Melyiket a négy közül?



    Kazettavizsga a

    Pioneer CT-F 1250 magnón



        Legújabb sztárfotónkkal aligha okozunk csalódást.  A  Pioneer  cég
    legszebb, legjobb, legbonyolultabb, legpioneerosabb kazettás  magnóját
    kaptuk lencsevégre, a CT-F1250 típusjelűt;  bátyját  (nagybátyját?)  a
    nálunk is  ismert  CT-506-osnak.  "Mindössze"  139  tranzisztort,  125
    diódát és 22 IC-t tartalmaz... Specifikációja még  a  jobbfajta  orsós
    modelleknek is becsületére válna. És bármilyen kazettával használható.
        Éppen ez az, amiért őrá esett a választásunk:  összehasonlíthatjuk
    rajta a különféle  szalagtípusokat.  ("Szörnyű,  hogy  ezeknek  mindig
    valami tanulságon jár  az  eszük,  nem  hagyják  az  embert  nyugodtan
    gyönyörködni!")
        Mint mindnyájan emlékszünk rá: a kezdet kezdetén, a hatvanas  évek
    elején a Philips cég "kompakt" kazettáját  ugyanazzal  töltötték  meg,
    mint az orsókat, tehát vasoxid alapanyagú szalaggal.
        Aztán  mind  újabb  szalagtípusok   kerültek   piacra:   előbb   a
    krómdioxid, majd a vas-króm, végül - a közelmúltban  -  a  metál.  Hát
    most szeretnénk látni, melyik mire képes.
        Persze, persze az  egész  összehasonlítás  egy  kissé  talajtalan,
    hiszen nálunk nemhogy metált nem lehet kapni, hanem többnyire  még  az
    egyáltalán elfogadható minőségű kazetta is hiánycikk.
        Dehát a mi feladatunk elsősorban az, hogy ismeretet terjesszünk  -
    nem árut...
        És ha már ilyen szép kazettás magnó  került  a  kezünkbe,  ezt  is
    megpróbáljuk összehasonlítani, amivel csak érdemes: az  Akai  GX  4000
    D-vel és a Revoxszal. Töltsünk tiszta szalagot a magnóba...



    Mechanikai felépítése

        A CT-F1250  természetesen  elöltöltésű,  tehát  akár  toronyba  is
    építhető. A kazettát nem takarja  semmi,  tehát  nem  úgy  megy  be  a
    "házba", hogy becsukja maga után az ablakot - mondjuk inkább úgy, hogy
    kinn  ül  a  verandán.  Egyszerűen  csak  oda  kell  tenni   a   magnó
    homloklapján  kiképzett  tartórészbe.  A  kazetta  alatt  találjuk  az
    üzemmód-kapcsolókat:  gyors  hátra,  gyors  előre,  stop,   lejátszás,
    felvétel, szünet, felvételi csendesítő (Muting).  Persze,  éppen  hogy
    csak meg  kell  nyomni  őket,  hogy  működésbe  lépjenek  -  a  többit
    elektronika intézi.
        A szalagtovábbító mechanika egyetlen egységet  képez.  A  készülék
    kétmotoros:  a  csévélést  nagynyomatékú  egyenáramú  motor  végzi,  a
    főmotor pedig kvarcvezérlésű, zárt fázishurkú  rendszer  ("Quartz  PLL
    DD"), amelynek tengelye egyben szalagtovábbító, azaz  hangtengely  is.
    Erről a motorról gumiszíj közvetítésével  meghajtanak  egy  viszonylag
    kis méretű lendkereket annak  tengelye  újabb  hangtengelyt  képez  és
    természetesen ehhez is tartozik egy nyomógörgő. Ez az úgynevezett Dual
    Capstan, azaz  kettős  meghajtó  rendszer.  Nagyon  precíz,  hiszen  a
    szalagot a fejek előtt és a fejek után is  "kézbentartja",  s  részben
    emiatt igen alacsonyra szorították a nyávogás értékét.
        Lejátszáskor  a  szalagsebesség  -   ±6%-os   határok   között   -
    tetszőlegesen beállítható. (Felvételre  kapcsolva  hatályát  veszti  a
    szabályozás, nehogy elrontsuk a felvételt.) Ha  a  szalag  a  névleges
    sebességgel fut, piciny zöld LED gyúl ki a finomszabályozó gomb (Pitch
    Control) fölött.
        A   magnó   előlapján   találjuk   a   mikrofonbemenet    6,3mm-es
    Jack-hüvelyét  és  a  fejhallgató-kimenetet.  A  készülék   hátoldalán
    mindössze 2 azonos "Line" bemenet és 2 -  ugyancsak  azonos  -  "Line"
    kimenet van. (Természetesen RCA-típusú hüvelyek.)


    Vezérlés

        Egy meglehetősen bonyolult,  digitális  elven  működő  elektronika
    vezérli a Pioneer szépszámú funkcióit. A  magnónak  úgyszólván  minden
    funkcióját kézbentartja. Abban a pillanatban működésbe  lép,  amint  a
    kazettát a magnóba helyezzük - addig viszont kizárja,  hogy  bármilyen
    üzemmóddal is kísérletezzünk.
        A  kazetta  betételekor  a   leeresztőorsó   megindul   visszafelé
    (körülbelül  1  másodpercig  működik),  és  eltünteti   az   esetleges
    szalaghurkot. Ha  viszont  nincs  hurok,  leáll,  nem  viszi  odébb  a
    szalagot.  (Szinte  fölösleges   említenünk,   hogy   a   készülék   a
    szalagvégeken automatikusan kikapcsol.)
        A számláló sem hagyományos  négyszámjegyes  elektronikus  kijelző,
    amelyet az alatta lévő Reset gombbal lehet nullázni.
        A Memory Stop nyomógomb működtetése után visszacsévéléskor a magnó
    megáll a számláló 0000 helyzetében, illetve, ha előzőleg a Memory Play
    gombot is használtuk, visszacsévélés után rögtön lejátszásra  kapcsol.
    Ezeket kombinálja az Ismétlő (Repeat) üzemmódban a Számláló  (Counter)
    gomb, ha viszont ehelyett a Végkapcsolót (End)  működtetjük,  a  magnó
    vég nélkül játssza ugyanazt a kazettát a szalag  elejével  kezdve.  Az
    Off kapcsoló törli a Memory, illetve Repeat üzemmódokat.
        A CT-F1250 egyéb kunsztokat  is  tud.  Például  kapcsolóóráról  is
    működtethető (Timer Start).  Lejátszásra  állítva  a  magnó  reggel  a
    legkedvesebb nótánkkal ébreszthet bennünket, felvételi állásban  pedig
    képes a távollétünkben is rögzíteni valamely műsort.


    Elektromos felépítése

        A magnó háromfejes,  tehát  "monitorképes".  Vasoxid,  krómdioxid,
    vas-króm és metál alapanyagú szalagokkal  egyaránt  használható  -  de
    hiszen ezért esett rá a választásunk. Van rajta Dolby  zajcsökkentő  -
    mégpedig  szalag-kalibrálással  kombinálva   -,   továbbá   különleges
    kivezérlésjelző is.
        A  felvevő-  és  a  lejátszófej különálló egységek, közös búrában.
    Anyaguk  kopásálló  ferrit,  UNI-X'TAL  elnevezésű. A metálszalagokhoz
    megkívánt  nagy  törlési  mágneses  fluxus-sűrűséget  kettős légréssel
    érték el.
        A felvevő-erősítő  gyakorlatilag  egyetlen  -  PA  4001  típusú  -
    integrált  áramkör.  Négy  erősítőrészből  tevődik  össze  (mikrofon-,
    lineáris-, fejhallgató-, valamint a felvevőfejet meghajtó erősítőből).
        A  mikrofon  jele  körülbelül  százszoros  erősítés  után  jut   a
    felvételi szintszabályozó potenciométerre. (A "line" bemenet felvételi
    szintszabályozója független az előbbitől.) Az  IC  következő  fokozata
    körülbelül  hatvanszoros  erősítést  ad.  Utána  egy  19kHz-es   szűrő
    következik - ez a Dolby-kapcsoló egyik állásával aktiválható  -,  hogy
    dolbys  felvételkor  kiszűrje  a  sztereó  URH-adások  pilotjelét.   A
    Dolby-áramkör egy PA 4005 típusú IC. A felvételi korrekciót ismét a PA
    4001-es IC, annak harmadik fokozata végzi. Érdekes,  hogy  a  négyféle
    szalagtípus felvételi  szintjének,  valamint  magashang-korrekciójának
    átkapcsolására 16 tranzisztort "herdáltak el".
        A  lejátszófejről  kapott  feszültséget  egy   háromtranzisztoros,
    mintegy 100-szoros erősítésű korrekciós fokozat dolgozza fel,  majd  a
    jelet - további ötvenszeres erősítés után - kéttranzisztoros  lineáris
    erősítő juttatja a Dolby-áramkörre. Egyetlen tranzisztor: a lejátszási
    szintszabályozás utáni illesztő fokozat dolgozik a "line" kimenetre, s
    ez vezérli a fejhallgató-erősítőt, vagyis a PA 4001 negyedik részét.


    Kivezérlésjelző

        Ezen a magnón külön figyelmet érdemel a kivezérlésjelző. Ez egy 24
    szegmenses,  Fluroscan elnevezésű  jószág,  -30-tól  +8dB-ig   terjedő
    skálával. A  0dB-nél  nagyobb,  tehát  túlvezérelt  szinteket  nagyobb
    szegmensek jelzik. A  kijelző  fényessége  két  fokozatban  állítható.
    Vezérlését  igen  bonyolult  áramkörön  keresztül   kapja.   Háromféle
    üzemmódra kapcsolható. (Ebből a szempontból mindegy,  hogy  felveszünk
    vagy lejátszunk a magnóval.)
        Csúcsméréskor (Peak) a kijelző mindig  az  utolsó  2  másodpercben
    mért  legnagyobb  csúcsot  mutatja,   alatta   pedig   a   pillanatnyi
    kivezérlést.
        Csúcsérték-tartásra állva (Peak Hold) a kijelző "nem felejti el" a
    bármikori csúcsértéket:  állandóan  jelzi,  de  közben  a  pillanatnyi
    kivezérlést is mutatja.
        Átlagos (Average) üzemmódban a jelszint átlagértékéről  tájékoztat
    - ez felel meg a leginkább a megszokott kivezérlésjelzésnek.


    Szalagkalibrálás

        S most jön az, ami számunkra a legérdekesebb:  hogyan  állíthatjuk
    be a magnót aszerint, hogy melyiket  választottuk  a  jelenleg  ismert
    négy szalagtípus közül. Optimalizálnunk kell az előmágnesezést (Bias),
    a kivezérlést (Level) és a  magasfrekvenciás  korrekciót  (EQ).  Ennek
    megfelelően  a  CT-F1250  konstruktőrei  3,   különböző   frekvenciájú
    oszcillátort építettek a magnóba. Az  előmágnesezést  egy  2kHz-es,  a
    szintet 400Hz-es,  a  magasfrekvenciás  átvitelt  pedig  egy  10kHz-es
    oszcillátor révén kalibrálhatjuk.
        A beállítás menete viszonylag  egyszerű  és  nem  hosszadalmas.  A
    kalibrálás  során  a  magnó  szalagra  veszi  az  oszcillátor   jelét,
    lejátssza, s  összehasonlítja  az  eredeti  oszcillátor-jellel.  Ha  a
    szabályozógombokkal  a  helyes  értéket   állítottuk   be,   megfelelő
    fényjelzést  adnak  a  Bias,  Level,  illetve  EQ   feliratú   LED-ek.
    (Ugyancsak LED-ek jelzik, milyen típusú kazettára kapcsolunk.)


    Csendesítő (Muting)

        Néhány szót még a  "csendesítő"  áramkörökről.  Ezek  meggátolják,
    hogy a kattanások, különféle kapcsolási zajok  a  szalagra  kerüljenek
    vagy a kimenetre juthassanak. Ki- vagy bekapcsolás után  körülbelül  4
    másodpercig nem engednek jelet a "line" és a fejhallgató kimenetre.  A
    Felvételi  Csendesítővel  (Rec.   Mut.)   felvétel   közben   egyetlen
    gombnyomással megszakíthatjuk a műsort,  úgy,  hogy  közben  a  szalag
    zavartalanul fut tovább. Fontosabb ennél  az,  hogy  amikor  felvételt
    indítunk, az elektronika körülbelül 1 másodpercig -  a  szalagsebesség
    stabilizálódásáig - ismét csak "csendesít", kizárva azt a jellegzetes,
    kellemetlen "klikk" hangot, amelyet  az  előmágnesezés  üzembe  lépése
    okozhat.

    
    
    
    
    


    Megjegyzések

        Szokásos restanciáink egyikébe ütközünk:  már  a  harmadik  magnót
    teszteljük    anélkül,    hogy    bővebben    írhatnánk    a    magnók
    méréstechnikájáról.   Adósságunkat   rövidesen   törleszteni   fogjuk;
    adataink  és  diagramjaink   remélhetőleg   így   is   sok   mindenről
    tájékoztatják olvasóinkat.  Most  még  csak  egy  fogalmat  szeretnénk
    tisztázni,  azt,  hogy  mit  értünk,  csúcsszintű  kivezérlésen.  Nos,
    felvételkor addig növeljük a bemenő feszültséget, míg visszajátszáskor
    a harmadik harmonikus torzítás  értéke  el  nem  éri  a  3  százalékot
    (k3=3%). Ez ezen a magnón szalagtípustól függően 4-8dB  túlvezérlés  a
    0dB-s szinthez képest.
        Méréseink tárgya ezúttal tulajdonképpen  csak  részben  a  Pioneer
    csúcsmagnó  -  elsősorban  arra  voltunk  kíváncsiak,  miben  tér   el
    egymástól a  négyféle  szalag.  A  mérésekhez  a  következő  típusokat
    használtuk:
        Vasoxid:  BASF  DIN  Bezugsband,   3,81/4,75   (Fe),   120+3180µs;
    krómoxid: BASF DIN Bezugsband, 3,81/4,75  (Cr),  70+3180µs;  vas-króm:
    BASF Ferrochrom C-60; metál: TDK Metal. Minden szalagtípushoz gondosan
    beállítottuk   az   előmágnesezést,   a   kivezérlési    szintet,    a
    magashang-korrekciót.
        Általános tapasztalat, hogy minél jobban kivezéreljük a  szalagot,
    annál  csúnyább  a  frekvencia-jelleggörbe.  érdemes  összehasonlítani
    azokat a görbéket, amelyeket -20, -10, majd  0  decibel  kivezérléssel
    nyertünk az egyes szalagtípusokról. A metál kivételével minden  szalag
    jelentékeny szintesést mutat már 10kHz-en is, hát még  15kHz-en!  -
    ott a  többi  szalagtípust  már  nem  is  tudtuk  értékelni.  Ebből  a
    szempontból tehát valóban verhetetlen  az  új  és  meglehetősen  drága
    metál.  Kiértékelve  az  5-8.  diagramokat,  a  következő  táblázathoz
    jutunk: (a 10kHz-es  jel  szintesése  a  -  20dB-n  mért,  tehát  a
    legkedvezőbb görbéhez viszonyítva, - 10dB-n, majd 0dB-n)

        ------------------------------------
        vasoxid  krómdioxid  vaskróm  metál
        ------------------------------------
         -0,5       -1         -3       0
         -5         -9        -14,5    -1
        ------------------------------------

        Az   igazat   megvallva,   közepes   frekvenciákon   is    hasonló
    kivezérlés-többletre  számítottunk,  de  ott  a  metálszalag  már  nem
    nyújtott különösebb előnyt. Az üzemi zajszintjétől is többet vártunk.
        A sok szalag között azonban ne feledkezzünk meg  a  magnóról  sem.
    Annál is kevésbé, mert rendkívül precíz készülék ez. Nyávogása  szinte
    hihetetlenül alacsony, lényegesen jobb, mint specifikálták -  legalább
    olyan jó, mint az orsós Revox B77 magnóé!
        Frekvencia-jelleggörbéje az alacsony frekvenciákon nem olyan szép,
    mint  a  prospektusban,  de  a felső sávban eléri vagy túlteljesíti az
    előírt  értéket.  Az  üzem zajszint ("line" kimenetről mérve 10 kohmos
    lezárással)  Dolby  nélkül  1-2,  Dolbyval 0,5-5 decibellel marad el a
    meglehetősen  erős  specifikációtól  (-69dB!).  Az áthallás  még  igen
    magas   frekvenciákon  is  kedvező  -  főleg  a  különleges  kiképzésű
    magnófejek  jóvoltából!  A  CT-F1250  a   mérések,   próbák   folyamán
    mindvégig  jól  viselte  magát:  megbízhatóan  működött,  könnyű  volt
    kezelni, és a kivezérlésjelző is nagy segítséget nyújtott a felvételek
    során.  Magnó  a  javából  -  igazán érdemes összehasonlítani az orsós
    modellekkel.

                                                             Sólymos Antal


    

    

    Szeánsz

    

        Melyiket tehát a négy közül ez  itt  a  kérdés.  Elméleti  kérdés,
    hiszen metálszalagot használni ma még  Nyugaton  is  luxus,  de  hátha
    egyszer olcsóbb lesz? netán nálunk is kapható lesz? És  aki  mindebben
    nem reménykedik, talán még őt is  érdekelni  fogja,  hogy  mire  képes
    egyáltalán a kazettás magnó. (Akinek jobb  kazettás  készüléke  van  a
    CT-F1250-esnél, az most nyugodt lélekkel és fölényes mosollyal  tovább
    lapozhat.)
        A   következő  kontrollberendezést  használtuk:  Ortofon  MC20/II.
    hangszedő a T-30 illesztő transzformátorral, SME 3009/II. hangkarral a
    Mechanikai  Laboratórium  egy  különleges kiképzésű futóművén (lásd az
    Ortofon-tesztnél), Revox előerősítő-panel, Quad 405 végfok, Spendorok.
    Mindig  a Philips demó-lemezt tettük fel, arról is előbb egy rendkívül
    szimpla,   könnyen  reprodukálható,  nagy  hangerejű,  de  dinamikában
    szegény  "rágógumizenét", a Lalabye-t a D-R-U-M együttestől. Ez a zene
    elnyom  minden  szalagzajt,  hiszen  a leghalkabb részek is alig 10-15
    decibellel   maradnak   a   kivezérlés   mértékéül  szolgáló  dob-  és
    basszusgitár-beütések  alatt.  Ez  a  szám  nálunk a szamárlétra alja.
    Utána viszont egy jóval differenciáltabb feladat: részlet a Toscából.
        Említettük, hogy a CT-F1250-et kétségbeejtő pontossággal rá  lehet
    hangolni bármilyen szalagra. Azért ez nem megy olyan egyszerűen, de mi
    rendületlenül végigcsináltuk az összes procedurát.  Mindig  a  Pioneer
    által előírt módon vezéreltük ki a szalagot: mindig  csak  0dB-ig!  Ez
    azt jelenti, hogy a frekvenciaátvitel optimális, a torzítás  rendkívül
    alacsony - a szalagzaj viszont jól érzékelhető  maradt.  Természetesen
    csökkenthettük volna a zajt, ha hazárd módon túlvezéreljük a szalagot.
    Akkor viszont minden más paraméter  (és  az  egész  teszt)  kicsúszott
    volna  a  kezünkből.  Előbb  mindig  Dolby  nélkül,  aztán  bekapcsolt
    Dolbyval  csináltuk  meg  a  próbát,  végül  pedig  -  akkor   már   a
    monitorkapcsoló révén - összehasonlítottuk a Dolbyval  és  az  anélkül
    készített felvételt.
        "Itt a (szalag)pálya, itt a tér!" - lássuk a kazettákat.  Mind  60
    perces. Alább a négy római szám nem csupán egyszerű alcím: a  4  típus
    nemzetközi jelölése is.

        I. Vasoxid. Agfa Super Ferro Dynamic I.  Azért  választottuk  ezt,
    mert nemcsak hogy kitűnő szalag, de idehaza is kapható, ha kapható.
        Már a legelső próbánál  meggyőződhettünk  róla,  hogy  a  CT-F1250
    alighanem a legjobb kazettás magnó, amely valaha is a kezünkbe került.
    (Talán a  robusztusabb  és  drágább  Nakamichik  lehetnek  különbek  -
    csakhogy régebbi modellek, mint például a 700-as, még nem  fogadják  a
    vas-krómot és a metált.) Ennek ellenére már a lallabájozás  közben  is
    könnyen észlelhető volt a különbség a felvétel  és  az  eredeti  műsor
    között,  holott  a  ritmikus  beatzene  elnyomja  a   szalagzajt.   Az
    operazenénél  azonban  már  zavaró   volt   a   sziszegés-suhogás.   A
    magnófelvétel egyébként is távolabb került  az  eredetitől:  érdesebb,
    laposabb, dinamikában szegényebb lett.
        Dolbyval ugyan ki lehetett pusztítani a zaj  nagyrészét,  ilyenkor
    azonban a hangminőség tovább szegényedett.
        Egy másik hagyományos kazetta, a drágább Fuji Fine Grain FX-I  sem
    bizonyult jobbnak az Agfánál.

        II. Krómdioxid: Fuji FX-II CrO2. Ugyanazt hallottuk, mint az előbb
    - de talán még  pregnánsabban.  Mi  ezt  a  szalagtípust  tekintjük  a
    leggyengébbnek  a  négy  közül,  legalább  is  a  Pioneer  CT-F1250-en
    hallgatva. És  ami  különösen  érdekes:    a  Dolby  is  ezen  ront  a
    legtöbbet!
        Később feltettük egy BASF Cr Bezugsband üresen hagyott  rézét  is,
    hátha ez jobb eredményt ad. Bár ne tettük volna.

        III. Vas-króm: Agfa  Carat  FeCr  (Ferrum+Chrom  III).  Megintcsak
    azért ez, mert nálunk is forgalomban van - amikor van.
        Nos, ez már szalag. Az előzőeknél  lényegesen  jobb  hangminőséget
    kaptunk,  a   Lalabye-on   nagyon   oda   kellett   figyelnünk,   hogy
    megkülönböztessük  a  felvétett   az   eredetitől.   Az   operarészlet
    segítségével ez ismét könnyebben ment, de úgy gondoljuk: ha egyáltalán
    vonal húzható a hifi és a nem-hifi  között,  akkor  ezt  a  vonalat  a
    vaskróm-kazettával lehet átlépni. érdekes,  hogy  a  Dolby  viszonylag
    keveset rontott a hangon - de azért összenyomta egy kicsit.

        IV. Metál: Fuji Metal Tape IV.
        Ez a legjobb. Az is igaz, hogy a Fuji meglehetősen  drága  szalag,
    ötszörte  drágább,  mint  a  szokásos  -  de  még  mindig  márkás!   -
    vasoxid-kazetták.
        A beatzenével egyszer-egyszer még meg  is  téveszthettük  egymást:
    csak erős fülelés után tudtuk meghatározni,  melyik  a  magnófelvétel.
    Sőt, az operarészlet is szépen szólt, bár a szalagzaj még  a  metálról
    is mindig nagyon zavarta a társulatot (a miénket is, a Covent Gardenét
    is). A Dolby a zaj túlnyomó részét elfújta, viszont  most  megint  jól
    lehetett érezni,  mennyivel  jelentéktelenebbé  teszi  a  dinamikát  a
    zajcsökkentő rendszer.

        Nem csalás, nem ámítás: az új szalagtípus, a metál valóban  többre
    képes, mint elődei. A CT-F1250 mindenesetre ezzel szólt  a  legjobban.
    Semmi kétség: ezt a kazettás magnót, ezzel  a  szalaggal  már  érdemes
    odatenni az orsós modellek mellé. Mindenekelőtt etalonunkra,  a  Revox
    B77-re gondoltunk. Igaz, 30-40 százalékkal drágább  a  Pioneernál  itt
    van viszont az Akai GX 4000 is, 15 ezer forintért, és ez  a  "szerény,
    de becsületes" készülék félannyiba  sem  kerül,  mint  a  poszterünkön
    látható "csúcsszuper-kazettás". Csupán azt találgattuk, meddig  juthat
    a létrán az Akai, 19-es szalagsebességgel.
        Minthogy  most  nehezebb  próba  előtt  álltunk,  differenciáltabb
    műsoranyagot vettünk  elő.  A  CT-F1250-et  mindvégig  metálkazettával
    használtuk, az orsós magnókat pedig  egy  néhány  éves  BASF-típussal,
    amelynek "Polimerizált" változata idehaza is  ismert.  Mindkét  magnót
    pontosan beállítottuk ehhez a szalaghoz. Négyen  hallgattuk  a  zenét;
    egyedül a kapcsoló kezelője tudta, mikor mi szól.
        Mindent meggondoltunk és megfontoltunk, (mint  Ferenc  Jóska),  és
    vállaljuk a felelősséget az alábbiakért.

        Revox, 19cm/s.  Észlelhető  fölény  tisztább,  kiegyensúlyozottabb
    hangkép. Teljesen csendes  felvétel.  Hozzá  képest  a  Pioneer  Dolby
    nélkül bántóan zajos, sőt: még Dolbyval is jóval zajosabb hja,  kérem,
    ez  a  60  decibel  nem  ugyanaz  a  60  decibel...   A   zajcsökkentő
    bekapcsolásával  azonban  a  CT-F  hangminősége  már   végképp   nincs
    versenyben a Revoxéval.

        Revox, 9,5cm/s. Enyhe fölény. Egyik-másik  zenében  a  Pioneer  a
    jobb, de mindent összevéve az orsós magnó több szavazatot kap. Verseny
    azonban itt sincs, mert  a  kazettás  készüléket  vagy  az  erős  zaja
    diszkvalifikálja, vagy pedig - Dolbyval - a fejbevert dinamika.

        Akai,  19cm/s. Enyhe fölény. Ítéletünk gyakran megfordult:  a  két
    magnón  más-más hibákat észleltünk. A zongora hangja a kazettáson volt
    jobb,  a csembalóé pedig az orsós magnón. Valamelyest többre becsültük
    az Akai kiegyensúlyozottabb hangképét.
        A Pioneer egyébként még az Akaihoz képest is erősen zajos.  Amiből
    persze az is kiderül, hogy milyen nehéz dolog, "vak" tesztet csinálni.
    Pedig  Sólymos  Antal  minden  elképzelhető  trükköt  bedobott,   hogy
    összezavarjon bennünket: ide-oda  kattogtatott,  Dolbyval  kezdett  és
    anélkül folytatta, halkított-hangosított, "blendelt"  -  mindhiába.  A
    susogás-sziszegés mindig elárulta a kazettás magnót. Zajban az Akai és
    a Pioneer között pontosan egy Dolbyra való a különbség. A zajcsökkentő
    éppen kiegyenlíti ezt  a  differenciát  (a  zaj  karaktere  némiképpen
    eltérő marad a két készüléken). Sajnos, a Dolby mindig összemalackodja
    a hangképet.

        Akai, 9,5cm/s. A hangminőség pontosan egyenértékű  azzal,  amit  a
    CT-F nyújt metál-kazettával. Egyszer  ez  a  rosszabb,  másszor  az  a
    rosszabb - nehéz eldönteni, melyiket válassza az ember.  Legalább  is,
    ha eltekintünk a szalagzajtól. Mert az orsós magnó (kitaláltátok?) még
    így is csendesebb. A  kazettáson  bekapcsolhatjátok  ugyan  a  Dolbyt,
    akkor viszont: (lásd mint fent).

        És  végül:  Akai  19cm/s,  a Pioneer pedig már  csak  vas-krómmal.
    Egyértelműen jobb az Akai.

                                      *

        Mennyit  ér  tehát  a  Dolby-B? Akit eddig nem sikerült gyanakvóvá
    tennünk  a  zajcsökkentők e leginkább elterjedt fajtájával szemben, az
    gondolja   még   meg,   s  hogy  mint  minden  elektronika-típusból, a
    Dolby-áramkörből  is léteznek egyszerűbb és bonyolultabb, felületesebb
    és  precízebb  modellek.  Az  a  Dolby-B-áramkör,  amelyet  a CT-F1250
    tartalmaz, a legjobbak közül való...
        És mire képesek a kazettás magnók? Nos,  kazettás  magnóból  kevés
    van jobb a CT-F1250-nél. A  metálszalagnál  pedig  tudomásunk  szerint
    egyáltalán nincs jobb. Csak egyvalami  jobb  náluk:  egy  tisztességes
    orsós magnó, orsós szalaggal, 19  centiméteren.  "Akinek  van  füle  a
    hallásra; halja meg" - mondja az Írás.