A Hónap Nyuszija: Miss Plastic




    Sztárfotónk: a

    Sony SS-860 hangdoboz



                             Mottó: - Ajándékot hoztam, malájok fejedelme!
                                              - Nem baj, csak szép legyen.
                                                              (Rejtő Jenő)



    


        Egyszer életükben hadd lássanak valami  szépet  a  magyarok  is  -
    gondolhatták a Sony cég propagandistái, és  a  tavaly  őszi  Budapesti
    Nemzetközi Vásárra készülőben a csodálatos Betamax  video-rendszer  és
    a többi ragyogó holmi mellé becsomagolták  a  csábos  kinézetű  SS-860
    hangdobozt is. Mindenesetre az ő kiállításuk volt a legszebb  -  igaz,
    mostanában nem sok külföldi audio-cég töri magát, hogy részt  vehessen
    a BNV-n. A vásárokra, kiállításokra elvitt készülékeket  egyetlen  cég
    sem szereti hazacipelni; nem hoz szerencsét, meg a szállítás is  sokba
    kerül, inkább a helyszínen eladják  az  egész  rakományt.  Így  került
    SS-860   kisasszony   az   egyik   magyar   intézményhez    (mindenkit
    megnyugtathatunk: nem valamiféle rossz  hírű  intézményről  van  szó).
    Most már közelebbi ismeretségbe keveredhettünk  vele;  mint  Olvasóink
    tudják, ez a feltétele annak, hogy  valaki  nálunk  a  Hónap  Nyuszija
    lehessen. Miss SS-860, mint  vérbeli  fotómodell,  nem  sokat  kérette
    magát: a kameránk elé penderült, egyetlen tenyérnyi textília nélkül  -
    szerencsére nem vagyunk prűdek.

                                     ***

        A szépséges hangdoboz  erényeit  illetően  elég  hamar  kétségeink
    támadtak.  Nem,  nem  a  tölcsérek  miatt.  Az  SS-860-ast  sejthetően
    könnyűzenére szánták, akkor pedig a  kissé  színezett  hang  hátrányát
    ellensúlyozhatja a tölcsérek hatalmas hatásfoka. De valahogy sokalltuk
    a műanyagkereteket az előlapon. Később kiderült, hogy  van  benne  más
    is, ami műanyagból készült.
         A doboz érdekes felépítésű, két részből áll. Alsó részébe 40  (sőt
    "papíron" 44) cm átmérőjű  mélyhangszórót  építettek,  két  13  centis
    középsugárzóval. A felső részben van a magassugárzó rendszer  -  és  a
    basszreflex-nyílás...  Ugyanis  a  két  láda  alján,  illetve  tetején
    egy-egy ablak van, körülöttük apró illesztő-csapokkal.  Amikor  a  két
    dobozt összeillesztjük, egybenyílik a légterük. Érthető, hiszen egy 40
    centis dohogónak szüksége is van levegőre, hogy "lélegzeni" tudjon. És
    az SS-860 űrtartalma még így sem lehet több 65-70 liternél.
         Basszreflex-doboz, 40 centis dohogó - itt aztán dőlnie kell  ám  a
    basszusnak. Csak azt  furcsálltuk,  hogy  ha  megkopogtatjuk  a  nagy,
    egyszerű kivitelű papírmembránt, nem olyan hangot ad, mint ha  dohogni
    vagy huhogni  szeretne.  Inkább  kopog.  Ugyanez  nem  mondható  el  a
    hangszóró kosaráról, amelyet bizony szerényen csak lemezből  húztak  -
    őszintén szólva, eddig még nem láttunk ekkora hangszórót, amelynek  ne
    öntvény lett volna a kosara. (A BEAG-ban még a 30 centis típusokat  is
    öntött kosárral adják.) Kezdtük érteni, hogyan lehet 6 hangszórónak és
    két fadoboznak a súlya mindössze 25 kiló.
         Feljebb a két kis középsugárzó papírmembránján  nyomát  sem  látni
    impregnálásnak, a kosaruk pedig teljesen zárt. Ez rossz  omen,  de  ne
    legyenek előítéleteink.
         A felső emeleten laknak a magassugárzók,  ezek  mind  tölcséresek.
    Ismeretes,  hogy  a  tölcséreknek  roppant  mereveknek  kell  lenniük,
    rezegniük nem szabad. Nos, a széles, osztott szájnyílású tölcsér  fala
    bizony  elég  vékony,  és  kong,  ha   megkocogtatjuk.   A   két   kis
    szuper-csipogó  tölcsére  viszont  egyáltalán  nem  kong:   műanyagból
    készült...
         Szokásunkhoz híven megadjuk a gyári  adattáblázatot,  mégpedig  ez
    egyszer  eredetiben,  angolul;  úgy  gondoljuk,  mindenki   ki   tudja
    silabizálni a specifikációt. A legfontosabbakat ideírjuk. Érzékenység:
    99dB    (1W,    1m).    Terhelhetőség:    125W,     csúcsban     250W.
    Frekvencia-tartomány: 20Hz-25kHz (a gyári diagramból  az  is  kiderül,
    hogyan kell ezt érteni).

    

        A Sony-dobozt ugyanúgy mértük, mint 3. számunkban a Spendort  vagy
    a Videoton DC 2002A-t. Mellőzzük most a fázis-frekvencia jelleggörbét,
    viszont több diagramot adunk a harmonikus torzításról.
        A  mélyhangok   gyakorlatilag   minden   irányban   terjednek,   a
    magashangok  viszont  erősen  irányítottak.  A  tölcséres   hangszórók
    különösen szűk kévében sugároznak, ezért  a  mérőmikrofonnal  gondosan
    kikerestük azt  a  pontot,  ahol  a  legegyenletesebb  frekvenciagörbe
    mérhető. Ezt a jelleggörbét ábrázolja 1. diagramunk. A  gyári  adatok,
    mint  láttuk,  20Hz-rőt  beszélnek,  habár   a   prospektus-diagramból
    leolvasható, hogy a jel 100Hz alatt meredeken  esik,  és  20Hz-en  már
    alig marad  belőle  valami.  A  valóság  azonban  ennél  sokkal-sokkal
    szomorúbb: a hangnyomás 50Hz alatt  úgyszólván  értékelhetetlen,  40Hz
    után pedig eltűnik a térképről. (Nem baj, az a fő, hogy a  mélysugárzó
    jó nagy.) Végül is a  görbe  -14,  illetve  +6  decibellel  tér  el  a
    lineáristól, 50Hz és 12,5kHz között.
        Mint látjuk, a görbe ráadásul csupa-csupa egyenetlenség, sehol egy
    nyugodt szakasz. Szemmel szinte végigkövethetjük a négyutas  hangdoboz
    négy   nagy   púpját:   mélyhangszóró...   középsugárzó...    magas...
    szupermagas...  Pedig   tévedünk:   a   beszakadások   sehol   sem   a
    keresztfrekvencián vannak. Mindhárom keresztfrekvencia - 800Hz,  3kHz,
    7kHz - a hangnyomás maximumába esik. Boszorkányos.
        A szép  hangdobozokról  természetesen  nem  hiányozhat  valamiféle
    szintszabályozó; a Sony-n is van egy. Körülbelül 2-14kHz-ig  hatékony,
    és ±2-3dB-t szabályoz (2. diagram).
        A süketszoba véges méreteiből adódó hibát korrigálja  a  közeltért
    mérés (3. diagram). Ilyenkor tengelyvonalban,  a  mélyhangszórótól  22
    centire tartjuk a mérőmikrofont. A görbe ezúttal  is  kisimul  100  és
    400Hz között, de 100Hz alatt változatlanul alig van jel.
        Az  előlapot  borító  szövet  hangelnyelő  hatását  4.  diagramunk
    demonstrálja.
        A  harmonikus  torzítás  (5-9.   diagram)   viszonylag   alacsony,
    eltekintve egy  csúnya,  10%  körüli  tüskétől  450Hz  környékén.  (5.
    diagram:  második  harmonikus,   6.   diagram:   harmadik   harmonikus
    torzítás.) Ahhoz,  hogy  elérjük  a  szobahangerőt  jelképező  96dB-t,
    elegendő  volt  2,2W  (7.  diagram:  második,  8.  diagram:   harmadik
    harmonikus  torzítás).  Végül  30W  erősítő-teljesítmény  hatására  az
    SS-860 nem  kevesebb,  mint  107dB-t  sugárzott  le  (9.  diagram:  2.
    harmonikus torzítás). Ez  szörnyű  nagy  érték,  a  szokványos  szobai
    hangdobozok itt már réges-régen elhervadtak, leégtek,  megsemmisültek.
    Egy méter távolságból,  1W  erősítő-teljesítményre  a  Sony  92,5-98dB
    hangnyomással válaszol, tehát nem éppen a  prospektusbeli  99dB-lel  -
    hanem azért ez is szép.
        A doboz impedanciájának változását a frekvencia  függvényében  10.
    diagramunk mutatja. A 2kHz fölötti görbéket a szintszabályozó középső,
    illetve  két  szélső   állásában   rajzoltattuk   fel.   A   hangdoboz
    impedanciája egyébként legfeljebb 90Hz és 1kHz környezetében éri el  a
    névleges 8 ohmot, különben szinte mindenütt alatta marad. De ez nem is
    csoda,  hiszen  a  mélyhangszórón  a  felirat:  5  ohm,  és   a   két,
    párhuzamosan  kötött  középsugárzónak  is  csak   6   ohm   az   eredő
    impedanciája.
        A 11. diagramra az irányjelleggörbét vettük fel, a szokásos 1,4 és
    16kHz-en. A 16kHz-es görbe nem túl széles, és rendkívül csipkézett.



    Szeánsz

    


        Házi  pódiumunkon  feszült  várakozás  előzte  meg  Miss   Plastic
    felléptét. Nem azon izgultunk, hogy az SS-860 vajon  nem  üti-e  ki  a
    nyeregből állandó referencia-hangsugárzónkat, a  Spendor  BC1-et.  Ezt
    még  popzenei  anyagon  se  vártuk,  noha  ismerjük  a  mélyben   nagy
    membránfelületű, magasban tölcséres  kiképzésű  hangsugárzók  bizonyos
    erényeit. De aznap estére kölcsönkértünk egy pár Orion HS40-et is,  és
    ez már valóságos szemtelenség,  hiszen  az  SS-860  -  gyönge  műszaki
    tesztje  ellenére  -  mégiscsak  drága  nyugati  doboz,  elismert  cég
    terméke. Attól tartottunk,  hogy  Miss  Plastic,  ha  meglátja,  kivel
    akarjuk összehozni, felhúzza az orrát,  és  becsapja  maga  mögött  az
    ajtót.
        Mint kitűnt, jól tettük, hogy elkértük a magyar dobozokat, mert az
    egyik Spendor rövidesen zihálni kezdett, mire sürgősen kikötöttük,  és
    csak monóban  hasonlítottuk  össze  a  BC1-et  a  vendég-hangdobozzal.
    Perceken  belül  kiderült,  hogy  a  BC1-ről  átkapcsolni   a   Sonyra
    szentségtörés, teljesen  mindegy,  hogy  klasszikus  zenéről,  popról,
    diszkóról vagy bármiről is van szó. Spendor ki, Orion be, és most  már
    sztereó meghallgatás. Mind a HS-eket, mind a Sonykat addig  tologattuk
    ide-oda, amíg a tőlük telhető legjobb hangképet nem  adták.  Ehhez  az
    Oriont rá kellett tolni a falra, hogy megjöjjön a  basszusa,  a  Sonyt
    pedig el kellett húzni onnan, mert különben szörnyen döngött  a  felső
    mélytartományban.
        Szokásos lemezeinket hallgattuk, ötöt vagy hatot.  A  kérdést  úgy
    tettük fel magunknak, hogy  "melyiket  vinnénk  haza,  ha  eladni  nem
    szabad, hanem életünk végéig ezt kell hallgatnunk" (szörnyű feltétel).
    Íme a válaszok.

        I. A Toscában azért sok előnye volt a Sonynak is, avagy más szóval
    sok baja van az Orionnak is. Itt döntetlen. A  fúvósokon  az  Orion  a
    jobb, érdekes, hiszen a másik a tölcséres  modell.  Country-zenében  a
    Sonyn eltűnik a gitár. Dixielandben az Orion jobb. Templomi  kórus:  a
    Sony hangképe összeesik. Végeredmény: 7-3 az Orion javára.

        II. A tér! Mindenütt a különbség: a Sonynak nincs tere. Az Orion a
    középtartományban gyönge, a Sony  ott  túlságosan  előretolakodik,  de
    miért nincs magasa? Azt hittem, hogy ami a papíron hepe-hupa,  az  itt
    majd kiegyenesedik, de tévedtem. 7-3 az Orionnak.

        III. A Sony: alul semmi, felül semmi. Középen túl erős, de  furcsa
    módon nem ott, ahol a tölcsérei vannak. A mélye kong. Az Orion a jobb,
    6,5-3,5 vagy 7-3 arányban.

        IV. Ellentétes karakterű dobozok. Az Orion érdes,  bántó  magasait
    nem szeretem, a középtartománya kicsit üres, de a hangkép egyensúlyban
    van, és  főleg:  levegősebb.  A  Sonynak  egyáltalán  nincs  basszusa,
    100-200Hz-en meg elviselhetetlenül tolakodik, ugyanígy  a  középsávban
    is. Fülledt, fárasztó, rádióhang. Ha az Oriont vinném  haza,  bizonyos
    zenéket többé nem hallgatnék. Ha a Sonyt vinném haza, zenét többé  nem
    hallgatnék.

        Amikor  a  Sony  árát  keresgéltük  (és  nem  találtuk)  az   NSZK
    hifi-évkönyvében,   rábukkantunk   ugyanerre   a   típusra   a    Wega
    "Diszkó-szériájában".  (A  Wegát  felvásárolta   a   Sony,   termékeik
    többnyire azonosak.) Menthetnénk tehát a helyzetet azzal, hogy  vissza
    az egész: a diszkó-hangszóró nem hifi-hangszóró. Csakhogy a Sony sehol
    sem utalt arra, hogy ennek a darabnak a  diszkóban  a  helye.  Nem  is
    tehetné.  Mert  bár  az  SS-860,  nagy  teljesítménye  révén  hatalmas
    termeket is besugározhat -  nincs  a  világon  diszkós,  aki  ezzel  a
    ványadt basszussal beérné.
        Utóirat: És végtére is - kiállították, eladták, megvették, büszkék
    rá.
        Utó-utóirat:  És  ha  történetesen  a  mi  kalandozó  olvasóinknak
    ajánlana valaki egy ilyen  szép  hangdobozt,  olcsón,  kiárusításon  -
    vajon nem vennék-e meg, ha tehetnék?


    

    

    A  rendszer  impulzusátviteléről  1-5.  képünk tájékoztat. (980, 1700,
    3400,  5800  és  13  500  Hz - az utolsó burst-kép rendkívül egzaltált
    állapotban ábrázolja a hangsugárzót.)