majd máskor. Azt viszont remélhetjük,
hogy ha mind nagyobb gyakorlatot szerzünk, ha megismerjük nemcsak a
koncerttermek (eltérő) akusztikáját, hanem a hangmérnökök (ugyancsak
eltérő) ízlését, eszközeik sokféleségét, a zeneszerető közönség
(szélsőségesen eltérő) igényét - akkor egyre biztosabban
megközelíthetjük, körülírhatjuk az egyetlen szóval meg nem ítélhető
valóságot.
Visszatérve kiindulópontunkhoz: a műszerek hibája százalékban vagy
ezrelékben mérhető, "pluszmínusz", tehát legtöbbször csak egyetlen
dimenzióban. Az auditív ítélet bizonytalansága ennél sokkal nagyobb, s
minthogy számtalan dimenzióban jelentkezik - térképész a talpán, aki
meg tudja rajzolni a tűrésmezejét.