Audio-kultúra



Emlékeznek még Olvasóink arra a nagy, optimista egyes számjegyre, amelyet oly büszkén raktunk ki első kiadásunk címlapjára 1979. őszén? Nem lett volna szabad kitennünk... a Hifi Magazin nem önálló lap volt, csupán egy másik újság különkiadványa. Ámde legújabb, ötödik számunk címlapján ismét ott díszeleg a sorszám. Ez mindenekelőtt azt jelenti, hogy a magyar audio-hobbi híveinek mostantól kezdve valóban saját lapjuk van. A Hifi Magazin immár önálló folyóirat, amely évente háromszor meg fog jelenni. Ez a számunk még valószínűleg csak nyár elejére készül el, de közben már dolgozunk a következőkön, s így őszre és télre utolérjük magunkat. Végre-valahára meghirdethettük az előfizetést; Olvasóink már értesülhettek róla a lapokból. Aki mindenképpen meg akarja szerezni a Hifi Magazint, az most már biztonsággal hozzájuthat, éspedig (még a mitagadás, alaposan megemelt ár ellenére is) olcsóbban, mint ha körbe kéne látogatnia négy megye újságárusait, nem is beszélve a feketepiacról. Azzal, hogy a sorszámozást következetesen folytatjuk, azt is jelezzük, hogy lapunk formátuma, felépítése, kivitele, programja egy fikarcnyit sem változott. A Hifi Magazin 5. száma és minden további füzetünk az első négyre épül. Vállaljuk a hibaigazítás felelősségét is, akár első számunkig visszamenőleg. Magazinunk nem szakkönyv ugyan, de egy didaktikusan felépített információrendszer hordozója. Ezért mindenkinek azt ajánljuk, hogy a legelején kezdje az olvasást: első kiadásunk nagy audio-kiáltványánál. (Eddigi címlapjainkat a rend kedvéért bemutatjuk a 4. oldalon.) A mi iparengedélyünk feltehetőleg összefügg azzal, hogy újabban a hazai közhasznú elektroakusztikai szakma is iparkodni kezdett: a legények megpróbálnak mesterlevelet szerezni. Mi nagyon szurkolunk mindenkinek, aki egyáltalán hajlandó idehaza hifit gyártani - feltéve, hogy nem sérti meg az ár és a minőség összhangját. Ezt megítélni szubjektív dolog. Nekünk megvan a magunk mércéje, amiért is gyakran neveznek bennünket hol megalkuvónak, hol maximalistának. Mi úgy véljük, hogy az arany (de legalábbis aranyozott) középutat járjuk. Nem is szabad elhibáznunk a lépést, mert ma már nemcsak a külföldi, hanem a hazai hifinek is toronymagas az ára: hovatovább kocsit lehet venni rajta. Még az Orion torony nélkül is több olyan kombinációt ismerünk, amelyből (ha a magnószalagokat és a lemezeket is hozzászámítjuk) biztosan kijön egy Trabantra való. És míg a Trabant, szegény, távol áll attól, hogy valaha is státusszimbólummá emelkedhessék, a nívós hifi-berendezés időnként egészen különös, ellenséges érzelmeket hív elő a kívülállók lelkében. "A kocsi, az más: az közlekedési eszköz" - mondják erre, megfeledkezve róla, hogy a villamos, a trolibusz, az autóbusz, a Metró és a HÉV néha sokkal jobban pótolja a kocsit, mint amennyire a Crystaltone vagy hogy is hívták pótolhatja a DIN 45 500-as lemezjátszókat. Érdekes, hogy a hifinél is drágább hobbinak, a fotózásnak-filmezésnek sokkal kevesebb a haragosa, feltehetően azért, mert a celluloidosok csöndesen megbújnak a sötétben. (Legalábbis laboráláskor.) A hifisták meg a berendezéseik viszont lármásak. Visszatérve az ár és a minőség harmóniájára, tény, hogy mi eddig egyetlen hazai készülékre sem mondtuk rá az áment, csak az egyetlen, öt évvel ezelőtti Orion HS 40-es hangdobozra. Ennek is az volt a legfontosabb műszaki paramétere, hogy nem került többe 1600 forintnál. Mai árakon számítsunk egy HS 40-esre durván háromezer forintot, és akkor azt mondhatjuk, hogy ennyi pénzt ma csakis olyan hangsugárzóért szabadna elkérni, amely megveri a HS 40-est. Akár az Orion gyártja, akár más. Ugye, ez nem maximalizmus? Háromezer forint azonban még mindig nagyon nagy pénz Magyarországon. Megint a HS 40-esre hivatkozunk: amúgy sincs valami nagy basszusa; ezt a hangminőséget (vagy csaknem ugyanezt) kisebb, olcsóbb dobozból is elő lehetne csalogatni, úgy 1500-2000 forintért. Ugye, ez nem megalkuvás? Végül nem szabad kizárni egy harmadik, jóval magasabb árkategóriát sem. Meggyőződésünk, hogy lehetne olyan hangsugárzót gyártani, amely összemérhető lenne a neves külföldi dobozokkal, hangminősége megközelíthetné a Spendorét, sőt, bizonyos zenei anyagokon még jobbnak is bizonyulhatna a kissé "finomkodó" BC1-nél. Egy ilyen, hazai készítésű hangsugárzópárnak véleményünk szerint nem szabadna többe kerülnie 12-14 ezer forintnál. Ugye, ez nem megalkuvás, sem maximalizmus?... Nem, ez fantazmagória, legalábbis egyelőre, de a mi iparengedélyünk fantazmagóriákra is vonatkozik. Mint Olvasóink is érzik: itt most nem hangdobozokról van szó, hanem egy értékrendről, amely egyebeken kívül figyelembe veszi mind a technológiai forradalom hazai állapotát, mind pedig - és ez valamivel biztatóbb - az elfekvő magyar szellemi készleteket. Bízunk benne, hogy a magunk szerény eszközeivel, mint konzultánsok, mi is "besegíthetünk" a magyar audio-iparnak. Csak gyártani nem gyárthatunk helyette semmit. Erre nem szól az iparengedélyünk.