Hetedhéthatár



Aki hétmérföldes csizmában járja a térképet, kísértést érez, hogy felkutassa a világnak minden zegzugát. Kevésbé virágos nyelven ez annyit tesz, hogy szívesen referálnánk sok más hifi-újságról is, nemcsak az egyszer már kiválasztott hatról. Úgy érezzük azonban, hogy a kevesebb: több. Ezért továbbra sem fogunk ide-oda csatangolni, hanem következetesen ugyanazokat a lapokat szemlézzük, amelyekkel Olvasóink a Hifi Magazin közvetítésével már ismeretséget kötöttek. Sajtószemlénk e lapok mindenkori tartalmának megfelelően hol színesebb, hol szárazabb lesz; zárójelbe tett hónapnévvel jelezzük, ha egy-egy füzet nem volt annyira érdekes, hogy helyet szorítsunk neki. Előző, téli kiadásunkban 1980 januárjától csak az év derekáig jutottunk, noha alaposan megtömtük a hasábokat. Most 1980 második felét szemlézzük, és ezzel utolérjük magunkat. Ettől kezdve (lapunk megjelenésének periódusában) mindig 4-4 hónap termését ismertetjük. Persze, ugyanennyi késedelemmel, hiszen egyrészt mi is késve kapjuk a külföldi újságokat, másrészt lapzárta után újabb hónapok telnek el, amíg magazinunk megjelenik. Így például augusztusban 1981 első harmadáról, karácsonykor a nyári-őszi kiadásokról közlünk sajtószemlét. HiFi Stereophonie 1980. július Megint falramászó lemezjátszók: a Mitsubishi LT-5V és a Technics SL-10. Ezek a már bemutatott Vertical Play-hez hasonlóan függőleges helyzetben is használhatók, tehát könyvszekrénybe építhetjük, vagy akár feltehetjük őket a falra, berámázva vagy ráma nélkül * Elő- és végerősítők tesztje: Amcron Straight Line One és Power Line One, Sharp Optonica SO-9100H/SX-9100H, Tandberg TCA 3002/TPA 3003. (A méréseket természetesen pontszámítás követi: a ki- és bemenet korrektsége, a frekvenciaátvitel és az áthallás egyszer, a teljesítmény és a torzítás kétszer, a zajszint pontszáma háromszorosan számít. Rendnek lennie kell...) Hangdobozteszt: Arcus TM 75, KS Linea B530. * Hogyan kössük a hangsugárzót az erősítőre? Okvetlenül szükségünk van-e valamiféle különleges csatlakozókábelre, olyanra, amilyenről annyit áradoznak némely szakírók - avagy a közönséges, bolti "villanyzsinór" is megteszi? A HiFi Stereophonie most utánajár a legendáknak. Nem fogadja el a techno-illuzionista okfejtéseket (például a kábelkapacitás, a "hullámellenállás" jelentőségéről), és oda lyukad ki, hogy a hangszórókábelnek csupán az ellenállását és az impedanciáját kell figyelembe venni: ezek szabják meg, hogy az adott kábeltípusból mekkora darabot használhatunk, anélkül, hogy a hangminőség megsínylené. A szokásos, 2x0,75mm2 keresztmetszetű kábel a hifi-berendezések 80 százalékát jól kiszolgálja - ha nem használnak belőle 4-5 méternél hosszabb darabot. Nagyobb távolságokra valóban jobbak a speciális, általában több érpárból sodrott, alacsonyabb ellenállású és impedanciájú kábelek. Eltekintve a különösen "háklis" hangszórótípusoktól, a legtöbb rendszernek még nemigen rontjuk el a csillapítását, ha annyi méter kábelt használunk, mint amennyi a kábel keresztmetszete négyzetmilliméterben, tizeneggyel szorozva. A vezetéket egyébként tanácsos minél rövidebbre szabni, különben felemésztheti az erősítő teljesítményének egy részét. A gyakorlatban mintegy fél decibelnyi veszteségről lehet szó. Ezzel nem hangerőt veszítünk: a rövid ideig tartó zenei csúcsok lesznek kisebbek - ezt viszont már meg lehet hallani. Augusztus Tesztek: Shure M 97HE hangszedő, Sharp Optonica ST-9100 H tuner, Grundig Serie 5000, Mitsubishi E-serie, Wega Modu1 301 erősítő/tuner, Nordmende 1400 torony, Technics SB7 és SB10 hangdobozok. Ez utóbbiak már sok szerkesztőséget és sok kiállítást megjártak, s most a HFS is bemutatja e hangszórók különleges, méhsejt-felépítésű, lapos membránjának fényképét és keresztmetszeti rajzát. Hogy aztán ez az újítás mennyit ér, nem derül ki; legfeljebb annyi támpontunk lehet, hogy a HFS európai hangú dobozoknak nevezi a két Technicset. Szeptember Több mint 200 oldalas újság! A düsseldorfi hifi-kiállításról vagy 30 oldalt írnak - sok, sok, sok képpel. Hozzá még a teljes fesztiválprogram, amelynek legfőbb szervezője éppen a HFS volt. * A hangrögzítő és hangreprodukáló (stúdió és hifi) technika kapcsolatáról több szakíró értekezik itt, köztük az elektrosztatikus fejhallgatójáról híres hangmérnök, Jürg Jecklin. Szokatlanul érdekesen fogalmaznak, szívesen idéznénk is őket, de nincs rá helyünk. Egyelőre. * Kissé marketing-fogantatású cikkek a digitális technika helyzetéről-kilátásairól, különös tekintettel a Sony PCM-technikájára és az ezt követően tesztelt, Sharp-gyártmányú, videomagnóhoz csatlakoztatható digitális-analóg adapterre. (Az árát nem közlik - kár.) * Három évre visszamenőleg összesítik a HiFi Stereophonie tesztjeit, ponttáblázattal együtt. * Teszt: ESS amt 1c, Transpuls 45, Ohm 1 hangdobozok. * Riport az amerikai CES hifi-kiállításról. Október Kenwood L-07D. Abszolút nehézsúlyú lemezjátszó. Balra a tápegység. Hiába szűk a helyünk, nem tudtuk megállni, hogy át ne vegyük a HFS-ből az új Kenwood lemezjátszó fényképét. Lehet vitatkozni a küllemén - nekünk tetszik. Talapzata teljesen rezonanciamentes, fán és alumíniumon kívül különleges műgyanta-betonból készült, nem csoda, hogy 35 kilót nyom. Ebből 5,5 kiló a tányér. A képen jól kivehetők a precíziós lábazatrugók. Az egész alig kerül 4800 márkába, persze hangszedő nélkül. Műszaki tesztje gyönyörű; hangminőségéről a HFS meg sem kísérel véleményt alkotni. (Ezért különösen ajánlatos összevetni a teóriát az Audio Critic legújabb tapasztalataival - lásd ott.) * További tesztek: ASC 3000-Slim-Line-Serie (elő/végerősítő és tuner), Stanford M 1775 keverő-erősítő, majd "pszichometrikus" összehasonlító teszt a Canton Plus, Grundig XSM 3000, KLH 1, Revox Symbol, Sony SS-G 9, Thorens Soundwall HP 381 hangsugárzókról. Rövidteszt: Altec Lansing Model 9/II és Siena TSM hangdobozok. November Teszt: Kenwood L-01 A erősítő, "3a" Audiorat és Andante Master Control, B&W 801 hangdoboz. * Düsseldorfi utóirat. (A szokásos tallózás a kiállítás után.) December Hihetetlenül gazdag az ünnepi szám. Nemcsak rengeteg tesztet közöl: rengeteg tanulság is van benne. Noha mi fenntartással fogadjuk a külföldi szakírók nézeteit, akadnak olyan pillanatok, amikor mindent elhiszünk nekik: amikor visszatáncolnak addig makacsul védelmezett álláspontjukról. A decemberi HFS-ben két alkalommal is bekövetkezik "az igazság pillanata". * Mindenekelőtt monstre tesztet közölnek összesen 26 hangszedőről. Az értékítélet nagyjából a szokásos: 26-ból 16 modell nyeri el az Absolute Spitzenklasse, a Spitzenklasse, avagy az "ezek határán álló" jelzőt, köztük néhány olyan is, amely a mi tapasztalataink szerint abszolúte közepes. Akkor mi az új? Nos, a HFS bevezette a hangszedők "Abszolút PCM Szubjektív Tesztjét", amin azt kell érteni, hogy a lap megbízása nyomán készített digitális mesterszalagot futtatják együtt az arról vágott lemezzel. A kontrollberendezés: "was gut und teuer". És íme a Nagy Felfedezés: "Olyan jól, mint a digitális mesterszalag, csak az MC-hangszedők szólnak, és csakis a legjobbak. A döntő kritérium a zongorafelvétel hihetetlenül kemény attakja és precíz basszusa." Hát igen, mi is mostanában kezdünk rájönni ilyesmire, mégpedig digitális mesterszalag és szuperberendezések nélkül is. Érdekes viszont, hogy a HFS változatlanul csak a hangszerekre figyel - a térjellemzőkre nem. Talán ezért minősíti azonos értékűnek a karakterben néha ugyancsak eltérő modelleket. (Magáról a módszerről még lásd Bemutatjuk rovatunkban, a hangszedők tesztjénél.) * A másik nagy pálfordulás a HighCom zajcsökkentő rendszerrel kapcsolatos, amelynek pedig a HiFi Stereophonie volt az egyik (fogadatlan?) prófétája. A Hobbycom nevű HighCom-építőegységet tesztelték. Minden paramétere jobbnak bizonyult a Dolby-B adatainál csakhogy kiderült, hogy ezek a paraméterek nincsenek összhangban a gyakorlattal. Kimutatták, hogy a HighCom legalább olyan kényes a szalagválasztásra, mint a Dolby. Hevesebben reagál a kis hibákra. Jobban kiemeli a magnó Drop-outjait ("kimaradásait"). Amint megjelennek a zenében az erős magashangok, a HighCom zajosabb a Dolbynál. Még klasszikus zenében a legjobb. (Nagyszerű. Hiszen a klasszikus zene - véleményünk szerint - a legkevésbé kívánkozik kazettás magnóra!) A HFS leszögezi, hogy a Dolby és a sokkal drágább és bonyolultabb HighCom "hasonló kompromisszum a zajcsökkentés és a hanghamisítás között", majd így zárja (tessék jól figyelni!): "Nem szabad felületesen szemlélni a mérési eredményeket, és azt hinni, hogy most aztán kazettással is elérjük az orsós magnók minőségét. Még ha metálszalagot teszünk is rá: a kétsávos, 19/38 sebességű készülékek (főleg Dolbyval) lényegesen jobbak, különösen a kritikus zenei passzázsokon." * Közvetlenül ezután ugyanez a szerző lelkesen ír a Dolby új, "HX", illetve "C" jelű változatáról. Dicséretes optimizmus! Mint a spiritisztáé, aki tudja, hogy a médium tegnap csalt, és csak megjátszotta a transzbaesést, de holnap - holnap talán mégis, igazából is megidézi a szellemeket... * Fejhallgatóteszt: Audio Technica ATH-6 D, AH-7, ATH-8, Beyer DT 880, Koss HY/X, Peerless PMB 25, PMB 45, Sennheiser HD 222, Sony MDR-3, Vivanco SR 90. Hi-fi news & record review Július Elemzés a hanglemez-bizniszről, a gyárak üzleti kapcsolatairól és pénzügyi helyzetéről, a hanglemezek minőségéről. A cikk négyrészes; csak októberben fejeződik be. * Sokan hivatkoznak arra, hogy a japán hifi-hangzás nem egészen olyan, mint az európai. Ezzel lehet kapcsolatos, amit Paul Messenger ír az ő Szubjektív Hangok rovatában. Japánban járva feltűnt neki, hogy az ottani tradicionális, "élő" zene is mennyire kemény, magastónusú, "agresszíven perkusszív" (azaz ütősökre alapozott), és hogy a dobok mennyire hangosan játszanak. "Nem csoda, hogy olyan népszerűek itt a Tannoy-típusú tölcsérek és hasonlók." * Magnózás, hangfelvétel-készítés, mikrofonozás - egy egész kis különszám, több szerző tollából. Utána orsós magnók tesztje (Philips N4520, Tandberg TD 20A, Teac X10). Augusztus KEF 105-ös hangsugárzó. Jellegzetes "lineárfázisú" konstrukció. Tiszta hangkép, nagy terhelhetőség - de korántsem nagy akusztikai teljesítmény. John Crabbe, a szerkesztő - annyi audiofilhez hasonlóan - szereti nagy hangerőn hallgatni a zenét. Ahhoz, hogy otthon is "koncertterembeli" hangzást kapjanak, 98-100 decibeles csúcsokat kell mérniük, írja. Nemrég megpróbálkoztak azzal, hogy egy kisebbfajta színházteremben reprodukálják a zenét, ugyanolyan hangerővel. Ugyanazt a KEF 105-ös hangdobozpárt használták., Itt is szépen szólt; de nem volt képes "kihajtani" a termet. A magyarázat kézenfekvő: a terem méretei ugyan csak négyszerte voltak nagyobbak a megszokott, szobaméreteknél, de a falfelület a tizenhatszorosára, a köbtartalom a hatvannégyszeresére nőtt - ekkora térben már eltörpülnek a szobahasználatra szánt hangsugárzók. Ezzel szemben egy öreg Tannoy-hangszóróval, amelyet hatalmas, elöl-hátul tölcséres kivitelű dobozba építettek, minden nehézség nélkül besugározhatták a termet. Igaz: a hang most már nem volt annyira szép. * Tony Faulkner a méltatlanul mellőzött, kétmikrofonos M-S sztereo felvételi technikát ismerteti. * Műsoron: a van den Hul-féle tűhegy. Ezt a technológiát a Goldring cég karolta fel; az új tűalak állítólag előnyösebb az összes eddigi Shibata-szerű konfigurációnál. Néhány oldallal később tíz hangszedő tesztje következik, és itt rendkívül jó osztályzatot kap az új tűheggyel kiképzett Goldring G 9001 GC. * Öt hangdoboz: AR 91 és 92, Monitor Audio MA2, Tannoy Cheviot II, Wharfedale TSR 110. Szeptember A hírekben beharangozzák az új Ortofon-hangszedőket, a VMS 30/II. és VMS 10/II. jelű típusokat. "Egyébként, ha ezeket veszed, részben brit gyártmányt vásárolsz, ugyanis a mágneses típusok kivezetőcsapja és árnyékolóburája, valamint az MC-modellek mágnese itt készül - akárcsak a kis névkártya valamennyi hangszedő előlapján." * David Präkel azt a feladatot kapta, hogy állítson össze egy mérsékelt árú hifi-láncot összesen 500 fontért. (Hogy jobban érzékelhessük az árakat: néhány évvel ezelőtt a nálunk is ismert "dán" rádió Tungsram márkanévvel 200 fontba, egy pár Minimax/II jó ötven fontba került az angol boltokban.) Präkel különféle kombinációkat állít össze, de szíve szerint a következőket ajánlja: Rega Planar 3 lemezjátszó, ADC QLM 36/III vagy A&R C77 hangszedő (aszerint, hogy az ITT 8070-es vagy pedig a Mission 700-as hangdobozok kerülnek a láncba), NAD 3020 erősítő, Denyo TU3000 tuner, JVC KD-A2 kazettás deck. "Marad még 6 fontunk; áldozzuk ezt a QED hangszóró-csatlakozó kábeljére. Nem bánjuk meg!" * Ugyanebben a füzetben tíz olcsó hangszedőt tesztel Noel Keywood; az áruk 13-30 font. Nagyon érdekes, hogy akár a torzításuk; akár a zajosságuk (barázdazaj), akár a hangminőségük alapján szedi sorrendbe a hangszedőket, melyik az, amelyik mindig az élen áll? Mindig a... szóval, ne hagyjátok becsapni magatokat: mindig más-más típus kerül az élre. Ennyit a paraméterek és a hangminőség korrelációjáról. Fülre egyébként még mindig a két olcsó Ortofon és a Grado FTE+1 találtatott a legjobbnak - mindenesetre erős fenntartásokkal. Október Riport a Harrogate-ről, a legnagyobb brit nemzetközi hifi-kiállításról. November Martin Colloms itt azokról a motívumokról értekezik, amelyek eltérést okozhatnak két-két hangszedő hangja között. Ilyen a kar-hangszedő kompatibilitás, az elektromos terhelés problémája, vagy éppenséggel a hőmérséklet ingadozása. Egyes hangszedők frekvenciagörbéje nem ugyan olyan 18 fokon, mint 24 fokon. Jó példa erre a kereken 500 fontsterlinges Dynavector Karat Diamond, amelyet négy hasonlóval együtt tesztel Colloms. Legjobbnak az ugyancsak 500 fontos Koetsut hozza ki, hozzáteszi azonban, hogy még ez sem tökéletes. Levágja a 300 fontos Supex-éllovast, az SDX 1000-et, és megdicséri a "potom" 180 fontos Linn Asak-ot - ez jelent valamit, hiszen ez a lap - vigyázat - nem a HFA! ez a HFNRR! * Interjú a Mobile Fidelity hanglemezgyár hangmérnökével. Az MF-lemezeket úgy készítik, mintha diszkrét (CD-4-es) kvadrofóniára szánnák őket: a szélesebb frekvenciasáv kedvéért fél-sebességgel vágnak, a lakklemezt pedig Japánba küldik, és ott a JVC-nél préseltetnek hanglemezt, olyan anyagból, amelyet a JVC éppen a CD-4-es technológiához kísérletezett ki. Nem csoda, hogy számos szakíró használja demonstrációs célokra az MF lemezeket. A Mobile Fidelity természetesen soha nem használ dinamika-kompresszort... December A neves amerikai tervező, Tomlinson Holman cikke az erősítő-hangszóró "Interface"-ről. Ez egyben az Apt 1 erősítő filozófiája, és mint szokásos, egy kissé a reklámja is. * Linsley Hood különleges modifikációt ajánl a saját kapcsolásához (HFNRR, 1980. január-március): MOSFET-ekkel építi át a végfokozatot. * Praktikus tanácsok a keresztváltó-tervezéshez. * Tesztek: Mitsubishi System 4 és Aurex System 12 mikro-rendszerek (iszonyú dolgokat művelhetnek, legalábbis a magnók frekvenciagörbéjéből ítélve), továbbá öt hangszedő: Audio Technica AT24, Ortofon MC20/II, Dynavector 20B/II, B&O MMC20L, Technics EPC 205/IIIL - ez az utóbbi, mágneses típus kapja a legjobb osztályzatot. HI-FI ANSWERS Július Tesztek: a rendkívül olcsó és jó Elite 300H hangszedő 13 és fél fontért, valamint a rendkívül drága és jó Koetsu hangszedő 500 fontsterlingért(!!!). Augusztus Amilyennek a vevő parancsolja. Thorens TD160 Super: módosítások brit javaslatok nyomán. Angliában jó hírnévnek örvend a Thorens TD 160-as futómű, azt tartják róla, hogy nem rosszabb a nagy Thorenseknél, különösen ha itt-ott belenyúlkálnak egy kicsit. A TD 160-as lemezjátszó sikerült vagy sikerületlen modifikációinak külön cikket szentel a HFA, arra való tekintettel, hogy megjelent a piacon a TD 160 Super. Ezen a gépen a gyár - brit szakírók javaslatára! - a következő változtatásokat hajtotta végre: stabilabb csapágyazás (visszatérés a fél coll vastagságú lemeztányér-tengelyhez!), csillapított falú doboz, csillapítóanyag a fedőlapon és a felfüggesztett "platnin", vastagabb alátétgumi a tányéron, javított rugózás, jobb földelés. Az eredmény: nem rossz, de a HFA szakírója változatlanul jobbnak találja a "hazai" Rega Planar 3-at, amely 52 fonttal olcsóbb, és még kar is van rajta - nem is akármilyen. Szeptember J. M. Hughes értekezik a Blumlein-féle "keresztpáros" mikrofontechnikáról. Ez az a híres, régen gyakran használt, és manapság újra divatba hozott sztereó felvételi technika. "Szörnyű tragédia - írja Hughes -, hogy sok öreg monó felvétel, néha még 78-asok is gyakran tisztább, kiegyensúlyozottabb hangképet adnak, mint számos mai felvétel." Vesd össze ezt a Hifi Magazin 4. számában a Mitológiák című cikk néhány kitételével. * Hat "maximalista", köztük a HFA szerkesztője mutatja be a saját berendezését. Mind a hatan Linn Sondeket használnak, a hangszedő is ötüknél Linn Asak, egynél pedig a híres Koetsu. Hárman a hangkart is a Linn-től vásárolták ("Ittok"), a másik három pedig Grace 707, Syrinx, illetve SME/III kart használ - ez utóbbi messze a legolcsóbb. A lánc többi része már nem ennyire uniformizált, mégis, többen említik a Mission 770 típusú hangsugárzót - igaz, részben azért, mert a drágább Isobarikra már nem futja a pénzükből. HFA-ajánlás. A Mission 770 Október Itt is "megszagolgatják" a Goldring G900 IGC hangszedőt, a van den Hul-féle tűheggyel. Ketten is tesztelik, és nagyon jó véleményük van róla. November Abban a rovatban, amely az olvasók MOD-javaslatait közli, valaki nyolcféle módosítást ajánl a Thorens TD 160-as lemezjátszó-futóműhöz. Egy másik olvasó ötféleképpen is feljavította TD 166-osát. Például tőből lefűrészelte (!) az eredeti Thorens kart, "eltávolítva azt az átkozott cserélhető karszerelvényt" - és beragasztott a helyére egy tartalék-alkatrész formájában olcsón beszerezhető Hadcock-karcsövet. * Közben a Cambrasound (a Thorens angliai nagykereskedője) forgalomba hozott egy Lemezjátszó-Átalakítási Kitet, a TD 160BC, 160C, 165 és 166 jelű futóművekhez, 25 fontért. A csomag tartalma: öntapadó, bitumenszerű csillapító anyag; új, merevebb kar-deszka; anti-rezonáns lemez-alátét és hasonlók. * A szokásos ezeregy kérdésfelelet közül kiragadunk egyet, ez valamelyik olvasó Shure V15/III-as hangszedőjére vonatkozik: "érdesen szól - megtartsam, ne tartsam meg?" A választ azért közöljük, mert pontosan úgy interpretálja a problémát, ahogyan kell - és van benne még valami, ami tanulságos (ezt dőlt betűvel szedettük): "A Shure V15/III. semmi esetre sem olyan fekete, mint amilyennek gyakran lefestik, s bár a felső középtartományban egy bizonyos érdességet hoz, és nem nyújtja azt a levegősséget, amely néhány más hangszedő sajátja, mégis: nagyfokú pontosságra képes, _ha mesterszalaghoz hasonlítjuk_, a követőképessége pedig 1 1/4 gramm tűerővel kifogástalan." Mindazonáltal a HFA hangszedőcserét javasol... (Az áprilisi számról semmi hír, mi több, ismerőseink közül azóta se kapja senki a lapot.) 1980 július "Hosszú szürke sáv az út, mely a messzeségbe vész" - mintha Yves Montand dala inspirálta volna a júliusi címlapot. Nem csoda, hiszen ez a füzet tartalmazza a 6. Autós-Sztereó Évkönyvet. Teljes listát ad a négy keréken gördülő hifi-rádiókról, szalagjátszókról, erősítőkről, hangdobozokról - még az ekvalizátorokról is. A cikkek is hasonló témájúak, az egyik például az autó biztonsági rendszerekkel foglalkozik, megvédendő a gazda szemefényét: az autó-hifit. E sorok írójának egyszer és mindenkorra hiányzik négy kereke - így hát ásítozva lapozta végig a júliusi Audiot. * Azaz, hopp, van itt egy érdekes olvasói levél. Négyen írták alá: John Curl (Mark Levinson főkonstruktőre volt valamikor!), Walter G. Jung, Harshall Leach és Matti Otala. Mind a négyen sokat tettek azért, hogy a profi átviteltechnika után végre a hifi-technikában is komolyan vegyék a tranziens intermodulációs torzítást. Kicsit sokallják is már a hűhót a TIM körül. Szeretnék a szerkesztőség tudomására hozni, hogy habár ők valóban nem minden részletben értenek egyet egymással (a TIM működési mechanizmusát és auditív hatását illetően), de a viták, amelyeket persze nem ők provokálnak, csak még jobban megzavarják a nagyközönséget. Aki tehát komolyan akar foglalkozni az erősítők tervezésével, az ne a népszerű sajtóból tájékozódjék; jobban teszi, ha inkább utánanéz a mellékelt, 27 tételes bibliográfiának. Augusztus "Portré: Paul Klipsch - arkansasi hangszóró-készítő." Fényképekkel illusztrált interjú a legendás Klipsch-tölcsér immár 77 éves, de változatlanul energikus tervezőjével, a tölcsér-elv ugyanennyire energikus propagátorával. Hozzátehetjük: egyben a hifi-világ egyik legjobb üzletemberével. * Az arkansasi riportot követő cikk, Alternatív Hangsugárzó-Technológiák címmel, áttekintést ad a ma használatos hangszóró-típusokról és a futurisztikusakról is - egyébként különösebb gyakorlati konzekvenciák nélkül. * Építs Energia-Raktárat, azaz stabil külső tápegységet az erősítődnek - ajánlja Walter G. Jung. A zene, semmi kétség, dinamikusabban és szebben fog szólni, habár a külön tápegység rendkívül robusztus, nem is éppen olcsó és esetleg agyonvágja azt, aki gondatlanul nyúl hozzá. Kezdő barkácsolóknak nem való. Szeptember Akárcsak a jó háziasszony, nyáron a jó újságíró is befőz: tartalékol valamicskét a szűkösebb időkre. Bert Whyte irigylésre méltó uborkásüvege a nyári CES: a chicagói Consumer Electronics Show, a világnak talán legnagyobb hifi-kiállítása. (Legalább három főétkezéshez futja belőle.) A riportból két dolgot emelünk ki. Az egyik az, hogy egy drága amerikai MC-hangszedőhöz a gyártó megvásárolta a holland van den Hul tűhegyének licencét - úgy látszik, van benne fantázia. A másik a Lux PD-555 lemezjátszó (átvettük a képét is). Ennek a futóműnek 14 kilós a tányérja, és légkamrákat tartalmaz. Egy pumpa segítségével a hanglemezt "rászívják" a tányérra, éppen úgy, mint a lemezvágó berendezésre a lakklemezt. Nem közvetlen hajtású: szíjhajtású gép - valahol csak hozzá kell férni a légkamrákhoz, ha máshol nem, hát a csapágyházon keresztül! Lux PD-555. Légritkító szívja rá a lenmezt a tányérra. A vákuumgép állítólag nagyon kevéssé zajos... * Az optikai mikroszkópok nem adnak hasznavehető képet a lemezbarázdák felületéről, ezzel szemben a letapogató elektronmikroszkóp (SEM) pontosan megmutatja, hogyan töredezik ki a barázdafelület a többszöri lejátszás nyomán. Megdöbbentő, egyszersmind meggyőző fotók - de úgy látszik, hogy sokkal nehezebb helyesen interpretálni őket, mintsem mi (és a szerző) gondolnánk. Ez nem most derül ki, hanem majd novemberben, egy hozzászólásból. * Harminchét (37) kazetta-típus tesztje. Október Ez a szám - szokás szerint - Az Évkönyv. Másnak nem is igen jut hely benne, kivéve a CES-riport folytatását. A címlapja nagyon tetszik nekünk, be is mutatjuk (ezt tettük a szokásos Audio-fejléc helyébe). Persze, aligha tudjuk érzékeltetni az eredeti kép hatását, ahogy a színes lámpa- és skálafények átvilágítanak a fekete cicán. November A Discwasher cég, mint neve is mutatja, főleg lemeztisztító alkalmatosságokat gyárt, semmivel sem rosszabbakat, mint a többiek. Képviselője levelet intézett az Audio szerkesztőségéhez a szeptemberi elektronmikroszkópos felvételekkel kapcsolatban. Azt írja, hogy a cikk szerzője teljesen inkorrekt módon interpretálja a SEM-fotókat. Például azzal sincs tisztában, merre halad a tű a barázdában, tehát merrefelé okozhat kopást-betörést a barázdafalon. Amit betöredezésnek tart, az valójában kiemelkedés, magyarán szutyok. "Mi vagy ezer órát töltöttünk már az elektronmikroszkóp mellett. Azt a fotót, amit a szerző az ötvenszer lejátszott lemezekről készített, reprodukálni tudjuk teljesen ép, de piszkos lemezekről." Eszerint fényképeket magyarázni SEM könnyű dolog. (December) The Audio Critic 1980 tavasz-ősz Éppenséggel belefért volna a dátumba az is, hogy "tél", hiszen az Audio Critic csak januárra jelent meg. No de hozott is annyi változást, hogy csak győzzük regisztrálni. * Mindenekelőtt arról tudósít bennünket, hogy a lap jelenlegi magazin-formátuma többé már nem időszerű. Az olvasó túlságosan türelmetlen ahhoz, hogy megvárja, amíg a tesztek-cikkek-egyebek magazinná akkumulálódnak. Az Idő Szava tehát azt diktálja, hogy a tesztek eredményét folyamatosan, kéthetente, de csak egyszerű levélújság formájában publikálják, a magvasabb mondandókkal pedig várjanak, amíg azok színültig meg nem töltenek egy Évkönyvet - nem minden évben, mindazonáltal. * Mindegy, egyelőre mindent árnyékba borít a Nagy Szenzáció, amelyet az Audio Critic már hónapok óta hirdet (az Audio-ban): az első olyan hangdoboz, amelyet a TAC terveztetett meg. "Bemutatunk Téged egy háromutas, hagyományos hangdoboznak, amely alapvetően konvencionális, - kivéve, hogy a tervezők nem követték el a konvencionális hibákat. Ez elég is ahhoz, hogy úgy szóljon, mint eddig soha egyetlen hangdoboz se szólt." Az eképpen bemutatott dobozt egyébként egy nemrég tető alá hozott firma gyártja; szerényen a Fourier nevet vette fel, a nagy matematikus emlékére. A TAC most komoly dilemma elé került, miként előtte már annyian: vajon kritizálhatja-e elfogulatlanul a konkurrens gyártmányokat az a szakíró, aki közreműködött valamely készülék tervezésében? Mr. Aczel, hogy őszinteségét demonstrálja, elmeséli az olvasóknak a Fourier 1 jelű doboz egész előtörténetét, tehát hogy a hangdobozt nem a TAC tervezte, hanem az általa felkért konstruktőrök, a TAC követelményei alapján. Mindazonáltal nem fejti ki, van-e financiális kapcsolat is a TAC és a Fourier cég között. A doboznak egyébként 1200 dollár párja. Magáról a konstrukcióról annyi derül ki, hogy szándékosan csak olyan eszközöket használtak hozzá, amelyek bárki másnak is a rendelkezésére állhattak volna. (Vagyis froclizzák vele a hangszóró-ipart.) Mindössze 85 literes basszreflex-dobozról van szó, amelynek dohogója (mélyhangszórója) teljesen eredeti - tekintve, hogy a tervezők nem találtak a piacon egyetlen hasznavehető 25 centis woofert sem. A zengő (középsugárzó) valamiféle európai gyártmány, a csipogó pedig egy japán modell, lapos membránú, "de nem szalagsugárzó". Többet nem is kötnek az olvasó orrára, csak annyit, hogy ehhez fogható hangsugárzót dinamikus hangszórókkal még senki sem épített, és hogy a TAC most ezt használja etalonnak, váltogatva a Quad ELS-szel. Úgy bizony: a Quad-dal. Négy évvel ezelőtt, az Audio Critic alapításakor elmulasztották kipróbálni ezt a pliocénkori angol haragsugárzót: úgy gondolták, hogy a legelső elektrosztatikus modellnek 1955 óta azért mégiscsak el kellett már avulnia egy kicsit. Csak az új adukat tesztelték: a Dayton-Wright-ot, a Koss-t, a Beveridge-t, a Sound-Lab-ot - és most egyszerre csak rá kellett döbbenniük, hogy az öreg Quad bizony szebben, tisztábban szól. (Legalábbis 100Hz fölött, onnan lefelé már kevés a jel, ajánlatos kiegészíteni szub-basszussal.) Öreg hangszóró nem vén hangszóró. * Erősítő? Abból is változott az etalon. Igaz, a Bedini 25/25 végfok továbbra is favoritja a TAC-nak, de szorosan felzárkózott mögé a Leach Superamp. Gyártója (!!!) nem más, mint Prof. W. Marshall Leach. Ami a tervező filozófiáját illeti, ez az 1980. évi, április-májusi Audio-ban olvasható - mindazonáltal, a Superamp jóval differenciáltabb masina az ott leírt Csináld-Magad-Erősítőnél. "Mindössze" 300 wattos, A-B osztályú mono végerősítő, 800 dollárért. * Előerősítőt is talált a TAC újat, jobbat, elegánsat: a Model Fourt, azaz Robert Grodinsky legújabb, 4. modelljét. Ezért 650 dollárt kér el a gyártó, amire mi persze csak csuklani tudunk, de Mr. Aczel számára Grodinsky afféle Olcsó János, hiszen süllyesztőbe küldi Mark Levinson, Cotter és a többiek 1500-2000 dolláros fono-elektronikáit. Hogy még kirívóbb legyen a dolog, a Model Four még csak nem is a szokásos fekete szappantartó, hanem komplett előerősítő. * Hát még, amit a lemezjátszókról ír a TAC! Két nagy felfedezése van. Az egyik egy lemez-alátét, a Platter Matter, ez a végletekig tapadós gumiszerűség, amelyről aztán úgy kell lerángatni a lemezt, hogy az egész futómű a lábunkra esik. De van értelme: nem engedi rezegni a rezonanciára leginkább hajlamos felületet, a hanglemezt magát. (A düsseldorfi hifi-kiállításon az Audio Trade cég jóvoltából a Hifi Magazin is hozzájutott egy hasonló jószághoz, a Spectrához. Nem tapad annyira, mint a másik, de még így is hallani véljük, hogy valóban "megfogja" a lemezt. Nem butaság!) Csakhogy az Audio Critic egyszersmind új lemezjátszót is talált magának, a Win Laboratories SDC-10 futóművét az SDA-10 hangkarral - és ez állítólag jobban szól, mint a nagy Cotter-Talapzat a Technics futóművel, a Fidelity Research karral és a Platter Matter alátéttel. Ennélfogva - fejtegeti Mr. Aczel - a jó izoláció nyilván nem minden, hiszen ha csak rezonanciamentességről volna szó, akkor a Win gyengébbnek bizonyulna. (Megjegyezzük, hogy a Win azért ezt a szempontot sem hanyagolja el: látni a precíziós lábazatot!) Mivel a Win szíjhajtású gép, az olvasó tudatában rögtön "beugrik" a direkthajtás-szíjhajtás vita. Ezt Mr. Aczel is érzi, és siet leszögezni, hogy egy igazán jó direkthajtású gép semmivel sem lenne rosszabb a Win-nél. Mi azonban már túlontúl jól ismerjük a TAC stílusát, és nem leszünk meglepve, ha a szerkesztőben rövidesen a szíjhajtás új apostolát üdvözölhetjük. * Végül a füzet szlogenje: Segíts Megállítani A Digitális Járványt! "Az 50 kHz/16 bit ráta egyszerűen elégtelen, és nem szabad megengedni, hogy szabvánnyá válhasson. Ha egyetértesz, kezdj leveleket írni a hanglemezgyáraknak és a magazinoknak - mielőtt késő lesz." - dl - L'AUDIOPHILE A két legújabb (17. és 18.) szám még nem érkezett meg, addig tehát folytatjuk a francia újság etalonjainak ismertetését. Egyszersmind az audio-filozófiájukat is be szeretnénk mutatni. * Van valami tiszteletreméltó bátorság abban, hogy a szerkesztőségi műhelyben két évvel ezelőtt kifejlesztett Hiraga-féle A-osztályú végerősítő mindössze 18-20 watt teljesítményű. Ez még az A-osztályban sem számít valami soknak. A tervező derűlátó: azzal vigasztalja olvasóit, hogy a félvezető-technika nagyon gyorsan fejlődik, és bizonyára már egy-két éven belül kaphatóak lesznek azok a tranzisztorok, amelyekkel hasonló minőségű és nem drágább, de nagyobb teljesítményű erősítőket lehet építeni. A jelenlegi eszközökkel elégedetlen: a kereskedelemben kapható, gyárilag párba válogatott tranzisztorok valójában csak néhány adatukban és csak szűk hőmérsékleti határok között tekinthetők egyformáknak. Márpedig a pontatlan párosításból eredő legkisebb egyenfeszültség-hiba is képes megzavarni a hangszóró működését: a lengőcséve nyugvópontja áthelyeződik, a hangszórópalást mozgásának és a mágneses mezőnek a linearitása romlik, a teljesítmény csökken, a torzítás nő. E veszélyek elhárítására Hiraga gépében az első fokozat nem differenciálerősítő, hanem kettős emitterkövető. A második fokozat ugyan olyan típusjelű tranzisztorokat alkalmaz (önműködő hibakiegyenlítés), mint az első. A harmadik és a negyedik hagyományos fordított Darlington. Az egész rendkívül egyszerű: mindössze 8 tranzisztort, tizenöt ellenállást, két hidegítő kondenzátort tartalmaz. A Hiraga által botrányosan kicsinek minősített tápegységben viszont csatornánként csaknem félmillió mikrofarad (0,5F) a kondenzátorok értéke. (A tervező utal rá, hogy a szerkesztőség tranzisztoros előerősítője 1,2 faraddal áthidalt autóakkuról üzemel!) A végfokozat adatai bizony nem mind látványosak. Igaz, hogy a negatív visszacsatolás kifejezetten kis értékű (16dB), de a teljes kivezérléskor mérhető 1% harmonikus torzítás még így is soknak tűnik. Ez persze úgynevezett puha torzítás (soft distortion): a teljesítmény csökkenésével egyenletesen csökken és 1W alatt már alig mérhető. (A fül egyébként nem nagyon érzékeny a harmonikus torzításra.) Az erősítő kétségtelen előnye: a teljesítmény-stabilitás. Négy és húsz ohm között szinte érzéketlen a hangszórók frekvenciafüggő impedancia-változásaira. Hiraga végerősítője a csöves korszakban még nem számított volna kis teljesítményűnek. Azidőtájt általában kis vagy közepes wattszámú erősítőt használtak mennél jobb hatásfokú hangszóróval - ma pedig inkább fordítva. Az Audiophile e szempontból látszólag konzervatív. * Főfő hangsugárzó-etalonja - mert van egy olcsóbb, sőt, készül egy drágább is - az Európában kevésbé ismert Onken-doboz, egy japán kisüzem 1965-ös konstrukciójának valamelyest egyszerűsített változata. A 360 literes láda 25mm vastag kanadai rétegelt lemezből készül. (Kizárólag kanadai születésű favágók munkája nyomán! A szerk.) Rétegeit hőkezelés után 10 tonna nyomás alatt préselve ragasztják össze, különben - állítják - kétszerte vastagabb keményfa sem felelne meg. Csillapítóanyagnak nem olcsó üveggyapotot, hanem tiszta gyapjúból készült,15 mm vastag filcet használnak. (Remélhetőleg csakis igazi ausztrál birkákról való! A szerk.) A dobozba egyetlen hangszóró kerül, a hatalmas, 38 centis Altec 416-8A: régimódi, ultraerős mágnes, viszonylag könnyű és merev papírmembrán. Az előlapnak a jobb és bal oldalán három-három jókora, téglalap alakú nyílást találunk, de az Onken-doboz nem basszreflex-rendszerű: helyettesítő áramköre nem rezgőkör, hanem csillapított aluláteresztő szűrő. Ez a hangsugárzó persze csak 600Hz alatt használható, de ott állítólag nagyon szép a hangja. A jókora láda tetejére egy kisebb hangdoboz kerül, ez tartalmazza a középhangszórót és a csipogót (Audax HD 17 HR37, 17 centis, illetve Fostex T925, acéltölcséres). Keresztezési frekvenciák: 600 és 4500Hz. A közép- és magassugárzó kiválasztásakor a legnagyobb gond a mélysugárzó túl jó hatásfoka volt: az Onken-doboz mintegy 10dB-lel hangosabb az átlagosnál. Az Audiophile szerint egy 5 wattos erősítő már bőven meg tudja hajtani. * Olcsóbb, Neveu-tervezte háromutas kis-etalonjuk belföldi - az-az francia - hangszórókat tartalmaz. Hagyományos basszreflex-rendszerű; tehát szintén igen jó hatásfokú. De még sokkal érdekesebb nála az az egyelőre csupán félig kész hangsugárzó, mely az Onken-félénél is drágább és látszólag még hagyományőrzőbb lesz, s amely az eddigi eredmények alapján a legmagasabb osztályú etalonnak ígérkezik: hatalmas, 2,29m mély, 2,30m2 szájnyílású exponenciális tölcsér, az évezredek óta ismert, eszményien jó hatásfokú akusztikai transzformátor egy gigászi példánya. ("Lakás kiadó, a város legszebb pontján, csodálatos audio-kilátással, beépített szekrényekkel és exponenciális tölcsérekkel." A szerk.) A tölcsért ismertető cikk címe: A digitális eljárás prológusa. Nem azt jelenti ez a cím, hogy a tölcsért számítógéppel tervezték (egyébként azzal tervezték), hanem hogy ilyesféle hangszórókra lesz szükség a digitális eljárás bevezetése után. A ma gyakori, rossz hatásfokú hangszórók az Audiophile szerint valósággal gyilkolják a dinamikát és alig fognak visszaadni valamit az új technika által ígért, vagy 20 decibelnyi dinamika-nyereségből. A digitális eljárás szükségképpen újra divatba hozza a jó hatásfokú hangsugárzókat. H. I.