MOD: a Szuperszuprafon




        A  "Tesla NC 440 electronic" típusú -népszerűbb nevén: Supraphon-,
    csehszlovák  gyártmányú  lemezjátszó  hosszú  ideig  az  egyik legjobb
    hazai készüléknek számított. Több tízezer van belőle széles e hazában:
    ez   ma   nálunk   a   "hifi-alapgép".   Erényei   és  hibái  egyaránt
    figyelemreméltóak - de az utóbbiak egy része kijavítható.
        Négy  gyenge  pontja  van  az  NC  440-esnek.   Mindenekelőtt,   a
    hangszedője a legjobb esetben közepes  -  de  ez  a  láncszem  szükség
    esetén kicserélhető.
        A kar  túlságosan  filigrán,  és  ennek  megfelelően  valószínűleg
    erősen rezonáns, de ezt mérésekkel  kell  még  demonstrálnunk.  (Addig
    talán  egy  ötlet:  semmit  sem   vesztünk,   ha   eltávolíthatatlanul
    beragasztjuk a  bizony  meglehetősen  gyengécske  "shell"-t  a  karba,
    vigyázva persze, hogy a hangszedő függőleges tengelye merőleges legyen
    a hanglemez síkjára. A hangszedőt így is könnyen cserélhetjük,  hiszen
    az egész kar kiemelhető a futóműből.)
        Az NC 440 vázrendszere ugyancsak rendkívül rezonáns, és a készülék
    módfelett érzékeny a lépés-zajra. Ha megnézzük akár a Supraphon,  akár
    a többi, idehaza forgalomba került készülék akusztikai visszahatásáról
    készített diagramot, rájövünk,  hogy  minden  olcsóbb  (sőt:  drágább)
    készüléknek ez a paraméter az Achilles-sarka. Visszatérünk még rá - és
    nemcsak a Supraphonra!
        A Supraphon leginkább zavaró hibája: a nyávogása. Legelőször tehát
    ezen kell javítanunk. Az alábbi  modifikáció  szerzője:  a  Mechanikai
    Laboratórium  tervezési  osztályvezetője.  A  módosítás  igen  könnyen
    végrehajtható,  nem  kell  hozzá  sem  különleges   szakértelem,   sem
    különleges  műszer  és  szerszám,  kell  viszont  hozzá  egy   újonnan
    esztergált tárcsa - habár ez még  mindig  olcsón  elkészíttethető.  De
    azért jó lenne, ha sikerülne rábírnunk a RAMOVILL-t, a  GELKÁ-t,  hogy
    árazzák és elvállalják ezt a MOD-ot,  legalább  egy-egy  reprezentatív
    szervizükben... (Menni  fog!  Lásd  a  RAMOVILL  lapzártakor  érkezett
    levelét a Hangszervizben "Mit érdemes modifikálni" cím alatt.)

                                      *

        Az NC 440-E meghajtó  rendszere:  szíjhajtás,  egy  elektronikusan
    szabályozott fordulatszámú motor révén.  A  lemeztányér  aránylag  jól
    csapágyazott, dinamikusan is kiegyensúlyozott, elegendően nagy tömegű.
    A  meghajtó  motor  felerősítése  kedvezően  lágy,   a   felfüggesztés
    rezonancia-frekvenciája körülbelül 3-4Hz, és még nagy kitéréseknél sem
    változik. A maghajtó rendszer hibája a hajtószíj és  a  motor  közötti
    kapcsolat bizonytalanságában  van.  A  motoron  levő  meghajtó  tárcsa
    átmérője  ugyanis  annyira  kicsi,  hogy  a   négyszög-keresztmetszetű
    hajtószíj - az eredetileg beállított szíjfeszítéssel - saját merevsége
    miatt nem hajlik rá a szíjtárcsára, a szíj  és  a  szíjtárcsa  közötti
    érintkező felület túlságosan csekély. Ez  a  hiba  gyakran  füllel  is
    hallható, lassú ütemű,  1  tányér-  vagy  hajtószíj-fordulatnyi  idejű
    nyávogásban jelentkezik. A kapcsolat bizonytalanságát az  is  mutatja,
    hogy ha leemelt lemeztányérral elindítjuk a készüléket, és lefogjuk  a
    lemeztányér alatti tárcsát, csak a hajtószíj áll meg,  a  motor  vígan
    forog tovább. A megcsúszási hajlam miatt a motor nyomatékának csak egy
    hányada jut a lemeztányérra.
        A hiba kiküszöbölésére az a  legésszerűbb,  ha  növeljük  a  motor
    szíjtárcsájának átmérőjét - s a  fordulatszám  csökkentésével  tartjuk
    fenn az eredeti tányér-sebességet.  A  kérdés  csak  az,  hogy  milyen
    arányú legyen a változtatás.  A  hajtótárcsa  átmérőjének  növelésekor
    ugyanis részben előnyös, részben hátrányos jelenségek állnak elő.

    Előnyök:

        * Növekszik a tapadási felület a szíjtárcsa és a hajtószíj között:
    csökken a csúszás.
        * A  hajtószíj  vastagsága  -  relatíve,  a  tárcsáéhoz  mérten  -
    csökken, így kevésbé változik a szíj kerületi sebessége.
        *  A   csökkenő   motorsebesség   révén   csökken   a   hajtómotor
    kiegyensúlyozatlanságából eredő mechanikai vibráció energiája.
        * A vibráció frekvenciája egyre távolabb kerül  a  hangfrekvenciás
    tartománytól.

    Hátrányok:

        * Hosszabb hajtószíj válik szükségessé - avagy, ha  megtartjuk  az
    eredeti szíjat (amit alapfeltételnek  tekintettünk!),  megnövekszik  a
    szíjfeszítés, illetve  megváltozik  a  rugalmasan  felerősített  motor
    pozíciója.
        * A csökkenő áttétel miatt csökken a tányérra jutó forgatónyomaték
    értéke is.
        * A  hajtómotor  okozta  mechanikai  vibráció  frekvenciája  egyre
    inkább  megközelíti  a  motor  rugalmas  felfüggesztésének  rezonancia
    frekvenciáját.
        * Egy bizonyos határon túl nehézségek jelentkeznek a  fordulatszám
    lassabbra való, elektronikus szabályozásában.

        Nyilvánvaló, hogy a szíjtárcsa átmérőjét csak a megcsúszási hajlam
    egyértelmű megszűnéséig érdemes növelni, csak addig a szintig, amíg  a
    hátrányok nem jelentkeznek. Optimálisnak a 13/8 arányú  átmérő-növelés
    bizonyult.  Ehhez  a  motor  sebességét  majdnem  a   felére   kellett
    csökkenteni.
        Miután a "miért"-ek után elérkeztünk a "hogyan"-hoz, tekintsük  át
    röviden a szabályozó elektronika működését. (Ígérem,  nem  leszek  sem
    túl hosszú, sem túl tudálékos.)

    

        Az 1. ábra az elektronika elvi rajzát mutatja átalakítás előtt.  A
    motor egy permanens mágnes forgórészű  háromfázisú  motor,  amely  egy
    kommutáló  elektronika  révén  önmagának  állítja  elő  a  működéséhez
    szükséges háromfázisú jelet. T1, T2 és T3 tranzisztorok kapcsolják  be
    egymás után a motor egyes fázistekercseit, attól függően, hogy  melyik
    tranzisztor  vezérlő  (bázis)  körében  elhelyezett  transzformátorról
    érkezik jel.
        A  transzformátorok  primer  és  szekunder  tekercsei   között   a
    csatolást  (jel-átjutást)  a  motor  forgórészén  levő  terelő   lemez
    vezérli. Mindig csak azt a transzformátort hozza csatolásba, amelyik a
    motor  megfelelő  irányú  elmozdulásához   gerjesztendő   fázistekercs
    bekapcsolásához szükséges.  A  transzformátorok  sorbakapcsolt  primer
    tekercseit a T6 nagyfrekvenciás oszcillátor  táplálja  nagyfrekvenciás
    (mintegy 80kHz-es) jellel, a T4 erősítőn keresztül.
        A motor fordulatszáma addig növekedne, amíg  a  permanens  mágnesű
    forgórész  ugyanakkora  nagyságú  "ellenfeszültséget"  nem  indukál  a
    fázistekercsben, mint amekkorát a tranzisztor rákapcsol. Ez körülbelül
    1500  fordulat/perc  sebességen  következne  be,  de  ennél  a   motor
    fordulatszámának   még   módosítatlan   állapotban    is    lényegesen
    alacsonyabbnak kell lennie.
        Az eredeti áramkör ezt úgy biztosítja,  hogy  a  fázistekercsekben
    indukálódó,  a  fordulatszám   nagyságától   függő   ellenfeszültséget
    összehasonlítja      egy       állandó       értékű,       úgynevezett
    referencia-feszültséggel. Ha az ellenfeszültség eléri, vagy meghaladja
    a  referencia  értékét,  akkor  a  kommutáló  transzformátorokra  jutó
    nagyfrekvenciás jelet lecsökkenti, és  így  a  kapcsoló  tranzisztorok
    (T1, T2, T3) a tápfeszültségnél kisebb jelet tudnak csak  a  gerjesztő
    tekercsre juttatni. Az ellenfeszültséget az egyes fázistekercsekről  a
    D1, D2, D3  diódák  gyűjtik  össze  a  T5  összehasonlító  tranzisztor
    emitterére.  A  referenciafeszültség  a   tranzisztor   bázisára   van
    kapcsolva.  Ha   az   ellenfeszültség   az   útjába   kapcsolt   soros
    ellenállásokon keresztül is túlhaladja ezt a  referencia-feszültséget,
    akkor T5 vezetni kezd, és leosztja az Rs ellenálláson keresztül  a  T6
    oszcillátorból jövő jelet. A fordulatszámot az ellenfeszültség  ágában
    levő  soros  ellenállással  lehet  változtatni.  Közös,  változtatható
    ellenállás   a   fordulatszám-finomszabályozó   (P1),    de    mindkét
    fordulatszámnak van egy-egy külön beállítható ellenállása (P2 és P3).
        E megoldásnak az a  hátránya,  hogy  mivel  a  leszabályozás  -  a
    különféle aszimmetriák miatt -  nem  egyenletesen  történik  mindhárom
    fázistekercsen, a motor egy-fordulaton belüli nyomatéka nem állandó: a
    motor "rángatva" húz. Nagy fordulatszámnál a forgórész  tehetetlenségi
    nyomatéka még kiegyenlíti ezt, de  a  módosítás  szerinti  alacsonyabb
    fordulatszámokon   ez   a   hatás    már    jelentkezne.    Ezért    a
    fordulatszám-szabályozást más módon, a  kommutálástól  függetlenül,  a
    fázistekercs jelének közvetlen csökkentésével oldottuk meg.
        A módosított kapcsolást  a  2.  ábra  mutatja.  A  nagyfrekvenciás
    oszcillátor jeléről lekapcsoltuk az összehasonlító tranzisztort, így a
    kommutáló transzformátorokra mindig maximális jel  jut,  a  kommutálás
    nincs    befolyásolva.    Az    összehasonlító     tranzisztor     egy
    kollektor-ellenállást kapott, és a kollektor-feszültség most  már  egy
    kettős emitterkövetőn (T7 és T8: a két  új  tranzisztor)  keresztül  a
    fázistekercsekre  kapcsolódó,  szabályozott  tápfeszültség  lesz.   Ha
    ugyanis a T5 emitterére jutó ellenfeszültség eléri a bázisra  kapcsolt
    referencia  értékét,  a  tranzisztor  vezetni  kezd,  kisebb  lesz   a
    kollektor-feszültség, a kommutáló  tranzisztorok  kisebb  feszültséget
    kapcsolnak a motor fázistekercsére, így  a  motor  nyomatéka  csökken.
    Mivel az alacsonyabb  üzemi  fordulatszámokon  az  ellenfeszültség  is
    kisebb, a 33 1/3 fordulaton bekapcsolt ágban  egyáltalán  nincs  soros
    ellenállás, csak a finombeszabályozó  helyén  levő  270  ohmos,  és  a
    fordulatszám finombeszabályozása sem  soros,  hanem  párhuzamos  módon
    történik.

    

     

        Az átalakított készülék súlyozott csúcsértékű nyávogása az eredeti
    0,13%-ról 0,07%-ra  csökkent  (3a  és  3b  ábra),  míg  a  súlyozatlan
    nyávogás csúcsértéke - ami főleg az egy fordulaton belüli  változásból
    adódik ±0,4%-ról ±0,2% alá  süllyedt  (4a  és  4b  ábra).  A  készülék
    dübörgése nem változott  lényegesen;  egy  minimális  értékkel  inkább
    javult. Ugyancsak nem változott a felgyorsulási idő sem, pedig a motor
    indító  nyomatéka  csekélyebb  lett,  egyrészt  a   nagyobb   átmérőjű
    szíjtárcsa,  másrészt  a  szabályozó  kettős  emitterkövetőn  beállott
    veszteség folytán. Ez is azt bizonyítja, hogy az eredeti kivitelben  a
    felgyorsulás alatt a hajtószíj megcsúszott.

    Alkatrész- és anyagjegyzék:

    2N2219 (vagy ekvivalens, például BFY34) tranzisztor     1db
    BC 182 tranzisztor                                      1db
    OA 1180 dióda                                           1db
    270 ohm 0,25W ellenállás                                1db
    2,2 kohm 0,25W ellenállás                               1db
    22 kohm 0,25W ellenállás                                1db
    4,7 µF min. 25V elektrolit kondenzátor                  1db
    Módosított hajótárcsa (5. ábra)                         1db
    2-es átm. csőszegecs                                    3db
    Hűtőzászló (8. ábra)                                    1db

    Az átalakítás célszerű menete:

        1. Húzzuk ki a hálózati csatlakozót, emeljük le a plexitetőt és  a
    lemeztányért.
        2. Építsük ki a hangkart, és a továbbiakig  tegyük  olyan  helyre,
    ahol nem sérülhet meg.
        3. Vegyük le a hajtószíjat, majd órás csavarhúzóval oldjuk  meg  a
    motor  hajtótárcsájának  oldalsó  hernyócsavarjait,  és  vegyük  le  a
    hajtótárcsát.
        4. Csavarjuk át a hernyócsavart az új tárcsába,  s  azt  szereljük
    fel a helyére, a régi helyett. Ügyeljünk, hogy a tárcsa felső síkjában
    legyen a motor tengelyvégződése.
        5. Tegyük helyére a hajtószíjat, és válasszuk ki  annak  optimális
    helyzetét: a mozgó hajtószíj a  lehető  legkevesebbet  "lélegezzék"  a
    hajtótárcsa V alakú hornyában. Ehhez célszerű a  lemeztányért  hordozó
    hajtott tárcsát lassan, kézzel forgatni, és közben nagyítóval figyelni
    a szíj helyzetét a horonyban. Vizsgáljuk meg mind  a  négy  lehetséges
    helyzetet, és válasszuk a legjobbat. Ügyelni kell, hogy  a  szíj  csak
    45°-ot csavarodjon.
        6. Döntsük oldalra a készüléket, csavarjuk ki a fenéklemez rögzítő
    csavarjait, majd fektessük vissza a fenéklemezt.
        7. Csavarjuk  ki  az  elektronikát  hordozó  áramköri  kártya  két
    beerősítő csavarját, és húzzuk ki az áramkört a csatlakozóból.
        8. Vágjuk át a nyomtatott  áramkörnek  a  6.  ábrán  V-vel  jelölt
    vezetékeit, éles csavarhúzóval vagy  más  alkalmas  szerszámmal  (csak
    ott!). Elegendő 1mm széles átvágás is.
        9. Készítsük el  az  F2  jelű  furatokat  2mm-es  fúróval,  és  az
    alkatrészoldal felől szegecseljük be a csőszegecseket.
        10. Forrasszuk be a 6. ábrán A-val jelölt átkötéseket; a rövideket
    csupasz ónozott, a hosszúakat normál bekötő huzallal.
        11. Cseréljük ki a  D4  diódát  OA  1180-ra  (fekete  csík  a  két
    potméter felé!).
        12. Forrasszuk ki a  T5  emitter  ellenállását  (D4  mellett),  és
    helyébe forrasszuk  be  a  4,7µF-os  elkót  (pozitív  a  tranzisztorok
    felé!). (lásd 7. ábra.)
        13. Forrasszuk ki a Cl és  C2  közös  pontjait,  és  kössük  össze
    ezeket az áramköri lap fölött. (7. ábra)
        14. A fennmaradó furatokba forrasszuk be a 22 kohm-os ellenállást,
    illetve a T7 bázisra menő átkötést.
        15. Forrasszuk be a T7 és T8 tranzisztorokat a  csőszegecsekbe,  a
    7. ábra jelei szerint. A  T8  emitterét  fogadó  szegecset  forrasszuk
    össze  az  alatta  futó  nyomtatott  fóliával.  T8-ra  tegyük  fel   a
    hűtőzászlót (8. ábra).
        16. Kössük át  a  finomszabályozó  potenciométert  is  a  2.  ábra
    szerint, a 2,2 kohm-os ellenállás felhasználásával. Ezt az ellenállást
    finomszabályozó   potenciométer   középső   pontjára   ("csuszkájának"
    kivezetésére) és a "0" pontra kössük.
        17.  Állítsuk  a  potmétereket  a  6.   ábra   szerinti   állásba.
    Ellenőrizzük.
        18. Csatlakoztassuk vissza az áramköri kártyát, rögzítsük is a két
    csavarral.
        19. Polcoljuk fel a készüléket vízszintes  állapotban  az  alaplap
    fölé olyan magasan, hogy rövid  csavarhúzóval  be  tudjuk  állítani  a
    potmétereket.
        20. Tegyük fel a lemeztányért óvatosan a helyére; állítsuk középre
    a  finomszabályozó  gombját.  Kapcsoljuk  be  a  készüléket   33   1/3
    fordulaton, és ellenőrizzük, hogy forog-e a tányér. Állítsuk be  a  P4
    potenciométerrel  a   pontos   33   1/3   fordulatot   a   stroboszkóp
    segítségével.
        21. Kapcsoljuk át  a  sebességet  45  fordulatra,  és  most  a  P3
    potenciométerrel állítsuk be a pontos sebességet.
        22.  Hagyjuk  forogni  a  készüléket  vagy  egy  fél   óráig.   és
    ellenőrizzük a sebességeket. Ellenőrizzük a finomszabályozó  működését
    is. Ha minden  rendben  van,  dobozoljuk  vissza  a  készüléket  -  de
    ügyeljünk, hogy a hangszedő csatlakozója benn ne maradjon a dobozban.
        23. Szereljük vissza a hangkart; tegyük fel a plexitetőt.


                                                            Rothman György

    
    

                                      *


        Nem  mintha  kételkednénk  a  Mechanikai  Laboratórium  méréseinek
    hitelességében,  inkább  a  rend  kedvéért   ellenőriztük   azokat   a
    paramétereket, amelyeket e módosítás érint. A megoperált NC440  azonos
    azzal a készülékkel, amely  1.  és  2.  számunk  lemezjátszótesztjében
    szerepelt. Így könnyű összehasonlítani  az  újonnan  mért  adatokat  a
    régebbiekkel, amelyeket ezért szintén közreadunk. Minden mérésünket 33
    1/3 percenkénti fordulattal végeztük; a tűerő 20mN volt.

                                      *

    

        Látható, hogy a nyávogás sokkal kisebb lett. Még nagyobb  eredmény
    talán,  hogy  a  készülék  az  idő  múlásával  azaz  a  meghajtó  szíj
    öregedésével, csúszási hajlamának növekedésével - sem fog észlelhetően
    nyávogni. Ugyanis  a  készüléket  nemcsak  egy  vadonatúj,  hanem  egy
    régebbi,   használt   gumiszíjjal   is   kipróbáltuk,   megmértük.   A
    fordulatszabályozás tartománya a változtatás után is elegendő  maradt.
    Kicsit megnőtt a felfutási idő  és  a  terhelés  hatósára  bekövetkező
    fordulatszám-esés, igazolva, hogy valóban  csökkent  a  meghajtó  szíj
    nyomatéka.

                                                                     S. A.