Audio-kultúra |
Emlékeznek még Olvasóink arra a nagy, optimista egyes számjegyre,
amelyet oly büszkén raktunk ki első kiadásunk címlapjára 1979. őszén?
Nem lett volna szabad kitennünk... a Hifi Magazin nem önálló lap volt,
csupán egy másik újság különkiadványa. Ámde legújabb, ötödik számunk
címlapján ismét ott díszeleg a sorszám.
Ez mindenekelőtt azt jelenti, hogy a magyar audio-hobbi híveinek
mostantól kezdve valóban saját lapjuk van. A Hifi Magazin immár önálló
folyóirat, amely évente háromszor meg fog jelenni. Ez a számunk még
valószínűleg csak nyár elejére készül el, de közben már dolgozunk a
következőkön, s így őszre és télre utolérjük magunkat. Végre-valahára
meghirdethettük az előfizetést; Olvasóink már értesülhettek róla a
lapokból. Aki mindenképpen meg akarja szerezni a Hifi Magazint, az
most már biztonsággal hozzájuthat, éspedig (még a mitagadás, alaposan
megemelt ár ellenére is) olcsóbban, mint ha körbe kéne látogatnia négy
megye újságárusait, nem is beszélve a feketepiacról.
Azzal, hogy a sorszámozást következetesen folytatjuk, azt is
jelezzük, hogy lapunk formátuma, felépítése, kivitele, programja egy
fikarcnyit sem változott. A Hifi Magazin 5. száma és minden további
füzetünk az első négyre épül. Vállaljuk a hibaigazítás felelősségét
is, akár első számunkig visszamenőleg. Magazinunk nem szakkönyv ugyan,
de egy didaktikusan felépített információrendszer hordozója. Ezért
mindenkinek azt ajánljuk, hogy a legelején kezdje az olvasást: első
kiadásunk nagy audio-kiáltványánál. (Eddigi címlapjainkat a rend
kedvéért bemutatjuk a 4. oldalon.)
A mi iparengedélyünk feltehetőleg összefügg azzal, hogy újabban a
hazai közhasznú elektroakusztikai szakma is iparkodni kezdett: a
legények megpróbálnak mesterlevelet szerezni. Mi nagyon szurkolunk
mindenkinek, aki egyáltalán hajlandó idehaza hifit gyártani - feltéve,
hogy nem sérti meg az ár és a minőség összhangját. Ezt megítélni
szubjektív dolog. Nekünk megvan a magunk mércéje, amiért is gyakran
neveznek bennünket hol megalkuvónak, hol maximalistának. Mi úgy
véljük, hogy az arany (de legalábbis aranyozott) középutat járjuk.
Nem is szabad elhibáznunk a lépést, mert ma már nemcsak a
külföldi, hanem a hazai hifinek is toronymagas az ára: hovatovább
kocsit lehet venni rajta. Még az Orion torony nélkül is több olyan
kombinációt ismerünk, amelyből (ha a magnószalagokat és a lemezeket is
hozzászámítjuk) biztosan kijön egy Trabantra való. És míg a Trabant,
szegény, távol áll attól, hogy valaha is státusszimbólummá
emelkedhessék, a nívós hifi-berendezés időnként egészen különös,
ellenséges érzelmeket hív elő a kívülállók lelkében. "A kocsi, az más:
az közlekedési eszköz" - mondják erre, megfeledkezve róla, hogy a
villamos, a trolibusz, az autóbusz, a Metró és a HÉV néha sokkal
jobban pótolja a kocsit, mint amennyire a Crystaltone vagy hogy is
hívták pótolhatja a DIN 45 500-as lemezjátszókat. Érdekes, hogy a
hifinél is drágább hobbinak, a fotózásnak-filmezésnek sokkal kevesebb
a haragosa, feltehetően azért, mert a celluloidosok csöndesen
megbújnak a sötétben. (Legalábbis laboráláskor.) A hifisták meg a
berendezéseik viszont lármásak.
Visszatérve az ár és a minőség harmóniájára, tény, hogy mi eddig
egyetlen hazai készülékre sem mondtuk rá az áment, csak az egyetlen,
öt évvel ezelőtti Orion HS 40-es hangdobozra. Ennek is az volt a
legfontosabb műszaki paramétere, hogy nem került többe 1600 forintnál.
Mai árakon számítsunk egy HS 40-esre durván háromezer forintot, és
akkor azt mondhatjuk, hogy ennyi pénzt ma csakis olyan hangsugárzóért
szabadna elkérni, amely megveri a HS 40-est. Akár az Orion gyártja,
akár más. Ugye, ez nem maximalizmus?
Háromezer forint azonban még mindig nagyon nagy pénz
Magyarországon. Megint a HS 40-esre hivatkozunk: amúgy sincs valami
nagy basszusa; ezt a hangminőséget (vagy csaknem ugyanezt) kisebb,
olcsóbb dobozból is elő lehetne csalogatni, úgy 1500-2000 forintért.
Ugye, ez nem megalkuvás?
Végül nem szabad kizárni egy harmadik, jóval magasabb árkategóriát
sem. Meggyőződésünk, hogy lehetne olyan hangsugárzót gyártani, amely
összemérhető lenne a neves külföldi dobozokkal, hangminősége
megközelíthetné a Spendorét, sőt, bizonyos zenei anyagokon még jobbnak
is bizonyulhatna a kissé "finomkodó" BC1-nél. Egy ilyen, hazai
készítésű hangsugárzópárnak véleményünk szerint nem szabadna többe
kerülnie 12-14 ezer forintnál. Ugye, ez nem megalkuvás, sem
maximalizmus?... Nem, ez fantazmagória, legalábbis egyelőre, de a mi
iparengedélyünk fantazmagóriákra is vonatkozik.
Mint Olvasóink is érzik: itt most nem hangdobozokról van szó,
hanem egy értékrendről, amely egyebeken kívül figyelembe veszi mind a
technológiai forradalom hazai állapotát, mind pedig - és ez valamivel
biztatóbb - az elfekvő magyar szellemi készleteket. Bízunk benne, hogy
a magunk szerény eszközeivel, mint konzultánsok, mi is "besegíthetünk"
a magyar audio-iparnak. Csak gyártani nem gyárthatunk helyette semmit.
Erre nem szól az iparengedélyünk.